ADD/ADHD, myös Asperger ( & lääkityksestä)

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Siva
Kameleontti

Re: ADD/ADHD, myös Asperger ( & lääkityksestä)

Post by Siva »

W10 wrote:Onko tämä joku trendikäs juttu nykyään, kun kaikilla tuntuu olevan ADHD/ADD/Asperger? :?
Taitaa johtua muuten vaan koko 2000-luvusta. ;)
I'm maybe bad
But I'm so perfectly good at it.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

barbababa wrote:
W10 wrote:Onko tämä joku trendikäs juttu nykyään, kun kaikilla tuntuu olevan ADHD/ADD/Asperger? :?
Taitaa johtua muuten vaan koko 2000-luvusta. ;)
Musta näyttää lähinnä siltä, että olemme laajasti heräämässä todellisuuteen sen suhteen, ettei "normaalia" ole muualla kuin siinä, että jokainen ihminen on täysin yksilöllinen kokoelma ominaisuuksia. Tämän suhteen olemme kaikki samanlaisia, "normaaleja".

Miksi AD* mielletään häiriöksi?

Diggaan neurodiversiteetti-käsitteestä.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Miksi aspergeria pitäisi lääkitä kun ei se ole mikään vika?

Mitä sille voi tehdä? Opetella ymmärtämään itseä. Opetella ymmärtämään miten itse eroaa muista. Opetella elämään sen kanssa ja kääntämään se eduksi.
maaQ

Post by maaQ »

Aseperger henkisiä tyyppisiä persoonia van pitäisi oppia ymmäetäämään..
Sosiaalinen ympäristö pitäisi vain olla tällaiselle ihmiselle sopiva.

..
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

tiudiu wrote:Aseperger henkisiä tyyppisiä persoonia van pitäisi oppia ymmäetäämään..
Sosiaalinen ympäristö pitäisi vain olla tällaiselle ihmiselle sopiva.
"The Things to do are: the things that need doing, that you see need to be done, and that no one else seems to see need to be done. Then you will conceive your own way of doing that which needs to be done — that no one else has told you to do or how to do it. This will bring out the real you that often gets buried inside a character that has acquired a superficial array of behaviors induced or imposed by others on the individual." --Bucky Fuller

Eli tietysti voi odottaa että muut luo tilanteen soveliaaksi (jota luultavasti tapahtuu myös), mutta paras keino kuitenkin on ottaa ohjat omiin käsiinsä ja alkaa luomaan sellaista ympäristöä.
Thoxium

Post by Thoxium »

Aukikco wrote:Miksi aspergeria pitäisi lääkitä kun ei se ole mikään vika?

Mitä sille voi tehdä? Opetella ymmärtämään itseä. Opetella ymmärtämään miten itse eroaa muista. Opetella elämään sen kanssa ja kääntämään se eduksi.
Lähinnä se että tuntuu etäiseltä, ja sosiaaliset suhteet ja tilanteet kiinnosta melko harvoin, lähinnä yhteiskunnan normien takia tulee oltua kavereihin ja muihin ihmisiin yhteyksissä, ei se toki minua häiritse. Ei tietenkään ole edes varmaa onko mulla AS, mutta siltä vaikuttaisi, vaikka luulosairauksiin olenkin taipuvainen, pitäs hakeutua kallonkutistajalle taas, jos jotain irtos.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Thoxium wrote:"Mites Tripille nykyään?"
Sori Thoxy, mä onnistuin tuhoomaan sun viestin :/
Viimeaikaisen perustella ei tunnu kyl tosin yhtään tavattomalta.. Ihanku mihin tahansa koskisin se joko häviää tai särkyy,

tRip on jäänyt nyt unholaan..
Ahabi kerran sanoi, että "sä oot kyl ihan nimimerkkis veronen jäbä" :)

Lääkitys on loppupeleissä vain aiheuttanut harmia, itsetuhoa, riitaantumista vanhempiini ja todellisuuteen, etääntymistä elämästä, mutta mys mainittakoon se helvetin euforia ja NISTIsyys.

Lääkkeet/huumeet vaan etäännyttää omasta itsestä, jolloin ei enää rehellisesti, vaikka kuinka rehellisesti yrittäisikin, osaa katsoa omaa tilannettaan.
Se satuttaa ihan liikaa kun kuulee olevansa narkomaani, vaikka nisti ehkä olenkin.

Omistan tän kaiken niille ystäville jotka mun tukena on ollu. Etenkin hörhöjeesus mauserille joka huumorillaan on auttanut näkemään asiat hieman positiivisempana, ja ettei elämä nyt niin vakavaa o.
"..ja mitä ikin' tapahtuukaa, tuli tapahtua.."

Elämä on eläisen arvoista.. vittuun koko kemia..

-terveisin. helvetin riippuvainen lääkenisti, en kuitenkaan vielä narkomaani..

Kaikki viel järjestyy..
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Thoxium, entä jos kokeilisit asteittain korvata sitä ympäristön luomaa painetta sosialisointiin yleisen uteliaisuuden lisäämisellä? Eli astut varovaisesti sosiaalisempaan suuntaan koska se on mielenkiintoista. Kyllä se on. Kukaan ei voi väittää ettei olis :D

Yhtäkkiä saatat huomata, että ihmisten seura onkin hieman siedettävämpää.
Thoxium

Post by Thoxium »

Aukikco wrote:Thoxium, entä jos kokeilisit asteittain korvata sitä ympäristön luomaa painetta sosialisointiin yleisen uteliaisuuden lisäämisellä? Eli astut varovaisesti sosiaalisempaan suuntaan koska se on mielenkiintoista. Kyllä se on. Kukaan ei voi väittää ettei olis :D

Yhtäkkiä saatat huomata, että ihmisten seura onkin hieman siedettävämpää.
Paineita en koe, ongelma on lähinä se ettei pysty/osaa? sanoa asioita niinkuin oikeasti haluaisi ja ajattelee ainakaan verbaalisesti. Stimulanteilla olen huomannut, että poistaa täysin tuon ongelman, silloin tuntuu normaalilta normaalien ihmisten seurassa, ja saa ajatuksensa ulos. heh
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Opettele. Kyllä se siitä.

Ja kyllä sulla on osaamista. Ei se sun kyky siitä piristä tule, se on siellä olemassa vaikka jokin aine sen esiinsaamista helpottaiskin.
mauseri
LD50

Post by mauseri »

tRip wrote:Omistan tän kaiken niille ystäville jotka mun tukena on ollu. Etenkin hörhöjeesus mauserille joka huumorillaan on auttanut näkemään asiat hieman positiivisempana, ja ettei elämä nyt niin vakavaa o.
"..ja mitä ikin' tapahtuukaa, tuli tapahtua.."

Elämä on eläisen arvoista.. vittuun koko kemia..

-terveisin. helvetin riippuvainen lääkenisti, en kuitenkaan vielä narkomaani..

Kaikki viel järjestyy..
KIITOS! kyllä me pärjätään! lets take spacedrugs.. se mikä ei tapa VAHVISTAA
-terveisin. EX-NARKOMAANI, nykyään "vain" päihderiippuvainen
"Hampaita ei tarvita, metaa ja baariin"
tRip
Moderator

Post by tRip »

mauseri, hienoa että oot alkanu löytämään sitä oikeaa suuntaa-- :- ) koskaan ei o liian myöhästä.
Jokaisella meillä on tarina.. joista jokainen tarina on arvokas.
Aukikco wrote:Opettele. Kyllä se siitä.

Ja kyllä sulla on osaamista. Ei se sun kyky siitä piristä tule, se on siellä olemassa vaikka jokin aine sen esiinsaamista helpottaiskin.
Osittain se vaatii myös ympäristöltä tiettyä ymmärrystä.. :roll:

Itse ainakin koen niin.
Keep it unreal.

Thoxium

Post by Thoxium »

Mietin tässä, että olisiko psykedeeliterapiasta hyötyä aspergerin suhteen? Kun ego hälvenee ja pystyy enemmän syvenemään kaikkiin sosiaalisiin kuvioihin, miten ne toimii, miten "normaalit" ihmiset ajattelevat ja toimivat. Sitten voisi kehittää omia sosiaalisia kykyjänsä normiväestöön sopivaksi.

Toisaalta, esim. kannabiksen runsaamman käytön yhteydessä huomaa taas miten sosiaaliset kyvyt taantuvat vielä huonommiksi, lähes autistin tasolle. Ainakin itsellä. Ei enää tiedä miten edes kommunikoidaan ihmisten kanssa.

Ehkä yksi askel eteenpäin omalla kohdallani, kun olen tiedostanut että harvoin kuuntelen muita tai olen kiinnostunut muiden jutuista (oikeastaan saatan ollakin, mutta omat ajatukset tulevat väliin, siitä sit lähtee pään sisäinen keskustelu käyntiin :D). Tästä siis johtuu joskus rasittavakin monologi mun osalta. Irkissä erittäin tuttua (muut ovatkin huomauttaneet asiasta), reaalielämässä ei sentään niin paha ole, vaan keskustelu on yleensä molempipuolista.

Harvemmin vaan löydän ihmistä jonka kanssa olen ns. samoilla aallontaajuuksilla. Nykyään yksi hyvin hyvä ystävä, oli se jonka kanssa oli kauan sitten paljonkin erimielisyyksiä ja kumpikaan ei pidänny kummastakaan ollenkaan. Sitten sattumien kautta, tutustunut tarkemmin toisiinsa, ja huomaakin että on hyvinkin paljon samankaltaisuuksia, eli siis aallontaajuudet on just kohillaan.

Eli mitä tästä opimme? Ei ole ennakoluuloihin tukeutuminen hyvästä, vaan avoimella mielellä tulee kulkea tässä maailmassa, niin se antaa paljon enemmän, siis todella paljon enemmän. Ihmiset ovat mielenkiintoista, joka ikinen ihmisolento, jokainen on täysin uniikki josta löytyy aina jotain uutta.
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

tRip wrote:Osittain se vaatii myös ympäristöltä tiettyä ymmärrystä.. :roll:
Toki, mutta koska ympäristö ei ole meidän hallinnassamme, niin mitä parempaa on tarjolla kuin mennä sillä mitä on?
tRip
Moderator

Post by tRip »

Aukikco wrote:
tRip wrote:Osittain se vaatii myös ympäristöltä tiettyä ymmärrystä.. :roll:
Toki, mutta koska ympäristö ei ole meidän hallinnassamme, niin mitä parempaa on tarjolla kuin mennä sillä mitä on?
Elää omissa maailmoissa..
miksei..?
Keep it unreal.

Dexma
Moderator

Post by Dexma »

tRip wrote: Elää omissa maailmoissa..
miksei..?
Itselleni ainakin tämä teki jonkinlaisia ongelmia. Loppupeleissä tuntuu, että mun maailmaan kuuluu muut ihmiset... on ihanaa haastaa itsensä ja kokea.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Dexma wrote:
tRip wrote: Elää omissa maailmoissa..
miksei..?
Itselleni ainakin tämä teki jonkinlaisia ongelmia. Loppupeleissä tuntuu, että mun maailmaan kuuluu muut ihmiset... on ihanaa haastaa itsensä ja kokea.
Ei mul o mitää ongelmii elää tällasta elämää.. Ongelmii luo se, et pitäis elää ihmisiks.
Elän pyhäl hengel, jos ei muute..
ei siihen tarvi ku rakkautta ja ymmärrystä, mitä lie. Elämän perusasioita.. josta mua yritetää vieraannuttaa.
Tai vieraannutan ite itteäni sopeutuakseni.

Mutkun oon löytäny sen siäsisen syvimmän olemukseni uudelleen, en haluu sitä enää kadottaa.

Ihan sama.. Uskon, ja se riittää mulle.
Loppupeleissä ei mun tarvi selittää kun itelleni, ja koen ettei mun tarvi enää selitellä mitää.

Mä haluan pistää pisteen oman itseni selittelylle

.
Keep it unreal.

CharlieBigPpotato3
Lepakko

Post by CharlieBigPpotato3 »

IMHO ns. normaali kanssakäyminen on lähes pelkästään älytöntä teeskentelyä ja mielistelyä, ei sitä kannata opetella, opetelkaa mielummin nauttimaan elämästä.
The formal language is a nazi! To break through language in order to touch life. Myself resuscitates to the disillusionment of birth. I like buddha, I like sexy ass. Haunter unseen, take thy life back to the core!
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

tRip wrote:Elää omissa maailmoissa..
miksei..?
Eivätkö kaikki kuitenkin elä omassa maailmassaan oman päänsä sisällä, huolimatta siitä että nuo päät mahdollisesti sijaitsevat ulkopuolellansa sijaitsevassa maailmassa? (tähän liittyen ks. Robert Antonin Quantum Psychology sivulta 53 eteenpäin (How many heads do you have?)

Jos taas tarkotat jotain sosiaalisesta maailmasta pakenevaa erakkoitumista niin ei, en kyllä puhu mistään sellaisesta. Mutta oma asenteemme tuntuu olevan kaikista tärkein tekijä siinä kuinka ulkomaailman ja kaiken meille tapahtuvan koemme.

Mitä vitun järkeä on odottaa että ympäröivä maailma muuttuu kun oman asenteen muuttamisella oman kokemuksen voi transformoida heti, ja ympäröivä maailma muuttuu siinä mukana?

(en puhu teoriasta. puhun käytännön kokemuksesta jota koko elämänpolkuni tuntuu heijastavan)
powergrower
Kameleontti

Post by powergrower »

AD(H)D ei ole mikään sairaus vaan luonteenpiirre.

Monen harmiksi kyseinen luonteenpiirre ei ole kovin yhteensopiva nykyyhteiskunnan kanssa jolloin sitä aletaankin helposti hoitamaan sairautena. Tehdään kaikista mahdollisimman hyviä liukuhihnarobotteja jotka tekevät samaa asiaa päivästä toiseen vuodesta toiseen kyseenalaistamatta sen järkevyyttä. Kuitenkin mitä tämä maailma tarvitsisi on enemmän ajattelijoita ja vähemmän koneenomaisesti toimivia orjia.

En sano että piristeet ovat myrkkyjä joita pitäisi välttää kuin ruttoa, vaan että kannattaa välttää itsensä koukuttamisen mihinkään päihteeseen, eli syömään niitä nappeja vain silloin kun tarvitsee - se on terveellisempää sekä keholle että mielelle sekä auttaa paremmin siihen mihin niitä on alunperin määrättykin koska tapahtuu tasapainon muutos eikä pelkästään keinotekoisen tasapainon ylläpitäminen.
Assumption is the mother of all fuckups.
Poppy
Lepakko

Post by Poppy »

powergrower wrote:AD(H)D ei ole mikään sairaus vaan luonteenpiirre.
Rohkenisin olla hieman eri mieltä. Itse ADD tyyppinä vertaisin sitä kyllä ennemminkin sairauteen. Mä saatan rakentaa vaikka jonkun hemmetin lipaston yhdessä päivässä, tai matkustaa Ushuaiaan liftaamalla jos sen yhtäkkiä päätän. Silti normaalin kirjekuoren aukaiseminen jostain selittämättömästä syystä tuntuu ylitsepääsemättömän mahdottomalta. Voihan se luonteenpiirrekin olla, mutta ei ainakaan kiva sellainen.
powergrower
Kameleontti

Post by powergrower »

Poppy wrote:
powergrower wrote:AD(H)D ei ole mikään sairaus vaan luonteenpiirre.
Rohkenisin olla hieman eri mieltä. Itse ADD tyyppinä vertaisin sitä kyllä ennemminkin sairauteen. Mä saatan rakentaa vaikka jonkun hemmetin lipaston yhdessä päivässä, tai matkustaa Ushuaiaan liftaamalla jos sen yhtäkkiä päätän. Silti normaalin kirjekuoren aukaiseminen jostain selittämättömästä syystä tuntuu ylitsepääsemättömän mahdottomalta. Voihan se luonteenpiirrekin olla, mutta ei ainakaan kiva sellainen.
Tokihan sitä esiintyy eri vakavuuksisena mutta edelleen olen sitä mieltä että kokemasi ongelmat/haitat johtuvat siitä millainen tämä yhteiskunta vaatii sinun olevan. Jos elelisit jonkun alkuasukasheimon kanssa ja elämäsi olisi olemista ja ruuanhankintaa uskoisin tuosta olevan vain hyötyä; paneudut sataprosenttisesti johonkin kun päätät niin tehdä, mutta et osaa pakottaa itseäsi tekemään jotain mitä et halua (avata sitä niin mukavaa kirjettä jossa odottaa lasku) Näin ainakin minun kohdallani 8)
Poppy
Lepakko

Post by Poppy »

Totta on myöskin tuo. Toisaalta on vaikea tässä mallintaa, että mitä ongelmia siellä alkuasukkaiden keskellä tämän asian tiimoilta tulisi :)
mauseri
LD50

Post by mauseri »

kyllä se mun mielestä on selkeä sairaus. sellikaverina oli monta kuukautta tosi adhd tyyppi, ja se oli aika rasittavaa.
powergrower
Kameleontti

Post by powergrower »

mauser1911 wrote:kyllä se mun mielestä on selkeä sairaus. sellikaverina oli monta kuukautta tosi adhd tyyppi, ja se oli aika rasittavaa.
Onko tämä fakta vai oma tulkintasi hänen käyttäytymisestään johtuen?

Äärimmäisen vakavissa tapauksissa voidaan ehkä jopa alkaa puhumaan sairaudesta adhd potilaiden kohdalla. Kuitenkin tosiasia on että tunnen monen monta AD(H)D diagnoosin saannutta jotka syövät stimulantteja, ja yksikään heistä ei ole ollut (mieli)sairas ennen lääkityksen aloittamista/lääkityksestä taukoa pitäessään. Enemmänkin he ovat olleet itsenikin kaltaisia persoonia jotka uppoutuvat ajatuksiinsa ja keskittyvät tekemään sitä mitä sielu sanoo ulkoisten harhautusten sijaan. Eräs tälläkin sivustolla vaikuttava ystäväni haki concertat vain jotta jaksaisi raataa TKK:n kursseja läpi. Ennen lääkitystäkin hän oli täysin normaali, ehkä jopa keskivertoa menestyneempi teekkari sekä yksityisyrittäjä ja sai silti valehtelematta diagnoosinsa. Jos tämä on sairautta, niin mikä on terveyttä?

Toisekseen, näissä vakavissa tapauksissa on harvoin kyse adhd:stä yksinään vaan esimerkiksi juuri aspergerista pääasiassa adhd:n kaltaisilla oireilla.
mauseri
LD50

Post by mauseri »

powergrower wrote:
mauser1911 wrote:kyllä se mun mielestä on selkeä sairaus. sellikaverina oli monta kuukautta tosi adhd tyyppi, ja se oli aika rasittavaa.
siis ei kaverilla ole (tai ollu) todettu sitä. mutta en oo tavannut pahempaa adhd tapausta.
oma tulkintahan se on, mutta kyllä se frendi oli aivan varmasti paha ad tjs. se oli vähänku överipireissään kokoajan, paitsi et hermo petti ylihelposti. sanman jätkän kanssa vetänyt siviilissä paljon ja sitä ainakin vauhti rauhotti vitusti.
powergrower
Kameleontti

Post by powergrower »

mauser1911 wrote:
powergrower wrote:
siis ei kaverilla ole (tai ollu) todettu sitä. mutta en oo tavannut pahempaa adhd tapausta.
oma tulkintahan se on, mutta kyllä se frendi oli aivan varmasti paha ad tjs. se oli vähänku överipireissään kokoajan, paitsi et hermo petti ylihelposti. sanman jätkän kanssa vetänyt siviilissä paljon ja sitä ainakin vauhti rauhotti vitusti.
Luultavasti hänelle diagnosoitaisiin jokin muu primäärinen häiriö kuin adhd. Lyhyt pinna kuulostaa itseasiassa adhd:n vastakohdalta sillä tarkkaavaisuushäiriöinen nimenomaan jaksaa uppoutua tekemisiinsä ja sulkee pois ulkoiset häiritsevät tekijät.
surly
Lepakko

Post by surly »

powergrower wrote:
mauser1911 wrote:
powergrower wrote: Onko tämä fakta vai oma tulkintasi hänen käyttäytymisestään johtuen?
Luultavasti hänelle diagnosoitaisiin jokin muu primäärinen häiriö kuin adhd. Lyhyt pinna kuulostaa itseasiassa adhd:n vastakohdalta sillä tarkkaavaisuushäiriöinen nimenomaan jaksaa uppoutua tekemisiinsä ja sulkee pois ulkoiset häiritsevät tekijät.
Eikö tää nyt ollu just toisteppäin. Keskittymishäiriöhän ADHD on niin miten se keskittymiseen auttais.
Times are tough, huh, bud?
Poppy
Lepakko

Post by Poppy »

surly wrote: Eikö tää nyt ollu just toisteppäin. Keskittymishäiriöhän ADHD on niin miten se keskittymiseen auttais.
Se riippuu siitä mihin pitäisi keskittyä.
powergrower
Kameleontti

Post by powergrower »

surly wrote:Eikö tää nyt ollu just toisteppäin. Keskittymishäiriöhän ADHD on niin miten se keskittymiseen auttais.
Keinotekoinen ns. ulkoapäin tuleviin asioihin keskittyminen kärsii koska tarkkaavaisuushäiriöisellä keskittymiskyky suuntautuu oleelliseen, eli siihen mikä oikeasti sisimmissään henkilöä kiinnostaa. Kun adhd:sta kärsivä yrittää pakottaa itsensä tekemään jotain mitä hän ei sisimmissään halua on seurauksena ajatusten seilaaminen ja "kyvyttömyys keskittyä mihinkään". Tässä päästäänkin juuri tähän pointtiini että kyse on luonteenpiirteestä eikä sairaudesta. Nykyyhteiskunnassa ihminen joutuu tekemään käsittämättömän määrän asioita joita hän ei haluaisi, jolloin odotusten mukaisesti toimiminen on adhd:lle vaikeampaa. Viidakossa elävä heimolainen taas ei joudu samalla tavalla tekemään asioita mitkä eivät tunnu oikeilta joten hänelle adhd ei tuottaisi ongelmaa. Tämmöisessä ympäristössä ei siis ongelmaa ole, ja tämä ei mielestäni taudilta kuulosta.

Äärimmäiset tapaukset sitten tietenkin erikseen, tiedän että jotkut adhd diagnosoidut ovat niin hyperaktiivisia että edes ne mielenkiintoiset ajatukset eivät heillä pysy järjestyksessä ja käytös muistuttaa jatkuvaa koheltamista mutta tällöin on melkeinpä poikkeuksetta kyseessä jokin muu poikkeavuus jota ei ole diagnosoitu, jonka yhtenä oireena on tarkkaavaisuushäiriö.

Melkeinpä kaikki piirteet jotka liittyvät adhd:hen juontavat juurensa juurikin vaikeudesta keskittyä asioihin joihin ei sisimmissään halua keskittyä. Yksi yleinen piirre adhd henkilöillä on ns. sosiaalinen kankeus. Syynä tähän on vaikeus osallistua (keskittyä) sisällöttömään keskusteluun eli smalltalkkiin. Normaali asiapitoinen keskustelu harvemmin tuottaa ongelmia.