Kärpässienet

Keskustelua dissosiatiiveista ja delirianteista.
dimitri
Lepakko

Re: Kärpässienet

Post by dimitri »

Kohta minä kaverin kanssa ainakin. :)
Ensiö
Lepakko

Post by Ensiö »

Onks kärppäreitä jo paljon metsissä? Istuin yksi päivä bussissa melko edessä ja huomasin tien vieressä metsän reunalla olevan paljon punertavia isoja sieniä, no tietysti aloin tähyilemään niitä tarkkaavaisesti oikein kääntymällä sivuttain. Sitten tajusin että bussi on ihan täynnä ihmisiä ja todennäköisesti jokainen matkustaja huomasi mitä oikein tähyilen :D
Minä. Nimeni on Puks. Olen ainoa elollinen Saturnuksessa. Muks!
dimitri
Lepakko

Post by dimitri »

Kaveri ainakin kehui spotanneensa järkyttävän määrän kärppäreitä, huomenna metsälle. :)
spasm
OD

Post by spasm »

Ensiö wrote:Onks kärppäreitä jo paljon metsissä?
On.
Kylmyys johtuu lämpötilasta.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

dimitri wrote:Kaveri ainakin kehui spotanneensa järkyttävän määrän kärppäreitä, huomenna metsälle. :)
On ja vitusti!!! Nyt lähdetään kuuhun!
dimitri
Lepakko

Post by dimitri »

Helvetti, tuntuu kuin kärpässienillä olisi joku korkeampi voima. Valmistellessa kämppään pelmahti siivooja, joka ei onneksi tajunnut mitään asiasta, etenkin kun nuo toisessa topikissa esittämäni "semit" olivat pöydällä paperin päällä juomalasin alla sporeprinttiä odottamassa. 40 minuuttia kerkesivät siivoojan jälkeen olemaan, kun paikalle tuli kaverin isä. Vittu mikä kuumotus. Muutenkin valmistellessa tuntuivat sellaisilta, että "et meitä syö".
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

dimitri wrote:Helvetti, tuntuu kuin kärpässienillä olisi joku korkeampi voima. Valmistellessa kämppään pelmahti siivooja, joka ei onneksi tajunnut mitään asiasta, etenkin kun nuo toisessa topikissa esittämäni "semit" olivat pöydällä paperin päällä juomalasin alla sporeprinttiä odottamassa. 40 minuuttia kerkesivät siivoojan jälkeen olemaan, kun paikalle tuli kaverin isä. Vittu mikä kuumotus. Muutenkin valmistellessa tuntuivat sellaisilta, että "et meitä syö".
Joo, noissa kärpyissä on ihan oma henkensä... Niinkuin kaikissa aineissa, mutta kärpässienet ainakin on jotain maagisia mielestäni...

Tuli muuten, tuossa otettua lasiin säilöön, kaikki neste, mikä kuivatuksessa jää uunipellille, mitenköhän tämä kannattaisi nauttia? Haju on aika etova... :cry:
dimitri
Lepakko

Post by dimitri »

Kaverin kanssa pistettiin se kuivumaan ja aateltiin testata miten toimii vapotettuna. Mutta viimekesänä tuli laitettua muutamaksi pisaraksi tiivistynyt litku appelsiinimehun sekaan ja juotua. Se toimi kyllä, aiheutti sitä kaiken ihmettelyä ja tajuamista. Järkyttävämpää visuaalia ei tullut yliterävän, ylivärikkään ja kirkkaan näkökentän lisäksi.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Otin tuossa klo 20.00 noin 50 g kuivattua sientä... Menin saunaan nopeasti sienten syötyäni. Jo saunassa koin, että aistit alkoivat vastaanottamaan enemmän kuin normaalisti. Siitä tulin ulos, tunsin kiihtyväni jotain kohti. Katselin, TV:tä tai oikeastaan punakärpässieni dokumentin. Yhtäkkiä paha olo valtaa mahani. Tämä oli joskus kello 22.00 käyn oksentamaan, ja menen makoileen sohvalle. Kova väsymys valtaa kehoni, ja suljen silmäni.

Matka alkaa, hiljaa. Ensiksi putoilen läpi erilaisten tasojen, ja yhtäkkiä tunnen kuinka itseltäni häviäisi keho ja jotain osaa mielestä. Olen jossain lähes nirvanan kaltaisessa tilassa. Tyhjässä tilassa ilman mitään... Täältä rupean jotenkin pikku hiljaa nousemaan. Yhtäkkiä taas aistin samanlaisia asioita kuin normaalisti. Herään huoneeseeni, mutta kaikki ei ole kuin ennen. Olen ulkona kehosta. Kehoni tanssii vaikka missä yläilmoissa palaillen aina takaisin kehoon ja takaisin ilmaani. Herään pikku hiljaa täydellisesti. Huomaan rankan väsymyksen. Oli aika jumitus fiilis. Muutenkin aika paha MITÄ TAPAHTUI????? Huomaan kuinka paljon tarvitsen energiaa ja jotain... Hyvä olo valtaa kehon. Jonkin kumman takia tunnen oloni, "terveeksi". Herään, olotila on euforinen ja jotenkin puhtaalla tavalla "normaali". Ihana tunne. Punakärpässieni tuntui parantavan jotain minussa... Katsotaan kuinka kauan fiilis kestää.
bol
Kameleontti

Post by bol »

Huhhuh.. 50g. Itellä ei kyllä riittäis pokka tuohon : D. Itse en yli 15 gramman mene.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Loppuillasta, menikin homma siten, että lähdin aluksi puistoihin yöllä kävelemään, tunsin syvää rakkautta luontoon. Olin yhdellä sillalla, miettimässä tripin loppumista:

"Voi voi, kuin en haluaisi tämän tunteen loppuvan..."

Tunne loppuu, niinkuin elämä, jäljelle jää vain muisto...

Loppuillasta päätin sitten jatkaa päivääni bentsoilla, alkolla, yms yms... Herään aamulla sängystä ja en muista mitään loppuillasta... :D :D
Ahab

Post by Ahab »

Dexma wrote:Katselin, TV:tä tai oikeastaan punakärpässieni dokumentin.
Kerro tästä lisää.
dimitri
Lepakko

Post by dimitri »

Tuli koitettua vapottaa tuota kuivattua kärpässienijauhetta, no eipä se meinannut edes höyrystyä. Kärppärimehukin oli kuivattu ja lätkittiin ennen jauhetta vapoon, se vasta höyrysikin, maistui palaneilta grillisipseiltä. Nyt on hieman pöhnäinen olo, vapottamisesta aikaa noin 5min, lievää jälkikuvaa (trace), naamaa kuumottaa. Äskön tuli fläsäri tai joku välähdys näkökentässä, alkaa nousemaan. Huvittunut olo, ehkä humalainenkin vähän. Tuntuu avoimelta. Teen keittoon siis. Ja teetä tultiin keittämästä. Vapotuksesta tällöisen ajantajunmukaan 20min. Tee tuli keitettyä hartaasti, tai siltä se tuntui. Tee huiviin. Näkökentän reunoilla tapahtuu ja hyttysverho näytti kivalta. Sekava olo. Dose on 2,5 lakkia.
Last edited by dimitri on Fri 29 Aug 2008, 22:02, edited 1 time in total.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Ahab wrote:
Dexma wrote:Katselin, TV:tä tai oikeastaan punakärpässieni dokumentin.
Kerro tästä lisää.
Löysin linkin itseasiassa täältä vaultista, forumilta video dokumentteja...
Tässä linkki:
http://video.google.com/videosearch?q=A ... tesearch=#

Oikeastaan aika huono dokumentti mielestäni... Menee vähän ympäripyöreeksi... Henbanesta myös samat tyypit teki dokkarin ja senkin katselin... Tämäkin jäi vähän ympäripyöreeksi...

Palaan vielä kokemukseeni. Jännittävää kuinka "terve" ja "selvä" olo tuo aine tuotti. Ensiksi terveys oli tärkeä tunne. En ole ollut pitkään aikaan terve psyykkisesti, olen tuntenut myös kehoni jo hauraaksi, vaikken vanha olekkaan tunnen, että minulla on jo elämä kääntynyt ilta puolelle. Mutta amanita, teki minut terveeksi, en ollut sen vahvempi kuin normaalisti, mutta tuntui kuin hauraus ei haitannut minua. En ollut nuori, en vanha. Enemmän jotenkin "neutraali". Esim, Dexmeissä koen olevani vahva, jopa yli-ihminen, 4-ho-met teki minusta lapsen, ehkä amanita teki minusta minut itseni. Juuri sellaisena kuin olen, paljas minä.

Sitten tuohon selvään oloon... Kaikki me tiedetään (ainakin luultavasti) milloinka joku huume vaikuttaa, kaikki me tiedämme miltä tuntuu herätä siten, että on monta selvää päivää takana (tai no ehkä moni vain muistaa hataria muistikuvia). Tällöin tuntuu selvältä, mutta tuntui amanitat teki minusta vielä selvemmän. Olin taas enemmän neutraali. Tämän kokemuksen jälkeen olenkin miettinyt, olisiko mahdollista, että tämä meidän "normaali" olo on jotenkin + taikka - puolella sen sijaan kuin "neutraalilla" tasolla.

(alla oleva tarina voi olla aika yleistä mutta kerrottakoon...)
Kerrottakoon vielä amanitan tekemästä dissosiaatiosta. Aluksi, tuntui vain väsymys. Joku pakotti minua shamanistisen tuntuiseen transsiin. Makoilin sohvalla, näin erilaisia "valokuvia" jostain mieleni sopukoista. En kyllä enään muista mitä... Todellakin putoilin niinkuin Liisa ihmemaahan erilaisten tasojen läpi. Kello löi uusia ulottuvuuksia, menin ylös alas ja alas ylös... Availin ovia, joista aukesi uusia halleja. Loppujen lopuksi absurdin ja abstraktin kokemuksen jälkeen pysähdyin johonkin todellakin selvään, ja puhtaaseen olotilaan. Aistit tunsivat vain valkoista tasoa, ei muuta. Pää oli valkoinen, ei ajatellut, puhdas ajatuksesta. Täysin valkoinen. Kaikki oli neutraalia.

Kummallista kuinka käytän sanaa neutraali niin paljon, kertoakseni kokemustani. Universumi, tuntui olevan kaukana jossain, missä minä en ollut, olin mennyt sen rajan yli. Olin täysin neutraalissa tilassa... Jotenkin pystyn yhdistämään kokemustani Liisa Ihmemaahan. Ja eikös hindulaisilla ja budhalaisilla ole ajatuksia jostain "neutraalista" tilasta... Rigveda kirjoissa puhutaan Somasta... Jotenkin tämäkin tuntuu näyttävän nyt minun ajatuksissa yhteyksiä...
dimitri
Lepakko

Post by dimitri »

Nousussa ollaan, lihakset puutuu ja tavarat alkavat vähitellen venyä ja vanua.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Miten tuota saisi parhaiten säilöttyä ilman homehtumista??? Itse koitin ja viikon oli, pienessä ilmatiiviissä paketissa ja alkoi jo hometta näkymään...
_FOOL_
Apteekki

Post by _FOOL_ »

Dexma wrote:Miten tuota saisi parhaiten säilöttyä ilman homehtumista??? Itse koitin ja viikon oli, pienessä ilmatiiviissä paketissa ja alkoi jo hometta näkymään...
Taikasienet säilyvät ainakin parhaiten niin, että kuivaamisen jälkeen ne säilötään minigrippiin niin, että mukaan pussiin laitetaan kosteuden poistaja(desiccant). Tällaisen voi rakentaa itse kirkkaasta kissanhiekasta ja kahvinsuodattimesta, mutta näitä nyt saa vaikka kenkäkaupoista kun pyytää. Pussissa lukee silica gel, do not eat, throw away, yms. Sisältää sellaisia pieniä rakeita, jotka on valmistettu natriumsilikaattien väkevästä liuoksesta, vesilasista. Sienistä tulee päivässä rutikuivia, jonka jälkeen minigrip on hyvä avata toiseksi päiväksi ja ottaa pussi ulos haihduttamaan. Tämän jälkeen pussi laitetaan seuraavana päivänä takaisin minigrippiin ja se suljetaan. Minigripin ei tarvitse olla vakuumipuristeltu vaan riittää että sienet ovat ilmavasti pussissa. Tämän jälkeen minigrip sienineen säilötään pimeässä ja huoneenlämmössä.
Image
Ahab

Post by Ahab »

Mä olen tehnyt niin että pistän kokonaiset lakit sanomalehden päälle, sanomalehden patterin viereen ja tuuletin puhaltamaan suoraan lakkeja kohti. Välillä käyn kääntämässä lakit. Yön yli kun antaa olla niin ovat olleet kuivia. Sitten vaan lasipurkkiin kuten ketjun ensimmäisen viestin kuvassa ja purkki pimeään ja viileään. Aina joskus voi tuulettaa purkin.
Lord_Wilderness
Tuppisuu

Post by Lord_Wilderness »

Itellä tossa levyllinen kärppäreitä uunissa 50 C, aattelin muutaman tunnin pitää ja sen jälkeen sanomalehden päälle tuuletukseen. Olis tarkotus parin viikon päästä syödä ja aattelin että kun on vaan 2 isoa (about 20cm halkaisija) ja pari pientä lakkia ni riittääkö ekalle amanita-kokeilulle? Kyllähän noita rupee tossa lähimettissä olemaan, mutta aattelin et ekaks koittais miedolla kokeilulla...
Life is a waterfall, we drink from the river,
then we turn around and put up our walls,
swimming through the void, we hear the word,
we lost ourselves, but we find it all...
kvia
Tuppisuu

Post by kvia »

Löysinpäs metsästä valehtelematta kilon kärppäreitä! :D Huomenna ettimään lisää!
juke-
Tuppisuu

Post by juke- »

Paahdoin 6 pientä nuoren sienen lakkia, hieman alle 10cm, uunissa n. 85 asteessa 8 tuntia. Tämän jälkeen jauheeksi. Seuraavana päivänä haudutimme kaverini kanssa teen tästä jauheesta ja joimme puoliksi. Mitään vaikutuksia, ei edes sitä kuuluisaa nauseaa, ei tullut.

Tuhoaako tuollainen 90 asteen uunilämmitys todellakin sienten vaikuttavat aineet? Sitä mehua niistä valui mutta kaatelin ne takaisin kuivavien palasien päälle.
kvia
Tuppisuu

Post by kvia »

juke- wrote:Paahdoin 6 pientä nuoren sienen lakkia, hieman alle 10cm, uunissa n. 85 asteessa 8 tuntia. Tämän jälkeen jauheeksi. Seuraavana päivänä haudutimme kaverini kanssa teen tästä jauheesta ja joimme puoliksi. Mitään vaikutuksia, ei edes sitä kuuluisaa nauseaa, ei tullut.

Tuhoaako tuollainen 90 asteen uunilämmitys todellakin sienten vaikuttavat aineet? Sitä mehua niistä valui mutta kaatelin ne takaisin kuivavien palasien päälle.
Kyllä se tuhoaa ne vaikuttavat aineet jo. Kannattaa lämmittää jossain 60-70ºC.
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

Post by Tyhmä Kansalainen »

Tuosta en osaa sanoa informaatiota, että milloin vaikuttavat aineet alkavat tuhoutumaan lämpötilan kohotessa... Ei ole tullut luotettavaa tietoa vastaan, mutta osa ihmisistä sanoo, että miedolla kuivatus ja toiset sanovat, että lämmöllä ei ole väliä. Tiedä sitten mikä on se totuus.

Kuivatuksesta on tullut puhuttua ihan yllin kyllin ja yllätyn ellei täällä vaultin puolellakin ole tietoa jo, mutta heitetään nyt tähänkin oma tapani jälleen kerran.

Lakit taputellaan kerätessä, pelkkä lakki talteen ja varret kumotaan piiloon. Kotiin päästyä viipaloidaan lakit pieniksi (tai vaihtoehtoisesti otetaan heltat veke jättäen se punainen pääliosa ja se keltaiseksi muuntunut moska juuri punaisen alla vain jäljelle) ja heitetään löyhästi uunipellille. Pelti uuniin, lämpötilaksi 50 astetta ja uuninluukku hituselleen auki. Pellillisen kuivattamiseen menee ehkäpä 8-24h... Mutta sitten taas ovat aina kuivuneet nätisti ja kiltisti eikä ole koskaan edes nesteitä valutelleet. Itse uskon hitaaseen kuivatukseen ja olen pitänyt joskus jotakin 30 astetta muutaman päivänkin.

Sitten tuohon efekteihin ja vaikutuksiin.... Toisilla se ei vain tunnu tuntuvan missään vaikka määrät olisivat mitä hirmuisia. Toisaalta jossakin dokkarissa kun tutkivat ihmistä niin vaikka hemmo itse ei tuntenutkaan vaikutuksia niin hänen kehonsa puhui toista... Kärppärit ovat katalia.
Itselläni se paras kokemus on juurikin tullut miedosta 2-5 gramman annoksesta, kun taas 30 grammalla on tuntunut olevan yhtä tyhjän kanssa. Kärppäreillä voi päästä pitkälle, mutta ei välttämättä...
mauseri
LD50

Post by mauseri »

pakko totakin on vielä kerran koitettava.viime vuonna otin kai n.10-15g?en oo varma,mutta ei toiminut(yrjöt ja vatsanväänteitä muistaakseni).paljonkohan sitä ottaisi?nyt kun mietin asiaa niin voi olla että viimeksi en kuivattannut niitä tarpeeksi kauan uunissa..hjoo vittu kun muisti toimis paremmin.täälläkin on niin moni erimieltä amanitasta,toiset ylistää,toisilla ei toimi..vaikuttaskohan mitään jos pitäis vaikka kaks vrk murskauksen jälkeen 50 asteessa?siis pahan olon poistamiseen?
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

Post by Tyhmä Kansalainen »

Kärppärit ovat vain muutaman kerran antaneet tajunnan räjäyttävän tripin mulle. Usein vaikutukset jäävät hyvinkin pieniksi varjojen syvenemisiksi ja fiilistelyiksi pikkupöhnässä, mutta sitten taas se kelpaa mulle aivan mainiosti! ;)
Suuremmilla annostuksilla ei ole kertaakaan tuntunut edes pientä pöhnää vaan se pienikin alkaa tuntumaan ohimenevältä kovasti siinä vaiheessa, kun sen 15 grammaa on lapponut suustaan alas. Näin ollen suosittelen sitä 2-8 grammaa pohjautuen omiin kokemuksiini... Jolla kulla toisella voinee olla eri määrä ja erit tavoitteet.
Itse en odota kärppäriltä mitään vaan ne harvat kerrat kun nautin niin annan kärppäreiden tuoda mitä tuovat ja olla tuomatta mitä eivät halua tuoda. Vahvimmat hetket ovat edelleenkin olleet siinä 2-5 gramman annostuksella katsoessa apinoiden planeetan uutta kuvausta ja ollen sadan varma, että kankaalla pyörii taru sormusten herrasta. Se sekavuus ja ihmetys oli loistava, koska vaikka näinkin kankaalla apinoita niin olin varma, että kyllä se leffa on sormusten herra ja nyt on tullut laitettua väärä dvd pyörimään. Itse leffasta en muista paljoa enempää...

Mutta tuohon pahaan oloon... Paljon on tosissaan erilaista tietoutta liikkeellä, joista osa on varmasti faktasta otettua, osa omia kokemuksia ja osa enemmän olettamista. Jotkut ovat sanoneet, että mikäli kuivattaa uunissa niin huonoa oloa ei tulisi ollenkaan, mutta tässä taloudessa ja tuttavapiirissä puhutaan erilaisesta todellisuudesta, jossa vaikkakin kuivatus olisikin tuolla mainitsemalla tavalla toteutettu niin sienen annetaan istua purkissa vielä vähintään se 6kk, jonka jälkeen käytetään. Mielummin annan vielä muutaman kuukauden ylikin istua, mutta 6kk on ollut itselläni se ehdoton minimiraja ja normaalisti käytän vasta vuoden vanhaa.
Suosittelen samaa, että vaikka niiden sienten pariin onkin kova hinku niin unohtaa sinne kaapin perukoille sen yhden purkin edes kärppäriä ja ehkäpä ensi kesänä, kun innostus taas kasvaa sienten kasvaessa (kuten tavallista :lol: ) niin silloin kaivaa sen viime vuoden satopurnukan, ottaa kärppäriä ja kokeilee minne pääsee... Ei siinä ole mitään menetettävää kuitenkaan. ;)
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Itse keittelin näin, että kuivatin aluksi vähän aikaa saunassa, sauna noin 60 astetta... Sitten, kun sauna oli tarpeeksi lämmin lopetin saunan lämmittämisen ja annoin sienten viilentyä... Sen jälkeen pistin johonkin 100 asteiseen uuniin tämän moskan... Toimi ainakin minulla, mutta todellakin näyttää siltä, että monet saavat jos jonkinlaista kokemusta tästä aineesta jotenka, jos tuntuu ettei "toimi" niin se ei tarkoita, että tää on ihan jaskaa...

Ja kuivatuksesssa jäi minulla pikkaisen kosteaksi, joka ehkä aiheutti minun sienien homehtuminen... Mutta mutta...
Farao
Psykonautti

Post by Farao »

Sisältääkö pantterikärpässieni jotain kuolettavia myrkkyjä kuten amatoksiinia? En oikein saanut selvää tästä topikista, onko näin. Yhden jutun luin, että kannattaa oppia tunnistamaan pantterikärppis ruskokärppiksestä, mutta perusteluja ei ollut. Yhden pantterikärppiksen löysin. Tosin lakki ei ole vielä edes avautunut, joten se on nuori, ja voi hyvin olla ruskokärppis.

On muutenkin tosi hyvin löytyny kärppiä, lähinnä priimayksilöitä. Kyllähän noita löytää koivulehdoista kuin sieniä sateella, mutta mallikelpoisia saa metsästää vähän enemmän, ja nuoria yksilöitä. Semejä ei vain löydä, harmi :(
tolkuton tajunnanköyrijä
(lintuslangi) harrastajan tajunnan totaalisesti sekoittava suurharvinaisuus
Thoxium

Post by Thoxium »

Taikasienifoorumilta luin että tuoreena syömällä näistä saa enemmän irti, eli jos nyt raaputan sen valkoisen lihan siitä alta pois, siten että jäljelle jää vain nahka ja se oranssi avara lihan ja nahan välissä. Kannattaako syödä raakana vaiko kuivattaa uunissa muutaman tunnin? Lähteekö noista hajua jos kuitenkin päättää kuivattaa huonelämmössä omassa kaapissa minigrip-pussissa? Pitääkö noita sieniä keittää tai pestä, matojen varalta?
poistettu1

Post by poistettu1 »

Thoxium wrote: Lähteekö noista hajua jos kuitenkin päättää kuivattaa huonelämmössä omassa kaapissa minigrip-pussissa?
Kuivattaa minigrip-pussissa? Aika äkkiä homehtuvat jos niin meinaat ne kuivattaa. Kannattaa koittaa katsoa joku kuivahko paikka johon ne laittaa esim sanomalehden päälle, varmaan se kaappi käy siihen. Hajua niistä kyllä lähtee. Jos meinaat kuitenkin ne heltat olla leikkaamatta niin isoimmat kannattaa ainakin leikata muutamaan osaan kuivumisen nopeuttamiseksi ja homehtumisen estämiseksi.

Uunissa en itse kuivattelisi niitä, nimittäin kun kokeilin itse niin että pistin ~50 astetta lämpöä ja tuulettimen uuniin puhaltamaan ja kun kävin sitten välillä haistelemassa niin myöhemmin kyllä alkoi vähän suhista ja tuli kevyehkö olo. Eivät kuitenkaan ehtineet olla uunissa varmaan tuntiakaan kun otin ne pois. Usean tunnin jälkeenkin nukkumaan mennessäni laittaessani silmät kiinni tuli huimaava olo. Eli siis itse tulen ainakin tulevaisuudessa, jos tulen, kuivattelemaan ne huoneenlämmössä sellaisessa paikassa jossa ilma vaihtuu hyvin.
bol
Kameleontti

Post by bol »

Thoxium wrote:Taikasienifoorumilta luin että tuoreena syömällä näistä saa enemmän irti, eli jos nyt raaputan sen valkoisen lihan siitä alta pois, siten että jäljelle jää vain nahka ja se oranssi avara lihan ja nahan välissä. Kannattaako syödä raakana vaiko kuivattaa uunissa muutaman tunnin? Lähteekö noista hajua jos kuitenkin päättää kuivattaa huonelämmössä omassa kaapissa minigrip-pussissa? Pitääkö noita sieniä keittää tai pestä, matojen varalta?
Ei kyllä kuullosta järkevältä alkaa tuoreena popsimaan. Kuka lie tuollaista puhunut?
Kannattaa vaan kuivata rauhassa ilmavassa tilassa ( vaikka sanomalehtien välissä ) ja jos tykkäät hifistellä, niin raaputa se oranssi juttu näkymään, mutta itse ainakin kuivaisin koko lakin. Sieniä ei tarvitse keittää, enkä ole itse pessytkään. Tuskin ne madot sieltä mihinkään tippuu vaikka pesetkin niitä. Ne on aika sitkeästi siellä. Pyri vaan ottaa ne heltat mahdollisimman hyvin pois.