Periaatteita rehdin kaupanteon ylläpitämiseksi
-
wRRa
- Moderator
Periaatteita rehdin kaupanteon ylläpitämiseksi
Tuumin tässä yömyöhään sitä, miten monet huumeidenkäyttäjät onnistuvat sotkemaan elämänsä velkoihin jne. ja kuinka monet taas valittavat sitä, miten kaupat kusi ja näin päin pois. Tarkoitus ei ole missään nimessä tällä topicilla kehottaa ketään myymään mitään! Mutta ideana olisi siis listata periaatteita, joista kiinni pitämisen olette huomanneet huumemaailmassa hyväksi. Ehkä vähän ajateltavaa itse kullekin, joka on omiaan tai muiden asioita sotkenut?
Joidenkin mielestä nää on ehkä itsestään selviä asioita, mutta harva tuntuis muistavan näitä! Listatkaa tekin mitä mieleen tulee. Mä aloitan:
(lisään listoihin mielestäni hyviä pointteja, joita topiciin kertynyt)
Velat (liittyy olennaisesti huumekauppaan kun velaksi nyt usein myydään)
1. Velat maksetaan heti kun mahdollista, ja muihin asioihin rahaa käytetään vasta sen jälkeen (pakolliset elämiskustannukset erikseen)
2. Velkaa ei oteta, ellei ole täyttä varmuutta, että se pystytään maksamaan. Kannattaa myös olla back up plan B, mikäli plan A kusee.
3. Jos ei kykene maksamaan velkaa ajoissa, pyytää rehdisti anteeksi eikä pakene tai välttele henkilöä, jolle on jäänyt velkaa.
4. Piuhalle saatuja huumeita ei vedetä itse, ennen kun tietää mistä saa rahat takaisinmaksuun.
5. Velkaa ei anneta henkilölle, joka ei ole edellisiä velkojaan hoitanut asiallisesti. Jos tällaiselle henkilölle jatkuvasti piuhaa juttuja, siinä voi syyttää ihan yhtä paljon itseäänkin jos homma kusee!
Myyminen
1. Hommat pyritään hoitamaan ajoissa, mieluummin heitetään aika vaikka yläkanttiin jos ei ole varma ehtiikö.
2. Jos on pienikin mahdollisuus hinnan nousuun, kannattaa jo alunperin heittää hinta vähän yläkanttiin. Ostajat ovat paljon tyytyväisempiä, kun saavat "bonaria", kuin jos joutuvat maksamaan enemmän kuin sovittu!
3. Hinnat ja palkkiot pyritään pitämään sovitussa, tai niitä korkeintaan lasketaan, mutta ei ikinä nosteta. (siksi ylempi)
4. Jos ei ole täysin varma siitä, mitä "tuote" sisältää, se ilmaistaan rehdisti ostajalle. Mitään ei ikinä myydä muuna kuin se on asiasta tietoisena! Plussaa jos voi itse kertoa omat kokemuksensa tai tuttavansa kokemukset myydystä tavarasta.
5. Muiden rahoja ei anneta eteenpäin päälle kysymättä siihen erikseen lupaa. Jos näin menee tekemään, on myös korvausvelvollinen jos seuraava käsi vie rahat. Mikäli mahdollista, rahoja ei missään vaiheessa päälle ollenkaan.
6. ks. "Velat" kohta 5. Huumeita ei myydä velaksi ihmiselle, joka ei ole aikaisemminkaan velkojaan osannut maksaa.
7. Muiden ihmisten (myyjä/ostaja) tietoja ei ikinä kerrota kolmansille tahoille
Ostaminen
1. Hommat pyritään hoitamaan ajoissa, mieluummin heitetään aika yläkanttiin jos ei ole varma ehtimisestä eikä odotuteta myyjää.
2. Kannattaa varautua siihen, että hinta voi nousta. Sen ei tietenkään pitäisi nousta, mutta siihen varautumalla säästyy ikäviltä pettymyksiltä.
3. Myyjälle kannattaa luvata reilu palkkio säätämisestä (mikäli kaupanteko on rehtiä), niin hän säätää mielellään uudestaankin.
4. Jos myyjä ilmaisee tietämättömyytensä aineen suhteen ("emmä tiiä mitä tää on jotai tällast porskeen tapast kai") niin sitä joko ei osteta, tai sitten sitä kokeillaan aluksi hyvin pienellä määrällä (1-2mg). Henkilökohtaisesti testaan kaiken aina aluksi 1-2mg:llä, sen jälkeen n.10mg:llä ja sitten vasta vedän loput jos ei mitää vaikutusta huomaa, ellen ole nähnyt jonkun vetävän samaa tavaraa; silloin saatan tehdä poikkeuksen. Näin vältytään typeriltä, tietämättömyydestä johtuvilta övereiltä (esimerkkinä vaikka Daisy).
5. Jos menee ostamaan vaikka kaverilta jotain douppia ja mukana on muitakin ihmisiä, niin aina kysytään asunnonhaltijalta onko OK tuoda muita ihmisiä mukanaan
6. Muiden ihmisten (myyjä/ostaja) tietoja ei ikinä kerrota kolmansille tahoille
tuleeks teil jotai muit juttui mielee?
Joidenkin mielestä nää on ehkä itsestään selviä asioita, mutta harva tuntuis muistavan näitä! Listatkaa tekin mitä mieleen tulee. Mä aloitan:
(lisään listoihin mielestäni hyviä pointteja, joita topiciin kertynyt)
Velat (liittyy olennaisesti huumekauppaan kun velaksi nyt usein myydään)
1. Velat maksetaan heti kun mahdollista, ja muihin asioihin rahaa käytetään vasta sen jälkeen (pakolliset elämiskustannukset erikseen)
2. Velkaa ei oteta, ellei ole täyttä varmuutta, että se pystytään maksamaan. Kannattaa myös olla back up plan B, mikäli plan A kusee.
3. Jos ei kykene maksamaan velkaa ajoissa, pyytää rehdisti anteeksi eikä pakene tai välttele henkilöä, jolle on jäänyt velkaa.
4. Piuhalle saatuja huumeita ei vedetä itse, ennen kun tietää mistä saa rahat takaisinmaksuun.
5. Velkaa ei anneta henkilölle, joka ei ole edellisiä velkojaan hoitanut asiallisesti. Jos tällaiselle henkilölle jatkuvasti piuhaa juttuja, siinä voi syyttää ihan yhtä paljon itseäänkin jos homma kusee!
Myyminen
1. Hommat pyritään hoitamaan ajoissa, mieluummin heitetään aika vaikka yläkanttiin jos ei ole varma ehtiikö.
2. Jos on pienikin mahdollisuus hinnan nousuun, kannattaa jo alunperin heittää hinta vähän yläkanttiin. Ostajat ovat paljon tyytyväisempiä, kun saavat "bonaria", kuin jos joutuvat maksamaan enemmän kuin sovittu!
3. Hinnat ja palkkiot pyritään pitämään sovitussa, tai niitä korkeintaan lasketaan, mutta ei ikinä nosteta. (siksi ylempi)
4. Jos ei ole täysin varma siitä, mitä "tuote" sisältää, se ilmaistaan rehdisti ostajalle. Mitään ei ikinä myydä muuna kuin se on asiasta tietoisena! Plussaa jos voi itse kertoa omat kokemuksensa tai tuttavansa kokemukset myydystä tavarasta.
5. Muiden rahoja ei anneta eteenpäin päälle kysymättä siihen erikseen lupaa. Jos näin menee tekemään, on myös korvausvelvollinen jos seuraava käsi vie rahat. Mikäli mahdollista, rahoja ei missään vaiheessa päälle ollenkaan.
6. ks. "Velat" kohta 5. Huumeita ei myydä velaksi ihmiselle, joka ei ole aikaisemminkaan velkojaan osannut maksaa.
7. Muiden ihmisten (myyjä/ostaja) tietoja ei ikinä kerrota kolmansille tahoille
Ostaminen
1. Hommat pyritään hoitamaan ajoissa, mieluummin heitetään aika yläkanttiin jos ei ole varma ehtimisestä eikä odotuteta myyjää.
2. Kannattaa varautua siihen, että hinta voi nousta. Sen ei tietenkään pitäisi nousta, mutta siihen varautumalla säästyy ikäviltä pettymyksiltä.
3. Myyjälle kannattaa luvata reilu palkkio säätämisestä (mikäli kaupanteko on rehtiä), niin hän säätää mielellään uudestaankin.
4. Jos myyjä ilmaisee tietämättömyytensä aineen suhteen ("emmä tiiä mitä tää on jotai tällast porskeen tapast kai") niin sitä joko ei osteta, tai sitten sitä kokeillaan aluksi hyvin pienellä määrällä (1-2mg). Henkilökohtaisesti testaan kaiken aina aluksi 1-2mg:llä, sen jälkeen n.10mg:llä ja sitten vasta vedän loput jos ei mitää vaikutusta huomaa, ellen ole nähnyt jonkun vetävän samaa tavaraa; silloin saatan tehdä poikkeuksen. Näin vältytään typeriltä, tietämättömyydestä johtuvilta övereiltä (esimerkkinä vaikka Daisy).
5. Jos menee ostamaan vaikka kaverilta jotain douppia ja mukana on muitakin ihmisiä, niin aina kysytään asunnonhaltijalta onko OK tuoda muita ihmisiä mukanaan
6. Muiden ihmisten (myyjä/ostaja) tietoja ei ikinä kerrota kolmansille tahoille
tuleeks teil jotai muit juttui mielee?
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
Huiko
- LD50
Re: Periaatteita rehdin kaupanteon ylläpitämiseksi
Velat kohta 5.= Kun tunnet kaverin voi lyhyt piuha tulla kyseeseen, mutta kun summat ja määrät kasvaa on kyseessä ns.ihmisen osto, käytetään esim. linnassa jos tarvitaan persettä tai muuta hyödykettä. Tarkottaa siis sitä että oot korvias myöten veloissa ja ruvetaan miettimään keinoja millä maksat. Samalla jaetaan tavaraa just sen verran että pysyt terveenä, ja velka kasvaa.
Myyminen kohta 2.= hinnat rippuu aina siitä kenelle myydään. Tässä pätee riskinoton sääntö. Huumeita ei myydä velaksi. Jos kyseessä pienimäärä ja luottotyyppi voi antaa "päälle" ja tyyppi juoksuttaa rahat heti sinulle ne saatuaan, eikä esim. jää hengaamaan myyntipaikkaan. Se on aina korvausvelvollinen jolla staffi oli silloin kun se syyhkittiin/kadotettiin. Epäselvässä tapauksessa aina se joka otti päälle tavaran.
Ostaminen tapahtuu käteisellä, tai vaihtokaupalla heti vaihtotilanteessa. Ei ole hyvän bisnes etiikan mukaista edes hyvälle kaverille myydä piuhalle. Kaupat tehdään sisätiloissa, jossa aina tarjotaan myyjälle siitä omasta juuri ostetusta pussukasta vedot/blossit. Näin varmistutaan ainakin kohtalaisesta laadusta ja palkitaan säätäminen. Oma on mokas jos et edes tarkista saitko oreganoa, vai kukkaa. Polttelet sitte sitä tai pistät pitsan uuniin.
Psykoottisten kavereiden ja/tai liian pihalla olevien ihmisten kanssa ei tehdä kauppoja. Muutoin joutuu käyttämään mitä suurimmalla todennäköisyydellä alamaailman kirjioittamattomia sääntöjä, jotka kaikki tietää, ja mukavuus tekijät on sitten jo unohdettu.
Kaverit on kavereita ja diileri on diileri. Jos diileri alkaa olla kaveri,ja antaa piuhoja, se ei kohta ole diileri. Älkää ottako piuhaa ja diilereistä taas voi tulla kaveri, kun ei tarvitse hermoilla.
Tällein se käytännössä menee ainakin vanhanliiton "sääntökirjan" mukaan.
Myyminen kohta 2.= hinnat rippuu aina siitä kenelle myydään. Tässä pätee riskinoton sääntö. Huumeita ei myydä velaksi. Jos kyseessä pienimäärä ja luottotyyppi voi antaa "päälle" ja tyyppi juoksuttaa rahat heti sinulle ne saatuaan, eikä esim. jää hengaamaan myyntipaikkaan. Se on aina korvausvelvollinen jolla staffi oli silloin kun se syyhkittiin/kadotettiin. Epäselvässä tapauksessa aina se joka otti päälle tavaran.
Ostaminen tapahtuu käteisellä, tai vaihtokaupalla heti vaihtotilanteessa. Ei ole hyvän bisnes etiikan mukaista edes hyvälle kaverille myydä piuhalle. Kaupat tehdään sisätiloissa, jossa aina tarjotaan myyjälle siitä omasta juuri ostetusta pussukasta vedot/blossit. Näin varmistutaan ainakin kohtalaisesta laadusta ja palkitaan säätäminen. Oma on mokas jos et edes tarkista saitko oreganoa, vai kukkaa. Polttelet sitte sitä tai pistät pitsan uuniin.
Psykoottisten kavereiden ja/tai liian pihalla olevien ihmisten kanssa ei tehdä kauppoja. Muutoin joutuu käyttämään mitä suurimmalla todennäköisyydellä alamaailman kirjioittamattomia sääntöjä, jotka kaikki tietää, ja mukavuus tekijät on sitten jo unohdettu.
Kaverit on kavereita ja diileri on diileri. Jos diileri alkaa olla kaveri,ja antaa piuhoja, se ei kohta ole diileri. Älkää ottako piuhaa ja diilereistä taas voi tulla kaveri, kun ei tarvitse hermoilla.
Tällein se käytännössä menee ainakin vanhanliiton "sääntökirjan" mukaan.
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.
Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.
Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.
-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
-
wRRa
- Moderator
Mun mielestä huumekauppa perustuu aika pitkälti piuhaamiseen isompien määrien suhteen
?
Tai siis, sanotaas ny vaik et sul on viistoist kiloo ganjaa. Haluut siit eroon. Sä voit joko
a) myydä 100g kerrallaan sitä suoraan rahaa vastaan, jollon joudut asioimaan n. 150 ihmisen kanssa.
b) antaa kilon piuhalle 15 ihmiselle, jotka maksavat sulle myöhemmin takas laitettuaan hitit eteenpäin
Kumpi kannattaa? Aika harvalla kuitenkaa on käteistä nii paljoa että vois tosta noin vaan ostaa kilon itelleen. Siksi piuhaaminen toimii paremmin.
Tai siis, sanotaas ny vaik et sul on viistoist kiloo ganjaa. Haluut siit eroon. Sä voit joko
a) myydä 100g kerrallaan sitä suoraan rahaa vastaan, jollon joudut asioimaan n. 150 ihmisen kanssa.
b) antaa kilon piuhalle 15 ihmiselle, jotka maksavat sulle myöhemmin takas laitettuaan hitit eteenpäin
Kumpi kannattaa? Aika harvalla kuitenkaa on käteistä nii paljoa että vois tosta noin vaan ostaa kilon itelleen. Siksi piuhaaminen toimii paremmin.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
Huiko
- LD50
Ei perustu minun tietojeni mukaan varsinkaan noiden isompien erien suhteen. Meinasin vahingossa vastata pitemmästikin tähän, mutta se tuskin on kannattavaa jo pelkiltään isoveljen seurannan takia.
Mut vaan nuija ottaa esim. 30g piriä piuhalle, ja itkee sitten ku kytät kävi kylässä. Se on aika nopeesti fyysiseksi menevää menoo.
Jos sä ostat sen 30g, niin sä menetit vaan rahaa. Ammattilaisilla on, säätäjillä ei oo rahaa. Siksi säätäjät jääkin yleensä nopeesti kiinni.
-
xxx-men
- Kameleontti
Tarkotit vissiin isoilla määrillä kilon luokkaa tms.? Harva täällä mitään kiloa saisi ostettuakaan. Kyllä mä sanosin et kyllä johki heikkiin saa aika helposti rahat hommattua. Oli sit budi tai pöhinä kyseessä. Mä pyrin AINA ostaan kaiken heti.wRRa wrote:Mun mielestä huumekauppa perustuu aika pitkälti piuhaamiseen isompien määrien suhteen?
Ei ne kytät minkään 30g takiaa jaksa kovin innostua. Sitten jos noita ton kokosia nyyttejä ruvetaan luukuttaan useita yms.Huiko wrote:Ei perustu minun tietojeni mukaan varsinkaan noiden isompien erien suhteen. Meinasin vahingossa vastata pitemmästikin tähän, mutta se tuskin on kannattavaa jo pelkiltään isoveljen seurannan takia.Mut vaan nuija ottaa esim. 30g piriä piuhalle, ja itkee sitten ku kytät kävi kylässä. Se on aika nopeesti fyysiseksi menevää menoo.
Jos sä ostat sen 30g, niin sä menetit vaan rahaa. Ammattilaisilla on, säätäjillä ei oo rahaa. Siksi säätäjät jääkin yleensä nopeesti kiinni.
-
W10
- Kameleontti
Voisi lisätä vielä sen että jos menee ostamaan vaikka kaverilta jotain douppia ja mukana on muitakin ihmisiä, niin aina kysytään asunnonhaltijalta onko OK tuoda muita ihmisiä mukanaan.
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."
-
Varjo
Mihis kutonen jäi? :heh:wRRa wrote:5. Muiden rahoja ei anneta eteenpäin päälle kysymättä siihen erikseen lupaa. Jos näin menee tekemään, on myös korvausvelvollinen jos seuraava käsi vie rahat. Mikäli mahdollista, rahoja ei missään vaiheessa päälle ollenkaan.
7. ks. "Velat" kohta 5. Huumeita ei myydä velaksi ihmiselle, joka ei ole aikaisemminkaan velkojaan osannut maksaa.
No ei vais, mutta kukakohan oikeasti kysyy lupaa rahojen eteenpäin viemiselle, eiköhän se oo aika itsestäänselvyys ellei satu ite kasvattamaan tai muuten väsäämään kyseisiä substansseja...
Mutta anyways, tärkeä ja informatiivinen topikki, monelta puuttuu nämäkin perustiedot varsinkin aineiden myymisestä ja ostamisesta. Kaikkien foorumin käyttäjien, ja jos mahdollista niin muidenkin, tulisi lukea tämä :woh:
-
Huiko
- LD50
Tossa tarkotin lähinnä sit mitä väli säätäjät käy poistaa siltä joka hoitaa heikit. Useinmiten nämä heikki-kauppiaat on tehny sitä hommaa jo silleen että niillä on ainakin se kilo poistaa. Niinku sanoin, säätäjät jää kiinni tyhmyyttään ja ammattimaisesti myyvät ammatin varjopuolina, kuten esim, sen liikaa tietävän 30g säätäjän kiinni jäätyään vasikoimisesta. Toi 30g säätäjäkin varmaan useimmiten haaveilee heikki-kauppiaan hommasta, mut aika harvalla riittää pää noinkin pienessä mittakaavassa.Huiko wrote:Jos sä ostat sen 30g, niin sä menetit vaan rahaa. Ammattilaisilla on, säätäjillä ei oo rahaa. Siksi säätäjät jääkin yleensä nopeesti kiinni.
Hommat näissä on vähä kuin naisten kanssa: kun maine kasvaa hommat vaikeutuu.
-
wRRa
- Moderator
W10, todella hyvä pointti! Ihan samaa mieltä olen. Kauppoihin ei ylimääräisiä mukaan, ellei asiasta oo erikseen sovittu.
Mut on ollut esim. tapauksia, joissa myyjä on ollut monta tuntia myöhässä ja tässä välissä seuraan on kerennyt liittyä ylimääräinen ihminen. Onko silloin ostajan vika? Minusta ei.
Varjo, kiitti, korjattu
vois vielä lisää tällasen:
Myyjien ja ostajien nimiä tai muitakaan tietoja ei kerrota eteenpäin kenellekään!!
Pitäis olla itsestäänselvyys, mutta mun tuttavapiirissä pari kertaa olen kyl kuullut keneltä kaverit on menos säätämään. Sellasta ei pitäisi kuulla, varsinki ku usein olleet jotain puolituttuja yms. joiden asioista mun ei kuuluisi tietää mitään.
Huiko, tottahan tuo... mutta ne ammattilaiset käyttää niitä säätäjiä hyväkseen. Silleen se toimii. Jos ite jään kytille 30g piuhapireistä kiinni ni sanon piuhaajalle että "sori, maksan kyllä mutta menee hetki". Muutamia ihan kunnon ammattilaisia tiedän, suurin osa heistä on aloittanut säätämisellä ja kun pääomaa on kertynyt tarpeeksi, sitä on pystytty sijoittamaan ammattimaisemmin.
Itte en kyllä nykyään isoja piuhoja ota enkä anna, juuri siitä syystä, et mitä vaan voi sattua (enpä kyl säädä muutenkaan oikein)... Mutta jos ottaisin piuhalle jotain, niin kyse on määrästä, jonka pystyn maksamaan muuta kautta takaisin ja tiedän sen itsekin (esim. jos kävisin duunissa niin en ottaisi isompia piuhoja kuin mitä vaikka kuukauden palkalla pystyisin maksamaan).
Mut on ollut esim. tapauksia, joissa myyjä on ollut monta tuntia myöhässä ja tässä välissä seuraan on kerennyt liittyä ylimääräinen ihminen. Onko silloin ostajan vika? Minusta ei.
Varjo, kiitti, korjattu
vois vielä lisää tällasen:
Myyjien ja ostajien nimiä tai muitakaan tietoja ei kerrota eteenpäin kenellekään!!
Pitäis olla itsestäänselvyys, mutta mun tuttavapiirissä pari kertaa olen kyl kuullut keneltä kaverit on menos säätämään. Sellasta ei pitäisi kuulla, varsinki ku usein olleet jotain puolituttuja yms. joiden asioista mun ei kuuluisi tietää mitään.
Huiko, tottahan tuo... mutta ne ammattilaiset käyttää niitä säätäjiä hyväkseen. Silleen se toimii. Jos ite jään kytille 30g piuhapireistä kiinni ni sanon piuhaajalle että "sori, maksan kyllä mutta menee hetki". Muutamia ihan kunnon ammattilaisia tiedän, suurin osa heistä on aloittanut säätämisellä ja kun pääomaa on kertynyt tarpeeksi, sitä on pystytty sijoittamaan ammattimaisemmin.
Itte en kyllä nykyään isoja piuhoja ota enkä anna, juuri siitä syystä, et mitä vaan voi sattua (enpä kyl säädä muutenkaan oikein)... Mutta jos ottaisin piuhalle jotain, niin kyse on määrästä, jonka pystyn maksamaan muuta kautta takaisin ja tiedän sen itsekin (esim. jos kävisin duunissa niin en ottaisi isompia piuhoja kuin mitä vaikka kuukauden palkalla pystyisin maksamaan).
-
Varjo
Näissä hommissa hommat oikeastaan helpottuu kun maine kasvaa, mutta siinä sivussa kasvaa myös riskit...Huiko wrote:Hommat näissä on vähä kuin naisten kanssa: kun maine kasvaa hommat vaikeutuu.
-
tRip
- Moderator
tai sit menee vituiks..Varjo wrote:Näissä hommissa hommat oikeastaan helpottuu kun maine kasvaa, mutta siinä sivussa kasvaa myös riskit...Huiko wrote:Hommat näissä on vähä kuin naisten kanssa: kun maine kasvaa hommat vaikeutuu.
mutniin.. maineestaan on helvetin vaikee päästä eroon!
kts §6.
truu..5. Velkaa ei anneta henkilölle, joka ei ole edellisiä velkojaan hoitanut asiallisesti. Jos tällaiselle henkilölle jatkuvasti piuhaa juttuja, siinä voi syyttää ihan yhtä paljon itseäänkin jos homma kusee!
nii i :hmh:wRRa wrote:Tuumin tässä yömyöhään sitä, miten monet huumeidenkäyttäjät onnistuvat sotkemaan elämänsä velkoihin jne. ja kuinka monet taas..
kuinka monil meneekään säätämiset aivan vituiks. Sitämyöt' elämä lähtee alamäkeen jne..
Keep it unreal.
Vaultti.net - coming soon..
Vaultti.net - coming soon..
-
wRRa
- Moderator
Joo.tribh wrote:kuinka monil meneekään säätämiset aivan vituiks. Sitämyöt' elämä lähtee alamäkeen jne..
Mun mielestä huumeissa isoimpia ongelmia ei välttämättä ole itse aineen vaikutukset, vaan tää hemmetin säätäminen! Sen säätämisen takia monien elämä lähtee just alamäkeen... ja sit ku kusiset säädöt stressaa ni vedetää vaa lisää kuosii ja turrutetaa päät ku ei jaksa miettii.
Siks tää on mun mielest todella tärkee asia, et pidetään toisistamme huolta! Ja se et hoitaa asiansa niin hyvin ku pystyy huumekaupan osalt, säästää monilt harmeilt. Sekä itteä että muita.
-
Lautturi
- Lepakko
Itse käytän ihan maalaisjärkeä.. Karhuja ei heitellä kivillä ja mustikat on makoisia..
Itse siis en tunne yhtään huumekauppiasta ja en ajatellut koskaan rakennella rajapintoja koska ovat ongelmamagneetteja kaikkiin mahdollisiin suuntiin.
Sen sijaan joskus ostan kavereiltani huumeita. Ero tässä on siinä että olen oppinut tuntemaan kaverini jostain muusta asiayhteydestä, ovat esim. opiskelijakavereita, kolleegoita ja sen semmoisia.
Kun ystävyytemme on syventynyt tarpeeksi (mikä on oikeasti todella harvinaista) niin on voinut käydä ilmi heeposta josko toisesta tämänkaltainen epäsosiaalinen ulottuvuus ja sen tiimoilta olen ostellut yhtä josko toista..
Ennenkuin tänne asti päästään, eli että ihmiset tunnustaa toisillensa epäsosiaalisia ulottuvuuksia f2f, niin ystävyys on syventynyt hyvin harvinaiselle tasolle, mikä taas johtaa siihen että kaupankäynti ei tule koskaan johtamaan ongelmiin mihinkään suuntaan...
Tästä syystä johtuen olen ollut esim. useamman vuoden ilman kannapista....
Kukaan nykyisistä kavereistani ei kasvata tai käytä joten en vaan pääse käsiksi mitenkään. Itse en uskalla kasvattaa.
Se että ostaisin joltain puolitutulta, on täysin poissuljettu vaihtoehto.
Itse siis en tunne yhtään huumekauppiasta ja en ajatellut koskaan rakennella rajapintoja koska ovat ongelmamagneetteja kaikkiin mahdollisiin suuntiin.
Sen sijaan joskus ostan kavereiltani huumeita. Ero tässä on siinä että olen oppinut tuntemaan kaverini jostain muusta asiayhteydestä, ovat esim. opiskelijakavereita, kolleegoita ja sen semmoisia.
Kun ystävyytemme on syventynyt tarpeeksi (mikä on oikeasti todella harvinaista) niin on voinut käydä ilmi heeposta josko toisesta tämänkaltainen epäsosiaalinen ulottuvuus ja sen tiimoilta olen ostellut yhtä josko toista..
Ennenkuin tänne asti päästään, eli että ihmiset tunnustaa toisillensa epäsosiaalisia ulottuvuuksia f2f, niin ystävyys on syventynyt hyvin harvinaiselle tasolle, mikä taas johtaa siihen että kaupankäynti ei tule koskaan johtamaan ongelmiin mihinkään suuntaan...
Tästä syystä johtuen olen ollut esim. useamman vuoden ilman kannapista....
Kukaan nykyisistä kavereistani ei kasvata tai käytä joten en vaan pääse käsiksi mitenkään. Itse en uskalla kasvattaa.
Se että ostaisin joltain puolitutulta, on täysin poissuljettu vaihtoehto.
Niin, teen jäätä toisinaan, se ruokani sulattaa.
Jos tahtoisit paljon sulattaa, sinä oppisit jäätäni rakastamaan.
Jos tahtoisit paljon sulattaa, sinä oppisit jäätäni rakastamaan.
-
wRRa
- Moderator
Lautturi, juu, emmäkään tee mitään eroa "diilereiden" ja "kavereiden" välille. Ei mua kiinnosta olla tekemisissä jonkun ihmisen kans vaan huumeiden takia. Kyl mä haluun ihmissuhteiltani vähän muutakin... Muutamia hyvin ammattimaisia frendejä on, enkä tiedä pitääkö ne mua "vaan ostajana" mutta ollaan me nyt joskus muutenkin nähty ja rupateltu jne. et ei ainakaan minulle kyse ole vain säätämisestä.
Mut säätämisen suhteen pitää vaan muistaa se, että jos on liian lepsu kavereitaan kohtaan, voi kaverisuhteet mennä pilalle. Eli siis, jos vaikka piuhaat kavereillesi hirveesti juttuja, koska "niin frendeille tehään", ja ne ei sitten maksakaan takaisin, niin kohta on kaverisuhde poikki. Tän takia mä en itse piuhaile edes hyville frendeille mitään, tai sitte eka tosi pieniä summia ja jos tulee takasin niin sit vasta isompia.
Monet velkoja kusevat tyypit on oikeesti ihmisinä tosi kivoja ja mukavia ja haluan olla niiden kans kaveria, mutta en mä halua pilata meidän suhdetta sillä että ite tyhmänä antaisin niille velkaa ku tiedän että niillä on muidenkin velkojen suhteen ollu ongelmia maksaa ja sit menis kaverisuhde pilalle veloista aiheutuneen riidan takia...
Mut säätämisen suhteen pitää vaan muistaa se, että jos on liian lepsu kavereitaan kohtaan, voi kaverisuhteet mennä pilalle. Eli siis, jos vaikka piuhaat kavereillesi hirveesti juttuja, koska "niin frendeille tehään", ja ne ei sitten maksakaan takaisin, niin kohta on kaverisuhde poikki. Tän takia mä en itse piuhaile edes hyville frendeille mitään, tai sitte eka tosi pieniä summia ja jos tulee takasin niin sit vasta isompia.
Monet velkoja kusevat tyypit on oikeesti ihmisinä tosi kivoja ja mukavia ja haluan olla niiden kans kaveria, mutta en mä halua pilata meidän suhdetta sillä että ite tyhmänä antaisin niille velkaa ku tiedän että niillä on muidenkin velkojen suhteen ollu ongelmia maksaa ja sit menis kaverisuhde pilalle veloista aiheutuneen riidan takia...
-
Varjo
Eiks täs vaiheessa niiden tulis ite kans vähän sit miettiä, et ottaako ees mitään velkaa noin hyvältä ystävältä, jos on epävarma takaisinmaksun suhteen?wRRa wrote:Monet velkoja kusevat tyypit on oikeesti ihmisinä tosi kivoja ja mukavia ja haluan olla niiden kans kaveria, mutta en mä halua pilata meidän suhdetta sillä että ite tyhmänä antaisin niille velkaa ku tiedän että niillä on muidenkin velkojen suhteen ollu ongelmia maksaa ja sit menis kaverisuhde pilalle veloista aiheutuneen riidan takia...
Loppujen lopuks se on must kuitenki enemmän niiden syytä, enkä ite lähtis ottaan piuhalle _ainakaan_ keltään hyvältä kaverilta...
Mut siis joo, itseäänhän siitä myös saa syyttää jos menee antaan velkaa...
-
wRRa
- Moderator
Joo, ei asiassa mun mielestä voi syyttää vain toista osapuolta. Se syy, miksi katson tätä nimenomaa velkaa antavan näkökulmasta on se, että yleensä kaikki syyttelevät vain niitä, jotka eivät pysty velkoja maksamaan, mutta unohtavat katsoa sinne peiliin, että hei, kukas sitä velkaa menikään antamaan! Mut en missään nimessä tarkoita, etteikö velkaa ottavassa osapuolessa olis mitään vikaa.Varjo wrote:Eiks täs vaiheessa niiden tulis ite kans vähän sit miettiä, et ottaako ees mitään velkaa noin hyvältä ystävältä, jos on epävarma takaisinmaksun suhteen?
Loppujen lopuks se on must kuitenki enemmän niiden syytä, enkä ite lähtis ottaan piuhalle _ainakaan_ keltään hyvältä kaverilta...![]()
Mut siis joo, itseäänhän siitä myös saa syyttää jos menee antaan velkaa...
Sitä paitsi monilla niistä velkaantujista on oikeasti tarkoituksena maksaa ne velat takas. On on! Ne on ihan varmoja että kyllä ne ne saa maksettua, kun ne pyytää kaverilta vähän lainaa. Sit jotain kusee, niil on plan B, mut seki kusee. Sit kusee kaikki. Niitä hävettää ja ahdistaa ja stressaa, ne joutuu säätää lisää saadakseen velkansa maksettua, mutta koska hommat kusee jatkuvasti, ne ajautuukin pahempaan velkakierteeseen. Ne ei uskalla enää kohdata ihmisiä, joille ovat velkaa, vaan välttelevät yhteydenottoja yms. koska niitä ahdistaa. Sit ne vetää pään täyteen douppii ja kusee vielä enemmän asioita ku millään ei oo enää mitään väliä ku kaikki on jo menny vituiks.
Monista jatkuvasti velkaantuvista kavereista oon sanonut, että "Se ***** on hyvä jätkä, joka ei vaan osaa hoitaa asioitaan". Niin mä oikeasti ajattelen. Kun sellaset kaverit pyytää rahaa lainaks ("Oo kiltti ja jeesaa vähän...") ni kelaan et jeesaan niitä paremmin sillä, etten anna niille mitään lainaks. Sellasille ihmisille voi esimerkiks tarjoo douppii, mut ei antaa sitä velaks.
-
xxx-men
- Kameleontti
Ihmisiltä muuten kuulee mitä ihmeellisimpiä selityksiä kun on velanmaksun aika ja kämppään astelee "ulosottomiehiä". Mutta tuohon pisteeseen kun päästää asian menemään niin silloin on se ehdoton eräpäivä.