Sienten kasvatus

Keskustelua psykedeeleistä ja hallusinogeeneista.
spasm
OD

Sienten kasvatus

Post by spasm »

Ei näytä olevan vielä sienten kasvatuksesta omaa topiccia, sienitopicceja vaan löytyy.

Kokemuksia? Neuvoja? Vinkkejä? Kasvatuspäiväkirjoja? Taikasienifoorumilta ja shoomerysta toki löytyy kaikki tarpeellinen, mutta miksei vaulttiinkin oma topic ko. aiheelle.

Itse ajattelin aloittaa ensimmäisen kasvatuksen pikimmiten, printistä tietty. Tuo popcorn-kasvualusta on ilmeisesti aloittelijallekin helppo ratkaisu? Erityisesti kaipaisin neuvoja popcorn-vaiheen jälkeiseen prosessointiin.

Pahoittelen jos topic on aiheeton tms.
Kylmyys johtuu lämpötilasta.
dr.odd
Karvakuono

Re: Sienten kasvatus

Post by dr.odd »

Jeps, itsellekkin printti pasahti postiluukusta ja ensimmäinen kasvatus olis kohta puoliin lähdössä käyntiin. Pitää päivitellä tähän juttua kunhan saisin tarvikkeet ostettua 8) . Mikä lajike spasm? Itselläni Psilocybe Cubensis B+. Linkissä vähän sepostusta lajikkeesta:
http://www.fsre.nl/index.php?option=com ... &Itemid=57
börb
Tofupekoni
Kameleontti

Post by Tofupekoni »

Aika haluttavalta toi B+ näytti ja kuulosti. Jos siis oikeesti olis vähän helpompi.
Last edited by Tofupekoni on Wed 13 Jun 2007, 17:11, edited 1 time in total.
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
sekopäinen lintu

Post by sekopäinen lintu »

Mä teen noihin poprocneihin silleen et annan kolonisoitua laseissa, sitten murennan muoivilaatikon pohjalle rihmaston. Päälle sitten oon pistäny ohuen kerroksen vermikuliitti/kookoskuitu-seosta. Sieltä ne sit nousee.
spasm
OD

Post by spasm »

dr.odd wrote:Jeps, itsellekkin printti pasahti postiluukusta ja ensimmäinen kasvatus olis kohta puoliin lähdössä käyntiin. Pitää päivitellä tähän juttua kunhan saisin tarvikkeet ostettua 8) . Mikä lajike spasm? Itselläni Psilocybe Cubensis B+. Linkissä vähän sepostusta lajikkeesta:
http://www.fsre.nl/index.php?option=com ... &Itemid=57

Minkä koulukunnan tekniikan mukaan kasvatat? Popcorn-kasvualusta? Itse kokeilen ainakin sitä, sillä sen pitäisi tosiaan olla helpompi vaihtoehto onnistumisen kannalta.

En ole vielä lopullista lajiketta päättänyt, tarkoitus olisi tänään vertailla eri cubensiksia ja sen mukaan pistää illalla printtitilaus kulkemaan. fsre:ssä näyttää vaan olevan suurin osa out of stock, mutta ehkä jotain mexicania ajattelin. Tuo B+ kuulosti kyllä hyvältä.

Vielä kysymys, minkälaisilla tarvikkeilla pelaat?
spasm
OD

Post by spasm »

sekopäinen lintu wrote:Mä teen noihin poprocneihin silleen et annan kolonisoitua laseissa, sitten murennan muoivilaatikon pohjalle rihmaston. Päälle sitten oon pistäny ohuen kerroksen vermikuliitti/kookoskuitu-seosta. Sieltä ne sit nousee.
Voiko niitä huolettomasti murentaa, vai onko riskiä että ei lähdekkään kasvamaan jos liian muruksi menee?
spasm
OD

Post by spasm »

Miten hoidatte steriiliyden (onko oikea sana edes)? Jotain etanoli/metanoli härpäkkää varmaankin, mutta miten esim. Lasol? Sisältää ainakin etanolia ja metyylietyyliketonia, mutta uskaltaako sillä sterilisoida, vai onko siinä jotain muutakin ilkeetä mukana?

E: rupesin ihan itsekin miettimään, ei taida lasol olla parhaiten soveltuva aine tähän.

E2: Etanoli-nesteet voi korvata vesi-vetyperoksidi -seoksella?
Pakanasoturi
Lepakko

Post by Pakanasoturi »

spasm wrote:Miten hoidatte steriiliyden (onko oikea sana edes)? Jotain etanoli/metanoli härpäkkää varmaankin, mutta miten esim. Lasol? Sisältää ainakin etanolia ja metyylietyyliketonia, mutta uskaltaako sillä sterilisoida, vai onko siinä jotain muutakin ilkeetä mukana?
Puhtain helposti saatava etanoli kaupasta on varmaankin sinol. Lasolissa on kaikenmaailman saippuaa ym. shaissea mukana. Sinolissa on kaikista vähiten noista "helposti saatavista" etanoleista(vittu miksikä pitäisi sanoa, korvikealkoholeista vai kuinka?)sitä ylimääräistä sontaa etanolin+denaturointiaineiden lisäksi. Toinen on sitten 80% viina, jos sitä saa, tai sitten esim. jonkun kotitekoinen vielä vahvempi viina tai jos jostain ihmeestä löytyy noita 96% "laboratorioetanoleja". Näin. Sinolia itse kuitenkin käyttäisin, käytetäänhän sitä esim. kouluissa kemianluokissa ihan etanolina.
spasm
OD

Post by spasm »

Pakanasoturi wrote:
spasm wrote:Miten hoidatte steriiliyden (onko oikea sana edes)? Jotain etanoli/metanoli härpäkkää varmaankin, mutta miten esim. Lasol? Sisältää ainakin etanolia ja metyylietyyliketonia, mutta uskaltaako sillä sterilisoida, vai onko siinä jotain muutakin ilkeetä mukana?
Puhtain helposti saatava etanoli kaupasta on varmaankin sinol. Lasolissa on kaikenmaailman saippuaa ym. shaissea mukana. Sinolissa on kaikista vähiten noista "helposti saatavista" etanoleista(vittu miksikä pitäisi sanoa, korvikealkoholeista vai kuinka?)sitä ylimääräistä sontaa etanolin+denaturointiaineiden lisäksi. Toinen on sitten 80% viina, jos sitä saa, tai sitten esim. jonkun kotitekoinen vielä vahvempi viina tai jos jostain ihmeestä löytyy noita 96% "laboratorioetanoleja". Näin. Sinolia itse kuitenkin käyttäisin, käytetäänhän sitä esim. kouluissa kemianluokissa ihan etanolina.

Näin mietinkin, että lasol on turhan epäpuhdasta. mutta jos jätetään nämä pesunesteet pois, niin mites se vetyperoksidi? Onko kokemusta? Taikasienifoorumilta luin, että porukka käyttäisi vesi-vetyperoksidi-liuosta (muistaakseni 1:10 suhteessa 3% vetyperoksidi). Sitä ainakin saa apteekista helposti ja ilmeisesti melko tehokas sterilisoija.
Shro
Apteekki

Post by Shro »

Pirtu, sinoli ja vetyperoksidiliuos sopii hyvin pintojen puhdistamiseen.
Rihmaston murentamisessa ei nyt ole mitään muuta kunhan muistaa sen steriiliyden ja että ei purista liikaa käsissä sitä rihmastoa, vaan mahdollisimman hellästi sitä repii/murentaa.

Itse olen aina käyttänyt vermikuliittia kasvualustan pohjana jotenka se on ollut melko helppoa murentaa, mutta luulisi ettei tuo popkornirihmastokaan niin erilainen olisi
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Spasm: Löytyykö painekeitin?

Sinolilla laatikon ja muun kaman steriloiminen, sytkärillä ruisku (jos käyttää, suosittelen tekemään printistäkin ruiskun tai pari) ja sen jälkeen neulan pää pyyhkäistään sinoliin kastetulla pumpulilla tai vastaavalla jolloin se jäähtyy ja pysyy steriilinä. Popparit on ihan jees, mutta kannattaa kokeilla ruisjyviä ja perinteisempiä PF-kakkuja kun vermikuliitti on joka tapauksessa hyödyllinen hankinta. Ekalla kerralla voi kuumottaa ja hermostuttaa, mutta ei hätää, hyvin se menee ja jos ei niin parempi onni ensi kerralla. Eikä kukaan ulkopuolinen saa tietää.

Lajikkeilla ei ole merkittäviä eroja.
spasm
OD

Post by spasm »

Lymykonna wrote:Spasm: Löytyykö painekeitin?

Sinolilla laatikon ja muun kaman steriloiminen, sytkärillä ruisku (jos käyttää, suosittelen tekemään printistäkin ruiskun tai pari) ja sen jälkeen neulan pää pyyhkäistään sinoliin kastetulla pumpulilla tai vastaavalla jolloin se jäähtyy ja pysyy steriilinä. Popparit on ihan jees, mutta kannattaa kokeilla ruisjyviä ja perinteisempiä PF-kakkuja kun vermikuliitti on joka tapauksessa hyödyllinen hankinta. Ekalla kerralla voi kuumottaa ja hermostuttaa, mutta ei hätää, hyvin se menee ja jos ei niin parempi onni ensi kerralla. Eikä kukaan ulkopuolinen saa tietää.

Lajikkeilla ei ole merkittäviä eroja.

Painekeitintä ei löydy, mutta ajattelin käyttää joko tavallista höyrykattilaa tai taikasienifoorumilta lukemaani "uuni-tek" -säätöä, jossa työskennellään puoliksi hieman lämpimän uunin sisällä.

Vermikuliittia pistin jo tilaukseen, eli sillä mennään.
sekopäinen lintu

Post by sekopäinen lintu »

Mä oon käyttäny apteekista saatavaa desinfiointi-ainetta joka vaikuttais olevan tarkoitettu sekä haavoille et pinnoille.
Ruiskun puhdistan keittämällä vedessä ja vetämällä kuumaa vettä ruiskuun.
Keitän ihan perus-kattilassa popparit. On toiminu hyvin vaikka vähän epämääräisellä hygienialla tehnyt keittiössä koko setin.
RiotStarter
Apteekki

Post by RiotStarter »

Kannattaako tilata valmis ruisku vaiko ihan sporeprint?Lieneekö kauhean hankalaa kikkailua sen "liuoksen" valmistaminen mitä sitten suihkitaan purkkeihin. :?
2000-luvun sakilainen.
dr.odd
Karvakuono

Post by dr.odd »

Ei pitäisi olla kovin vaikea tehdä tuota ruiskua itse. Tässä olisi mielestäni loistava opas sienten kasvatukseen video muodossa. Tuossa neuvotaan tuo ruiskun tekokin. Vaatii torrent clientin että voi ladata.

http://btjunkie.org/torrent/Mushroom-Gr ... 3c640b83c2
börb
jakoavain

Post by jakoavain »

Mun mielestä on tyhmää, että täällä on sientenkasvatus topic :(

Tuo taikasieniforum kun ei muutenkaan ole hirveän äänekäs paikka.. *sääliä*
spasm
OD

Post by spasm »

Jiihaa, tänään saapui postilaatikkoon printit. Lajikkeeksi tuli näköjään "Thai", josta sanotaan seuraavaa:

"This strain from Thailand is very suitable for beginners. The colonization speed is average and it fruits very easily.
The mushrooms come in large quantities at once, and during later flushes they can become pretty big."

Substrate: Compost, grain, pasteurized dung & straw.
Temperature during colonization: 28-30 C.
Temperature during cropping: 22-26 C.

Sitten vain loput tarvikkeet kasaan ja kasvatus voi alkaa.

Edit: "Substrate: Compost, grain, pasteurized dung & straw." Eihän tuon välttämättä tarvitse olla mikään juuri noista?
Last edited by spasm on Mon 02 Jul 2007, 16:08, edited 1 time in total.
spasm
OD

Post by spasm »

jakoavain wrote:Mun mielestä on tyhmää, että täällä on sientenkasvatus topic :(

Mitä tyhmää siinä nyt on :o En usko, että se on mitenkään merkittävästi taikasieniforumilta pois, jos täällä on yksi topic aiheelle. Hyvä vaan että on edes joku muu keskustelualue sienten kasvatukselle kun taikasieniforum.
jakoavain

Post by jakoavain »

spasm wrote:Mitä tyhmää siinä nyt on :o En usko, että se on mitenkään merkittävästi taikasieniforumilta pois, jos täällä on yksi topic aiheelle. Hyvä vaan että on edes joku muu keskustelualue sienten kasvatukselle kun taikasieniforum.
Sinänsä tyhmää kun menee trippi.info. ;) Mutta tämä nyt on taas offtopiccia.

Voisin siis sanoa tälläistä, itselläni on popparit kolo vaihees, yks on fruittaukses. Tarvii katsoa tuleeko tästä mitään :)
Tofupekoni
Kameleontti

Post by Tofupekoni »

dr.odd wrote:Ei pitäisi olla kovin vaikea tehdä tuota ruiskua itse. Tässä olisi mielestäni loistava opas sienten kasvatukseen video muodossa. Tuossa neuvotaan tuo ruiskun tekokin. Vaatii torrent clientin että voi ladata.

http://btjunkie.org/torrent/Mushroom-Gr ... 3c640b83c2
Mulla on toi sama, mut siinä on tehty asiat ehkä hitusen vaikeammin kuin youtube videoissa:
http://www.youtube.com/watch?v=ZHJQrsZF ... ed&search=

http://www.youtube.com/watch?v=a-wEPM1w ... ed&search=

http://www.youtube.com/watch?v=zGQok-Un ... ed&search=

http://www.youtube.com/watch?v=cPi6q5rW ... ed&search=
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
spasm
OD

Post by spasm »

Popcorn-tek vai vermikuliitti+ruisjauho -kakut? Mielipiteitä, kokemuksia, keskustelua, kiivasta taistelua?

Olen sen käsityksen saanut, että vermis+ruisjauho -kakuilla saisi suurempia flusheja (enemmän pinta-alaa johon rihmastoa muodostuu), mutta popcorn-tek vaikuttaa varmemmin onnistuvalta tekniikalta. Mitä mieltä olette?
jakoavain

Post by jakoavain »

spasm wrote:Popcorn-tek vai vermikuliitti+ruisjauho -kakut? Mielipiteitä, kokemuksia, keskustelua, kiivasta taistelua?

Olen sen käsityksen saanut, että vermis+ruisjauho -kakuilla saisi suurempia flusheja (enemmän pinta-alaa johon rihmastoa muodostuu), mutta popcorn-tek vaikuttaa varmemmin onnistuvalta tekniikalta. Mitä mieltä olette?
Vastasit omaan kysymykseesi.
spasm
OD

Post by spasm »

jakoavain wrote:
spasm wrote:Popcorn-tek vai vermikuliitti+ruisjauho -kakut? Mielipiteitä, kokemuksia, keskustelua, kiivasta taistelua?

Vastasit omaan kysymykseesi.
Näin on, mutta onko kellään kokemuksia/teorioita kyseisitä metodeista? Kumpaa suosittelette? Onko vermis+ruisjauho -setti kuinka paljon tehokkaampi sadon kannalta, vai kannattaako popcor-tek todellakin aloitteiljalle? Käytännön eroja? Posteja kaivataan asian kokeneilta henkilöiltä.
jakoavain

Post by jakoavain »

Popparithan ei vaadi niin tarkkaa steriilipelleilyä.

Kun taas ruis-touhut vaatii jo melkein välttämättä sen perkeleen painekeittimen, tosiaankin. Tarkempaa touhua.

Eka hakea poppareista sitä kosketusta kasvatteluun ja sitten siirtyä ruis.

Tämä on vain minun mielipiteeni...
spasm
OD

Post by spasm »

jakoavain wrote:Popparithan ei vaadi niin tarkkaa steriilipelleilyä.

Kun taas ruis-touhut vaatii jo melkein välttämättä sen perkeleen painekeittimen, tosiaankin. Tarkempaa touhua.

Eka hakea poppareista sitä kosketusta kasvatteluun ja sitten siirtyä ruis.

Tämä on vain minun mielipiteeni...
Juuri näin olen itsekin asian käsittänyt ja ajatellut.

Jostain syystä taikasieniforumilla tuli päinvastaista mielipidettä; että ensin pf-tek ruisjauhokakkuja ja siitä sitten siirtyä poppareihin kun kokemusta kertyy. Mutta se nyt taisi olla mitä oli.
jakoavain

Post by jakoavain »

Jeah, ite luin ton kyseisen postauksen kanssa. En tiedä sitten haetaanko tollakin vaan sitä että se on tehokkaampi tapa niin kannattais suoraan siihen mennä. Eihän se nyt sen vaativampi oikeastaan ole, kunhan on vaan se oikea välineistö :).
spasm
OD

Post by spasm »

Tänään alkoi ensimmäinen kasvatusprojekti käytännön tasolla. Popcorn-tekillä väännetyt purkit ovat nyt kolonisoitumassa, mikäli aikovat sitä tehdä. Vähän huolestuttaa kuitenkin, että purkeissa olisi liikaa kosteutta. Myös itiöprintti oli todella surkea, itiöitä oli lähes olemattoman vähän, vaikka huolella raaputtelin ne printistä. Vähän luulen, että ensimmäinen yritys ei tuota hedelmää, mutta siitähän sitä sitten oppii.
Delirium Tremens
Kameleontti

Post by Delirium Tremens »

Voihan sitä miettiä aloittavansa vaikka kokonaisista jyvistä substraattina. Ei varmaan hirveitä eroja noiden välillä, ja kuitenkin saatanoita maalataan seinille eli pieleen menee pari ekaa yritystä. ;)
AD_HD @ synirc
spasm
OD

Post by spasm »

Delirium Tremens wrote:Voihan sitä miettiä aloittavansa vaikka kokonaisista jyvistä substraattina. Ei varmaan hirveitä eroja noiden välillä, ja kuitenkin saatanoita maalataan seinille eli pieleen menee pari ekaa yritystä. ;)
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mitä tarkoitat kokonaisilla jyvillä?
Rauzi
Psykonautti

Post by Rauzi »

jakoavain wrote:Mun mielestä on tyhmää, että täällä on sientenkasvatus topic :(

Omasta mielestäni taikasienifoorumin sais poistaa kokonaan ja laittaa sen vaikka vaultin jatkoksi :)