Oon joskus ihmetellyt kovasti lausahdusta "mieluummin överit kuin vajarit". Sittemmin oon alkanut tulkita sitä uudella tavalla. Monet varmaan tarkottaa sen vain kuosausmentaliteetin ilmaisuksi, mutta sen voi nähdä toisinkin.
Oon viime aikoina polttanut harvemmin ku ennen, ja se on antanu tervetullutta näkökulmaa.
Tykkään siitä, miten kannabis voi antaa perspektiiviä kannabiksettomaan tilaan.
Samoin tykkään siitä, miten kannabiksettomuus voi antaa perspektiiviä kannabikselliseen tilaan.
Toisin sanoen, sekä hatsin polttaminen, että polttamattomuus tiiviimmän polttelujakson jälkeen, tuntuu vinksauttavalta.
Joskus tuntui tosi kammottavalta kun poltti vähän "liikaa" ja tuli paranoideja tuntemuksia, kuumottavia keloja, korostunutta itsekriittisyyttä, hulluksitulemisen pelkoa ja muuta vastaavaa. Kuitenkin, osittain rankkojen psykedeelikokemusten kautta, kuten myös sen myötä että olen alkanut nähdä kuinka rikastavia ja opettavaisia kaikki elämäni aikana kokemani "vastoinkäymiset" ja hajoamiset ovat olleet, olen alkanut arvostaa suuresti nimenomaisesti tuota kannabiksen polville lyövää, hajottavaa ja mykistävää puolta. Se pelottaa yhä, pinnan alla lepäävä suhtautuminen vain on muovautunut melkoisesti myönteisempään suuntaan.
"Överit" ovat kuin tiukka opettaja joka sivaltaa nöyräksi. Tulee niin kovaa pleksiin että tuntuu ainakin hetken lähes mahdottomalta egoflippailla ilman että tulisi siitä tietoiseksi. On pakko kyseenalaistaa omat urpoilut. Se on tervetullutta. Olen alkanut rakastaa sitä. Se on tila jossa navigoiminen tuntuu todella kehittävältä. Tykkään kyllä myös ujosta, miedosta pilvestä. Ei parempaa tai huonompaa; erilaista.
Kannabis tuntuu peililtä. Psykedeelit tuntuvat peileiltä. Muut ihmiset tuntuvat peileiltä. Jumalat tuntuvat peileiltä.
Pelon kohtaaminen tuntuu tärkeältä. Kaikki pelon ottamat muodot voivat auttaa ymmärtämään pelon kaikkia muita muotoja.
Samoin kuin missä tahansa muussakin yhteydessä, tuntuu tärkeältä soveltaa tällaiset oivallukset mahdollisimman laajalle. Samoin kuin esimerkiksi kylmään veteen heittäytyminen on ollut itselleni kokonaisvaltaisesti rohkeuttava kokemus, myös tajunnanmuuntimien tukemien seikkailujen voimistava vaikutus tuntuu merkittävältä.
Peiliin katsominen on rankkaa. Projisoimme mielellämme kannabiksen aiheuttamat negatiiviset tuntemukset kannabiksen ominaisuuksiksi, sen sijaan että ottaisimme niistä vastuun oman sisäisen kokemuksemme osana. Mitä enemmän yritämme paeta sitä, että nämä tuntemukset saattavat kertoa jotain itsestämme, sitä raskaammiksi ja vaikutusvaltaisemmiksi ne rakentuvat pintamme alla. Pakeneminen näyttää osoittavan sisäisen sekavuuden, masennuksen tai pirstaloituneen persoonallisuuden polulle.
Tiedostaminen ja havainnointi - siinä avaimet. Negatiiviselta vaikuttavat asiat eivät poistu kieltämällä, mutta niiden olemus transformoituu niiden olemassaolon hyväksymällä. Polku luo itseään spontaanisti eteenpäin kun sille annetaan tilaa.
Mitään näkökulmia ei toki tarvitse lähestyä totuutena, riittää kun hyväksyy ne mahdollisuuksina, potentiaalisen kehittävinä ja antoisina otoksina todellisuudesta. Ryppyotsaista lähestymistä on hyvä tasapainottaa huumorilla ja tulkinnan epäabsoluuttisuudella. Maybe Logic toimii aina.
Toivoakseni tämä teksti luo lisäymmärrystä niihin kummallisiin olotiloihin, joita elämä meille kuiskailee. Keskustelkaamme.