ADD/ADHD, myös Asperger ( & lääkityksestä)

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
tRip
Moderator

ADD/ADHD, myös Asperger ( & lääkityksestä)

Post by tRip »

Olen alkanut pohtimaan omaa ADDiuttani, kun aloitin monien mutkien kautta taas säännöllisen lääkityksen..

Lääkkenähän käytetään mm. amfetamiinia, joka monilla herättää voimakkaita ennakkoluuloja. Myös itselläni herätti.
Olen pitkään kamppaillut sen kysymyksen parissa, että onko diagnoosini sitten vain tekosyy naukkailla päivittäin amfetamiinia. tarvitsenko sitä oikeasti?

Lukuisten on/off - kausien jälkeen voin vihdoin todeta, että siitä todella on paljon enempi hyötyä kuin haittaa. Itseasiassa se parantaa elämänlaatua niin oleellisesti parempaan, etten enää nää syytä olla käyttämättä.

Ongelmaksi se muodostuu siinä vaiheessa jos alkaakin käyttää tätä amfea viihteenä, tai vaihtoehtoisesti piriä viihteenä.
(Pirillä tarkoitan sitä 'viihteellisempää', katu - amfetamiinia)
Ainakin itse olen päätynyt siihen, että enemmän 'viihdettä' se on käyttää tätä lääkkeenä kuin päihteenä.
Ei se päihteenä ole loppujenlopuksi edes sen arvoista. oikeastaan en edes pidä siitä.

Kuitenkin sain pitkällisten kamppailuiden jälkeen taas itseni vakuutetuksi lääkityksen kannattavuudesta ja aloitin syömään dexedrineä. Säännöllisesti.
Olen alkanut huomaamaan kuinka se on saanut aikaiseksi positiivisen kierteen, joka on parantanut elämisen laatuani huimasti.
Koen taas onnistumisen tunteita elämässäni. Kun se jatkuva sumuisuus ja saamattomuus hälvenee. Tunnen tyytyväisyyttä hetkeen.
En jatkuvasti ole miljoonan ajatuksen kimpussa ja haikaile jo jonnekin muualle.

Kun ei ole kyennyt vastaamaan ympäristön paineisiin, se masentaa mieltä.

Olen nyt myös paljon rauhallisempi enkä yhtä impulsiivinen..
joka useinmiten itseasiassa ajoi päihteilemään. Se jatkuva tyytymättömyys 'johonkin', sisäinen levottomuus. Ajatusten kaaos.

Kykenen ajattelemaan nyt myös järjellä, en pelkällä tunteella.
Kykenen ajattelemaan paljon selkeämmin. loogisemmin.

Kykenen tosiaan elämään kuin 'normaali' ihminen. tältäkö se tuntuukin.
Kaikki ei tunnukkaan niin epätoivoisen hankalalta.
Pysyy kiinni taas elämän perusasioissa. Jaksaa olla sosiaalinen. Viitsii pitää yllä terveyttään.. Ylipäätään motivaatio elämään on kasvanut kun huomaakin saavansa aikaiseksi ja kykenee nauttimaan hetkestä. On tyytyväinen. Innostuu uusista asioista. Elää hetkessä.

......

Tämä nyt oli ehkä lähinnä lääkityksen aloittamiseen liittyvää hehkutusta.
Kuitenkin kykenen nyt vihdoin näkemään selkeästi sen huiman hyödyn mitä tämän lääkkeen avulla olen saanut elämääni.

Kertokaahan muutkin kokemuksistanne, vaikeuksistanne ja vahvuuksistanne, ylipäätään kaikkea tähän neurologiseen poikkeavuuteen liittyvää.
Uskon että täältä vaultista kuitenkin löytyy monia joilla samankaltaisia diagnooseja löytyy. tai diagnosoimatta..

Itsellä myös siis Asperger diagnosoituna.

Kuinkahan moni päihteiden ongelmakäyttäjistä loppujenlopuksi onkaan ADHD/ADD tms..? :roll:
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

Re: ADD/ADHD, myös Asperger ( & lääkityksestä)

Post by Tyhmä Kansalainen »

Kyllähän täälläkin on jos jonkinmoista "päänsisäistä" sairautta... Asperger on se mikä itselläni kuulostaa todennäköisimmältä yleisen ahdistuksen ja masennuksen lisäksi. En ole käynyt diagnosoitavana enkä myöskään hakenut minkäänkaltaista lääkitystä vaikka toisinaan tuntuukin, että voisi olla tarvetta, koska koko muu maailma sotii minua vastaan. :?
Mutta mitenkäs tämän asian laita nyt on, että miten tällainen vähävarainen pääsee psykologille tai muulle päätohtorille arvioitavaksi? Tarvitaanko montakin käyntikertaa tai riittääkö vain se suuren suuri persoonaalisuustestin tekeminen ja pari käyntikertaa, jotta uskaltavat jo kertoilla ja luokitella joksikin?

Tulen siis itseni kanssa vallan mainiosti toimeen vaikkakin muut eivät tulisikaan, mutta kiinnostaisi ihan vain tietää periaatteessa, että miksi meikäläinen diagnosoitaisiin, koska jotakin astetta rajumpaa sieltä tulisi... Sen lisäksi tietenkin kiinnostaisi tietää, että voinko saada tästä jotakin? Esim vaikuttaako tämä seikka siihen miksi en töissä kykene olemaan kuukautta pidempään ja voisinko esim mahdollisesti saada työkyvyttömyyseläkkeen + lääkkeet kouraan?
tRip
Moderator

Post by tRip »

Kannattaa lähteä hakemaan apua.. Esim. Asperger tunnetaan nykysin paljon paremmin ja osataan jo auttaa.
Siitä järjestetäänkin kaikennäköisiä soputumisvalmennuskursseja yms.

Itse pidän sitä vain rikkautena, vaikka hieman erilainen olenkin. Kaikki ei vaan ymmärrä mua :/
Ja usein Asperger ihmisillä esiintyy myös ADD:tä, joka sinänsä on ainakin itsellä se mihin lääkitystä tarvitsen. Että kykenisi elämään 'normaalia' elämää.

Usein myös näihin neurologisiin poikkeavuuksiin liittyy paljon liitännäisongelmia, kuten juuri masennusta ja ahdistusta johtuen sopeutumisongelmista ym.
Keep it unreal.

Kalavale
Apteekki

Post by Kalavale »

Lopetin terapian joskus, kun alettiin jo esittää tauteina mm alakuloisuutta ja ajatuksenvilkkautta. :lol: Mistä lähtien alakuloisuus on ollut tauti, jota voi hienosti masennukseksi nimittää ja määrätä taikalääkkeitä, jotka tekevät olosta paremman. Naurettava ja toisaalta pelottava ajatus, että joku osa ihmisen luonteesta pitäisi poistaa epähaluttuna. Mukavuudenhalua. Minulla on kuulemma ad/hd:n tunnusmerkit, mutta kun tarkemmin lukee ja tutkii niitä tunnusmerkkejä niin ne ovat sovellettavissa melkoiseen ihmisjoukkoon. Psykiatria on muuttunut ihmismielen ymmärtämiseen pyrkivästä tieteestä uusia diagnooseja taikovaksi uskonnoksi. Käyttäytymismalleja, joita ei voida millään testillä osoittaa sairauksiksi hoidetaan lääkkeillä, kannattaa kysyä kuka hyötyy ja ketä viedää kuin pässiä narussa. Toki mielisairauksia on en sitä kiellä, mutta esimerkiksi itselleni tuputettiin jo nuoresta iästä asti psykoosilääkitystä ja kun olen lääkityksen lopettanut olen huomannut, että minua on suurella tavalla huijattu.

Hoitakaa itseänne, jos vain pystytte ilman lääkkeitä ja koittakaa hyväksyä se että ihmisluonto ei ole niin yksinkertainen, että kaikki elämää vaikeuttava ja negatiivinen olisi sairaustila. Olen onnellisempi kuin koskaan, mutta samalla surullisempi kuin koskaan. Kaksi polariteettiä yhdistyy ja elämä ei ole niin yksinkertaista kuin se miltä se usein näyttää.
All things are equal, there are no special things.
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

Post by Tyhmä Kansalainen »

Itse myös tavallaan ihmettelen sitä, että mut on aikoinaan vain nimitetty "erakkoluonteeksi", että nykyisin kun on muotia antaa kaikelle nimiä ja määrityksiä, että miksi joka toinen kansalainen täytyisi pitää lääkityksellä "normaalina"? Eiköhän tänne muutama vähän erakompikin tai vilkkaampi tapaus sekaan mahdu. Se on vasta sitten ongelma, kun siitä tekee itselle ongelman ja silloin ymmärrän lääkityksen käytön.

Samaten nykyisin näytetään pitävän muodissa selittää neurologisena poikkeavuutena tai sikiönä koettuna virustautina sitä, että ihminen on hieman vilkkaampi / rauhallisempi / yksinäisempi / huumorintajuttomampi / aseta sanasi tähän, kuin se keskiverto kansalainen... Todellisuus kuitenkin on sitä, että ihmisiä on erilaisia ja täydellistä ihanne tai keskivertoihmistä ei tule löytymään mistään... Olemme kaikki jollakin tavalla viallisia... Laitetaanko jokaiselle lääkkeet vain kouraan ja sillä se ongelma paranee? :lol:

Olenpahan kuullut miten ihmiselle, joka nautti elämästään todettiin masennus ja laitettiin mielialalääkkeet käteen. Oli hieman hämillään, että kuinkas nyt näin, kun itse ei masennuksesta mitenkänä kärsinyt tai edes sellaisen olemassaolosta tiennyt, mutta lääkärit ehdotti vaikeata masennusta...
tRip
Moderator

Post by tRip »

Mielestäni se on vain rikkaus olla erilainen..
Mutta kun tässä yhteiskunnassa eletään ja on mahdollisuus kohentaa elämänlaatua kemikaaleilla, niin miksei?

Siedän kyllä itseäni, mutta en itseäni suhteessa ympäristöön. Se on helvetin masentavaa.

Ja diagnoosit nyt vaan on luotu lähinnä helpottamaan oikean hoidon saamista. Muuten niillä ei ole mitään hiton virkaa.
Jokaisesta meistä löytyy virheitä ja vikoja. Jotkut oppivat elämään niiden kanssa, jotkut turvautuvat päihteisiin tehdäkseen elämästään siedettävää, jopa mielekästä.

Toki lääkkeet tappaa ihmisessä tiettyjä puolia. Se on vain hyväksyttävä. Ja eikös se ole lääkkeen tarkoituskin?
Auttaa sopeutumaan, jos se muuten on puutteellisella tolalla.

En tosiaankaan kannata sitä, että joka vaivaan määrätään mömmöjä. Ei omia hienoja piirteitään pidä turhaa niillä tuhota.
Keep it unreal.

Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Kalavale kirjoitti osuvaa.

Ei ole olemassa mitään "normaalia". Normaalius on vain tilastollinen harha joka ei sellaisenaan todellakaan kuvaa todellisuutta, samanlainen kuin se että yhdessä perheessä on keskimäärin 1,7 lasta. Tilastot ovat viitteellisiä ja samoin on myös käsitys normaaliudesta.

Jokaista ominaisuutta on mahdollista oppia rakentamaan eduksensa.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Aukikco wrote:Jokaista ominaisuutta on mahdollista oppia rakentamaan eduksensa.
Täysin samaa mieltä..
Mutta se nimenomaan vaatii niitä ominaisuuksia tukevan ympäristön. Ympäristön, missä voi olla oma itsensä ja nimenomaan kannustetaan jokaista olemaan oma itsensä. Ympäristö missä ymmärretään myös erilaisuutta.

Ei olekkaan olemassa 'normaalia', mutta on kumminkin. Tässä yhteiskunnassa missä elämme on normaalia olla tietynlainen ihminen ja toimia tietyllä tapaa. Se vain on niin.
Jotkut tosin ymmärtävät ettei se ole niin. Jokainen meistä on erilainen. Ja se on rikkaus.
Keep it unreal.

Aukikco
OD

Post by Aukikco »

tRip wrote:
Täysin samaa mieltä..
Mutta se nimenomaan vaatii niitä ominaisuuksia tukevan ympäristön. Ympäristön, missä voi olla oma itsensä ja nimenomaan kannustetaan jokaista olemaan oma itsensä. Ympäristö missä ymmärretään myös erilaisuutta.
Tällaista maailmaa olemme parhaillaan luomassa.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Aukikco wrote:
tRip wrote:
Täysin samaa mieltä..
Tällaista maailmaa olemme parhaillaan luomassa.
Totta..
Itseasiassa hämmästyttävän totta
Keep it unreal.

tRip
Moderator

Post by tRip »

Tää topikki näyttänee jääneen vähän unholaan, sillä uskoisin täällä kuitenkin olevan muitakin samankaltaisia ihmisiä kuin mää. Se on aina kiva löytää vertaisiaan :)
Eikä sitä diagnosoituna tarvitse olla, riittää jos itse koet olevasi tämänlaatuinen ihminen, niin kertokaahan toki mielipiteitänne ja ajatuksianne.

Olen kovasti pohtiunut sitä, että olen tosiaankin enempi Asperger kuin ADD, vaikkakin nämä ovat melkolailla päällekkäisiä 'neurobiologisia häiriöitä'
(en kuitenkaan tosiaankaan niitä häiriöiksi luokittele, pikemminkin luonteenpiirteiksi)
Mutta Vaikka koen että tuo 'häiriö' vain on osa persoonallisuuttani, aiheuttaa se suunnattomia hankaluuksia normaalissa elämässä. Suurin haaste lienee itsellä sosiaalinen vuorovaikutus. Suuret väkijoukot ovat kammotus, vieraiden ihmisten seurassa viihdyn harvoin.. Ainoastaan hyvien ystävien kanssa olen oppinut avautumaan, avaamaan itseäni sosiaalisesti. Näin myös itsetuntokin on kohentunut huimasti. Tähän osaltaan on ollut apuna päihteet. Myöskin lääkitys.
Mutta olen pikkuhiljaa alkanut oivaltaa millätavoin kykenisin aina edes hieman paremmin sopeutumaan tähän ympäristöön. Minä kun tuppaan usein unohtumaan omaan itseeni, omiin tekemisiini ja omaan maailmaani.
Vaikkakin nautin suunnattomasti sosiaalisuudesta, se on melekin päivittäinen haaste joka kuluttaa henkisiä voimavarojani.
frapathea

Post by frapathea »

tRip wrote:Tää topikki näyttänee jääneen vähän unholaan, sillä uskoisin täällä kuitenkin olevan muitakin samankaltaisia ihmisiä kuin mää. Se on aina kiva löytää vertaisiaan :)
Eli ad/hd-tapaukset ovat muita korkeampiarvoisia? Seleevä...
aphos
Kameleontti

Post by aphos »

Itselläni toimii amfetamiini (vars. pienissä määrissä) todella positivisesti. Epävarmuus katoaa, ja todellakin tuo ajatusten kaaos selvenee. On tapana ylianalysoida juttuja, joka sitten johtaa tuohon vaiheiluun, toisinsanoen levottomuuteen ja epävarmuuteen. Motoriikka futaa paljon paremmin, saa asiat tehdyksi.

Olisi mukava kyllä saada jonkinlainen lääkitys, tai edes kokeilla. Täysin samanlaisia fiiliksiä kuin kirjoittajalla :D

HUOM! En siis käytä amfetamiinia, vaan siis parin muutaman kokeilukerran perusteella näin.
tRip
Moderator

Post by tRip »

frapathea wrote:
tRip wrote:Tää topikki näyttänee jääneen vähän unholaan, sillä uskoisin täällä kuitenkin olevan muitakin samankaltaisia ihmisiä kuin mää. Se on aina kiva löytää vertaisiaan :)
häh..?

Itse kun en aadeehoodee edes ole..

Jos takerruit vain tohon sanaan 'vertaisiaan', tulkitsit sen ehkä täysin eritavalla kuin olin tarkoittanut.
Keep it unreal.

Kalavale
Apteekki

Post by Kalavale »

aphos wrote:Itselläni toimii amfetamiini (vars. pienissä määrissä) todella positivisesti. Epävarmuus katoaa, ja todellakin tuo ajatusten kaaos selvenee. On tapana ylianalysoida juttuja, joka sitten johtaa tuohon vaiheiluun, toisinsanoen levottomuuteen ja epävarmuuteen. Motoriikka futaa paljon paremmin, saa asiat tehdyksi.

Olisi mukava kyllä saada jonkinlainen lääkitys, tai edes kokeilla. Täysin samanlaisia fiiliksiä kuin kirjoittajalla :D

HUOM! En siis käytä amfetamiinia, vaan siis parin muutaman kokeilukerran perusteella näin.
Noinhan se tuntuu toimivan 80% porukasta. Ei se mistään poikkeavuudesta ainakaan kerro. :lol:
All things are equal, there are no special things.
Thoxium

Post by Thoxium »

Itsellä amfetamiini ainakin parantaa keskittymiskykyä sen verran, että pystyy tekemään asioita loppuun asti ja kuuntelemaan tarkkaan. Normaalisti saattaa mennä paljonkin asiaa ohi kun joku puhuu jotakin, kouluhommat nyt jäänyt kauan aikaa sitten kesken, kun ajatukset harhailee jatkuvasti. Kerran kokeilin metyylifendiaattia 30mg, niin ainut vaikutus oli keskittymiskyvyn parantuminen, sain rästihommat tehtyä, sen kun vaan alotti tekemään jotakin niin ajatukset myös pysyivät siinä, eikä lähteneet harhailee muihin asioihin.

Amfetamiini pienemmillä annoksilla selventää päätä vielä enemmän, kuitenkaan ei mitään euforiaa, vaan puhtaasti tuntui lääkinnälliseltä. On se vaan niin hienoa kun pystyy keskittymään asioihin, eikä jatkuvasti harhaile. Kyllä amfetamiini voisi terapeuttisilla annoksilla selvästi parantaa omaa elämääni, lopulta saisi selkeyttä tähän pään sisäiseen kaaokseen.

No niin tai näin, en mene katupirillä itselääkitystä harrastamaan, maksaako adhd-testaaminen mitään?
Ahab

Post by Ahab »

Kannattaa myös huomata että lääkinnällinen annos amfetamiinia parantaa kenen vaan suorituskykyä oli sillä sitten adhd tai ei.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

Sillä, ellei meissä kaikissa, niin ainakin useissa asuu pieni ADD/ADHD-lehmä. Pieni ADHD-lehmä on vielä kovin eri asia kuin oikea ADHD. Oikean ADD:n tai ADHD:n kyllä käsittääkseni erottaa melko nopeasti poikkeavuudeksi jos asiaa tutkailee.
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Thoxium

Post by Thoxium »

Entä jos tuntee amfetamiinin selvästi parantavan suorituskykyä ja elämänlaatua, kun normaalisti tuntuu pää käyvän alikierroksilla? Pysyy ajatukset kasassa, eikä ole jatkuvaa usvaa päässä, saa jotakin aikaseksi, kun pystyy keskittymään. Lisäksi pystyy tuomaan luovuuttansa paljon paremmin ulos, sillä pystyy luomaan ajatuksia. Se vaan nyt tekee itsellä pään kristallin selkeäksi ja tuntee saavansa oman potentiaalisuudensa kunnolla ulos. Kuten metyylifenditaatista olen jo sanonut, niin tää on kyllä ainut "lääke" koskaan, mistä on hyötyä ollut.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

jesuiitta wrote:Sillä, ellei meissä kaikissa, niin ainakin useissa asuu pieni ADD/ADHD-lehmä. Pieni ADHD-lehmä on vielä kovin eri asia kuin oikea ADHD. Oikean ADD:n tai ADHD:n kyllä käsittääkseni erottaa melko nopeasti poikkeavuudeksi jos asiaa tutkailee.
Suuri osa nykypäivän aikuisista (ja siis iso osa myös tämän foorumin käyttäjäkunnasta) vietti lapsuutensa sellaisena aikakautena, jolloin ei yksinkertaisesti tiedetty ADHD- ja Asperger-tyyppisten poikkeavuuksien todellisesta luonteesta vielä mitään, vaan kaikki ongelmatapaukset oli helposti sanottuna "villejä," "tyhmiä," tai "laiskoja."

Ja kuinka vitun villejä, tyhmiä ja laiskoja ihmiset silloin olikaan!

Itse sain ADHD- ja Asperger-diagnoosini vasta päälle parikymppisenä hakeuduttuani neuropsykologiseen arviointiin - toisin sanoen lääkäri vain vahvisti mun omat epäilykseni ... Mutta sitten olinkin aivan eri mieltä; kaikki poikkeavat toisistaan eikä kenenkään neuroverkko ole tyypillinen. Kukaan ei voi määrittää millainen olen vertaamalla mua johonkin toiseen tyyppiin. Evoluutio erikoistaa yksilön.

Jokaisen tietoisen olennon tulisi ergonomisoida aivokemiansa toimintaa jatkuvalla douppaamisella ja douppaamisen kompensaatiolla. Kyse ei ole siitä, että mikä sulla on, vaan siitä mitä kamaa sulla on ja mitä sä teet sillä. Ota vastuu omasta käytöstäsi.

[edit] Täytyy vielä sanoa, että David Pearcen loistava käytännön transhumanismin manifesti "The Hedonistic Imperative" vaikuttaa paljon mun ajatteluun: http://www.hedweb.com/
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Ahab

Post by Ahab »

Touchet wrote:Jokaisen tietoisen olennon tulisi ergonomisoida aivokemiansa toimintaa jatkuvalla douppaamisella ja douppaamisen kompensaatiolla. Kyse ei ole siitä, että mikä sulla on, vaan siitä mitä kamaa sulla on ja mitä sä teet sillä. Ota vastuu omasta käytöstäsi.
parasta mitä olen kuullut hetkeen ;)
frapathea

Post by frapathea »

Thoxium wrote:Entä jos tuntee amfetamiinin selvästi parantavan suorituskykyä ja elämänlaatua, kun normaalisti tuntuu pää käyvän alikierroksilla? Pysyy ajatukset kasassa, eikä ole jatkuvaa usvaa päässä, saa jotakin aikaseksi, kun pystyy keskittymään. Lisäksi pystyy tuomaan luovuuttansa paljon paremmin ulos, sillä pystyy luomaan ajatuksia. Se vaan nyt tekee itsellä pään kristallin selkeäksi ja tuntee saavansa oman potentiaalisuudensa kunnolla ulos. Kuten metyylifenditaatista olen jo sanonut, niin tää on kyllä ainut "lääke" koskaan, mistä on hyötyä ollut.
Sä taidat olla vaan epästabiili. Sulla tuntuu itsediagnoosit ja roinamieltymykset muuttuvan melko tiuhasti... :-D
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

frapathea wrote:
Mä tulkitsisin enmmänkin niin, että vertainen viittaa tossa sisäiseen merkitysyhteyden tuntemukseen eikä mihinkään parempi-huonompi-akseliin?
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Aukikco wrote:
frapathea wrote:
Mä tulkitsisin enmmänkin niin, että vertainen viittaa tossa sisäiseen merkitysyhteyden tuntemukseen eikä mihinkään parempi-huonompi-akseliin?
Niinku Kalastaja aina muistaa muistuttaa; kommunikaatio on mahdollista vain tasavertaisten ihmisten kesken. Se on hullun hyvä ajatus.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Thoxium

Post by Thoxium »

Mä en osaa omalla kohdallani oikeastaan sanoa mitään. Mulla on ollut koko lyhyen elinaikanani kaikenlaista jänniä ongelmia ja "häiriöitä". Kuitenkin olen työtä tehnyt kaiken sne eteen jotta tuntisi itsenä terveemmäksi. Nii aikojen saatossa on hävinnyt OCD, ahdistus, masennus, aggressiivisuus, impulsiivisuus. Lopulta olen tässä, mielialani vaihtelivat ennen, joten en tiedä onko tämä vain yksi selvä kausi vai ei. Uskon ja toivon tämän olevan se normaali mielentilani, kunhan pidän saman terveellisen ja hyvän elämäntavan yllä.

Tosin mulla on aina ollu sisällä levoton olo, ala-asteelta asti lentänyt luokasta pihalle, kun höklissyt tai tehnyt jotakin "typerää". myös yläasteella tuli tehtyä kaikkea usein hetken mielenjohteesta ja typeriä asioita. Siihen aikaan ehkei osattu ajatella ADD:tä, en itsekään kuin vasta nyt. Vasta amfetamiinia ja muutamaa muuta stimua kokeiltuani, huomasin että täähän rauhottaa ja selventää mun päätä, jes! Päihteenä niitä silti pidän, enkä tarvitsi stimuja muulloin kuin koulussa tai muissa tehetävissä missä vaaditaan keskittymistä.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Thoxium, kuulostaa aikapaljolti samankaltaisilta kokemuksilta kuin omani. Pienen ikäni joutunut sinnittelemään kummallisten, vaikeiden, ahdistavien..ym 'oireiden' kanssa, löytämättä koskaan tyydyttävää tilaa.

Itselääkintä johti päihderiippuvuuteen ja lääkitys taas lääkeriippuvuuteen.

Kuitenkin..
Pitäisi vain oppia tulemaan toimeen itsensä kanssa. Kaikkine ongelmineen ja vajaavuuksineen. Se ei välttämättä tosiaankaan ole helppoa, mutta mahdollista.
Tiedän että moni suvussani on adhd/asperger tms (en puhu nyt diagnooseista)
Osa heistä on sopeutunut ja oppinut elämään itsensä kanssa, osa taas ajautunut alkoholismiin/muihin päihdeongelmiin.

Mielestäni amfetamiinin toimivuus ei sinänsä mitenkään ole tae siitä että kyseessä olisi adhd/add..

mutta kuitenkin olen sitä mieltä että jos esim. stimulantit parantavat merkittävästi elämänlaatua ja auttavat hallitsemaan elämää ja arkea, miksei niitä voisi käyttää sitten parantamaan elämänlaatua.

Kuitenkaan niiden ei pitäisi olla se lopullinen ratkaisu ongelmiin, vaan ainoastaan keino oppia hallitsemaan elämää, kunnes lopulta osaa elää ilman lisäkemiaa.

Kuitenkin se mikä lopulta minut ajoi päihdeongelmiin, oli juuri se että koitin jatkuvasti 'säätää' aivokemiaani ollakseni kykenevä selviytymään arjesta, onnistumatta koskaan siinä, sillä käytössäni ei ollut sitä mitä todella tarvitsin..

Pointti ehkä oli se että lääkitys on mahdollistanut itsellä sen että kun mieli ei ole jatkuvaa kaaosta ja kykenen rauhoittamaan sen, tunnen voivani paremmin hallita impulsiivisuuttani, joka usein on johtanut ongelmiin.

Olen myös huomannut sen että kun pääsen mökille tai lappiin, missä voi löytää sielulleen rauhaa ja näin tuntea voivansa olla oma itsensä, en ole tuntenut tarvetta 'korjata' mieltäni, sillä siinä ei ole vikaa.. vika on jossakin muualla.

Väsyneen mielen höpinää, anteeksi antakaa..
Keep it unreal.

Ahab

Post by Ahab »

tRip wrote:Olen myös huomannut sen että kun pääsen mökille tai lappiin, missä voi löytää sielulleen rauhaa ja näin tuntea voivansa olla oma itsensä, en ole tuntenut tarvetta 'korjata' mieltäni, sillä siinä ei ole vikaa.. vika on jossakin muualla.
Siellä teidän mökillä mullekkin tuli fiilis että enhän mä mitään psykedeelejä tarviis jos mä saisin aina olla täällä. Tosin olin sen oivalluksen hetkellä hapoissa ;)
Siva
Kameleontti

Post by Siva »

Oon niin pitkään kun kuulin ADD:stä epäilly tätä ittelläni. Jonkinlainen ylivilkkaus-häiriö mulla kuitenkin on, allekirjoittaisin aika hiton monta noita ADHD-oireita ittelläni. En ole ikinä aiemmin avautunut tästä pääongelmasta näin paljon (puhumatta avomiehestäni), jokuhan vois vaikka heittää jonkun järkevän teorian tälle kaikelle. Tuskin.

Sain ala-asteen. 1. luokalla käytökseen nelosen, mikä ei nyt sinänsä ole jo hirveän normaalia 6v tytölle. :lol: Jouduin terapiaan, kävin terapiassa 7-17-vuotiaaksi, eli noin kymmenen vuotta. Yhdessä vaiheessa mulla epäiltiin myös masennusta ja istuin hetken aikaa suljetulla, mutjoo. Tajusin tietenkin jo niillä ekoilla terapiaistunnoilla ettei ole normaalia käydä millään terapeutilla/psykiatrilla, rupesin kelaamaan että oon epänormaali ja että mun pitäis olla samanlainen kun muiden, semmonen levollinen. Kuuntelin aina mistä yh-mammani, opettaja tai kuka ikinä valitti musta ja rupesin leikkaamaan pois ton ylivilkkauden mun ulkopuolisesta käyttäytymisestä. Huom, ulkopuolisesta. Tämän lisäksi en ole koskaan (en vieläkään) tullut omien ikäisteni kanssa toimeen, lähinnä vanhempien ihmisten.

Nyt kun on nykyään vanhempi ja viisaampi (jne), niin oon alkanut kelaamaan mun oireita; paniikkihäiriöt, ja semmonen ahdistuneisuus ja pakkoliikkuminen/-tekeminen mikä tulee sisältä pommina ja jota pitää vaan pidättää niinku jotain kusihätää. Lyhyesti sanottuna, pystyn pysymään paikoillani, mutta se vaatii multa hirveästi keskittymistä. Ja btw toi "poisleikkaaminen" minkä alotin nuorena ei kyllä tainnu olla ihan paras idea, koska arki on muutenkin melkein sietämätöntä. Herättää ajatuksia, esim. oonko onnistunut sulkemaan pelkällä mielenvoimalla pääongelman sisääni? Ei kuulosta mun korvaan oikeestaan yhtään mahdolliselta.

Huhhuh.
I'm maybe bad
But I'm so perfectly good at it.
mauseri
LD50

Post by mauseri »

barbababa wrote: Herättää ajatuksia, esim. oonko onnistunut sulkemaan pelkällä mielenvoimalla pääongelman sisääni? Ei kuulosta mun korvaan oikeestaan yhtään mahdolliselta.

Huhhuh.
mun mielestä ihmisen pääkoppa on niin outo mekanismi, että lähes kaikki on mahdollista.
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
W10
Kameleontti

Post by W10 »

Sulkeehan jotkut tunteitansakkin ja sitten ne ryöppyää ulos kohtauksina. Mun mielestä tää on jotenkin yleistä suomalaisten miesten keskuudessa ainakin. Tarpeeksi kauan kun on painanu niitä tunteita syrjään, niin sitten ne purskahtaa jonkinlaisena agressiivisena kohtauksena.

Nuo ADHD itsediagnosit on vähän hömppää. Käytiin koulussa joskus läpi näitä käyttäytymishäiriöitä ja eiköhän sieltä jokainen pystynyt diagnosoimaan itselleen vaikka minkä vaivan, samalla kun luki oirelistaa läpi. Jos epäilystä on, niin aina voi käydä arvauskeskuksessa kyselemässä pääsisikö arviointiin. Jokaisella ihmisellä on kumminkin se oma kuva itsestään, jota pysyy muokkaamaan vaikka kuinka. Uskottelemalla itselleen ADHD:n, alkaa jo huijaamaan itseään ja käyttäytyminen voi muuttua oireiden mukaiseksi. Kannattaa aina pyytää jonkun PÄTEVÄN toisen osapuolen mielipide asiasta.

Onko tämä joku trendikäs juttu nykyään, kun kaikilla tuntuu olevan ADHD/ADD/Asperger? :?
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."