Sienien kuivaaminen & säilöminen??
-
ToniLilli
- Karvakuono
-
ToniLilli
- Karvakuono
-
HUUHAA
- Apteekki
-
Lasipallo
- Kameleontti
Re: Sienien kuivaaminen & säilöminen??
Kuivatat vaikka laatikossa sanomalehtien päällä ihan ilmalla, sitten laitat kun ovat ihan korppuja tiiviiseen purkkiin, voi säilyä jopa vuosia, jos on hyvät olosuhteet, pimeää, kuivaa ja viileätä. Pakastimeen ei suositella laitettavaksi.ToniLilli wrote:miten? missä pitää säilyttää? kauan säilyy?
Olettaen, että cubensikset on kyseessä, niin niistä hajoaa psilosiini aika nopeasti yleensä, muutenkin psilosybiiniä hajoaa kuivauksessa vähäsen.
They were tattooed from head to foot, and they brandished cutlasses and big clubs with spiked knobs. They shouted ferociously in their native Finnish, and they swung cutlass and club as if berserk, sometimes felling their own men in their fury.
-
HUUHAA
- Apteekki
-
benelux fat
- Kameleontti
-
HUUHAA
- Apteekki
-
Maor
- Kameleontti
-
ToniLilli
- Karvakuono
-
Jeshu
- OD
-
HUUHAA
- Apteekki
-
psyke
- Lepakko
-
Maor
- Kameleontti
-
Kalastaja
-
Maor
- Kameleontti
-
Lasipallo
- Kameleontti
Lasipurkkissa on tunnelmaa.Maor wrote:Sama kai se on onko kyseessä lasi vai muovipurkki, kunhan on ilmatiivis.
They were tattooed from head to foot, and they brandished cutlasses and big clubs with spiked knobs. They shouted ferociously in their native Finnish, and they swung cutlass and club as if berserk, sometimes felling their own men in their fury.
-
Maor
- Kameleontti
-
Miasma
- OD
-
Lasipallo
- Kameleontti
Yleensä pakastamista ei suositella jo kondensaation takia.Miasma wrote:Pakkasessakin kyllä säilyy.
-
Rauzi
- Psykonautti
En jumaliste kokeile enää ikinä uunissa kuivata
tuli niin rumia noista sienistä ja kaikki madotkin jäi sinne, kiva onkia 3 cm pitusia kuolleita matoja pinseteillä sienistä
en kyllä ite "pelkää" sitä että pari kuollutta matoa suuhun menee, mutta jotkut kavereista ei tykkää nuista "lisä proteiineista" nuissa sienissä
pistin sitten uuden satsin tonne kaappiin ja tuulettimen viereen. Tällä tavoin suurin osa madoistakin tajuaa itse ottaa hatkat 
-
Ahab
Hmm mä oon kyllä saanu kaikki matoset ja muut pois ihan koputtelemalla ja helttoja ronklaamalla. Ei taida ne heltat muutenkaan sisältää niin paljoa vaikuttavia aineita että niiden menettäminen haittaisi mitään.Rauzi wrote:En jumaliste kokeile enää ikinä uunissa kuivatatuli niin rumia noista sienistä ja kaikki madotkin jäi sinne, kiva onkia 3 cm pitusia kuolleita matoja pinseteillä sienistä
en kyllä ite "pelkää" sitä että pari kuollutta matoa suuhun menee, mutta jotkut kavereista ei tykkää nuista "lisä proteiineista" nuissa sienissä
pistin sitten uuden satsin tonne kaappiin ja tuulettimen viereen. Tällä tavoin suurin osa madoistakin tajuaa itse ottaa hatkat
Kuivaamisesta sen verran että onko kellään kokemuksia kasvikuivureista jotka yleensä syksyisin ilmaantuvat kauppojen hyllyille?
-
Rauzi
- Psykonautti
Joo no ajattelin että tuo normi kuivaus on kaikenlisäksi varmin tapa.
muita päihteitä riittää sen verta kauaksi aikaa että saavat nuo kärppärit kuivata ihan rauhassa
näyttävätkin paljon herkullisemmalta kuin nuo uunissa kuivatut ruskean/punaisen väriset sienet.
-
Touchet
- Moderator
Marttaliitto on taatusti validein auktoriteetti selvittämään sienten säilömisen periaatteita.
Sienet muuten pilaantuvat todella herkästi, että ne kannattaa säilöä ihan vuorokauden sisällä.
Sienet muuten pilaantuvat todella herkästi, että ne kannattaa säilöä ihan vuorokauden sisällä.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
— Professori Louis Lewin, 1924
-
spasm
- OD
Omaa kokemusta ei ole, mutta olen näitä sieni/kasvikuivureita itsekin miettinyt, hinta pyörii siinä viidenkympin hujakoilla joka on vielä aika vähän, olettaen että niillä kuivaaminen on niin kätevää kuin mitä mainostetaan. Homman idea on kai kutakuinkin siinä että ilma kiertää nopeasti (hyvät tuulettimet) ja kuivauslämpötila ei ole kauhean korkea. Sittenhän noissa on (ainakin deluxe-malleissa) ajastimet ja tarkat lämmönsäädöt. Voisi olettaa että nuo ovat melko käteviä, joskaan eivät taida olla tilavuudeltaan hirveän giganttisia.. Mutta pienempiin, toistuviin satoihin varmaan ihan kelpo kapineita.Ahab wrote:Kuivaamisesta sen verran että onko kellään kokemuksia kasvikuivureista jotka yleensä syksyisin ilmaantuvat kauppojen hyllyille?
Vähän mutu-postaus tuli, mutta aina ei voi voittaa..
Kylmyys johtuu lämpötilasta.
-
Rauzi
- Psykonautti
Tuossapa on kuva omasta "kuivuristani" hintaakin löytyy viritelmälle vissiin 10 ekee 
-
BrokenFinger
- Lepakko
Itse olen aina vaan talouspaperin päällä pitänyt kaapissa eikä mitään ongelmaa. muutamassa päivässä ovat ihan kuivia ja pilttipurkissa samaisessa kaapissa säilyy reippaasti yli vuoden. sen vanhempia eni ole ollut kokeiltavaksi.
Siloista siis puhun muut sienet on jääny rauhaan. Vain parasta. 
-
Olento
- Apteekki
Erittäin hyvä, halpa ja nopea kuivatus systeemi on pahvilaatikko, johon sisälle virittää muutaman ritilän kerroksittain (jos kuivattavaa on paljon) ja molemmin puolin tietokonetuulettimet, niin että toinen puhaltaa ja toinen imee. Yleensä tässä systeemissä varsinkin silokit kuivuvat niin nopeasti että kaikki mahdolliset madot/toukat ryömivät kiltisti pikaisesti pois, ennenkuin syövät sientä yhtään enempää.
-
Madi
- Psykonautti
Nykytiedon mukaan lyhytaikainen lämmölle altistuminen ei juurikaan tuhoa vaikuttavia aineksia. Happi sitävastoin on haitallisinta pitkäaikaisessa säilytyksessä. Itse kuivaan ensin kuivurissa ilman lämpöjä vuorokauden tai pari, jonka jälkeen noin 3-6 tuntia matalalla lämmöllä. Silloin ovat "cracker dry", eli menee poikki että rapina kuuluu. Sitten jos tarvitsee säilyttää, heitän pussiin muutaman silica geelin kanssa ja tyhjiöpakkaan, säilyy vuosia.
-
BrokenFinger
- Lepakko
Pelaat varman päälle.. En oo ihan varma onko mulla ollu tarpeeksi kuivia vai oonko liian selvänä kuunnellu ku ei kuulu tätä kuuluisaa räsähdystä katkottaessa.. Ei kuitenkaan koskaan homehtunut tai muuta.. Onko se kuivaa kuten spagetti että hitusia lentää räsähtäessä vai kuten teen käärityt lehdet? Mietin nimittäin että spagettikuvaahan voisi jauhaa hienoksi eikä ulkopuoliset tunnistais mitä se on..Madi wrote:Nykytiedon mukaan lyhytaikainen lämmölle altistuminen ei juurikaan tuhoa vaikuttavia aineksia. Happi sitävastoin on haitallisinta pitkäaikaisessa säilytyksessä. Itse kuivaan ensin kuivurissa ilman lämpöjä vuorokauden tai pari, jonka jälkeen noin 3-6 tuntia matalalla lämmöllä. Silloin ovat "cracker dry", eli menee poikki että rapina kuuluu. Sitten jos tarvitsee säilyttää, heitän pussiin muutaman silica geelin kanssa ja tyhjiöpakkaan, säilyy vuosia.