en tiedä tarkoititko tätä samaa asiaa mutta turha on mennä puhumaan köyhissä maissa salametsästyksen tai turkistarhauksen epäeettisyydestä kun se voi olla jollekkin ainoa keino ruokkia perheensä. ratkaisu lähtee muualta.Aukikco wrote:luulisin että jokainen ihminen pystyy tekemään mitä tahansa yhtä kauheaa kuin kuka tahansa muutkin. kaikista eniten taitaa kuitenkin sit käytännössä tehä ne joita on kaikista eniten ehdottomasti kielletty tekemästä.
Tähän väliin voisi ohimennen heittää näkemyksen että itseasiassa loiset ovat ruokaketjun huipulla. Jokaista eläintä kohden on keskimäärin kolme loiseläintä.
Jos kysyntä laskee, laskee myös tuotanto. Ei ole lyhyt prosessi mutta kuka nyt realistisesti odottaa että Jumalan valtakunta tulee maan päälle omana elinaikanaan?sublime wrote:En näe syytä aiheuttaa muille turhaa kärsimystä omilla teoillani, mutta esimerkiksi lihan syömistä en viitsi lopettaa siksi, että eläimet ovat kuolleet, jotta saisin jauhelihaa lautaselleni.
Näin olen itsekkin kelannut että ei ihminen pystyisi käyttämään lihaa ravinnokseen jos näin ei olisi tarkoitus mutta ymmärtääkseni on muitakin eläimiä joille voi syöttää lihaa ilman että ne sitä luonnostaan syövät. Olen myös kuullut että tämä saattaa johtaa radikaaleihin muutoksiin käytöksessä. Saatta olla urbaanilegenda.sublime wrote:Ihminen on kuitenkin kehittynyt omnivoriksi.
Miten lihaa on ennen syöty ja miten lihaa syödään nykyään? On mielestäni kaksi eri asiaa metsästää liha kuin tehotuottaa se. Liha on ennen ollut juhlaruoka, ei päivittäinen ateria. Lihan syöntiä ei tarvitse lopettaa lopullisesti. Riittää jos tyytyy syömään metsästettyä lihaa harvoin.sublime wrote:Se on meille luonnollinen tapa saada ravintomme, eikä ihmiskunta tule koskaan lopettamaan eläinten syömistä, joten niitä tullaan aina tappamaan ihmisten ruoaksi. Kyseiseen asiaan vaikuttaminen ei ole mittakaavassani. Miksi minun siis pitäisi kieltää itseltäni se hyöty ja ilo, mitä lihan syömisestä saan?
Kun kasvisruuan tekemisen on kerran opetellut ei sen tekemiseen mene sen enempää energiaa kuin liharuaan tekemiseenkään. Hipiksi ei myöksään tarvitse tulla yhdessä yössä. Voi alkaa pikku hiljaa tekemään tietoisempia valintoja ja parin vuoden päästä huomata että on kääntänyt kulutustottumuksensa täysin.sublime wrote:Saman energian voin käyttää asioihin, joihin oikeasti pystyn vaikuttamaan.
Mihin asioihin sitten oikeasti pystyt vaikuttamaan? Ei näihin asioihin voi kukaan muu vaikuttaa yhtään sen enempää. Koko maailma ei ole sinun harteillasi, riittää kun teet oman pienen osuutesi.
Jos ei eettiset syyt kiinnosta niin esimerkiksi soija on terveellisempää, halvempaa ja säilyvämpää kuin liha. Kun olen tarjonnut lihaa syöville tutuilleni ruokaa jossa on jauhelihan sijasta soijarouhetta tai kanasuikaleiden sijaan soijasuikaleita, eivät he ole edes huomanneet eroa ja ovat olleet ällistyneitä kun olen ruuan jälkeen kertonut reseptin. Et menetä mitään, päinvastoin.
Joka tapauksessa lopullinen pakottava syy on se että resurssit ei vaan riitä lihan syömiseen.
http://areena.yle.fi/toista?id=1810666
Mulla on myös kaveri joka sanoo "ihan sama. maailma on jo paskana. tää meni vituiks jo."