3 päivää sitten tuli koettua ensimmäistä kertaa vahvasti potkiva matka kuolemanviinillä eli ayahuascalla.
Valitettavasti tarkkaa juotua määrää en voi sanoa, koska kaverini toimi kokkina ja tarjoili minulle annokseni. Annos oli käsittääkseni kuitenkin suht koht mieto (kaverini puheiden mukaan + tripin kesto puhuu tämän puolesta).
Ennen juoman nauttimista paastosin 1 päivän ja valmistauduin matkaan henkisesti.
Kun sain juoman käteeni polttelin savukkeen jonka jälkeen kumosin hapankitkerän makuisen juoman kurkkuuni, kului noin 15-20 minuuttia jonka jälkeen oksensin (karmea tunne, mutta olo helpottuu aivan käsittämättömästi) odottelin noin 20 minuuttia oksennuksen jälkeen vaikutuksia mutta lievää psykedeelistä oloa lukuunottamatta mitään (ainakaan visuaalista) muutosta en huomannut joten päätin boostia annosta vielä hiukan. Kaverini toi minulle 2 desiä valmista juomaa (+ maoit) ja kumosin ko. aineet kurkkuuni, odotin 15 minuuttia ja matka alkoi.
Ensimmäinen näkyvä muutos oli tupakkahuoneen pöytä joka täyttyi hohtavasta "intiaani kirjoituksesta" (vrt. mayat, inkat yms.), kirjoituksen päälle ilmestyi läpinäky ilmassa leijuva koski ja vesiputois jota pitkin vesi tippui pöydän toiselle puolelle. Kosketin pöytää kädelläni, mutta vaikutus pysyi samana.
Katsoin kaveriani joka nautti hiukan pienemmän annoksen ja huomasin kaverini kasvojen "vääntyilevän", kuittasin vääntyilyn melko helposti koska samantapaisiin vaikutuksiin olen päässyt muilla psykedeeleillä. Yhtäkkiä huomasin kaikkien huonetta ympäröivien seinien hengittävän, jokainen seinä "kupristui" noin 1,5-2m minuun päin ja huone alkoi liikkua tasaisissa 45 asteen kulmissa ympäri. Tätä jatkui noin 10 minuuttia.
Minulle tuli todella jano ja join vesilasini tyhjäksi ja kysyin kaveriltani voisiko hän lähteä kanssani hakemaan vettä (jostain syystä yksinäinen reissu keittiöön ei minua houkuttanut). Kaverini suostui ja menimme keittiöön, kaverillani oli viltti harteidensa päällä ja tulin hänen perässään maailmaa ihmetellen, itselleni tuli hupaisa ajatus siitä kuinka kaverini näyttä eräänlaiselta vanhojenaikojen "bad mastermind" super-rosvolta, naureskelin tälle matkalle keittiöön.
Kun saavuimme keittiöön huomasin kaverin tyttöystävän katsovan jotain todella meluavaa sarjaa tietokoneelta, menin hiukan sekaisin informaatiotulvasta ja kun katsoin kaveriani niin hän oli muuttunut harmaaksi (olikohan se nyt sitten näytä paljon puhuttuja huascassa ilmeneviä harmaita, ehkä...) mutta se meni hetkessä ohi.
Kun menimme takaisin tupakkahuoneeseen löysin itseni sademetsässä olevalta polulta täynnä vihreää kasvillisuutta, tätä kesti noin 5 sekuntia jonka jälkeen tajusin olevani tupakkahuoneen ovella. Menin istumaan penkille ja katsoin kaveriani, katsoin kun kaverini kääri tupakkaa ja ajattelin "tuossa olen minä ja käärin tupakkaa", seurasin omia (kaverini) tekemisiä kiinnostuneena mutta sitten säikähdin ajatusmaailmaani ja sanoin kaverilleni jotain tyyliin "oletko sinä minä vai kuka minä olen ja mikä minä olen". Menetin täysin tietämykseni siitä missä olen, kuka olen, miltä näytän ja mitä olen tekemässä (epäilisin että kyseessä oli ns. Ego kuolema). Minulle tuli hirveä paniikki kyseisestä tilanteesta ja trippini sai erittäin pahoja vaikutteita ilmeisesti noista muutamien sekuntien pahoista ajatuksista. Onnekseni ystäväni sai mieleni rauhoittumaan pelkällä läsnäolollansa ja muutamalla rohkaisevalla sanalla.
Silmänräpäyksessä huoneen täytti sateenkaarenvärinen aalto joka pyyhkäisi minun ja huoneen poikki värjäten kaiken kirkkailla väreillä ja ilma sekä seinät täyttyivät oudoista elävistä fraktaalikuvioista ja puheeni muuttui eräänlaiseksi "säköiseksi impulssiksi" jonka värinän ja metallisen sävyn kuulin, mutta en ymmärtänyt mitä puhuin. Tilanteen sekavuus oli sanoinkuvaamattoman nautittavaa mutta samalla sanoinkuvaamattoman tuskaisee ja raskasta henkisesti. Ainut asia joka toi helpotusta olotilaan oli sulkea silmät ja miettiä tyttöystävääni, oloni helpottui heti ja paha olo hävisi kokonaan kun tajusin mitä asioita minun tulee muuttaa elämässäni saavuttaakseni paremman elämän.Ayahuasca halusi selvästi näyttää minulle miten minun tulisi järjestellä sosiaalinen ja emotionaalinen elämäni. Kun tajusin tämän jumalallisen aineen näyttämän kokonaisuuden minulle tule todella iloinen olo, naureskelin ja olin iloinen mutta samalla olin erittäin surullinen ja taisin itkeäkin hiukan koska tajusin kuinka paljon olin laiminlyönyt minulle tärkeitä ihmisiä.
Koin myös hetken jolloin minusta tuntui että minut olisi upotettu veteen, poltettu elävältä sekä tunsin kuinka "käärmeet" tulivat kurkustani ulos. Näin myös käärmeitä "leijumassa" kaverini pään ympärillä muovaten kaverini kasvoja uusiksi.
Kun aikaa oli viimeisen boostauksen ottamisesta kulunut noin 1,5 tuntia ja olotilani rupesi lähentymään normaalia. Tajusin mitä ympärilläni tapahtui ja pystyin "normaaleihin" keskusteluihin sekä ajattelemaan asioita konkreettisesti en vain käsitetasolla. noin 2 tunnin kuluttua oloni oli jo melkein täysin normaali, hiukan väsynyt, erittäin helpottunut ja onnellinen.
Suosittelen ayahuascan kokeilemista varauksetta jokaiselle joka on sinut itsensä ja ajatustensa kanssa. Mutta varomattomissa käsissä uskon aineen olevan todella vaarallinen mielenterveydelle.
Kokemus ei ollut missään vaiheessa "epätodellinen", kaikki mitä koin, näin, kuulin ja maistoin sekä haiston oli oikeaa, todellista, ehkä jopa todellisempaa muin "todellisuus".
Ensi kertaa odotellessa