Opiaatit ja terveys

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
reseptorit
Psykonautti

Opiaatit ja terveys

Post by reseptorit »

Tuli tässä buprea ottaessani mieleen, että onko opiaateilla haitallisia vaikutuksia liikunnan yhteydessä? Erityisesti bupre edistää suoritus- ja hapenottokykyä, mutta voiko keho joutua vaaraan? :foil:
Dexma
Moderator

Re: Opiaatit ja terveys

Post by Dexma »

No siis liikunta ja bupre.

Toisinaan bupren käyttäjälle bupre on aikamoista doupingia. Kestävyyslajit no. Ne kestää. Tai ei tartte olla ees mikään käyttäjä, kun tosiaan vähän vain omaa sellaisen toleranssin, ettei nuoku niin jaksaa kyl pusertaa enemmän, mutta taas mahdollinen hikoilu niin tekee itellä ainakin suonenvetoja sun muuta. Jos siis kuosi aiheuttaa nopeampaa hikoiluu niin sit suonta alkaa vetään. Tähän magnesiumia on hyvä.

Mä oon ite siinä ymmärryksessä, että opiaatit on aivoille aika terveellinen päihtymystila. Tietenkin hengenlamaannus on vaara ja todella pitkä käyttö aiheuttaa kovat vajarit aivoihin, mut sinällään opiaatit on mun ymmärtääkseni suht koht tervettä douppii verrattuna muihin.

Korjatkaa jos oon väärässä tai onks mitään näkiksii?
frapathea

Post by frapathea »

Dexma wrote: Mä oon ite siinä ymmärryksessä, että opiaatit on aivoille aika terveellinen päihtymystila. Tietenkin hengenlamaannus on vaara ja todella pitkä käyttö aiheuttaa kovat vajarit aivoihin, mut sinällään opiaatit on mun ymmärtääkseni suht koht tervettä douppii verrattuna muihin.

Korjatkaa jos oon väärässä tai onks mitään näkiksii?
Nyt tulee puolittain mutulla, mutta käsittääkseni opiaateilla voi olla haitallinen vaikutus ainakin aivojen valkoisen aineen määrään (-> päätöksenteko ja oman käyttäytymisen säännöstely voivat vaikeutua jne.) ja mikäli käyttö on sen tasoista, että säännöllisesti vetää sellasia annoksia joiden alaisena hengitys katkeilee tai merkittävästi vähenee, niin hapenpuute voi aiheuttaa pysyvääkin vauriota aivoille. Aivot kestää melko huonosti hapenpuutetta. Mutta ei ainakaan nyt hyppää mielen päälle mitään huutavia viitteitä siitä, että opioidit suoraan raiskais aivoja samalla tavalla ku esim. alkoholi kiistatta tekee. Korjatkaa jos oon väärässä.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

frapathea wrote: (-> päätöksenteko ja oman käyttäytymisen säännöstely voivat vaikeutua jne.).
Tää tulee muistakin doupeista kyl.

Mut joo ei tosiaan opiaatit ole täysin terveellinen vaihtoehto, mutta voittaa ne jotka tosiaan "raiskaa" sisuskaluja ja aivoja. Veikkaan myös, että opioidit niinkuin bupre tai tramali niin erilaisella vaikutustavallaan olisi jopa vaarallisempia kuin vaikka heroiini. Bupre vaikuttaa dopamiiniin ja tramali taas serotoniiniin vähän eritavoin. Metadoni on jo hyvin monimutkainen vaikutus aivoille. Klassiset opiaatit toimii niin aivoille, että ne tuntuvat melkein luonnolliselta tavalta aivoille vähän muuntautua, mutta kylhän tosiaan eräänlaisille ylikierroksille eri reseptoritkin menee opiaateista. Inohttava sanoa, kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Freshii
Psykonautti

Post by Freshii »

No mulla ne aiheuttaa ainakin aika voimakasta hikoilua, eli on kuuma ensinnäkin kaikkialla ja se hiki tulee ihon läpi kaikkialta ja haisee erilaiselta kuin silloin kun ei käyttänyt mitään. Etenkin oksikodonia käyttäessä hiki on erilaista kuin yleensä. Mitä tulee sit suorituskykyyn, niin oksikodonin koen parantavan suorituskykyä, samoin tramadoli, mut bupre huonontaa. Mitkään noista ei aiheuta mulle enää nuokkuja, enkä sitä edes niistä hae, mut silti bupre ei omalla kohdalla esim. treenatessa tai opiskellessa paranna suorituskykyä. Ehkä johtuu siitä, että oksikodoni ja tramadoli ovat enemmän se oma juttu.
doof
Kameleontti

Post by doof »

Mä taas olin ottanu 0.4 teemun ennen salia ja ajattelin että on vaan sattuma kun menee niin kivasti. Ei käyny mielessäkää että vois olla osittain bupren ansiota, mut taisi se sittenkin olla. Mukavaa oli kans kun kyykätessä ei polvet ja nilkka oireillu
Hiki tosiaan tuli sekä pysys lämpimänä, mut olin yksin salilla niin hiki ei haitannu mitenkää.

Tolea kun ei ole yhtään mihinkään niin .2 temgesic olis riittäny, vaikkei nauseaa tullukkaa
frapathea

Post by frapathea »

doof wrote:Mukavaa oli kans kun kyykätessä ei polvet ja nilkka oireillu
Jos normaalisti oireilee niin kannattaa pitää erityistä huolta, ettei kyse ole vain siitä ettet huomaa kipua. Polvet kun menee kunnolla paskaks ni ne sitten usein kanssa pysyy paskana.
zerk

Post by zerk »

frapathea wrote:
Jos normaalisti oireilee niin kannattaa pitää erityistä huolta, ettei kyse ole vain siitä ettet huomaa kipua. Polvet kun menee kunnolla paskaks ni ne sitten usein kanssa pysyy paskana.
Tää. Polvien korjaaminen on yleensä helvetin vaikeaa tai mahdotonta, ja polvileikkaukset on aina todella kivuliaita.
Metku
Kameleontti

Post by Metku »

Mul bupre toimii tosi hyvin niinkuin stressin vapauttimena, niinkuin varmaan useat muutkin opioidit, mutta kun on joku kestotole kertynyt opioideihin niin bupre silloin tällöin vaikka parin bentson kanssa on erittäin tehokas "nollaus"tapa varsinkin jos on jonkun frendin kanssa/luona hengailemassa niin tulee yleensä vetojen jälkeen jaariteltua sitä sun tätä.

Parin päivän käytön jälkeen bupre vain oikeastaan välillä stimuloi hieman ja välillä taas tekee mieli vain katella leffoja ja sen semmoista, eli nykyään pidän käytön parissa päivässä max. kun ostan buprea, ei ole muuten sen arvoista.
In the land of the blind, one-eyed man is the king
Masis
Psykonautti

Post by Masis »

Pitkässä käytössä opioidit vähentävät testosteronitasoja. Heikentävät myös immuunijärjestelmää, minkä seurauksena todennäköisesti olet useammin sitten sairaana. Kaiken järjen mukaan kuitenkin bupren ja muidenkin opioidien pitäisi huonontaa suoritus- ja hapenottokykyä :D
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Masis wrote:. Kaiken järjen mukaan kuitenkin bupren ja muidenkin opioidien pitäisi huonontaa suoritus- ja hapenottokykyä :D
Joo siis todellakin, mutta nyt tässä puhuu ne ihmiset jolla on toleranssia taikka saattaa käyttää päivittäin :D

Niin ne ei oo sillain. Mitenkään hirveen putoomispisteesä bupresta.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Tosta immuunijärjestelmästä sen verran, että mulla oli ennen runsasta opioidien käyttöä lähes krooninen flunssa ja olin vähintään kaksi kertaa vuodessa kipeänä viikkojen ajan. Opioidien käytön myötä olen varmasti viimeisen parin vuoden aikana ollut flunssassa, mutta opioidit ovat täydellisesti peittäneet oireet allensa.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Metku
Kameleontti

Post by Metku »

Bupre-refloissa, mulla jokainen kerta (rippuen miten pitkän kuurin pitänyt) tulee flunssa, silmät verestää ja muita lieviä tulehduksia tietyille puolille kehoa. Fyysiset kestävät pari-nelljä päivää (riippuen -,,-).
Burana auttaa fyysisiin kolotuksiin ja kehon tulehduksiin ja bentsot mieleen. Ei tee mieli todellakaan mennä refloissa ulos ilman bentsoja.
In the land of the blind, one-eyed man is the king
doof
Kameleontti

Post by doof »

frapathea wrote:
Jees mä tiedän ettei tälläne oireilu hyvää tee, mutten tiedä että mistä se johtuu kun tekniikka on muide salikävijöide mielest kondikses.. Mä ite luulen, että takareidet ja pakara jumissa jotka kyllä aukeis hieronnal, *vinkvink* frapa
frapathea

Post by frapathea »

doof wrote: Jees mä tiedän ettei tälläne oireilu hyvää tee, mutten tiedä että mistä se johtuu kun tekniikka on muide salikävijöide mielest kondikses..
Voi tietty olla et sul on vaa huonot polvet. Itelläniki oli tekniikka kunnossa mut jouduin painoilla treenaamisen lopettamaan siihen että on vaan ilmeisesti perinnöllisesti polvet ja selkä herkkiä ottamaan damagea :/ No onneks voi tehä kehonpainojuttuja kuitenki..
Mä ite luulen, että takareidet ja pakara jumissa jotka kyllä aukeis hieronnal, *vinkvink* frapa
:D

Tietty lihasjumitki joo voi heijastua lihasten kiinnittymiskohdissa ja tähänhän kai opiaatit ihan tosissaan vähän jeesaileekin. Venyttele ahkerasti :D
doof
Kameleontti

Post by doof »

frapathea wrote: Voi tietty olla et sul on vaa huonot polvet. Itelläniki oli tekniikka kunnossa mut jouduin painoilla treenaamisen lopettamaan siihen että on vaan ilmeisesti perinnöllisesti polvet ja selkä herkkiä ottamaan damagea :/ No onneks voi tehä kehonpainojuttuja kuitenki..
Kyllä voi olla että polveni ovat huonot kun leikattukin kertaa 2 ja todennäkösesti polveni ovat perinnölliset :D Ehkä sunkin kyykkäys vois parantua, jos takareisiä ja pakaroitasi hierottas. Vertaistukea vois kans koittaa ja noihan menis samalla tapaamisella.
Tietty lihasjumitki joo voi heijastua lihasten kiinnittymiskohdissa ja tähänhän kai opiaatit ihan tosissaan vähän jeesaileekin. Venyttele ahkerasti :D
Venyttely.. Monesti sen harrastuksen oon alottanu ja yhtä monta kertaa lopettanu. Nyt harkitsen jopa joogaan menemistä siis ihan vakavissani :D

Menee vähän ot jo. joku natsi mode ranksaee ;P
xeemelio
Karvakuono

Post by xeemelio »

Mielenkiintoinen aihe... olisiko "valkoisen aineen vähenemiseen" heittää jotain linkkiä?

Oman kokemuksen mukaan jos on tolea, ottaa ennen reeniä (ei liikaa) = parempi suoritus. Ja sitten taas lähes tolettomana hengitys on jo sen verran huonoa, että alkaa helposti päässä "sumenemaan", ja lihakset menevät juntturaan helposti. Futsalissa nämä kokemukset, jossa hapensaanti on ihan selvinpäinkin koetuksella.. bupren huomannut olevan ei niin kova hengityksen lamaaja, kuin esim. tramadolin.