Kärpässienet

Keskustelua dissosiatiiveista ja delirianteista.
Dexma
Moderator

Re: Kärpässienet

Post by Dexma »

growy wrote:Lähen huomenna aamulla luontoon koiran kanssa katsomaan jos vaikka kärppäreitä jo löytyis.. Voi olla että vähän liian aikaista mutta luulisin että muutama yksilö löytyisi kun täällä on satanut todella paljon.
Löytyikö ollenkaan?
growy
Kameleontti

Post by growy »

Etsimiseen meni melko kauan.Ensin kävin vakiomestat katsomassa,ei mitään.
Suuntasin muualle ja löysin yhden joka oli kuvinut,aivan rei`illä ja pieni. Vähän matkan kävelin niin löytyi muutama pieni,hyvännäköinen yksilö. Otin talteen.
Kahteen sieneen siis jäi,mutta kyllähän sekin mieltä lämmitti.

Muut löytäneet jo?
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Tämä ketju tuo esiin karut realiteetit, syksy lähestyy.
Lucid
Karvakuono

Post by Lucid »

Näitäki ennen tuntu et näki kaikkialla mutta nyttenkö niistä olis kiinnostunu ni ei tunnu löytyvän mistään!
spasm
OD

Post by spasm »

Tänä vuonna saattaisi tulla melko hyvä sienisato. Kriittisin aika rihmaston kehitykselle (ihan alkukesä) oli suht sateista jos en väärin muista.. Nyt vielä hyvät lämpötilat ja lisää sadetta. Tärkeimmät sateet on kuitenkin jo satanut :)
Kylmyys johtuu lämpötilasta.
chibbo

Post by chibbo »

Muistelen, että tähän aikaan viime vuonna oli maa täynnä jo kärpässieniä mutta nyt en ole nähnyt ensimmäistäkään :shock:
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Ensimmäinen sieni löytyi!!! Kohta alkaa kärpyn kiskominen... Kuhan vain se sieni saisi pari kaveria... Perkele en jaksa odottaa... :D :D :D :lol: :lol: :lol:
bol
Kameleontti

Post by bol »

Thoxium wrote:Saako noista Amanita Muscaria extracteista mitään irti? Kellään kokemuksia, esim 15x kertasesta? Ei malttais kuivattaa metsän omia päivää kauempaa, olen kärsimätön.
Kannattaa tosiaan varoa noita nettikauppojen amanitoja. Lukenut jotain kolme trippirapottia erowidistä ja he joutuivat pyörähtämään sairaalassa, koske he ovat ottaneet juuri näiden headshoppien amanitoja. Ei varmaan kuivattu tarpeeksi hyvin tai miten lie he niitä tuottavat.. Tai sitten ei vaan pääkoppa kestä.
Eli kannattaa vaan Suomen luonnosta amanitat keräillä. :mrgreen:
Tuppu
Tuppisuu

Post by Tuppu »

Tietääkseni suomalainset punakärpässienet on vahvuudeltaan ihan kansainvälistä huippua, joita ihan ulkomailta asti tullaan sienestämään.
Thoxium

Post by Thoxium »

bol wrote:
Thoxium wrote:Saako noista Amanita Muscaria extracteista mitään irti? Kellään kokemuksia, esim 15x kertasesta? Ei malttais kuivattaa metsän omia päivää kauempaa, olen kärsimätön.
Kannattaa tosiaan varoa noita nettikauppojen amanitoja. Lukenut jotain kolme trippirapottia erowidistä ja he joutuivat pyörähtämään sairaalassa, koske he ovat ottaneet juuri näiden headshoppien amanitoja. Ei varmaan kuivattu tarpeeksi hyvin tai miten lie he niitä tuottavat.. Tai sitten ei vaan pääkoppa kestä.
Nojoo, saas nähä kunhan noita rupee näkymään. Montako pyöreää kärpäsientä tarvitsee hyvälle tripille?
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Thoxium wrote:
bol wrote:
Nojoo, saas nähä kunhan noita rupee näkymään. Montako pyöreää kärpäsientä tarvitsee hyvälle tripille?
10-20 g kuivaa tavaraa, noin 3 sientä... kait?????
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Juu, suomalaiset kärpässienet on tosiaan tota jotain euraasialaista strainia, samaa mitä kaikanmaailman siperiashamaanitkin ovat aikoinaan kiskoneet. Esim. jossain Amerikanmantereella missä kasvaa paljon heikompaa lajiketta Suomi-sieniä pidetään huippulaadukkaina. Mietittiin joskus että noista saisi hyvät rahat kun perustaisi jonkun rapakon taakse myyvän nettifirman.

Yhdenkin syksyn kun etsiskelee aktiivisesti niin kyllä alkaa löytyä, kun sienestystaktiikaan ja paikat joissa kärppärit kasvaa. Koivujen juuret on yksi varma mesta. Joku on joskus väittänyt että amanita muscaria ja koivu eläisivät jonkinasteisessa symbioosissa, eli jos jostain löydät kärpässienen, niin jossain lähistöllä on oltava koivu, koska muuten sieni ei tulisi toimeen. Tiedä tuosta nyt sitten?

Ja kannattaa ravistella se sienen lakki kun irrottaa jalasta. Varmistuu näin että paikalla kasvaa ensivuonnakin sieniä.
bol
Kameleontti

Post by bol »

Asidyyli wrote:Yhdenkin syksyn kun etsiskelee aktiivisesti niin kyllä alkaa löytyä, kun sienestystaktiikaan ja paikat joissa kärppärit kasvaa. Koivujen juuret on yksi varma mesta. Joku on joskus väittänyt että amanita muscaria ja koivu eläisivät jonkinasteisessa symbioosissa, eli jos jostain löydät kärpässienen, niin jossain lähistöllä on oltava koivu, koska muuten sieni ei tulisi toimeen. Tiedä tuosta nyt sitten?
Tuon on pakko pitää paikkaansa.
Meidän talon pihalla on neljä koivua ja niiden lähettyvillä aivan helvetisti kärpässieniä.

EDIT: Kesän ensimmäiset kaksi kärppäriä kerätty. Tietysti omasta pihasta :mrgreen: .
Pitää vain toivoa, ettei toukat syö niitä, kun ovat kuivumassa.
bol
Kameleontti

Post by bol »

Tänään lähtee ensimmäinen kärpässienikokeilu. Annos 5,05g ja sienet ovat ollet vuoden kaapin perällä. Klo 17:30 tungen sienet jugurtin kera suuhuni.
Kirjottelen varmaan jonkinsortin päivitystä sienen vaikutuksista minuun huomen aamuna. :arrow:
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Mulla on yhä säilössä iso satsi kuivattuja sieniä vuodelta 2002 tai 2003. Oon aina toisinaan miettinyt että pitäisköhän nuo vuosikertasienet tyypata huvikseen. Aika kuumottavaa vaan että ovatko säilyneet. Ovat olleet isossa lasipurkissa jossa pyökkikorkkinen tiivis kansi. Taisin joku vuosi sitten avata ja haistella, ei ollut miellyttävä haju! Mutta toisaalta osa siitä oli varmaan tuota amanitojen jo itsessään eltaantunutta tuoksua.

Mulla on myös edelleen jossain kirjekuorellinen kuivattuja psiloja vuodelta 2004. En usko että ovat menneet miksikään, mutta ongelma on että en muista oliko ne juuri se erä jossa oli hometta mukana kun harvestoin ne kuivumaan, ja jotka oli tarkoitus heittää vaan pois.
Happohuppu
Apteekki

Post by Happohuppu »

bol wrote:Tänään lähtee ensimmäinen kärpässienikokeilu. Annos 5,05g ja sienet ovat ollet vuoden kaapin perällä.
Jännä nähdä miten käy. Oman kokemuksen mukaan kärpässienet menettävät säilytettäessä tehonsa nopeammin kuin muut luonnontuotteet.
Looking for planet Gong...
mauseri
LD50

Post by mauseri »

minkähän takia en oo saanu hyviä oloja noista?kahdesti oon ottanut kerran keitin ja join veden,nukahdin ja näin mahtavan unen,toisella kertaa kuivasin uunissa(50 luukku auki).ei toiminu yhtään.vois vielä kerran koittaa,miten kannattaa kuivata?
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

mauser1911 wrote:minkähän takia en oo saanu hyviä oloja noista?kahdesti oon ottanut kerran keitin ja join veden,nukahdin ja näin mahtavan unen,toisella kertaa kuivasin uunissa(50 luukku auki).ei toiminu yhtään.vois vielä kerran koittaa,miten kannattaa kuivata?
Parasta taitaa olla kuivata uunissa hyvin miedolla lämmöllä (no eipä paljon alle 50 kyllä ole järkeä alkaa uunia lämmittääkkään), tai mieluiten huoneenlämmössä, hyvin ilmastoidussa paikassa. Itse tein siten että paloittelin lakit mahdollisimman pieniksi siivuiksi ja laitoin leivinpaperille kuivumaan (talouspaperi imisi paremmin kosteutta mutta tarttuvat siihen kiinni). Alustaksi jokin ritilä vaikkapa,, niin että ilma vaihtuu myös alapuolelta. Sitten toivoo vain ettei toukat iske tai sienet homehdu. Kannataa valita kuivauserään pelkkiä valioyksilöitä, yksi mätä omena korissa voi pilata muutkin.

Tämä on kai paras kuivausmetodi, koska (jos muistan oikein päin) niin vaatii tosiaan aikaa että iboteiinihappo sienissä konvertoituu muskimoliksi(?) jolloin vaikutukset ovat paremmat. Tähän voi mennä vuosi, parikin. Tätä mieltä ovat jotkut alan kulinaristit.

Tuossa joku sanoi että sienet menettäisivät tehonsa nopeammin kuin muut luonnontuotteet, mutta jos tuo sanomani pitää paikkansa niin tehojenhan pitäisi vain vuosien saatossa parantua, ainakin johonkin rajaan asti. Onhan joku pari vuotta pitkä aika verrattuna vaikka kannabikseen, joka mielestäni jääkaapissakin menettää merkittävästi tehoaan about kuudessa kuukaudessa.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

mauser1911 wrote:minkähän takia en oo saanu hyviä oloja noista?kahdesti oon ottanut kerran keitin ja join veden,nukahdin ja näin mahtavan unen,toisella kertaa kuivasin uunissa(50 luukku auki).ei toiminu yhtään.vois vielä kerran koittaa,miten kannattaa kuivata?
Itse tein näin: Uuniin sitten sellaiseen kippoon jossa esim, voi pihvejä lämmittää (vaikka lasinen), uuni 50 asteeseen, uunin luukku kiinni, koska se neste on tärkeetä tavaraa ja sitten, olikohan tollaset 8 tuntia...
Ahab

Post by Ahab »

Amanitojen kanssa on jo aika hyvin jos on nähnyt edes mahtavan unen. Tuntuu että jää monella monesti toimimatta.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Kyllä ne itsellä ainakin toimivat mutta hankala sanoa mikä vaikutus varsinaisesti oli. Muistikuvat amanita-illasta ovat hämärät, jossain vaiheessa kuulin mm. miten äitini puhui minulle radiossa, mutta se olikin Terence McKenna... jossain hyvin sekavissa mietteissä makoilin unen ja valvetilan rajamailla. Myöhemmin kävin kamalassa lumipyryssä ulkona katselemassa jotain lumiveistoksia ja eksyin kaverini kämpille - hänen mielestään olin aika sekavassa tilassa.

Toisella kerralla oli sitten hiukan erilaisia vaikutuksia, joista osa varmaan johtui kannabiksesta.
bol
Kameleontti

Post by bol »

Jonkinlaisen stoorin kirjoittelin tuonne -> viewtopic.php?f=34&t=1876

EDIT: Onkohan hengenvaarallista juoda alkoholia päivä sienten nauttimisen jälkeen?

EDIT2: Ei näköjään ole. Kahdeksan pulloa olutta nautittu ja myös 1mg loratsepaamia. Hengissä ollaan.
Last edited by bol on Sat 02 Aug 2008, 12:23, edited 1 time in total.
normalisoija
Karvakuono

Post by normalisoija »

söin tässä eilen aamulla kärpäsieniä ja olot olivat seuraavat.

1. pistelyä mahassa ja armoton kusihätä kokoajan
2. pahoinvointia, jota seurasi kumminkin aina hyvä olo
3. karuselli
4.totaallinen flippaus: hukkasin omasta mielestäni ajatukseni ja lopulta huomasin,ettei minulla ole enää päätä, kuiskailua takaraivossa.
5.pää löytyi, kun ajatukset löytyivät.
6.ymmärsin mitä kasvit juttelivat minulle, kuten myös eläimet.
7. äänet kuuluivat FLANGERIN kautta
8. yrjökohtaus ja hurraa huutoa jostain kaukaa.
9.huomasin olevani sisällä ja olin vain luullut olevani ulkona kämpästäni. juttelin muovisille koristekasveille
10 skarppi-olo...syömään ja kaupungille linjaautolla
11. linjaautossa oli niin hauska matkustaa,että tulin samalla myös takaisin.
12. takaisin kotiin ja filmejä katsomaan.

loppupeleissä oli kyllä tosi hauskaa, vaikka flippasin välillä.
chibbo

Post by chibbo »

Minkälaisella annostuksella ja miten kuivattuja?
normalisoija
Karvakuono

Post by normalisoija »

chibbo wrote:Minkälaisella annostuksella ja miten kuivattuja?
n.15gemmaa ja vuoden ollut kuivamassa

nytkin olo on pirteä ja ei mitään huonojaoloja ollut.
ens vuonna uudestaan.
spasm
OD

Post by spasm »

normalisoija wrote:söin tässä eilen aamulla kärpäsieniä ja olot olivat seuraavat.

3. karuselli
4.totaallinen flippaus: hukkasin omasta mielestäni ajatukseni ja lopulta huomasin,ettei minulla ole enää päätä, kuiskailua takaraivossa.
9.huomasin olevani sisällä ja olin vain luullut olevani ulkona kämpästäni. juttelin muovisille koristekasveille

Tää kuulosti just hyvältä :)
Varsinkin numero 7..
Kylmyys johtuu lämpötilasta.
normalisoija
Karvakuono

Post by normalisoija »

spasm wrote:
normalisoija wrote:söin tässä eilen aamulla kärpäsieniä ja olot olivat seuraavat.

3. karuselli

Tää kuulosti just hyvältä :)
Varsinkin numero 7..
numero 7 on myös minun uusin suosikki.
Asidyyli
LD50

Post by Asidyyli »

Mulle muuten tulee toi flanger-efekti aina kun on juossut todella rasittavan lenkin. Sitten kun seisahtuu niin sydän pamppailee ja tuntuu että pyörtyy. Veri humisee korvissa ja tuntuu että ohiajavien autojen ääni väpättää flangerin läpi.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Itselläni tuli aikoinaan enemmän kaiku efektiä noista amanitoista korviin...
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Ette muuten arvaa, kuka kuivattelee noin puolenkilon amanita saalista!!!! HAHAHAAAA! Mää taidan kiskoo koko syksyn näitä... TOIMII!