Kun puhutaan, että esim Buprenorfiini on osittaisagonisti, mutta esim Metadoni on täysagonisti.
Niin mitä nämä tarkoittavat ja mitkä opioidit on täysagonisteja ja mitkä sitten osittaisagonisteja?
Kodeiini
Dihydrokodeiini
Tramadoli
Hydrokodoni
Oksikodoni
Dekstropropoksifeeni
Heroiini
Morfiini
jne
Agonistit
-
sxoxyvg
- OD
Re: Agonistit
Ei itsellä tule mieleen muita osittaisagonisteja kuin buprenofiini. Noiden ero on siis se että osittaisagonistit eivät aiheuta niin stydiä vaikutusta kuin täysagonistit, vaikka molemmat tarrautuisivat yhtä tiukasti reseptoreihin.
negatiivisesti sekaisin
<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
-
Ram1t
Ja osittaisagonistilla on melko vaikee (mahdotonta?) ottaa kuolettava överi? Ainakin vaikeampi kuin täysagonistilla kuten heroiinisxoxyvg wrote:Ei itsellä tule mieleen muita osittaisagonisteja kuin buprenofiini. Noiden ero on siis se että osittaisagonistit eivät aiheuta niin stydiä vaikutusta kuin täysagonistit, vaikka molemmat tarrautuisivat yhtä tiukasti reseptoreihin.
-
Poliklinikka
- OD
No hyvä tietää sitten. Eli ovat kaikki täysagonisteja ellei toisin sanota
.
Eiku nythän mä tän tajusin. Jos jokin osittain-agonisti, niin sillon se on myös osittais-antagonisti. Ja tuon takia, niillä ei periaatteessa voi vetää övereitä.
Eiku nythän mä tän tajusin. Jos jokin osittain-agonisti, niin sillon se on myös osittais-antagonisti. Ja tuon takia, niillä ei periaatteessa voi vetää övereitä.
-
W10
- Kameleontti
Tramadoli ainakin on osittaisagonisti.Poliklinikka wrote:No hyvä tietää sitten. Eli ovat kaikki täysagonisteja ellei toisin sanota.
Wikipedia kertoo näin:
"Jos agonisti saa aikaan reseptoria stimuloimalla täyden vasteen eli täysin saman vaikutuksen kuin elimistön oma viestimolekyyli, se on täysagonisti. Jos vaste ei ole täydellinen vaan osittainen, kyseessä on osittaisagonisti."
"Antagonisti eli reseptorinsalpaaja on lääkeaine, joka estää toisen lääkeaineen vaikutusta."
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."
-
dredi
- LD50
Opioidireseptoreja on kolmea lajia: myy, delta ja kappa-reseptoreja.
Myy -reseptorit ovat ne hauskimmat, näitä stimuloimalla saa kivunlievitystä ja euforiaa.
Delta -reseptori on aika turha, en muista sen tarkkaa tehtävää.
Kappa -reseptoria stimuloimalla taas saadaan dysforiaa ja joissain tapauksissa dissosiatiivisia tiloja. Salvinoriini A on kappa-agonisti.
Buprenorfiini vaikuttaa osittaisena agonistina myy-reseptoreissa, sekä antagonistina kappa-reseptoreissa. Buprenorfiinilla on erittäin voimakas affiniteetti molempiin reseptoreihin.
Lyhyesti sanottuna, puhtaat myy-agonistit tuottavat ne mukavimmat vaikutukset.
Mielenkiintoisena anekdoottina voisin kertoa aineesta nimeltä butorfanoli. Tämä on myy-antagonisti sekä kappa-agonisti. Miettikää kuinka hauskaa olisi antaa tätä ainetta jollekkin buprenorfiinista riippuvaiselle...
Myy -reseptorit ovat ne hauskimmat, näitä stimuloimalla saa kivunlievitystä ja euforiaa.
Kappa -reseptoria stimuloimalla taas saadaan dysforiaa ja joissain tapauksissa dissosiatiivisia tiloja. Salvinoriini A on kappa-agonisti.
Buprenorfiini vaikuttaa osittaisena agonistina myy-reseptoreissa, sekä antagonistina kappa-reseptoreissa. Buprenorfiinilla on erittäin voimakas affiniteetti molempiin reseptoreihin.
Mielenkiintoisena anekdoottina voisin kertoa aineesta nimeltä butorfanoli. Tämä on myy-antagonisti sekä kappa-agonisti. Miettikää kuinka hauskaa olisi antaa tätä ainetta jollekkin buprenorfiinista riippuvaiselle...
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
-
W10
- Kameleontti
Voikohan jollain noista olla tekemistä opiaattinausean kanssa? Tramadolilla saan vähiten nauseaa, kun taas täysagonistit usein pistävät purjoamaan. Buprea en ole kokeillut, niin siitä en osaa sanoa. Kratomi taisi olla Myy agonisti ja sillä sain aina aika kovan nausean aikaan.dredi wrote:Opioidireseptoreja on kolmea lajia: myy, delta ja kappa-reseptoreja.
-
mauseri
- LD50
periaattessa.. ainakin Riotti delas meille ramboilla.. vetihän se kyllä santtuja ja dormeja samalla, mut kuitenkin väitän että kyllä se kuolema voi tulla osittaisillakin..Poliklinikka wrote:No hyvä tietää sitten. Eli ovat kaikki täysagonisteja ellei toisin sanota.
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
-
dredi
- LD50
Aivan varmasti, kuolema voi tulla vaikka vedellä jos tarpeeksi kittaa.kyllä se kuolema voi tulla osittaisillakin..
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
-
Poliklinikka
- OD
Miten musta tuntuu, että tramadoli ei olisi osittaisagonisti. Kun siitä puhutaan/kirjoitetaan "µ-opioidi agonisti".W10 wrote:Tramadoli ainakin on osittaisagonisti.Poliklinikka wrote:No hyvä tietää sitten. Eli ovat kaikki täysagonisteja ellei toisin sanota.