Onnellisuus?

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Varjo

Re: Onnellisuus?

Post by Varjo »

wRRa wrote:
Varjo wrote:...mutta ei kai sellaista infinite onnellisuutta kukaan tule saavuttamaan, koska ihmisluonto etc... :roll:
Maksan sulle 10e jos must tulee viel onneton. Mut voi olla vähä vaikeet jos se tapahtuu esim. 20v päästä ja mul ei oo enää mitää sun yhteystietoi. Mut yritän muistaa!
Niin, ootko nyt onnellisuutes kukkuloilla, etkö vois olla onnellisempi? Ja tuleeko se jatkumaan läpi elämäsi? :D Jos oot tosissas sitä mieltä, niin propsit sulle.
Mulle jotenkin vaikeeta käsittää, mut ei kait siinä...

Raha kelpaa aina, sekin tekee onnelliseksi, ainakin hetkellisesti :mrgreen:
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Varjo wrote:Niin, ootko nyt onnellisuutes kukkuloilla, etkö vois olla onnellisempi? Ja tuleeko se jatkumaan läpi elämäsi? :D Jos oot tosissas sitä mieltä, niin propsit sulle.
Mulle jotenkin vaikeeta käsittää, mut ei kait siinä...

Raha kelpaa aina, sekin tekee onnelliseksi, ainakin hetkellisesti :mrgreen:
Emmä tiiä mitä on olla "onnellisuuden kukkuloilla", mun mielest onnellisuudes ei oo mitää kukkulaa tai mittaa. Siis siin minkä mä käsitän onnellisuuten. Toki on myös olemas se "onneks" kutsuttu tunne, joka menee ohi niin ku kaikki tunteet. Mut tää on eri juttu.

Kyl mä uskon et oon onnellinen niin kauan ku hengitän, ku ei siihe onnellisuuteen oikee muut tarvita.

Must se rahan tuoma "onni" on iha eri juttu ku tää onnellisuus mist mä puhun. Niin ku sanoin, oon onnellinen myös sillon ku mus on masennusta ja maailma potkii päähän :D
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

wRRa wrote: Mä sanoisin, et jotkut ymmärtää sen vasta siinä vaiheessa, ku tulee seinä vastaan. Ku on kärsiny niin paljon, että ei enää jaksa kärsiä.

hmm, en tiiä, mut mä oon nähnyt ihmisiä jotka on tehneet itsemurhan... Tai mietin just, että onko tossa samaa hommaa?

Ite oon kyllä wRRa sun kanssa kait samoilla linjoilla, onnellisuuden voi ehkä tajuta tai oppia kokemaan. Mutta tosi usein näen ympärilläni jotain muuta, enkä edes pysty heille sanomaan omia ajatuksia niin selvästi, että he voisivat mitenkään löytää mun ajattelu tapaa...

Mut joo mulle kyllä paljon on opettanut mun oma meditaationi kitara kädessäni, normilootusasento ja hitonmoinen huasca kiskonta joskus... Jotenkin, vain opin olemaan niin, että koen tyytyväisyyttä aika usein... Oikeastaan sitten, kun on oppinut juurikin sitä suhtautumista asioihin, niin vasta sitten oon saanut noi ulkopuoliset jututkin paljon paremmin kehittyyn.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Dexma wrote:hmm, en tiiä, mut mä oon nähnyt ihmisiä jotka on tehneet itsemurhan... Tai mietin just, että onko tossa samaa hommaa?
Joo. Se seinä tulee vastaan, ja siin vaihees sul on kaks vaihtoehtoo: lopettaa kaikki paska ittes tappamalla tai parantuu. Toiset paranee ennen ku seinä tulee vastaan, toiset tappaa ittensä. Ite olin siin pistees, et joko mä tapan itteni tai sit mä paranen, en enää yksinkertasesti kestäny sitä mitä mun elämä oli.. en ois enää hetkeekää jaksanu.

Ja sit mä parannuin. Heräsin painajaisunest. Tai ehkä mä nään jotai toist unta... mut on se ainaki kivempaa ku edellinen, eli en valita! Sellast lucid-unta jota voi ite hallita, koska tietää et se on vaa unta :D Vaikkei ookaa. Vaikee selittää.
Dexma wrote:Ite oon kyllä wRRa sun kanssa kait samoilla linjoilla, onnellisuuden voi ehkä tajuta tai oppia kokemaan. Mutta tosi usein näen ympärilläni jotain muuta, enkä edes pysty heille sanomaan omia ajatuksia niin selvästi, että he voisivat mitenkään löytää mun ajattelu tapaa...
AAAAAAAAAAAAAAAAAa mul tuli nii suuri ymmärryksen aalto ku luin tätä Dexmasein! Ihan ku mun suust. Se on vähä ku yrittäisit selittää, millast on olla ekaa kertaa deeleis jolleki ihmiselle, joka ei oo ikinä mitää päihteit tai muutakaa kokeillu... ei se siitä mitää tajua vaikka kuinka selittäisit. Vasta sitte ku se on ite kokenu ekan deelimatkansa, se alkaa tajuta mistä puhuit.

Sillee mulki oli pitkän aikaa... et mä kuulin ku ihmiset puhu täst mystisest onnellisuudest jost mä puhun nyt. Enkä mä oikee ymmärtäny mitä ne tarkotti, ennen ku pääsin ite kosketuksiin sen kans. On se vaan niin.... aahh <3
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

wRRa wrote:
Sillee mulki oli pitkän aikaa... et mä kuulin ku ihmiset puhu täst mystisest onnellisuudest jost mä puhun nyt. Enkä mä oikee ymmärtäny mitä ne tarkotti, ennen ku pääsin ite kosketuksiin sen kans. On se vaan niin.... aahh <3
Se kaikki on meidän edessä, pitää vain avata silmät....
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Dexma wrote:Se kaikki on meidän edessä, pitää vain avata silmät....
Nii se on. Mut ku monet ei haluu avaa silmii, silloha joutus myöntää itellee asioit joit ei haluu myöntää. Samal tapaa ku on perseest ku joutuu myöntää et "mä olin vääräs".

Sitä paitsi, ihmisil on tapan haluta enemmän muita asioit ku onnee, esim. seurustelukumppanii, rahaa, huumeit, hyvää koulutust, hyvää duunii, arvostust, hyväksyntää, taitavuutta erinäisis asiois... ja niin edellee. En tunne montaa ihmist joka ois valmis luopuu vastaavien asioiden vaatimisest ollakseen onnellinen.

Mieti nyt jos sä oot koko ikäs uskotellu itelles, et jos vaan löytäisit seurustelukumppanin, ni oisit onnelline... Et muuta et tarvii, mut jos vaa löytäsit sen seurustelukumppanin.... milt tuntuis sanoo itelleen sit vuosien kurjuuden jälkee, et "emmä oikeesti tarvii seurustelukumppanii ollakseni onnellinen"? Ihan hellllllvetin vaikealta. Kuka haluu sanoo sillee? Aika harva.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Tulipa täs mielee...

et onnellisuus on sitä, ku sä oot ollu viikon kipeenä himassa ja viimeinki oot lähös ulos näkee kaverias. Kello on vähän yli kakstoist, eli muut ihmiset alkaa jo olee nukkumas. Noh, lähet sit himast ja n. 500m päässä tiellä on niin vitusti lunta että auto jämähtää siihen kiinni eikä liiku mihinkään, ei etee eikä taakse. Yrität hetken aikaa kaivaa lunta pois ja potkiskella ym. mutta tämä ei tuota tulosta. Sulla on vitun kylmä ja vähän vaatteit päällä. Palaat himaan, puet lämpimämmin päälle. Känninen miespuolinen kaveris soittaa sulle ja kysyy kyytii huoltsikalle, sanot et jos se viittis jeesaa et auttas työntää auton hangest ni voisit heittää, ja se sanoo vaa et "jaa no antaa sit olla" ja lyö luurit. Haet lumikolan ja lapion, lapiot/kolaat tunnin ja oot ihan vitun jäässä/hiessä/kuollu. Auto ei liiku senttiikää. Pyörät ei ees sudi, ne ei vaan yksinkertaisesti LIIKU, vaikka kaikki lumi onkin ympäriltä pois.

Kävelet takas himaan. Eräs vaulttilainen sanoo sulle et työntäminenkää tuskin jeesaa, pitäis tilaa joku hinaamaan. Sun pitäs seuraavana päivänä nähä kaveria, jota et oo nähny yli puoleen vuoteen jne. oot vitun poikki ja väsyny.

...eikä mikään näistä asioista varsinaisesti haittaa sua.

Sainpahan vähän liikuntaa :D
Huiko
LD50

Post by Huiko »

wRRa wrote:Tulipa täs mielee...

et onnellisuus on sitä, ku sä oot ollu viikon kipeenä himassa ja viimeinki oot lähös ulos näkee kaverias. Kello on vähän yli kakstoist, eli muut ihmiset alkaa jo olee nukkumas. Noh, lähet sit himast ja n. 500m päässä tiellä on niin vitusti lunta että auto jämähtää siihen kiinni eikä liiku mihinkään, ei etee eikä taakse. Yrität hetken aikaa kaivaa lunta pois ja potkiskella ym. mutta tämä ei tuota tulosta. Sulla on vitun kylmä ja vähän vaatteit päällä. Palaat himaan, puet lämpimämmin päälle. Känninen miespuolinen kaveris soittaa sulle ja kysyy kyytii huoltsikalle, sanot et jos se viittis jeesaa et auttas työntää auton hangest ni voisit heittää, ja se sanoo vaa et "jaa no antaa sit olla" ja lyö luurit. Haet lumikolan ja lapion, lapiot/kolaat tunnin ja oot ihan vitun jäässä/hiessä/kuollu. Auto ei liiku senttiikää. Pyörät ei ees sudi, ne ei vaan yksinkertaisesti LIIKU, vaikka kaikki lumi onkin ympäriltä pois.

Kävelet takas himaan. Eräs vaulttilainen sanoo sulle et työntäminenkää tuskin jeesaa, pitäis tilaa joku hinaamaan. Sun pitäs seuraavana päivänä nähä kaveria, jota et oo nähny yli puoleen vuoteen jne. oot vitun poikki ja väsyny.

...eikä mikään näistä asioista varsinaisesti haittaa sua.

Sainpahan vähän liikuntaa :D
Onni on pieniä asioita...Mä oisin hakenu 9kg:n lekan pitkässä varressa. Kait se nyt on irti sieltä ja tallissa? :heh:
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Huiko wrote:Onni on pieniä asioita...Mä oisin hakenu 9kg:n lekan pitkässä varressa. Kait se nyt on irti sieltä ja tallissa? :heh:
Must taas onni ei varsinaisest oo asioita ollenkaa... Tai siis on ja ei oo. Ehkä tiiät mitä meinaan? Varmaa samaa ku säki?

Juu auto käytiin aamulla hilaamassa turvaan :D En vaa oo nyt sit nukkunu ku pari tuntii ja äske yritin nukkua mut ei se oikeen onnistunu...
tRip
Moderator

Post by tRip »

Mulle onni ei o mitään pysyvää, se on vaan hetkellisiä pilkahduksia siitä että kaikki on elämässsä hyvin.
ja niin on viimeaikoina alkanut tuntua yhä useemmin.
ehkä mä oon onnellinen.
mut mulle tällaset absurdit, jopa absrtaktilta katkuavat käsitteet ovat kuin ruostetta.
mutta en anna sen hämmentää, oon tyytyväinen tähän hetkeen, niihin pieniin tekoihin mitä oon tehny, tai jättäny tekemättä. Niitä läsnäolon hetkiä, kun antaa toiselle itsestään kaikkensa, ja saa siitä itselleen vähintäänkin yhtä paljon energiaa.

Mä olen säihkyviä kiteitä ympärilläni, ne on niitä onnen kimalteita. joskus oon sokea niitä huomaamaan. Vähänkuin aurinko vasta saisi ne säihkymään. Lämmin mieli, hyvä tahto.

Mitä on onnellisuus.. kait sekin aika ikuisuuskysymys on.

tai ehkä mä oonkin pelkkä raakile timantti, jota ei ole vielä hiottu. Jotkut näkevät siinäkin sen kauneuden, toiset vasta kun timanti on hiottu.

jaa, mistäköhän mä nyt puhun. Vertaskuvia ja symboliikkaa.. ei kyl nyt aukea ehkä niin itellenikään, tai ehkä mä haluan vaan hämmentää..

=)
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

tribh, ihana sä oot <3 Mä tykkään just tosta sun tavasta kuvailla asioita :) Se on mulle onnee et saan lukee noit sun tekstei!
tRip
Moderator

Post by tRip »

wRRa wrote:tribh, ihana sä oot <3 Mä tykkään just tosta sun tavasta kuvailla asioita :) Se on mulle onnee et saan lukee noit sun tekstei!
Kiitos:) hieman häkeltyneenä otan tämän kohteliaisuuden vastaan.. <3¤;-
arvostan sun sanoja, ne kun sai mut hymyilemään, ja miettimään tosissaan niitä sirpaleita joista onneani olen rakentamassa.
Sit sä tuot just sen säihkyvän onnensirpaleen, jonka värihehku on mitä harmoonisin ja kaunein, ja joka antaa ikäänkuin kontrastin kaikille väreille, niinkuin pilvet, jotka nekin luovat tuolla korkeuksissa kontrasteja elämään.

Sanoissa on paljon voimaa.. potentiaalia. Niissä voi olla latautuneena koko vyöry energiavirtaa, tunteiden spektriä, ja vaikka näitä energioita välillä myrskytuulet riepottavatkin, niin se pieni yksinkertainen teko, se on yksi niistä elämän kultahippusista. elämän aarteista.
Onnellisuuden aarrearkku.. . .. .

Yin&Yang
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
SinatraPesonen
Lepakko

Post by SinatraPesonen »

wRRa wrote:Kyl mä uskon et oon onnellinen niin kauan ku hengitän, ku ei siihe onnellisuuteen oikee muut tarvita.
Olis kyllä mukava joskus törmäillä, ihan vain empiirisen tutkimuksen merkeissä tietty, nähdäkseni josko tuo onnellisuus olis vaikka tarttuvaa ;)
"All in all not a bad guy - if looks, brains and personality don't count"
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

SinatraPesonen wrote:Olis kyllä mukava joskus törmäillä, ihan vain empiirisen tutkimuksen merkeissä tietty, nähdäkseni josko tuo onnellisuus olis vaikka tarttuvaa ;)
No se riippuu vähä antaaks sen tarttuu. Kyl mä yleensä oon kuulemma tosi aurinkoinen, jos mulle vaan antaa tilaa säteillä!
LD50
Apteekki

Post by LD50 »

Taikka no. Sitten on onnellinen, kun ei oo enää yhtään mitään menetettävää. Ei tartte olla huolissaan mistään.

Mutta jos sillä linjalla mennään, että jotakin menetettävää on, niin sitten pysyttelen edellisessä vastauksessani. d: .
I haven't been this scared since Mother Teresa OD'd in my car
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

LD50 wrote:Taikka no. Sitten on onnellinen, kun ei oo enää yhtään mitään menetettävää. Ei tartte olla huolissaan mistään.

Mutta jos sillä linjalla mennään, että jotakin menetettävää on, niin sitten pysyttelen edellisessä vastauksessani. d: .
Osuit asian ytimeen. Mitä menetettävää on, jos ei pidä mitään itsestäänselvyytenä ja heittää kaiken vapaaehtoisesti pois mielessänsä? Silloin niistä asioista voi mun mielestä nauttia enemmän.

Mun hyvä ystävä murhattiin vuos sitten. Ja mä en surru sen menettämistä niinkään, totta kai mua suretti jossain määrin ja erityisesti se raaka tapa jolla surma tapahtui, mutta en mä sitä menettämist surrut. Päinvastoin, se avas silmät muistelee kaikkia niitä hyviä hetkiä, joita meil on ollut, ja kiittämään siit et oon saanu koko ihmiseen ees tutustua.

Jos ei pidä mitään omanaan, mitä sillon voi menettääkään?
SinatraPesonen
Lepakko

Post by SinatraPesonen »

wRRa wrote:
SinatraPesonen wrote:Olis kyllä mukava joskus törmäillä, ihan vain empiirisen tutkimuksen merkeissä tietty, nähdäkseni josko tuo onnellisuus olis vaikka tarttuvaa ;)
No se riippuu vähä antaaks sen tarttuu. Kyl mä yleensä oon kuulemma tosi aurinkoinen, jos mulle vaan antaa tilaa säteillä!
No minnuu kyl kaik yleensä helposti tarttuu, toivottavasti en oo immuuni tässä tapaukses :) En epäile aurinkoisuuttas hetkeekään ja miuta saap vähä moukuttaa, jos yritän liikaa tilaa viedä. En pienestä säikähä ;)

Hienoa wRRa, että oot päässy isosta menetyksestä nopeesti eteenpäin. Tervettähän tuo on ihan oman pään kasassa pysymisen kannalta.

Omalla kohdalla jos joku niistä harvoista miule oikeasti rakkaista ihmisistä menehtyis, ja vielä tuolla tavalla.. en varmaan pystyis aikoihin muuta miettimään kuin kostotoimenpiteitä. Helvetin typerää, koska siitähän se kierre vaan jatkuu, mut se o ihmisluonne semmone välillä.. typerä ja jääräpäinen.

Viikonloppu kutsuu.. tulloo turkulaisii kyläilemmää, joten täytyy joskus ajan kanssa hieman syventyä aiheeseen paremmin. Mie jätän teitit ny rauhaan, ens viikkoon.

Siirsin tän topicin Yleiskeskustelun puolelle, kun keskustelu selkeästi ylittää riman. Jatkakaa. Jätän myös tuhkakuppiin varjotopicin vähäks aikaa jotta kukaan ei hämmentele et mihis tää hävis.
-king ink
"All in all not a bad guy - if looks, brains and personality don't count"
Varjo

Post by Varjo »

Onnellisuus on myös vapautta. Elämisen, olemisen ja valintojen vapautta. Vapautta missä muodossa tahansa.
Kääntöpuoli tällekin tosin löytyy, kuten ainakin Janis Joplin tietää: "Freedom is just another word for nothing left to lose."
On se elämä mutkikasta, ÄLYttömän mutkikasta. :roll:
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Varjo wrote:Onnellisuus on myös vapautta. Elämisen, olemisen ja valintojen vapautta. Vapautta missä muodossa tahansa.
Kääntöpuoli tällekin tosin löytyy, kuten ainakin Janis Joplin tietää: "Freedom is just another word for nothing left to lose."
On se elämä mutkikasta, ÄLYttömän mutkikasta. :roll:
Mut sitähän se just nimenomaa onkin. Jos sä päästät irti kaikest, sul ei oo enää mitään menetettävää. Sillon sä oot täysin vapaa, ja luultavasti myös onnellinen. Mut... ku ei kaikki haluu päästää irti. Väitän et suurin osa haluu pitää kii. Mä monta kertaa takerrun johonki tyhmään juttuun tai häpeilen jotain piirrettä itsessäni. Jos huomaan häpeileväni jotain piirrettä itsessäni, saatan alkaa tehdä just päinvastoin ku haluaisin; eli haluan piilottaa sen, mutta korostankin sitä, koska häpeän sitä. Ja aijjai, miten vapauttavalta se tuntuukaan! Vaikeaa aluksi, mutta hemmetin vapauttavaa ja lähtee kyl häpeän tunne pois ku tajuaa, että ei ole mitään väliä, vaikka sellasilla asioilla kuin "miten tanssin", "onko mun jutut kiinnostavia" jne. tekee just sitä mikä tuntuu hyvält ja heittäytyy ja antautuu hetkelle vietäväks jarruttelematta jatkuvasti... miettimättä vaik sitä et "mitä muut ajattelee". Tai voi sitä miettii, mut siit ei tarvii tehdä ongelmaa, esim. 'haluaisin tehdä jotain, mutta en voi, koska muut pitäisivät minua outona' on vaan ajatus, johon ite on takertunut ja josta ei ole mahdotonta päästää irti. Ei siitä ole pakkokaan päästää irti, mutta voi tiedostaa, että se on mahdollista... kun on oma valinta pitää kiinni tuollaisista asioista, ei oikeastaan enää koe, että ne olisivat "kahleita", koska ne on vaan kahleita joihin sul on itelläs avaimet :D Tämä tuo tunteen vapaudesta, ja vapaus on ehkä tietynlaista onneakin/onni vapautta...
Huiko
LD50

Post by Huiko »

Mut eikös tää oo paradoxaalista? Kun meillä kaikilla on pelkomme, halumme, himomme ja kommunikaatio vaikeutemme, niin miten sitä vois saada vaan oltua oma itsensä ilman että löytää ittensä hullujenhuoneelta tai vankilasta? Mulle ainakaan pelkkä rakkaus riitä vaan viha on sen kolikon kääntöpuoli. Siihen kun lisäilee intohimot/haluttomuuden, omistamistuksen/omistautumisen ja irtipäästön/heittäytymisen, aletaan pääsemään aika lähelle sitä mikä mä oon. Oonko mä siis kauheen onneton? No, joskus, kun noi on vaikeita tavottaa.

Seuraa sanaselitystä:
Rakkaus: Rakkaasi puolesta/takia teet liki mahdottomia ja hulluja asioita.
Viha: Oot valmis vaikka kuolemaan jotta poistat jotain elämästäs. esteet, ihmiset, ja jne.
intohimo: Se on se millä sä toteutat tai toteuttaisit itseäs.
Haluttomuus: Se on se kaikki mitä sä et halua ja oot valmis jopa tekemään sille jotain, älä sotke masennukseen.
Omistus: On kaikki se minkä sä haluat vain itselles. luulen että me kaikki löydetään jotain sellasta kun kaivellaan.
Omistautuminen: On se kaikki minkä sä annat itsestäs jotain varten, itsestäs niinkään välittämättä. Ei kuitenkaan välttämättä rakkautta.
Irtipäästö: Kun sä et enää välitä/jaksa, vaan annat sen kuuluisan virran viedä.
Heittäytyminen: Omista peloista ja estoista huolimatta koneesta hyppäämistä. Teatteri-alalla tärkeä ominaisuus. Tai yleensä elämässä.

Onko se ainoa tie onneen ettei halua mitään? Eikö sekin oo halua/pyrkimystä johonkin? Mitä kaikkea mä sitten en oo ymmärtäny?
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Huiko wrote:Onko se ainoa tie onneen ettei halua mitään? Eikö sekin oo halua/pyrkimystä johonkin? Mitä kaikkea mä sitten en oo ymmärtäny?
Mut jos sä haluut olla haluumatta mitään ni sillonhan sä haluut jotai! Täs piileeki se juju. Sun ei tarvii haluta muutosta. Sun ei tarvii haluta oikeestaan mitään, mut saat haluta sitä mitä haluut; tärkempää onkin et tiedostaisit mitä haluat ja miksi haluat. Mulla on moni haitallinen halu lakannut jo yksinkertasesti tiedostamisen kautta, ilman että oon yrittänyt lopettaa sitä halua.

Enkä mä välttämättä nää ees syytä luopua ei-haitallisista haluista. Kaikista haitallisistakaan ei tarvitse luopua, mutta on siistiä tiedostaa, että itse valitsee olla luopumatta, jolloin voisi valita myös toisin ja silloin ei ole halunsa orja. Tai ehkä onkin, mutta täntyylinen ajattelu musta helpottaa paljon tiettyihin asioihin ryhtymistä. Esimerkiks jos mua vaikka kuumottaa vitusti niin mä meen vaulttiin ja postailen omakuvia ja kirjotan facebookin seinälle olevani narkkari. Okei, en kuumottele oikeestaan et en oo viel toteuttanu täs mieles, mut tää nyt oli vaan esimerkki :D Et sillo ku mä "haluisin" piiloutuu mut tiedän et siit halust on mulle enemmän haittaa, ni mä hyppäänki esiin sen sijaan et toimisin sen halun mukaan.

Esimerkiks mä meditoin yleensä sillon ku viimene asia mitä haluun tehä on meditointi. Totta kai mä voisin meditoida sillonki ku mä haluun meditoida, mut oon vaa havainnut että sillon ku haluaa paeta omilta ajatuksiltaan ja tunteiltaan, se tarkottaa et niis on jotai mitä pitäs kohtaa eikä haluu kohtaa. Kuitenki kohtaaminen lähes aina auttaa, ja vaikkei auttais, ei siit oo ikinä ollu haittaakaan. Tällasis tilanteis on hienoo jos voi hylkää halunsa vaik "mennä kattoo telkkarii" tai "vetää pää täyteen" ja hiljentyy kuuntelee sitä mitä ei haluu kuulla.

//e

Joo ja siis en tarkottanu että vain ihmiset, jotka ei haluais mitään, olis onnellisii. Tarkotin pikemminki et ne, jotka ei koe olevansa halujensa orjia mutta tiedostaa halunsa, on potentiaalisempii tulee onnellisiks ku toisin tekevät. Sitä paitsi onnellisuudelle on varmast monta määrettä ja toiset kokee sen eri asiana, mä oon löytäny tällasen onnellisuuden tien eikä se oo välttämättä ainoo oikee, perille voi päästä toistakin kautta.
Goldengoose
Psykonautti

Post by Goldengoose »

Onnellisuus on tyytyväisyyttä, että asiat ovat kuin ne ovat. Tunnet iloa ja itsesi onnekkaaksi asioista, jotka sinulla on. Tunteena se on sellainen säteilevä eufoorinen voima, kuin olisit ihastunut ja/tai rakastunut (ainakin minulla). Olet saanut joltain lahjan ja tunnet kenties kiitollisuutta ja kiitätkin siitä, ehkä tiedostamattasi kaikkia ympärilläsi olevia ilollasi ja positiivisella energialla.

Toiset kohdistavat kiitollisuutensa Jumalaan, joka mielestäni ajaa helposti tuntemukseen epätasaisesta jaosta, passiiviseen onnen odotteluun ja/tai onnellisuuden tavoitteluun jostain mistä sitä ei saa. Kilpailuasetelmaan suosiosta. Ja tätähän käytetään härskisti hyväksi.

Onnellisuus ei ole suhteessa tavaramäärään tai pankkitilin saldoon niin kuin markkinavoimat asian esittävät. Nykyäänhän ihmiset vain välttelevät onnen tuntemuksia, kieliposkella haaliessaan omaisuutta olettaen, että siellä tavarakasan päällä olisi jonkinlainen nirvana. Sen sijaan yhdessä olo perheen, ystävien ja mielipuuhien kanssa, arvokkaiden asioiden kanssa jotka heillä jo on, on lähempänä onnellisuutta.

Suomalainen liikemies ei ole sen onnellisempi, poikansa selvittyä hengissä auto-onnetomuudesta kuin vietnamilainen riisinviljelijä, jonka poika selviää rypälepommin räjähdyksestä. Kumpikin tuntevat pakahduttavaa iloa, kiitollisuutta ja rakkautta jotain tunnistamatonta kohtaan, joka säästi heidän poikansa ja siitä kuinka heillä on jotain äärettömän arvokasta.

Menetettyään jotain ihminen kokee kaikenlaisia onnellisuudesta pois päin vieviä tuntemuksia, onnenjakaja on ollut epäoikeudenmukainen, ei sitä nyt kiitelle eikä sille ole rakkautta jaettavissa. Pelko menettämisestä määrittää elämäsi suuntaa vaikeuttamalla kokemuksille antautumista ja näin toimii elämän iloa kalvavana voimana.

Menettämisellä on myös positiivinen puoli herättäjänä. Usein menetettyään tai läheltä piti tilanteen jälkeen ihminen herää ”unesta” ja huomaa mitä arvokasta ja itselleen oikeasti tärkeää hänellä on. Valitettavasti usein myös ihmiset nukahtavat uudestaan, luultavasti vanhoja tapoja ja tottumuksia tyrkyttävän ympäristön vaikutuksesta.

Vapaus, vapaa mistä? Voit olla vapaa haluista ja himoista, mutta tarpeet on silti tyydytettävä. Joten eläessäsi et voi täysin vapaa koskaan olla. Vapaus toisten vaikutuksesta - palveleeko se aina etuasi vai onko se egosi kolttosia? Vapaus menettämisen pelosta vaatii kyvyn selittää itselleen niin monia seikkoja, että harva ihminen tähän täysin pystyy. Sitä saattaa syntyä sellainen illuusio, että näin olisi kun pitää asioita itsestään selvyyksinä ja puolustusmekanismit sulkee negatiivisia asioita pois. Sitten kun sattuu kohdalle niin sitä ymmärtää kuinka paljon sitä onkaan pelännyt.

Valinnanvapaus on monimutkainen juttu. Nykyisessä yhteiskunnassamme toitotetaan kuinka meillä on vapaus valita. Yhteiskunta on kuitenkin antanut ja arvottanut vaihtoehdot joista valita ja ympäristö asettaa valinnoillesi paineita.

Esimerkkinä opiskelun kautta ammattiin.

Haluaisit opettajaksi, koska pidät lapsista ja opettamisesta. Ekonomina saisit kuitenkin enemmän palkkaa ja se palkka mahdollistaisi, jotain muita harrastuksia ja aktiviteetteja joista olet kiinnostunut. Mukaan vielä paineet sinulle tärkeiltä ihmisiltä esimerkiksi vanhemmilta, jotka mielummin kertovat tuttaville hyvätuloisesta ja korkeassa asemassa toimivasta ekonomi lapsestaan kuin keskiluokkaisesta kansankynttilästä.

Mikäli työtä molemmissa tapauksissa pidettäisiin samanarvoisina, voisit huoletta valita sen ammatin jota haluat tehdä. Eriarvoisina joudut valitsemaan jommankumman ja valitessasi toisen menetät edut toisesta. Jos sinulla ei olisi vaihtoehtoa kuin ottaa toinen, olisit onnellinen siitä edusta jonka se on sinulle on suonut, etkä haikailisi sen menetetyn perään ainakaan niin paljon.

On helpompi hylätä itselleen mahdoton mielihalu, kuin sellainen joka olisi ollut mahdollinen. Ainakin itse koen, että olisi ollut helpompaa jos tie tähän pisteeseen olisi ollut suora. Ei tarvitsisi räpiköidä paineita vastaan ja miettiä miten valintani vaikuttaa paineiden asettajiin. Ei tarvitsisi kirota miksi en kääntynyt siitä ja siitä risteyksestä ja pohtia olisiko asiani paremmin jos olisin valinnut toisin. Ja entä sitten mihin menen seuraavasta risteyksestä?

Opiskellessasi sinulle on annettu kurssit jotka sinun tulee opiskella, mukana jokunen valinnainen jotka ovat nekin rajattu. Valmistuneena opettajana et voi opettaa sitä mitä oppilaat tahtovat tietää, et sitä mitä haluasit opettaa, vaan työsi on opettaa elinkeinoelämän tarpeisiin vastaavan opetussuunnitelman mukaan.

”Mutta hei, sainhan vapaasti valita tulevani opettajaksi vaikka ei tämä ihan vastannut mitä oli mielessä, olisikohan ekonomina ollut sittenkin mukavampaa?”

Venus-projektissa minua onkin kiehtonut ajatus ihmisistä opiskelemassa ja työskentelemässä asioiden parissa, jotka heitä kiinnostavat ja joihin saattavat tuntea jonkinlaista intohimoa. Ilman työn ja aiheen eriarvoisuutta ja sen mukanaan tuomia sosiaalisia paineita.

Aiheesta voisi jatkaa kuinka, mutta menee jo offtopiciksi. En koe että nykyään olisi täyttä vapautta valita juurikaan mitään ja vaikka olisikin, niin en pidä kuitenkaan onnellisuutta tästä riippuvaisena. Näkemykseni mukaan voit olla onnellinen olessasi tällä tiellä, tässä ja nyt, olkoon sen tien sinulle valinnut kuka tahansa.

Toivottavasti tuosta ajatukseni selviää niin kuin olen sen ajatellut, vaikea laittaa joskus ajatuksia sanoiksi. Ajatus kulkee nopeammin kuin nakkisormeni ja välillä mennään loopissa, hypitään eri aiheisiin, ellen sitten ole päätellyt itseäni umpikujaan :D
Olet pisteessä A, totuus on piste B. Näkemyksesi on jana - c, joka kulkee pisteen B läpi. Totuuteen kuljet kateetin a tai b läpi, nämä ovat valheita. Näkemyksesi - c vääristyminen on riippuvainen sinusta, joka olet alpha - kulma (a,b)
Voima
Lepakko

Post by Voima »

Ei vauraus välttämättä tuo onnea,mutta miksei se voisi siinä avittaa. Mie koen jännää tyydytystä ja onnellisuutta omasta "köyhyydestä",ku huomaa ett ei oo rahaa ja ruoka loppuu :) Varmaa riippuu ihmisestä,mistä onnellisuuden löytää,itellee tärkeistä asioista.
Astun ulos asunnosta, kastan jalat kuraloskaan, taas uusi päivä mikä ei tuu takas koskaan.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Koenko ees tärkeenä määritellä tommosta syvempää merkitystä sanalle kuten ''onnellisuus'', tai ainakaan yrittää kohdistaa sitä omaan elämääni. Nautin kuitenkin näinniinkuin elämästäni täysin, kaikesta siinä, ehkä sitä voi sanoa onnellisuudeksi jos haluaa.

Eli joo, elän kyl onnellisesti sit. Koitin tässä miettiä et mitkä asiat miut tekee onnelliseks, mut tajusimpa et en oikein osaa erotella yksittäisiä seikkoja. Ihan kiva koko juttu tää elämä.

Raha.. raha kyl kelpaa, aina voi olla enemmän rahaa. Tai empä mie sitä rahaa, vaan sit kaikkee mitä sillä voi ostaa. Koen olevani hyvinkin paljon onnellisempi kun on varaa ostaa järjestelmäkamera, uus basso ja paljon huumeita. Ei miul oo, mut väitän et jos olis niin olisin onnellisempi jos tästä vielä onnellisemmaksi pääsee.

Kyl sitä välillä on huonojakin päiviä, kaikki vituttaa ja silleen, mut ei toi kokonaiskuvaan vaikuta. En mie joka päivä hypi riemusta ja halaile vastaantulijoita, mut ei se tarkoita ettenkö viihtyis ihan kelvosti sillonkin.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Mulle raha voi tuoda paljonkin iloa, mutta ei välttämättä onnea.

Se on vähän et miten kukin määrittää nää sanat.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Eikös ilo edesauta onnellisuuttakin?
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

King Ink wrote:Eikös ilo edesauta onnellisuuttakin?
No tää on tosiaanki vähä siitä kii et miten onnellisuuden määrittää mut niin ku minä sen määritän ni ei sen enempää kuin mikään muukaan tunne.
Varjo

Post by Varjo »

Onnellisuus on vähän niinkuin läpitunkeva fiilis siitä, että elämä tuntuu hyvältä. Ja kun tuntee iloa, tuntee myös elämän hyvyyttä, vaikkei se ilo olisikaan pitkä-aikasta, niin ainakin se tuntuu tuovan hetkellistä onnellisuutta. Mun käsitteiden valossa.

Yleensä sellainen ihminen, jonka luonteenpiirteinä on mm. optimistisuus, hyvä itsetunto ja on ulospäinsuuntautunut, on myös onnellinen. Näihin olis mun mielestä ihan hyvä yrittää jotenkin pyrkiä onnellisuutta tavotellessaan. Vaikka sitten meditoimalla, jos ei muuta keksi. :jou:
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

No siis valaistakseni vähän itseäni niin oon ihan yhtä onnellinen niistä paskoista tunteista ku niistä hyvistäki... Eli siks ilo ei sinällään kyl mun onnellisuut lisää sen enempää ku mikää muukaa. Mun mielest mun elämäs on ollu iha yhtä paljo ilosii ja surullisii hetkii sillonki ku olin masentunu, erona vaa et nyt oon onnellinen ja sillon olin masentunu. Mut joo silleen kyl ehkä ilosuuskin ton onnellisuuden kautta saattanu vähän lisääntyy et sitä huomaa helpommin hyvätki asiat ja tulee niist iloseks.... Toisaalt onhan seki kai totta et jos on ilonen ni huomaa myös sillon paremmi hyvät asiat ja tulee viel ilosemmaks.

Nii, ehkä se ilosuus lisää sittenki onnellisuut ja puhuinki vaa höpöjä... nyt ku tarkemmin aattelee. Enmäätiiä.
Varjo

Post by Varjo »

wRRa wrote:No siis valaistakseni vähän itseäni niin oon ihan yhtä onnellinen niistä paskoista tunteista ku niistä hyvistäki... Eli siks ilo ei sinällään kyl mun onnellisuut lisää sen enempää ku mikää muukaa. Mun mielest mun elämäs on ollu iha yhtä paljo ilosii ja surullisii hetkii sillonki ku olin masentunu, erona vaa et nyt oon onnellinen ja sillon olin masentunu. Mut joo silleen kyl ehkä ilosuuskin ton onnellisuuden kautta saattanu vähän lisääntyy et sitä huomaa helpommin hyvätki asiat ja tulee niist iloseks.... Toisaalt onhan seki kai totta et jos on ilonen ni huomaa myös sillon paremmi hyvät asiat ja tulee viel ilosemmaks.

Nii, ehkä se ilosuus lisää sittenki onnellisuut ja puhuinki vaa höpöjä... nyt ku tarkemmin aattelee. Enmäätiiä.
Niin, ohan seki totta, että oma suhtautuminen onnistumisiin ja epäonnistumisiin, hyviin ja huonoihin tapahtumiin, vaikuttaa, varmaankin enemmän kuin mikään muu. Siinä oot kyllä ihan oikeessa. Mutta kyllä mä silti ite onnellisempi oon ilosena, kuin surullisena, enkä varmaan oo ainoa.

Mut siis joo, jos osaa suhtautua vastoinkäymisiin oikeella tavalla, niin ei nekään enää tunnu niin masentavilta etc.