Korvaushoito

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
NatiHero
Apteekki

Re: Korvaushoito

Post by NatiHero » Wed 06 Dec 2017, 10:35

Dexma wrote:
Sun 03 Dec 2017, 22:17
Mitä muuten tarkoittaa tuo, että metadon vähentää vetohaluja? Siis. Sillai konkreettisella tasolla?
Mulla bubre ei millään käyttötavalla tai annoksella auttanu tähä. Eli aina subun kylkeen teki mieli muuta kamaa, vähintää just pilvee/bentsoi tai aina parempi, molempii.

Nyt reilu 4kk haittojavähentävässä korvaushoidossa metadonilla ja oon huomannu, et kyl se vaan konkreettisesti viel vähä kaikkia vetohaluja, ei pelkästää oppari. Joo välil tulee otettuu jotai pirii,pilvee mitä näitä ny on, mut jos jääkin saamatta niin ei oo enää niin paha paikka. Sellane et oottaa vaik pirisäätöö, joka menee vituiks, niin tietteks ku suututtaa ja himottaa ne vedot. Niin nykyään suhtaudun aikalailla "Jaa, no ens kerral sit!" tyylisesti. Ja koskee iha kaikkia mun perus päihdepaletin aineita (Eli tyylii, mitä eniten käytän: 1.Kannabis 2.bentsot 3.amfetamiini 4. "Muut lääkkeet"). Ja tunne voimistunu vaa hoidon myötä, viikko viikolta mieliteot on helpompia käsitellä.

Tästä syystä, koska tiesin näin olevan, niin vaadin alusta asti päästä metadonille.

Dexma
Moderator

Post by Dexma » Wed 06 Dec 2017, 11:50

Mä itse tunnistan tuon "vähentää vetohaluja" tunteen monista huumeista, on omituista, että metadonilla on niin suuri kumminkin mielikuva jengillä tästä.

Toisaalta. Metadon on sellainen huume jonka vaikutuksen kuvittelis olevan hyvä vanhoille päivittäiskäyttäjille. Se buustaa aivokemioita niin muuallakin kuin oppari reseptoreissa jotka poistaa ahdistusta. Esim samoihin kuin dissot myös.

Toisaalta onko tämä myös psyykkinen juttu. Koska kh potilaan pitäisi saada perushyvä olo päivän annoksesta jonka jälkeen ei ole suuri tarve muille doupeille. Tämän takia itsellä väheni hitosti muut päihteet, kun opiaateista tuli. Tämä ns riittää mulle nyt.

Mulle kannabis toimii hyvänä, en tartte muita päihteitä aineena, koska pilvessä yleensä muut päihteet pilaantuu vähän niin sit on vain pilvessä. Pilvestä menee niin sekaisin, ettei muuta oikein tartte.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Wed 06 Dec 2017, 15:00

Mulle tuli Dexma tuosta sun tekstistä mieleen semmonen juttu, että oon pari kertaa pilven kans saanu subun ja tramalien käytön lopetettua.
Täysagonistien refloihin ei niin enää riittänyt.
Mun mielestä pilvi olisi hyvä korvaushoito lääke, niille joilla huumeiden käyttö on ollut vähäistä.

Mitä muut on mieltä tällaisesta ajatuksesta? :)

Edit:
Haluan sen verran antaa lisäinfoa tuosta, että ei pelkästään pilvi ollutkaan kyseessä, kun kattelin vanhoja reseptejä, niin oli tuolloin xanorit respalla eli niistä on ollut tietenkin iso apu. Kumminkin pilvestä oli merkittävää apua varsinkin fyysiseen puoleen refloissa.
Last edited by Kasiko on Thu 07 Dec 2017, 12:54, edited 1 time in total.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Thu 07 Dec 2017, 10:52

Joo. Ei pelkällä pilvellä kovin pitkälle pötkitä... tai en tiijä jos olis joku oikein syöpälääkkeeks tarkotettu budi esim critical mass.. vai oliko mappleleaf.. noh anyways. Multa se vie stimuhimot, iv himot. mut en pysty polttaa ennenku metadoni vaikuttaa... :/ sekin kertoo jo jotain =P :doh:
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma

SahanSheriffi
Tuppisuu

Post by SahanSheriffi » Tue 02 Jan 2018, 15:49

Kertokaa mulle onko ihmisen elopainolla merkitystä kh:ssa? Mulla alkoi korvaushoito syyskuussa -16, ja annos asettui 16mg painon ollessa 86kg.

Nyttemmin paino on noussut 105 kiloon, osin treenaamisen takia, ja tuntuu että aamuisin hiottaa aina välillä perhanan paljon, ja muutenkin nihkeä olo. Tätä on jatkunut yli puoli vuotta jo.
Otin asian esille klinikalla, ja palaverissa oli käytykin asia läpi, lääkärin ollessa sitä mieltä, että annosta ei nosteta.

Miten on asian laita oikeesti? Tiedän ~55kg tyyppejä, joilla on 20mg annos, tai jopa enemmän. Vituttaa, koska oon varma ettei annos kanna tarpeeks, mutta lekuria ei kiinnosta...

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Tue 02 Jan 2018, 17:16

On melko yleistä ettei annosta nosteta suoraan potilaan pyynnöstä. Kannattaa pyytää verikoetta buprenorfiinin pitoisuudesta. Se otetaan aamulla, 24h viime bupre liotuksesta, siitä nähdään onko arvot liian matalat, ja annosta nostetaan sen mukaan. Joissakin paikoissa nuo arvot otetaan välillä muutenkin, kun seurataan pitoisuuksien kehitystä.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Wed 03 Jan 2018, 08:15

Juu... voi olla pitkä prosessi saada annos nostettua.. Kummahomma et mulla metadonin nostivat helpommin tänne 90kymppiin :D ku et sillonku olin buprella että saisin sen perkeleen 16->18mg piti 2x ottaa pitoisuudet ja piti olla joku vitun oliko 2vkon vai 2kk väli niissä :D että ne voi oikeasti olla (en todellakaan halua lannistaa) mut varsinkin pikkupaikkakunnilla missä päihdelääkärin roolia vetää joku vitu yleislääkäri ni tuo bupren nosto vaikeaa... Ja välillä minusta tuntu että muilta nostettiin jo aloituksessa kun olivat liioitelleet tyyliin vetävänsä 10palloa päivässä iv :D
tjsp... emmä tostakaan varmaa tiedä mut kysyin että miksi osalla nostetaan aloituksessa yli 20 esim niin sain vastauksen että jokaisen hoito on yksilöllinen hoito. emt kaippa se on siitäkin kiini miten osaaa puhua. mä yksinkertaisesti sain metadonin HUUTAMALLA aamusin et oon vitun kipee... ja ehkä olin ehkä en.. en voi tietää vieläkään ollinko tosissaan vai oliko se olo pääästä kehiteltyä. siitäpuheenollen pitää alkaa kohta vääntäytymään klinikalle... vituttaa tämä joka päiväinen HVH: hoidossa ramppaaminen.

Sit viimeaikoina on ahdistanut öööö HELVETISTI. kroonisesti. en oo popsinu ku muutamia lyricoita siihen... olisinko jonku 6 täs kuukauden aikana x 300mg... ja jointin poltin aattona. iha rauhallisesti mennyt... Ristiriitaista on sitten täs haittojavähentävässä hoidossa että kun et voi todistaa mitenkään stä et on menny ihan iiisisti ja vaikka saisitkin niin tuskin saisit sillee sen enempää olla pois.. jouluksi sain sillee äitini mukaan kahtena valittuna pyhänä pullot. mut seki oli iso juttu. ja tota.. .öö täähä meni romaaniks.. niii. muuten taas jatkuu jokapäiväinen vitun ramppaus. Ja se taas tukee retkahdusajatuksia ni vitusti. sit taas kuntouttavassa seulat tekee sen että aina kun ne otetaan alkaa mietimäään se riippuvainen minä että "hahaaa ahaaa nyt sä voit jamppa kuuules ottaa NO HYVIN VOIT OTTAA KU EI OTETA AINAKAA KUUUKAUTEE SEULOJA" . i got to go-> :left:

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Sat 24 Feb 2018, 01:44

Onko porukalla kokemusta metadonin annoksen pudottamisesta, että minkalaisella nopeudella se on järkevää (ilman hulluja refloja)? Montako mg esim. kuukauden sisään voi annosta tiputella?
Annos tällä hetkellä 80mg. En heti oo alottamassa tiputtelua, mutta kyselen vähän etukäteen, koska jossakin vaiheessa haluan sitä ainakin yrittää saada alemmas.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Sun 18 Mar 2018, 11:38

Kasiko wrote:
Sat 24 Feb 2018, 01:44
Onko porukalla kokemusta metadonin annoksen pudottamisesta, että minkalaisella nopeudella se on järkevää (ilman hulluja refloja)? Montako mg esim. kuukauden sisään voi annosta tiputella?
Annos tällä hetkellä 80mg. En heti oo alottamassa tiputtelua, mutta kyselen vähän etukäteen, koska jossakin vaiheessa haluan sitä ainakin yrittää saada alemmas.
Etkös sä aika "vasta" alottanut sen? ite oon nyt ollu kesäkuun alusta tulee 2v täyteen metadonilla... ja emt hyvä lääke. Paljon on muuttunut ja paljon kehitystä eikä enää tule LÄHESKÄÄN niin usein takapakkia vaikka HVH . hoitomuoto... et sillee... ite en jotenki voi ajatella vielä edes ajatusta et alkaisin laskee.. :oops:

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Sat 31 Mar 2018, 18:01

Joo en oo tosiaan ollu Panda vielä metadonilla, kuin jotain 9kk. Meinanny vaan olla haittavaikutuksia vähän enemmän, mitä olin aluksi ajatellu.
Lihominen jotain 25kg, muisti pätkii, tosi väsyny, ja annos ei aina tunnu kantavan koko 24h, jne.
Taidan kuitenkin jatkaa, en usko bupren riittävän.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Fri 06 Apr 2018, 08:38

Kasiko wrote:
Sat 31 Mar 2018, 18:01
Joo en oo tosiaan ollu Panda vielä metadonilla, kuin jotain 9kk. Meinanny vaan olla haittavaikutuksia vähän enemmän, mitä olin aluksi ajatellu. :shock: 8)
Lihominen jotain 25kg, muisti pätkii, tosi väsyny, ja annos ei aina tunnu kantavan koko 24h, jne.
Taidan kuitenkin jatkaa, en usko bupren riittävän.
TiEDTÄTKÖ... itse huomaan täysin turpoamista/lihoamist ja sit samalla toi muistin menettäminen ja pätkimine! ei muista melkee YHTÄÄ MITN. vähä harmittaa kun olis suhkot tärkeää muistaa vielä täsä iässää :D

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Fri 06 Apr 2018, 09:48

Joo on tosiaan inhottavia sivuvaikutuksia tuolla metadonilla. Itse pärjäisin buprella varmaankin, jos saisin bentsot siihen kylkeen. Täällä vaan on niin nihkeitä noiden bentsojen suhteen, vaikka mullakin on muut lääkärit jopa vaatineet, että jätetään pieni annos käyttöön vaikka onkin tuo metadon, mutta ei saa edes ataraxeja pitää...

Velho
OD

Post by Velho » Fri 06 Apr 2018, 17:45

Kasiko wrote:
Fri 06 Apr 2018, 09:48
Joo on tosiaan inhottavia sivuvaikutuksia tuolla metadonilla. Itse pärjäisin buprella varmaankin, jos saisin bentsot siihen kylkeen. Täällä vaan on niin nihkeitä noiden bentsojen suhteen, vaikka mullakin on muut lääkärit jopa vaatineet, että jätetään pieni annos käyttöön vaikka onkin tuo metadon, mutta ei saa edes ataraxeja pitää...
Tuo oli itselläkin et pudottivat ataraxit pois ja sit takas ku oot raapinu ittes verille ja taas pois ja sama uudestaan ja nyt ei ole niitä edes tippunu vaikka en ole edes KH atm. Ja pahinta oli se metiksen aiheuttama kutina ja sedaatio/väsymys

Itse jostain syystä toivoisin että edes kokeiltas suboxonea nyt edes kerran ja kattois mite rullaa. Kuiteki liuottamalla tarvittava määrä+ vaikka risolid/diapam vois toimii mun kohdalla koko vitun päivän ja en usko että retkahtelisin niin paljoa/ ollenkaan kyseisellä yhdistelmällä vaikka saiskin 2-3krt niitä pameja viikossa...
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Wed 11 Apr 2018, 11:24

Tuo väsymys on myös kauhea oire. koska tuntuu että voi nukkua joka päivä 16-17h yöunia. iltapäivällä 17;00 vösyttä / nuokuttaa niin ettei pysy hereillä. eikä se ole semmosta euforista nuokkumista. vaan lähempämä yliväsymystä...

Mulla on mennyt ihan hyvin nyt... 2kk ja pari retkahdusta :)

Kasiko
Lepakko

Post by Kasiko » Sun 15 Apr 2018, 19:53

Mukava kuulla Panda :)
Mullakin on ollut nyt tasasempi olo, mitä pariin vuoteen on ollu. Ei oo oheiskäyttöä ollut nyt ollenkaan.
Ahdistus kuitenkin vetää välillä raskaasti päin näköä.

SadPanda
LD50

Post by SadPanda » Tue 17 Apr 2018, 08:22

Kasiko wrote:
Sun 15 Apr 2018, 19:53
Mukava kuulla Panda :)
Mullakin on ollut nyt tasasempi olo, mitä pariin vuoteen on ollu. Ei oo oheiskäyttöä ollut nyt ollenkaan.
Ahdistus kuitenkin vetää välillä raskaasti päin näköä.
SAMA HOMMA! Mä hoksasin tossa yks päivä että kun en löydä ahdistukselleni SYYTÄ. niin mietin että voiko aineenhimo aiheuttaa ahdistusta ja voiko olla tietämättä niin kova himo että se luo sen ahdistuksen. Mun päihdetyöntekijä oli sitä mieltä ja tultiin kyllä sit siihe lopputulokseen että se on tällähetkellä ainakin sen ahdistuksen aiheuttaja se himo. Mutta kun ei aina pitäs olla syitäkään niille ahdistuksille et joskus voi vaan ahdistaa...

Mut ei nuin kovasti sais tai sanotaanko että kenelläkään ei tarvitsisis kärsiä noin rajusta ahdistuksesta. kroonistuneesta sellaisesta. Mut bentsoja mulle ei anneta gabapentiini menee 1200mg annoksellla (3x 400mg) niin TÄNÄÄN oli eka päivä ku otin pelkästään yhden 400mg gabapentiinin aamusta. ja jätin 2 myöhemmäksi kun alkaa ahdistus. miettiny kauan et jos yrittäis säästää iltapäivään milloin se ahdistus alkaa (yleensä kun metadonin huippu on mennyt ohi)