Oon nyt vähän aikaa palloitellut tässä tän "valkoinen privilegio"-käsitteen kanssa ja tiedostanut muutamia asioita.
Tiedosshan tää on ollut jo vähän aikaa, mutta se mitä tää oikeesti tarkottaa, valkeni tän ketjun myötä. Eli kiitos frapathea.
Totta tosiaan, tämähän on oikeasti käynnissä. Sitä on vaan vaikea havainnoida, kerran kun on sen "sisällä" jo. Tai se on meidän sisällä. Alitajuntaan ajettu ajattelumalli(privilegio-softa) siitä, että oltaisiin jotenkin etuasemassa(tai siis periaatteessa ollaankin mut niin..) Ja jos sille softalle antaa vallan niin se hallitsee ihan päätösten teko asteella. Sillä tavalla aika tehokas kansan hallintakeino.
Ite huomaan tän "ohjelman" esim. siitä, että kun näen ihmisen toisella ihonvärillä varustettuna, huutaa joku mun alitajunnasta: "Kato tota neekeriä! " Mut sit oon vaan silleen et: Toinen kanssaeläjähän se siinä vaan.
Eli tän tiedostaminen auttaa hitosti. Hiljentää sen mikrorasistipeikon siellä takaraivossa, eikä anna sille valtaa sun päätöksiin ja asenteisiin. Niikun frapa, sano, että tavallaan "taistelee" sitä vastaan. Tosin toi, että kävis aktiivisesti sitä vastaan, kuullostaa jo jokseenkin pakonomaiselta. Et mielummin soveltais tän privilegion purun sinne arkeen passiivisesti. Tosin tarvii niitä "aktivistejakin", jotka perustaa luentoja, kursseja, topicceja tms. joilla saatas tää probleeman esille ja käsiteltäväks. Kuten vaikka sä frapa.

Mut ei jokasen tarvis olla aktiivisesti taistelemassa tätä vastaan, kun ihmisillä sattuu olemaan kaikkea muutakin tehtävää kuten opiskeleminen, työt, harrastukset jne..
Mitä tarkoitat aktiivisella privilegion purkamisella oi arvon frapathea?
Tosin ei taida tääkään olla ihan niin mustaa valkoisella, kun sä annat ehkä käsittää. Esimerkiksi mun luokalla on tyyppi Burmasta/Myanmarista ja hänellä on etuoikeus sekä hänen Burmalaisten sukulaisten ja saman "rotuisten" nähden, kun hän saa tulla opiskelemaan YO-pohjalla ilman perustutkintoa ja pääsypisteitä ja sekä meihin luokkatovereihin nähden, kun hän saa mm. suorittaa kokeita kotitehtävinä ja saa olla poissa tunneilta, kun ei saa opettajan puheesta irti mitään jne. Että eipä se pelkkä rotu taida aina vaikuttaa privilegion syntyyn, vaan vaikkapa myös kansalaisuus? Että, kun on Suomen kansalainen niin se jo riittää etuoikeuksien hyödyntämismahdollisuuteen joissain tapauksissa?
Ja sitten toi rasistiksi leimaaminen..

Se tosiaan kuullostaa halventavalta ja saa aikaan puolustautumis reaktioita. Ja moni käsittää termin ihan eri tavalla kun frapatheamme sen määrittelee. Joten olisiko esim. mikrorasisti tai joku muu vastaava parempi määritelmä, jolla sitten säästyttäisiin lukemattomilta väärinkäsityksiltä ja puolustautumisreaktioilta, kun keskustelee aiheesta? Kun eihän kuitenkaan se sitä tarkoita, että jos eletään rasistisessa yhteiskunnassa, että jokainen olisi RASISTI(siinä merkityksessä miten usieimmat sen mieltävät), vaikka kantaisikin privilgio-softaa alitajunnassaan..

Kun käytettäis termejä, joilla on yhteinen merkitys niin päästäisi vaivattomammin asian ytimeen oikeesti käsittelemään sitä aihetta mitä olikin tarkoitus käsitellä.