dredi wrote:On hyvin mahdollista että psykedeeleillä on ollut tärkeä vaikutus ihmisen evoluutioon. Mm. käsitteet henkisyydestä ja ihmisyydestä saattavat hyvinkin olla psykedeelien työtä.
Kauan sitten eli eräs alkukantainen ihmisheimo. Eräs heistä löysi eräänä päivänä uuden sienen jota hän maistoi. Tämä olikin psilosybiinipitoinen sieni joka sinkosi tämän alkeellisen ihmisen astraalimatkalle toisiin sfääreihin, jossa hänelle opetettiin ihmisen ja eläimen ero. Näin tästä ihmisestä tuli heimonsa ensimmäinen shamaani.
Jos pitää tätä (varsin antroposentristä) teoriaa uskottavana, niin kannattaa lukea Andy Lechterin
Shroom: A Cultural History of the Magic Mushroom, joka debunkaa noita näkemyksiä. Itse olen kyllä joskus kelaillut, että luonnossa esiintyvät hallusinogeenit aiheuttaisivat nisäkkäissä (oksitosiinivälitteisesti 5-HT
1A-agonismin vuoksi) valheellista luottamuksen tunnetta ja pyrkimystä hakeutua erityyppiseen elinympäristöön, jolloin näitä kemikaaleja kantavat sienet pääsisivät levittäytymään laajemmalle elinpiirille. (Ja psilosiinia on vain itiöemässä, jne...) Mutta kun ottaa huomioon, että erityisesti rehueläimet (kanit ja märehtijät) oirehtivat voimakkaasti klassisia tryptamiineja popsittuaan, niin vaikuttaa siltä, että kyseessä olisi kuitenkin yksinkertaisesti organismien suojakeino. Ihan pelkän intuition varassa olisin valmis kuitenkin uskomaan sen, että rituaalit sekä musiikki ovat vaikuttaneet toiminnanohjauksen ja abstraktin ajattelun kehittymiseen.
Kyllä, ihan varmasti. Ainakin '60-luvulla.
Ei vaan, tottakai. "Psykedelinen" (nyt alkaa tulla korvista ulos) taide/musiikki/whatever vaikuttaa koko ajan alitajuisesti valtavirtakulttuuriin. Ihmiset eivät vaan huomaa sitä, varsinkin kuvataiteessa monesti ihmiset katsovat, että "ooh, onpa nätti taulu" ymmärtämättä mistä taiteilijan inspiraatiot on kotoisin. Joskus se on taas ilmiselvää, jos puhutaan esim. progesta sun muusta hippimusiikista.
Douglas Engelbartin tiimi tunnettiin muiden Stanfordin tutkimusinstituutin työntekijöiden parissa "pilvipäisinä sekoilijoina," mutta nämä tyypit kehittivät muunmuassa graafisen käyttöliittymän, hypertekstin ja tietokoneverkot.
mauser1911 wrote:selitätkö mulle sit mistä se johtuu että en oo koskaan lähtenyt kävelylle/tehnyt yhtään mitään liikunnallista, muuta kuin äärimmäisessä pakossa. viime matkan jälkeen oon kävellyt itseni hikeen joka vitun päivä vain siksi että tajusin et kuntoo pitää parantaa? tajusin aika paljon muutakin, esim: oon aina ottanut stressiä siitä että ei oo massii tarpeeksi ja viimeaikoina ostanut kaljaa vaikka siihen ei todellakaan oo varaa, että stressi lähtis ees yhdeksi päiväksi. nyt matkan jälkeen en ole stressannut rahatilannettani yhtään, vaikka olin täysin selvänä 5 päivää, ei ollut rahaa ostaa ees vessapaperia, joten hyvillä mielin varastin sitä tk:oon vessasta

muitakin juttuja ois, mutta miksi mä niitä sulle selitän, koska et YMMÄRRÄ, siitä syystä ettet ole itse kokenut samaa.. ja luulen että syy siihen ettet pääse matkoilla tarpeeksi syvälle johtuu noista sun naurettavista ennakko asenteista. budha jee jee, sää tunnut joltain vitun uskovaiselta joka tunkee väkisin sisälle raamattu kädessä ja huutaa: JUMALA RAKASTAA SINUA...
Musta tuollaiset asiat olisi ymmärtää ihan ilman päihteitäkin. Se voi tietty olla, että jos täyttää elämäänsä kaikella puurolla, eikä koskaan
istu aloilleen, niin ei välttämättä ole tilaisuutta katsastaa omia toimintatapojaan.
Mutta joo, kyllä mullakin tulee usein trippaillessa sellainen vähän likaisentukala olo ja hampaidenpesun merkitys muistuu mieleen. Siinä sitten peilin edessä silmät selällään harjaa suu vaahdossa irvihampaitaan.