Neurologiset poikkeavuudet [ADHD jne.]

Asiaa Asiasta Asiallisesti.

Onko?

On.
37
35%
Ei.
29
27%
Ehkä.
41
38%

Total votes: 107

Touchet
Moderator

Neurologiset poikkeavuudet [ADHD jne.]

Post by Touchet »

Onko sinulla vaikeuksia keskittyä? Autistisia piirteitä? Lukihäiriö? Tourette? Tarkkaavaisuushäiriöitä / muita diagnosoituna, tai onko sinulla aihetta epäillä olevasi neurologisesti poikkeava?

Mulla on diagnosoitu ADHD-I (pääasiallisesti inattentiivinen, lievää hyperaktiivisuutta) sekä Asperger-syndrooma. Näiden vuoksi prokrastinoin (eli suomeksi sanoen viivyttelen viimeiseen asti, teen asiat mieluiten määräajan ollessa jo ummessa) ja olen aistiyliherkkä sekä lievästi neuroottinen (ahdistunut ja perfektionisti.) Mutta oon silti just vaan ihan paras, enkä yhtään parempi kuin muut, ja tykkään susta vaikket olisikaan samalla tavalla erilainen.

Pilvi menee päähän ihan vitusti, tykkään juoda hulluna (viinaa sekä lakkaa) ja metyylifenidaatti / muut stimulantit auttaa toimimaan. Opiaateista tulee myös helpottunut olo. Psykedeelit on auttanu ymmärtämään. Pamit ja dissosiatiivit lisää ahdistusta.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Tatia
Tuppisuu

Re: Neurologiset poikkeavuudet [ADHD jne.]

Post by Tatia »

Mulla on taas ADHD-c ja Aspergerin syndrooma.
En ole vielä saanut dg:a kummastakaan, mutta "seuranta-aika" on jo tiedossa ja vaikka en dg:a saisikaan jälkimmäisestä(ADHD on varma psykiatrinikin mielestä) tiedän itse olevani AS, mikä riittää mulle. Yritän nykyisin vain hyväksyä sitä mitä olen vaikka haluaisinkin olla syntynyt normaaliksi(siis neurologisesti tyypilliseksi), niin en ole sitä enkä tule koskaan olemaan. Ajoittaista masennustakin on ollut yläasteen alusta asti. Aistiyliherkkyys on kanssa tuttua, se näkyy esim. siinä että en voi käyttää iholla huonolta tuntuvia vaatteita. Olen matemaattisloogiselta älykkyydeltäni reilusti keskitason yläpuolella, mutta mm. tunneälykkyyden kustannuksella. Erityiskiinnostuksena mulla on päihteet ja eritoten psykedeelit, niiden parissa/niistä lukemassa meneekin lähes kaikki vapaa-aika ja mielessäni ne ovat ympäri päivän.

Itselläni savu auttaa tekemään arkipäiväiset asiat(kuten kotityöt), jos nyt ei ihan puhdas indica ole. Savua tuleekin polteltua aina kun on, niin salassa töissä kuin vapaa-ajalla.
Psykedeelit auttavat mua pitämään masikset poissa ja pääni siinä kunnossa että jaksan elää normaalia elämää tässä yhteiskunnassa.
Muista päihteistä pyrinkin pysymään erossa. Tosin MDMA:a jossain vaiheessa aion kokeilla(kun olen varma että kestän ne jälkiolot), koska monet ovat sanoneet sen auttavan AS:n sosiaalisten tilanteiden vaikeuksissa. Tosin omalla kohdalla myös ayahuasca ja DMT ovat tuossa auttaneet.
CharlieBigPpotato
Kameleontti

Post by CharlieBigPpotato »

Mulla on ADHD voimakkain Aspergerin syndrooman piirtein. Ja lisäksi kaksisuuntainen mielialahäiriö (maanisdepressio entiseltä nimeltään). Diagnoses - gotta catch 'em all!
If the falling tide can turn and then recover, all alone we must be part of one another
Thoxium

Post by Thoxium »

En tiedä, pitäis viedä aivot tutkittavaksi, varmaan vitusti paskaa siellä. Tommosilla kyselyillä nyt mitään diagnooseja edes tehdä? Kun on vaan niin helppoa joko vähätellä, liioitella tai kokonaan valehdella niihin.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Minua vähän epäilyttää tällaiset nimikkeet. Olen mutantti, aivoni ovat poikkeavat, en ole samanlainen kuin muut lapset hiekkalaatikolla.
Näkyisikö tämä diagnoosissa jos tarkastuttaisin pääni? Tietenkin diagnoosi tehdään toimintani perusteella, sen oletetaan antavan tarkka kuva aivojeni tilasta. Mutta minä olen tietoinen ja osaan valehdella, joten jos en näe syytä puhua siitä mitä todella koen niin en tee sitä. Tämä tietenkin on jo itsessään hyvin poikkeavaa toimintaa.

Joku voi ajatella "no todettaisiinko sinut 'neurologisesti poikkeavaksi' jos käyttäytyisit normaalisti".
Vastaus on tietenkin se että en käyttäydy (ja ajattele) "normaalisti" (/tavanomaisesti/oletetuilla tavoilla).
En ole lääkäriltä käynyt kysymästä, koska en ole jumissa - en tarvitse apua.

Todettakoon, että omasta mielestäni minulla on ollut autismin piirteitä ja jotain skitsoidiin/skitsotypaaliseen persoonallisuushäiriöön viittaavaa, mutta olen muuttunut muutamassa vuodessa valtavasti monien asioiden vaikutuksesta (päihteet lukeutuu niihin).

Mutta kuten sanoin, olen skeptinen näiden leimojen suhteen.
frapathea

Post by frapathea »

Lymykonna wrote: skitsoidiin/skitsotypaaliseen persoonallisuushäiriöön viittaavaa,
Ne on ihan eri asiat ja imo niitä ei voi sivuttaa vain släshillä, oireet on erilaiset ja diagnoosi ja kaikki.

Mä luin joskus skitsotypaalisesta ja menin lääkäriin koska ne kaikki tuntu olevan mun arkipäivää ne oireet ja se sanoi että ei sulla kyllä mitään tollasta ole, jos olisit ni et ite tietäis, ootko nyt ihan kunnossa kun käyttäydyt hassusti ja pisti lähetteen psykiatriselle... Huoh...

Olin joskus ihan että yhyy salee mulla on as kun porukat vihjaili että mulla olis ollu sensuuntaista käytöstä. Kyllä, mulla on monia tunnusmerkkejä, mä olen vähän sosiaalisesti invalidi mutta pistän sen ennemmin rajatilan piikkiin koska se on nimenomaan mun omaa kyvyttömyyttä itseni kanssa, ja mulla on aistien yliherkkyyttä, mikä johtaa siihen että puolet vaatteissa käytettävistä materiaaleista on pannassa yms. ja oon analyyttis-loogisesti superälykäs ja mulla on todella intensiivisiä kiinnostuksen kohteita mutta ne rajatilantyylisesti heittelee nekin jatkuvasti eri suuntiin enkä päädy mihinkään ikinä. Mutta en mä ole oikestaan as-tyyliin ihmissuhdevammainen, ei se ole siitä kiinni ettenkö osais olla muiden kanssa, en van osaa olla itseni kanssa ja luoja paratkoon ei ole helppoa sopeutua muihin jos peilaat itseäs niistä muista. Sitäpaitsi mä oon superempaattinen mikä sekin poissulkee aspergerii. Myös adhd:ta on epäilty lievästi mutta en usko sen mahdollisuuteen, oon enemmänkin vaan laiska ja välinpitämätön ku keskittymiskyvytön.

Lol en tiiä mitä taas vaahtoon...
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

frapathea wrote:
Lymykonna wrote: skitsoidiin/skitsotypaaliseen persoonallisuushäiriöön viittaavaa,
Ne on ihan eri asiat ja imo niitä ei voi sivuttaa vain släshillä, oireet on erilaiset ja diagnoosi ja kaikki.
Tiedän. Viiva on siinä välissä, koska en ole mikään lääkäri ja havaittavia piirteitä oli kummastakin. Onhan noissa toisaalta voimakkaita yhtäläisyyksiäkin.

Wikipedian Schizotypy -artikkelissa luki:
The dimensional approach, influenced by personality theory, argues that full blown psychotic illness is just the most extreme end of the schizotypy spectrum and there is a natural continuum between people with low and high levels of schizotypy.

Support for the dimensional model comes from the fact that high-scorers on measures of schizotypy may meet, or partially fulfill, the diagnostic criteria for schizotypal disorders, such as schizophrenia, schizoaffective disorder, schizoid personality disorder and schizotypal personality disorder. Similarly, when analyzed, schizotypy traits often break down into similar groups as do symptoms from schizophrenia (although they are typically present in much less intense forms).
Esimerkiksi Enneagram of Personality -typologian (suomeksi lienee joku http://en.wikipedia.org/wiki/Enneagram_of_personality) joidenkin tulkintojen (Riso and Hudson's psychological levels) mukaan persoonallisuushäiriöt ovat vain joidenkin persoonallisuustyyppien käyttäytymismuotoja silloin kun henkilö ei voi hyvin tai on "alhaisella kehitystasolla", kuten Riso ja Hudson asian ilmaisevat. Olen jokseenkin samaa mieltä.

Sen mitä tiedän on se, että jonkin aikaa sitten olisin voinut katsoa diagnoosiin käytettävää listaa ja huomata monessa kohtaa voimakkaita yhtäläisyyksiä. En sitten tiedä kuinka moni lääkäri olisi minut diagnosoinut.

EDIT: Vielä quotea
Don Richard Riso ja Russ Hudson huomasivat kymmeniä vuosia enneagrammityötä tehtyään, että jotkut henkilöt olivat psykologisesti paljon terveempia kuin toiset ja toisaalta taas psykiatriset laitokset ovat täynnä ihmisiä, jotka edustavat oman enneagrammityyppinsä kaikkein sairainta käyttäytymistä. Olisi harhaanjohtavaa niputtaa kaikki tyypin äärilaidat yhteen väittäen, että he käyttäytyvät samalla lailla.
Thoxium

Post by Thoxium »

frapathea wrote:ja oon analyyttis-loogisesti superälykäs
Mulle kun tehtiin virallinen äo-testi (kait se virallinen oli kerran psykologi teki ja otti aikaa), ni sain loogis-älykkyydestä paljon paremman tuloksen keskimääräisestä, muttei sentään minkään muun älykkyyden kustannuksella. Kokonais äo-tulos oli 115, eli pikkasen keskivertoa parempi.

En tiiä mikä testi se oli missä kyseltiin esim. "tunnetko syylisyyttä teoista mitä et ole tehnyt" ja jotain aggressiivisuudesta ja onko pakottavaa tarvetta koskea penistä :lol:
Vastasin niihin kuitenki normien mukaisesti, ettei vaan olis joutunu olee pitempään siellä :lol:
Ehkä olis pitäny vastata rehellisesti, ni olis ehkä pää paremmas kunnos.

Vois sanoo että olen lievästi harhaluuloinen, kokoajan miettii et varmasti on jotain taka-ajatuksia kun on noin mukava, koittaa kusettaa tai vastaavaa.
spasm
OD

Post by spasm »

Hypokondriaa moni vaulttilainenkin sairastaa..
Kylmyys johtuu lämpötilasta.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Itseasiassa mietin joskus tuota, että ehkä olenkin vain luulosairas ja olen haastatteluissa tuonut liian (ja lähes valheellisen) paljon esiin As/ADD-ominaisuuksiani, mutta mainittuani asiasta lääkärille hän kertoi sen olevan ihan suotavaakin tälläisissä tapauksissa, ja että lopulta diagnoosi tehdään kuitenkin kokonaisuudesta eikä suinkaan muutaman oireen aiheuttaman epäilyksen perusteella. Kysessä kuitenkin on neurologinen epätyypillisyys, joka aiheuttaa tietynlaisten piirteiden ilmenemistä, ja sen feikkaaminen on täysin mahdotonta. Kaiken lisäksi sairaat ihmiset helposti havannoivat itseään turhan paljon, ja keksivät itselleen jotain muita oireita saadakseen todellisen ongelmansa katoamaan mielestään. Minäkin luulin joskus olevani skitsofreenikko ja koin käyttäytyväni sen mukaisesti, vaikka todellisuudessa olinkin tulossa sinuiksi itseni kanssa. Tavallaan siihen liittyi tiettyä lohduttomuuden tunnetta, kun tajusi että on parantumattomasti hyvin kummallinen tapaus.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Me olemme outoja. Tämä alakulttuuri houkuttelee marginaali-ihmisiä puoleensa (tai toisinpäin?). Muitakin marginaali-eliömuotoja. Aihen on kielletty, se on jo iso kynnys joka karsii konformistejä pois tältäkin foorumilta.

Voiko tähän kyselyyn edes vastata mitään muuta kuin "ehkä"?

Luulosairautta? Ei.

EDIT: Miten edes voisin olla luulosairas jos epäilen koko luulosairauden olemassaoloa?
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Alakulttuuri?

Ultrakulttuuri.
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Heh.
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Para- way to ultra fucking upper downer all arounder -kulttuuri, ja psykedeelisiä kissankarvoja päälle. Megalomaaninen jee jee.
Tykkään erittäin isosti.
D.E.S
Kameleontti

Post by D.E.S »

ADHD kanssa löytyy yäältä, vajaa vuosi sitten diagnosoitu. Lääkkeet kaapissa atm, ja auttavat... Todella paljon. Olisin voinu haluta diagnoosin tälle kyl aikasemminkin.
"Taste
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Onpa ihan perkeleesti ADHD:ta.
frapathea

Post by frapathea »

Lymykonna wrote:Onpa ihan perkeleesti ADHD:ta.
Ehkä se ajaa ihmiset kybernisteiksi tmv
CharlieBigPpotato
Kameleontti

Post by CharlieBigPpotato »

Riippuvuus ja heikko toiminnanohjaus liittyvät yhteen

Peli- ja alkoholiriippuvuus ovat samankaltaisia kognitiivisen toiminnan suhteen. Kummassakin diagnoosiryhmässä potilailla on tavallisiin pulliaisiin verrattuna enemmän vaikeuksia hillitä impulssejaan, toimia joustavasti, suunnitella toimintaa ja arvioida ajan kulumista. Toimintakyvyn häiriö on laaja-alaisempi kuin Touretten oireyhtymässä. Jälkimmäisessä impulssikontrolli on heikko mutta kognitio muutoin kunnossa. Alkoholiriippuvuutta luonnehtii myös perseverointi; peliriippuvuudesta kärsivillä sitä ei esiinny.

Nämä havainnot teki hollantilainen tutkijaryhmä vertaillessaan noin 50 keski-ikäisen henkilön ryhmiä toisiinsa. Ryhmät oli pyritty valitsemaan mahdollisimman hyvin, pelkästään yhtä häiriödiagnoosia edustaviksi. Tapaukset olivat myös pitkäkestoisia. Peliriippuvuusryhmään ei kelpuutettu niitä, joilla esiintyi jokin päihderiippuvuus tai alkoholin suurkulutusta. Alkoholiriippuvuusryhmään kuuluvat olivat olleet raittiina 3-12 kuukautta.

Monimutkaiset kognitiiviset toiminnot tuottavat vaikeuksia peli- ja alkoholiriippuvuudessa vaikka perustoiminnot, kuten työmuisti ja tarkkaavuus, ovat kunnossa. Tästä syystä ongelmat tapaavat uusiutua ja hoidot epäonnistua. Hoidon tehoa voitaisiin lisätä strukturoimalla ja konkretisoimalla terapiaa mahdollisimman paljon.

Riippuvuuden vaara kasvaa, jos monimutkaiset kognitiiviset toiminnot eivät kehity normaalisti lapsuudessa. Näin ajatellaan käytettävissä olevan - toistaiseksi niukan - pitkittäistutkimustiedon perusteella. (Addiction 2006;101:534) Kari Poikolainen

Lähde: http://www.terveysportti.fi/terveysport ... is_id=8849
If the falling tide can turn and then recover, all alone we must be part of one another
jormamoi
Tuppisuu

Post by jormamoi »

Nykylääketieteen tuntien ei pian tervettä ihmistä ole olemassakaan :?

Niin ja tervehdys kaikille forumilaisille toivottaa uusi käyttäjä :lol:
Ayrenum
Lepakko

Post by Ayrenum »

Erittäin mielenkiintoinen threadi.

Olettaisin, että minulla oltaisiin jo lapsena voitu diagnosoida jotain ylivilkkausjuttuihin liittyvää, jos olisi kohdalle osunut. Faija tiettävästi esti passituksen psykiatrille kun tarhan täti ei tykännyt tyylistäni ja olisi halunnut tutkituttaa pääkoppani. Hyvä niin; koska ei ole koskaan diagnosoitu mitään niin ei ole siten myöskään yritetty poistaa persoonallisia piirteitäni. Sen seurausta uskon olevan sen, että tänä päivänä osaan kanavoida omia ominaisuuksiani jos jonkinlaiseen luovaan toimintaan, en koe esimerkiksi jonkinasteisesta (ajoittaisesta) keskittymishäiriöstäni olevan niinkään haittaa, se on vain ominaisuus, jonka olemassaolo ohjaa elämääni tiettyyn suuntaan; jos sitä ei olisi niin elämäni olisi ehkäpä hiukan toisenlainen.

Olen hyvin samoilla linjoilla Lymykonnan kanssa.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Adhd/Add diagnosoitu, mutta olen löytänyt paljon Asperger-piirteitä itsestäni.
Se selittäisi paljon enemmän..

Enpä kait edes haluaisi olla 'normaali'. Ympäristöön sopeutuminen tosin toisinaan voi olla hyvin haastavaa.
Myös pirun riippuvuudet demonisoivat mieltäni liikaa.

Mä oon kuitenkin melko onnellinen mä.. en litannia kaikenmaailman koodistoja ja hepreaa paperilla.
Kunhan vain tulisin ymmärretymmäksi :razz:
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Hippie
Karvakuono

Post by Hippie »

Mulla on kuulemma vaikea adhd:n kaltainen keskittymishäiriö, ja olen ajatellut että saatan olla hieman vainoharhainen. en sitte siitä tiiä, välillä tuntuu vaa siltä. :shock:
Yam
Karvakuono

Post by Yam »

En tiedä muusta mutta varmasti luulosairas olen enempi tai vähempi. Oon Luullu iha tosissaa et mulla on mm. skitsofrenia, Narsistinen persoonallisuushäiriö... mut oikeesti mul varmaa on joku rankka mielialojen aaltoilu häiriö. :roll: vainoharhainenkin..huhhuh. 8)
Tyhmänä tullaa ja viisaana kuollaa, Matkalla ihmiseltä kuoret pois vuollaa.
Velho
LD50

Post by Velho »

Tuota tuota lääkärin mukaan olen Psyykkisesti epävakaa en tiedä tästä enempää eikä ole paljoakaan tutkimuksia tehty mutta mieli alat heittelee laidasta laitaan aika rajusti.
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag
frapathea

Post by frapathea »

Velho wrote:Tuota tuota lääkärin mukaan olen Psyykkisesti epävakaa en tiedä tästä enempää eikä ole paljoakaan tutkimuksia tehty mutta mieli alat heittelee laidasta laitaan aika rajusti.
Homo. Ei se o nurologinen poikkeavuus amirite? Eiks tääl o tällaselle angstille iha ketjunsakin.
Kalavale
Apteekki

Post by Kalavale »

"Sairaan" ja "terveen" aivokemiassa ei oikeasti ole mitään eroa, tutkikaa asiaa. Vittu te olette syöttöporsaita, jotka luulette tuollaisesta asiasta olevan kyse.
All things are equal, there are no special things.
tRip
Moderator

Post by tRip »

On ihan sama olenko sairas vai terve, kunhan saan jokapäiväisen huumeeni sopeutuakseni tähän paskaan.
Itse koen vain olevani liian herkkäsieluinen persoona tähän julmaan maailmaan.

Kyse on sopeutumisesta. Toiset sopeutuvat, toiset eivät. Vahvimmat pärjäävät, heikoiommat kuihtuvat pois.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Kalavale
Apteekki

Post by Kalavale »

tRip wrote:On ihan sama olenko sairas vai terve, kunhan saan jokapäiväisen huumeeni sopeutuakseni tähän paskaan.
Itse koen vain olevani liian herkkäsieluinen persoona tähän julmaan maailmaan.

Kyse on sopeutumisesta. Toiset sopeutuvat, toiset eivät. Vahvimmat pärjäävät, heikoiommat kuihtuvat pois.
"Herkkäsieluinen" eli laiska, miksi aina pitää yrittää kaunistella asioita. Vitut täällä kenenkään elo mitään paraatijuhlaa ole. Ja hah olen aivan tosissaan sen suhteen että aivokemiallista eroa ei ole, minulla on kuulemma adhd, keskivaikea masennus ja vaikka mitä muuta paskaa, adhd:n diagnosointiin käytettiin oikein neurologin apua ja magneettikuvia. Paskanvitut, omaa suggestiota on se että takana ongelmissa olisi joku mystinen tauti eikä oman psyykkeen laiskuus ja heikkous, sellainen ruikuttajan asenne.
All things are equal, there are no special things.