Anksilon (buspironi)

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
Velho
LD50

Anksilon (buspironi)

Post by Velho »

Korjatkaa jos väärällä alueella en oikein tiedä itsekkään mihin kategoriaan tämä kuuluisi.
Elikkäs mulle määrättiin 3-6x10mg tabletteja näitä anksiloneja päivässä bentsojen lopettamiseen ja ahdistushäiriöön ihan mielenkiintoinen lääke sinäänsä muttei kyllä korvaa diapameja ainankaan allekirjoittaneella muuten kyllä bentsojen syöminen vähentynyt kun korvaushoitoon suuntaan, Kenellekkään tuttu tämä buspironi mömmö käsittääkseni joku lääke kokeilu tällä hetkellä :!
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag
Pastafaristi
Tuppisuu

Re: Anksilon (buspironi)

Post by Pastafaristi »

Mun lääkäri meinas kirjottaa näitä mulle kun sanoin ettei 5mg stesolidit tehonnu ahistukseen juuri ollenkaan, mutta sanoin lääkärille että haittavaikutukset hipoo antipsykoottien tasoo, ja napsahtikin suoraan 2mg xanorit. :D
Kauki on hala.
zero
Kameleontti

Post by zero »

ite aikoinaa näitä kokeilin jonkun aikaa, meniköhän päivässä 3x5mg vai 3x10mg, no sama se.. ahistukseen ja alkoholismiin näitä käsittääkseni käytetään. kuurina söin niin kuin sxri lääkkeitäkin jonkun aikaa tolla annoksella. noh, eipähän siitä mitään apua ollut niin lopetin sitten noi. en tiiä voiko tää vaikuttaa: "Alkoholi: älä käytä alkoholia Anksilon-hoidon aikana.", kun toi alkoholi on ongelmana ollut sen viimeiset 8 vuotta.

tässä syy miksi tekisi mieli kokeilla uusiks näitä jos joskus saisi ton holin käytön lopetettua/vähennettyä ja muistaisi ottaa sen 3x päivässä näitä miten kuuluukin:
"Anksilon tabletteja käytetään vaikeudeltaan kliinisesti merkittävän ahdistuneisuuden oireenmukaiseen hoitoon, kun pääoireita ovat ahdistuneisuus, kiihtyneisyys ja jännittyneisyys."

nimenomaan on noi oireet vahvoina.. ja toisin kuin mielialalääkkeet, nää saattaisi ehkä auttaakkin, paha mennä sanomaan. kuntoutukseen parin viikon sisällä lähdössä, jos siellä kysyisi että voisiko kokeilla uudestaan.

tosin, kun tota tuoteselostetta tarkemmin luki, niin:
"Keskustele lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa ennen kuin otat Anksilon-tabletteja, jos:
-olet käyttänyt pitkään keskushermostoon vaikuttavia rauhoittavia lääkkeitä. Näiden lääkkeiden käyttö on lopetettava vähitellen ennen Anksilon-tablettien käyttöä
-sinulla on ollut munuais- tai maksasairaus
-sinulla on ollut lääke- tai huumausaineriippuvuus."

en tiiä, bentsoja en tuu kyllä lopettamaan, ne kun on ainoot mitkä auttaa pahimpaan ahistukseen ilman kummempia sivuvaikutuksia. maksasairaus löytyy, c-hepa. lääke- tai huumausaineriippuvuus on ollut ja on edelleen.

vitut, minä mitää tiedä. antaa olla
Tässä vain olen enkä sille mitään mahda.

http://www.soundcloud.com/suni-4 - Soundcloud
Velho
LD50

Post by Velho »

wikipedia texti:Atsapironit ovat ryhmä ahdistusta lievittäviä lääkkeitä ja antipsykootteja. Suomessa ainut markkinoilla oleva atsapironi on buspironi (kauppanimillä Anksilon ja Buspiron Actavis), jota käytetään lievittämään ahdistuneisuutta mm. masennuksen sekä alkoholismin yhteydessä. Atsapironien anksiolyyttinen vaikutus välittyy 5-HT1A serotoniinireseptorin osittaisagonismin tai täysagonismin kautta

Itse olen ollut erityisen tyytyväinen tähän lääkkeeseen kun tätä on tullut syötyä jonkin aikaa ja metadonin kanssa tää tuntuis toimivan _helvetin_ hyvin :up:
cook
Lepakko

Post by cook »

Sanotaan että buspironi saattaa auttaa mikäli ei ole koskaan käyttänyt bentsoja ahdistukseen, huomattavasti tehottomampi siis. Melko turhana pidetään, toki aina on niitä kenellä toimii mutta harvinaista.
^Gangsteri^
Apteekki

Post by ^Gangsteri^ »

Buspareita tuli joskus teininä napsittua ku niissä tais olla punanen kolmio siinä purkissa. :D
Oli sitä vaan typerä. Nohh.. kyllähän ne ahistusta poisti. Kuuriluontosestihan noita oikeasti syödään samalla
lailla kuin masennuslääkkeitä. Ei sitä sillon tajunnu.

Me sanottiin niitä "sätkyiksi" sillon. Hhähähä :D Vissiin kait mukavasti sätkähteli päässä sillon...
Lesson number one: Don't underestimate the other guy's greed!
Lesson number two: Don't get high on your own supply.
Velho
LD50

Post by Velho »

cook wrote:Sanotaan että buspironi saattaa auttaa mikäli ei ole koskaan käyttänyt bentsoja ahdistukseen, huomattavasti tehottomampi siis. Melko turhana pidetään, toki aina on niitä kenellä toimii mutta harvinaista.
No mikäs vitun pointti tässä nyt oli?
Ai etten olis ikinä joutunut käyttää bentsoja ahdistukseen kun sattuu anksilonit itselläni toimivan siihen tarkoitukseen?
Sen verran selventäisin että mulla vaihdettiin 6x10mg diapamia ja 4x25mg risolidia tuohon 6x10mg anksilonia koska pääsin korvaushoitoon jossa ei saa bentsoja oikeastaan syödä :! Mun mielestä nää on erittäin hyviä juurikin tuohon ahdistukseen toimii samallatavalla kuin 5mg pami että auttaa muttei saa kuosia siitä.
Tais olla MUTU tietoa tuo sun viestis? :roll:
^Gangsteri^ wrote:Buspareita tuli joskus teininä napsittua ku niissä tais olla punanen kolmio siinä purkissa. :D
Oli sitä vaan typerä. Nohh.. kyllähän ne ahistusta poisti. Kuuriluontosestihan noita oikeasti syödään samalla
lailla kuin masennuslääkkeitä. Ei sitä sillon tajunnu.

Me sanottiin niitä "sätkyiksi" sillon. Hhähähä :D Vissiin kait mukavasti sätkähteli päässä sillon...
Joo näitä ainakin pakkausselosteen mukaan pitäis syödä jonkin aikaa että auttais. mulla tosin se auttoi suht heti tuohon ahdistukseen.
En oo ite ainakaan huomannut mitään sätkyjä? :left:
Minusta nämä eroavat tavallisista masennuslääkkeistä (ssri, mao-i jne) samalla tavalla kuin yö ja päivä en itse suostu syömään noita ssri tai mao-i juttuja mutta näitä kyllä kun menin kokeilemaan kun lääkäri näitä määräsi :!
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

"Buspar on ensimmäinen atsapironeihin kuuluva ahdistuneisuuslääke, joka poikkeaa sekä kemiallisesti että farmakologisesti bentsodiatsepiineista, barbituraateista ja muista tunnetuista psyykenlääkkeistä." (PF)

"Ihmisissä vaikutusmekanismia ei ole kuitenkaan vielä pystytty lopullisesti selvittämään." (PF)

Aika outo lintu siis. :P
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Velho wrote:
cook wrote:Sanotaan että buspironi saattaa auttaa mikäli ei ole koskaan käyttänyt bentsoja ahdistukseen, huomattavasti tehottomampi siis. Melko turhana pidetään, toki aina on niitä kenellä toimii mutta harvinaista.
Ai etten olis ikinä joutunut käyttää bentsoja ahdistukseen kun sattuu anksilonit itselläni toimivan siihen tarkoitukseen?
Sen verran selventäisin että mulla vaihdettiin 6x10mg diapamia ja 4x25mg risolidia tuohon 6x10mg anksilonia koska pääsin korvaushoitoon jossa ei saa bentsoja oikeastaan syödä :! Mun mielestä nää on erittäin hyviä juurikin tuohon ahdistukseen toimii samallatavalla kuin 5mg pami että auttaa muttei saa kuosia siitä.
Tuo viesti näyttäisi olevan yhtä MUTUa kuin sinun viestisi PLACEBOA. Siinä olet oikeassa, ettei buspironilla ole ristitoleranssia bentsodiatsepiinien kanssa, koska vaikutustapa on täysin erilainen. Muuten olisin ennemminkin aikaisemman postaajan kannalla.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Velho
LD50

Post by Velho »

Petri6 wrote:
Velho wrote:
Tuo viesti näyttäisi olevan yhtä MUTUa kuin sinun viestisi PLACEBOA. Siinä olet oikeassa, ettei buspironilla ole ristitoleranssia bentsodiatsepiinien kanssa, koska vaikutustapa on täysin erilainen. Muuten olisin ennemminkin aikaisemman postaajan kannalla.
Eli siis tuon buspironin vaikutus perustuu placeboon vai häh? Nyt en ymmärrä :doh:
Meinasin tolla viittauksella tuohon 5mg pamiin että auttaa ahdistukseen muttei kuitenkaan kuositteluun käy btw.
En siis sitä että vaikuttaisi samallatavalla kuin diatsepaami. tietysti olisi pitänyt tämä ilmoittaa jo tuossa aikasemmassa postauksessa mutta kuitenkin nyt varmaan ymmärrätte mitä hain takaa??
Vai ymmärsinkö minä nyt jotain pahemmankerran väärin?
Vai olisiko pitänyt laittaa "esim 5mg pami..." tuohon
Enkä väitä että mun viesteilläkää on mitään tutkimus pohjaa vaan nekin on MUTUa tai omakohtaisia kokemuksia jollen laita lähdettä tutkimukseen :!

Sähän voisit kertoa mulle miten tuo vaikutustapa on niin erillainen?
cook
Lepakko

Post by cook »

Velho wrote:
Pointti oli lähinnä se, että buspironi on niin paljon tehottomampi (ei välttämättä eroa placebosta) että ihminen, joka on tottunut hoitamaan ahdistustaan bentsoilla, usein kokee tämän aivan liian tehottomaksi koska hänellä on vertailukohta ahdistuksen tehokkaampaan lääkehoitoon (bentsot). Ihminen, jolla tätä vertailukohtaa ei ole, saattaa kuitenkin kokea avun riittäväksi. Tämä tieto ei ole mutua vaan perustuu psykiatrin työssään saamaan käsitykseen.

Alla linkki tutkimukseen buspironi vs. diatsepaami, jossa buspironi ei eronnut placebosta.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2885344
Velho
LD50

Post by Velho »

cook wrote:
Velho wrote:
Pointti oli lähinnä se, että buspironi on niin paljon tehottomampi (ei välttämättä eroa placebosta) että ihminen, joka on tottunut hoitamaan ahdistustaan bentsoilla, usein kokee tämän aivan liian tehottomaksi koska hänellä on vertailukohta ahdistuksen tehokkaampaan lääkehoitoon (bentsot). Ihminen, jolla tätä vertailukohtaa ei ole, saattaa kuitenkin kokea avun riittäväksi. Tämä tieto ei ole mutua vaan perustuu psykiatrin työssään saamaan käsitykseen.

Alla linkki tutkimukseen buspironi vs. diatsepaami, jossa buspironi ei eronnut placebosta.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2885344
Joo selvä nyt kun laitoit tuon linkin kuten tuossa vähän kysyvänä tuon MUTU jutun laitoin kuten huomasit mutta joo kyllä sulla on ihan oikea pointti. Tosin itse noita bentsoja kyseiseen vaivaan joutunut popsimaan ja kun ne joutui lopettamaan niin tuntunut ainakin siltä että tuo buspironi on kuitenkin tyhjää parempi! eikö totta?
Ja voisin jopa sanoa melkein 100% varmuudella että itse varmaankin olen tuossa harvinais ryhmässä joilla tämä oikeasti auttaa tosin en varmaan voi placeboa kokonaan sulkea pois mutta kun näitä ruvennut syömään suht säännöllisesti niin ehkä sekin vaikuttaa tuohon tehoon, sitä en tietenkään väitä että nämä olisivat yhtä tehokkaita kuin bentsot.
Ja todellakin kun bentsot lopetettiin ja nämä sain tilalle niin silloin kyllä tuntuivat todella tehottomilta ja hyödyttömiltä mutta pikku hiljaa se alkoikin sitten auttamaan enemmän.
Pyydän anteeksi kun hieman otin nokkiini tuosta viestistä mutta nyt ymmärrän kyllä pointtisi ja kantasi tässäkin :up:
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Velho wrote:Pyydän anteeksi kun hieman otin nokkiini tuosta viestistä mutta nyt ymmärrän kyllä pointtisi ja kantasi tässäkin :up:
Oma pointtini oli siis samanlainen kuin cookilla. Ja vaikutus tosiaan ilmeisesti paranee säännöllisessä käytössä. Vaikutustavan eroista voisin todeta, että bentsojen vaikuttaessa GABA-reseptorien kautta, vaikuttaa buspironi taas erään serotoniinireseptorin osittaisagonistina sekä eräiden dopamiinireseptorien agonistina ja toisten antagonistina sekä vielä alpha-adrergisen reseptorin agonistina. Tämä siis wikipediasta poimittua tietoa, mitenkään laajasti en ole aiheeseen tutustunut.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Velho
LD50

Post by Velho »

Onko sulla sit omakohtaista kokemusta että voit väittää vaikutuksen olevan placeboa?
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Velho wrote:Onko sulla sit omakohtaista kokemusta että voit väittää vaikutuksen olevan placeboa?
Tarkoitukseni ei ollut väittää vaikutuksen olevan placeboa vaan kritisoida tuon toisen viestin väittämistä MUTUksi.