Lähin skitsofreniasimulaattori-päihde?

Keskustelua psykedeeleistä ja hallusinogeeneista.
nickreq
Karvakuono

Re: Lähin skitsofreniasimulaattori-päihde?

Post by nickreq »

osu_ja_uppos wrote:Voiko skitsofreniaa olla ilman että ihminen itse tietää sairastavansa sitä? Miten skitsofrenia tunnistetaan? Mietin vain että voiko minulla olla skitsofenia ilman että itse tiedän sen olemassaolosta. Olen esimerkiksi kuullut ihmisiltä että olen tehnyt jotain eilen mutta itse en ole tietoinen että näin olisi tapahtunut. Luulen että minua kusetetaan että tulisin hulluksi.

hulluus on siiitä hyvä juttu ettei sitä itse huomaa, ks, eduskunnan suurimmat ajatukset vol. III

niin sinuakin kusetaan ja luuletko että jos sinua paikataan tai hoidetaan jossain etteikä vapaamuurarit jotka tämän maailmanruhtinaankanssa ovat liitossa eivät tunkisi sinuun laastareita, bakteereja, raskametalleja ja muuta joka sinua heikentää? sitä paitsi ihmisten sekoittaminen on osa tutkintoa, jos saat jonkun sekoamaan pelkästään puhumalla on tämä kaveri aika psykeninja, eikö?

muurareille terveisiä: Luuletteko että viholliset loppuvat jossain vaiheessa? ihminen on pahin vihollinen itselleen, miettikääpä sitä vaikka pari vuotta..
p.s. sama on akvaario, suljettua ekojärjestelmää tuskin tulee ihmisten toimesta (muuta kuin tämä uusiuljasjärjestäytynyt TELLUS)
Kaikki on menossa jonnekkin, tai sitten tulossa sieltä...
dredi
LD50

Post by dredi »

Mikä ihmeen fiksaatio kaikilla paranoideilla on noista muurareista? :o
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
bom
Lepakko

Post by bom »

Just because you're paranoid don't mean they're not after you.
"Life is like stepping into a boat that is about to sail out to sea and sink." —Shunryu Suzuki
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Asidyyli wrote:Juurikin näin. Toi piilomerkityksien löytäminen kaikesta taitaa olla skitsofreniassa aika yleistä. Joskus tuntuu että suuri osa maailmansotien jälkeisestä filosofiasta ja akateemisesta teoriasta on lievästi freenistä. Yhtäläisyyksiä hakemalla haetaan ja kaikki mahdollinen nähdään postmodernin yhteiskunnan vertauskuvana.
Jos tarkotat tässä esim. Jung-tyylistä merkitysten tulkintaa, niin se on musta aika yleisesti väärinymmärrettyä - ts. ihmiset kritisoivat kun luulevat että merkityksiä etsitään absoluuttisina. Ainakin itelleni kyse on enemmän siitä, että havainnoin spontaanisti merkityssuhteita joita mieleni muodostaa, ja teen niistä subjektiivisia tulkintoja - "mitä se, että tunnen näiden asioiden välillä merkitystä, kertoo omasta ajattelustani?" Tämän kautta koen kuitenkin voivani ymmärtää myös ympäröivän maailman toimintaa - jota sitäkin tosin väistämättä havainnoin oman sisäisen prosessini kautta.

Pyrin välttämään absoluuttista suhtautumista tulkintoihini. Käsittääkseni skitsofrenian ongelma merkitysten luomisessa on se, että tulkinnat ovat liian absoluuttisia, niitä ei voida kyseenalaistaa. Paranoidi noidankehä, jeesuskompleksi jne.

Tästä seuraa itelleni myös se ajatus, että skitsofrenia on ensisijaisesti ajatusmaailman ongelma, ei neurologinen. Siks kannattaa kattoo se Maybe Logic :)
bom
Lepakko

Post by bom »

Tuskin kuitenkaan Jungin synkronisiteetin tyyppistä. Skitsofreniassa taitaa olla aika yleistä toi merkitysten ja yhteyksien vetämisen voimistuminen. Esim paranoidi skitsofrenia voi ilmetä niin että tyyppi joka puhuu puhelimeen toisella puolella tietä "puhuu varmasti musta jotain pahaa" tai "naapurit vääntelee vesihanoja sekoittaen veden lämpötilaa kun käyn suihkussa" tms.

Skitsofreniaa on hoidettu kai ihan menestyneestikin neurolgoisesti (esim blokkaamalla dopamiini-reseptoreita.)

Että halleluuja vaa Robert Anton Jeesus.
"Life is like stepping into a boat that is about to sail out to sea and sink." —Shunryu Suzuki
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Niin, toki skitsofrenialla on tekemistä neurologian kanssa, emmä sitä. Mutta mä näkisin että Jung-tyylinen synkronisiteetti ja paranoidi skitsofrenia ovat tavallaan saman kolikon kaksi puolta. Kyse on tulkinnasta, ja tulkinta on varmaankin seurausta siitä, millaisia juttuja on elämässään kokenut.

Eli se, mikä toiselle aiheuttaa miellyttäviä synkronistisia fiiliksiä, voi toisen ajatusrakennelmassa olla tosi kuumottavaa ja siitä tulee sit jos jonkinlaisia epäterveellisiä johtopäätöksiä.

Vai onko sulla joku ajatus tässä jota en ymmärrä?
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Hmm. Hain ehkä vähän eri juttuja. Tässä esimerkki mun "akatemisesta" teoriasta joka voi mennä esim. näin: Maailmansotien ja atomipommiräjähdyksen seurauksena kaikki maailman ihmiset sairastavat skitsofreniaa. Koko postmoderni kulttuuri on todellisuudessa skitsofreninen kulttuuri joka on täynnä ääniä, värejä ja post-strukturaalia ahdistusta ja hämmennystä. Tämä ilmenee mm. rock-musiikkina. Myös television lumisade ja Beatleseille hurraava tyttöjoukko mustavalkoisella filmillä näyttävät ja kuulostavat samalta. Kyse on nyky-yhteiskunnan taustakohinasta, valkoisesta melusta, postmodernista nollainformaatiosta...

Eli onko mun teoria teidän mielestä freeninen (tai freniaan viittaava, tai frenian kanssa yhtäläisyyksiä omaava) vai ei?
dredi
LD50

Post by dredi »

Eli onko mun teoria teidän mielestä freeninen
Aivan loistavan freeninen :D
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Kyl tos must oli pointtia :D
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Aukikco wrote:Kyl tos must oli pointtia :D
:foil: niinpä :foil:
SAWANISTI
Apteekki

Post by SAWANISTI »

Lähes jokainen asian mihin ihminen sitoutuu pitkäksi aikaa, sen loputtua saa varmasti skitsofrenian oireita.
...bensaahan ne pojat tuli hakemaan...
bom
Lepakko

Post by bom »

Lähes jokainen asian mihin ihminen sitoutuu pitkäksi aikaa, sen loputtua saa varmasti skitsofrenian oireita.
Outo sanamuoto. Joka tapauksessa, oudon kuuloinen väittämäkin.

Ei kai se nyt niin yleistä ("varmasti") ole että jos vaikka lopettaa jonkun ammatin mitä on tehnyt pitkän aikaa, alkaisi skitsoilemaan. Tai joku pitkäaikainen projekti? Tai ihmissuhteet (voi olla rankkaa mutta skitsofreniaa..jaa-a.).
_FOOL_
Apteekki

Post by _FOOL_ »

SamaNisti wrote:Lähes jokainen asian mihin ihminen sitoutuu pitkäksi aikaa, sen loputtua saa varmasti skitsofrenian oireita.
Jos ymmärsin oikein niin tarkoitat sitä että ihminen ei osaa päästää irti vaan takertuu kaikinvoimin menneeseen muutoksen edessä. Skitsofreniasimulaattoripäihteiden kohdalla tätä pitää treenata todenteolla, sillä ne tekevät radikaaleja ja nopeita muutoksia kokemus kerrallaan, jolloin on syytä suggestoida itsensä muutokseen, olipa se millainen tahansa. Muutosta ihminen ei voi kuitenkaan estää(sillä kasvu vaatii sitä aina), mutta oman järkensä saa pidettyä kasassa muuttumalla mukana. Vähän sama juttu totuuden kanssa; se sattuu aina, mutta helpottaa kun sen hyväksyy. Tai näin mä ainakin asian näkisin.
Image
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Lisää Asidyylin skitsofreenisen kuuloisia teorioita (noin esimerkkimielessä, ei itsekorostuksen vuoksi :roll: )

Nyt kun on puhuttu täällä sekä Joseph James Suitsin DXM-kuolemasta, että hebrealaisesta mystiikasta, niin heitän tähän vähän lukumagiaa:

Joseph James Suits
11.11.88 - 2.3.05

11.11.88
11.11.11x8
11x8 ->118

2.3.05 -> 50x3x2=300

300+118=418
= Kaph-Aleph-Lamed-Samekh-Vau-Teth-Mem-Aleph-Resh-Aleph-Nun
= DXM biblisessä heprealaisessa kirjaimistossa

(Tosta dekstrometrorfaanin käännöksestä en mene vannomaan mitään, se on nimittäin joidenkin DXM-foorumien hurahtaneiden höyrypäiden käsialaa ja olisko niin että ovat kääntäneet sen välissä vielä kreikaksi? Noilla isommilla foorumeilla näitä skitsahtaneita teoreetikkoja tosiaan löytyy pilvin pimein. Pointtina oli että yhtäläisyksiä asioiden välilllä kyllä löytyy kun hakemalla haetaan ja freenikoilla tuntuu olevan loputtomasti energiaa hakea)
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

arvoisa lukija, kuinka sinä määrittelet skitsofrenian? ei sanakirjaa avuksi, vaan just nyt oman mielikuvasi perusteella?
dredi
LD50

Post by dredi »

Hyvä kysymys. Tuota pitääkin pohtia vähän aikaa.

Itse kokisin amfetamiinipsykoosin olevan olotilana hyvin lähellä skitsofreniaa. Mutta siinäkin on niin paljon elementtejä joita ei oikein sanoin voi selittää. Hyvin vahvoja "tuntemuksia" ja assosiaatioita jotka tuntuvat järkevältä sillä hetkellä, vaikka ovatkin todella kaukaa haettuja.

Kengät on järjestettävä pituusjärjestykseen joka yö kello 5:13.
frapathea

Post by frapathea »

Skitso freenia on psykoosi tila jota sairastaa noin nolla pilkku viisi prosenttia väes töstä. Voi harhoja nähdä ja kuulla myös. Todellisuuden taju heikkenee ja vaino harhoja voi esiintyä. Skitso freeninen ihminen tarvitsee osasto hoitoa ja paljon neuro leptejä jotta dopamiini tasot laskisivat alhaalle ja hän sairastuisin parkinsonin tautiin. Esim kristin usko on hyvä syy skitso freenia diagnoosiin. Islamin uskoisilla sen sijaan on yleensä lähinnä vihan hallinta ongelmia ja jonkin asteisia harha kuvitelmia. Ateistit ovat pää sääntöisesti masentuneita.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Hyvä määritelmä Frapa, skitsofreenikot usein myös kuvittelevat osaavansa hallita katulamppuja tai muita sähkölaitteita. Tämä on vain kuvitelmaa. Jos kuitenkin sattumoisin katulamppu tällaisen henkilön kohdalla sammuu luulee hän sen johtuvan hänestä itsestään ja että se on jonkun galaktisen tyrannin hänelle antama allegoria hänen dexminkäytöstään.

Joo, vakavasti puhuen (no toi katulamppu esimerkki on kyllä tosi, koska esim. Dextroverse.orgiin kirjoittelee ainakin jotain kymmenisen tyyppiä jotka vertailee noita eri katulampputyyppien polttimoita ja sitä mitkä saa dexmin voimilla sammumaan ja mitkä ei, oli myös yksi jäbä joka teki aiheesta omaa räppiä...) voisin jotain omia mielipiteitäni (näin skitsotypaalisena pershäiriöisenä) esitellä (niin kuin jota kuta kiinnostaisi paitsi Jesuiittaa, jonka kanssa muistaakseni oon jotain yhtäläisyyksiä omaavia ajatuksia aiheesta vaihtanut)...

Niin sitä vaan meinasin, että oon aina ajatellut että frenia on enemmänkin medikalisoitu sairaus kuin todellinen sairaus. Enemmänkin se on vaihtoehtoinen, allegorinen, abstraktimpi tapa havainnoida todellisuutta. Itse uskon että tämä "primitiivisempi käyttöjärjestelmä", ihmishermoston kerneli, on kaikilla jossain aivojen perukoilla olemassa ja muistuttaa pikkulapsien tai eläinten tietoisuutta, jossa värit ja äänet ovat vahvempia ja asioilla ja ideoilla on mystisiä ja yliluonnollisia hahmoja. Sitten kun koetaan jokin laukaiseva tekijä, tarpeeksi suuri trauma, niin mieli buuttaa sieltä sivistyneen nykyihmisen windows xp-tietoisuudesta freeniseen DOSsiin. Sivistyneelle nykyihmiselle tämä tietysti tuntuu käsittämättömältä ja buutannut ihminen diagnosoidaan "sairaaksi". Nykyään kun on windows vistat sun muut niin näitä buuttailuja tulee entistä enemmän ja alkaa ties mikä Doom 2 pyöriä. Sitten esim. mun kone sanoo nykyään jatkuvasti, että "You may be a victim of software counterfeiting".
bom
Lepakko

Post by bom »

arvoisa lukija, kuinka sinä määrittelet skitsofrenian? ei sanakirjaa avuksi, vaan just nyt oman mielikuvasi perusteella?
Hyvä kysymys. Vastaukset tietty kertoo enemmän meiän omista käsityksistä kun vaikka psykiatrisen maailman yleisesti hyväksytyistä määritelmistä.

Mun käsittääkseni psykoosi voi viitata akuutimpaan tilaan, missä taas skitsofrenia pikemminkin johonkin pidempikestoiseen terveydentilaan. Jos ei se sit ole joku viiden minuutin pika-skitsofrenia.

Yleisesti puhutaan kai "todellisuudentajun hämärtymisestä", ihan kuin olisi olemassa joku selkeästi määritelty vakiotodellisuus. Tarkemmin katsottuna musta näyttää siltä että koko todellisuus on joku myytti minkä merkityksestä on väitelty vuosisadat. Siksi hyödyllisemmältä tuntuu ajatella tätä "konsensus-todellisuuden", eli yleisesti hyväksytyn käsityksen puitteissa: Jos yksilön käsitys asioista poikkeaa huomattavasti yleisesti hyväksytystä tavasta mieltää asiat, eikä yksilö tiedosta tätä, voi syntyä ristiriita.
Dextroverse.orgiin kirjoittelee ainakin jotain kymmenisen tyyppiä jotka vertailee noita eri katulampputyyppien polttimoita ja sitä mitkä saa dexmin voimilla sammumaan ja mitkä ei
:mrgreen:
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

vaikka joku voi sen skitsofreeniseksi määritelläkin, niin minusta maaginen tai merkitys-yhteyksiä laajasti näkevä ajattelu ei itessään vielä ole ollenkaan ongelmallista. ongelma syntyy mun mielestäni enemmänkin siinä, jos suhtautuu ajatuksiinsa fanaattisesti, kykenemättä niitä kyseenalaistamaan. pakkoajatukset ja semmoset.

luonnollisestikin siis ite suhtaudun mielestäni just vitun mahtavasti. mun elämä on täynnä merkitystä, muiden kuolleina pitävät asiat kommunikoi mulle jatkuvasti. en vaan tee mitään absoluuttista oletusta siitä, onko merkitys olemassa mun ulkopuolellani, niissä asioissa itsessään, koska mulla ei oo mitään kykyä havaita mitään oman havaintokenttäni ulkopuolelta.

kuten tässä threadissa kertoilen, luin tossa just erittäin voimakkaan matkan tienoilla hermann hessen arosuden. matkani loppupäässä menin sitten lukemaan mailejani, ja totesin että ystäväni oli mailannut. kyseistä ystävää olin matkan aikana miettinyt, ajatellut että voisi monen kuukauden tauon jälkeen pitkästä aikaa ottaa yhteyttä. no, siellä yhteydenotto sitten seisoi. jännää oli, että kyseisessä mailissa ystäväni suositteli minulle sitä samaista arosusi-kirjaa, jonka olin juuri lukenut. hän ei tiennyt mitään sisäisen prosessini vaiheesta. tämä tuntui vähintäänkin oudolta.

oliko noilla tapahtumilla kausaalista yhteyttä? ehkei. onko sillä merkitystä? eikö riitä se merkitys, jonka tunnen itsessäni?

sit eilen mietin et haluun ottaa yhteyttä yhteen tyyppiin johon oon viimeks ollu missää yhteydessä ehkä kaks vuotta sit, ni se käveli tänää vastaan.

nää jutut tuntuu hyvältä. ne rikastaa mun elämänkokemusta. ongelmallisesti nyrjähtäneet taitaa aika usein nähä jotain paranoideja merkityssuhteita kaikkialla. että kaikki on todistetta siitä että jotkut juonii vastaan. bläääääääääaaaaaah.

Terence-setä kertoo: Schizophrenic or Shamanic?

näkisin, että ilman fanaattista tapaa suhtautua käsitteisiin, ts. kun ymmärrän kaikki sanat metaforiksi, "skitsofrenia" onkin itse asiassa visionäärisyyttä, kykyä luoda elämään merkityksellistä sisältöä.
bom
Lepakko

Post by bom »

Mun mielestä myös maaginen ajattelu voi olla kyky ja lahja, vaikka äärimmilleen vietynä se voi tempaista epätasapainoon.

Merkityksen näkeminen ja kokeminen on hyvin tärkeetä, ilman merkitystä elämä on tyhjää ja motivaatio nolla.

Omasta kokemuksesta synkronisiteettien seuraaminen on auttanut mystisten ja merkityksellisten asioiden havaitsemisessa, ja oon huomannu että jos näihin sattumiin kiinnittää huomiota, niitä alkaa huomaamaan enemmän. Se voi jopa tuntua siltä kuin havaitsisi merkkejä, joilla maailmankaikkeus puhuu meille. Kun sen ääntä kuuntelee ja on valmis seuraamaan, se voi näyttää ikään kuin johdatukselta.

Tällaisille asioille on musta hyvä olla avoin, mutta oon myös kokenu hyödylliseksi pitää ainakin toinen jalka tukevasti konsensus-todellisuuden pinnalla. :mrgreen:
nickreq
Karvakuono

Post by nickreq »

ei se frenia mitään muuta oo kun että ihminen näkee mahdollisia todellisuudenvariaatioita ympärillään. tämä tietysti saattaa pelastyttää ihmisen järjiltään ;P (self made horror movie?)

vauvojen aivoista pursuaa skitsoaineita suunnattomat määrät jonka takia vauvat kuuluvatkin tietyntahon keittoaineksiin, kuten varsin hyvin yleisesti tiedetään. (haloo onks valoo?!)

parhaiten skitsofreniaa vastaan voi suojautua suunnittelemalla ja rakentamalla mahdollisimman paljon kuutioita, neliöitä ja muita tylsiä ja hyvin tarkasti rajattuja alueita. neliö on paras. tämä tulee esiin kaikessa ajattelussa johtavassa asemassa olevassa väestössä. mahdollisimman tiukat normit ja säännöt jotka pitämällä ihminen ns. hallitsee elämäänsä.

nytten tämä sakki on saanut aikaan jopa paperin jolla sovitaan ettei sodassa käytetä suomessa käytetä miinoja koska ne ovat epähumaaneja hyökkäävälle osapuolelle. on humaaniampikin tapoja saada raajat irti ihmisestä. (fuvk the nato)

p.s. oletteko nähneet jonkun toisen kanssa samoja harjoja?

p.s. II ihmiset on karkoitettu mielisairaina toiselta paneetalta tänne, avaruus aluksen mereen jääneet jäänökset loivat useaan kulttuuriin nooan arkki tarinan.

p.s. III mielipuolisuus johtuu siitä että meidän läpi puhaltaa miljardeja neutriineja (vai mitä ne oli) sekunnissa. (riippumatto onko yö vai päivä) ja sitten tuo magneetti kenttä vähän reagoi ihmisessä oleviin metalleihin. (raudan ainut merkitys on kuljettaa happea veressä)
Kaikki on menossa jonnekkin, tai sitten tulossa sieltä...
tRip
Moderator

Post by tRip »

nickreq wrote: p.s. III mielipuolisuus johtuu siitä että meidän läpi puhaltaa miljardeja neutriineja (vai mitä ne oli) sekunnissa. (riippumatto onko yö vai päivä) ja sitten tuo magneetti kenttä vähän reagoi ihmisessä oleviin metalleihin. (raudan ainut merkitys on kuljettaa happea veressä)
Aivan mahtavasti ilmaistu.

Me vellotaan kosmisessa myrskyssä. Aurinko syöksee maapallolle mahtisisa voimia.
Välillä sitä on herkempi kakelle tälle säkenöinnille.
Me ollaan energiaa, me säkenöidään sitä ympärillemme..
Kaikki on vaan energiaa
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
dredi
LD50

Post by dredi »

energiaa, viboja, kiksejä, hertsejä, täpinöitä, sateenkaaria ja vaniljavanukasta.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

dredi wrote:energiaa, viboja, kiksejä, hertsejä, täpinöitä, sateenkaaria ja vaniljavanukasta.
Psykedelian muotoa?
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Aukikco wrote:
Terence-setä kertoo: Schizophrenic or Shamanic?
Piti vaan nostaa tuo video... Jännää...
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

bom, hienosti ilmastu, kiitos
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

http://en.wikipedia.org/wiki/Ideas_of_reference

Ootteko muuten nähneet sen leffan missä Mel Gibson asuu siellä kellarissa ja keräilee lehtileikkeitä yhdistäen ilmiömäisesti toisilleen irrelevantit asiat, tyyliin uutinen avaruussukkulan laukaisemisesta liittyy uutiseen Yhdysvaltain Presidentistä... en muista tarkkaan miten sekin teoria sillä meni, mutta heti sen uutisen nähdessään Mel Gibson tajus jotenkin että se sukkulan laukaisu on harhautus jolla saadaan huomio pois jostain hemmetin coup de etatista... tai jotain.

EDIT: Mut joo, leffa oli siis Conspiracy Theory. Ei mikään laatupätkä mutta on siinä mustia helikoptereita, MKULTRAa ja Mantsurian kandidaattia, niin kandee tsekata jos on joutilasta aikaa ja haluaa nähdä viihdettä.
SAWANISTI
Apteekki

Post by SAWANISTI »

Asidyyli wrote:...
Gibsonille pistetään siin lsd:tä. Hauska leffa.
...bensaahan ne pojat tuli hakemaan...
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Tuli tossa mieleen että skitsofreniassahan on aivojen ventrikkelit, siis ne poimut siellä laajentuneet. Tästähän maalaisjärkeen syyllistymällä päättelisi että skitsofreniassa aivojen pinta-ala kasvaa.

(Vai siis pieneneekö se? Miten päin se menee? Siis jos lintujen aivot on sileät ja siksi pinta-alaltaan pienet, niin kasvattaako se ryppyjen venyminen pinta-alaa vai pienentääkö?)

Kai tajuatte että tämä on hyvin diletanttia? Ansaitsisin potkun perseeseen.