Ihmiset näköjään ärsyyntyy, kun joku heittää jotain teorioita, jotka itse kokee tähdelliseksi tai jotenkin tärkeäksi.
Vika saattaa olla jopa kuuntelijassa, enemmän kuin teorian kertojassa. Ehkä?
Toisaalta voi tehdä myös objektiivisia asioita joidenkin ominaisuuksien suhteen, mahdollisesta biasista huolimatta.Touchet wrote:"Keskivertoa parempi"-bias tuntuu vaivaavan psykedeelikkojakin.
Olennaisempaa ku KUMMAL ON ISOMPI MUNA lienee kuitenkin se että kaikilla osanottajilla on aihetta peiliinkatsomiseen, aina.aphos wrote:Vika saattaa olla jopa kuuntelijassa, enemmän kuin teorian kertojassa. Ehkä?
Jostain syystä länsimaissa kuvitellaan, että kaikki on saavutettavissa vain jonkin tietyntyyppisen toiminnan kautta. Itäisten veljiemme ajattelussa on kaikkia hienoja käsitteitä kuten wu wei ja shikantaza, joka on se mihin viittaan aloillaan istumisena. Sen ei tulisi olla subjektiivisia kokemuksia tuottava väkinäinen metodi, vaan yksinkertaisimmillaan olemista, vailla mitään erityisempiä pyrkimyksiä - zazen on vain vaivattomin asento. Yksinkertaisimmillaan ihminen ajattelee selkeästi ja toimii oikein. Siksi meditoinnista tulee helposti tapa.Aukikco wrote:Miksi itse tarjoat omaa subjektiivisia kokemuksia aiheuttavaa metodiasi jotenkin parempana?Touchet wrote:Miksi minkä tahansa subjektiivisia kokemuksia tuottavan asian tulisi olla perustana järkevälle ajattelulle, vastuulliselle toiminnalle ja vastavuoroiselle inhimillisyydelle?
Musta tässä tuntuu nyt olevan vähän semmoisesta kyse, että sun prioriteetit on kokenu jonku äkillisen nyrjähtämisen ja sen vuoksi etsit vikoja vanhoista ajatusmalleistasi ja tavoistasi, jotta voisit paremmin oikeuttaa uutesi. Ei siinä ongelmaa, mutta tällainen tuntemus herää. Silti arvostan suuresti kriittisyyttäs ja tää on musta muodostunut yhdeksi mielenkiintoisimmista keskusteluista vaultissa aikoihin.
Ja tosiaankin, jos et ole kokenut mitään senkaltaista mistä ihmiset usein psykedeelien yhteydessä puhuvat, niin miltä pohjalta lähdet tekemään analyyseja siitä mitä muiden psykedeeliset kokemukset aiheuttavat tai eivät aiheuta? Tuntuu vähän omituiselta, ja tulee myös sellainen olo että sanasi ovat huomattavasti enemmän egoismin värittämiä kuin tahtoisit hyväksyä tai antaa ymmärtää.
Se on jännää, että elämänpolullaan tapaa aika ajoin sellaisia tyyppejä, jotka seisoo paikallaan tien reunassa ja osoittaa suoraan sinne mihin suora väylä johtaa. Ja sitten kävelee suoraan sen tyypin ohi, eikä koskaan palaa.Aukikco wrote:Ai no vielä. Juttelin tänään erään Khrisna-liikken edustajan kanssa ja hän käytti aika paljon samanlaisia perusteluita kuin sinä puhuessaan siitä, miksi juuri hänen tiensä on SE OIKEA, miksi kaikki muut tiet ovat väistämättä huonompia. Loogisesti vähintään jompi kumpi teistä taitaa olla väärässä. Mitä luulet?
En mielelläni pidä itseäni minään. Välillä kuitenkin voin uskotella olevani jotakin, jolloin olen älykkäämpi ja ymmärrän enemmän - maagista eikö totta?Aukikco wrote:Miten sä koet itsesi? Oletko keskivertoa älykkäämpi? Ymmärrätkö joistain asioista enemmän? Kiitos ei mitään poliitikkovastausta tai muuta kiertelyä vaan ihan suoraa puhetta?
En ottanut lainkaan itseeni. Mielestäni olisi kuitenkin vähän huonoa dialektiikkaa aloittaa jokainen selkeästi vain omaa käsitystä tarjoava lause "Minä olen sitä mieltä, että"-litanialla tai jollakin vastaavalla. Totta kai jokainen on sitä mieltä mitä on. Jotkut on oikeassa ja jotkut ei ja joissain asioissa ei kukaan voi olla oikeassa. Siitä tulee keskustella.mauser1911 wrote:Touchet: mä pyydän anteeksi aikasempia tekstejäni, oli hermot kireellä kun en ollut muistanut ottaa xanoria ja ramalit alkoi laskemaan. ei ollut tarkoitus haukkua sua. jotenkin vaan hermoistuin turhasta, pitäähän ihmisten olla erimieltä asioista, mutta voisit säkin ilmaista asioista selvemmin että ne ovat sun mielipiteitä, ei absoluuttisia totuuksia. hyvää yötä kaikille!
Eivätkö vaikutukset ole silti subjektiivisia? Ei siinä, hiljaa istuminen on todellakin mahtava harjoitus, ja loputtoman haastava. On tullut taas harjoitettua enempi. Valkoista seinää tosin ei, mustia silmäluomia kyllä.Touchet wrote:Sen ei tulisi olla subjektiivisia kokemuksia tuottava väkinäinen metodi, vaan yksinkertaisimmillaan olemista, vailla mitään erityisempiä pyrkimyksiä - zazen on vain vaivattomin asento. Yksinkertaisimmillaan ihminen ajattelee selkeästi ja toimii oikein. Siksi meditoinnista tulee helposti tapa.
Puhuit kyllä siitä miten hallusinogeenit muuntavat tajunnantilaa, mutta et silti oikeastaan perustellut mitenkään miksi meditaatio ja hallusinogeenit eivät voisi sopia yhteen. Tarkoitatko sitä, että psykedeeleissä on liian stimuloitunut jotta "oikea" meditaatio onnistuisi vai mitä?omituinen käsitys hallusinogeenien ja meditaation yhteensopivuudesta.
Hmm, annoit kivan poliitikkovastauksen! Mutta kyseinen tyyppi oli tosi ahdistunut itsestään, siis selvästi silminnähden tosi hajalla siitä miten "paljon paskaa mun sisällä on". Ei suhtautunut positiivisesti mahdollisuuksiinsa, puhui vain epämääräisiä täydellisestä transendenssin tilasta joihin oli kuullut muiden päässeen. Ja kyseessä ei siis ollut mikään vastahurahtanut vaan tyyppi johon olen aika ajoin törmännyt jo muutaman vuoden ajan...Se on jännää, että elämänpolullaan tapaa aika ajoin sellaisia tyyppejä, jotka seisoo paikallaan tien reunassa ja osoittaa suoraan sinne mihin suora väylä johtaa. Ja sitten kävelee suoraan sen tyypin ohi, eikä koskaan palaa.
Jay Steven, joka kirjoitti 80-luvulla kirjan "Storming Heaven: LSD and the American Dream" - joka käsittelee 60-luvun deelivallankumousta ja sen tekijöitä - sanoi joskus, että lähes poikkeuksetta kaikki sen haastattelemista alle 30-vuotiaina deelejä syöneistä olivat ylimielisiä omasta mielestään valittuja kusipäitä kun taas yli 30-vuotiaina syöneet olivat pääasiassa onnistuneet elää "normaalia" tervettä elämää deelikokemuksten jälkeenkin pitämättä itseään muita parempana.Touchet wrote:"Keskivertoa parempi"-bias tuntuu vaivaavan psykedeelikkojakin.
Aistivääristyminä niitä pitävät ainoastaan henkilöt jotka eivät tajua psykedeelistä kokemusta (mm. tiedemiehet, jotka "tutkivat" psykedeelejä antamalla niitä koehenkilöille ja tarkkailemalla heitä, kuitenkaan ikinä itse niitä kokeilematta). Enemmänkin sanoisin olevan kyse aistien tarkentumisesta sekä aistimusten aiheuttamien signaalien amplifikaatiosta. Se on sitten eri asia että pystyykö aivot käsittelemään näitä aistimuksia.On yleisesti tiedossa, että serotonergiset hallusinogeenit aiheuttavat aistivääristymiä
Joo, ja parhaiten tämän huomaa jossain psykekemuissa. Se on kylläkin nämä idealistihipit jotka saa meikäläisen sapen kiehumaan. Ensiksi ollaan niiiin avarakatseista, mutta todellisuudessa äärimmäisen nihkeitä ja rottia.Kalastaja wrote:Tosi monet tosi fiksut tyypit kyl on ylimielisiä ja oksettavan ylpeitä tekemisistään. (Vähän niinku sun zazen läpät nyt). Ainakin okultisti/henkisyyspiireistä (vähän niinku tää) ja fiksuista yliopisto-opiskelijoista löytyy helposti esimerkkejä.
Tätä voisi vähän komppailla. Samaa olen huomannut suomireggae-skenessä. Ensin katsotaan päästä varpaisiin ja jos ei uniformu ole kohillaan niin aika nihkeää kohtelua. Sisäsiittoista toimintaa. Mukavampi olla ulkopuolella ja pyöriä vähän sekalaisemmassa porukassa.aphos wrote:Joo, ja parhaiten tämän huomaa jossain psykekemuissa. Se on kylläkin nämä idealistihipit jotka saa meikäläisen sapen kiehumaan. Ensiksi ollaan niiiin avarakatseista, mutta todellisuudessa äärimmäisen nihkeitä ja rottia.Kalastaja wrote:Tosi monet tosi fiksut tyypit kyl on ylimielisiä ja oksettavan ylpeitä tekemisistään. (Vähän niinku sun zazen läpät nyt). Ainakin okultisti/henkisyyspiireistä (vähän niinku tää) ja fiksuista yliopisto-opiskelijoista löytyy helposti esimerkkejä.
Olen kyllä huomannut nykyään viihtyväni huom. paremmin ns. normaalien tyyppien seurassa, tai ainakin vähän valikoidumman porukan kanssa. Monilta psykepäiltä myös puuttuu se jalo keskustelun taito, kun ei osata kuunnella toista, nenä kattoon vaan töykeästi (kaikkien kanssa). Tämä ei kyllä katso ihmisen deelikokemuksia.
Ehkä pääpointti on se, ettei anna turhan itsevarmuuden kohota nuppiin ja pystyy tarkkailemaan omaa asennettaan kriittisesti.
[/purnaus]
Samaa porukkaa aika pitkälti.Pentabarf wrote:Tätä voisi vähän komppailla. Samaa olen huomannut suomireggae-skenessä. Ensin katsotaan päästä varpaisiin ja jos ei uniformu ole kohillaan niin aika nihkeää kohtelua. Sisäsiittoista toimintaa. Mukavampi olla ulkopuolella ja pyöriä vähän sekalaisemmassa porukassa.
Tässä mennään sitten mielenfilosofian alueelle: Olisiko vertailevien kognitiivisten toimintojen ja niiden kautta yksilöllisten kvalioiden pois pudottaminen subjektiivisesta tietoisuudesta luopumista? Onko koko roska pelkkää kartesiolaista teatteria? En yksinkertaisesti tiedä, enkä välttämättä edes halua tietää. Sen tiedän, että meillä ei ole tästä maailmasta erillistä tahtoa ja meditoinnin kautta tulemme tietoiseksi siitä.Aukikco wrote:Eivätkö vaikutukset ole silti subjektiivisia? Ei siinä, hiljaa istuminen on todellakin mahtava harjoitus, ja loputtoman haastava. On tullut taas harjoitettua enempi. Valkoista seinää tosin ei, mustia silmäluomia kyllä.Touchet wrote:Sen ei tulisi olla subjektiivisia kokemuksia tuottava väkinäinen metodi, vaan yksinkertaisimmillaan olemista, vailla mitään erityisempiä pyrkimyksiä - zazen on vain vaivattomin asento. Yksinkertaisimmillaan ihminen ajattelee selkeästi ja toimii oikein. Siksi meditoinnista tulee helposti tapa.
Itseasiassa tarkemmin ajatellen, täysin ristiriitaisetkaan ihmistoiminnan osa-alueet kuten nukkuminen ja liikkuminen tai puhuminen ja syöminen eivät aina sulje toisiaan kokonaan pois. Mutta musta on suht selkeää, että nämä asiat kannattaa tehdä erikseen, jotta kykenee keskittymään kokonaisvaltaisesti yhteen asiaan kerrallaan.Aukikco wrote:Puhuit kyllä siitä miten hallusinogeenit muuntavat tajunnantilaa, mutta et silti oikeastaan perustellut mitenkään miksi meditaatio ja hallusinogeenit eivät voisi sopia yhteen. Tarkoitatko sitä, että psykedeeleissä on liian stimuloitunut jotta "oikea" meditaatio onnistuisi vai mitä?Touchet wrote:omituinen käsitys hallusinogeenien ja meditaation yhteensopivuudesta.
Selvitäpä, että mihin ihmeeseen aktiivisesti meditoiva ihminen tarvitsee hallusinogeenejä? Jossakin Psychedelic Reviewin numerossa Jonathan Ott kirjoitti siitä, että voimakkaita trippejä kokeneet ihmiset voivat helposti kiinnostua joogan harjoittamisesta; he voivat myös lopettaa hallusinogeenien käytön kokonaan; mutta pitkäjaksoisesti joogisia harjoituksia tehneet ihmiset hyvin harvoin tuntevat minkäänlaista tarvetta kokea muuntuneita tajunnantiloja. Tähän aiheeseen liittyen oli Sandilla ja Stolaroffilla myös jotain sanottavaa tässä luennossa: http://www.matrixmasters.net/blogs/?p=611Aukikco wrote:Nähdäkseni psykedeelien ja meditaation yhteensopivuudessa on kyse muustakin kuin pelkästään akuutista yhteensopivuudesta - psykedeelipitoinen elämä sopii yhteen meditaatiopitoisen elämän kanssa. Kun lainaat sitä mitä pitkään meditoineet sanovat psykedeelisistä tiloista, niin lainaatko myös sellaisia tyyppejä jotka ovat harjoittaneet pitkään psykedeelien ja meditatiivisten tilojen yhdistämistä? Olen usein törmännyt siihen, että meditaatioon pärähtäneet kommentoivat psykedeelistä kokemusta aika vähällä omakohtaisella kokemuksella, ja tietysti myös päinvastoin.
Aukikco wrote:Hmm, annoit kivan poliitikkovastauksen! Mutta kyseinen tyyppi oli tosi ahdistunut itsestään, siis selvästi silminnähden tosi hajalla siitä miten "paljon paskaa mun sisällä on". Ei suhtautunut positiivisesti mahdollisuuksiinsa, puhui vain epämääräisiä täydellisestä transendenssin tilasta joihin oli kuullut muiden päässeen. Ja kyseessä ei siis ollut mikään vastahurahtanut vaan tyyppi johon olen aika ajoin törmännyt jo muutaman vuoden ajan...Touchet wrote:Se on jännää, että elämänpolullaan tapaa aika ajoin sellaisia tyyppejä, jotka seisoo paikallaan tien reunassa ja osoittaa suoraan sinne mihin suora väylä johtaa. Ja sitten kävelee suoraan sen tyypin ohi, eikä koskaan palaa.
Mutta saisinko vielä suoran vastauksen tohon kysymykseeni?
Joo, no, ihmiset tavoittelee luonnostaan valta-asemaa. Useasti niille riittää sekin, että ne saa kannattaa jotakin sellaista persoonaa tai kokonaista hierarkiaa tai ajatusmallia, jolle ihminen attribuoi parempia ansioita kuin itselleen. Pidän meditointia tajuttoman merkittävänä asiana, koska siihen ei vaadita mitään, eikä siihen voi lisätä mitään, mutta en ole mitenkään ylpeä meditointiharjoituksestani, koska siihen ei vaadita mitään, eikä siihen voi lisätä mitään.Kalastaja wrote:Tosi monet tosi fiksut tyypit kyl on ylimielisiä ja oksettavan ylpeitä tekemisistään. (Vähän niinku sun zazen läpät nyt). Ainakin okultisti/henkisyyspiireistä (vähän niinku tää) ja fiksuista yliopisto-opiskelijoista löytyy helposti esimerkkejä.
Ei tarvitse edes olla kovin voimakkaita. Itse kokisin jotkut joogaharjoitukset vähän pakollisina trippailun yhteydessä, ne lähtevät todella luonnostaan, tyyliin Prayanama, jolla on suora vaikutus siihen, miten ympäristön havainnoi (hengityksen kautta).Touchet wrote:Jossakin Psychedelic Reviewin numerossa Jonathan Ott kirjoitti siitä, että voimakkaita trippejä kokeneet ihmiset voivat helposti kiinnostua joogan harjoittamisesta; he voivat myös lopettaa hallusinogeenien käytön kokonaan; mutta pitkäjaksoisesti joogisia harjoituksia tehneet ihmiset hyvin harvoin tuntevat minkäänlaista tarvetta kokea muuntuneita tajunnantiloja.
Taitaa olla tosi yleistä kaikissa alakulttuureissa. Joku just valitteli squattipiirien sisäsiittoisuutta. Punkskene sama juttu.Pentabarf wrote:Tätä voisi vähän komppailla. Samaa olen huomannut suomireggae-skenessä. Ensin katsotaan päästä varpaisiin ja jos ei uniformu ole kohillaan niin aika nihkeää kohtelua. Sisäsiittoista toimintaa. Mukavampi olla ulkopuolella ja pyöriä vähän sekalaisemmassa porukassa.aphos wrote:Joo, ja parhaiten tämän huomaa jossain psykekemuissa. Se on kylläkin nämä idealistihipit jotka saa meikäläisen sapen kiehumaan. Ensiksi ollaan niiiin avarakatseista, mutta todellisuudessa äärimmäisen nihkeitä ja rottia.Kalastaja wrote:Tosi monet tosi fiksut tyypit kyl on ylimielisiä ja oksettavan ylpeitä tekemisistään. (Vähän niinku sun zazen läpät nyt). Ainakin okultisti/henkisyyspiireistä (vähän niinku tää) ja fiksuista yliopisto-opiskelijoista löytyy helposti esimerkkejä.
Olen kyllä huomannut nykyään viihtyväni huom. paremmin ns. normaalien tyyppien seurassa, tai ainakin vähän valikoidumman porukan kanssa. Monilta psykepäiltä myös puuttuu se jalo keskustelun taito, kun ei osata kuunnella toista, nenä kattoon vaan töykeästi (kaikkien kanssa). Tämä ei kyllä katso ihmisen deelikokemuksia.
Ehkä pääpointti on se, ettei anna turhan itsevarmuuden kohota nuppiin ja pystyy tarkkailemaan omaa asennettaan kriittisesti.
[/purnaus]
Kyse ei oikeastaan ole edes sisäsiittoisuudesta, vaan yleisestä meiningistä. Ihme kyllä, monilla metallikeikoilla on paljon parempi meininki kun metsäbileissä. Muutenkin monet noita järjestävistä/niissä soittavista ihmisistä on alkanut itse enemmän tai vähemmän flippaamaan.Kalastaja wrote:Taitaa olla tosi yleistä kaikissa alakulttuureissa. Joku just valitteli squattipiirien sisäsiittoisuutta. Punkskene sama juttu.
Törky rikkaat, joita oon tavannu on samanlaisia.
Mut lopulta tommosetki ihmiset on yksilöinä yleensä ihan avomielisiä kunhan niiden kanssa puhuu jonkin aikaa ja ne huomaa, että ulkonäkö tai tietyt mielipiteet ei vielä tee ihmistä.
Ei nämä ole ennakkoasenteita, vaan käytännön kokemuksia. Varsinkin, kun paljonkin kavereita kuuluu näihin bileitä järkkääviin henkilöihin. Ovat myös itse huomanneet saman jutun meiningin paskentumisesta, pääosin liittyen myös alkoholiin (ylläri) ja muihin koviin aineisiin (amfetamiini).Touchet wrote:Varmasti myös ulkopuolisen ihmisen ennakkoluuloisuus tietyn alakulttuuripossen asenteita kohtaan vääristää jo jonkin verran sitä, että miten hyväksytyksi itsensä jossain tietyissä piireissä kokee ja tämä voi pahimmillaan luoda tarpeettomia defenssimekanismeja, jotka vain edesauttavat skisman syntymistä. Ja tuntemattomissa porukoissa oleskellessaan voi huomaamattaan yleistää yksittäisen ihmisen käyttäytymismallit koko joukkoon. Tämä toimii myös toisinpäin: Oma sisäpiiri koetaan monimuotoisempana ja ulkoa päin tulevat latteampina persoonina, joiden kanssa ei missään nimessä voi olla mitään yhteistä, ellei heitä assimiloida aktiivisesti oman ryhmän todellisuuskäsitykseen tuomalla esiin sen erityispiirteitä.
Joo, tämä on nyt off-topic.Thoxium wrote:Onpas keskustelu mennyt totaalisesti sivuraiteilleen. Minä kerroin että mielenkiinto mielihyväpäihteisiin lieventyi todella paljon psykedeelitrippien jälkeen, Touchet taas kertoo ettei psykedeeleistä saa mitään konkreettista hyötyä vaan kaikki onkin vain harhaa. Hmm, oliko tämä mielenkiinnon vähentyminen sitten vain harhaa? Pitääpä tajuta tuo, jos vaikka saisi saman innostuksen huumeisiin takaisin, sillä harhassahan minä en halua elää.
Aika paradoksaalista. Parannuskeinon määritelmähän juuri on että se edesauttaa paranemista.Niillä voidaan edesauttaa parantumista, mutta ne eivät ole parannuskeino.
Jälleen kerran, absoluuttista yleispätevää totuutta ei ole. Se mikä sulle on "totuus" ei sitä välttämättä ole kaikille. Elä ja anna toistenkin elää.Totuus on hyvin yksinkertainen ja kaikki ymmärtävät sen.
Ai, minä luulin, että mieleen vaikuttavista lääkinnällisistä aineista puhuttaessa "paranemista edesauttava" != "parannuskeino."dredi wrote:Aika paradoksaalista. Parannuskeinon määritelmähän juuri on että se edesauttaa paranemista.Touchet wrote:Niillä voidaan edesauttaa parantumista, mutta ne eivät ole parannuskeino.
Tämä on totta.dredi wrote:Jälleen kerran, absoluuttista yleispätevää totuutta ei ole. Se mikä sulle on "totuus" ei sitä välttämättä ole kaikille.Touchet wrote:Totuus on hyvin yksinkertainen ja kaikki ymmärtävät sen.
Joo, kaikki ihmiset nyt muutenkin ovat täysin alttiita ylimielistymiselle, tietysti luultavasti enemmän ne jotka itseään fiksuina pitävät. Toisaalta ihminen voi myös tehdä ei-ylimielisen havainnon siitä, että on nyt vaan jonkun asian suhteen fiksumpi ku joku toinen - mitään absoluuttistahan tässä ei oo, mutta voi tehdä jonkun havainnon johonkin suuntaan siis.Kalastaja wrote:Tosi monet tosi fiksut tyypit kyl on ylimielisiä ja oksettavan ylpeitä tekemisistään. (Vähän niinku sun zazen läpät nyt). Ainakin okultisti/henkisyyspiireistä (vähän niinku tää) ja fiksuista yliopisto-opiskelijoista löytyy helposti esimerkkejä.
Yhdyn kyllä siihen että psykeskenessä on ihmisiä joita ei ole nöyryydellä pilattu, mutta olen silti ehdottomasti samaa mieltä Touchetin kanssa siitä, että oma asenne vaikuttaa - jos lähtee siitä ettei toiset tuu hyväksymään, ni se varmasti tekee siitä todennäkösempää. Mutta "ensiksi ollaan niin avarakatseisia" - mulle tuli sellanen fiilis että teet nyt tässä tosi härskin stereotypisoinnin. Tai siis ovatko ne yksilöt joista tossa puhut, jotenki julistaneet avarakatseisuuttaan erityisesti, vai teetkö oletukses sen perusteella, että yleensä mielletään että "hipit" pitää itteensä avarakatseisena? Rehellisesti?aphos wrote:Joo, ja parhaiten tämän huomaa jossain psykekemuissa. Se on kylläkin nämä idealistihipit jotka saa meikäläisen sapen kiehumaan. Ensiksi ollaan niiiin avarakatseista, mutta todellisuudessa äärimmäisen nihkeitä ja rottia.
Mä ainakin huomaan viihtyvän genreistä riippumatta kaikkien päräyttävien tyyppien seurassa. Tosin kyllä mä oon kokenut että deelipäät ovat tosi usein parempia kuuntelijoita ja avara-katseisempia ku ihmiset keskimäärin, mutta deelithän eivät tosiaankaan ole mikään ihmelääke joka tän varmistais. Ehkä enemmänki niin että avarakatseisemmat ihmiset helpommin päätyvät käyttämäänkin deelejä?Olen kyllä huomannut nykyään viihtyväni huom. paremmin ns. normaalien tyyppien seurassa, tai ainakin vähän valikoidumman porukan kanssa. Monilta psykepäiltä myös puuttuu se jalo keskustelun taito, kun ei osata kuunnella toista, nenä kattoon vaan töykeästi (kaikkien kanssa). Tämä ei kyllä katso ihmisen deelikokemuksia.
Johon vastaat hetkeä myöhemmin itse:Touchet wrote:Selvitäpä, että mihin ihmeeseen aktiivisesti meditoiva ihminen tarvitsee hallusinogeenejä?
Ja tähän lisäisin vielä vapaasti lainaten kommentin renekeittimeltä tähän keskusteluun: "Ihan ku se valaistuminen ois ainoa juttu". Oon niin samaa mieltä. Tässä on välissä aika paljon, niin kauan ku ollaan lineaaristen asioiden kanssa tekemisissä.Touchet wrote:Mustakin serotonergiset aineet avaavat mielikuvitusta ja helpottavat uusien suhtautumistapojen omaksumista; ne ovat oivallisia apuvälineitä ajatusmaailman ohjelmoimisessa, mutta vain apuvälineitä. Ne voivat helpottaa luovien ratkaisujen löytymistä, mutta ne eivät itsessään ole luova ratkaisu. Niillä voidaan edesauttaa parantumista, mutta ne eivät ole parannuskeino.
Jeesus Kristuksen sisällensä ottaneet ihmiset hyvin harvoin tuntevat minkäänlaista tarvetta kokea muuntuneita tajunnantiloja. Ei se ole mikään perustelu mihinkään. Ja toisaalta joogapiireissäkin olen havainnut merkittävää halujensa kieltämistä - asia ei ole ihan niin ideaalista kuin usein annetaan ymmärtää. Ja en mä toisaalta kielläkään sitä, ettei jonkun aktiviteetin parissa puuhastelu vois vähentää kiinnostusta muita juttuja kohtaan. Ei se kuitenkaan kerro aktiviteetin paremmuudesta sinänsä, vai?pitkäjaksoisesti joogisia harjoituksia tehneet ihmiset hyvin harvoin tuntevat minkäänlaista tarvetta kokea muuntuneita tajunnantiloja.
Aukikco wrote:Nähdäkseni psykedeelien ja meditaation yhteensopivuudessa on kyse muustakin kuin pelkästään akuutista yhteensopivuudesta - psykedeelipitoinen elämä sopii yhteen meditaatiopitoisen elämän kanssa. Kun lainaat sitä mitä pitkään meditoineet sanovat psykedeelisistä tiloista, niin lainaatko myös sellaisia tyyppejä jotka ovat harjoittaneet pitkään psykedeelien ja meditatiivisten tilojen yhdistämistä? Olen usein törmännyt siihen, että meditaatioon pärähtäneet kommentoivat psykedeelistä kokemusta aika vähällä omakohtaisella kokemuksella, ja tietysti myös päinvastoin.
Touchet wrote:Selvitäpä, että mihin ihmeeseen aktiivisesti meditoiva ihminen tarvitsee hallusinogeenejä? Jossakin Psychedelic Reviewin numerossa Jonathan Ott kirjoitti siitä, että voimakkaita trippejä kokeneet ihmiset voivat helposti kiinnostua joogan harjoittamisesta; he voivat myös lopettaa hallusinogeenien käytön kokonaan; mutta pitkäjaksoisesti joogisia harjoituksia tehneet ihmiset hyvin harvoin tuntevat minkäänlaista tarvetta kokea muuntuneita tajunnantiloja. Tähän aiheeseen liittyen oli Sandilla ja Stolaroffilla myös jotain sanottavaa tässä luennossa: http://www.matrixmasters.net/blogs/?p=611
Tämä joogijuttu koski psykedeelien käytön lopettaneita ihmisiä. On selvää, että eksogeenisten muutosvoimien käyttö tulee tarpeettomaksi, kun ihminen oppii kontrolloimaan sisäisiä tilojaan luontaisilla avuillaan. Tässä hyvä esimerkki (tosin vain yksittäinen keissi:) http://www.miqel.com/entheogens/neem-ka ... lpert.htmlAukikco wrote:Jeesus Kristuksen sisällensä ottaneet ihmiset hyvin harvoin tuntevat minkäänlaista tarvetta kokea muuntuneita tajunnantiloja. Ei se ole mikään perustelu mihinkään. Ja toisaalta joogapiireissäkin olen havainnut merkittävää halujensa kieltämistä - asia ei ole ihan niin ideaalista kuin usein annetaan ymmärtää. Ja en mä toisaalta kielläkään sitä, ettei jonkun aktiviteetin parissa puuhastelu vois vähentää kiinnostusta muita juttuja kohtaan. Ei se kuitenkaan kerro aktiviteetin paremmuudesta sinänsä, vai?
Voi olla. Toisaalta yks juttu mikä musta psykedeeleissä on ainutlaatuista, on niiden tilojen tietynlainen kaoottisuus, jollaisen olen ymmärtänyt "korkeista joogisista/meditatiivisista tiloista" puuttuvan.Touchet wrote:Tämä joogijuttu koski psykedeelien käytön lopettaneita ihmisiä. On selvää, että eksogeenisten muutosvoimien käyttö tulee tarpeettomaksi, kun ihminen oppii kontrolloimaan sisäisiä tilojaan luontaisilla avuillaan.
Aika oletus ja aika kankeeta retoriikkaa.Touchet wrote:On selvää, että eksogeenisten muutosvoimien käyttö tulee tarpeettomaksi, kun ihminen oppii kontrolloimaan sisäisiä tilojaan luontaisilla avuillaan. Tässä hyvä esimerkki (tosin vain yksittäinen keissi:) http://www.miqel.com/entheogens/neem-ka ... lpert.html
Mitä on meditaatio?Touchet wrote:Samaa mieltä.
Paitsi siltä osin, että meditaatiossa ei ole kyse tajunnan muuntamisesta, vaan tulemisesta sinuiksi tajunnantilojen muutosten kanssa. Jos sillä pyrkii saavuttamaan jonkin ... tilan, niin kyse ei ole enää meditaatiosta. Eikä ... tiloihin samaistuminen ole meditaatiota. Mutta ei sillä oikeastaan ole mitään merkitystä!
Sosan - Shinjin-no-mei (On Believing In Mind:) http://home.primusonline.com.au/peony/faith_in_mind.htm
"Älä pyri saavuttamaan totuutta; lopeta vain mielipiteiden esittäminen."