Eläinten oikeudet

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
dopE
Lepakko

Re: Eläinten oikeudet

Post by dopE »

Jaa no vittu mitä sit ei vois ajatella monelta kantilta?
no aivan mitä tahansa yksinkertaisia, itsestään selviä asioita..älä oo noin vakava
frapathea

Post by frapathea »

dopE wrote:
Jaa no vittu mitä sit ei vois ajatella monelta kantilta?
no aivan mitä tahansa yksinkertaisia, itsestään selviä asioita..älä oo noin vakava
Ei tunnu vakavalt.

Sen sijaan sun argumentointi tuntuu kusevalt. Sanahelinä ei vie keskusteluu eteenpäin.

Tottakai asioit voi kattoo loputtomist eri kulmist, mut valitettavasti käytännössä ilmenee toisten näkökulmien kusisuus ja toisten ylivertaisuus kusisiin nähden.

Itse aiheeseen en itse heitä olkea tahi kortta, vaikka ja sillä olenhan sentään rankan luokan moralisti ja moraalirelativisti.
Gartargor
Psykonautti

Post by Gartargor »

Valitettavasti tämä on yksi sellanen aihe jota ei voi mitenkään väittelemällä ratkaista, ihmiset pystyvät elämään ilman lihaa jne. eläin tuotteita, mutta ne maistuvat hyviltä(älkää puhuko tofusta tai muusta tälläisestä, ihan eri asia) ja niistä on monista hyötyä vaikkakin vaihtoehtoja varmastikkin oliskin. Joidenkin mielestä eläintein ei pitäisi kärsiä ja joidenkin mielestä se on aivan sama tai eivät välitä koska sitä ei tarvitse kohdata koska sen tekee joku muu. Itse kuulun näihin joita ei oikeastaan kiinnosta se karjan elämän laatu ja syön lihaa hyvillä mielin. (huom. olen perannut kalaa ja myös koittanut nylkeä jäniksen (onnistuin tosin huonosti) joten argumenttejä, et voisi tehdä site itse jne. ei voi käyttää)

Pointtina se että aiheesta on turha väitellä koska se on sydämmen asia, eikä faktaan perustuva
Musta on vitun naurettavaa edes ajatella että ihmiset ois tärkeempiä oikeuksiltaan kuin eläimet.
King Ink: Miksi sinun mielestä ihmiset eivät ole tärkeämpiä oikeuksiltaan kuin eläimet, olen aidosti utelias.

Ja viimeisimpänä kysymyksenä kaikilla "itu-hipeille", jotka minun puolesta saavat tehdä kuten haluavat kunhan antavat minun tehdä kuten haluan, että miksi kettu saa syödä jäniksen, mutta minä en saisi syödä sitä jänistä? Jos eläimillä on samat oikeudet, eli esim. ihmiset eivat saa syödä niitä, eikö eläimillä joilla on samat oikeudet, pitäisi olla myös samat velvollisuudet? Miksi muut eläimet saavat tämän oikeuden, mutta me emme?

Viimeisenä kommenttina vielä, että en yritä provosoida ketään vaan aidosti haluaisin keskustella aiheesta. :)
I used to worry, thought I was goin' mad in a hurry
Gettin' stress, makin' excess mess in darkness
King Ink
LD50

Post by King Ink »

En oikein osaa sanoa mitään syitä sille, kummempaa, kuin et miulle vaan kaikki oliot on samanarvoisia.
Ois varmaan ihan perusjuttuja oman rodun suosiminen, mut ei löydy miun tavoista. Ainakaan ajatuksen tasolla.
Tätä on vaikee perustella, ehkä just senkin takia että se on sydämen asia.
SahkoinenVelho
Kameleontti

Post by SahkoinenVelho »

Gartargor wrote:miksi kettu saa syödä jäniksen, mutta minä en saisi syödä sitä jänistä? Jos eläimillä on samat oikeudet, eli esim. ihmiset eivat saa syödä niitä, eikö eläimillä joilla on samat oikeudet, pitäisi olla myös samat velvollisuudet? Miksi muut eläimet saavat tämän oikeuden, mutta me emme?
Käsittääkseni yleensä vegetaristeilla kyse on nimenomaan eläinten kasvattamisesta ruoaksi, sen vastustamisesta. Ja näiden tehotuotantoeläinten huonojen olojen vastustamisesta. Vaikka monilla vegetarismi ei varmaan perustukaan millekkään järkisyille vaan vain sille, että "tuntuu niin hirveeltä syödä sitä söpösti kattovaa possua" jne...
King Ink
LD50

Post by King Ink »

SahkoinenVelho wrote:
Gartargor wrote:miksi kettu saa syödä jäniksen, mutta minä en saisi syödä sitä jänistä? Jos eläimillä on samat oikeudet, eli esim. ihmiset eivat saa syödä niitä, eikö eläimillä joilla on samat oikeudet, pitäisi olla myös samat velvollisuudet? Miksi muut eläimet saavat tämän oikeuden, mutta me emme?
Käsittääkseni yleensä vegetaristeilla kyse on nimenomaan eläinten kasvattamisesta ruoaksi, sen vastustamisesta. Ja näiden tehotuotantoeläinten huonojen olojen vastustamisesta. Vaikka monilla vegetarismi ei varmaan perustukaan millekkään järkisyille vaan vain sille, että "tuntuu niin hirveeltä syödä sitä söpösti kattovaa possua" jne...
Indeed, Gartargorin viesti ei tainnutkaan olla suunnattu näille jotka perustelevat vegetarisminsa/minkävaan tehotuotannolla.
Mushru
Moderator

Post by Mushru »

Gartargor wrote:eläin tuotteita, mutta ne maistuvat hyviltä(
Joo mutta,voi vittu, ei se vaan kaikkien mielestä maistu hyvältä.

Ja mun mielestä on niin vitun itsekästä ja pelleä aatella että me ollaan eläimiä paljon parempia ja arvokkaampia.
Mä ihailen eläimiä koska ne pärjää ja selvii ilman mitään vekottimia.Ihmiset on liiaks irtautunu luonnosta.
Yleinen käsite (ainakin mun ymmärtääkseni) on että ihmiset on sen takia arvokkaampia koska me ollaan paljon fiksumpia.
Öö? mikä vitun peruste se on.
Haastattelin kerran tuttuja ja kaikki sano että me ollaan vaan fiksumpia,ja ei eläimet tunne kipua niin paljon,
eikä ne tiedä paremmasta.
Mikäköhän se saatana on?

Mä oon vaan niin fucked up kaikkien noitten ''yleisten käsitysten'' kanssa.

Mä arvostan niitä jotka metsästää ruokansa,tarkoitan tota pupu- syöntiä.
. . . (--) °
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Meidän ylivertainen fiksuutemme on ajanut meidät pois luonnosta.
Se saa meidät ajattelemaan että ollaan parempia, ja sitä kautta sortamaan muita.
Gartargor
Psykonautti

Post by Gartargor »

Mushruumis wrote:
Ja mun mielestä on niin vitun itsekästä ja pelleä aatella että me ollaan eläimiä paljon parempia ja arvokkaampia.
Mä ihailen eläimiä koska ne pärjää ja selvii ilman mitään vekottimia.Ihmiset on liiaks irtautunu luonnosta.
Yleinen käsite (ainakin mun ymmärtääkseni) on että ihmiset on sen takia arvokkaampia koska me ollaan paljon fiksumpia.
Öö? mikä vitun peruste se on.
Haastattelin kerran tuttuja ja kaikki sano että me ollaan vaan fiksumpia,ja ei eläimet tunne kipua niin paljon,
eikä ne tiedä paremmasta.
Mikäköhän se saatana on?

Mä oon vaan niin fucked up kaikkien noitten ''yleisten käsitysten'' kanssa.

Mä arvostan niitä jotka metsästää ruokansa,tarkoitan tota pupu- syöntiä.
Mää en pidä ihmisiä eläimiä sinänsä paljon parempina, mutta jokainen ajatteleva eläinyksilö ajattelee itsensä ja poikastensa selviytymistä, evoluution perus asioita ja tästä johtuen pidän itseäni tärkeämpänä kuin ketään muuta, myös ihmisiä. Tietenkin kunnioitan joitain henkilöitä, mutta jos joku kysyy että oma henkesi vai tuon kaverin, joka kerta uhraan kaverini omaksi eduksi. Kaikki eivät välttämättä tätä myönnä tai usko, mutta olen aika varma että tilanteen tullessa näin se menisi jokaisen kohdalla, mikäli kyse ei ole omista poikasista.

Toi että ollaan fiksumpia on sinänsä totta, että älymme takia olemme saaneet kehitettyä esim. aseita, jotka mahdollistavat eläinlajien dominoinnin, miten se eroaa siitä kun leijona voimakkaampana tappoi, ja söi luolamiehen. Jellona tekisi sen edelleen mikäli vain pystyy.

Todella myös toivon että toi eläimet eivät tunne kipua niin paljoa tuli vain yhden ihmisen suusta, koska se on todella huono peruste.

Mitä tarkoitat sillä että ihmiset ovat liian irtautuneita luonnosta? Ja mitä tälle tulisi tehdä? Ja pitäisikö kaikkien ihmisten tehdä kuten ehdotat?
I used to worry, thought I was goin' mad in a hurry
Gettin' stress, makin' excess mess in darkness
Mushru
Moderator

Post by Mushru »

Gartargor wrote:Todella myös toivon että toi eläimet eivät tunne kipua niin paljoa tuli vain yhden ihmisen suusta, koska se on todella huono peruste.
Tää taitaa olla enemmänkin vanhemman sukupolven keskuudessa tuo käsitys,
pappa ainakin vetosi eläinten hakkaamisensa siihen että ei ne älyä kipua.
Gartargor wrote:Mitä tarkoitat sillä että ihmiset ovat liian irtautuneita luonnosta?
Tähän en sano muuta kuin että ihminen ei ole luonnon armolla,luonto on ihmisen armolla.
Gartargor wrote:Ja pitäisikö kaikkien ihmisten tehdä kuten ehdotat?
Enpä tiedä,sillonkin ihmiset menevät äärimmäisyyksiin metsästyksessä,jos kaikki sitä harrastaisi.

Huomasin muuten että kun nyt puhutaan eläinten oikeuksista,heti tuli tehotuotantoeläimet esille.
Oikeudet tosiaan koskee kaikkia muitakin elikoita.
suututtaa ainakin turhat kärsimyksen tuottamiset ja vapauden riistot..
http://www.canadasshame.com/
http://www.ringlingbeatsanimals.com/
http://www.goveg.com/factoryFarming.asp
http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp ... &Player=wm

Iskostetaan vähän Petalla heh heh heh
. . . (--) °
m
Lepakko

Post by m »

Tulipahan monenlaista kommenttia. Mutta tein tämän postin vain sen takia, että keskustelua tulee. Ja kuten sanoin, "provosoin".
Itseäni ei juurikaan kiinnosta teho-tuotanto, tai turkis-tarhaus..
Enkä pidä hippejä huonoina ihmisinä, on mulla sellaisiakin kavereina..
Mutta siinä oli joku oikeassa että minulla ei ole varaa turkiksiin, en kyllä haluiskaan..

Ottakaa kaikki rauhassa, kaikilla on omat mielipiteet, ja se on minusta tärkeintä. Nimittäin Mielipiteen, Uskonnon ja "oman mielipiteen Vapaus".

Kaikesta voidaan keskustella, mutta ei tapella!? :confused:

Kyllä me toimeen tullaan vaikka ollaan erilaisia?! :D
Mushru
Moderator

Post by Mushru »

Mä en ainakaan ole hippi vaikka eläimiä puolustan.
. . . (--) °