ADD/ADHD, myös Asperger ( & lääkityksestä)

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
W10
Kameleontti

Re: ADD/ADHD, myös Asperger ( & lääkityksestä)

Post by W10 »

powergrower wrote:
Poppy wrote:
powergrower wrote:AD(H)D ei ole mikään sairaus vaan luonteenpiirre.
Rohkenisin olla hieman eri mieltä. Itse ADD tyyppinä vertaisin sitä kyllä ennemminkin sairauteen. Mä saatan rakentaa vaikka jonkun hemmetin lipaston yhdessä päivässä, tai matkustaa Ushuaiaan liftaamalla jos sen yhtäkkiä päätän. Silti normaalin kirjekuoren aukaiseminen jostain selittämättömästä syystä tuntuu ylitsepääsemättömän mahdottomalta. Voihan se luonteenpiirrekin olla, mutta ei ainakaan kiva sellainen.
Tokihan sitä esiintyy eri vakavuuksisena mutta edelleen olen sitä mieltä että kokemasi ongelmat/haitat johtuvat siitä millainen tämä yhteiskunta vaatii sinun olevan. Jos elelisit jonkun alkuasukasheimon kanssa ja elämäsi olisi olemista ja ruuanhankintaa uskoisin tuosta olevan vain hyötyä; paneudut sataprosenttisesti johonkin kun päätät niin tehdä, mutta et osaa pakottaa itseäsi tekemään jotain mitä et halua (avata sitä niin mukavaa kirjettä jossa odottaa lasku) Näin ainakin minun kohdallani 8)
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3400

Postasinkohan tämän jo johonkin? No tutkittu juttu kumminkin tuo mitä pg selitti. Itse olen vähän samalla kannalla.
"It rubs the lotion on its skin or else it gets the hose again."
CharlieBigPpotato3
Lepakko

Post by CharlieBigPpotato3 »

Mulla on psykologin mukaan paljon tän oireita:

Hypervigilance is an enhanced state of sensory sensitivity accompanied by an exaggerated intensity of behaviors whose purpose is to detect threats. Hypervigilance is also accompanied by a state of increased anxiety which can cause exhaustion. Other symptoms include: abnormally increased arousal, a high responsiveness to stimuli and a constant scanning of the environment for threats.[1] Hypervigilance is a symptom of posttraumatic stress disorder.[2]

Symptoms

People suffering from hypervigilance may become preoccupied with studying their environment for possible threats, causing them to lose connections with family and friends. They will often have a difficult time getting to sleep or staying asleep.[3]

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervigilance
The formal language is a nazi! To break through language in order to touch life. Myself resuscitates to the disillusionment of birth. I like buddha, I like sexy ass. Haunter unseen, take thy life back to the core!
Poliklinikka
OD

Post by Poliklinikka »

Adhd ja muut on neurologisia poikkeavuuksia siinä vaiheessa, kun siitä on virallinen paperi näyttää. Sitä ennen ne on luonteenpiirteitä tai heikkouksia, ihan miten haluaa sen itse nähdä.
CharlieBigPpotato3
Lepakko

Dopamine has little to do with satisfaction. It has everything to do with "want" or "need". There is a common misperception of dopamine as the "feel good" neurotransmitter. Rather, it is the "I want it now" neurotransmitter.
The formal language is a nazi! To break through language in order to touch life. Myself resuscitates to the disillusionment of birth. I like buddha, I like sexy ass. Haunter unseen, take thy life back to the core!
CharlieBigPpotato3
Lepakko

Deficits in brain's reward system observed in ADHD patients
September 8th, 2009

A brain-imaging study conducted at the U.S. Department of Energy's (DOE) Brookhaven National Laboratory provides the first definitive evidence that patients suffering from attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) have lower-than-normal levels of certain proteins essential for experiencing reward and motivation.

"These deficits in the brain's reward system may help explain clinical symptoms of ADHD, including inattention and reduced motivation, as well as the propensity for complications such as drug abuse and obesity among ADHD patients," said lead author Nora Volkow, Director of the National Institute on Drug Abuse and a long-time collaborator on neuroimaging research at Brookhaven Lab.

The study, published in the September 9, 2009, issue of the Journal of the American Medical Association, also has important implications for treatment. "Finding ways to address the underlying reward-system deficit could improve the direct clinical outcome of ADHD, and potentially reduce the likelihood of other negative consequences of this condition," said study co-author Gene-Jack Wang, chair of Brookhaven's medical department.

Prior to this study, it was not clear whether people with ADHD had abnormalities in the brain's dopamine-mediated motivation/reward system. Previous studies were relatively small and may have been complicated by the fact that some ADHD patients had undergone treatments, or had a history of drug abuse or other conditions that can affect the dopamine system.

To strengthen the statistics and control for these factors, the current study looked at 53 adult ADHD patients who had never received treatment and 44 healthy control subjects — all of whom had been carefully screened to eliminate potentially confounding variables.

The scientists used positron emission tomography (PET) to measure two markers of the dopamine system — dopamine receptors, to which the chemical messenger binds to propagate the "reward" signal, and dopamine transporters, which take up and recycle excess dopamine after the signal is sent.

Lying in a PET scanner, each patient was injected with a minute amount of a "radiotracer" compound — a chemical labeled with a radioactive form of carbon and designed to bind specifically to one of the targets. Different tracers were used for each target, and patients were scanned for each at separate times. By detecting the signal from the radiotracers, the PET machine can measure the receptor and transporter locations and concentrations in various parts of the brain.

The results clearly showed that, relative to the healthy control subjects, the ADHD patients had lower levels of dopamine receptors and transporters in the accumbens and midbrain — two key regions of the brain directly involved in processing motivation and reward. In addition, the measurements of dopamine markers correlated with measures of behavior and clinical observations of ADHD symptoms, such as reduced levels of attention as measured by standard psychological tests.

"Our findings imply that these deficits in the dopamine reward pathway play a role in the symptoms of inattention in ADHD and could underlie these patients' abnormal responses to reward," Volkow said.

"This pathway plays a key role in reinforcement, motivation, and in learning how to associate various stimuli with rewards," she continued. "Its involvement in ADHD supports the use of interventions to enhance the appeal and relevance of school and work tasks to improve performance.

"Our results also support the continued use of stimulant medications — the most common pharmacological treatment for ADHD — which have been shown to increase attention to cognitive tasks by elevating brain dopamine," she said.

The findings may also help explain why ADHD patients are more likely than control subjects to develop drug-abuse disorders and conditions such as obesity.

Said Wang: "Other studies from our group suggest that patients who abuse drugs or overeat may be unconsciously attempting to compensate for a deficient reward system by boosting their dopamine levels. Understanding how deficits in the dopamine system contribute to ADHD and finding ways to improve the functioning of the reward system could help mitigate these troubling consequences in the ADHD patient population."

Source: DOE/Brookhaven National Laboratory

http://www.physorg.com/news171652613.html
frapathea

Post by frapathea »

powergrower wrote:tarkkaavaisuushäiriöinen nimenomaan jaksaa uppoutua tekemisiinsä ja sulkee pois ulkoiset häiritsevät tekijät.
Miks sitä sit sanotaan tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöks?

Tai siis, kunhyan kysyn, oon ite käsittäny asian ihan toisella tavalla... Tai oon siis käsittäny, että oireisiin kuuluu nimenomaan se ettei pysty keskittymään pitkäjänteisesti ja keskittyminen häiriintyy helposti ja mikäli ylivilkkaus-aspekti on kuviossa mukana ni ei oikein tahtois pysyä paikallaankaan. Mut niih noh mitenhän asia sit mahtaakaan olla...
Thoxium

Post by Thoxium »

Paljonko diagnoosin (testien) tekeminen maksaa ja mistä kannattas lähtee liikkeesee? Luin jostain et jopa 2000e menee maksaa, muistaakseni kuitenkin 21v asti on ilmanen nuorisopsykologi. Pitänyt jo puolvuotta tehdä tää, mut luonnostaan siirtänyt tänkin asian aina myöhemmäks. :roll:

Ei sinänsä että diagnoosi olis välttämätön, mut saispahan ainakin syyn kummallisuuksille ja muille asioille. Eikä olis satunnainen lääkityskään pahitteeks, sillon kun joutus hoitaa yhteiskunnan normeja. :mrgreen:
Aukikco
OD

Post by Aukikco »

Powergrower, kirjoituksesi hehkuu asian ydintä, kiitos.

Muutenkin tuntuu että tänne on viime aikoina ilmestyny tosi skarppia tekstiä - ei vain älyllisesti skarppia vaan semmosta että tuntuu että porukka on ihan suoran kokemuksen tasolla oivaltamassa.
anomaali
Psykonautti

Post by anomaali »

ADHD:n lääkitys kiistanalaista
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=10
Tohtori Tolosen kommentti
Minusta lääkitystä ei tule aloittaa kokeilematta ensin monipuolista ravintolisähoitoa ainakin 6 kuukautta. Sen ansiosta tilanne saattaa kohentua niin, ettei lääkkeitä tarvita lainkaan tai niiden annos voidaan pitää pienenä.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Aukikco wrote:Powergrower, kirjoituksesi hehkuu asian ydintä, kiitos.

Muutenkin tuntuu että tänne on viime aikoina ilmestyny tosi skarppia tekstiä - ei vain älyllisesti skarppia vaan semmosta että tuntuu että porukka on ihan suoran kokemuksen tasolla oivaltamassa.
Tällasta muutosta oon iteki ollu huomaavinani..
Jengi alkanu tiedostamaan, ja moni tuntuu alkaneen skarpata elämässä, ja jättämässä kuosailun elämästä.

Iteki joteki alkanu huomaamaan et ei ne pähteet o se elämä, mukavampaa on päihteetön elämä:)
Ganja nyt on peruselintarvike;- ja deelit hyvää terapiaa.
Lääkitys pitää erossa ongelmista, ni en koe sitä riippuvuutta niin negatiivisena.

aadeehoodee lääkkeistä kyl ollu oikeesti helvetin paljon apua, vaikka en tunne ketään joka osaisi dexee käytää oikein.
Metyylifenidaatti on aika paska lääke, mut kyl siitäkin on paljon apua, joskin liiat sivuvaikutukset tekee siitä lääkkeen, jota käyttää sit mielummin päihteenä helposti . Se on vähänku lääkekoksu.

En tajua miks tässä maassa ei anneta myyntilupaa dextro-muodolle metyylifenidaatista (Focalin..).
Vähänniinku dextro-amfeki. Raseeminen (levo-&dextro-) on sit piriä.. metyylifenidaatin kohdalla ihan sama juttu.

Asperger-diagnoosilla nyt lähinnä saanu tietynlaista ymmärrystä ihmisiltä. Et mä nyt vaan oon tällanen.. ja arvostan itteeni just omana ittenäni, kaikkine vaikeuksineen, mut myös rikkauksineen.
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
anomaali
Psykonautti

Post by anomaali »

anomaali wrote:ADHD:n lääkitys kiistanalaista
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=10
Tohtori Tolosen kommentti
Minusta lääkitystä ei tule aloittaa kokeilematta ensin monipuolista ravintolisähoitoa ainakin 6 kuukautta. Sen ansiosta tilanne saattaa kohentua niin, ettei lääkkeitä tarvita lainkaan tai niiden annos voidaan pitää pienenä.
Tuohon ruokavaliolla parantamiseen vielä mielenkiintoinen juttu. Autististen lasten virtsasta on löydetty dermorfiinia, samaa tavaraa jota on phyllomedusa bicolor sammakoiden päihteenä käytettävässä myrkyssä. Arvaillaan että kyseessä olisi jonkinlainen mahassa majaileva bakteeri tai sieni-infektio, joka tuottaa dermorfiinin. Vertailussa demorfiinia ei löytynyt yhdenkään ei-autistisen henkilön virtsasta. Gluteiinin ja kaseiinin poistaminen ruokavaliosta on tuottanut positiivisia tuloksia. Tosin tämä dietti tuottaa parhaita tuloksia jos se aloitetaan ennen kahdetta ikävuotta. Kenties dermorfiini muokkaa sitten kehitystä niin ettei sen poistuminen aineenvaihdunnasta myöhemmin oli niin paljoa hyötyä.

http://www.healing-arts.org/children/au ... 0Sauvagine
http://www.bbbautism.com/pdf/article_14 ... f_work.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Phyllomedusa_bicolor
http://en.wikipedia.org/wiki/Dermorphin
katso myös discussion välilehdet
tRip
Moderator

Post by tRip »

ADHD/ADD - nykyajan 'sairaus' ?

Mulle on usein sanottu ettei mus näy yhtään asperger piirteitä..
Johtunee paljolti siitä, et en ole kovin autistinen, enempi add, toisekseen lääkitys nyt on kohentanut joillain elämän osa-alueilla elämää.
Ihan vitun sama mikä mun on. mä oon vaa tällanen vammanen.
Ja ihmiset jotka sanoo et adhd on vaan muotisairaus, on vaa kateellisia ku ei saa keskushermostostimulanttilääkitystä, ja oikeutta 'olla tällanen'

Njoo.. Itse koen aspergerin enempi synnynnäiseksi lahjakkuudeksi, jota vain ei olla koskaan ymmärretty oikein.
Oksitosiini/sen vähäisyys/puute, on ymmärtääkseni suuressa osassa autismin kirjoa yksi olennaisimpia tekijöitä.
Keep it unreal.

counterculture
Karvakuono

Post by counterculture »

Minulla on diagnosoitu ADHD, itse epäilen diagnoosia ainakin osittain vääräksi mutta selkeä dopamiinivajaus päässäni on - concerta rauhoittaa ja stimulantit eivät pääasiassa toimi (amfetamiini, ekstaasikin huonosti).

Olen ollut mahdoton, ylienerginen, raivostuttavan sosiaalinen ja impulsiivinen henkilö, ajan kanssa oppinut kontrolloimaan hyvin. Kykenen keskittymään, kuuntelemaan, istumaan rauhassa aloillani ja olen tullut nimitetyksi jopa rauhalliseksi, tasapainoiseksi ja hyväksi kuuntelijaksi - ei kuulosta ADHD-ihmisen piirteiltä. :-)

Ikävimmät ADHD-piirteeni ovat selkeästi impulsiivisuus, ajoittainen ajattelemattomuus jolla saatan loukata kanssaihmisiäni, ja loputon uteliaisuus - toisaalta tämä uteliaisuus saa minut kyseenalaistamaan asiat ja katsomaan monesta näkökulmasta. Fyysisistä tuntemuksista akatisia on selkeästi inhottavin, lähinnä tämä iskee tilanteissa joissa joudun istumaan kauan paikallani ja perehtymään asiaan josta en ole lainkaan kiinnostunut (esimerkiksi kouluaikana matematiikka, jossa olin todella hyvä ja turhauduin kuunnellessani yksityiskohtaista selostusta).

En tiedä onko näillä jokin yhteys, mutta pikkuveljelläni on aspergerin oireyhtymä samoin kuin oletettavasti isälläni (kun hän oli nuori ei tällaista diagnoosia ollut olemassakaan, joten varmuutta tästä ei ole). Huomaan itsessänikin monia as-piirteitä, mutta eivätköhän liity ADHD:hen kuitenkin.

EDIT: Lääkitystä en koe tällä hetkellä tarpeelliseksi, mutta olen syönyt concertaa 18-36mg/pv muutaman vuoden ajan, lähinnä ammatillisten opintojen aikana.
tatinhakkaaja
Tuppisuu

diagnoosin hinta

Post by tatinhakkaaja »

Itse hankin diagnoosin kolme vuotta sitten yksityiseltä. Pari kertaa neuropsykologilla + tutkimukset, oisko mennyt joku 600-700 euroa. Eikä tarvinnut odotella järjettömiä aikoja. Itse olen enemmän ADD, eli ei hyperiä pahemmin. Concerta pelittää niin kuin pitääkin 8) Olis ollut varmasti järkevää hankkia diagnoosi jo aiemmin, mutku ei oo kiinnostanut.
tRip
Moderator

Post by tRip »

Sääli että Dexamfetamiinia niin nihkeästi määrätään :/
hyvin suuri ristiriita toi lääkitys. mielummin oisin ilman.. mut tää yhteiskunta tietyltapaa painostaa lääkittynä suorittamiseen.

mut siihen oon kyl päätyny et itestä se pitää lähtee, jos haluu apuu..
lääkkeet ei ongelmaa poista, päinvastoin, jos ei o sitä motivaatioo, ni karkaa kyl helposti lapasesta.. elämän lanka.

ristiriitapäihdeongelmavaikeetapausnistimielihyvämieli..

Kuitenkin, mulla Asperger&add -diagnoosit autto mua enemmältikin ymmärtään ja hyväksyyn itteäni.. ja jopa arvostaan monia piirteitä itessäni.
Nykysin ku ymmärrän ite itteeni paremmin, ni muutki alkanu vähän ymmärtää et en o ihan 'normaali'
mut nimeomaan pidän mun persoonaani todella arvokkaana, vaikka sen sopeuttaminen tähän ympäristöön onkin helvetin haastavaa.

tälhetkel lääkittynä, kelauksena lopettaa stimut kokonaan.. vittu et ne loppupeleis rappeuttaa.
CharlieBigPpotato3 wrote:Dopamine has little to do with satisfaction. It has everything to do with "want" or "need". There is a common misperception of dopamine as the "feel good" neurotransmitter. Rather, it is the "I want it now" neurotransmitter.
Keep it unreal.

rommel
Tuppisuu

Post by rommel »

Nostellaans tätä vanhaa juttua ylös.
Eli onkos porukalla tietoa tänäpäivänä kuinka kauan kestää tutkimukset ja mahdollisuus saada adhd/add diagnoosi julkisella puolella.
Ja samaa voisin kysyä yksityisestä ja minkähintainen on prkanmaan alueella.

T: Rommel
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

julkisella mulla kesti kaikkine jonoineen ja vaiheiluineen ja lähetteineen sen jonku 7 kk tai jotai. just jotai tommost.

Mut siis. Voisin ite rullaa tänne rullaa ADHD:sta.

Mä tarkastelen sitä sekä puhtaasti luonteenpiirteenä että häiriönä. Joskus häiriö, joskus luonteenpiirre jolle ei ole sijaa meiän yhteiskunnassa joka muuttuu nopeammin kuin ihmislajin perimä. Joskus kumpaakin. Ei kai sitä nyt oikeesti vois sanoo et se ois simppelisti vain jompaakumpaa nyt ja aina. Phah! :D

Mutta ADHD ei välttämättä ole pysyvä piirre ihmisessä. Yksi ratkaisevimpia tekijöitä taitaa olla ruokavalio. Mä oon selaillut semmosta kirjaa ku ADD- ja ADHD-ruokavalio. Sekin tuntuu antavan vähän yksinkertaistavan kuvan ADHD-ilmiöstä ja vähän hörhöilyjäkin tässä teoksessa esiintyy, mm. kristallihoidot otetaan esille, joita en ite suostu vaan nielemään. Mutta perussanoma on se, että tyypillisesti ADHD johtuu siitä, että ihminen syö väärin. Ymmärtääkseni tääkin menee sillee että addeilla usein on suoli vahingoittunut siten, että he ovat yliherkkiä monille ruoka-aineille.

Itellä on suolistoflooran epätasapaino. Loppukeväästä kerran jo aloitin syömään paremmin onnistuneesti ja hyvin tuloksin-myös ADHD tosiaan katosi, mutta sitten se palasi pikku hiljaa ja itse asiassa mokasin tän hankkeen ja päädyin taas nihkeeseen oloon. Syyskuussa alotin uuestaan ja tää on nyt mennyt tosi hyvin. ADHD katosi tämänkin hankkeen aluksi, olo oli erittäin rauhallinen. Nykyään ADHD ei ole niin paha kuin aikoinaan, mutta ei niin chilli kuin ihan tämän hankkeen aluksi. Ehkä tää on just semmoses tasapainos nyt, just siinä mitä mun kroppa tavottelee, mikä on kirjotettu mun perimään. et sit ku mä yhtäkkii muutan mun syömisii ni se menee ihan överiks se rauhottuminen, mut sit pitemmäl aikavälil mun hermosto hakeutuu taas tasapainoon. Jaa-a, tiedä häntä. Mut en mä kyl varmaan niin chilli haluis ollakaan, se oli vähän tylsää. Kun se tapahtu ekan kerran, mä toivoin et se menis ohi joskus.

Psykedeelit on muuten hiton hyviä ADHD-lääkkeitä. Kaks viikkoo tripin jälkeen on aika hyvät nää keskittymiskyvyt ja tarkkaavaisuudet ja motivaatiot. Akuuttiin myös diggaan toimintadouppina kahdesta silokista enemmän kuin muutamasta milligrammasta metyylifenidaattia. Hatsi lähinnä pahentaa ADHD-oireita, kärsimättömyyttä ja muita, mutta toimii silti joskus toimintapäihteenä onnistuneesti, vaikka ei näitä oireita yleensä onnistukaan lääkitsemään (tosin vähän aikaa sitten tuli syötyä space chocolatee joka lääkitsi ADHD:ta paremmin kuin suuri annos metyylifenidaattia).
Jos metsään haluat mennä nyt,
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

Kuoseissa taju ajantajusta heikkenee.
Neste
OD

Post by Neste »

Oletteko keskittymishäiriöiset havainneet päivänvalon vähenemisen vaikuttavan oireisiin pahentavasti? Jostain syystä nyt viimeiset pari viikkoa on ollut erittäin vaikeaa enkä keksi siihen muuta kuin tuon selityksen. Aluksi ajattelin sen johtuvan stressistä mutta nyt kun se on poissa niin keskittyminen ei ole muuttunut milläänlailla. En ole myöskään väsynyt tai mitenkään (syys)depiksissä tai muuta vastaavaa.

Muistelen että kävin edellisen kerran lääkärissä keskittymisvaikeuksien takia juuri näihin aikoihin vuodesta, mutta homma ei edennyt kunnolla ja sitten vaan turhauduin sen asian hoitamiseen. Pitäisi varmaan sitten yksityiselle mennä...

Vaihtoehtoiset (ei lääkinnälliset) hoitomuodot kiinnostaisi koska ainakaan itselääkinnän kautta mikään stimulantti ei ole tarjonnut ns. aina varmaa ratkaisua ja vaikka sivuvaikutukset ovat pienet niin en pidä niistä enkä myöskään siitä ajatuksesta että joutuisin popsimaan lääkkeitä ollakseni "normaali". Ruokavalio on kunnossa, mutta liikuntaa pitäisi kyllä lisätä. Mitä muuta ideoita?

Koulussa lähiopetuksen seuraaminen ym. ei tuota ongelmia (paitsi matemaattisissa aineissa) vaan ongelmana on kaikenlainen omatoiminen opiskelu. Kyse ei kuitenkaan ole laiskuudesta - pahimmassa tapauksessa saatan jumittaa tehtävien äärellä monta tuntia saamatta oikeastaan mitään alkuun tai eteenpäin. Toisaalta sitten taas kun homman saa rullaamaan niin usein se sujuu todella mallikkaasti - ei siis vain ns. lähde käyntiin kunnolla.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

illan tullen keskittymiskyky paranee, samoin kuin muutkin kognitiiviset piirteet. näin täällä.

yks minkä oon huomannu hyväks jos ei meinaa saada aikaan, ni kelaa että tekee sitten edes huonoa jälkeä. vaikka ihan luokatonta paskaa jopa, mutta sit saattaa lähtee käyntiin. kaikki tuntuu usein niin hankalalta ja mahdottomalta ja vaadin itseltäni paljon ja sit sitä menee vaan jumiin mahottomaksi ja raskaaksi koetun suorituksen edessä.
niin takuulla pajautat.

Kolme likaista hippiä hiisas näin, piippu kiersi ringissä eteenpäin. Ja koska hatsia oli paljon niin, kutsuivat he messiin yhden pajapään.

Neste
OD

Post by Neste »

VXA wrote:illan tullen keskittymiskyky paranee, samoin kuin muutkin kognitiiviset piirteet. näin täällä.
Sama juttu, oikeastaan öisin kaikkein paras, mutta tämä on minusta eri juttu kuin yleinen valonmäärä päivällä.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake
frapathea

Post by frapathea »

Jos keskittymisvaikeudet liittyy voimakkaasti vuodenaikaan tai muihin vastaaviin olosuhteisiin, ei kyseessä luultavasti ole ADHD. Keskittymisvaikeuksia voi tuottaa myös esim. uupumus tai masennus, (huomaamattoman) lieväkin.
Neste
OD

Post by Neste »

frapathea wrote:Jos keskittymisvaikeudet liittyy voimakkaasti vuodenaikaan tai muihin vastaaviin olosuhteisiin, ei kyseessä luultavasti ole ADHD. Keskittymisvaikeuksia voi tuottaa myös esim. uupumus tai masennus, (huomaamattoman) lieväkin.
Siksipä en sitä nimitystä käyttänytkään. Koin että tämä threadi olisi kuitenkin paras tästä asiasta keskusteluun, tai ainakaan haulla ei tullut vastaan parempaa.

Aikaisemmin olin lähes varma että mulla olisi joku ADHD tai ADD, mutta nyt enää en niinkään kun on huomannut että oireiden vahvuus ja ilmenevyys on tosiaan niin vaihtelevaa.

Masennuksen sulkisin pois koska mielestäni mulla menee nyt tähän astisessa elämässäni parhaiten ja esim. n. 1,5v sitten kun olin todella masentunut pystyin keskittymään paljon paremmin, en sitten tiedä miten eri tasoista sitäkin voisi olla että pystyykö edes vertaamaan noin? Uupumus olisi ehkä järkeen käyvämpi kun aikaisemmin oli tosiaan paljon stressiä ja suuri työmäärä. Mutta miksi musta ei sitten kuitenkaan tunnu yhtään uupuneelta? Aikaisempina vuosina on ollut väsynyt näihin aikoihin, kirkasvalolappu on siis varmaan auttanut siinä mielessä.

Kuitenkin se asia mikä pysyy suunnilleen saman vahvuisena ja yhtä yleisenä on että en pysty istumaan paikallani. Kokoajan on vähintään pakko hipelöitä/liikutella sormia/varpaita. Itseasiassa nyt kun lueskelen wikipediasta levottomista jaloista (RLS = Restless Legs Syndrome) niin aiheuttajana on mainittu raudan puutos joka voisi hyvin pitää paikkansa koska olen vege ja en ole muistanut huomioida kunnolla sen saantia. Rautalisä siis testiin seuraavaksi. Täytyy nyt muutenkin tsekata ravinto vielä läpi kunnolla, vaikka pääpiirteittäin ei ainakaan pitäisi olla mitään valittamista.
Drr
Karvakuono

Post by Drr »

rommel wrote:Nostellaans tätä vanhaa juttua ylös.
Eli onkos porukalla tietoa tänäpäivänä kuinka kauan kestää tutkimukset ja mahdollisuus saada adhd/add diagnoosi julkisella puolella.
Mulla meni julkisella seuraavanlaisesti: Keväällä ehkä toukokuun puolessävälissä kävin neuropsykiatrisella. Sovittiin testit alotettavaksi kesäkuun alussa ja diagnoosin sain ehkä heinäkuun puolessavälissä eli suht iisi ja nopea ainakin tälläsessä keskikokoisessa kaupungissa.
Niitä kertoja missä käytiin käsittämätön määrä kaikkia paperinippuja läpi. Hauskoja kysymyksiä oli seassa, kuten: "Näetkö auran ihmisten ja esineiden ympärillä?" ynnä muuta saman tason hauskuuksia. Lopussa oli vielä sellanen megamiitti missä oli pari psykologia ja yks ylilääkäri joka sitten pääti että annetaanko lääkitystä vaiko ei.

Concertan ne iski ja on todellakin auttanut. Aina ollut sellaista, että vaikka aihe olisi mielenkiintoinen niin se oli aina se viisi sekuntia, ku huomas että on taas jossain aivan muualla. Varsinkin koulussa se vaikutti paljon, ku meni vaikeista asioista 85% ohi. (Vaikka olikin vaan pari kuukautta ton reseptin jälkeen koulua) Huomas myös sen että se ainainen alisuoriutujaolo lähti lääkityksen mukana/tunne siitä että pystyy parempaan mutta ei vaan mitenkään pysty suorittamaan. Oikeastaan kaikilla elämän osa-alueilla tuli parempia suorituksia lääkityksen alun jälkeen. Sos. tilanteiden pelko katosi aikalailla, tuli urheiltua ja soiteltua paljon aktiivisemmin ja intohimoisemmin, ku huomas kuinka eri tatsin näihin sai.

Ainut vika on ollut se ruokahaluttomuus ja metyylifenidaatin käyttäytyminen, ku ei oo tarpeeksi energiaa. Tulee laskuisat olot, ahdistusta ja masennusta. Sitten pitää yrittää väkisellä syödä jotain vaikkei oo nälkäkään. Virhe oli myös se että menin kuosittamaan noilla aika äkkiä sen jälkeen ku alotin lääkityksen ja tuntu että meni jotenki ihan vituiksi ton lääkkeen vaikutukset ja joutui olemaan pitkään ilman, ku rupes aina ahdistamaan ihan saatanasti jos otti tabletin.

Tulipa tekstiä...
gaia
Kameleontti

Post by gaia »

Mä oon pitkään miettinyt että olisi varmaan ihan fiksu veto mennä AD/HD- tutkimuskiin, miten se sitten ikään tutkitaankaan. Alkaa ihmiset ympärillä kovasti vakuutella että jonkun asteinen ad/hd varmasti löytyy, enkä itseasiassa epäile yhtään. Tää olisi varmasti ollut fiksuinta selvittää jo skidinä niin olisi koulut tullut käytyä kunnolla eikä jatkuvan keskittymishäiriön häiritessä. Nimenomaan tätä keskittymishäiriötä ilmenee jos joudun kuunnella pitkään kun joku puhuu, joudun lukea tai kirjoittaa. Kirjoittaminen tietysti onnistuu helpommin sillä sitä voi tehdä ihan omaan tahtiin. Mut joo, mitenhän tätä olis parasta lähteä selvittelemään?

Tykkään kirjoittaa ton AD/HD koska se melkeen sama kuin AC/DC
Vai toimiiko?
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

gaia wrote:Mut joo, mitenhän tätä olis parasta lähteä selvittelemään?
Terveyskeskukseen, ja sieltä lähete eteenpäin?
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.
gaia
Kameleontti

Post by gaia »

mellow wrote:
gaia wrote:Mut joo, mitenhän tätä olis parasta lähteä selvittelemään?
Terveyskeskukseen, ja sieltä lähete eteenpäin?

Niin se ois tietty varmasti yks. Yksityisen kautta pääsis varmasti nopammin mut se taas tulee maksamaan huomattavasti enemmän.
Vai toimiiko?
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

Aloitin feingoldin dieetin paleovaikutteilla viikko sitten.

Sanoisin, ettei minulla enää ole ADHD-oireita. Ruoka-aineyliherkkyydet on edelleen, eli edellytykset oireille on, mutta en toteuta niitä. Yllättävän monia ruokia edelleen siedän. Eilen kokeilin monia uusia ruokia ja mistään niistä ei tullu jumitusta tai adhd-oireita.
niin takuulla pajautat.

frapathea

Post by frapathea »

Väittäisin, että jos "adhd-oireet" katoaa tyystin pelkällä ruokavaliolla niin ongelma ei ollut adhd alunalkaenkaan. Tietenkin ruokavalio vaikuttaa, mutta vaikeiden oireiden täysi kuriin saaminen kyllä vaatii yleensä vähintäänkin tehokasta tuki- ja kuntoutustoimintaa.
VXA
Kameleontti

Post by VXA »

taitaa riippua ihan siitä että miten ADHD määritellään? ite määrittelen sen oireiden kokoelmana. mielestäni mua edeltävillä iteraatioilla oli vaikeita adhd-oireita. kyvyttömyyttä kokea oloaan hyväksi pitkäksi aikaa jos ei voinut tehdä koko ajan jotain, kaoottinen ajatuksenjuoksu, keskittymisvaikeudet, yms.

entä jos ADHD on ainakin joskus peräisin ruoka-aineyliherkkyyksistä? se oli nyt tää pointti. tai siis kyllä se on, jos määritellään ADHD niin kuin minä sen määrittelen.

e. mut siis, mä koen tän sillee, että mä myös menetin jotain hienoa. en mä oo enää esimerkiks nii luova enkä naura niin paljoa. Mut tää oli kyl vähän "pakko" tehä, alko kyl olee liian raskasta elää syöden vääriä ruokia. himmeet jumitukset ja paskat vibat. Ja ei pystyny vaa rauhottuu. parempi näin.
Last edited by VXA on Fri 15 Aug 2014, 20:35, edited 3 times in total.
niin takuulla pajautat.

frapathea

Post by frapathea »

VXA wrote:taitaa riippua ihan siitä että miten ADHD määritellään?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarkkaavai ... #Diagnoosi
entä jos ADHD on ainakin joskus peräisin ruoka-aineyliherkkyyksistä? se oli nyt tää pointti.
Nykytietämyksen valossa ADHD on synnynnäinen, usein perinnöllinen neuropsykiatrinen poikkeama, joka vaikuttaa ensisijaisesti aivojen dopamiinitasoihin. Väliaikaiset keskittymisen vaikeudet eivät ole sama asia.