Kärpässienet

Keskustelua dissosiatiiveista ja delirianteista.
dredi
LD50

Re: Kärpässienet

Post by dredi »

Ruskokärpässieni, pantterikärpässieni. Voivat molemmat näyttää punertavilta. Ne ruskeat oli kai myrkyllisiä..(?) en muista varmasti.

Punainen + valkoiset pilkut = ok.

Jos et ole varma sienesi identiteetistä, älä syö
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
Jun
Psykonautti

Post by Jun »

Kyseessä oli ihan oikeat sienet. "Kuitenkin tämän lajin kanssa saattaa joskus joutua ymmälle, koska se saattaa useimpien kirkasväristen sienten lailla vaihdella värinsä puolesta. Punavärin tilalla voi olla aivan oranssi tai keltainen. Valkoinen suojus voi olla myös säämiskän värinen kuten jalkakin. " http://sienet.luontonetti.com/fi/sivut/ ... scaria.htm
palekastro

Post by palekastro »

wipii! eilen käytii koiran kaa vähän metsäilee,, löysin kärppiksii 8) ja se (siis dogi) löys kokonaisen rusakon raadon :0 voi vimpulat mikä saalis... kiitos äiti maa <3 sienekkäät meni kuivaukseen, kani jouduttii kyl hylkäämään :D
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Nyt alkaa olla jo kaapissa melko lailla noita sieniä, kun niitä jokapäivä tuntuu mukaan jostain tarttuvan. Harmi vaan kun ei ole mitään vaakaa niin ei voi mittailla paljon sitä materiaalia nyt kuivana on.

Pitää varmaan kohtapuoliin käydä kaupan vihannesvaa'alla mittaamassa.
Oopus
Tuppisuu

Post by Oopus »

abaout -12h ollut nyt kuivumassa näytönohjaimen siilin päällä kuivumassa :) Loistava keksintö kun ei halua lämmittää uunia.
Ajattelin kohta kokeilla mitä sanoo. Rutikuivia tuntuu olevan... Ehkä kohta lisää juttua.
EDIT: Annos siis 2 pientä lakkia jotka eivät olleet vielä auenneet.
Oopus
Tuppisuu

Post by Oopus »

Oksennus ja uniha siin tuli, mutta testailut jatkuu seuraavaks tosin pidemmällä kuivatuksella.
Kyl ne tais toimia, ainakin unien perusteella. Tulipas lämmin ja mukava olo kaljasta, jotenkin ajatusten kulku on erilaista kun selvänä.
jermus
Psykonautti

Post by jermus »

King Ink wrote:Nyt alkaa olla jo kaapissa melko lailla noita sieniä, kun niitä jokapäivä tuntuu mukaan jostain tarttuvan. Harmi vaan kun ei ole mitään vaakaa niin ei voi mittailla paljon sitä materiaalia nyt kuivana on.

Toi vaakahomma hyvä idea, täytyy vaa vähä katellaympärillee ehkä ensin :lol:
Thoxium

Post by Thoxium »

Hmm ei ole enää niissä paikoissa näkynyt näitä mistä viime vuonna keräsin talteen, luulisi että samoissa paikoissa majailevat, mut pitää näköjään lähteä ettimään laajemmin.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

jermus wrote:
King Ink wrote:Nyt alkaa olla jo kaapissa melko lailla noita sieniä, kun niitä jokapäivä tuntuu mukaan jostain tarttuvan. Harmi vaan kun ei ole mitään vaakaa niin ei voi mittailla paljon sitä materiaalia nyt kuivana on.

Nojaa, ei ne varmaan missään oo sitä kieltäny etteikö siel sais käydä mittaamassa omiakin asioita, kuhan ei anna näyttää siltä että pöllii vihanneksia tai irtokarkkeja kun käy vaa'alla ja sit menee kassan ohi.

Yksi kaverini oli kokeillut pari päivää sitten n. kuukauden kuivaneita sieniä. Oli kuulemma sekoillut koko yön, yrittänyt soittaa ambulanssiakin muttei jostain syystä saanut soitettua, pyörinyt vaan ympäri taloa. Eikä ollut oksentanut. Hm.
jermus
Psykonautti

Post by jermus »

King Ink wrote:
jermus wrote:

Nojaa, ei ne varmaan missään oo sitä kieltäny etteikö siel sais käydä mittaamassa omiakin asioita, kuhan ei anna näyttää siltä että pöllii vihanneksia tai irtokarkkeja kun käy vaa'alla ja sit menee kassan ohi.

Yksi kaverini oli kokeillut pari päivää sitten n. kuukauden kuivaneita sieniä. Oli kuulemma sekoillut koko yön, yrittänyt soittaa ambulanssiakin muttei jostain syystä saanut soitettua, pyörinyt vaan ympäri taloa. Eikä ollut oksentanut. Hm.
Näin mutuna tulee kyl ekana mielee et olikohan se kunnolla valmistautunu siihen hommaa
King Ink
LD50

Post by King Ink »

jermus wrote:
King Ink wrote:
jermus wrote: Toi vaakahomma hyvä idea, täytyy vaa vähä katellaympärillee ehkä ensin :lol:

Näin mutuna tulee kyl ekana mielee et olikohan se kunnolla valmistautunu siihen hommaa
Ei. :roll:
palekastro

Post by palekastro »

ymhh en voi syyä enää kärppiksii ko aloin absolutely vegaaniks enks osaa häätää niist matoi poies :foil: kellään niksii taij neuvoo... semijahtiin kai waa 8)
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Noi madot on oikeasti paha ongelma. Ne lisääntyy koko ajan siinä sienessä, eli ne pitäis sen takia mahdollisimman nopeasti laittaa uuniin taikka pakkaseen vähäksi aikaa niin saadaan mato kanta tapettua...
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Mie oon vaan pilkkonu ne sienet melko pieniksi ja hosunut puukolla niitä matoja sieltä ''KUOLE PASKA''. Noei, emmie niitä tappanu, mut puukolla kaivertelin varovasti pois ja heitin ikkunasta. :) Pakkanen varmaan paras keino kyllä siihen, tai uuni. Mut sit kun syöt sienes niin sit siellä on paistettuja matoja seassa. Delicious !
Thoxium

Post by Thoxium »

Onkos avautuneet ja keltaistuneet sienet keräämisen arvoisia vai kannattaako keskittyä pelkästään vielä tumman punaisiin ja vielä pyöreinä oleviin? Muistaakseni mitä vanhempi sieni on, sen vähempi on aktiivisia ainesosia? Löytyi oikee kärpäsienifarmi, monikymmeniä siellä on. :)
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Thoxium wrote:Onkos avautuneet ja keltaistuneet sienet keräämisen arvoisia vai kannattaako keskittyä pelkästään vielä tumman punaisiin ja vielä pyöreinä oleviin? Muistaakseni mitä vanhempi sieni on, sen vähempi on aktiivisia ainesosia? Löytyi oikee kärpäsienifarmi, monikymmeniä siellä on. :)
Mie oon kerännyt nekin, mutta oon vaan pistänyt ne eri paikkaan. Samoin alkusyksyn sienet on eri pussissa, niin voi sitten testailla että onko todellisuudessa keräysajankohdalla tai sienien iällä suurta merkitystä.
jermus
Psykonautti

Post by jermus »

Löysin yhen oikein kauniin, nuoren ja pallomaisen sienen. Kiitos vinkistä, laitoin melkein suoraan pakkaseen paloteltuani sen eka, tuskin on madot lisääntymässä jos pitää vaikka vuorokauden siellä. Vai kärsiikö itse sienet siitä, kuin kauan kandee pitää pakkases.

Nii ja ny löysin yhen vaa ku perkeleen hirvikärpäset iski kimppuu eikä saatun olee kunnon suojausta mukana, täytyy käydä kattelees lisää. Eiks pari-kolme lakkii anna jo jotaa vaiktuksii, sitte joskus keväällä tms kun päätän noi syödä :razz:
King Ink
LD50

Post by King Ink »

jermus wrote:Löysin yhen oikein kauniin, nuoren ja pallomaisen sienen. Kiitos vinkistä, laitoin melkein suoraan pakkaseen paloteltuani sen eka, tuskin on madot lisääntymässä jos pitää vaikka vuorokauden siellä. Vai kärsiikö itse sienet siitä, kuin kauan kandee pitää pakkases.

Nii ja ny löysin yhen vaa ku perkeleen hirvikärpäset iski kimppuu eikä saatun olee kunnon suojausta mukana, täytyy käydä kattelees lisää. Eiks pari-kolme lakkii anna jo jotaa vaiktuksii, sitte joskus keväällä tms kun päätän noi syödä :razz:
Joo, pari kolme lakkia on mielestäni hyvä aloitus dose. Josei vaakaa omista, kuten minä en.
jermus
Psykonautti

Post by jermus »

King Ink wrote:
jermus wrote:Löysin yhen oikein kauniin, nuoren ja pallomaisen sienen. Kiitos vinkistä, laitoin melkein suoraan pakkaseen paloteltuani sen eka, tuskin on madot lisääntymässä jos pitää vaikka vuorokauden siellä. Vai kärsiikö itse sienet siitä, kuin kauan kandee pitää pakkases.

Joo, pari kolme lakkia on mielestäni hyvä aloitus dose. Josei vaakaa omista, kuten minä en.
Näin mäkin olen ymmärtäny. Viel ku joku sanois haittaaks toi pakastus mitää, ei kyl vissii.
Eiks ne heltat kannata kuorii siis pois tosta. Vaik tuskin siellä mitää propelipäitä enää pakastuksen jälkee on :mrgreen:
King Ink
LD50

Post by King Ink »

jermus wrote:
King Ink wrote:

Näin mäkin olen ymmärtäny. Viel ku joku sanois haittaaks toi pakastus mitää, ei kyl vissii.
Eiks ne heltat kannata kuorii siis pois tosta. Vaik tuskin siellä mitää propelipäitä enää pakastuksen jälkee on :mrgreen:
Pakastuksen haitoista en tiiä, mutta en usko että se on merkittävää.
Heltat on ihan turhat ja kannattaa leikellä pois, samoin jalka tietenkin. Vissiin nekin sisältää niitä 'myrkkyjä', mutta niin pieniä määriä etten mie ainakaan lähtis kuivaamaan tai syömään.
jermus
Psykonautti

Post by jermus »

King Ink wrote:
jermus wrote:
King Ink wrote: Joo, pari kolme lakkia on mielestäni hyvä aloitus dose. Josei vaakaa omista, kuten minä en.
Pakastuksen haitoista en tiiä, mutta en usko että se on merkittävää.
Heltat on ihan turhat ja kannattaa leikellä pois, samoin jalka tietenkin. Vissiin nekin sisältää niitä 'myrkkyjä', mutta niin pieniä määriä etten mie ainakaan lähtis kuivaamaan tai syömään.
Joo no jalka on jo missä lie metän perukoilla mutheltat paikallaa
Vois huomen ottaa pakastimest iltapäiväl, ei taatusti elä enää mikään olio siellä.
Heltat veke ja kuivumaan, en tiedä kannattaisko avoimes lasipurkis vai missä kuivattaa, ettei homehu. Komee oli sieni, pari lisää nii varmaa toimii, voi vaa se maku olla aika hurja, en pidä muista sienistä ku herkkusienistä
King Ink
LD50

Post by King Ink »

jermus wrote: Joo no jalka on jo missä lie metän perukoilla mutheltat paikallaa
Vois huomen ottaa pakastimest iltapäiväl, ei taatusti elä enää mikään olio siellä.
Heltat veke ja kuivumaan, en tiedä kannattaisko avoimes lasipurkis vai missä kuivattaa, ettei homehu. Komee oli sieni, pari lisää nii varmaa toimii, voi vaa se maku olla aika hurja, en pidä muista sienistä ku herkkusienistä
Suosittelen väsäämään jonkunmoisen verkkoräpellyksen missä on hyvä kuivata, pakastuksen jälkeen varmaan aikamoisen kostea on se sieni joten pitää muistaa hoitaa ilmanvaihto hyvin. Minkä kokoisena aattelit kuivata?
jermus
Psykonautti

Post by jermus »

King Ink wrote:
Suosittelen väsäämään jonkunmoisen verkkoräpellyksen missä on hyvä kuivata, pakastuksen jälkeen varmaan aikamoisen kostea on se sieni joten pitää muistaa hoitaa ilmanvaihto hyvin. Minkä kokoisena aattelit kuivata?
palotellu olen, tuollahaa ne purkis näyttäs vituillee menevän. Täytyy käydä uudestaa, olen huono noissa.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

jermus wrote:
King Ink wrote:
palotellu olen, tuollahaa ne purkis näyttäs vituillee menevän. Täytyy käydä uudestaa, olen huono noissa.
Täh? Meni vähän ohi. :D Missä uudestaan, ja missä huono?
Ensiö
Lepakko

Post by Ensiö »

Poltin tänään kuivabongista yhden keskikokoisen kärppärin nahkan. Tai en ihan kokonaan, sen verran kuitenkin oli pesällisiä ettei pystynyt loppuun asti raiskata keuhkoja. Maku muistutti vähän lätkää jota polttelin pari vuotta sitten liikaa. Olot jäivät miedoiksi. Pientä jumitusta, teki myös mieli hokea sanoja ja lauseita. Eläimelliset ääntelyt olivat hyvin herkässä :) ja muutenkin äänellä leikkiminen kiinnosti. Hyräily tuntui mukavalta ja sävelet olivat korostuneesti eri kerroksessa. Sitten alkoi väsyttämään, joka saattoi myös johtua aikaisesta heräämisestä tai happivajeesta polttelun takia. Menin puolen tunnin päiväunille.
Minä. Nimeni on Puks. Olen ainoa elollinen Saturnuksessa. Muks!
jermus
Psykonautti

Post by jermus »

King Ink wrote:
jermus wrote:
King Ink wrote:Suosittelen väsäämään jonkunmoisen verkkoräpellyksen missä on hyvä kuivata, pakastuksen jälkeen varmaan aikamoisen kostea on se sieni joten pitää muistaa hoitaa ilmanvaihto hyvin. Minkä kokoisena aattelit kuivata?
Täh? Meni vähän ohi. :D Missä uudestaan, ja missä huono?
Joo paukuissa postailen nii on tätä. UUDESTAA SIENESSÄ JA VALMISTELLA PAREMMIN, KAHTOO NY VIEL MUT NÄIN YRITÄN. jOS NOISTA EI MITÄÄ NY SAA, AIKA NÄYTTÄÄ

Joo käps lokkiki pääl, jatketaa huomen, ny menee taas sille puolelle
King Ink
LD50

Post by King Ink »

jermus wrote:Joo paukuissa postailen nii on tätä. UUDESTAA SIENESSÄ JA VALMISTELLA PAREMMIN, KAHTOO NY VIEL MUT NÄIN YRITÄN. jOS NOISTA EI MITÄÄ NY SAA, AIKA NÄYTTÄÄ

Joo käps lokkiki pääl, jatketaa huomen, ny menee taas sille puolelle
Aa, joo. Siis mitä niille vanhoille tapahtui? :mrgreen:
Ensiö
Lepakko

Post by Ensiö »

Kaksi kuivattua nuorta kärpässientä eilen yöllä jugurtin kera. Vetelin nopeasti etten maistanut mitään ja äkkiä limua päälle, on meinaan traumoja näiden mausta. Menin tunnin päästä sänkyyn kuuntelemaan Pink Flöydin The Piper At The Gates Of Dawnia. Pikkuhiljaa alkoi lieviä visuaaleja musiikin tahdissa, kaikennäköistä vipeltäjää hyppi esiin. Orava jyrsi puunrunkoa. Orava muuttui kenguruksi, joka ponkaisi valtavilla jaloillaan ilmaan ja laskeutui järveen. Järven reunalla sammakot rummuttivat viidakkorumpuja. Rumpujen tahdissa metsäpolulla pyöreät otukset talsivat pipo silmillä. Kärpässienet hyppivät ringissä ympyrää. Hyvin satumaisia kuvia, mutta heikkoina visuaaleina. Enemmänkin korostuneita hypnagogisia kuvia. Olo tuli hyvin onnelliseksi ja hymyilytti, ei kuitenkaan euforiaksi noussut. Muutamia kertoja aloin nauramaan kun visuaalit muuttui hassuiksi. Pinokkio jahtasi tyttöä ja yritti kokoajan tarttua tämän puiseen peppuun kiinni :lol:

Kärpässienet tuo yleensä satumaisia tunnelmia. Varmaan sen yhdistää alitajuisesti kuin tietoisestikin satumaailmoihin, minkä takia se sellaisena näyttäytyykin. Kokemus oli positiivinen mutta vähän miedoksi jäi. Sopiva annos minulle on yleensä 2-4 sientä. Pienillä annoksilla harvoin tulee huonoa oloa ja osaa nauttia enemmän.
Minä. Nimeni on Puks. Olen ainoa elollinen Saturnuksessa. Muks!
NarkkiParkki
Lepakko

Post by NarkkiParkki »

Nyt on ollut pari lakkia punakärppäriä kuivumassa noin. 3 viikkoa, toinen iso ja toinen pieni lakki. Lakit ovat vaihteneet väriä punaisesta kellertävään ja ovat ohuita, pienempi lakki on melkein kuin perunalastu. Onko tämä normaalia? En ollut muuten leikannut helttoja irti ja ne olivat nyt aika homeisia, joten leikkasin nyt irti. Eikai tämä haittaa?

Liukeneeko nuo vaikuttavat aineet muuten veteen? Ajattelin, jos tekisi hieman juotavaa.

Tiedän kyllä, että kolme viikkoa kuivausta ei ole tarpeeksi, mutta Shroomeryssa kuitenkin sanottiin, ettei haittaa, vaikka vetäisi puolikuivattuna tai vaikka kokonaan tuoreena.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

NarkkiParkki wrote:Nyt on ollut pari lakkia punakärppäriä kuivumassa noin. 3 viikkoa, toinen iso ja toinen pieni lakki. Lakit ovat vaihteneet väriä punaisesta kellertävään ja ovat ohuita, pienempi lakki on melkein kuin perunalastu. Onko tämä normaalia? En ollut muuten leikannut helttoja irti ja ne olivat nyt aika homeisia, joten leikkasin nyt irti. Eikai tämä haittaa?

Liukeneeko nuo vaikuttavat aineet muuten veteen? Ajattelin, jos tekisi hieman juotavaa.

Tiedän kyllä, että kolme viikkoa kuivausta ei ole tarpeeksi, mutta Shroomeryssa kuitenkin sanottiin, ettei haittaa, vaikka vetäisi puolikuivattuna tai vaikka kokonaan tuoreena.
Saattaa tulla aika lailla oksentelua ja pahaa oloa, ihmisestä riippuen, jos ei kuivaa kunnolla, mutta ei se keholle mitenkään vaarallista pitäisi olla.
Miulla kuivassa olleet sienet on ihan rusinan näköisiä, vähän isomman kokoisia vaan. Tietenkin kun siitä vesi häviää sen koko pienenee ja se rusinoituu, samoin värien vaihtuminen on normaalia.
Katso ettei sitä hometta ollut levinnyt muualle kuin niihin helttoihin.