Miltä se tuntuu.. Psykedelia

Keskustelua psykedeeleistä ja hallusinogeeneista.
Serotoniini
Psykonautti

Re: Miltä se tuntuu.. Psykedelia

Post by Serotoniini »

Psykedelia, se tuntuu ihmeelliseltä, merkitykselliseltä, mutta ymmärrettävissä olevalta.
Maailmankaikkeudelliselta.

Tosi hankala kysymys kyllä. :D
tRip
Moderator

Post by tRip »

Se onkin todella vaikeaa kuvailla mitä on delia..
tajusin sen kun viimeksi BlueMystic johdatti minut Psykestä sinne perille.. Deliaan :)

Ei sitä voi selittää. Se on enemmänkin tunnetta. en osaa kuvailla minkälaista.

Aloin miettimään tätä kysymystä, että mikä loppujenlopuksi erottaa psykedeelit päihteistä..?
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Thoxium

Post by Thoxium »

tRip wrote:Aloin miettimään tätä kysymystä, että mikä loppujenlopuksi erottaa psykedeelit päihteistä..?
Mielestäni ero on siinä, että psykedeelit yleensä ottaen avaa silmät todellisuuteen, mikä on tärkeää ja mikä ei, nimenomaan laajentaa tiedoisuutta, tajuntaa. Päihteet taas sumentaa todellisuutta, tajuntaa, päätä.
lahke

Post by lahke »

psykedelia tuntuu pelottavan todelliselta! :o
ferox
OD

Post by ferox »

Thoxium wrote:Mielestäni ero on siinä, että psykedeelit yleensä ottaen avaa silmät todellisuuteen, mikä on tärkeää ja mikä ei, nimenomaan laajentaa tiedoisuutta, tajuntaa. Päihteet taas sumentaa todellisuutta, tajuntaa, päätä.
Nyt puhut vain eri käyttötarkoituksista, et aineista, ja niitähän on yhtä monta kuin käyttäjiä. Voisi riittää jo tämä psykedeelielitismi. Useille psykedeelit ovat vain viihdettä, ja 'tajunnan laajentamistakin' harrastavat tuntuvat monesti olevan pikemminkin ihan hajalla päästään kuin valaistuneita.
 “ ferox puhuu usein asiaa omas todellisuustunnelissaan ”  — frapa
Poppy
Lepakko

Post by Poppy »

ferox wrote:
Thoxium wrote:Mielestäni ero on siinä, että psykedeelit yleensä ottaen avaa silmät todellisuuteen, mikä on tärkeää ja mikä ei, nimenomaan laajentaa tiedoisuutta, tajuntaa. Päihteet taas sumentaa todellisuutta, tajuntaa, päätä.
Nyt puhut vain eri käyttötarkoituksista, et aineista, ja niitähän on yhtä monta kuin käyttäjiä. Voisi riittää jo tämä psykedeelielitismi. Useille psykedeelit ovat vain viihdettä, ja 'tajunnan laajentamistakin' harrastavat tuntuvat monesti olevan pikemminkin ihan hajalla päästään kuin valaistuneita.
Amen.
surly
Lepakko

Post by surly »

Breakthrough psykedeeleillä tuntuu aina siltä että vihdoinkin taas heräs hetkeks.
Times are tough, huh, bud?
Thoxium

Post by Thoxium »

ferox wrote:
Niin, voihan niitä käyttää ihan vain viihteenäkin, aivan kuten mitä tahansa huumetta melkein mihin tarkoitukseen tahansa, mm. hyötykäyttöön. Mutta jooh, aina on jos ja kun ja mutta, käyttötarkoituksia yhtä monta kuin käyttäjiä.
Anonyymi

Post by Anonyymi »

Oletteko huomanneet, että psykedelia muuttaa ajan kanssa voimakkaasti merkitystään? Kuulostaa tietysti aika itsestäänselvälle, mutta minulle se ei sitä ole.

Jotenkin voisi kuvailla asiaa seuraavasti (vaikeaa..):
Vaikutukset jotenkin miedontuu mutta kokonaisvaltainen merkitys kasvaa.

Olen rakastunut<3
tRip
Moderator

Post by tRip »

ferox wrote:
Niin, mikä erottaa päihteen psykedeelistä..?

Mulle esim. amfetamiini on psykedeeli.. ganja on psykedeeli. Elämä on tsygedeeli..
kaikki ne on myös päihteit.

Aineita on yhtä monta kuin käyttäjiä.. käyttäjiä yhtä monta kuin käyttötarkoitusta.

ferox, eikö tuohon skaalaasi mahdu mitään siltä väliltä kuin 'päänsä hajottaneita' tai 'valaistuneita'..?
Miten pää voi hajota.. voiko psyyke hajoo? Mitä on valaistuminen-.- Voiko ihminen valaistua?

Päihteitä voi käyttää deeleinä.. deelejä päihteenä.. Tai deelejä deeleinä.. päihteitä päihteinä.

tai olla käyttämättä mitään.

Elämä on deliaa..
Keep it unreal.

tRip
Moderator

Post by tRip »

Anonyymi wrote:Oletteko huomanneet, että psykedelia muuttaa ajan kanssa voimakkaasti merkitystään? Kuulostaa tietysti aika itsestäänselvälle, mutta minulle se ei sitä ole.
Joo.. Ennen se oli jotain elämää suurempaa.. nyt se on osa elämää.
Keep it unreal.

surly
Lepakko

Post by surly »

Yksi asia mikä on aina vahvasti mukana psykedeeleissä on lapsuuden painajaiset, kauhu ja kuvotus itsessään on yleensä aika psykedeelisiä.
Times are tough, huh, bud?
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Psykeissä tunnen olevani innostunut asioista, tuntuu että hei määhän oon elossa..

Tullut kemian avulla taas nauratettua itseään niin paljon, että taidan taas tajuta minkä takia en ole normaali elämässäni muistaa nauraa...

nyt kännäään

ja nää visuaalit 2c-e päissään on jänniä... alkoholi vielä tekee hommasta psykoottisempaa kiitoksia, pitkästä aikaa tuntuu joltain... ees sen kemian avulla.
lahke

Post by lahke »

surly puhut todella paljon asiaa :D

hmm. psykedeliaa ei oikein pääse pakoon, siltä voi sulkee silmänsä, mut pakoon ei pääse.. se on varmaan vähä niinku joku jumala ja ihminen on ateisti.. psykedelia-ateismi on PSYKEDEELINEN kuolema, ja psykedeelisesti kuolleena on vaan puoliksi elossa..? ja psykedeliaa ei kiinnosta vittuakaan uskooks joku siihen vai ei :D

tai jotain, en mä osaa sanoa psykedeliasta oikein mitään.. ja kuitenkin ihan kaikki on psykedeelistä
ferox
OD

Post by ferox »

tRip wrote:Niin, mikä erottaa päihteen psykedeelistä..?
5-HT2A -agonismi.
tRip wrote:Mulle esim. amfetamiini on psykedeeli.. ganja on psykedeeli. Elämä on tsygedeeli..
MDPV on ihan paras psykedeeli!
tRip wrote:ferox, eikö tuohon skaalaasi mahdu mitään siltä väliltä kuin 'päänsä hajottaneita' tai 'valaistuneita'..?
Miten pää voi hajota.. voiko psyyke hajoo?
Oi, monella tapaa... yleensä se on jotain tämän tapaista. ;) Mahtuu tietenkin, eihän kaikki psykedeeleillä pääkoppaansa romuta.
tRip wrote:Mitä on valaistuminen-.- Voiko ihminen valaistua?
Ei.
 “ ferox puhuu usein asiaa omas todellisuustunnelissaan ”  — frapa
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Kappas vaan.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Touchet wrote:Kappas vaan.
Turhan usein se jää siihen... Harvoin muuta enään vetää irti.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Dexma wrote:
Meni ihan ohi :oOo
ferox wrote:
tRip wrote:Niin, mikä erottaa päihteen psykedeelistä..?
5-HT2A -agonismi.
noh.. voihan sen nähdä ihan tostakin näkökulmasta..
mutta miten osaisit selittää sen, miksi juuri tuo? erottaa psykedeelin päihteistä..?

Jos tämä ero olisi näinkin yksiselitteinen, niin elämähän olisi kokonaan loogisesti pääteltävissä?

Voihan elämän kiteyttää myös Yin&Yang tyyliseen symboliikkaan. miksei.. .

Mielestäni objektiivinen näkökulma on kuitenkin vähintäänkin yhtä tärkeä kuin subjektiivinen, en sinänsä dissaa tätä.
Mutta Ihminen on vain sattunut luomaan käsitteitä käsittääkseen todellisuuttaan..
joka todellisuudessa on täysin järjetön.
Miten selität elämän kaaoksellisen harmonian.. miten selität uskonnolliset kokemukset..?

elämä mielestäni on nimenomaan ihmettelemisen arvoinen.
Turha loogisuus latistaa sen värittömäksi harmaaksi mattapinnaksi.

tämä vain on minun omakohtainen mielipiteeni, sillä perustan todellisuuteni ja maailmankuvani tunteelle kokea sitä. Olen abstrakti. hahmotan maailmaa kokemuksen kautta.. tieto kertyy kokemuksista.
Keep it unreal.

Dexma
Moderator

Post by Dexma »

tRip wrote:
Dexma wrote:
Meni ihan ohi :oOo
No mää käsitin näin, että kappas vain psykedeliaaa... Ja sitten harvoin sieltä muuta tulee tuotua irti, se asenne vain tuppaa oleen monesti liian helppo sille delialle, eikä sieltä ampaise mitään irti jota hyödyntäisi käytännössä.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Uskoisin että kehittyäkseen ihminen joutuu rämpimään koko kehityksen suon yli, ennenkuin on sisäistänyt oivalluksensa
mikään muutos ei tapahdu hetkessä.

Ajatukset ovat tyhjiä ilman tekoja.. teot puhuvat sanoina.. se on myös tunnetta.
Sanoissakin voi olla tunnetta, mutta ajatusrakennelmat.. ajatusmaailma ei muutu hetkessä. tai en tällaista ole ainakaan kokenut. Edes flipatessa.

Elämä on pitkä matka, opetuksineen ja oivalluksineen.
Kaikkihan tiedämme jo elämän.. ?
Ainakin olen tuntenut tietäväni kaiken.. siis sen että minussa on jo se kaikki tieto itsessäni.. . .. .
elämän DNA.. mikälie.. . ...
Keep it unreal.

anomaali
Psykonautti

Post by anomaali »

Kirjoittelinkin jo tuonne ayahuascaketjuun kun siellä sivuttiin aihetta mut toistanpa saman tässä ketjussa.
Psykedeeli termin kun avaa niin päädytään yleensä siihen että suomeksi se on mieltä ilmentävä. Kokeilkaa korvata kaikesta kielenkäytöstänne kaikki psykedeeli sanan taivutusmuodot mielen ilmentämiseksi. Mitä on psykedelia?=Mitä on mielen ilmentäminen?

Nopeasti ajateltuna varmaan kaikki mitä ihminen tekee ja kokee on (ihmisen)mieltä ilmentävää. Sitten tuli mieleeni että ehkä huumekokemus on selvinpäin olemista psykedeelisempää(mieltä ilmentävämpää) koska voi tulla enemmän tietoiseksi alitajunnassa tapahtuvista jutuista mutta toisaalta kun ajattelen tarkemmin niin ehkä kyse on vaan painopisteen muuttumisesta koska samalla voimme menettää esim. oman persoonan tiedostamisen.
lahke

Post by lahke »

jos neljäs ulottuvuus on aika, niin onko viides ulottuvuus psykedelia? :D eli kun ei ketään kiinnosta enää fysiikan lait, tai rationaalinen ajattelu tai pettämätön logiikka. PSYKEDELIA on jotain, mitä ei nykytieteellä voi selittää :o tai nykytieteellä selitettäessä psykedelia muuttuu ihan sieluttomaksi. psykedeliaa ei voi koskaan ymmärtää, jos sitä yrittää jotenkin selitellä itelleen.... se vaan on! truu norwegian black metal
tRip
Moderator

Post by tRip »

Psykedelia.. It's just a feeling :wink:
Sitä se on..
Keep it unreal.

Flood
Lepakko

Post by Flood »

Ei sitä oikeen pysty kuvailee.. se on kuvailematonta? jotain semmosta.. aivan liikaa sanoja, eleitä, ilmaisuja..
Eiköhän se hienous juuri olekkin sitä, ettei sitä pysty sanoilla kuvailemaan.. on pakko käydä itse kokeilemassa..
voi pojat.. viime matka meni ketuiksi jo ennen kuin ehti alkaa, mutta uusi on jo juonen alla...
ei ole kiireisen miehen hommaa tämä :)
"welcome to the world of your mindless life; away from the reality of your lifeless mind"
Mimosamuikkunen
Tuppisuu

Post by Mimosamuikkunen »

Flood wrote:Eiköhän se hienous juuri olekkin sitä, ettei sitä pysty sanoilla kuvailemaan.. on pakko käydä itse kokeilemassa..
Kaiken hienous on siinä että sen voi olla kokemassa. Musta.
Paukkujen esi-isän henki olkoon suopea.
peltsi
OD

Post by peltsi »

Tyhmä kysymys johon vastaus on koettava. Muutenkin psykedeliaa ei tavallaan ees ole vaan jokainen rakentelee sen päässään tahtomattaan luonteen, luovuuden, peroonan ja itsensä mukaan ja psykedeelit poppaa sen sit esiin milloin mitenkin riippuen aineesta, mielen tilasta ja kaikesta mitä on kertynyt pääkopan syövereihin.
Ajatuksiahan se vaan..jatkuvasti muuttuva sanoinkuvailematon avain ajatuksiin. Kaiken mailman fraktaalikoukerot mitkä liitetään psykedeliaan on vain sivutuotetta itse psykedeliassa ja ne voimistaa tripin ahdistusta, ihanuutta tai mitä tahansa tunnetilaa mikä sillä hetkellä vallitsee.

Suosittelen kaikkia kokeilemaan itse ja samalla en suosittele sitä kenellekkään :heh:
Ennen kaikkea; ennakkoluulot vittuun jos haluaa nähdä ja kokea tuon mystisen tavan ajatella.
"I hurt myself today to see if I still feel"
*Johnny Cash - hurt*
tRip
Moderator

Post by tRip »

peltsi wrote:Tyhmä kysymys johon vastaus on koettava.
Must tuntuu et jengi ei oikee tajunnu tän topicin kysymystä..
ei se mitää.. ei sitäkää osaa oikee selittää ;>

Miltä se TUNTUU..
millasii tuntemuksia kokee..
millasia tunteita herää..

kyse on tunteista.. niit on jännää tarkastella ja tunnustella.. Miltä jokin TUNTUU:)
Keep it unreal.

peltsi
OD

Post by peltsi »

Kyl mä melkeen väittäisin et ymmärsin ton idean ja tavallaanhan toi ees ei oo kysymys..vai?
Yritin vaan selittää psykedelian mentaalisia tuntemuksia ja millä tavalla mä koen sen. Tunnetilojen tarkkailu ja ajatusten tarkkailu mun mielestä on osa psykedeliaa ja just sitä tarkotan et se on kai jokaisella erilainen fiilis kun kykenee tarkkailemaan itseään täydellisesti, siks just se pitää kokea että pystyy ymmärtämään miltä se tuntuu :wink:
"I hurt myself today to see if I still feel"
*Johnny Cash - hurt*
tRip
Moderator

Post by tRip »

Peltsi, joo, mä aadeehoodeena takerruin tavallaan ihan epäolennaiseen tekstinriekaleeseen.
koska oikeestaan toi mun havainto perustu ylipäätään.. johki ufomestoille.

Sä itseasiassa kuvailit tosi hyvin sitä, mielen.. sinfoniaa.

Mun ego sijaitsee täl hetkel melko sfääreissä.
Ihanku mä oisin elämä.. pyhässä yksinkertasuudessaan.

Pointti ehkä oli, et mitähän jos sienet onki laskeutunu tälle planeetalle tuomaan vaikkapa igipööppi-planeetan tietosuutta.
Ihminen on vaan niin täynnä omaa tietosuuttaan, ettei se käsitä sitä itekään. Siks sitä alkaa kehittää erilaisia uskomuksia, et kykenis selittään tätä elämän järjetöntä järjestystä.Kaaoksellista harmoniaa..

Ainoo pysyvä asiahan elämässä on muutos..

Joskus aikoinani kumosin jokaisen kertomani sadun, oivalluksen, ajatuksen, lausahduksella 'tai emmätiiä..'
Ku must tuntu et mistä mä voin olla varma siitä mitä mä kerron.

Mut just siks tää onki nii jännää..
hiipparoida satumetsissä, huokasten kuinka kaikki tuntuuki niin tutulta ja kiehtovalta. Jännältä.
Siitä ilosta, ku tuntee olevansa yhtä tätä kaikkea, ja kaikki lopulta yhtä.. yhtä pientä pikseliä elämän fraktaaliloopissa.

Se tuntuukin olevan vaikee kuvailla mitä tuntee..
Syntyyks kelat tunteista vai tunteet keloista.. . . . avaruuskysymys tämäkin.
Keep it unreal.

gaia
Kameleontti

Post by gaia »

Jokainen sen kokenut tietää mitä se on! Jo pelkkä hymy kanssakävijän suunpielessä saatta herättää aavistuksen siitä että joku muu kokee samalla hetkellä asiat (todennäköisesti) samalla tavalla kun sinä.

Pakko koittaa pistää tähän tämä :coool:
Vai toimiiko?