ADD/ADHD, myös Asperger ( & lääkityksestä)

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
VXA
Kameleontti

Re: ADD/ADHD, myös Asperger ( & lääkityksestä)

Post by VXA »

Oma oireiluni on ollut jokapäiväistä ja huomattavaa. En ole kyennyt kunnolla välttämään oireita, ennen kuin olen saanut tietää miten homma hoidetaan ruokavaliolla, koska se on kohtuu tarkkaa. Väitän, että monilla joilla on/joilla väitetään olevan ADHD, se johtuu osittain/kokonaan ruoka-aineyliherkkyyksistä, mutta he eivät pelkästään "hyvin syömällä" kykene välttämään oireita täysin, koska on liian epätodennäköistä että he onnistuisivat sattumalta välttämään kaikki ruoka-aineet, joille he ovat yliherkkiä, jos eivät tiedä tarkkaan mitä tehdä. EDIT: edellinen virke ei ole itse asiassa aivan totta. Itsekin olen onnistunut olemaan kaksi kertaa aiemminkin elämässäni noin viikon, kahen jakson tai jotain ilman ADHD-oireita tai silleen että välillä on ollut oireita, välillä ei, kun olen vain alkanut "syömään tosi hyvin". Koska en tiennyt paremmin mitä tehdä, oireet kuitenkin palasivat.

Kun väitän näin, perustan väitteeni omiin kokemuksiini ja Howard Peiperin kirjaan "ADD, ADHD ja ruokavalio". En ole tarkastanut mitään lähteitä, mutta ajattelin kaivaa jotain tutkimustietoa näin nyt kun väitteeni kyseenalaistetaan. Nopeasti kun etsin netistä suomenkielisiä anekdotaalisia kokemuksia, en ollut aivan yksinkään tämän käsitykseni kanssa.

http://www.feingold.org/Research/adhd.php

http://www.thelancet.com/journals/lance ... 1/abstract mitäänhän en tosta tajunnu paitsi interpretation-osuuden.

http://civileats.com/2011/03/25/adhd-it ... od-stupid/ edellinen oli tästä kirjoituksesta. mainitaan useita tutkimuksia.

ps. kirjassa ei ollut lähdeluetteloa, lähinnä joitain teoksia/tutkimuksia välillä mainittu, välillä ei.
Jos metsään haluat mennä nyt,
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

Kuoseissa taju ajantajusta heikkenee.
frapathea

Post by frapathea »

Juu, ADHD-ihmisillä on todettu ainakin vaikeuksia imeyttää omega-rasvahappoja, en muista mitä muuta mut jotain oli kuitenkin. Mun pointti oli että tämä tuskin kuitenkaan yksinään riittää ADHD:n oireiden täydelliseen hallintaan.

Muista keskittymisen ja elämänhallinnan ongelmista en osaa sanoa.
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

frapathea wrote: Mun pointti oli että tämä tuskin kuitenkaan yksinään riittää ADHD:n oireiden täydelliseen hallintaan.

Muista keskittymisen ja elämänhallinnan ongelmista en osaa sanoa.
Jos mä väitän, että mulla riittää oireiden hallintaan nyt tää dieetti ihan täysin, ni kumpi susta ois parempi selitysmalli? Se, että olen poikkeus vai se, että mulla ei ole ikinä ollut ADHD:tä? Vai se, että mulla jyllää placebo nyt vitun lujaa?

Joo, taisit vähän-niin-kuin-vastata tähän jo aiemmin, mut sano nyt vielä.

Ja kun sanon, että tää riittää, niin tarkoitan että pystyn esimerkiksi

istumaan tuolilla tekemättä mitään. Pitkään.
tekemään kaiken rauhallisesti, ajatuksella, keskittyen hetkeen.
opiskelemaan, tarttumaan toimeen, suorittamaan itsenäisesti monimutkaisia projekteja joissa on useita eri työvaiheita.

ennen oli aika lailla utopiaa se, että oisin pystyny toteuttaa noita kohtia elämässäni sillee systemaattisesti. Aivan kuin keskushermostoni suorittaisi nyt jotain ihan eri käyttöjärjestelmää kuin ennen.
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

frapathea

Post by frapathea »

Väännetään nyt rautalangasta vielä kerran: kertomas perusteella suhtaudun skeptisesti siihen, että sulla olis ADHD alunalkaenkaan. Selvenikö nyt?
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

Kyllä. Tiesin että olit jo vastannut kysymykseen, mutta halusin sinun paneutuvan siihen uudelleen viimeisimpien kommenttien jälkeen ja siten, että minä tarjoan myös muita selitysmalleja.
niin takuulla pajautat.

frapathea

Post by frapathea »

Valitettavasti sun viestit on mun silmään sen verran inkoherentteja, etten oikein ymmärrä, mitä koetat sanoa.
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

Mun uskomukseni on että ADHD/ADD usein johtuu siitä, että yksilö syö ruokaa joka ei hänelle sovi, ja saa siitä oireita. Sopimaton ruoka saattaa olla vaikka jotain, johon yksilöllä on nk. "hidden allergy" (en tunne vastaavaa suomenkielistä termiä). Yritän tyrkyttää tätä uskomusta sinullekin.

Kertoisitko, mihin perustat näkemyksesi, joka kieltää tämän?
niin takuulla pajautat.

mömmelö
Tuppisuu

Post by mömmelö »

tRip wrote:Lääkkenähän käytetään mm. amfetamiinia, joka monilla herättää voimakkaita ennakkoluuloja. Myös itselläni herätti.
Olen pitkään kamppaillut sen kysymyksen parissa, että onko diagnoosini sitten vain tekosyy naukkailla päivittäin amfetamiinia. tarvitsenko sitä oikeasti?
Olisit vaan onnellinen että lääkärisi määrää Dexejä. Ne nimittäin toimivat oikeasti. Sen sijaan metyylifenidaatista tulee niin paljon sivuvaikutuksia, että niistä on oikeasti paljon enemmän haittaa kuin hyötyä.

Dexe on ihan loistava lääke ADHD-henkilöille. En tiedä miten saatanallista se on muille ihmisille. Itsehän olen luonnollisesti erittäin virallisesti diagnosoitu ADHD ja stimulanttien käyttöni on täten laillista lääkekäyttöä.
ladybug
Tuppisuu

Post by ladybug »

Minulla epäillään jonkinsortin tarkkaavuushäiriötä. Se on pistänyt miettimään tarvettani lääkitykselle, mikäli sen diagnoosin saan. Metyylifenidaatti on sinänsä aivan mahtava lääke. Mun päässäni oleva lankakerä selviytyy ja yksittäiset langanpätkät solmiutuvat oikeassa järjestyksessä toisiinsa. Saan asioita aikaiseksi, enkä säntäile tekemään montaa asiaa samaan aikaan.

Taide on mulle rakas harrastus, mutta en valitettavasti kykene tekemään sitä kuin tietynlaisessa ympäristössä, kuten kotona, koska keskittymiseni siirtyy johonkin muualle. Concerta nassuun ja varmasti onnistuu, voin istua tuntikausia piirtämässä turhautumatta. Aivan käsittämättömän mahtavaa. Varjopuolena on se, että luovuuteni katoaa. Ammennan luovuuteni siitä härdellistä pääni sisällä. Kannabis onkin mulle huomattavasti parempi "luovuuslääke" pieninä doseina. Ehkä puolet siitä määrästä, jonka poltan ollakseni hatseissa. Ajatuksenjuoksu vilkastuu ja aktiivisuustaso laskee, jolloin en koe tarvetta säätää kaikkea ja aivoissa ei ole tavallaan paukkuja kelata mitään ylimääräistä.

En muutenkaan koe olevani mefeissä itseni. Toki sopeudun paremmin ympäristööni ja koen yhteiskunnan osana toimimisen huomattavasti helpommaksi. Joku siinä olossa vaan saa mulle aikaiseksi tunteen siitä, että jotakin puuttuu. Virrankatkaisin on off-asennossa. Edellä mainitsemani havainnot ovat tulosta yksittäisistä käyttökerroista ja maksimissaan kolmen päivän putkista. Säännöllistä käyttöhistoriaa siis ei ole. Ehkä, jos söisin säännöllisesti, voisin ajatella eri tavalla. Tällä hetkellä kuitenkin olen sitä mieltä, että tuskin jään noita syömään säännöllisesti, jos mulle ko. napit määrätään. Ehkä jonkin aikaa noin testimielessä, mutta vastaisuudessa vain silloin, jos koen sille oikeaa tarvetta. Kiinnostuin myös tämän topicin perusteella ruokavalion vaikutuksesta oireiluihin, tästähän pitää ottaa lisää selvää. Se, mitä pistämme suusta alas, vaikuttaa ihan kaikkeen. Miksi siis ADHD-oireilua ei voisi vähentää syömällä oikein? Eipä siinä ainakaan mitään häviä, jos kokeilee.
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

ladybug wrote: Kiinnostuin myös tämän topicin perusteella ruokavalion vaikutuksesta oireiluihin, tästähän pitää ottaa lisää selvää. Se, mitä pistämme suusta alas, vaikuttaa ihan kaikkeen. Miksi siis ADHD-oireilua ei voisi vähentää syömällä oikein? Eipä siinä ainakaan mitään häviä, jos kokeilee.
Suosittelen koklaamaan. Jos joku ei koe olevansa valmis siihen, niin; se kuulostaa vaikeammalta kuin se on, ja vaikka se oliskin niin vaikeeta ni kaikkeen tottuu.

Suosittelen alottaa jollain verrattain simppelillä kokoonpanolla, esim. Feingoldin dieetillä, joka tarkottaa käytännössä monien hedelmien, kaikkien marjojen, maitotuotteiden, gluteenillisten viljojen ja joidenkin muiden juttujen pois jättämistä. Sitten kun (mikäli ikinä) kokee olevansa oireeton tai oireiden vähentyneen merkittävästi, voi pikkuhiljaa tyyppaa uusia juttuja. Kokemuksella väittäisin, että oireita voi tulla jopa monen tunnin viiveellä ja ne katoavat suurilta osin 24 tunnin sisään mikäli kyse on yksittäisestä annoksesta epäsopivaa ruokaa. Mulla tosin tuntuu ruoan prosessointi olevan aika nopeaa että ehkä muilla kestää kauemmin. Joku ruokapäiväkirja on ihan kiva juttu sit ku olo on semmone et sen pitämisestä ylipäätään tulee mitään.

Itellä tää prosessi on ollu helpompi ku kuvittelin aluksi (pessimistinä tämä nyt oli odotettavissa). Listaan tähän joitain juttuja jotka joko selvästi tai varteenotettavalla todennäköisyydellä itellä ei natsaa. Tämä ei välttämättä kerro mitään siitä mikä muille sopii, kyse on nimenomaan kehittyneistä, "epäluonnollisista" yliherkkyyksistä.

avokado
puolukka
maissi
gluteenilliset viljat
soijatuotteet
carob
jotkut pähkinät
punajuuri

aika paljon tuolta marja- ja hedelmä-puolelta on vielä tutkimatta. Vois avokadon pistää taas testiin tai whatever.

Jos tämä konsepti ei millään toimi, niin sitten ongelma tuskin on ruokavaliossa. Täysin mahdollista. Olen kuullut, että nämä ongelmat voisivat johtua myös ympäristön haitta-aineista, joita ei tarkoituksellisesti nautita ja selkärangan asennon virheistä, tms. Tästä minulla ei kuitenkaan ole syvempää asiantuntemusta enkä ole tutustunut mihinkään tieteelliseen aineistoon tähän liittyen.
niin takuulla pajautat.

frapathea

Post by frapathea »

VXA wrote: Jos tämä konsepti ei millään toimi, niin sitten ongelma tuskin on ruokavaliossa. Täysin mahdollista. Olen kuullut, että nämä ongelmat voisivat johtua myös ympäristön haitta-aineista, joita ei tarkoituksellisesti nautita ja selkärangan asennon virheistä, tms. Tästä minulla ei kuitenkaan ole syvempää asiantuntemusta enkä ole tutustunut mihinkään tieteelliseen aineistoon tähän liittyen.
Tai sit ihan vaan synnynnäisestä, usein perinnöllisestä neurologisesta poikkeamasta, joka näkyy myös aivokuvissa? Nää spekulaatiot kuulostaa vähän samalta kuin rokotevastaisten väitteet siitä, että rokotteet aiheuttaa autismia, kun kaksoistutkimuksissa ollaan kuitenkin huomattu suurimman osan ADHD-diagnooseista selittyvän perintötekijöillä.

Kuten oon aiemmin jo sanonut, on olemassa muitakin syitä keskittymisen ongelmille kuin ADHD. Jos sun keskittymisongelmat johtuvat piilevistä ruoka-aineallergioista niin sulla ei luultavasti ole ADHD:ta vaan jotain muita keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ongelmia.
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

frapathea wrote:
VXA wrote: Jos tämä konsepti ei millään toimi, niin sitten ongelma tuskin on ruokavaliossa. Täysin mahdollista. Olen kuullut, että nämä ongelmat voisivat johtua myös ympäristön haitta-aineista, joita ei tarkoituksellisesti nautita ja selkärangan asennon virheistä, tms. Tästä minulla ei kuitenkaan ole syvempää asiantuntemusta enkä ole tutustunut mihinkään tieteelliseen aineistoon tähän liittyen.
Tai sit ihan vaan synnynnäisestä, usein perinnöllisestä neurologisesta poikkeamasta, joka näkyy myös aivokuvissa?
Joo, ihan varmasti voi.
niin takuulla pajautat.

VXA
Kameleontti

Post by VXA »

Siis, piti tarkoittamani että katson sen olevan yksi mahdollinen syy kaikkien syiden joukossa.
niin takuulla pajautat.

forestdowntodreams
Tuppisuu

Post by forestdowntodreams »

He’s not the only expert who feels that ADHD is a scam even though it is on the rise. Dr. Edward C. Hamlyn says the condition is a “fraud” specifically created for the purpose of getting children addicted to drugs at a young age so they will continue to purchase those drugs throughout their lives.

Barkley is essentially saying,
“There is no lab test for any mental disorder. But if a test were the standard of proof, we wouldn’t have science at all, and that would mean our whole profession rests on nothing - and that is absurd, so therefore a test doesn’t matter.”

That logic is no logic at all. Barkley is proving the case against himself. He just doesn’t want to admit it.

,there is no lab test for any of those 297 disorders,

ajateltavaa?
”it's a wonderful thing to learn to be able to stand up and yell bullshit” - Terence Mckenna
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

olennaistahan on, miltä yksilöstä itestä tuntuu ja mitä hän haluaa, joka tapauksessa. ja yhteiskunnan soisi rakentuvan tavalla joka mahdollistaisi mahdollisimman laajalta skaalalta erilaisten persoonallisuuksien, aivokemioiden ja elämäntyylien kokonaisuuksien vaeltavan toteuttamassa tavoitteitaan mahdollisimman vapaasti satuttamatta muita.

ite uskon että lääketieteellisestä näkökulmasta oireyhtymät joita kutsumme nimillä AD/HD ja ADD, ovat häiriöitä. Sit taas katson, että ne ovat mahdollisuuksia. Sairaus joka samaan aikaan on tai ei ole ja on sekä ei ole suuri lahja. Tai jotai, en tiiä.
niin takuulla pajautat.

soulmate
Lepakko

Post by soulmate »

Oliskos foorumilla muita koilta löytyy asperger? Itselläni siis kyseinen diagnosoitu. Mikäli täältä löytyy asperger aivot omaavia henkilöitä(tai olet jonkun assin kanssa päihteillyt) niin kuulisin mielelläni kokemuksia seuraavista asioista: Onko päihteet vaikuttaneet eritavalla teihin kuin without-asperger ihmisiin? Esimerkiksi voimakkaammin tai muuten eri tavalla. Itselläni esimerkiksi pajari vetää täysin omiin ajatuksiin ja ennestään huono sosiaalinen vuorovaikutuskyky putoaa oikeasti nolliin.

Kokeilemistani aineista olen jokaiselle ilmeisesti jollaintapaa herkkä, tarkoitan siis että doset täytyy olla PALJON pienemmät kuin muilla tapaamillani pallontallaajilla. Esim pajaria(jota porukka ei kokemukseni mukaan usein miellä edes sen kummemmaksi aineeksi kuin tee tai kahvi)jos poltan purejointista parit-kolmet keuhkolliset niin menen siitä kunnolla tripille. Uskokaa tai älkää mutta jo nuin säälittävillä määrillä putoan täydellisesti omaan maailmaani ja kosketus perusarkitodellisuudesta häviää täysin. Tosin nämä ovat aina jälkeenpäinajateltuna hyviä matkoja, koska käyn niissä läpi minulle vaikeita päänsisäisiä asioita.

Tosiaan asperger kokemuksia kaipaisin eritoten psykedeeleistä(sienet lsd etutanassa). Kiinnostaisi myös stimulanttien vaikutus sekä oireiden hoidossa, että päihteenä.

ps. Jos tämäkin viesti meni nyt väärään topiciin niin lupaan, että oli elämäni viimeinen viesti tällle foorumille. :left:
Mutta minä olin tulehen tuijottaja
jolle tuli niin tukalasti kuuma.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

soulmate wrote: Itselläni esimerkiksi pajari vetää täysin omiin ajatuksiin ja ennestään huono sosiaalinen vuorovaikutuskyky putoaa oikeasti nolliin.
Tosiaan asperger kokemuksia kaipaisin eritoten psykedeeleistä(sienet lsd etutanassa). Kiinnostaisi myös stimulanttien vaikutus sekä oireiden hoidossa, että päihteenä.
ps. Jos tämäkin viesti meni nyt väärään topiciin niin lupaan, että oli elämäni viimeinen viesti tällle foorumille. :left:

Täällä on aika paljon asperger ja adhd/add ihmisiä kyllä. Toi pajarin kanssa on ihan normaalia, että sosiaaliset taidot tipahtaa ja putoaa täysin omaan maailmaan. Siinä kyse on siitä, että jotkut jotka polttaa jatkuvasti vain niin pystyy polttaan kokoajan. Jotkut osaa myös jotenkin vain olla pilvessä, mut itse ainakin yritän pajareissa suoraan mennä pois ihmisten ilmoilta.

Psyket on aina mielenkiintoisia varsinkin ensikerroilla, mutta niissäkin tuo sosiaalinen puoli pistää haavoittuvaksi ja veikkaan, että tässäkin kohtaa kyse on paljon tottumisesta ja kaikenlaisista jutuista.

Stimut, opiaatit, bentsot taas tuntuu olevan aika vakiopäihteitä kaikilla noilla ihmisillä. Kait tuollaiset päihteet tekee elämästä ja varsinkin siitä sosiaalisesta puolesta helpompaa niin se on jotenkin helpompi ratkaisu monesti.
soulmate
Lepakko

Post by soulmate »

Jeap. Tuli silmäiltyä paria tutkimusta, joissa tutkittiin mdma vaikutuksia sosiaaliseen vuorovaikutukseen assi (taisi olla myös add) potilailla. Mdma saa aivot erittämään oksitosiini-hormoonia, mikä saa aikaan myönteiset vaikutukset.
frapathea

Post by frapathea »

soulmate wrote:Oliskos foorumilla muita koilta löytyy asperger? Itselläni siis kyseinen diagnosoitu. Mikäli täältä löytyy asperger aivot omaavia henkilöitä(tai olet jonkun assin kanssa päihteillyt) niin kuulisin mielelläni kokemuksia seuraavista asioista: Onko päihteet vaikuttaneet eritavalla teihin kuin without-asperger ihmisiin?
Mulla ja kumppanillani on kummallakin AS ja ainakin MDMA toimii käänteisesti kuin mitä yleensä kuulee hehkutettavan. Tulee sellanen tunnekylmä, liian rauhallinen olo, niinku vois vaan kattoa vierestä rauhassa kun maailma räjähtää tuntematta mitään. Monista eristä kokeiltu erilaisilla annostuksilla et ei pitäis olla ees siitä kiinni. Happo ja sienet potkii kummallakin tavanomaista pienemmillä doseilla, mutta vaikutukset muuten ihan odotettavissa olevia.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

frapathea wrote: Tulee sellanen tunnekylmä, liian rauhallinen olo, niinku vois vaan kattoa vierestä rauhassa kun maailma räjähtää tuntematta mitään. .
Itelläkin tätä kyllä ja mul ei ole mitään add/adhd tai aspergerii. Siis. Ei mulla ainakaan ole mikään halipula sen suuremmin eikä mikään halu jutella asioita halki madmoissa. Juurikin on hyvä olo. Melkein kuin vetäis piriä, mutta sellaisella erilaisella euforialla. Alussa, kun madmaa otti niin silloin olin erittäin itsevarma ja avoin, mutta myöhemmissä kokemuksissa oli enemmän vain sellaista hedonistista halua ja ulospäin suuntaisuutta, mutta silti. Tietyllä tapaa juurikin kylmä ja ehkä tunteeton, madma tuntuu huumeelta eikä suuremmin empatogeenilta.

Musta tämä on tosi mielenkiintoinen kysymys, että miten add/adhd/asperger ihmiset kokee minkäkin huumeen. Monesti tuntuu, että kyseiset ihmiset hakeutuu päihteisiin. Kaikki nämä jo valmiiksi yleensä käyttää lääkityksenä jo huumeita joita moni kadulla käyttää. Siitä on helppo mennä siihen suuntaan missä lääkitään kaikkee.

Kysymys on myös hankala, koska on hankala on tehdä yleistyksiä. Huumeiden kohdalla kaikki ovat niin yksilöitä ja samalla niin samaa massaa. Jokainen douppikokemuskin on niin erilainen toisistaan. Varsinkin deelit, stimut ja hatsi on allekirjoittaneelle usein erilaisia vaikka kaikkien kohdalla luulisi jo tällä käytöllä olevan älyttömän paljon jo tottumista ja rutiinia...

Minkälaisia huumeisiin olette add/adhd/asperger tyypit eniten innostuneita ja mitkä ovat niitä olleet joihinka on syttynyt niitä rakkauksia ja miksi? Tuossa ylempänä jo itse yritin arvioida vain sivusta seuranneen silmistä, mutta ne syyt ja ne huumeet on sellaisia jotka muillekkin usein on ne syyt. Sosiaaliset paineet helpottuu, oppareilla, stimuilla ja bentsoilla.
frapathea

Post by frapathea »

Dexma wrote:
frapathea wrote: Tulee sellanen tunnekylmä, liian rauhallinen olo, niinku vois vaan kattoa vierestä rauhassa kun maailma räjähtää tuntematta mitään. .
Itelläkin tätä kyllä ja mul ei ole mitään add/adhd tai aspergerii. Siis. Ei mulla ainakaan ole mikään halipula sen suuremmin eikä mikään halu jutella asioita halki madmoissa. Juurikin on hyvä olo. Melkein kuin vetäis piriä, mutta sellaisella erilaisella euforialla.
Ei oikeastaan edes tätä. Ei vaan tunnu miltään. Lähinnä tulee fyysisesti virkeä ja vieteröity olo (sekään ei mitään piripöhinää vaan ennemmin sellanen kevyt, "ihan ok" tunne) mutta euforiaa en muista MDMA:sta koskaan kokeneeni.
Minkälaisia huumeisiin olette add/adhd/asperger tyypit eniten innostuneita ja mitkä ovat niitä olleet joihinka on syttynyt niitä rakkauksia ja miksi?
Psykedeelit, dekstroamfe pienillä doseilla ja syöty kannabis olis varmaan ne. Jos sais pelkästään sen mielekkyyden ja energisyyden tunteen mikä psykedeeleissä on siellä peakin kohdalla ilman muita vaikutuksia niin olis jees. Hitaat mulla ei oo koskaan oikein pelittäny toivotusti mut se saattaa johtua muistakin tekijöistä.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

frapathea wrote: mut se saattaa johtua muistakin tekijöistä.

Joo tästä on tosi hankala tehä mitään yleistyksiä juurikin näiden muiden tekijöiden kannalta.

Mut omaan silmään on pistänyt se, että aika monesti varsinkin asperger porukat on löytänyt oppareista paljon itselleen. Add/adhd tuntuu olevan taas monesti niihin bentsoihin ja stimuihin.. Mut tääkin on niin mutuilua.
soulmate
Lepakko

Post by soulmate »

Tutkimuksissa taas kävin joku aika sitten ja diagnosoitiin mulla aspergerin kylkeen nyt add. Concertat sain ja niitä nyt jonkun aikaa popsinut. Auttaa huomattavasti koulunkäyntiin ja sosialisointiin yms, mutta sivuvaikutuksia on ilmaantunut. Ruokahaluttomuutta, pääkipua, pientä masistelua jne. Ajattelin mennä kertomaan asiasta lääkärille, jos sais kokeiltua olisko dextroamfetamiinissa pienemmät haittavaikutukset. Kumpi teidän mielestä parempi add oireiden hoitoon, kokemuksia? Mitään päihdepuolta en näiltä hae, vaan puhtaasti oireiden hoodon kannalta siis kyselen.
En oo oikeen varma kyllä näistä lääkehoidoista.. positiiviset vaikutukset koulunkäyntiin ja asioiden hoitamiseen kiistattomat, mutta tuntuu että ne myös vie multa jotain. Ne tuntuu 'siivoavan' mun mielen, järjestelee tavarat, heittää roskiin 'turhat' asiat, ja siivouksen jälkeen pitää tavarat paikoillaan omissa hyllyissään. Nautin enemmän siitä ihanan rauhallisen sekasortoisesta, villistä taivaanrannanmaalarista ja siitä mitä mä tunnen sisimmässä olevani. Haluaisin vaan olla mitä mä oon, nautin itsestäni sellasena ku oon. Mut liian suuria vaikeuksia selvitä koulusta yms ilman lääkkeitä.
tRip
Moderator

Post by tRip »

soulmate wrote:Ne tuntuu 'siivoavan' mun mielen, järjestelee tavarat, heittää roskiin 'turhat' asiat, ja siivouksen jälkeen pitää tavarat paikoillaan omissa hyllyissään. Nautin enemmän siitä ihanan rauhallisen sekasortoisesta, villistä taivaanrannanmaalarista ja siitä mitä mä tunnen sisimmässä olevani. Haluaisin vaan olla mitä mä oon, nautin itsestäni sellasena ku oon. Mut liian suuria vaikeuksia selvitä koulusta yms ilman lääkkeitä.
Kysymykseen: Dexe on omalkohdalla ainoa mitä voin käyttää. Kaikista muista tulee karmeita oireita.
Tarviin kyl ite rinnalle sen pienen määrän bentsoa, niinkuin oikeestaan minkä stimun kanssa vaan. Mut silti yllättävän kiltti aine kropalle.
Dexe on parempi jos jumitus on se ongelma. Itel siis ainakin. Antaa kipinän tomia, ja ylläpitää siihen motivaatiota. Mut ei itsessään toimi motivaattorina.

On oikeesti aivan älyttömästi ollu taas hyötyä.. Kun on jotain millä kiinnittää ittesä päivään.
Tietty minäkin nautin sisäisestä maailmastani ja kaikesta mitä mä oon ilman jäädyttäviä aineita.
Mut.. jostai pitää tinkii, et ei tarvi olla aina niin hädissään.

Kuluttaahan toi.. Taukoja hyvä pitää, voi nauttia taas itsenä olosta.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
soulmate
Lepakko

Post by soulmate »

Joo, ton dexen yritän saaha itelle seuraavaksi kokeiluun. Ei mun käsittääkseni pitäs olla ongelmia sen saamisessa, vai? Lueskellut trip täs topicis ja muutenkin sun juttuja ja samaistun kyllä hyvin pitkälle niinku ois suoraan mun päästä, luulen et meidän 'sairaudet' ja niiden oireet on aika pitkälle samantyyppiset. Siks elättelenki toiveita kun sulla on dexe toiminu paremmin.
tRip
Moderator

Post by tRip »

soulmate wrote: Ei mun käsittääkseni pitäs olla ongelmia sen saamisessa, vai? .. luulen et meidän 'sairaudet' ja niiden oireet on aika pitkälle samantyyppiset. Siks elättelenki toiveita kun sulla on dexe toiminu paremmin.
Mun käsityksen mukaan, ollu kautta aikain kyl jossainmäärin, nykyjään vähemmän ja vähemmän uskalletaan dexeä kirjoittaa, ja uusin trendi taitaa olla lisdexe, joka ei mua oikeen vakuuttanu et halusin maksaa ylihintaa siitä et saan samaa tavaraa härösti muunneltuna.

_--__

Olin ilman lääkitystä yhden retkahduksen taktiikalla 3+3kk, teki ihmeen hyvää pääkopalle. :p

Ainakin ymmärsi taas sen mihin lääkitystä tarvitsee, ja milloin on hyvä pitää taukoo.
Ja et se on ihan jees, parempi kun moni muu, usein riippuvuus.

Varsinkin jos puuttuu fyysinen tekeminen, ni dex syö kuntoa ihan uskomattomasti,
ja kuluttaa kyl muutenkin tosi paljon henkisesti, hyvä latailla aina välillä.

Kerran jo paahtanut loppuun, viikon tsygoosit ja kahden ahdistukset ei enää houkuta. :/
Yks siccereimpii tiloi mitä käyny läpi, ellei osaa nukkua.

Tupakka on yks pahimpii dexen kanssa..
Siis hyi ääretön miten syö elinvoimaa ja aiheuttaa hengenahdistusta ja vaikka mitä.

Nikotiini taas menee liikaa hermoon.

Sikari on ehdottomasti paras, ainakin tuntuu terveeltä.. mut sit on kyl helposti niin turpeessa, et sielt on vaikee laskeutua levollisuuteen.

Nojoo, tulipahan taas pulistua ja pölisen..
Ilmeisesti nikotiinittomuus tekee ihan hiton hyvää dexen vaikutukselle.. Toimii paljon paremmin lääkkeenä. Osaa toimia, eikä o niin hepuleissa :)

Mut kahvi on just jees <¤ sillonkun tarvii dexeen fyysistä pirteyttä.

**
Toivottavasti saat sen respan.. Eikä sekään nyt välttämättä mikään autuus?
Pidän peukkuja.

Must on suuri vääryys, et ne joille ei uuden polven myrkyt sovi, annettais se mahdollisuus rehellisillä old school myrkyillä hoitaa ongelmiaan.
Amfesta tiedetään pidemmästäkin käytöstä paljonpaljon enemmän. Parkinsonismiahan se kuulemma aiheuttaa.
Mutjoo, toisille sopii toinen, toisille toinen.. se on ihan ihmeellistä^^

Nii, piti kysyä- et miten sulla toi asperger&add vaikuttaa sun elämään, ja kumman luulet olevan dominoivampi piirre?

Mä en osaa oikeestaan edes sanoa kumpi mulla on se pulma.. Olemisen ja tekemisen tasapaino. Viihdyn toisinaan liikaa omissa maailmoissani.
Benjot asbergeriin ja dex add-meininkeihin.

Stimut tuppaa tekeen mut aika itsekeskeiseks.. Ei sillai mitenkään itsekkääks, oikeestaan monesti päinvastoin, empaattiseks.
Mut on niissä se kylmyys.

Opiaati on lämmintä ja turvallista, ymmärrän hyvin miks niin moni..
Mul se on dexe josta voisin kuvitella et saan samanlaisen rauhantilan.
Keep it unreal.

soulmate
Lepakko

Post by soulmate »

Nikotiinin vaikutusta en oo ajatellutkaan, hyvä tietää näin nikotiiniriippuvaisena(tosin vain nuuskamuodossa menee). Kahvi jeesaa kyllä itselläni tosi hyvin pelkiltäänkin. Ensimmäisen kupin jälkeen (tyhjään vatsaan juon aina aamuisin vahvaa kahvia) on tosi hyvä keskittymiskyky ja nautin tästä olosta. Lievää euforiaa jopa.
Muttamutta, laitoin tilaukseen dexet(parin päivän päästä pitäs olla postissa). Ajattelin ensin kokeilla tätä dexeä näin ominavuin, ennenkuin lähen sitä respaa hommaamaan. Näkis vähän et miten nappaa mulla nää.

Hmm miten asperger/add vaikuttaa mun elämään.. tosi laaja kysymys. Ja täytyy tuottaa pettymys ja sanoa, etten osaa tähän mitenkään järkevästi vastata. Tulee todennäkösesti sekavaa tekstiä vailla punasta lankaa. Se vaikuttaa kaikkeen mun kokemukseen maailmasta ja itsestäni luulisin. Erityisesti just noi sosiaaliset jutut, kun kesken toisen osapuolen lauseen tajuaa et on ihan omissa ajatuksissaan/maailmoissaan.
Mäkin viihdyn överihyvin omissa maailmoissani ja sen koen suurimmaksi ongelmaksi. Silmiin en tosiaan pysty ikinä katsomaan keskustelukumppania(paitsi mämmeissä).
Eli mun assiuden/addiuden aiheuttamat ongelmat on pitkälti vuorovaikutukseen/asioiden hoitamiseen liittyviä, muuten oon täysin sinut itseni kanssa. Toki joskus voi mennä omiin maailmoihin uppoutuminenkin överiksi.

Oon ite miettiny tuota kans, että kumpi on dominoivampi. Eka diagnoosi mulle oli assi ja niin lievä add ettei laitettu diagnoosia. Nyt kun uusiksi kävin niin tuli addi diagnoosi assi piirteillä. Että otappa tästä selkoa. Mun oma kokemus asiasta on, että en tiedä. Tällähetkellä tuntuu että assi nostais hieman päätään korkeemmalle.. ehkä.

Musta tuntuu et tää vastaus oli ihan paska, mut menkööt 8)
tRip
Moderator

Post by tRip »

Asiallinen vastaus.

Samaistuin tekstiin.

Mulla meni kait diagnoosit kans joteki solmuun. Mut totes sit vaan, et kerran dg. ni pysyy. Persoona muuttuu, mut tietyt piirteet pysyy läpi elämän.
Koen oikeestaan olevani enemmän erityisherkkä autistisella vivahteella.
Tai alkanut ymmärtää että se on se syy, miksi kaikki tavallinen kuormittaa niin paljon.

Pääosin kaikki sosiaalinen tuottaa vaikeuksia.
Mutta oikeassa, nykysin melkein ainoassa seurassa, missä mä voin olla, on just jees kun voi olla oma ittensä.. Sit ittekseen voi opetella oleen vaikkapa hatsin avulla ilman dexee aina muutamia päiviä.

Lopulta se etten osaa olla siinä omassakaan maailmassa, koska mielenrauha on turmeltu, on pahin lahottaja.
Se ettei löydä enää tietä rauhaan ja mihintahansa keskittymisen tilaan, jossa voi vain olla.
Ku ei osaa vaan olla, mut silti aina jäässä.

Mä jatkan piirtämistä.. Se tuottaa valtavasti nautintoa.,. ja vähentää ahdistuneisuutta. Ihan parasta. =) lääkettä.
Keep it unreal.

soulmate
Lepakko

Post by soulmate »

Lopulta se etten osaa olla siinä omassakaan maailmassa, koska mielenrauha on turmeltu, on pahin lahottaja.
Se ettei löydä enää tietä rauhaan ja mihintahansa keskittymisen tilaan, jossa voi vain olla.
Ku ei osaa vaan olla, mut silti aina jäässä.
Samanlaisii tuntemuksii löytyy tästäkin. Tästä seuraa joskus ahdistusta jne. Nyt kuitenkin pystynyt tarttumaan siihen taas kiinni, osittain sienten avulla löytänyt sen lapsenomaisen itsensä.
tRip
Moderator

Post by tRip »

mömmelö wrote:
tRip wrote:Lääkkenähän käytetään mm. amfetamiinia, joka monilla herättää voimakkaita ennakkoluuloja. Myös itselläni herätti.
Olen pitkään kamppaillut sen kysymyksen parissa, että onko diagnoosini sitten vain tekosyy naukkailla päivittäin amfetamiinia. tarvitsenko sitä oikeasti?
Olisit vaan onnellinen että lääkärisi määrää Dexejä. Ne nimittäin toimivat oikeasti. Sen sijaan metyylifenidaatista tulee niin paljon sivuvaikutuksia, että niistä on oikeasti paljon enemmän haittaa kuin hyötyä.
Kymmen, mitä reilu, +-.. puol laiffii.. Seivhashan amfe mut piriltä.

Mut oikeestaan nyt kun miettii ihan rehellisesti,

mä en todellakaan voi suositella amfea adhd:n, ellet haluu syödä lopun ikäs.

Adddin ja assin kanssa on helpointa ja miellyttävintä omalle itselle opetella elään niiden kanssa. SIt siitä minästä nauttii. Kun kääntää sen potentiaaliin.

ELämä dexe-lääkitykellä oli vähintään yhtä helvettiä kuin koko sekakäyttö riippuvuus. Siinä vaiheessa se on ainoa dopamiini aivoissa, ainoa impulssi toiminnassa, ainoa vire liikahtaa, ja pitää itseään syväjäässä.

Herranjumala. Otin tos pari pv sit dexeä. Söin listan, enkä huomannut mitään minkä vuoks sitä tarvis, muka ollakseen pirteempi, Oikeesti en osaa olla, mut en muka jaksa, ni ihmetteleehän sitä vähä.. Piri syö kunnon.. Aivan.. Aina tuleee uusi poiohja vastaan, mutta henkinen vakuumi-tila on pelottavinta mitä mä tiedän.

Mun henkeä ylläpitää dopamiini-mylly. (stimulanteilla.. ja se on henkisesti.. noh, itsetuhoista elämää, hengen pitimiksi).
**

Nyt Depo-medikinetei syönyt muutaman päivänä. Tää on lääke. Tää ei käristä päätä, ja tää on tarpeeks paskaa, ettei tätä vedä mielellään, ku siihen et osaa vaaan hittovie olla, eikä jatkuvasti mieli kuosis kii.

Sjeet, pahii luuppei dopamiini-pärinät.

Nikotiini.. En edes lietso miten hermosto siitä pitää.. Okei, se ei tukita henkeä.. Mut addiktio on addiktilla 100 kamalampi, kun se matkii tasan sitä amfen dopamiinikäyrää, ilman mitään keskittymistä. Ja..... Toxicated.

Add/adhd:n kans on hyvä oppii elään, mut jos se pähdeongelma on sen rinnalla, ni se on tosi paska juttu, ja sillon must parempi myrkyttää itteään metyylifenidaatilla.
Muuten täyttä bullhittii LÄÄKITYS, SE TEKI MUSTA ADHD:N
. Et muka parans purkista otetulla välittäjäaineel. Omo fixative ja nakit lämpimällä maidolla.

Tuore kiusaus kiitos.

Päihteet on yhtä helppo helvetti. Mulle se on tuntu lopulta voitolta. Olla rehellisesti nisti.

Ongelmat on muual kun mun välittäjäaineissa.

Tai dopamihäiriöisten sukupolveahan minäkin.

druq'sii m oni i..
Keep it unreal.