Missä menee nistin ja viihdekäyttäjän raja?
-
wRRa
- Moderator
Missä menee nistin ja viihdekäyttäjän raja?
Vai voiko sellasta rajaa edes vetää?
Kuinka moni täältä luokittelee itsensä nistiksi ja miksi? Mikä teistä tekee nistejä? Entä kuinka moni on mielestään nistin sijaan vain viihdekäyttäjä? "Lääkekäyttäjistä" en jaksa edes erikseen kysyä koska ne on vaan nistejä joilla on muka hyvä tekosyy. Eiku...
Kuinka moni täällä on pahasti koukussa johonkin? Mä en itse ole tällä hetkellä koukussa muuhun kuin ehkä röökiin, mut luulen pystyväni lopettamaan senkin (oon lopettanu ennenki esim. puoleksi vuodeksi). Joskus on ollu muunlaistakin päihdeongelmaa mut musta tuntuu et pystyn pitää homman hanskassa nykyään jos haluan. Jos haluan. Siinä on ehkä se isoin ongelma.
Mä oon mielestäni viihdekäyttäjä, mun elämässä on muutakin kuin aineet ja en oikeestaan ees haluis et mun elämä pyöris vaan aineiden ympäril. Emmä jaksais sellasta, se ois jotenki tosi tylsää ja puuduttavaa. Mut oon kyl miettiny et onkohan tää huumeiden tie sellanen et nipahtamiseen se kuitenki johtaa? Katellu just viime aikoina kavereita jotka aikoinaan vannonu että "Ikinä en pistä suoneen" (niin ku iteki) ja nykyään heittää potkua hihaan joka tunti. Jostainhan neki on alottanu.... Et oonks mä vaan alkupuolella tällä nistintaipaleella vai pystynkö mä pysyy kohtuukäyttäjänä koko ikäni?
Mustahan se tietty on kii, mut kiinnostais kuulla miten muilla ihmisillä on menny? Miten muuttunu ajatusmaailma huumeisiin tutustumisen aikana?
Ite alotin polttaa hamppua 12v, 13v kokeilin piriä, naksuja ja sieniä, sen jälkeen aika kauan mentiin pelkällä pajarilla ja mitä nyt masennuslääkkeitä oli muuten (seroquel, cipralex jne), nyt vasta viimesen vuoden verran tullu kokeiltua kaikenlaista muutakin (happoa, salviaa, 2c-e:tä, ketkua, 4-aco-dmt:tä, mdma ja lisää piriä ja perusnaksuja jne) joten tavallaan alkanut aika rauhallisesti tämä oma käyttö mut hiljalleen alkanu käyttää useempia aineita... Vielä ei oo ongelmaa... Vielä.
Kuinka moni täältä luokittelee itsensä nistiksi ja miksi? Mikä teistä tekee nistejä? Entä kuinka moni on mielestään nistin sijaan vain viihdekäyttäjä? "Lääkekäyttäjistä" en jaksa edes erikseen kysyä koska ne on vaan nistejä joilla on muka hyvä tekosyy. Eiku...
Kuinka moni täällä on pahasti koukussa johonkin? Mä en itse ole tällä hetkellä koukussa muuhun kuin ehkä röökiin, mut luulen pystyväni lopettamaan senkin (oon lopettanu ennenki esim. puoleksi vuodeksi). Joskus on ollu muunlaistakin päihdeongelmaa mut musta tuntuu et pystyn pitää homman hanskassa nykyään jos haluan. Jos haluan. Siinä on ehkä se isoin ongelma.
Mä oon mielestäni viihdekäyttäjä, mun elämässä on muutakin kuin aineet ja en oikeestaan ees haluis et mun elämä pyöris vaan aineiden ympäril. Emmä jaksais sellasta, se ois jotenki tosi tylsää ja puuduttavaa. Mut oon kyl miettiny et onkohan tää huumeiden tie sellanen et nipahtamiseen se kuitenki johtaa? Katellu just viime aikoina kavereita jotka aikoinaan vannonu että "Ikinä en pistä suoneen" (niin ku iteki) ja nykyään heittää potkua hihaan joka tunti. Jostainhan neki on alottanu.... Et oonks mä vaan alkupuolella tällä nistintaipaleella vai pystynkö mä pysyy kohtuukäyttäjänä koko ikäni?
Mustahan se tietty on kii, mut kiinnostais kuulla miten muilla ihmisillä on menny? Miten muuttunu ajatusmaailma huumeisiin tutustumisen aikana?
Ite alotin polttaa hamppua 12v, 13v kokeilin piriä, naksuja ja sieniä, sen jälkeen aika kauan mentiin pelkällä pajarilla ja mitä nyt masennuslääkkeitä oli muuten (seroquel, cipralex jne), nyt vasta viimesen vuoden verran tullu kokeiltua kaikenlaista muutakin (happoa, salviaa, 2c-e:tä, ketkua, 4-aco-dmt:tä, mdma ja lisää piriä ja perusnaksuja jne) joten tavallaan alkanut aika rauhallisesti tämä oma käyttö mut hiljalleen alkanu käyttää useempia aineita... Vielä ei oo ongelmaa... Vielä.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
horna
- Kameleontti
Re: Missä menee nistin ja viihdekäyttäjän raja?
Itse katson nisteilyn rajan menevän siinä, pystytkö jättämään käyttämäsi substanssit ottamatta tarvittaessa ilman mitään ongelmia. Eli jos esim. viikon reissu ulkomaille tms. ei onnistu ilman viekkareita tai fiksejä, voi varmaan lukea itsensä sinne nisti puolelle.
Tuo on mielestäni täysin itsestä kiinni. Eihän esim. viikonloppuisin baareissa pörrääminen ole tie alkoholismiin ja alkon kuitenkin lasken yhdeksi koukuttavimmista päihteistä.Mut oon kyl miettiny et onkohan tää huumeiden tie sellanen et nipahtamiseen se kuitenki johtaa?
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings. Drugs just flies you. Choose!
-
naponen
- OD
Mä oon omasta mielestäni viihdekäyttäjä. Kai mä ajattelen et nisti on joku sellainen joka ei saa mitään muuta elämässään aikaan ku vetää huumeit, siis eli kaikki muut jää hoitamatta eikä edes oo muuta elämää ku doupin vetäminen. Ja ehkä sekin että sitä huumetta pitää hankkii tavalla tai toisella.
Mut tää on aika veteen piirretty viiva-kysymys. Jokainen tyylillään.
Mut tää on aika veteen piirretty viiva-kysymys. Jokainen tyylillään.
-
Kosmonautti
- Psykonautti
Viihdekäyttäjä käyttää huumeita. Huumeet käyttää nistiä. Jos elämä pyörii pääsääntöisesti aineitten kanssa niin minusta on nisti.
Viidekäyttäjä löytää vielä hyviä hetkiä selvinpäinkin.
Viidekäyttäjä löytää vielä hyviä hetkiä selvinpäinkin.
Marsin kamaralle päästyä marsin sen ympäri. Marsin ympäri! monta kertaa...
en ole maanympäri matkaaja vaan marsin ympäri matkaaja
en ole maanympäri matkaaja vaan marsin ympäri matkaaja
-
Dexma
- Moderator
Onko näillä jotain eroa?
Mä ainakin oon vitun koukussa vain tähän koko elämään. Ja sen tapaan mennä eteenpäin.
Mä ainakin oon vitun koukussa vain tähän koko elämään. Ja sen tapaan mennä eteenpäin.
-
wRRa
- Moderator
No siis onhan niillä siinä mielessä kai jotain eroa, että on esim. eri asia olla ammattilaisratsastaja ja omistaa talli kuin käydä ponitalutuksessa kerran vuodessa... Siis tiiätte varmaan mitä meinaan, eli se poniratsastus kerran vuodessa nyt ei välttämättä arkielämään paljoa vaikuta mut jos omistaa tallin ni ei elämään paljoo muuta mahu.
Nättejä vertauskuvia pro-huumeilijoista ja satunnaiskäyttäjistä....
Mut emt must ois vaa jotenki tylsää jos KOKO elämä pyöris vaa huumeiden ympäril... ettei niiku mikää muu kiinnostas ja koko aika pitäs murehtii mist saa lisää huumeit ja mist saa rahaa huumeisiin jne. luulis et tollanen on aika stressaavaakin. Ja sit ku ei saakaan! Mitäs sit tekee?
Nättejä vertauskuvia pro-huumeilijoista ja satunnaiskäyttäjistä....
Mut emt must ois vaa jotenki tylsää jos KOKO elämä pyöris vaa huumeiden ympäril... ettei niiku mikää muu kiinnostas ja koko aika pitäs murehtii mist saa lisää huumeit ja mist saa rahaa huumeisiin jne. luulis et tollanen on aika stressaavaakin. Ja sit ku ei saakaan! Mitäs sit tekee?
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
Huiko
- LD50
Sitten skitsoillaan,nitkuillaan ja muuten hajoillaan.Sitä ennen kokeillaan kyllä kaikki epätoivoisimmatkin keinot hankkia.wRRa wrote:Ja sit ku ei saakaan! Mitäs sit tekee?
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.
Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.
Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.
-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
-
tRip
- Moderator
mä oon kelaillu paljon tätä kysymystä..
ku vielä jokuaika sitten olin vakuuttunu itelleni siitä et oon nisti. Mut sit jostain sain jotain syvempää perspektiiviä, varmaan valaistuin tai jotai.
Mulle esimerkiks nisti ja narkkari on ihan eri asia.. vähänniinku Sörkkä ja Sörkka.. nomutjoo..
oon kait sit ehkä nisti niille, joiden kriteerit mä täytä.. emmä koe sitä loukkaavana.
Mut jos joku kokee mut narkkariks, ni loukkaantuisin kyl syvästi.
mut ylipäätää, mitä mäkään oon loppujenlopuks mistää mitää sanomaan..
nisti on nisti.. ei se pahaa pahuuttaan nisti ole..
narkkareit en tunne juurikaan, mut kuuluu kategoriaan _jätetää_spigut_minnessattuu_ fukit.
ku vielä jokuaika sitten olin vakuuttunu itelleni siitä et oon nisti. Mut sit jostain sain jotain syvempää perspektiiviä, varmaan valaistuin tai jotai.
Mulle esimerkiks nisti ja narkkari on ihan eri asia.. vähänniinku Sörkkä ja Sörkka.. nomutjoo..
oon kait sit ehkä nisti niille, joiden kriteerit mä täytä.. emmä koe sitä loukkaavana.
Mut jos joku kokee mut narkkariks, ni loukkaantuisin kyl syvästi.
mut ylipäätää, mitä mäkään oon loppujenlopuks mistää mitää sanomaan..
nisti on nisti.. ei se pahaa pahuuttaan nisti ole..
narkkareit en tunne juurikaan, mut kuuluu kategoriaan _jätetää_spigut_minnessattuu_ fukit.
Keep it unreal.
Vaultti.net - coming soon..
Vaultti.net - coming soon..
-
xxx-men
- Kameleontti
Olin ennen viihdekäyttäjä kai? Viikonloppuisin piriä naksuja yms. Ei opiaatteja/benejä. Tota kesti sen 10 vuotta. Sit tuli kuvioihin mukaan piikit ja kaikki piti vetää suoneen. Käytöstä tuli jokapäivästä. ja sillain on menty monta vuotta. Itse kutsuisin itseäni vain riippuvaiseksi. Joidenkin mielestä kai nisti olen. Nisti ja narkki sanoista tulee mulle mieleen vaan semmonen likanen mistään mitään välittävä käyttäjä jolle on vaan elämän tehtävä hankkii päivän vedot ja ne kusettaa jengiä ja on epäluotettavia.
Vaikka ite käytän subutexia i.v:nä joka päivä ni käyn duunissa, mulla on kämppä, avovaimo ei huumevelkoja, luottokortti velkoja ainoastaan ja luottotiedot kunnossa.
Vaikka ite käytän subutexia i.v:nä joka päivä ni käyn duunissa, mulla on kämppä, avovaimo ei huumevelkoja, luottokortti velkoja ainoastaan ja luottotiedot kunnossa.
-
Dexma
- Moderator
Tätä mä vähän itekkin. vaikka käyttää joka päivä, niin voi silti pitää jonkun kuosin hommissa ettei oo vain överit kokoajan.xxx-men wrote:
-
Ghaledelic
- Karvakuono
Omanäkemys et nii kaua ku homma on omassa kontrollissa, nii kaua ku sä päätät ite millo otat. Ettet vaa tärise ja huuda huulet sinisenä seuraavan perään. Nii kaua ku sä käytät hUUmetta, eikä hUUme sua. Edit: ja pystyt hoitaa asioitas. (esim. just ylläolevat avovaimo, kämppä, duuni, kaverit...)
Ite tiedän olevani viihdekäyttäjä oman kategorian mukaa ja haluun saada hUUmeista mahdollisimma paljon irti. Kannabiksel pilasin vähä päivittäis polttamisella niin, että nykysin ei toimi juuri mitenkää, vaikka imis kui isot hitit. Sitäki ois pitäny jatkaa "sillontällön" käyttönä kerra pari viikos.
Ite tiedän olevani viihdekäyttäjä oman kategorian mukaa ja haluun saada hUUmeista mahdollisimma paljon irti. Kannabiksel pilasin vähä päivittäis polttamisella niin, että nykysin ei toimi juuri mitenkää, vaikka imis kui isot hitit. Sitäki ois pitäny jatkaa "sillontällön" käyttönä kerra pari viikos.
-
wRRa
- Moderator
Mut voidaan myös miettii et määritelläänkö nisti addiktion vai sen perusteella, kuseeko sillä kaikki asiat käytön takia.
Jos nisti määritellään addiktion perusteella, siinä tapauksessa myös xxx-men olisi nisti jokapäiväisellä subun käytöllään, vaikka kuinka hoitaisikin muut asiansa kunnolla (en ala haukkua, tämä on vain jossittelua). Toisaalta jos nisti määritellään sen perusteella vaikuttaako aineiden käyttö muuhun elämään, hän ei välttämättä olisi.
Sit on taas tää nisti ja narkkari-juttu... Ehkä nisti on joku joka on koukussa, narkkari joku jonka koko elämää huumeet hallitsee? Emmä tiiä miten se virallisesti menee.
Voiks olla henkisessä koukussa viihdekäyttöön?
Jos nisti määritellään addiktion perusteella, siinä tapauksessa myös xxx-men olisi nisti jokapäiväisellä subun käytöllään, vaikka kuinka hoitaisikin muut asiansa kunnolla (en ala haukkua, tämä on vain jossittelua). Toisaalta jos nisti määritellään sen perusteella vaikuttaako aineiden käyttö muuhun elämään, hän ei välttämättä olisi.
Sit on taas tää nisti ja narkkari-juttu... Ehkä nisti on joku joka on koukussa, narkkari joku jonka koko elämää huumeet hallitsee? Emmä tiiä miten se virallisesti menee.
-
Ghaledelic
- Karvakuono
Uskosin et voi, kyl mulla ainaki pää rupee huutaa et nyt on liia selvät päivät menos. Kavereidenki kesken puheenaiheet menee helposti siihe et "pitäskö popsii tatit vklp? pitäskö hakee pari pulloo ressuu? tekis vähä mieli"wRRa wrote:Voiks olla henkisessä koukussa viihdekäyttöön?
-
King Ink
- LD50
Oonhan mäkin koukus vaikka mihin käyttöön vaikken yleensä käytäkään kuin kerran pari kuukaudessa. En mie vois olla ottamat jotain tajusteit kuukauden välein, en haluis, en vois.
Tottakai voi olla ''koukussa viihdekäyttöön''.
Tottakai voi olla ''koukussa viihdekäyttöön''.
-
Huiko
- LD50
Se pistää vähän silmään että ei kukaan oo huomannu tossa perjantaina alkavaa joka viikonloppusta dokaamista?Koko suomi(lukuun ottamatta muutamaa häiriintynyttä yksilöä)on koukussa käyttöön/viihdekäyttöön. 
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
-
King Ink
- LD50
Huiko, kyl, sepä se.
-
wRRa
- Moderator
Jooh, tuntuu että erityisesti suomalaisilla on taipumusta päihdeongelmiin. Mistähän johtuu? Liekö ihan geeneissä vai onko jostain ilmastosta kiinni? Käsittääkseni ainakin jonkinlaisia riippuvuuteen altistavia geenejä on olemassa, eli samat tyypit jää koukkuun alkoholiin ja kannabikseen niin kuin uhkapeleihinkin, mikäli ympäristö niitä siihen altistaa. Sit taas ne joilla ei riippuvuusgeenejä ole, ei yleensä jää koukkuun oikeen mihinkään.
Menee vähän off topiciksi mutta kaverin kanssa just puhuttiin Portugalin huumausainelainsäädännöstä, joka on tuottanut hyvää tulosta... Et pitäiskö Suomessa olla sama homma, kaikki huumeet dekriminalisoitu? Mut sit taas mietittiin miten paljon alkoholiongelmia suomalaisilla on enemmän ku portugalilaisilla, ja todettiin, et ei välttämättä toimis täällä.
Menee vähän off topiciksi mutta kaverin kanssa just puhuttiin Portugalin huumausainelainsäädännöstä, joka on tuottanut hyvää tulosta... Et pitäiskö Suomessa olla sama homma, kaikki huumeet dekriminalisoitu? Mut sit taas mietittiin miten paljon alkoholiongelmia suomalaisilla on enemmän ku portugalilaisilla, ja todettiin, et ei välttämättä toimis täällä.
-
SahkoinenVelho
- Kameleontti
Mua kyllä kanssa ihmetyttää monien fiksujenkin ihmisten ihme moralisoinnit. Kaljaa juodaan vähintään kerran viikonlopussa 10+ annosta ja sillä oikein ylpeillään, mut jos kyse on vaikka amfetamiinista joka on etyylialkoholia paljon haitattomampi päihde niin sitä kokeiltuaankin on automaattisesti nisti. Kannabiksen kohdalla se kyllä yleensä tajutaan, että siinä on varsin turvallinen päihde, mut kukaan ei jostain syystä käsitä, et alkoholi on ihan verrattavissa vaarallisimpiin laittomiin aineisiin...Huiko wrote:Se pistää vähän silmään että ei kukaan oo huomannu tossa perjantaina alkavaa joka viikonloppusta dokaamista?Koko suomi(lukuun ottamatta muutamaa häiriintynyttä yksilöä)on koukussa käyttöön/viihdekäyttöön.
EDIT:
Menee tosiaan offiks ja päihdepolitiikasta pitäis olla ehkä jotain muuta keskustelua minusta täällä, mut toi että suomessa dekriminalisointi ei mukamas toimisi, on minusta aika keskeneräinen ajatus. Paitsi että missään tutkimuksissa ei ole todettu kieltojen tai sallimisen vaikuttavan missään maassa päihteiden käyttömääriin, on koko kieltolaki jo luonteeltaan semmoinen, että sen käytössä ollessa käyttöä on nimenomaan kaikista vaikeinta rajoittaa.Menee vähän off topiciksi mutta kaverin kanssa just puhuttiin Portugalin huumausainelainsäädännöstä, joka on tuottanut hyvää tulosta... Et pitäiskö Suomessa olla sama homma, kaikki huumeet dekriminalisoitu? Mut sit taas mietittiin miten paljon alkoholiongelmia suomalaisilla on enemmän ku portugalilaisilla, ja todettiin, et ei välttämättä toimis täällä.
-
wRRa
- Moderator
Totta, mutta kysehän on nimenomaa siitä että tilastoja sallimisesta ei Suomesta ole kun hommaa ei ole vielä testattu. En toki sanonut, ettei dekriminalisointi toimisi, vaan että se ei välttämättä toimisi. Tai vaikka toimisikin, se ei välttämättä muuttaisi tämänhetkistä tilannetta paljoakaan.
Toisaalta uskon kyl et narkkareiden olis helpompi hakeutua hoitoon mikäli huumeet olis dekriminalisoitu. Nykyään tähän liittyy paljon erinäistä kuumotusta kiinni jäämisestä ym. ja hoitopaikkojakin on heikonlaisesti. Erona Suomessa alkoholistille ja nistille on just se, että alkoholisti pääsee helpommin hoitoon kuin nisti.
Tuo alkoholin ja huumeiden välille vedetty raja on kieltämättä typerä. Yksi entinen työkaveri selitti aikoinaan laivalla räkäkännissä miten "käräyttäisi jokaisen jonka tietää vetävän kamaa" ym. osasin ite onneksi pitää turpani kiinni koska en ollut KÄNNISSÄ niin kuin tämä jätkä. Mielestäni hänellä on paljon suurempi päihdeongelma kuin minulla.
Tuntuu että noi alkkikset usein vetää nistin rajan siihen, että on ees kokeillut jotain muuta kuin hamppua, alkoa, tupakkaa ja kofeiinia. Sit on nisti. Ei huumeiden kohtuukäyttäjiä ole olemassakaan, kaikki on narkkareita... Joidenki mielestä.
Toisaalta uskon kyl et narkkareiden olis helpompi hakeutua hoitoon mikäli huumeet olis dekriminalisoitu. Nykyään tähän liittyy paljon erinäistä kuumotusta kiinni jäämisestä ym. ja hoitopaikkojakin on heikonlaisesti. Erona Suomessa alkoholistille ja nistille on just se, että alkoholisti pääsee helpommin hoitoon kuin nisti.
Tuo alkoholin ja huumeiden välille vedetty raja on kieltämättä typerä. Yksi entinen työkaveri selitti aikoinaan laivalla räkäkännissä miten "käräyttäisi jokaisen jonka tietää vetävän kamaa" ym. osasin ite onneksi pitää turpani kiinni koska en ollut KÄNNISSÄ niin kuin tämä jätkä. Mielestäni hänellä on paljon suurempi päihdeongelma kuin minulla.
Tuntuu että noi alkkikset usein vetää nistin rajan siihen, että on ees kokeillut jotain muuta kuin hamppua, alkoa, tupakkaa ja kofeiinia. Sit on nisti. Ei huumeiden kohtuukäyttäjiä ole olemassakaan, kaikki on narkkareita... Joidenki mielestä.
-
King Ink
- LD50
Mulle ystäväni sanoivat että lopeta tuo psykedeelien kokeileminen ennenkuin siirryt käyttämään niitä.
Ne ymmärtää huumeiden kokeilun, muttei sitä että kokeilee uudestaan.
Alkoholist, mä en pidä sitä ''päihdeongelmana'' todellakaan että juo joka viikonloppu, itsekin oon sitä harrastanut eikä se mulle ongelmia tuonut.
Mutta yksi kaverini esimerkiksi juo n. 4-5 päivänä viikossa, eikä esim. itse huomaa sitä miten kovalla vauhdilla on alkoholisoitumassa. Ei oo ollut selvinpäin viikkoa yli vuoteen. Ja sama ystävä vielä sanoo miten huolissaan on minusta käyttöni takia. No, en kehdannut huomauttaa hänen omista päihdeongelmistaan joita selvästi on. Mutta, hyvin sillä tuntuu silti menevän, kuten minullakin.
Ja siis, toi että juo säännöllisesti joka perjantai-ilta, mun mielest se on aika selvä 'riippuvuus viihdekäyttöön', mut ei ongelmiin asti riippuvuus.
Kyl te voitte vähän keskustell tääl lainsäädännöistäkin,
turha se on niin tarkka olla kun asijjaa kuitenkin sivutaan. 8 )
Ne ymmärtää huumeiden kokeilun, muttei sitä että kokeilee uudestaan.
Alkoholist, mä en pidä sitä ''päihdeongelmana'' todellakaan että juo joka viikonloppu, itsekin oon sitä harrastanut eikä se mulle ongelmia tuonut.
Mutta yksi kaverini esimerkiksi juo n. 4-5 päivänä viikossa, eikä esim. itse huomaa sitä miten kovalla vauhdilla on alkoholisoitumassa. Ei oo ollut selvinpäin viikkoa yli vuoteen. Ja sama ystävä vielä sanoo miten huolissaan on minusta käyttöni takia. No, en kehdannut huomauttaa hänen omista päihdeongelmistaan joita selvästi on. Mutta, hyvin sillä tuntuu silti menevän, kuten minullakin.
Ja siis, toi että juo säännöllisesti joka perjantai-ilta, mun mielest se on aika selvä 'riippuvuus viihdekäyttöön', mut ei ongelmiin asti riippuvuus.
Kyl te voitte vähän keskustell tääl lainsäädännöistäkin,
turha se on niin tarkka olla kun asijjaa kuitenkin sivutaan. 8 )
-
wRRa
- Moderator
Mun mielestä me voidaan hyvin keskustella täällä lainsäädännön seurauksista sen suhteen että viihdekäyttö lipsuu helpommin nipahtamiseen. Vai lipsuuko? Mä ainaki luulen et kieltolaki edesauttaa viihdekäyttäjien nipahtamista. Siinä mielessä siis lainsäädäntö liittyy myös alkuperäiseen viestiin.
Päihdeongelmana mun mielestä jokaviikonloppuista dokaamista vois pitää jos sitä holia tulee kiskottua änkyräkänniin asti. Lääkäriden mukaan jo yli 5 annosta kerrallaan kuukaudessa aiheuttaa dementiaa myöhemmällä iällä eli pitäis käyttää sitä vähemmän että olis "kohtuukäyttäjä", mut Suomessa suurin osa näistä "kohtuukäyttäjistä" varmasti käyttää enemmän.
Kohtuukäytöksi voitaisi kutsua myös sitä, että osaa ottaa sopivan verran niin ettei mene ihan överisekaisin. Silloin ei olisi kohtuukäyttöä vaikka joisi perskännit kerran vuodessa, ainakaan sen illan suhteen. Samaa voidaan miettiä huumeiden kannalta: onko kohtuukäyttöä vetää överikuosit kerran vuodessa, vai onko kohtuukäyttöä ottaa pieniä annoksia X-ainetta kerran viikossa? Vai onko ne molemmat kohtuukäyttöä ja meneeks se överiks vasta sit ku säännöllisyys ja suuret määrät yhdistyy?
Päihdeongelmana mun mielestä jokaviikonloppuista dokaamista vois pitää jos sitä holia tulee kiskottua änkyräkänniin asti. Lääkäriden mukaan jo yli 5 annosta kerrallaan kuukaudessa aiheuttaa dementiaa myöhemmällä iällä eli pitäis käyttää sitä vähemmän että olis "kohtuukäyttäjä", mut Suomessa suurin osa näistä "kohtuukäyttäjistä" varmasti käyttää enemmän.
Kohtuukäytöksi voitaisi kutsua myös sitä, että osaa ottaa sopivan verran niin ettei mene ihan överisekaisin. Silloin ei olisi kohtuukäyttöä vaikka joisi perskännit kerran vuodessa, ainakaan sen illan suhteen. Samaa voidaan miettiä huumeiden kannalta: onko kohtuukäyttöä vetää överikuosit kerran vuodessa, vai onko kohtuukäyttöä ottaa pieniä annoksia X-ainetta kerran viikossa? Vai onko ne molemmat kohtuukäyttöä ja meneeks se överiks vasta sit ku säännöllisyys ja suuret määrät yhdistyy?
-
xxx-men
- Kameleontti
Joo moni leimaa nistiksi ku on jokapäivästä kiskominen. Mutta onko hatsin jokapäiväinen polttelija nisti? Mun mielestä on.wRRa wrote:Mut voidaan myös miettii et määritelläänkö nisti addiktion vai sen perusteella, kuseeko sillä kaikki asiat käytön takia.
Mutta myös ite todennu sen ja monella se menee niin että vkl on pakko olla kännissä tai vauheissa yms. Eikä voi pitää edes yhtä selvää vkl tai se tuntuu paskalta. Se on jo mun mielestä ongelma jota ei välttämättä itse tiedosta ja tosta on mun mielestä niin pieni harppaus siihen että se muuttuu jokapäiväiseksi tai säännölliseksi.
-
wRRa
- Moderator
Budinisteiksihän noita kutsutaan! Eli nistejä nekin. Tosin mulla on jonnekin takaraivoon jäänyt joku käsitys joka yhdistää nistit ja piikit ja budiahan ei oikein voi rännätä... Mut se on vaan mun vinksahtanut pää.
Mä luulen et joillain ihmisillä aineiden käyttö on verrattavissa esim. tupakointiin... Eli ne käyttää niin pieniä määriä ettei se välttämättä päihdytä pahemmin, eli normi arki sujuu tavalliseen tapaan, mutta koukussa ovat kuitenkin ja joka päivä pitää käyttää. Otaksun että sun subun käyttö on varmaan jotain samantapasta?
Onhan toi viikottainenkin käyttö säännöllistä imo.... vaikkei päivittäistä olekaan, säännöllistä silti.
Mä luulen et joillain ihmisillä aineiden käyttö on verrattavissa esim. tupakointiin... Eli ne käyttää niin pieniä määriä ettei se välttämättä päihdytä pahemmin, eli normi arki sujuu tavalliseen tapaan, mutta koukussa ovat kuitenkin ja joka päivä pitää käyttää. Otaksun että sun subun käyttö on varmaan jotain samantapasta?
Onhan toi viikottainenkin käyttö säännöllistä imo.... vaikkei päivittäistä olekaan, säännöllistä silti.
-
Dexma
- Moderator
Mun mielestä budinistin elämä saattaa olla yhtä paskaa hänen mielestä kuin subunistin... Kumpaakin voi pitää hallussa. Kait se viihdekäytön raja ja nisteyden menee siinä, kun tajuaa, että se oma käyttö ois hyvä lopettaa, mutta ei osaa. Sitten viihdekäyttäjä on se joka ei tunne omistavansa ongelmaa.
-
Uke
- LD50
Ei se musta niinkään mene. Vitun monilla ihmisillä menee ihan liian lujaa ja pitäis saada jotain kontrollii elämäänsä (=eivät tajua lopettaa tai edes tunne omaavansa mitään ongelmaa) ja se ei ole enää viihdekäyttöä.Sitten viihdekäyttäjä on se joka ei tunne omistavansa ongelmaa.
Voisin sanoa että en oo kumpaakaan noista, oon vaan joku satunnainen viihdekäyttäjä, kun tulee tyyliin alle 10 kertaa vuodessa vedettyä mitään..no ehk iha pikkase enempi.
Nistejä on niin erilaisia, tuskin kukaan haluu itteensä nistiks kuttua onhan se vitun törkee sana. ..ja toisaalta emmä itteäni pitäny nistinä (enkä sano vieläkään että oisin jossain vaiheessa ollu) vaikka tuli enemmän ku kerran viikossa yhteen aikaan otettua ja alko kouluki menemää aika vituiks, se oli vaan vähän rankempaa viihdekäyttöä.
Se on addiktoitunutta puuhaa tahi nisteilyä jos aamustarttaa miltein joka päivä vedoilla tai viivoilla, tuntee olevansa masentunu ilman dopea, ei pysty tekemään mitään ilman sitä, ei ELÄ ilman douppia.
IMVHO

''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''
PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
-
Dexma
- Moderator
Mä enemmän yritin miettiä sitä, miltä se itse tuntee. Eihän siis kukaan muu kuin me voida päättää onko meillä ongelma... Toiset voi kyllä yrittää näyttää toisille että sulla on ongelma, esim sanomalla sä oot niin vitun nisti. Ja sitten yleensä se tunne joskus siitä, että joku kutsuu nistiksi toista herättää toista siitä, että hei mullahan tää taitaa olla ongelma..Uke wrote:Ei se musta niinkään mene. Vitun monilla ihmisillä menee ihan liian lujaa ja pitäis saada jotain kontrollii elämäänsä (=eivät tajua lopettaa tai edes tunne omaavansa mitään ongelmaa) ja se ei ole enää viihdekäyttöä.Sitten viihdekäyttäjä on se joka ei tunne omistavansa ongelmaa.
Mä en nyt tiiä, saiko tästä irti mun ideaa?
-
Uke
- LD50
Joo no ymmärrän kyl, mut valitettavasti ongelman omaava huomaa vasta viimesenä et nyt on ongelma
Siis..toi kuullostaa vähän siltä että ei ole ongelmaa ellei itse niin myönnä, mut tuskin tätä tarkotat vai?

''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''
PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
-
wRRa
- Moderator
Tää menee nyt vähän eri kastiin, mutta esim. psykoosiin ja maniaan liittyy sairaudentunnottomuus, vaikka ne ovatkin sairauksia. Samalla tapaa varmaan esim. päihdeongelmaan voi alkupuolella liittyä "ongelmantunnottomuus". Ongelma voi kohdistua itsemme sijaan myös muihin ihmisiin, jotka joutuvat elämään kanssamme... eli hekin voivat silloin periaatteessa ongelman määritellä.Dexma wrote:Eihän siis kukaan muu kuin me voida päättää onko meillä ongelma...
-
Pariah
Allekirjoitan tämän.wRRa wrote:Tää menee nyt vähän eri kastiin, mutta esim. psykoosiin ja maniaan liittyy sairaudentunnottomuus, vaikka ne ovatkin sairauksia. Samalla tapaa varmaan esim. päihdeongelmaan voi alkupuolella liittyä "ongelmantunnottomuus". Ongelma voi kohdistua itsemme sijaan myös muihin ihmisiin, jotka joutuvat elämään kanssamme... eli hekin voivat silloin periaatteessa ongelman määritellä.Dexma wrote:Eihän siis kukaan muu kuin me voida päättää onko meillä ongelma...
Viihdekäyttäjäksi luokittelen itseni vieläkun käyttö on ihan vaan sitä että se on kivaa eikä vaikuta työssäkäyntiin yms muuhun normaaliin elämään.
Nisti olen siinä vaiheessa kun douppaaminen nousee ykkösjutuksi ja se alkaa vaikuttamaan perhesuhteisiin, raha-asioihin tai töihin. Jos viimeinen 20€ tilillä menee pariin gemmiin tai laatikolliseen kaljaa niin alkaa olemaan aikalailla siinä rajoilla...
-
xxx-men
- Kameleontti
Tekiskö se hamma muuten musta vähemmän nistin jos käyttäisin noi lääkkeet niinku ne on tarkotettu otettavan enkä suonensisäisesti? ja päivä annos pysyisi samana. Joka päivähän ne muutenkin on tarkotettu otettavaksi ja ns. "kunnon" ihmisetkin niitä joutuu joka päivä niitä vetämään tai tulee toimintakyvyttömäksi ts. kitkut. Kyse siis teemuista.
Mistähän johtuu se homma muuten et jengi pitää toista heti likasena nistinä jos hihattaa? Onko semmonen ihminen kans nisti määritelmän alla joka käy kipupiikillä sairaalassa joka päivä? Äh, vaikee selittää mut toivottavasti joku tajus pointin.
Mistähän johtuu se homma muuten et jengi pitää toista heti likasena nistinä jos hihattaa? Onko semmonen ihminen kans nisti määritelmän alla joka käy kipupiikillä sairaalassa joka päivä? Äh, vaikee selittää mut toivottavasti joku tajus pointin.