Ardinex (+ibuprofeenin erotteluohje tabletista)

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
rogues
Lepakko

Re: Ardinex (+ibuprofeenin erotteluohje tabletista)

Post by rogues »

kiitos eNZYMe. ja juu otan mahan suojalääkkeen melkein aina kun lutraan kodeiinin kanssa.
Jun
Psykonautti

Post by Jun »

Juu, ei ole ibuprofeeni akuutisti kovin toksista (ld50 150mg/kg), mutta herkälle/huono tuuriselle voi jopa 400-800mg annoksella tulla GI-kanavaan akuutti verenvuoto -> hoitamattomana kuolema. Arvioiden mukaan suomessa kuolee NSAID:hin n. 200 ihmistä joka vuosi. Pitkäaikaiskäytössä munuaisille haitallinen ja verenvuotojen todennäkösyys kasvaa paljon. En itse ainakaan paria päivää pidempää ottaisi yli 1200mg ilman protonipumpun estäjää/h2-salpaajaa. Parasetamoli huomattavasti turvallisempi kunhan ei yli 3g ota kerrallaan, olettaen, että maksa on kunnossa. Ihan vaan varotuksena, ettei kukaan rupea kiskomaan noita Ardinexeja erottelematta pitempi aikasesti/isoja kerta-annoksia.
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Jun wrote:Juu, ei ole ibuprofeeni akuutisti kovin toksista (ld50 150mg/kg), mutta herkälle/huono tuuriselle voi jopa 400-800mg annoksella tulla GI-kanavaan akuutti verenvuoto -> hoitamattomana kuolema. Arvioiden mukaan suomessa kuolee NSAID:hin n. 200 ihmistä joka vuosi. Pitkäaikaiskäytössä munuaisille haitallinen ja verenvuotojen todennäkösyys kasvaa paljon. En itse ainakaan paria päivää pidempää ottaisi yli 1200mg ilman protonipumpun estäjää/h2-salpaajaa. Parasetamoli huomattavasti turvallisempi kunhan ei yli 3g ota kerrallaan, olettaen, että maksa on kunnossa. Ihan vaan varotuksena, ettei kukaan rupea kiskomaan noita Ardinexeja erottelematta pitempi aikasesti/isoja kerta-annoksia.
Varmasti juu. Oon itse syönyt ibuprofeenia joskus kun karkkia viikon putkia. kolotuksiin ja hammassärkyyn. Tyyliin 2x 600mg tabua kerralla, 2 -3kertaa päivässä. Pientä närästystä kummempaa sivuvaikutusta tullut. Auttaa mulla yllättävän hyvin pahaan hammassärkyyn, mutta ei kai tuo pidemmän päälle ole terveellistä.
Jun
Psykonautti

Post by Jun »

Juu, kyllähän normikuntonen nuori normaalisti tuollaisen kuurittelun kestää. Halusin vain tuoda esille, että ihan sillä arkisella buranallakin on vaaransa.
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Jun wrote:Juu, kyllähän normikuntonen nuori normaalisti tuollaisen kuurittelun kestää. Halusin vain tuoda esille, että ihan sillä arkisella buranallakin on vaaransa.
800mg tuossa kai on suositeltu kertannos, mutta oli niin tuskallinen olo että piti kokeilla, jos 1200mg kerralla lievittäisi kipua tehokkaammin. Kyllähän se tuntui auttavan paremmin. Tuollaisina 3600mg määriä tuli sitten popsittua päivässä hammaslääkäriaikaa odotellessa. Samoja määriä joskus selkäkipuihin ja opiaattirefoloihin vetänyt myös.

Kyllä tuon kanssa silti varovainen kannattaa olla. Toiset voivat tosiaan olla herkkiä. Itse varmaan kestäisin erottelemattoman ihan sopivan annoksen, mutta ei se vesierottelu paljon aikaa vie. Ibuprofeeni taitaa suodattuakin kylmänä nopeammin, kuin tiivis parasetamoli sakka.