Itse asiassa painovoima ja aika ovat kääntäen verrannollisia: suuressa painovoimakentässä aika kuluu hitaammin ja pienessä painovoimakentässä nopeammin. Ajanmuutos johtuu siitä, että painovoimakenttä vaikuttaa kaikkiin kemiallisiin reaktioihin, ja juuri reaktioilla mitataan aikaa.wRRa wrote:Tässä olet itse asiassa osittain väärässä (ainakin mun tietojeni mukaan). Aika on tietyllä tapaa vähän niin kuin painovoima; kuussa on pienempi painovoima kuin maassa. Aikaa voi venyttää ja ulkoiset tekijät saattavat muuttaa aikaa ja sen kulumista. Aika kuluu joissain paikoissa erilailla kuin toisissa. Mielenkiintoista, eikö? Esimerkiksi jos pistät kellon paikkaan X jossa aika kulkee eri tahtia kuin paikassa Y ja tuot kellot joskus takaisin yhteen, ne eivät enää ole samassa ajassa.Happohuppu wrote:Ajan kokeminen on suhteellista, mutta aika itsessään etenee tarkasti mitattavaa vauhtia mistään ulkoisista vaikuttimista riippumatta.
Jos vaikkapa Spock teleporttautuu suuren painovoimakentän planeetalta pienen painovoimakentän planeetalle, ei hän huomaa muutosta ajan nopeudessa, koska kaikki vertailukohdat hänen ympärillään muuttuvat samalla kuin aika. Jos taas Spock jättäisi sekuntikellon tikittämään suuren painovoiman planeetalle ja jäisi pienen painovoiman planeetalle hengailemaan vuodeksi pariksi ja palaisi sitten sekuntikellonsa luo, huomaisi hän sen todennäköisesti olevan jäljessä.
Tällä ei kuitenkaan ole paljoakaan tekemistä meidän arkielämän tuntien ja minuuttien kanssa. Eikä meillä ole teleporttiakaan