Lopettaminen (ja vähentäminen)

Keskustelua ja kokemuksia päihteidenkäytön hillitsemisestä. Rakentava ilmapiiri on ehdottomasti sallittu.
Dexma
Moderator

Re: Lopettaminen (ja vähentäminen)

Post by Dexma » Fri 28 Sep 2018, 13:13

Tosiaan on mennyt välillä tyyliin kesällä ja keväällä opioideja, mut hyvin vähismäärin. Jouluna oli sellainen kunnon repsahdus jossa meni vähän aikaa päivät hieman lujaa. Tolloin tuntui siltä, että kun ei näistä refloja tule niin voin käyttää... oli myös sellainen aika jolloin olin hieman yksinäinen ja työt löi päälle. Tuntui, että elämä alkoi polkeen liikaa paikoillaan.

Pilveä olen polttanur vielä talvella paljon, mutta ihan oman kuntoiluproggiksen takia alkanut lopettaan plus, että hatsi alkaa ahdistaan nykyään helpommin.

Mä oon aina kokenut tän lopettamisen en niin mustavalkoisena. Monen tarttee ensin lopettaa, että elämässä on mahdollisuus päästä eteenpäin. Fyysinen riippuvuus on lähinnä este elämässä, mutta sen kaiken lopetuksen jälkeen pitää olla realistinen jatkosuunnitelma. Sen pitää olla motivoiva. Hieman haastava, mutta ei liian iso. Mulla oli liian isot suunnitelmat aina, kun yritin vieroittautua ja sit tuli pettymyksiä. Tavallaan liian isosti ja nopeasti aikoo muuttaa asioitaan. Toisaalta, pitää olla jotain ulospääsyä ja muutoksia tulossa muutakin, kuin x kemikaalin poistuminen elimistöstä ja elämästä. Tätä liian vähän käydään vieroituksissa hoitajien ja lääkärien kanssa.

Tämän takia tykännyt käyttää sanaa vähentäminen. Silloin enemmän pikkuhiljaa muuttaa elämänsä ja alkaa vain tuleen onnelliseksi ja tasapainoiseksi. Itse yritän muistaa, että mulla on luultavasti 40v tyyliin elinaikaa. Haluis tehdä jotain muutakuin huumeita sillä aikaa. Sinällään on aika muuttua, mut nyt on kiva, kun on jotain aidosti erilaista kuin mitä on viimeiset 13 vuotta elämästä ollut.
tRip wrote:
Muistakaa et jokainen haskattu elämä on vähän sääli, koska potentiaalia meissä on ihan widusti,!

Sidney
Lepakko

Post by Sidney » Sat 29 Sep 2018, 00:58

Dexma wrote:
Fri 28 Sep 2018, 13:13
..
Sun jutuista löytyy aika reippaasti yhtymäkohtia omaankin lopetusprojektiin ja elämään ylipäätään. Kuten näköjään muidenkin.
Aika monella addiktilla pyörii loppupeleissä samantyyppisiä juttuja mielessä, ongelmat ovat samantyyppisiä ja niin edelleen.
Mulla oli liian isot suunnitelmat aina, kun yritin vieroittautua ja sit tuli pettymyksiä.
Tässä ollaan suoraan asian ytimessä, syy miksi moni ensimmäisiä kertoja lopetteleva nipa ei onnistu.
Samaan aikaan liian suuret suunnitelmat ja kuitenkin selkeän, konkreettisen suunnitelman ja kurinalaisuuden täydellinen puute.
Tuttu juttu omalla kohdalla, sekä lähipiiristä.
...lähtee psykedeelien käytön kautta. Tavallaan ne on kaikki mun mielen harjoitteita..
Olen myös palannut takaisin psykedeelien pariin, tällä kertaa hieman eri asenteella, kun vuosien takaisella hedeonistisella meiningillä.
Psydekeelit ovat sytyttäneet uudelleen kipinän mieleni, sekä ruumiini kehittämiseen.
Muiden harrastusten lisäksi tulee myös lenkkeiltyä, sekä luontoiltua. Vielä lähinnä päiväreissujen ja ~20km rengasreittien tasolla, ensi vuodeksi on vireillä muutakin siistiä.
Lenkkeilyn aloitin uudelleen pitkälti psykedeelien ansiosta taistellakseni mieleni heikkoutta vastaan. En pidä juoksemisesta liikunnan muotona, mutta nyt olen jo saanut muodostettua siitä jonkinasteisen rutiinin.
hatsi alkaa ahdistaan nykyään helpommin.
Meil samat. Kymmenisen vuotta aktiivista hitsausta takana. Välillä vuoden tauko, sitten taas jokunen vuosi putkeen joka päivä. Jne.
Nyt taas jonkin aikaa polttamatta.
En ole vielä kunnolla käsitellyt suhdettani hittiin.

Itselle on ollut apua ajatuksesta, että elämän ei kuulukkaan olla hauskaa. Mutta oma elämä, mieli, sekä ruumis on silti muokattavissa haluamaansa suuntaan.

Mä olen kohtalaisen tunteeton, en tunne ylpeyttä lopetettuani narkkaamisen, röökin polton lopettamisesta ei seurannut muita viboja, kun hajuaistin paraneminen jne. Pilven polton lopettaminen (taas kerran) on aina yhtä helppoa, enkä saa lopettamisesta muuta, kun unien ja painajaisten palautumisen, sekä pienoisen kipinän urheiluun iltaisin. Noh, myönnettäköön, että ajatukset kirkastuvat hieman sekä keskittymiskyky paranee.
Tähän liittyy kaikkea muutakin.
Tämän kokonaisuuden toteaminen oli totaalinen pettymys ekalla lopetuskerralla, mutta nykyään tiedostan olevani erilainen.

Jokaisen pitää etsiä oma motivaattori. Omalla kohdalla yksi tärkeimmistä on oman potentiaalini hukkaaminen, joka olisi väistämätöntä aikaisempaa tietä jatkettaessa. Olen aika fiksu, sosiaalisesti lahjakas ja kaiken päälle ihan nättikin. En voisi elää itseni kanssa, mikäli haaskaisin nämä lahjani. Ok, itseni kehuminen riittää.
Toinen tärkeimmistä motivaattoreista on selkeät, konkreettiset ja realistiset tavoitteet. Välitavotteineen, varasuunnitelmineen jne.
Jotain pitää tietysti jättää myös auki.
Kolmas ja omalla kohdalla ehkä tärkein on läheiset ja tärkeät ihmiset.
Listaa voisi jatkaa pidemmällekin.

Vaikka oma douppiura ei karannutkaan käsistä, en velkaantunut tai joutunut muihin ongelmiin, kävin koulut, salasin ja salaan kaiken lukuunottamatta valitsemiani luotettuja ihmisiä, en sairastunut masennusta ja ahdistusta kummemmin jne.
Kerkesin silti menettää elämästäni monta tärkeää vuotta, alisuoriutua liian pitkään, tuhlata aikaani turhiin ihmissuhteisiin jne jne. Enää en aio jatkaa tällä tiellä.

nantes wrote:
Mon 24 Sep 2018, 19:57
Oli pakko tulla kommentoimaan tohon sidneyn kommenttiin. Koska Mä elän tällä hetkellä ite just tota vaihetta missä sanoit et "pitkään jaksoin fyysisten jälkeen olla opiaattien satunnaiskäyttäjä"

Oon ite nyt se satunnaiskäyttäjä. Ja olen pähkäillyt sitä tässä, että kun tahto on kova lopettaa kokonaan. ni teen kyllä parhaani että se tapahtuisi mahdollisimman pian. On vaan ollu turhauttavaa silti vielä huomata käyttävänsä välillä
Itsepetos on kaikkivoipa.
Laadi rauhassa itsellesi sopiva suunnitelma, sekä noudata sitä. Älä ruoski itseäsi epäonnistumisista, mutta älä myöskään päästä itseäsi liian helpolla. Kyllä se siitä.

Tsemppiä kaikille.

Don
Lepakko

Post by Don » Sun 30 Sep 2018, 02:58

Aika kova veto nantes sulta, kun pysyy satunnaiskäyttö lapasessa ilmeisesti useamman vuoden subun päivittäiskäytön loputtua? Mun mielestä just toi osoittaa sitä oikeata mielenlujuutta ja vahvaa motivaatiota olla enää palaamatta päivittäiskäyttöön, omalla tavallaan.

Mä en tuu ikinä ryhtyy täysin streittariks, kun ihan helvetin harva taviskaan on. Lue joka vkl alkon veto. Tavoitteena olis käyttää muutamia douppeja viihdekäytössä, kerran kuussa max -tyyliin ja muu aika viettää suurimmaks osaks harrastusten ja töiden parissa ja viettää aikaa selväpäisten frendien kanssa.

Eipä olis uskonut kuinka pitkä matka tää bupresta toipuminen onkaan, ajoissa lopettaminen kannattaa.

puhallus
Karvakuono

Post by puhallus » Sun 30 Sep 2018, 08:45

Nyt on alla raittein jakso kolmeen vuoteen. Siitä kun olin alkukesällä katkolla viinasta, olen vetänyt kännit kahdesti. Molemmat oli valtavia pettymyksiä aineen vaikutusten suhteen, molemmat jäi onneksi yhteen iltaan. Sitä ei ole muuten tapahtunut vuosiin, että putki ei jää päälle.

Bentso-ongelma on kadonnut ja niitä menee satunnaisesti ihan lääkinnällisesti. Merkkaan ne päivät varmuuden vuoks aina kalenteriin että pysyy tilanteen tasalla. Toleranssi vois tietty olla hieman pienempi.

Tänä aikana olen tosin kokeillut jarruja, kotateetä ja buprea siis. Tämähän on addiktille aivan ääliömäistä toimintaa, mutta toisaalta mulla ei ole niistä käyttöhistoriaa. Tuntunut sinänsä viattomalta toiminnalta, koska tietää ettei ne laukaise välittömästi ääliövaihdetta silmään. Olen kyllä tarpeeksi monta kertaa todistanut miten tämä tarina kulkee, joten pitäis ehkä tietää vähän paremmin. Jotenkin en vaan jaksa uskoa täysraittiuteen kohdallani oikein koskaan. Tulee varmaan olemaan tulevaisuudessakin sellasta tasapainottelua, että mitä aivonystyröitä uskaltaa milloinkin kutitella. Kun toi mt-puoli ihan raittiinakin joskus heittelee. Sienimetsän oon jättäny väliin, koska mielialalääkitys toimii, ne ei juurikaan futais tai tekis ehkä muutenkaan hyvää.

Ja mikä tässä suhteellisessa raittiudessa on auttanut on tietenkin työ. Velvollisuudentunto ja halu arvostaa itseään hiukan enemmän tarkoittaa, ettei kehoaan voi jatkuvasti vasaroida, jos tahtoo edetä. On kiva kun pystyy tekemään vaativampiakin asioita ja kadulla joskus ihmiset hymyilee. On kiva treenata ja nukkua ilman yhtäkään unilääkettä. On kiva pistää vähän rahaa säästöön. Toisaalta on vaikeaa, kun ihmiset odottaa sun tietävän asioita ja että jaksat venyä, etkä oikeen kehtaa sanoa, että "hei oon vielä äsken ollut aivan romuna ja tarviin enemmän aikaa tähän". Kehittelee sit muita tekosyitä, mutta ei kaikkia luurankoja voi heti vetää kaapista vasta orastavissa ammattisuhteissa. Nyt liikkunut lähinnä sellasissa piireissä, joissa ainoa hyväksyttävä päihde on alko, tai ehkä joku koksupäissään tamppaaminen vois mennä läpi rehvasteluna. On siellä varmasti muitakin kaltaisiani jotka pitkää suunsa kii. Enkä oo sanonu yhtään mitään muiden orastavasta alkoholismista, koska oon kyllästynyt neuvoja jakeleviin korkki kiinni-kavereihin, ja koska itselläkin näin lyhyt hyvä vaihde päällä.

Kun ton tekstin lukee niin kyllähän se yhä päihdeongelmaisen ihmisen asiaa on. 4kk aikana alkoa kahdesti, ryynejä melkein parikyt kertaa, ganjaa kerran ja oppareita kolmesti. Nikotiiniinkin retkahtanut taas. Kuitenkin aika maltillista omaan historiaan verraten. Matalassa nousukiidossa ollaan.

nantes
Psykonautti

Post by nantes » Sun 30 Sep 2018, 14:49

Don wrote:
Sun 30 Sep 2018, 02:58
Aika kova veto nantes sulta, kun pysyy satunnaiskäyttö lapasessa ilmeisesti useamman vuoden subun päivittäiskäytön loputtua? Mun mielestä just toi osoittaa sitä oikeata mielenlujuutta ja vahvaa motivaatiota olla enää palaamatta päivittäiskäyttöön, omalla tavallaan.

Mä en tuu ikinä ryhtyy täysin streittariks, kun ihan helvetin harva taviskaan on. Lue joka vkl alkon veto. Tavoitteena olis käyttää muutamia douppeja viihdekäytössä, kerran kuussa max -tyyliin ja muu aika viettää suurimmaks osaks harrastusten ja töiden parissa ja viettää aikaa selväpäisten frendien kanssa.

Eipä olis uskonut kuinka pitkä matka tää bupresta toipuminen onkaan, ajoissa lopettaminen kannattaa.
Olen tosi vittumaisesti vetänyt taloudellista puolta vituiksi just sen takia kun en enää ole käyttänyt subua ja sit jos vetänyt jotain ni se on sit kontteja. Ja ne maksaa sen 70 euroa per 80 mg. Sellanen mulle menee jos jotain otan. Ei enempää ei vähempää. Nyt sellases tilantees et kun lopetan niillä pelleilyn ni ens vuoden alussa ku laskin budjetti asioita jne ni saan talouden taas balanssiin. Ruokaa on aina kaapissa ja bensaa autossa, mutta mulla on muutama vittumainen luotto joiden maksamiseen menee muutama vuosi. Mut ne on ihan laskettuna siihen et rahatilanne on ok. Joutunu vaan nyt jättää muutamat laskut rästiin jotka tulee nyt maksettua kk myöhässä ja se on tosi perseestä kun oon tarkka rahasta. Mul on menny täs viimisen 4kk aikana ihan vitusti rahaa tähän satunnaiseen käyttöön.. Jos miettii et about kerran viikossa vetäny tollasen kontin. Joskus pari kertaa viikossa mut harvemmin. Pahimmillaa kolmena päivänä mut tota ei oo tapahtunut ku pari kertaa. Mutta kun noita alka laskea yhteen ni kuukaudessa menee monta sataa euroa kontteihin vaikkei niitä käytä edes paljon... Harmittaa ja ottaa päähän. mut asialle ei voi mitään ja järkiin täs on ruvennu tuleen et miks vitus niitä edes ottaa ku vituttaa jälkeepäin aina rankemmin. Ja normaalistikkin on hyvä olla kun elämäs on niin paljon sisältöä et ei joudu tuskastelemaan tylsänä sohvalla et mitä tekis. Tätähän mä oon jauhanu täälä jo vaikka kuinka kauan et alkanu tulla mitta täyteen. Jokatapauksessa kuitenkin onhan niin ollutkin, koska 7 kk sitten olin vielä pahas subukoukussa ja tän 7 kk aikana se on selätetty. Ja noin yleisesti fyysinen koukku on selätetty. Tää on ihan sika pitkäjänteistä ja aikaa vievää touhua ollu ainakin mulla. Jonkinlaisessa käännekohdassa mä silti nyt koen olevani. Ja se käännekohta on nimenomaan positiivinen käännekohta parempaan. :) Ehkä se suurin askel siihen normaaliin elämään takas on ollu se, että mun elämä ei enää oo tuntunu siltä et joka päivä on vaan doupin käytön lopettamista. Se oli vitun raskasta ku tuntu et ei pääse eteenpäin. Mutta nyt tää 7 kk on tehnyt tehtävänsä. Tsemppiä kaikille!

gaia
Kameleontti

Post by gaia » Mon 22 Oct 2018, 06:40

Kuinka paljon suburefloissa uskaltaa ottaa Catapresania kylmä-kuumaan? Yhdellä kertaa siis. Ei ole kyseessä laitoskatko vaan ihan himassa taas kerran ajattelin himmailla ja siksi tiedustelen. Onneksi niitä löytyy se 3x 10kpl hyllyltä. Eikä ole lääkkeestä tai edes vastaavista (verenpaine)lääkkeistä kokemusta.
Vai toimiiko?

nantes
Psykonautti

Post by nantes » Sat 27 Oct 2018, 11:05

Terveisiä lopettajille! Kirjotelkaas vöhän kuulumisia miten teillä on mennyt. Itellä on mennyt muuten hyvin mutta tuli mulla tossa ensimmäinen pikkuputkeen suburetkahdus mikä johti neljän pöivän käyttöön. Meni kasipallo neljän pöivän aikana. Hyi! Otin kyllä opikseni siitä ja nyt taas hyvillä raiteilla 8 päivää ollut selvin päin ja olo ja vointi henkisesti ja fyysisesti oikein hyvä 🙂❤️

sxoxyvg
Moderator

Post by sxoxyvg » Mon 29 Oct 2018, 01:21

gaia wrote:
Mon 22 Oct 2018, 06:40
Kuinka paljon suburefloissa uskaltaa ottaa Catapresania kylmä-kuumaan? Yhdellä kertaa siis. Ei ole kyseessä laitoskatko vaan ihan himassa taas kerran ajattelin himmailla ja siksi tiedustelen. Onneksi niitä löytyy se 3x 10kpl hyllyltä. Eikä ole lääkkeestä tai edes vastaavista (verenpaine)lääkkeistä kokemusta.
0,1mg dosella lähtisin koittamaan. Itsellä pelasi tosi hyvin jo tuolla joten isompia dousseja en kokeillut.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO

puhallus
Karvakuono

Post by puhallus » Fri 09 Nov 2018, 17:34

Tuli taas lyhyt retkahdus viinaan, jota sitten jouduin bentsoilla paikkailemaan. Positiivisena voi mainita sen, että tämä työviikko meni kuitenkin ihan luomuna ja aivan kohtalaisen hyvin - ainoastaan mirtatsapiinia jouduin ottamaan nukkumiseen. Julkiset paikat pikkasen ahdisti ilman benjamiineja, mutta kaikki velvollisuudet pystyin selvin päin hoitamaan. Urheiluharrastus ei katkennut kuten usein aiemmin on käynyt ja nautin myös ihmisten seurasta melko paljon, mikä ei ole mulla koskaan mikään itsestäänselvyys.

Subua imuroin viimeksi 14.10 ja päätin jättää siihen - huomasin kuitenkin tykkääväni siitä vähän liikaa, ja yritän olla nyt kaukaa viisas. Happoa otin pitkän tauon jälkeen, mutta eihän se mielialalääkityksellä isollakaan dosella juurikaan mitään sanonut. En oikeastaan hakenut siitä varsinaista päihtymystä, vaan pikemmin jotain tuoretta näkökulmaa, kun ajatukset on syksyn mittaan taas päässeet urautumaan (ja looppaus lisääntynyt huolestuttavasti) ja kuljen vähän kuin laput silmillä, en osaa sillälailla havaita kauniita asioita ympärilläni laisinkaan. Viime kerralla sain lsd:stä jonkinlaisen afterglown jopa kuukausiksi, mutta yritys oli kuitenkin turha tällä kertaa.

Varmuuden vuoksi käydään taas maksa-arvot kattomassa ja vertaisryhmää voisi käydä moikkaamassa. Eli ei mee millään mittarilla lujaa, mutta kyllähän nää aina huolestuttaa :down: . On ollut niin hyvä syksy ettei ois varaa yhtään pelleillä. Mitään hedelmällistä sanottavaa ei lopettamisesta ole tarjottavana, mutta pidän vaikka sitten julkista lokia oman itseni kannalta.

nantes
Psykonautti

Post by nantes » Fri 09 Nov 2018, 17:40

Ja mun mielestä tää on hyvä ollakki jopa sellanen vuodatus kanava mihin kirjotella omia fiiliksiä. Ei oo itelkä menny ihan putkeen ja nyt täs just paraikaa taas nuolen haavojani mitä oppareilla sain vähä aiheutettua. Koko ajan enemmän ja enemmän tympääntyneenä tohon touhuun. Olis kiva ku jengi vähä enempiki rustailis tänne kaikenlaista... Sen ei aina tarvi olla hehkutusta siitä et nyt just menee vitun hyvin. Ite tänne kans kirjotellu suoraan siitä ku menee vitun hyvin ja siitä ku menny huonommin. Ainaki sit siinä vaiheessa ku on päässy kunnolla kuiville ja elän raittiina ni täälä on aika monta muistuttavaa esimerkkiä tekstin muodossa et oliks ne yhet notkut järkevä viel vetää..

puhallus
Karvakuono

Post by puhallus » Fri 09 Nov 2018, 17:54

^Ihan totta. Hiljainenhan tää ketju on, mutta tyhjää parempi kuitenkin. Sitten taas kun on pitkään raittiina niin miettii, että tekeekö koko vaulttiin loggaaminen itselle mitään hyvää. Aika monia muita nettisivuja tällä ajatuksella suorastaan välttelen. No mutta se menee jossitteluksi. Mieluumminhan sitä keskustelisi jotain henkeviä psykoaktiivisista aineista kuin pelkkää vieroitus-retkahdus-kaavaa, mutta jos se oma meno on sitä niin minkäs teet.

nantes
Psykonautti

Post by nantes » Wed 14 Nov 2018, 10:35

Nii tottahan tuokin. Tosin omalla kohdalla onnneksi tänä päivänä elämästä on silleen saanu kiinni et elämä ei oo pelkkää lopettamista enään, vaikka olenkin retkahdellut tällä tahdilla, jossa olen viikosta n 5päivää selvin päin ja 2 päivää konteissa. Tosi harvoin bubreissa. Bubrea mul on mennyt ehkä 1-2krt kuukaudessa. Jokatapauksessa toikin tahti on ollu tosi puuduttavaa kun tuntuu elävänsä pallo jalassa jota raahaa väkisin perässä. Ollut sellasta lopun alun soittoa tämä viiminen puoli vuotta tässä tiedostaen, että tätä en kauaa enää jaksa. Nyt tässä just tänään tuli viikko putsina täyteen.

Itellä se mitä mä selailen netistä aiheeseen liittyen on oikeastaan pelkkä youtube ja blogit, joissa käydään läpi sitä vaihetta kun on kuivilla ja vinkkejä elämiseen selvin päin. Ihannointi tätä aihe aluetta kohtaan on kuollut totaalisesti. En pystyis edes kuvittelemaan että fiilistelisin vaikka konttiketjussa kun 80mg sammakko pärisee nupissa ja on niin hyvä olo. Kun todellisuudessa on vaan synkkä pilvi sillä hetkellä pään päällä ku tietää tekevänsä itelle vitullista hallaa