Dokumenttielokuvan aivoriihi

Keskustelua taiteista ja luovuudesta.
opiskelija
Tuppisuu

Dokumenttielokuvan aivoriihi

Post by opiskelija »

Hei!

Olen seurannut foorumin keskusteluja aktiivisesti puolisen vuotta ja ihastunut sivuilla käytävään keskusteluun. Foorumilta löytyy erinomaisen mielenkiintoisia keskusteluja ja linkkejä tämän päivän maailmasta. Siitä miten ihmiset nykymaailman kokevat, mitä oli ennen ja mitä tulevaisuudessa on. Opiskelen tällä hetkellä audiovisuaalisessa oppilaitoksessa viimeistä vuotta ja olen aloittamassa lopputyöni tekoa. Sivuston erinomaisuuden takia haluaisin kysyä olisiko ihmisillä mielenkiintoa kehitellä minun kanssani dokumenttielokuvani selkärankaa, käsikirjoitusta? En vaadi muodollisuuksia vaan pelkästään rehellisiä ajatuksia ja mielipiteitä kuinka dokumentti tulisi toteuttaa.

Tällä hetkellä dokumenttini muotona on travelog, jossa tuodaan esille päähenkilön matka. Elokuvassa tarkastellaan mitä matka toisi tullessaan, miten se päähenkilöä muuttaisi. En halua dokumentistani tavallista matkakertomusta vaan enemmänkin haluan keskittyä filosofiseen keskusteluun katsojan kanssa ja ajatuksiin haaveilusta, millainen maailma on tulevaisuudessa, mitä tulevaisuus ihmiskunnalle toisi, tuo tai toi. Mitä luultavammin dokumentissani keskityn paljolti ihmisyyden eri kysymyksiin. Millaista on olla ihminen? Millaista olisi ymmärtää paremmin itseä ja toista?

Matkani alkaa eteläisestä Suomesta ja kiintopaikkanani on Keski-Hollanti, josta teen iskuja lähimaiden kaupunkeihin. Matkani toteutetaan vaihto-oppilasohjelman kautta ja en tiedä vielä matkani keston pituutta.

Dokumenttini yhtenä innostuksen lähteenä toimii Sami Van Ingenin Sweep, joka kertoo Van Ingenin ja hänen kaverinsa matkasta Van Ingenin isoisän isän kotiseudulle pohjois-Kanadaan. Elokuvassa ei ole selkeää motivoitua päämäärää, jota tavoitellaan tai johon dokumentissa loppuen päädytään. Enemmänkin dokumentin päämääränä on tuoda esille kysymyksiä, joita katsoja alkaisi pohtia.

Seuraavassa ote elokuvan keskustelusta katsojan kanssa:

Objektiivisuutta ei ole
Ei ennakkosuunnittelua
Näemme kaiken niinkuin olemme oppineet
Ensimmäinen ajatus on parhain
Ota selvää mistä se tulee
Ota selvää miksi se oli ensin
Katso itseäsi sisältä sekä ulkoa
Samanaikaisesti

Näen mitä käy kun alan unohtaa
Miksi haluan kuulla tarinat uudestaan?

Olen kiinnostunut alkuperäiskansojen maailman katsomuksista ja jos mahdollista yritän tutustua niihin matkani varrella mahdollisuuksien mukaan. Matkani aikana teen haastatteluja tapaamieni ihmisten kanssa ja olen suunnitellut vierailevani Santo Daime-kirkossa. Dokumentissa rakennan draaman kaaren tapahtumien varaan, jossa esim. vierailu Santo Daime-kirkossa voisi toimia kliimaksina. Tätä asiaa en ole vielä päättänyt ja suunnitelma voi hyvinkin muuttua matkan varrella.

Odotan innolla ideoitanne ja ehdotuksianne paikoista, jossa käydä, elokuvista, jotka katsoa, ääninauhoista joita kuunnella. Kaikki mahdollinen, jonka tuntisit auttavan otan innolla vastaan.

Ystävällisin terveisin,
Opiskelija
Lymykonna
Kameleontti

Re: Dokumenttielokuvan aivoriihi

Post by Lymykonna »

No helvetti.

Jos olet saapunut tänne asti niin tiedät varmaan jo mikä on seuraava askel.

Tulevaisuus... se on jotain aivan uskomattoman villiä... mutta kun jo nyt on uskomattoman villiä. Ei sitä voi kuvata, siitä ei voi tietää mitään, voi vaan ottaa suuntaa johon haluaisi kulkea ja nähdä sen toteutuvan (*). Vapautta löytyy kun laittaa kaiken likoon, silloin ei ole mitään mitä menettää ja voi toimia miten parhaaksi näkee.

On pelkästään yksi tapa jolla voit dokumenttisi toteuttaa, ja se on oikea tapa. Joten jos et ole jo, hankkiudu itseksesi tilaan jossa näet kuinka ihmeellistä täällä on. Sen jälkeen alkaa se minkä sinä osaat ja moni muu ei eli kommunikointi hyödyntäen oppimiasi taitoja. Koska olisi sekin ihan uskomatonta, että kuvaisit kaksi tuntia nuorta ja kasvavaa puuta, mutta ei se sytyttäisi montaa ihmistä.

Ideana on se, että tiedät jo mikä on aitoa.

(*) Tämä on korkeamman koherenssin ongelma. Jos vain voimme kuvitella minkälaista on tulevaisuudessa, tai minkälaista on olla älykkäämpi tai tietoisempi, olemme jo perillä, mutta tämänhetkiset rajoitukset estävät tietoisuutemme tehokkaan käytön. Kohti singulariteettia!
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Vaikuttaa kiehtovalta. Saattaisin olla kiinnostunut kontributoimaan jotenki, mutta odotan nyt että kerrot lisää ja keskustelua syntyy, niin voin sitten paremmin hahmotella päässäni mitä on syntymässä.
Ahab

Post by Ahab »

opiskelija wrote:Odotan innolla ideoitanne ja ehdotuksianne paikoista, jossa käydä, elokuvista, jotka katsoa, ääninauhoista joita kuunnella. Kaikki mahdollinen, jonka tuntisit auttavan otan innolla vastaan.
En ihan tiedä minkä aihepiirin elokuvia haet ja mitä olet nähnyt mutta tässä jotain.

Ayahuasca, tourism vs tradition - Jerónimo M.M. 46min luento.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 3918794440

Jungle Trip AYAHUASCA
http://video.google.com/videoplay?docid ... 4813813733

Ayahuasca, the snake and I
http://dailymotion.alice.it/related/549 ... 1_politics
http://dailymotion.alice.it/related/549 ... 2_politics
http://dailymotion.alice.it/related/549 ... 3_politics

Jan Kounenin Other Worlds

Baraka - kulttuureista
http://video.google.com/videoplay?docid ... 0462790140

Waking life - matkasta
http://video.google.com/videoplay?docid ... 0854515095
CharlieBigPpotato
Kameleontti

Post by CharlieBigPpotato »

Dokukomedia FTW. Voin kirjoittaa dialogeja jos tarvetta.

Would that I were wiser! Would that I were wise from the very heart, like my serpent! But I am asking the impossible. Therefore do I ask my pride to go always with my wisdom! And if my wisdom should some day forsake me: Alas! It loveth to fly away! May my pride then fly with my folly!

Everything you know is true! Everything is a fact! I can´t prove anything, so you gotta trust me! OR you are SUPERSTITIOUS!
If the falling tide can turn and then recover, all alone we must be part of one another
Lymykonna
Kameleontti

Post by Lymykonna »

Fire out of ice!
opiskelija
Tuppisuu

Post by opiskelija »

Moikka!

Noniin nyt on vähän käsikirjoitusta valmiina: http://www.megaupload.com/?d=2DDE1Y3C
Tässä ohjelma, jolla tuon saa auki: http://celtx.com/

Tohon olen kirjoittanut alun dokumenttiin, syyn miksi sen teen, ym. tarkennuksia.
Olisin kiitollinen, jos kyseiset henkilöt eritoten olisivat avoimia yhteistyöhön:
Ensiö, Aukikco, Fool, Ahab, Dexma, CharlieBigpPotato, Lymykonna, tRip ja bdxm. Muutkin saavat ilomielin osallistua koitokseen! Kaikki mahdollinen apu on aina eteenpäin. :)

Ystävällisin terveisin,
Opiskelija

Aki & Mika Kaurismäki: Saimaa-ilmiö, hyvä inspiraation lähde.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

onko tota mahdollista saada linux-ystävälliseen muotoon, esim. ihan puhtaana tekstinä? varmaan löytyis joku export-toiminto jollei muuta.
opiskelija
Tuppisuu

Post by opiskelija »

Onistuuhan se. Celtx-ohjelmasta on myös linux-versio, mutta voin pistää tekstitiedostoinakin...
opiskelija
Tuppisuu

Post by opiskelija »

Tekstiplanssi 7s

Todellisuutta tulee kunnioittaa

EXT. TALON PIHA

Erikoislähikuva. Lätäkköön sataa vesipisaria, sateen ääniä. Päivä on tumman harmaa, ankea. Ambient-musiikki

EXT. TALON PIHA

Puolikuva. Päivä on harmaa ja synkkä. Vettä sataa runsaasti ja sadepisarat kolistelevat äänekkäästi peltikattoa. Kuvataan kovaa vesisadetta

EXT. TALON PIHA

Erikoislähikuva. Vesi on tukkeutumassa ränneihin. Kuvataan vesiränniä jossa virtaa vesi ja roiskuu pitkin asfalttia. 15s

INT. AUTO

Puolikuva. On sateinen syksyn päivä. Ilmassa on koko ajan sumuisuutta. Auton ikkunan voivat olla hieman vesihöyryssä. Kuvataan auton sisältä auton ikkunaa, jossa pyyhkimet pyyhkivät.

EXT. TALON PIHA

Erikoislähikuva. Sateinen päivä jatkuu. Kuvataan eri rännejä joista tulee vettä ja muuta talon seinustaa, jota vesi raiskaa

INT. LAURIN ETEINEN

Puolikuva. Kuvataan Tv:tä josta tulee eri elokuvien pätkiä, jotka sopivat hyvin elokuvan teemaan, jossa tekijä etsii itseään, tutkii minuutta, matkaa ja maailmaa dokumentin kasvoin.

Sami Van Ingen: Sweep

Carax: Les amants du pont neuf

Easy riders

Lynch: Lost higway

Children of men

Tummien perhosten koti

Trier: Europa!!!

45s

INT. AUTO

Erikoislähikuva. Keskipäivä. Valoa saa olla runsaasti, jotta kuljettajan toiminnot näkyvät. Auton käynnistys

INT. AUTO

Erikoislähikuva. Nopeusmittari

INT. AUTO

Lähikuva. Vaihteidenvaihto

INT. EXT. AUTO

Puolikuva. Kuvataan autosta keskiviivoja ja puiden latvoja, jotka ovat liikkeessä.

INT. EXT. AUTO

On ilta. Kuvataan autosta liikkuvia valoja joita tulee esiin tiheänä nauhana. Voidaan käydä kuvaamassa myös kaupungissa, jotta saadaa toimintoon hieman hektisyyttä.

60s

INT. TYHJÄ HUONE

Kokokuva. Kuvataan tyhjää huonetta. Vaihtoehtoisesti kylän keskusta.

INT. SISÄTILA

Minä ryhmässä. 12 freimin otoksia.

EXT. ANNIS

Minä yksin seinää vasten. Kokokuva. 12freimin otoksia.

EXT. Kolea pelto

Kokokuva. Kamera suht alhaalla. Linssin edessa jonkin verran ruohoa, joissa sadepisaroita. Ruohot heiluvat puolelta toiselle, tunnelma tulee olla kylmä. Kuvataan koleaa peltoa, joka tuo esille tekijän alakuloisen sielunmaiseman. Junan ääniä. (Man bites dog-alku) Puhe kuvataan lähikuvalla suusta. Hidastettu kuva puheen päälle.

V.O

Teksti tuntuu kömpelöltä ja en löydä sanoja, joiden kautta ilmaista itseäni. Vaikka kirjoitan, en saa paperille asioita, joita mietin. Pyörittelen päivittäin kysymyksiä päässäni ja en pääse eroon menneisyydestäni. Haluaisin aloittaa uuden elämän, jossa mieleni olisi kirkas. Tunnen päivittäin syyllisyyttä omasta itsestäni ja luovutan ennen kuin olen aloittanutkaan. Haaveet joita minulla oli, en pidä niitä enää konkreettisina. Asiat, joita laitan paperille eivät koskaan toteudu. Kahdestoista kuudetta kaksituhattakahdeksan.

V.O 2.vaihtoehto

Mulla on ollut masennus nyt noin 4 vuotta. Oon jo pitkään miettinyt mistä se voisi johtua ja miksi se mua hallitsee. Oikeestaan se alkoi, kun lukion jälkeen menin kouluun suurempaan kaupungiin. Ajattelin, että on hienoa päästä pois pienen kylän ympäristöstä. Asiat ei oo sen jälkeen oikeen loksahdellut kohdalleen. Aina on jotenkin hukassa oleva fiilis. Sellanen ettei tiedä mihin päin tulisi kurkottaa. Mistä löytäisin todellista läsnäoloa? Jokainen kysymys seuraa edellistään ja miksi? Siihen en löydä vastausta. ja tietääkseni ei ketään muukaan ole. Koskaan. Mä oon miettinyt mitä tää matka mulle antaisi? Toisiko se mun elämään jotain uutta? Avaisiko se mun mieltäni? Lähinnä nyt tuntuu etten ole sopeutunut näihin olosuhteisiin ja kysyn itseltäni miten mä jaksan kannatella itseäni ihmisenä. MItä minuus on? Onko sitä olemassa? Mä en kyllä tiedä kuka mä olen.

V.O 3.VAIHTOEHTO

Joka päivä syön aamiaisen, lähden kouluun ja oletan oppivani asioita, jotka povaavat tulevaisuuttani.
Kokemuksistani on tullut minulle taakka, jota vedän perässäni siitä luopumatta.
Lähimuisti käy kovilla ja en osaa hahmottaa elämääni eteenpäin. Toisaalta tiedän seuraavan päivän koittavan, mutta
se ei anna vastauksia tulevaisuuteen suuremmin. Tarvitsisin työn, jonkin homman jolla voin elättää itseni ja sitä kautta tuntea
oloni arvokkaaksi. Liiallinen kumartelu tappaa minut itseni. Tällä hetkellä asiat vain jäävät tai ovat paikoillaan ilman, että minä
itse teen niille mitään.

Suurten kysymysten mietiskely jättää yksityiskohdat varjoonsa.
Onko ihmisella velvotteita maailmaan syntyessään?

EXT. PIMEÄÄ, KUU

Laajakokokuva. Pitkospuilla kävelyn ääniä. Tämä viittaa myöhemmin kuviin tulevaaan pitkospuihin, jotka toimivat symbolisena elementtinä tekijän reitille pääsyyn uudelleen.

1m30s

EXT. METSÄ

Puolikuva. Henkilö kuvaa metsässä etenemistään ja etsimistään. Päällä shutter.

EXT. PIIPUN PÄÄLTÄ

Kokokuva. Hyvällä zoomilla kuvaa Nakkilan arjesta. Taustalla ambient-tausta. Kuva toimii hyvänä sirtymänä suuntaviittoihin. Jotka korostavat matkan alkamista. Mustavalkoinen.

EXT. SUUNTAVIITAT

Puolikuva. Kuvaa suuntaviitoista, jonka taustalla junan kolinan ääniä. Tämä toimii ennakointina junamatkalle.

EXT. PITKOSPUUT

Puolikuva. Kuvaa pitkospuilta.

1m50s

INT. TUKHOLMAN METROT

Kokokuva. Kuvataan pitkiä kuvia tukholman metroista leikataan päällekäin yhden äänen eteen.

V.O

Olen jo pitkään miettinyt matkan tekemistä. Ensimmäisen kerran viisi vuotta sitten, jolloin kaverini matkasivat Eurooppaan. Oli mahtava kuulla heidän seikkailuistaan ja kaupungeista, jotka näyttivät jylhiltä tv-ruudussa. Tällä hetkellä Eurooppa tuntuu suurelta. Se on jotain mitä en ole koskaan nähnyt kuin televisiosta. Olen usein kysynyt itseltäni, voisinko oppia siellä jotain uutta? Aiemmin motiivina on enemmän ollut pois lähteminen ankeasta talvesta ja paikoista, joita olen nähnyt jo 22vuotta. Negatiivinen nykytila. Miksi haluan lähteä täältä pois? Mitä uutta maailma voi minulle näyttää? Mitä on todellisuus?

2m10s

Matkaa

Kuvaa raiteilta olosta. Äänimaailmana asemien nimien kuulutukset ja asemien hälinä ja junan kiskojen kolina.

3m10s

EXT. KÖÖPENHAMINA

Christiania, Kööpenhaminan tivoli. Mielellään sateinen päivä tivolista. Kokokuvaa laitteista, mm. Vuoristorata. Lähikuvia yksityiskohdista. Äänimaailma tivolimusiikki. 8mm?

4m20

EXT. ULKOSEINÄ

Puolikuva. Kuva omasta itsestä.

v.o

Tämä tässä olen minä

EXT. ULKOSEINÄ

Puolikuva. Monia kuvia toisista. Lähikuvia silmistä ja suista. Henkilöt voivat olla eri taustoja vasten.

V.O

Tämä tässä olet sinä. Kuka sinä olet?

4m30s

INT. JUHLAT

Stillkuvia juhlista. Äänenä taustalla ihmisten naurua ja lasien kilkettä. Seremonian ensimmäinen viittaus?

MATKAA

Matka jatkuu kööpenhaminasta Saksan kautta Amsterdamiin, josta määränpäänä Zwolle.

5m30s

Lopputekstit

Tapio Rautavaara: Vihellän vaan

Ismo Alanko: Peilikuva

Aluksi kuumottavaa tummaa kuvaa sitten kirkas kuva rautateiltä, jossa kuvataan raiteita kauas pois.

Tämä on hyvin varhainen versio, teksti tulee vielä muuttumaan. Paikat ovat metafooramaisia kuvia, jotka eivät välttämättä tarkoita mitään eksaktia paikkaa vaan antavat mielikuvan kohtaukseen.
Last edited by opiskelija on Sat 27 Sep 2008, 22:33, edited 1 time in total.
Ahab

Post by Ahab »

Onko tuo sama pätkä kuin siinä tiedostossa? Ei viitsisi lukea samaa uudestaan. Ajattelitko liittää jotenkin niitä quoteja vaultista tuohon dokumenttiin?
opiskelija
Tuppisuu

Post by opiskelija »

Osittain.

Yksi Voice over lisätty.

ja oikoluettu.

Ystävällisin terveisin,
Opiskelija
opiskelija
Tuppisuu

Post by opiskelija »

Kyllä, olen ajatellut lisätä quoteja dokumenttiin.

Lopullisesta versiosta voidaan keskustella täällä! :)

Tänään on lähtö.

Ystävällisin terveisin, :)
Opiskelija
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Kuulostaa kornilta. Mennään junalla köpiksen kautta damiin ja vedetään huumeita ja tullaan vitun viisaiks... tai jos ei tulla, niin yritetään ainakin...ja jos ei vedetä huumeita ollaan muuten vaan urpoja.

ghooooooojjzzzzzchiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Itse asiassa tuli itse tehtyä moinen surullinen pläjäys lukiossa jollain kuviksen videokurssilla. Meillä ei tosin ollut rahaa tai aikaa (5euroo/gramma) lähteä muualle kuin myyrmäkeen, mut ihan yhtä korni siitä tuli. Huumeita oli kyl.
Olen kiinnostunut alkuperäiskansojen maailman katsomuksista ja jos mahdollista yritän tutustua niihin matkani varrella mahdollisuuksien mukaan.
Ja päätit hyökätä pohjois-eurooppaan metsästämään näitä alkuperäiskansoja? Ei siin mitään, tanskalaiset tytöt on ainaki tosi nättejä useimmiten.

Ei mut ihan olematta yhtään ilkeä; kiva idea; toteutus vaikuttaa toimivalta; mut jotenki liian suora. U know? Samaan rajattuun tilaan saa spiraalia punavihreetä silkkiä rullalle vaika kuinka paljon, mut suoria keppejä ei mee ku muutama, jos ei änge. Eikä ne suorat näytä niin tsykedeelisiltä.

Lopulta se on sun dokkari, av esitys, sun päätös, sun maailma, sun näkemys, sun junamatka.
Sit jotain ehkä käyttökelposta kritiikkiä:

Miksi matkan pitää alkaa jostain suomikylästä ja loppua damiin (tai minne vaan)?? Epälineaarinen ja joksenkin epärealistinen kuvaus voisi antaa enemmän makua tarinalle. Eli esimerkiksi paikkoja ei tarvitse esittää tyyliin "nyt ollaan köööpenhaminan juna-asemalla // kuvaa juna-aseman kyltistä --> ajo christianian gängstatauniin portin läpi// vaan juna-asemia sekasin, raiteita, junan vessaa tms... jne. massiivisia fraktaaleja..mita vaan.
Ymmärrän, että ko. elokuvan budjetti ei ole kummoinen, mutta köpis -> dami ei ole vähimmässäkään määrin eksoottinen (mikäs nykyään olis). Siispä epärealisitinen malli voisi sopia tähän kaatamaan tämän ongelman. Ja sit se olis helpompi tehä surrealistisen tsaikedeeliseksi eksistentialismi hehkutukseksi, joka ei näytä pariin sataan kertaan kerrotulta.

Ystävällisin terveisin,
kalastusintoilija
opiskelija
Tuppisuu

Post by opiskelija »

Juu, ei dokumentissa kasikirjoitusta suoraan voi seuratakkaan ja tarkoitus ei ollut tehda mitaan ns. perinteista matkakertomusta. Kasikirjoitus elaa kokoajan ja leikkauskasikirjoitus on se kattavampi kasis. Niin ja noihin alkuperaiskansojen tutustumiseen, niin niissa puitteissa miten se nyt on mahdollista ja ohan tanskalaiset tossa jo aika kauan paikoillaan hillunut..ja tanskalaiset tytot on natteja! ;) Talla hetkella dokumentilla ei ole paamaaraa mihin pyrkia. Se ei tavoittele mitaan, enemmankin aukaisee uusia kysymyksia. Motivaatio ei kaipaa paamaaraa. Maavalinta johtuu paikoin koulujen ystavyyssuhteista.

Ps. Alun ylimielisyys oli perseesta. :(
Ps. 2. Jos joku tata threadia lukee, voin laittaa jatkossa lisaa kasikirjoitusta.

Ystavallisin terveisin, ;)
Opiskelija

Mielellaan otan vastaa enemmankin kommentteja.
Kalavale
Apteekki

Post by Kalavale »

No vaikuttaa kyllä niin kliseiseltä toteutukselta, vaikka matka aiheena sinänsä kiinnostava onkin. Jospa ottaisit ihan puhtaan pöydän ja koittaisit lähestyä ideaasi jostain raikkaammasta uudesta suunnasta?
All things are equal, there are no special things.
Kalastaja

Post by Kalastaja »

opiskelija wrote:ja ohan tanskalaiset tossa jo aika kauan paikoillaan hillunut..ja tanskalaiset tytot on natteja! ;) Talla hetkella dokumentilla ei ole paamaaraa mihin pyrkia. Se ei tavoittele mitaan, enemmankin aukaisee uusia kysymyksia. Motivaatio ei kaipaa paamaaraa. Maavalinta johtuu paikoin koulujen ystavyyssuhteista.

Ps. Alun ylimielisyys oli perseesta. :(
Ps. 2. Jos joku tata threadia lukee, voin laittaa jatkossa lisaa kasikirjoitusta.
Joo, mut tänhetkisessä globaalissa informaatioyhteiskunnassa erot maailmankatsomukessa länsimaiden välillä on hyvin pieniä ja hienoja. Totta kai ihmiset on erilaisia, ruuat on erilaisia jne., mut sulla ja samanikäsellä tanskalaisella, saksalaisella, australiaisella tms. on paljon enemmän yhteistä ja puhuttavaa kun sulla ja 20 vuotta vanhemmalla samasta kaupungista olevalla suomalaisella. Tai no, tiiä sitten, mutta siltä ainakin tuntuu. Todennäköisesti ainakin tuut paremmin juttuun samanikästen kanssa.

ps. En ollut tarkoituksella ylimielinen vaan ilmaisin rehellisen mielipiteeni ilman säälittävää anteeksipyytelyä. Pahoittelen jos pelkkä teksti ei kaapannut kaikkia tarkoitusperiäni.

Pistä ihmeessä lisää käsikirjoitusta. Kiinnostavaa katsoa miten projekti etenee.
Kannattaa kyl tosiaan miettiä miten saat kuvista ei kliseisen näköisiä ja silti kokonaisuudesta eheän ja ei-kliseisen, koska tossa on ainekset keskinkertaiseksi klisepommitukseksi. Ei se tarkoita, että se huono olisi niinkään - mutta siitä saisi paljon paremman ilman kliseitä.
opiskelija
Tuppisuu

Post by opiskelija »

Kirjoitin tämän vastauksen opettajalleni:
Esittäkää kommentteja!

When did you arrived and how long will you be there for?

I started my trip 28 of september, took boat over sea and spent night on ferry. Next day early in the morning I was in Stockholm. I started filming about two weeks before I started my trip. In Nakkila I filmed scenes that metaforically explain feelings about my inner self. Empty places, Pictures with distortion.

It is written to be my own introduce to viewers. It includes scene from car where I am changing gears (showing speed and chain re-actions that happens in world), it has pictures from feeble places as I was really tired last summer and my joy of life was gone. I will write you full script.

In Christiania I got on tape really intresting conversation of world as it is now. There were woman and man talking about light and impossibility of dark energy.

I have included much clips with movement that work as advance related to the later film. They will explain viewer to expect pictures on road.

One scene from Nakkila is people in front of the wall. I have been thinking really much about being as human being. In scene people stand in front of the wall. They are allowed to do what ever they want to. I will cut clips behind voice over where I ask: This here is me. Me in picture. This is you. Who are you?

I have thinking of adding some clips from "Les amant du pont neuf" where over voice is asking for love. In Les amants du pont neuf in picture there is these two homeless people (Denis Lavant, Juliette Binoche) who are living alone. Voice over is asking something like, Is the boy on street because of looking for the girl? Is the girl on street, looking for the boy? I don´t exactly remember the speech, but the mainline is like that.

Here in Netherlands I have an opporturnity to join in ceremony of Santo Daime church. I´ve been talking with man who have arranged those ceremonies for three years. Under the influence of Ayahuasca, peoples own ego crushes. It gives you state where you´re not anymore feeling yourself as Me. It gives you aspect to think yourself as puzzle piece in flow of cosmos. You can see the rabbit hole till infinite. You feel yourself dying. I have experienced this once and it has been one of the most important happenings in my live. I´m not sure yet should I do it again, but day after day I feel more safer to do it.

Also I have been thinking of adding scene of perfect numbers in movie. I have one and half an hour speech program for BBC where mathematics talk about those numbers. I have planned to create the scene round number 6.

I have thought to build places related to no any exact place. Places are metaforic pictures, that don´t necessary mean any exact place, but gives imagine to scene.

I will be here till last of November.

Sateisin terveisin,
Opiskelija