Riippuvuuksista - Vertaistukea, ajatuksia..

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
mauseri
LD50

Riippuvuuksista - Vertaistukea, ajatuksia..

Post by mauseri »

Siirsin ihan omaksi aiheeksi, kun tuntuu että tästä voisi jatkaa hyvää keskustelua.
-tRip

tRip wrote:
mauser1911 wrote:tajusin taas kauhistuttavan asian itsessäni: mä en pysty oleen ilman päihteitä yhtään.. voi vittu, en ymmärrä miks teen tätä itelleni..oon täys laiska paska. mun elämässä ei tunnu olevan enää mitään muuta ku päihteet
Kävin tänään moikkaamassa vanhempiani.. kun pääsin takas himaan, hiljaa itekseni aloin itkeä. Päästin sen täysillä valloilleen. Se oli puhdistavaa.
Tajusin et oon tukahduttanu kaiken mun rakkauden- ja läheisyydenkaipuun päihteisiin. Turruttanu itteni elämältä. Luonu muurin maailman ja mun välille.
Ei se o vittu elämää!
Mulla on rakkaat vanhemmat, mulla on kaks rakasta kissaa, mulla on kaks rakasta veljeä. Mulla on ihmisiä ympärillä joita rakastan ja jotka rakastaa mua.
Miks helvetissä mä vaan kuljen kohti rappiota :(

Tänään on rehellisesti ollu selvä päivä. Ei edes niitä lääkkeitä..
Aika kurja olo, mut silti jotenki tosi hieno. Tajusin mikä mun elämässä on tärkeempää ku päihteet.

Pointti oli se et älä jää yksin..
hienoo tRip! arvostan sussa just tota et osaat/kehtaat kertoo avoimesti tunteistas. Pidä kiinni tosta tajuamisestasi! se voi olla sulle tosi iso juttu, jos et vaan taas tukahduta sitä päihteisiin. ei siinä oo mitään järkee.. mut mut..ilman päihteitä on vaan niin vitun vaikeeta, vaikka tajuaa et se kuosailu tekee pelkkää pahaa.. kaikille..
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
tRip
Moderator

Päihteiden lopettamisesta - Vertaistukea

Post by tRip »

mauser1911 wrote:mut mut..ilman päihteitä on vaan niin vitun vaikeeta, vaikka tajuaa et se kuosailu tekee pelkkää pahaa.. kaikille..
Se tosiaan on helvetin vaikeeta olla ilman :/
ja vaikka nimenomaan tajuu sen kuin pahaa se tekee. Silti sitä aina vaan retkahtaa uudelleen..

Iltaa kohden tietysti taas mieli synkkeni ja reflat alko puskeen pahasti päälle. Ja mitäs kävikään. Vittu mä oon heikko!

Jos saisin yhden toiveen, ni se olis etten joutuis kokeen yksiäkään refloja ja voisin alottaa kaiken puhtaalta pöydältä.
Tiedän et oon järkevämpi ku sillon joskus. Nykysin käytän koska on vaan pakko, muuten hajoo pää.
Kauankohan mä enää kestän tätä vuoristorataa. Aina toisinaan sitä kelaa et vois vaan luovuttaa ja päättää päivänsä. Mut en kyl sitä tekis.
Kait se on vaan taisteltava ja kärvisteltävä tässä helvetissä.
Loppuukohan tää koskaan :?

Jaksamisia sulle mauser.. tuetaan toisiamme.
Päihteetön elämä vaatii paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. Pikkuhiljaa päivä kerrallaan. Pitää vaan aina sen mielessä miks haluu lopettaa.
Lopettaa sen kuosailemisen. Ottaa päihteitä/lääkkeitä vaan just sen verran et on hyvä olla, ei yhtään enempää.
Pahinta on kait se et on yhen päivän täysin ilman kärvistellen ja seuraavana päivänä ottaakin sit senkin edestä.

Oon ymmärtäny et sulla menee 6mg xanoria päivässä. Se on ihan hitosti. Ootko millon viimeks koittanu vähentää?
Bentsot alentaa tosi pajon arvostelukykyä. Ku niitä popsii, niin kuosailemaankin ajautuu tosi paljon helpommin.
Tänäänkin just huomasin miten hienoa on olla ilman bentsoja. Ainoo vaan et reflat on niin musertavat ettei pysty oleen ilman.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
mauseri
LD50

Re: Päihteiden lopettamisesta - Vertaistukea

Post by mauseri »

joo, 6mg niitä menee, nyt oon just lähössä tk:sta hakeen 3 päivän lääkkeet. joskus riitti 1mg, sit 2mg jne. tolla 6mg oon pärjänny ehkä n. 2 vuotta. kyllä se mun pahin ongelma nykyään on toi kalja riippuvuus.. pitäs hommata viikoks hasista tai spicee tai jotain, et noi alkoholinhöyryt häviäis kokonaan kropasta.. ja en oo koittanu vähentää, jos joskus sattuu niin et syö vahingossa yhden liikaa jonain päivänä ja sit viimesenä päivänä ennen lääkkeitä 4mg on tuskaa.. tänään koitan jälleen kerran aloittaa selvän kauden koska haluan sitä, mutta todellinen syy lienee tyhjässä lompakossa..
edittinä vielä et en usko mun xanorien syönnin vaikuttavan mun kuosailuun. koska oon syönyt niitä jo niin kauan että ne ei enää "vaikuta" sillei, muuta kun auttaa mua pysymään selväjärkisenä. mut oikeesti, hyvä topic. voimia sulle tRip ja tietysti kaikille muillekkin! vietetään tänään selvä päivä, jooko?
tRip
Moderator

Post by tRip »

mauser1911 wrote:edittinä vielä et en usko mun xanorien syönnin vaikuttavan mun kuosailuun. koska oon syönyt niitä jo niin kauan että ne ei enää "vaikuta" sillei, muuta kun auttaa mua pysymään selväjärkisenä. mut oikeesti, hyvä topic. voimia sulle tRip ja tietysti kaikille muillekkin! vietetään tänään selvä päivä, jooko?
Iteki syöny bentsoja jo tuhottoman kauan. En mä niistä mitään oloja enää saa, lähinnä nimenomaan selväjärkisenä pysyn. Oikeestaan ne vaan on pahentanu ongelmia, kääntyny itteään vastaan. Sen takia niillä joskus epätoivosesti yrittääkin kuosailla yhdistettynä muihin päihteisiin. Vaikka tiedän ettei siinä ole mitään järkeä.
Oman kokemuksen mukaan kyl se bentsojen popsiminen vaikuttaa myös kuosailuun, koska ei osaa enää olla tyytyväinen siihen turtaan ja hakee jotain mielekkyyttä elämään sitte muista päihteistä.
Sit kun koittaa kitkuilla vähemmällä määrällä, tai jopa ilman bentsoja, tajuaaki että on tavallaan jopa hienompi olo ilman. Pilveä se tosin usein vaatii et tajuaa.

Mut oikeesti.. Koita edes pikkasen vähentää tota bentsojen määrää. Kokeile edes :) Oikeesti se kannattaa.
Tiedän et xanorilla se voi olla helvetin vaikeeta.
Itellä meni sillon joskus 2mg päivässä ja se oli ehkä helvetillisin riippuvuus ikinä. Nyt oon tyytyväinen et oon koukussa niinkin 'mietoon' bentsoon kuin opamox.

Ja mulle toi selväpäisyys tarkottaa eri päivinä vähän eri asiaa.. joskus se on sitä ettei kuosaa, ottaa vaan peruslääkityksen.
Joskus se on sitä että koittaa olla mahollisimman vähällä lääkityksellä.
Joskus taas se on sitä että on täysin ilman mitään.
Joskus se on sitä et polttelee vaan pilveä.

Mut sen tiedän et tosiaan haluun lopettaa päihteet kokonaan, ainakin hetkeksi. Nyt taistellu niiden kanssa varmaan pari vuotta. Eli aikaa tosiaan se vaatii.
Mut oon myös huomannu positiivista tulosta. En enää kuosaile niin järjettömästi. Oikeestaan pyrin pysymään kokonaan erossa _kuosaamisesta_
Joskus se vaan on niin helvetin vaikeeta kun pitäs koittaa sopeutua tähän ympäröivään maailmaan ja paskaa sataa niskaan.

Apua oon koittanu ehkä vuoden verran hakea, mut mua on vaan pompoteltu paikasta toiseen ja välillä katkennu lääkitykset kokonaan.
Koita siinä sitte saada elämää raiteilleen.
Melkein voisin jopa sanoa, et siitä on ollu vaan haittaa et koitin hakea apua ja sanoa rehellisesti miten asiat on. Ei se oikeesti kannata. Asiat on menny vaan huonompaan suuntaan.

Mutjoo tänään selvinpäin :>
Keep it unreal.

mauseri
LD50

Post by mauseri »

oot kyllä varmaan sittenkin ihan oikeessa tossa bentsohommelissa, mut taidan odottaa et lääkäri alkaa niitä puottaan (siis saan 8mg/vrk,mut syön 6mg) sen kans on jo sovittu et sit ja kun pudutus alkaa niin se tehdään tosi varovaisesti. ja helpompi se on sit vähentää ku saa vaan tarvittavan määrän, siis mun luonne ei kestä jos edes vähän ahdistaa olla ottamatta kaapista xanorii jos siellä niitä on. mut joo, huomasin et mulla loppuu koiranruoka ennen ku saan rahaa, no menin naapurilta lainaan 10€ et sais vaan sitä koiranruokaa ja rizloja, se tökkäs 20€ kouraan ja sano ettei oo pienempää..vittu..osaatte varmaan arvata mihin osastoon kaupassa jalkani mut kuljetti kuluttamaan "ylimääräinen 10€".. kippis! no, huomenna sit..(eikä saa nauraa! :D) mut olkaa te muut vahvempia ku mä!
Thoxium

Post by Thoxium »

Toivon kaikkea hyvää teille, toivottavasti pääsette eroon ongelmakäytöstä. Olen miettinyt, jollei ole enää mitään hävittävää, niin miksei ottaa todella intensiivinen ja raju deelitrippi, esim. huascaa, joka tosin ei ole mahdollista jos syö mielialalääkkeitä (MAOI + SSRI = kuolema). Useita hyviä kertomuksia on tullut luettua, miten kovakin päihdekäyttö on loppunut sille tielle, tosin esim. bentsokoukun lopettaminen ei ole ollenkaan niin helppoa, henkihän siinä saattaa lähteä jos pitkään jatkuneen päivittäisen bentsokäytön lopettaa kylmiltään. Itse olen viime aikoina ottan psykedeelejä, ja muutaman melko opettavaisen tripin jälkeen on hävinnyt mielenkiinto kokonaan vain hetken mielihyvää tuottaviin päihteisiin. Tupakkaa tosin vielä poltan, vaikka vähentynyt todella paljon, tänään tuli odettua tosin xanoreita, omasta tyhmyydestäni kun jotenkin iski älytön vitutus.

Mutta mitä minä olen puhumaan, kun en ole koskaan ollut pahassa päihderiippuvuudessa, ainoat kokemukset ovat olleet puolen vuoden xanorkuurista (lähes päivittäistä käyttöä), jonka ihme kyllä pystyi lopettamaan todella helposti, vain viikko ahdistusta ja dissosioitunutta olotilaa. En tosin ollut niihin henkisesti koukussa ja fyysinen koukkukin tuli vasta juuri siinä 3kk päästä. En tiedä, mutta itse en ole lähes koskaan kuosaillut ythä päivää pitempään, kun tule jotenkin turta olo siitä päihteilystä, niin ei tee edes mieli ottaa lisää.

Ehkä en siis ole kovin helposti riippuvuuteen ajautuva henkilö, ainakaan päihteisiin.
Miasma
OD

Post by Miasma »

Voimia vaan kaikille jotka yrittävät lopettaa tai ainakin vähentää päihteiden käyttöä. Lekuri antoi mulle n. vuoden elinaikaa, joten aion elää jokaisen päivän siten, että se olisi viimeinen. Joten en usko, että minusta on antamaan vertaistukea. Jaksamisia vaan jokaiselle!
"Jesus! Did I say that? Or just think it? Was I talking? Did they hear me?"
"Life is a joke and death is the punchline."
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Vedetään nyt oma osa tähän kekoon...

Eihän tässä sinänsä ongelmaa ole. Päihteistä pahin alkoholi, mua rassaa, eikä se humalatila ole paha... Mää tykkään tästä ja ihan vitusti tykkäänkin... Siemailen viskiä ja jazzi soi. Ihanaa on. En edes ole kunnon kännissä, en varmaan pitkään aikaan ole ollut niinkuin IHAN PERSEET...

Tykkään alkoholi on todellakin jarru, hyvä ihana leppoisa... Mulle alkoholista on tullut vähän kuin tupakasta, tupakoitsijoille. Se menee siinä sivussa, mutta välillä tulee huomattua, että vittu mun keho on jo paskassa kunnossa... Oikeasti keho huutaa, että nousisin tästä löysästä penkistä ja lähtisin liikuttamaan sitä,... Noh, ehkä huomenna on uusi yritys... Ei siis mikään paha ongelma ole, mutta mun keho ei voi hyvin. :cry:
Ahab

Post by Ahab »

Thoxium wrote:Olen miettinyt, jollei ole enää mitään hävittävää, niin miksei ottaa todella intensiivinen ja raju deelitrippi, esim. huascaa
Pitää muista ettei huascakaan yksinään mitään taikoja tee. Itse se on silti vieroittauduttava. Mulla oli yksi tuttu joka oli pahassa buprekoukussa ja sanoin sille että tervetuloa vaan juomaan ayahuascaa jos siltä tuntuu varsinkin kun tyyppi oli sanonut että haluaisi lopettaa mutta vaikeeta on. Tyyppi sitten kuitenkin lopetti ihan oma-aloitteisesti ja meni kauas mutsinsa luo asumaan kuukaudeksi. Sitten hän tuli luokseni juomaan ayahuascaa ja siitä tuli hänelle todella hurja kokemus. Sanoi että eihän toi edes ole mikään huume ja että buprea en ota kyllä enää ikinä. Sitten tyyppi meni tapaamaan vanhoja tuttujaan ja retkahti parissa viikossa taas samaan rumbaan ja on kai edelleen sillä tiellä. Eli siitä huolimatta että haluaa ja tajuaa lopettaa niin pitää myös etsiä se uusi elämä jostain eikä mennä takaisin vanhoihin piireihin. Vähän niinkuin sitä on alkoholisti koko elämänsä vaikka olisi ollut jo 10 vuotta kuivilla.
Mutta tuollainen addiction interrupter ominaisuushan psykedeeleillä toki voi olla. Iboga voisi olla kaikkein paras tähän kaiken siitä oppimani perusteella mutta tosi vaikea ja kallis hankkia. Olisi hieno nähdä suomessakin vielä joku päivä ibogaklinikoita.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Thoxium..

Oon ihan samaa mieltä, että psykedeelit on se juttu.
Tänään juuri kelasin ulkona kävellessäni, ja melkein jo päätinkin, ottaa pikkasen sieniä. Poltin kuitenkin ensin harmalaa, ja tovin hiljennyttyäni päädyinkin olla ottamatta.
Psyket on nimenomaan työkaluja oman itsen analysoimiseen ja kanava ymmärrykselle. Kykenee tarkastelemaan asioita 'psykedeeli-perspektiivistä', joka on se sisäinen tunne siitä miten voin tehdä ittestäni onnellisemman. Ne avaa sielun elämälle. Oppii taas nauttimaan arjen ilosta ja siitä että selvinpäin kaikki on oikeesti paremmin. Pitäis vaan osaa enemmän kuunnella itteään ja olla lähemmässä kosketuksissa tunteisiin. Juuri siihen sieluun, jota päihteillä turrutan.
Odotan kuitenkin siihen asti, että voin olla vapaa päihteistä. Sitten olen valmis kohtaamaan itseni. ja elämän.

Et välttämättä ole kokenut pahaa päihderiippuvuutta, mutta riippuvuuksia varmasti olet?
Ja bentsot tosiaan ovat itsellä ainakin paljon enemmän fyysistä kuin henkistä riippuvuutta.
Kun on ilman, ei tavallan tee edes mieli ottaa, mutta keho huutaa ainetta.
Bentot antavat ityydytystä vain jos ne ottaa oikeeseen tarkotukseen. Ja itsellä sitä tarkoitusta ei enää ole muutakuin reflat.

Varmaan jokainen meistä muodostaa riippuvuuksia elämään. Joillain se on päihteet, joillain se on itse elämä. Joillain jotain siltä väliltä.

Miasma..

Vaikka lääkäri on antanut vuoden elinaikaa, voit silti vielä elää onnellisen elämän.. ja paljon pidempää mitä uskoisitkaan. Kaikki riippuu vain asenteesta.
Ajatuksissa on voimaa..
Älä tuudittaudu siihen rappioon. Vaikka tavallaan ymmärrän sua.
Ja tänne voit kirjottaa vaikka sulla ei ois mitään annettavaa :)

Dexma..

Ymmärrän nyt teitä 'alkoholisteja'
Tänään (mauserin kunniaksi^^) korkkasin yhden oluen, sitten toisen.. löysin sen uudellen. En tiedä onko se hyvä vai huono. Riippuu mitä siitä tilasta lopulta saan.
Ja uskon että sunkin ongelma ei o se alkoholi.. Ongelma on jossain aivan muualla. Ja ylipäätään riippuvuus, oli se sitten mihin aineeseen tahansa, on ongelma.
Siitä ei tosin tarvitse ottaa ongelmaa..

Tällasta tälläkertaa..

Oon tajunnu et emmä ilman päihteitä pysty oleen vielä pitkiin aikoihin, alan hyväksyä sen. Mut jokaisesta kuosista alan ottaa opikseni.
Haluun edelleen kovasti tavotella sitä, että oisin täysin riippumaton kemikaaleista joilla muokkaan mielentilaani mielentilani mukaan.
Tasapainoon pitäisi pyrkiä. Mutta jotta voisi kokea sen harmonian, on ensin koettava se toinen ääripää.
Haluun oppia eroon riippuvuuksista.. tai edes vaihtaa ne vähemmän haitallisiin.

Päihdytään täänään nyt sitten yhdessä.. :D
Keep it unreal.

tRip
Moderator

Post by tRip »

Ahabi, sä tosiaan ymmärrät riippuvuutta :)
Keep it unreal.

Ahab

Post by Ahab »

Miasma wrote:Lekuri antoi mulle n. vuoden elinaikaa, joten aion elää jokaisen päivän siten, että se olisi viimeinen.
Hei mikäs juttu tää on?!
mauseri
LD50

Post by mauseri »

Ahab wrote:
Miasma wrote:Lekuri antoi mulle n. vuoden elinaikaa, joten aion elää jokaisen päivän siten, että se olisi viimeinen.
Hei mikäs juttu tää on?!
kelasin samaa..ootko Miasma tosissaan?
Miasma
OD

Post by Miasma »

mauser1911 wrote:
Ahab wrote:
Hei mikäs juttu tää on?!
kelasin samaa..ootko Miasma tosissaan?
Kyllä olen. En nyt viitsi mennä yksityiskohtiin, mutta lyhyesti sanottuna pumppu vetelee viimeisiä.
"Jesus! Did I say that? Or just think it? Was I talking? Did they hear me?"
"Life is a joke and death is the punchline."
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

tRip wrote: Dexma..

Ymmärrän nyt teitä 'alkoholisteja'
Tänään (mauserin kunniaksi^^) korkkasin yhden oluen, sitten toisen.. löysin sen uudellen. En tiedä onko se hyvä vai huono. Riippuu mitä siitä tilasta lopulta saan.
Ja uskon että sunkin ongelma ei o se alkoholi.. Ongelma on jossain aivan muualla. Ja ylipäätään riippuvuus, oli se sitten mihin aineeseen tahansa, on ongelma.
Siitä ei tosin tarvitse ottaa ongelmaa..
Joo eihän tuo tosiaan ole ongelma itse alkoholissa... Ja kyllähän känni tila on ok, mutta ei taida keho tätä kestää, hitto tämän syksyn juonut ahkerasti ja keho huutaa jo sellaisella äänellä ettei mitään rajaa... Ei mutta jatketaan... Ajattelin, että ennen viski paukkua lähden tänään lenkille! Juoksen oikein!
gaia
Kameleontti

Re: Riippuvuuksista - Vertaistukea

Post by gaia »

Pakko sitä on nyt omatkin onglmat tänne sitten päästää valloilleen. Itselläni siitä on muodostunut ongelma, että jos elämässä on alamäkeä (etenkin ihmissuhteissa), niin puran sitä ns. "angstia" ja vitutusta kuosaamiseen. Ja se ei useimmitenkaan ole mitään kaunista katseltavaa, sillä silloin menee lähestulkoon mitä tahansa. Psykedeelit olen kuitenkin siinä jättänyt pois, koska arvostan ja kunnioitan niitä aivan liikaa, että voisin käyttää niitä "pää-sekasin" meiningillä. Kovasti haluaisin päästä tuosta eroon, mutta se vain tuntuu aina parhaalta ratkaisulta.

Pää vaan tuntuu olevan niin tuhannen solmussa, ettei enää näe mitään muuta vaihtoehtoa kun repäistä ankara kuosi päälle, ja unohtaa kaikki se paska mitä ihmissuhde-mössöt tuovat mukanaan. Periodit kun useimmite kestävät juuri niin kauan että niihin saa toiselta osapuolelta jotain selvennystä. Voi mennä päiviä, voi mennä viikkoja. Nytkin täällä olen piripäissäni avautumassa, siitä miten naiset lykkäävät aina rukkaset mun kätehen :!: Vaikka eivät ne edes aina lykkääkkään, mutta silti. Kai olen pohjimmiltani pakenija.
Ehkä olen heikko, ehkä olen raukka, pääasia että tuli nyt laitettua oma tarina mukaan.

Syyni douppaamiseen, tunteiden purku/peittely ei kuitenkaan ole. Pohjimmiltani olen psykedeelimiehiä enkä muuten juurikaan käytä esim: amfetamiinia, ryynejä, alkoholia yms. yms. Ryynejä en käytä muuten laisinkaan. Alkoholikin on jäänyt suht vähemmälle.

Niinkuin joku edellämainitsi itkeneensä vanhempiensa luona, olen tullut siihe tulokseen että minun itseni pitäisi tajuta ja pystyä itkemään paljon useammin. En edes muista koska olen viimeksi itkenyt oikein vollottamalla. Liian kauan sitten. Hirvittää jo pelkkä ajatuskin siitä, että osaankohan koko inhimmillistä reaktiota enää.
Vai toimiiko?
mauseri
LD50

Post by mauseri »

kelailen tässä selvinpäin (kerrankin) yön pitkinä tunteina asioita ja tajusin et mun päihde vierotukseen auttaisi kaikkein eniten todella koukuttavat pelit. olishan noita kaupoissa ja tulossa kauppoihin. kun saan koukuttavan pelin niin ei sillon pyöri päihteet mielessä. edellinen mikä taisi koukuttaa kunnolla oli gta4, sitä pelasin viikon aikana selvinpäin n. 80 tuntia. oblivion on ehkä kaikkein pahiten koskaan koukuttanut mut. toi fallout 3 kiinnostais paljon, mutta ei oo rahaa sitä ostaa..MUTTA MITEN VITUSSA MULLA VOI OLLA RAHAA TUNKEE KALJAAN N. 100€ viikossa? eihän se peli maksas kun n.60€.. noh onneksi saan lainaan Dead Spacen lähiaikoina ja toivottavasti Saints Row 2..
gaia
Kameleontti

Post by gaia »

mauser1911 wrote:kelailen tässä selvinpäin (kerrankin) yön pitkinä tunteina asioita ja tajusin et mun päihde vierotukseen auttaisi kaikkein eniten todella koukuttavat pelit. olishan noita kaupoissa ja tulossa kauppoihin. kun saan koukuttavan pelin niin ei sillon pyöri päihteet mielessä. edellinen mikä taisi koukuttaa kunnolla oli gta4, sitä pelasin viikon aikana selvinpäin n. 80 tuntia. oblivion on ehkä kaikkein pahiten koskaan koukuttanut mut. toi fallout 3 kiinnostais paljon, mutta ei oo rahaa sitä ostaa..MUTTA MITEN VITUSSA MULLA VOI OLLA RAHAA TUNKEE KALJAAN N. 100€ viikossa? eihän se peli maksas kun n.60€.. noh onneksi saan lainaan Dead Spacen lähiaikoina ja toivottavasti Saints Row 2..

Jos pelit kiinnostaa niin diablo 2 on ehdottomasti tutustumisen arvoinen peli. Se jos joku koukuttaa. Gta4 <3
Vai toimiiko?
Ahab

Post by Ahab »

Tiededokumentti: Olenko normaali?
4/4: Addiktio. Jos käytät huumeita, juot itsesi tainnoksiin ja pelaat kaikki rahasi, niin onko se sinun syytäsi? Sinähän kärsit riippuvuussairaudesta. Tanya Byronin mukaan asia ei ole aivan näinkään.
Poistuu Areenasta: 06.12.2008 klo 21:00

Torstaina 20.11.2008 klo 21.00, uusinta su klo 14.15
Tiededokumentti: Addiktio
Mitä addiktiolla tarkoitetaan? Voidaanko addiktion ja aivosairauden välille vetää yhtäläisyysmerkki? Addikteilla on todettu aivokemiassaan muutoksia, jotka vaikuttavat päätöksentekoon, oppimiseen ja mielialoihin. Nämä muutokset selittävät puolestaan addiktien pakonomaista ja aggressiivista käyttäytymistä.

Päihteiden käytön aloittaminen varhain on erityisen vaarallista nuorten aivojen kehittymisen kannalta. Kaveripiirin paineessa teini-ikäiset eivät kykene vielä kriittisesti arvioimaan omia tekojaan. Tutkimukset ovat osoittaneet, että terapiat, lääkitys ja henkilökohtainen tuki voivat auttaa addiktiosta kärsiviä pääsemään irti riippuvaisuuskäyttäytymisestään. Addiktion hoito on vasta alku. Toipuminen tapahtuu hitaasti ja se on elinikäinen prosessi. Lähipiiri joutuu myös valmistautumaan siihen, että retkahduksia tapahtuu. Toipumisen pahimpia esteitä ovat häpeä ja leimatuksi tuleminen. Yhdysvalloissa vain 10 % hoidon tarpeessa olevista päihteidenkäyttäjistä saa apua. Hoidon ja tuen avulla addiktioista kärsivillä olisi kuitenkin mahdollisuus palata normaaliin elämään.
mauseri
LD50

Post by mauseri »

gaia wrote:
mauser1911 wrote:

Jos pelit kiinnostaa niin diablo 2 on ehdottomasti tutustumisen arvoinen peli. Se jos joku koukuttaa. Gta4 <3
tota ei taida olla xbox360? ku ei mun tietokoneessa riitä tehot ees matopeliin..
mauseri
LD50

Post by mauseri »

4 päivä ilman alkoholia menossa! nyt tää juominen saattaa oikeesti loppua hetkeks.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Ryyppäsin viikon ja sen jälkeen ei o tippaakaan tehny mieli. Oli se aika puhdistava kokemus.

Otin '500miccii' happoo.. Se oli aika hajottavan eheyttävää.

Nyt on taas pilwee, vois keskittyy taas siihen niin kutsuttuun päihteettömyyteen. mitä sitten tarkoittaneekaan..
Keep it unreal.

tRip
Moderator

Post by tRip »

Kannattaa ehdottomasti lukasta..

http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=34&t=12785 wrote:Retkahduksen dynamiikka

Relapsi on ratkaisevan tärkeä kysymys,joka usein ymmärretään väärin, jopa päihdeongelman hoidon ammattilaisten keskuudessa.

Relapsi on hyvin tavallista aineista riippuvaisten keskuudessa. Sitä voi esiintyä ja sitä esiintyy. Se on osa kemiallisen riippuvuuden sairautta. Useimmat kemiallisesti riippuvaiset ihmiset eivät pysty toipumaan, huolimatta parhaista yrityksistään. Myös hoidon ammattilaiset seuraavat vierestä, täysin avuttomina, koska he tuntevat syyllisyyttä tai vihaa siitä, ettei heidän hoitonsa tai ehkäisyvalistuksensa (ennakoiva ohjauksensa) ole ollut menestyksellistä.

Tämä luku on tarkoitettu valottamaan relapsin prosessia ja antamaan suuntaviivoja käytännön menetelmien luomiseen relapsipotilaiden hoidossa.

Mikä on retkahdus?

Tavallisesti relapsilla ymmärretään tapahtumaa, kun otetaan ryyppy tai huumetta hoitoa seuranneen raittiin jakson jälkeen. Tosiasiassa se ei ole pelkkä tapahtuma, jolloin otetaan huumetta tai alkoholia raittiin jakson jälkeen. Se ALKAA paljon aikaisemmin. (IMHO, mä ymmärsin, et ihmiset puhuvat RETKAHDUKSESTA, vaikka monilla täällä kyseessä olisikin RELAPSI, joka selitetään tässä.)
Relapsi on PROSESSI, joka luo asteittain ylivoimaisen tarpeen käyttää ainetta. Tätä PROSESSIA kutsutaan "RELAPSIN DYNAMIIKAKSI". (IMHO : meillehän Tuomo esitti kysymyksen "petaammeko retkahduksen?" ja tässähän se on sitten selitettykin!)

Kemiallinen riippuvuus sairautena on kaksiteräinen miekka. Toinen terä vahingoittaa ihmistä kun käyttää ainetta. Kun ihminen tulee riippuvaiseksi aineesta ja jatkaa sen käyttöä, hän kohtaa ylipääsemättömiä ongelmia monilla elämänsä alueilla. Tämä on sairauden helpoimmin havaittava ja ilmeisin osa.

MIEKAN TOINEN TERÄ ON SE OSA SAIRAUTTA, JOKA KÄY IHMISEN KIMPPUUN, KUN HÄN PONNISTELEE TOIPUAKSEEN. Toisin sanoen, kun aineesta riippuvainen pidättäytyy aineesta, hän saattaa aluksi kohdata useita ongelmia. Joukko outoja fyysisiä ja psyykkisiä voimia aktivoituu. Uhrit menettävät kontrollin ajatustoimintoihinsa, arvostelukykyynsä ja tunnereaktioihinsa. Vaikkakin nämä tilat ovat tavallisia toipumisen aikana ja häviävät ajan myötä, aineista riippuvainen henkilö on tietämätön niistä ja on sen vuoksi altis niille.

Tässä vaiheessa, sopivalla tuella ja avulla, he voivat selviytyä tilanteesta. Jos näin ei käy, he joko palaavat aineiden käyttöön tai siinä tapauksessa, että he ovat vakaasti päättäneet olla käyttämättä aineita, äkillinen henkinen paine saattaa ajaa heidät yrittämään itsemurhaa. Tosiasiassa tämä abstinenssista johtuva terä voi olla yhtä terävä ja tuhoava kuin aineiden käytöstä johtuva terä.

Relapsin piirteitä

Ymmärtääksemme mikä aiheuttaa retkahduksen aineista riippuvaisella henkilöllä, meidän tulisi ymmärtää
abstinenssi(=abstinenssi, abstinentia, pidättyminen, pidättyvyys, vieroitus) ja relapsi kokonaisuuksinaan.

Relapsi ei ole TAPAHTUMA vaan PROSESSI. TAPAHTUMA on jotakin, mikä on jo tapahtunut, eikä sitä täten voida enää muuttaa; toisaalta "PROSESSI" viittaa meneillään olevaan tilanteeseen, joka voidaan keskeyttää tai muuttaa käsillä olevana ajankohtana.

Retkahduksen "kaavan" muovaavat yksilön asenteet, arvot ja ajatusrakennelmat. Nämä prosessit tapahtuvat potilaan mielessä.
Aineistariippuvaisen henkilön ajatusmallit voivat toiset huomata hänen käyttäytymisestään. Se näkyy siinä, kuinka henkilö toimii, reagoi ja vastaa.

SE ON EHKÄISTÄVISSÄ

Toipumisen aikana potilas tuntee ylivoimaista halua palata aineen käyttöön. Tuolloin auttajan tulisi puuttua asiaan, auttaa potilasta ja muuttaa tapahtumien kulkua vahvistaakseen ja voimistaakseen toipumisen prosessia.

Koska retkahdus ei ole harvinainen potilailla kerran tai useammin eri toipumisen vaiheissa, relapsin ja toipumisen tulisi nähdä tapahtuvan rinnakkain. Toisin sanoen, RELAPSI JA TOIPUMINEN TULISI NÄHDÄ SAMAN KOLIKON ERI PUOLINA.

KOLME SELVÄÄ VAIHETTA, JOTKA ILMAISEVAT RELAPSIN ALKANEEN

Lähes jokainen aineistariippuvaisen läheinen kykenee tunnistamaan nuo käyttäytymisen muutokset, jotka osoittavat paluun vanhoihin alkoholistisiin ajattelu-, reagointi- ja käyttäytymistapoihin. He huomaavat kolme selvää vaihetta tässä prosessissa.

MUUTOS AJATTELUN TASOLLA

Toipumassa oleva henkilö palaa vanhoihin ajatustapoihinsa. Esimerkiksi, hänen ajatuksensa pyörivät jatkuvasti alkoholin ympärillä ja vanha sairas pakkomielle alkaa.

MUUTOKSET ULKOISESSA ELÄMÄNTAVASSA

Hän alkaa jälleen seurustella sellaisten ihmisten kanssa, käydä sellaisissa paikoissa ja harrastaa sellaisia toimintoja, jotka liittyvät aineen väärinkäyttöön.

Esimerkiksi, hän käy paikoissa, jotka rohkaisevat aineen käyttöön, tai tapailee aineesta riippuvaisia ystäviään; käy kapakoissa eikä käy AA:ssa, NA:ssa, Klinikalla tai muissa hoitopaikoissa. Hän on yliluottavainen itseensä, että hänelle ei tule halua ottaa ainetta. Hän vakuuttaa itselleen, että hänen sairautensa on täysin hallinnassa.

PALUU AINEEN KÄYTTÖÖN

Edellä luetellut muutokset johtavat hänet varmasti takaisin saman aineen tai jonkun korvaavan aineen käyttöön, joka myös on riippuvuutta aiheuttava.

Nämä vaiheet osoittavat kemiallisesti riippuvaisen mahdollisuuden TIEDOSTAMATTOMASTI kulkea kohti retkahdusta!

Jos potilas tehdään TIETOISEKSI ongelmista, joita hän luultavasti kohtaa raittiuden aikana, hän kykenee tunnistamaan ne ja tietoisesti havaitsemaan "relapsin dynamiikan" vähittäisen alun ja suorittamaan tarvittavat askeleet ohjeiden mukaisesti selvitäkseen tilanteesta. Tällaiset neuvot ja ohjeet tulisi antaa potilaalle erityisen relapsin ehkäisyohjelman mukana. Tämä tulisi mieluimmin tehdä jaksoittain ja ennen kuin potilas todella kohtaa abstinenssiin liittyvät äkilliset ongelmat.

ABSTINENSSIN ALUSSA ESIINTYVIÄ ONGELMIA

Kemiallisen riippuvuuden aikana elimistö tottuu tietyn aineen käyttöön niin, että heti kun sen saanti loppuu, alkavat vaikeat vieroitusoireet. Tämä vaihe hoidetaan lääketieteellisesti.

Fyysisten ongelmien lisäksi aineista pidättäytymisen aikana esiintyy huomattavaa fyysistä stressiä, joka johtaa epämukavuuteen ja pelkoon, täydelliseen kontrollin menetykseen, joka johtuu käyttäytymisen ongelmista kuten ahdistuneisuudesta, levottomuudesta, unen puutteesta, epävakaudesta ym. Tämä on hoidettava käyttäytymisen säätelyn kautta.

Käyttäytymisen säätely vaatii HENKILÖKOHTAISTA JA YKSILÖLLISTÄ huomiota. Tähän sisältyy potilaan kuuntelemista hänen kertoessaan stressin ja ahdistuksen aiheuttamasta tuskasta, ja hänen auttamistaan stressin sietotekniikoin, rentoutumisharjoituksin jne. Tärkeintä on vakuuttaa hänelle, että hänen kokemansa stressi on LUONNOLLISTA JA NORMAALIA ja MENEE VARMASTI OHI.

PITKITTYNYT VIEROITUSOIREISTO

Abstinenssin ensioireiden jälkeen potilasta ympäröivät lukuisat muut ongelmat - ajatustoimintojen heikentyminen, tunne-elämän heikentyminen, ylireagointi stressiin tai puutuminen.

AJATUSTOIMINTOJEN HEIKENTYMINEN tulee ilmi sekavuutena, kapeana, jäykkänä ja tankkaavana ajattelutapana, keskittymiskyvyn puutteena ja kyvyttömyytenä muistaa tai siirtää asioita lyhytaikaisesta muistista pitkäaikaiseen muistiin jne. Kemiallisesti riippuvainen ei pysty tekemään asioita kunnolla, tekemään johtopäätöksiä tai ratkaisemaan ongelmia. Kaikki tämä johtuu kemiallisten aineiden pitkäaikaisvaikutuksista ja elimistön kyvyttömyydestä sopeutua aineen puuttumiseen.
Kaikkien näiden täytyy tasoittua ajan kuluessa, sopivalla ravinnolla ja jatkuvalla psykologisella vahvistumisella.

LYHYTAIKAISEN MUISTIN HÄIRIÖ

Kemiallisesti riippuvainen henkilö tuntee itsensä sekavaksi, koska hän ei pysty muistamaan asioita. Hän taistelee tätä kyvyttömyyttään vastaan kyetäkseen muistamaan asioita edes lyhyen ajan. Tämä saa hänet tuntemaan, että hän on tulossa hulluksi.

Jokaiselle toipuvalle alkoholistille tulisi opettaa hänen toipumisensa aikana, että pitkän päälle hän palaa normaaliksi - että tämä ongelma paranee jatkuvan raittiuden, sopivan ravinnon ja levon kautta.

TUNNE-ELÄMÄN HEIKENTYMINEN

Tämä johtaa ylireagointiin, paineisiin. Hänellä on hyvin alhainen stressin sietokyky ja hän ahdistuu ja tulee aggressiiviseksi hetkessä. Stressi korostuu vieroituksen jälkeen ja vieroitusoireiden vaikeus myös aiheuttaa stressiä.

Tällainen äkillinen stressi ajaa kemiallisesti riippuvaista takaisin aineisiin. Krapularyyppy pystyy väliaikaisesti korjaamaan nämä vahingot. Jos henkilö käyttää ainetta, hän pystyy ajattelemaan kirkkaasti hetken, kokemaan normaaleja tunteita hetken ja tuntemaan itsensä terveeksi hetken.

Mutta potilaalle tulisi kertoa, että kaikki helpotus, minkä hän saa aineen käytöstä on hyvin väliaikaista ja että se väistämättä johtaa hänet takaisin aineesta johtuviin hallitsemattomiin ongelmiin.

Hänelle on jatkuvasti vakuutettava, että hänen huono stressinsietokykynsä korjautuu ajan kuluessa.

PÄIHTYNEENÄ OPITUT ASIAT

Sitä mitä kemiallisesti riippuvainen henkilö on oppinut aineiden käytön aikana hän ei pysty hallitsemaan toipumisensa alkuaikoina. Sen minkä henkilö oppii hän kykenee parhaiten palauttamaan mieleensä samassa tunnetilassa kuin missä hän sen oppi. Raittiuden alkuaikoina hän ei pysty suoriutumaan tehtävistään toimistossa yhtä tehokkaasti ja taitavasti, kuin mihin hän oli tottunut. Tämä johtaa hämmennykseen, häpeään ja kyvyttömyyden tunteeseen raittiina ollessa. On hyvin tärkeää, että potilaalle vakuutetaan, että tämä on NORMAALIA. Tämä kyvyttömyys suoriutua on lyhytaikaista. Nämä taidot voidaan oppia uudelleen, jos potilas tunnistaa ja hyväksyy vaikeutensa ja osallistuu suunnitelmalliseen taitojen oppimisprosessiin. Tämä oppiminen sisältää sekä henkistä harjoittelua että todellisia rooli-leikki harjoituksia. Nämä voidaan opettaa, ja jos niitä harjoitellaan, ne tulevat tavoiksi ja ne voidaan koota täydelliseksi toiminnaksi.

KIELTÄMINEN ABSTINENSSIN AIKANA

Kieltäminen on tavallista kemiallisessa riippuvuudessa. Se jatkuu myös raittiuden aikana. Mutta silloin se saa toisen muodon. Henkilö kieltää kaikkien henkilökohtaisten heikkouksien ja ongelmien olemassaolon. Hän kieltää myös tarpeen tehdä järjestelmällinen suunnitelma retkahduksen estämiseksi. Hän kieltää tarpeen elämäntapojensa muuttamiseen. Tämä kieltäminen estää toipumisprosessin jatkumisen ja siksi se on murrettava tukien ja ymmärtäen.

JÄRJESTELMÄLLINEN TOIPUMISOHJELMA

Kaikkein tärkeintä on, että potilaan itse täytyy sitoutua täydellisesti päivittäiseen järjestelmälliseen toipumisohjelmaan, joka sisältää koko sydämestä tapahtuvan yrityksen oppia uudelleen oikeat ajatustottumukset, tunteiden ilmaisun ja käyttäytymisen hallinnan, jotka ovat vaurioituneet ylenmääräisestä aineiden käytöstä. Potilaalla joka sitoutuu tekemään järjestelmällisen päivittäisen toipumisohjelman on loistavat mahdollisuudet saada takaisin kykynsä ja siten mahdollisuuden viettää normaalia elämää. Potilaille voidaan opettaa taitoja, joilla he kykenevät tunnistamaan paineidensa lähteet ja ratkaista ongelmansa. Tämä auttaa vähentämään stressiä.

Seuraavassa muutamia käytännön vihjeitä, joita hän voi yrittää ja harjoitella selviytyessään raittiuteen liittyvistä ongelmista:

Fyysinen <-> * Terveydestä huolehtiminen
* Hyvät ruokailutottumukset, runsaasti proteiinia
* Rentoutusharjoitukset
* Säännöllinen uni

Psyykkinen <-> * Itse-arvostuksen rakentaminen
* Eläminen arvojen mukaan
* Tuntee olonsa hyväksi

Käyttäytyminen <-> * Ryhtyminen järjestelmälliseen ja suunnitelmalliseen toimintaan
* Töihin meneminen ajoissa
* Vastuun ottaminen ja täyttäminen

Sosiaalinen <-> * Seurustelu perheen ja ystävien kanssa
* Tiettyjen roolien ottaminen

Nämä sopeutumiset vaativat muutosta - ja kaikki muutos aiheuttaa stressiä. Tästä tietoisena stressi voidaan minimoida ja voittaa ajan kuluessa.

TOIPUMINEN TUO MUKAAN VELVOLLISUUDEN MUUTTUA

PERSOONALLISUUSTYYPIT

Toipuva potilas kehittää todennäköisesti jonkun kolmesta persoonallisuustyypistä, jotka mainitaan seuraavassa. Nämä estävät häntä yläpitämästä menestyksellistä toipumisohjelmaa.

Äärimmäisen riippumaton henkilö : Kykenemätön hyväksymään mitään apua. Hän haluaa aina kohdata elämän yksin. Hän on kyvytön hyväksymään voimattomuutensa todellisuutta.

Täysin riippuvainen henkilö : Aina riippuvainen toisista kaikessa. Hän ei havaitsee itsessään yhtään omista vahvuuksistaan. Hänen reaktionsa on aina: "Huolehtikaa minusta tai minä ryyppään tai palaan aineisiin".

Käänteisriippuvainen henkilö : Hän näyttää olevan riippumaton, mutta tukeutuu aina muihin. Hän tuntee itsensä äärettömän epävarmaksi. Hän haluaa esiintyä vahvana ja luottavaisena henkilönä, mutta tosiasiassa tuntee itsensä heikoksi ja täysin avuttomaksi.

Kuten aikaisemmin todettiin, nämä kaikki kolme tyyppiä ovat "RELAPSIIN TAIPUVAISIA".

Toipuminen vaatii TOIMINNALLISESTI RIIPPUMATTOMAN PERSOONALLISUUDEN, eli henkilön joka

- oivaltaa, että hän voi toimia riippumattomasti; mutta tarvitsee toisia tasapainoista elämää varten.
- tajuaa vahvuutensa ja kykynsä.
- on halukas ottamaan vastuun toipumisestaan.
- hyväksyy avun oikeilta ihmisiltä ja Korkeammalta Voimalta.

Toipuakseen yksilön on kehitettävä TOIMINNALLISESTI RIIPPUMATON PERSOONALLISUUS.
Keep it unreal.

mauseri
LD50

Post by mauseri »

toi oli hyvä teksti. en saanut unta ja nousin ylös, sit katsoin koiraani ja muistin miten hyvältä oli edellisella matkalla tuntunut hieman reippaampi kävely lenkki koiran kanssa ja käytiin kävelyllä. nyt tuntuu paljon paremmalta kuin ennen lenkkiä. ei vittu, mä oon tainnu oikeesti oppia jotain.. ei oo ees tehnyt kaljaa mieli kokopäivänä.. siistiä.. nyt ois tarkotus olla selvinpäin kunnes saan ramboja(tod näk tiistaina) ja sit taas selvinpäin. kohta on joulukuu ja meen porukoille niin tulee oltua väkisin ainakin lähes ilman olutta. korkeintaan kahdesti joulukuussa vois hakee unikkoja. joskus ku pääsis tavoitteeseen: päihtelya korkeintaan pe ja la tai millon vaan ,mut korkeintaa kerran viikossa ja max 2 päivää.(pilvee ei lasketa:)
gaia
Kameleontti

Post by gaia »

mauser1911 wrote:
gaia wrote:
mauser1911 wrote:

tota ei taida olla xbox360? ku ei mun tietokoneessa riitä tehot ees matopeliin..

Toi on älyttömän vanha peli! No ei nyt älyttömän, mutta 1999 tai 2000 julkaistu mestariteos! Että kyllä pitäisi riittää.
Vai toimiiko?
mauseri
LD50

Post by mauseri »

mauser1911 wrote:4 päivä ilman alkoholia menossa! nyt tää juominen saattaa oikeesti loppua hetkeks.
nyt taitaa olla jo 6 päivää takana. JEAH! en muista millon ois ollut niin mukava tunne kun heräsin tänään.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Eilen meni ihan sauna kaljaa, mutta muuten oon pysynyt selvänä... 4 päivää?
mauseri
LD50

Post by mauseri »

Dexma wrote:Eilen meni ihan sauna kaljaa, mutta muuten oon pysynyt selvänä... 4 päivää?
hienoo Dexma! aattele miten hyvää esimerkkiä me ( ehkäpä vaultin pahimmat juopot ) näytetään. jos me pystytään oleen selvinpäin niin kaikilla on toivoa :D :D

nyt on viikko täynnä ilman pisaraakaan alkoholia.. oon siivoillu taas yöllä jonkun verran. taidampa kohta lähtee koiran kanssa niin pitkälle lenkille kuin kunto kestää.

mites ois Dexma, kun puhuit siitä selvinpäin olo kisasta, niin otetaanko me joulukuun alusta alkava kisa? se kumpi ratkee eka joutuu tarjoomaan toiselle kahden päivän hillittömät kuosit :D
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

mauser1911 wrote:
mites ois Dexma, kun puhuit siitä selvinpäin olo kisasta, niin otetaanko me joulukuun alusta alkava kisa? se kumpi ratkee eka joutuu tarjoomaan toiselle kahden päivän hillittömät kuosit :D
Paljonkohan tuo olisi rahoissa? Mää voin jo kyllä sen hävitä valmiiksi...

Asiaan, luulenpa, että yritän olla vähän aikaa selvänä nyt... En tiedä... Meskaliini tuli tänään postissa ja nyt vois alkaa valmistautuun... Vois yrittää jotenkin paremmin valmistautua kuin noille datura kokemuksille, eli ei niin, että juo viinaa edellisenä ja jälkeisenä päivänä...

edit: Mauser tuo on ihan karsee idea että joulukuun alussa! Säähän oot silloin vanhempies kanssa! Ja mää kyyhötän yksin kotona näiden kaikkien halujeni kanssa. Ei ainakaan joulukuussa aloiteta kisaa :D
tRip
Moderator

Post by tRip »

Uskaltaisinkohan sanoa, että alan oleen jo melkein kuivilla bentsoista :foil:
Ei muutkaan lääkkeet enää nappaa..
Tuntuu mahtavalta.

Mut emmä tähän ilman ghanjaa pystyis.

Tosi hienoo, et tekin oikeesti yritätte Dexma ja mauser

Tää muuten taitaa olla aikalailla meijän kolmen topicci :mrgreen:
Keep it unreal.