Ihmettelin mihin tää oli kadonnut, mut ei vaan ollu menny loppuun asti uusein vastauksien takia...

No, tällast kuitengii:
C0H0 wrote:
Enissänkin heittäisin tuollaiset kartastot menemään. Juuri tuollaiset ñanat sun muut termirunkkailut saa ihmisen kiertämään meditoinnin kaukaa,
Puhuthan sä itsekin "zazenista" istumameditaation sijaan?

Pata kattilaa ja sille..
Mut jotta ei jäis epäselväks, ni kuvioidaan kauniisti kuparilangast: tarkoituksenani ei oo termirunkkailu, mut en vaan yksinkertaisesti ole löytänyt muuta vakiintunutta sanastoa kuvaamaan niitä ilmiöitä ja vaiheita, joita meditoidessa sattuu eteen. Eli toistaiseks musta on tuntunut käytännölliseltä
hyödyntää tarpeen tullen sellaisten vanhojen oppien tapaa sanoa asioita, joiden harjoittajat ovat tuhansia vuosia perehtyneet meditaatioon. Oon kokenut sen erityisen hyödylliseks siks, etten osaa uskoo dogmaattisesti milteipä mihinkään ja käsittelen kartastoja lähinnä toisinaan käytännöllisinä apuvälineinä.
Meinaaks siis, ettet kykene näkemään minkäänlaisia hyötyjä pitkälle menneeseen juurtuvien perimätietojen käytössä? Jotkut vitun munkit ovat istuneet sukupolvest toiseen omistaen koko elämänsä meditaatiolle ja niiden jutut on täyttä potaskaa?
Kartastot ovat tuntuneet musta hyödyllisiltä jo senkin suhteen, että olen huomannut minun ja muiden friikkailevan erityisen omituisista, kauniista tai kauheista kokemuksista huomattavasti hillitymmin, ku ei ole jäänyt sellaista kuvaa, että minä oon nyt ainoa joka näitä kokee, tai että minä oon nyt hukassa. Ku aloin tajuta, et hitto, nää kuuluu asiaan, rauhotuin samaan hengenvetoon aiiikass kummasti.
se kun antaa virheellisen käsityksen että se olis tosi monimutkaista hommaa.
Virheellisen? Vaikka näennäisesti meditaatio on maailman yksinkertaisin juttu (istut alas ja oot hiljaa), niin oon itse kokenut sen sisimmissäni maailman ällistyttävimmäks ja monimutkaisimmaks aktiviteetiks. Aina löytyy uutta, aina tapahtuu jotain mitä en osaa ihan selittää.
Tietty jos sulla ei oo (vielä?) ollut käsittämättömän karseit/diippei/ihmeellisii/raastavii/rakastavii/muita semmossii kokemuksii istuskellessas, ni oke joo, ehkä se sit vaikuttaa tosi yksinkertaselt. En tiiä, kerro sä. Millasta sulla on ku istut? Mitä yleensä tapahtuu? Mitä viimeks tapahtu?
Ei myöskään tarvita mitään gurua tai muuta opettajaa ohjeistamaan. Gurut kiertäisin kaukaa muutenkin.
Ei välttämättä tarvita, mutta hyötyy voi repii irti vaikka mistä. Etenki jos muistaa lotkautella korvaansa sopivan skeptiseen sävyyn, ni voiko kuuntelemalla muutaku voittaa?
En itsekään lähtis suosittelemaan hc-meditointia tuntitolkulla pahasti ahdistuneelle. Rauhallisella menolla tuskin mitään kovin hirveitä tuntemuksia nousee pintaan. Sanoisin että alkuun riittää vaikka se 10min per päivä. Siitä sitten rakentaa pikkuhiljaa vaikka 2x20min. Ei tuon enempää tarvitse meditoida. Ja mitä tulee noihin tuntemuksiin, niin ne pitää kohdata. Jos meditointi käy liian raskaaksi niin kannattaa pitää taukoa.
Agreed. Tosin jos meditaatioharjoitteessaan yhtään edistyy, ni siel on ennemmin tai myöhemmin joka tapaukses edessä kivuliaita istuntoja.
Liikunnan ja meditoinnin lisäksi ei oikein ole muita keinoja päänsisäisten ongelmien hoitamiseen. Psykedeeleistä voi olla apua, mutta näiden kohdalla näkisin todennäköisempänä sen mainitsemasi "sekoamisen", eikä noista deeleistä ole paljoa hyötyä jos kuosipetteri vetelee niitä päästäkseen sfääreihin.
Totta. Tosin sen verran kehtaan olla eriävää mieltä, että mikäli elämässä on jotain konkreettisesti vialla, kantsii lähteä ekatteks selvittämään sitä.