Sienien kuivaaminen & säilöminen??
-
Madi
- Psykonautti
Re: Sienien kuivaaminen & säilöminen??
No siis esim. cubensikset ovat aika paljon paksumpia (varsi voi olla jopa 2-3cm paksu), että ehkä niistä kuuluu selkeämmin ja kuivaus on tehtävä muutenkin paremmin. Sillai raksahtaa poikki, ei taivu tai tunnu pehmeältä. Eipä minullakaan ole homehtinut. Mätäneminen taitaa olla se yleisempi. Tummenee ja pehmiää varsinkin ilmatiiviissä, jos kosteutta on jäänyt. Silokit on huomattavasti helpompi kuivata, mainitsemasi paperin päällä usein riittää varsinkin lyhytaikaiseen säilytykseen.
-
horna
- Kameleontti
Jos ei jaksa mitään vempaimia rakennella, eikä ole mahdollista käyttää kunnon kuivuria, niin tatit saa kuivaksi myös jääkaapin yläpuolisessa kaapissa. Sienet vaan halki ja sanomalehden päälle. Kaapin ovi hieman raolleen. Kuivuvat erittäin hyvin alle 3-4 päivässä, kunhan muistaa käännellä pari kertaa päivässä.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings. Drugs just flies you. Choose!
-
Madi
- Psykonautti
Yhden kakun sienet menee jopa litteän tv:n päälle taitavasti aseteltuna. 
-
disease
- Psykonautti
mietin sitä ku mulla oli jääny tossa joku 2 grammaa cubensiksia, ja nää on jotain 2 - 3 kk sitten kuivattu ja ollu siitä asti semmosessa röökiaskin muovissa ja se semmoisessa pienessä muovirasiassa, minkä ilmatiiviydestä en ole niinkään varma. mahtaako toimia enää?
-
King Ink
- LD50
Kyllä luulen että toimii edelleen. Ei parissa kuukaudessa tehojen pitäisi hävitä ainakaan merkittävästi.disease wrote:mietin sitä ku mulla oli jääny tossa joku 2 grammaa cubensiksia, ja nää on jotain 2 - 3 kk sitten kuivattu ja ollu siitä asti semmosessa röökiaskin muovissa ja se semmoisessa pienessä muovirasiassa, minkä ilmatiiviydestä en ole niinkään varma. mahtaako toimia enää?
-
Huiko
- LD50
^^ :haha: Käyt katsos ostamassa pullon alkosta, ja kokeilet. Samalla siemailet huikkaa pullosta, niin ainakin känni on taattu.
Buustaa ainakin viski minusta hyvin sieniä. Mut kyllä nuiden pitäis kuivattuna aika hyvin säilyä.
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.
Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.
Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.
-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.
Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.
Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.
-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
-
Asidyyli
- LD50
Kauankohan kuivatut kärppärit säilyy lasipurkissa säilöttynä? Muistan lukeneeni, että noi vaan parantuu vanhetessaan.
-
snusmumrik
- Psykonautti
Näin olen itsekin lukenut, mutta söin pari päivää sitten 6 g kuivattuja kärppäreitä joita olin kerännyt syksyllä eivätkä ne sanoneet mitään. Ei mennyt edes maha sekaisin. Sienikuivurissa kuivatin ne ja olen säilyttänyt ne minigrip pussissa pimeässä huoneenlämmössä... Ja lisäksi poistin heltat kun poimin ne että vain lakki ja pieni kerros valkoista lihaa jäi jäljelle. Eli ne osat missä pitäisi olla eniten vaikuttavia aineita...Asidyyli wrote:Kauankohan kuivatut kärppärit säilyy lasipurkissa säilöttynä? Muistan lukeneeni, että noi vaan parantuu vanhetessaan.
-
lappilainen
Eikö silokit olisi viisainta kuivattaa rutikuivaksi ja jauhaa hienoksi jauheeksi? Jauhe sitten mahdollisimman ilmatiiviisti muutaman kosteudenestopussin kanssa pimeään. Luulisi säilyvän. Siitä sitten punnitaan haluttu määrä ja eikun matkalle.
Kannattaa varmaan tehdä aina eri satsit eri astioihin, koska psilosybiinin määrä vaihtelee runsaasti jauheen eri kohdissa. Itse ajattelin laittaa jokaiseen pussiin 25 kuivattua sientä, jos niitä nyt edes satun löytämään...
Kannattaa varmaan tehdä aina eri satsit eri astioihin, koska psilosybiinin määrä vaihtelee runsaasti jauheen eri kohdissa. Itse ajattelin laittaa jokaiseen pussiin 25 kuivattua sientä, jos niitä nyt edes satun löytämään...
-
SahkoinenVelho
- Kameleontti
No täh kuinniin, eiks jauheen pitäisi nimenomaan olla tasalaatuista verrattuna vaikka kokonaisiin sieniin?lappilainen wrote:Kannattaa varmaan tehdä aina eri satsit eri astioihin, koska psilosybiinin määrä vaihtelee runsaasti jauheen eri kohdissa. Itse ajattelin laittaa jokaiseen pussiin 25 kuivattua sientä, jos niitä nyt edes satun löytämään...
-
lappilainen
No jos jo pelkästään kokonaisen sienen eri osissa psilosybiinipitoisuudet voivat vaihdella runsaasti, niin ihan maalaisjärjen mukaan jauheessa ne voivat vaihdella aivan yhtä paljon.SahkoinenVelho wrote:No täh kuinniin, eiks jauheen pitäisi nimenomaan olla tasalaatuista verrattuna vaikka kokonaisiin sieniin?lappilainen wrote:Kannattaa varmaan tehdä aina eri satsit eri astioihin, koska psilosybiinin määrä vaihtelee runsaasti jauheen eri kohdissa. Itse ajattelin laittaa jokaiseen pussiin 25 kuivattua sientä, jos niitä nyt edes satun löytämään...
-
Lasipallo
- Kameleontti
Lähdettä väitteelle, että sienen eri osissa on merkittävästi eroavat psilosybiini/muu tryptamiinianalogipitoisuudet?lappilainen wrote:No jos jo pelkästään kokonaisen sienen eri osissa psilosybiinipitoisuudet voivat vaihdella runsaasti, niin ihan maalaisjärjen mukaan jauheessa ne voivat vaihdella aivan yhtä paljon.SahkoinenVelho wrote:No täh kuinniin, eiks jauheen pitäisi nimenomaan olla tasalaatuista verrattuna vaikka kokonaisiin sieniin?lappilainen wrote:Kannattaa varmaan tehdä aina eri satsit eri astioihin, koska psilosybiinin määrä vaihtelee runsaasti jauheen eri kohdissa. Itse ajattelin laittaa jokaiseen pussiin 25 kuivattua sientä, jos niitä nyt edes satun löytämään...
They were tattooed from head to foot, and they brandished cutlasses and big clubs with spiked knobs. They shouted ferociously in their native Finnish, and they swung cutlass and club as if berserk, sometimes felling their own men in their fury.
-
SahkoinenVelho
- Kameleontti
Minun maalaisjärjen mukaan kun sieniä jauhaa, sienen eri osat sekoittuvat ja seoksesta tulee nimenomaan tasalaatuisempaa ja tasalaatuisempaa? En oikein ymmärrä logiikkaasi.lappilainen wrote:No jos jo pelkästään kokonaisen sienen eri osissa psilosybiinipitoisuudet voivat vaihdella runsaasti, niin ihan maalaisjärjen mukaan jauheessa ne voivat vaihdella aivan yhtä paljon.SahkoinenVelho wrote:No täh kuinniin, eiks jauheen pitäisi nimenomaan olla tasalaatuista verrattuna vaikka kokonaisiin sieniin?lappilainen wrote:Kannattaa varmaan tehdä aina eri satsit eri astioihin, koska psilosybiinin määrä vaihtelee runsaasti jauheen eri kohdissa. Itse ajattelin laittaa jokaiseen pussiin 25 kuivattua sientä, jos niitä nyt edes satun löytämään...
-
lappilainen
Voi, se olikin punakärpässieni jonka vaikuttavat ainesosat ovat pääasiallisesti lakissa. Minun mokani, olen pahoillani...
-
Huppurotta
- Tuppisuu
Olen menossa syksyllä mökille ja ajattelin että onnistuisiko kuivaaminen tällä tavalla?
Mulla on sielä puilla lämmitettävä sauna joten ajattelin kerätä kärppäreitä ja laittaa lakit sen tulipesän viereen n.10cm päähän. Haihtuuko vaikuttava aine siitä vai voiko se onnistua?

Mulla on sielä puilla lämmitettävä sauna joten ajattelin kerätä kärppäreitä ja laittaa lakit sen tulipesän viereen n.10cm päähän. Haihtuuko vaikuttava aine siitä vai voiko se onnistua?
RandomiSarjan RappioNuori
-
Touchet
- Moderator
Ainakin Japanissa kärpässienet tavataan kuivata ihan nuotiolla. Itse olen kyllä kokenut, että kuivausprosessissa on hyvä asettaa sienet sellaiseen astiaan, missä solukosta irtoavat mehut tulevat talteen.
Iboteenihapon dekarboksyloituminen muskimoliksi muistaakseni on melko hiljaksiin tapahtuva prosessi, eikä kuivaaminen itsessään vielä riitä - sen on tarkoitus vain estää sienimateriaalin pilaantuminen.
Iboteenihapon dekarboksyloituminen muskimoliksi muistaakseni on melko hiljaksiin tapahtuva prosessi, eikä kuivaaminen itsessään vielä riitä - sen on tarkoitus vain estää sienimateriaalin pilaantuminen.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
— Professori Louis Lewin, 1924
-
Huppurotta
- Tuppisuu
Selvä,kiitos tiedosta.
yritän hankki jonkun astian josta nesteet eivät mene hukkaan.
yritän hankki jonkun astian josta nesteet eivät mene hukkaan.
RandomiSarjan RappioNuori