Aattelin tästä mielenkiintosesta paikasta, Christianian vapaakaupungista, tehdä oman topicin.
Itse oon menossa poikkeen muutamaksi päiväksi tammikuun loppupuolella ja aattelin, et tähän ketjuun voi heittää omia kokemuksia ja kertomuksia, matkavinkkejä ja yleistä keskustelua christianian tilanteesta.
Mikä on nykyinen tilanne ?
Christiania
-
Harold
- Kameleontti
Christiania
hyvästi jää, et koskaan minua täällä enää nää
-
Kalastaja
Re: Christiania
Iha vitu paska.Mikä on nykyinen tilanne ?
Vähän niinku tää kuva portilta:
http://img135.imageshack.us/img135/2771/pa080046je9.jpg
Sisältä ei oikeestaan kuvia saa ottaa. Koko se pusher street jms...
Kävin ekaa kertaa tossa pari kolme kuukautta sitten. Lukenut paikasta olen ties mitä ja puhuntu tyyppien kanssa, jotka asunut siellä jo 70-luvulla ja vieraillu ties millon ja sit puhunut enemmänkin muutamankin Tanskalaisen kanssa paikasta, jotka sit muuten asunu ja kasvanu köpsikessä.
Tanskan oikeistohallitus alko jossain vaiheessa ahdistella hippejä ja sitä rauhallista menoa kieltämällä doupit ja tekemällä ties mitä rynnäkköjä sinne armeijan kalustolla yms. Nyt siellä tuntuu olevan pääasissa kammottavaa ganstalookia ja olemusta. Kuullut jopa tappeluista alueella ja aseellisista yhteydenotoista yms. paskaa. Hallitushan just pyrkii tohon rikollisuuteen, jotta ne voi purkaa koko paikan ja rakentaa siihen ökytaloja, toimistoja ja ties mitä muka oikeutetusti. Toihan on yhellä koko Tanskan parhaista paikoista oikeestaan köpiksen keskustassa puistomaisella alueella meren/niemen vai minkä rannalla. Muutenki meno menny Tanskassa tosi vastakkainasetteluks vaihtoehtoporukan ja hallituken välillä. Koko ungdomshuset juttu jne.
Ei ollut mitenkään hyvän tuulinen tai kutsuva kun kävin siellä. Kaikenlisäks tosi paljon turisteja vaikka tohon aikaan (elokuun alkua) kaupungissa nyt ei hirveesti turisteja edes ole. Paikallisetkin (ja muut reppumatkaajat) dissas tota turistien määrää.
Eli mun kokemuksen perusteella turisteja, ganstailua ja vähenevässä määrin vapaata kaupunkia ja hyvää tunnelmaa.
Pusher street oli kyl viel auki, ja ne muutamat jäbät jotka siellä roikku myi ihan kohtuuhintasta (about damin hinnat, vähän enemmän ehkä) budia ja lätkää. Laatuja oli mistä valita ja tavarat roikku kauniisti pakattuna minigrippusseissa isoissa jättimäisissä avainrinkuloissa. Ainakin se kaveri jolta ostin lätkää oli mukava ja asiantunteva kaikinpuolin. Varmaan jotain about 40 suht normaalin näkönen kaveri.
--
Tähän voi koota muitakin hippiyhteisöjä ympäri maailmaa...
Ei tullut käyty, mut Etelä-Espanjassa Grenadan lähellä on metikössä sellanen paikka kun Beneficio. Sinne ei mene ilmesesti mitään teitä tms., joten jos haluaa paikalle niin pitää joko tarpoa metikön läpi vuorisotyylisessä maastossa tai sit mennä läheiseen pikkukylään torille odottelemaan jos paikallinen hippi tulis ja veis paikalle. Vierailijat on tervetulleita.
Muistaakseni paikalla asuu jotakuinkin 500 ihmistä tai noin. Perheitä ja kaikkea. Aika pitkälti omavarainen paikka ymärtääkseni. Tuolta läheisen kylän torilta ostavat ja myyvät sit tavaraa ja noin.
-
Harold
- Kameleontti
tuskin ainakaan tammikuun lopussa turisteista tarttee huolta kantaa...tosin fiiliskin on varmaan vähän nihulimpi ku kesällä.
olipa muuten ylettömän negatiivinen postaus kalastaja. rupes vituttaan et tilasin ylipäänsä liput sinne
eivaan, kyl köpiksessä on varmasti nähtävää muutenkin, vinkkejä otetaan vastaan!
julkiset hasiskaupat on siis ajettu alas?
oon kans käsittäny tilanteen niin, et se systeemi sortuu lähinnä sisältäpäin. kuuleeko siellä edes enää klo kuuden huutoa ?
olipa muuten ylettömän negatiivinen postaus kalastaja. rupes vituttaan et tilasin ylipäänsä liput sinne
eivaan, kyl köpiksessä on varmasti nähtävää muutenkin, vinkkejä otetaan vastaan!
julkiset hasiskaupat on siis ajettu alas?
oon kans käsittäny tilanteen niin, et se systeemi sortuu lähinnä sisältäpäin. kuuleeko siellä edes enää klo kuuden huutoa ?
-
Kalastaja
Muokkasin vähän tota postia. Lue uudeestaan esim. pusher streetistä :)
Siis ei se noin huono oo kun viestistä ehkä kuvan sai. Todellakin vierailun arvonen paikka, mut kyl se on rappeutumassa nopeesti niinku se on jo tehny kauan. Ei se Christianian alue iso oo, verrattavissa johonki tosi pieneen kaupunginosaan Helsingissä (kruunuhaka tms. tulee mieleen). Itse asiassa paljon pienempiki. Eli ei siellä hirveesti katottavaa sinällään ole. Muutama kortteli vois olla oikee kokoluokitus.
Köpis itessään on tosi siisti ja sieltä löytyy tosi paljon vaihtoehtomeininkiä. Kuuluu siihen kulttuuriin ihan eri tavalla suora kansalaistoiminta kun esim. suomessa. Paljon hyvää musaa ainakin löytää ja ihmiset mukavia. Kaunis paikka kans. Ruotsia niille ei kannata puhua, koska sit ne luulee et sä ymmärrät tanskaa ja alkaa vetää sulle kivoja monologeja.
Dösät ja metrot on tosi kalliita. Muistaakseni 2,5e tms. vaikka menis vaan pari pysäkkiä. Mulla oli hostelli vielä sellasessa paikassa, että sielt kyl käveli ihan mukavasti keskustaan ja esim. christianiaan. En nyt muista alueen nimeä, mut ihan vieressä oli uus ungdomshuset ja jotain muuta tollasta anarkistitoimintaa. Voin kattoo jos löydän jotain esitteitä tms. sulle, mut luulen et heitin kaiken pois ku tulin Suomeen.
Täs Voiman artikkeleita Chirstianiasta:
Pilveä & politiikkaa. 01/2003
http://www.voima.fi/content/view/full/240
Päivä christianiassa. 03/2004
http://www.voima.fi/content/view/full/636
Christiania – 35 vuotta vapaata kasvatusta. 09/2006.
http://www.voima.fi/content/view/full/1885
Löyty tällanen hienous kans:
Online game: operation defend Christiania
The Danish government wants to evict the autonomous free-town of Christiania in the heart of Copenhagen. But the social & political networks of Copenhagen rebel and organize against the renewed attacks on fundamental rights of freedom and community.
An online game has now been produced....operation defend christiania!!
http://www.globalproject.info/art-1372.html
Siis ei se noin huono oo kun viestistä ehkä kuvan sai. Todellakin vierailun arvonen paikka, mut kyl se on rappeutumassa nopeesti niinku se on jo tehny kauan. Ei se Christianian alue iso oo, verrattavissa johonki tosi pieneen kaupunginosaan Helsingissä (kruunuhaka tms. tulee mieleen). Itse asiassa paljon pienempiki. Eli ei siellä hirveesti katottavaa sinällään ole. Muutama kortteli vois olla oikee kokoluokitus.
Köpis itessään on tosi siisti ja sieltä löytyy tosi paljon vaihtoehtomeininkiä. Kuuluu siihen kulttuuriin ihan eri tavalla suora kansalaistoiminta kun esim. suomessa. Paljon hyvää musaa ainakin löytää ja ihmiset mukavia. Kaunis paikka kans. Ruotsia niille ei kannata puhua, koska sit ne luulee et sä ymmärrät tanskaa ja alkaa vetää sulle kivoja monologeja.
Dösät ja metrot on tosi kalliita. Muistaakseni 2,5e tms. vaikka menis vaan pari pysäkkiä. Mulla oli hostelli vielä sellasessa paikassa, että sielt kyl käveli ihan mukavasti keskustaan ja esim. christianiaan. En nyt muista alueen nimeä, mut ihan vieressä oli uus ungdomshuset ja jotain muuta tollasta anarkistitoimintaa. Voin kattoo jos löydän jotain esitteitä tms. sulle, mut luulen et heitin kaiken pois ku tulin Suomeen.
Täs Voiman artikkeleita Chirstianiasta:
Pilveä & politiikkaa. 01/2003
http://www.voima.fi/content/view/full/240
Päivä christianiassa. 03/2004
http://www.voima.fi/content/view/full/636
Christiania – 35 vuotta vapaata kasvatusta. 09/2006.
http://www.voima.fi/content/view/full/1885
Löyty tällanen hienous kans:
Online game: operation defend Christiania
The Danish government wants to evict the autonomous free-town of Christiania in the heart of Copenhagen. But the social & political networks of Copenhagen rebel and organize against the renewed attacks on fundamental rights of freedom and community.
An online game has now been produced....operation defend christiania!!
http://www.globalproject.info/art-1372.html
-
dredi
- LD50
Krisu on ihan mahtava paikka. Siellä on todellista hasiskulttuuria. Käy ostamassa taskut täyteen lätkää pusarilla ja tarjoamassa kierrokset wudarilla, tapaat paljon mielenkiintoisia ihmisiä!
PELASTAKAA PIISKUJÄNIKSET!
-
Aukikco
- OD
Tanskan kalliista lipuista: Liftireissullamme tossa kesällä mentiin pummilla Malmösta Köpikseen, ei ongelmaa.
Kristianian Pusher street -alueesta tosiaan tuli kyl vähän sellanen olo, että paranoidit kamapäät hoiteli epämääräisiä bisneksiään. Siis eli ihan nimenomaisesti, että se tunnelma ei ollut ollenkaan rento, vaan enemmänkin pakonomainen.
Kuitenkin, lähettiin sit pois siitä Pusher streetiltä ja käveltiin se koko asuintaloalue läpi, astuin jossain vaiheessa paskaan, luultavasti ihmisen, mutta olihan se tavallaan hienoa ja tunnelmallista. Tuli kuitenkin kans sellanen olo, että osassa taloja tyypeillä on ollu valtava alkuinnostus jonka jälkeen hommat on jääny jotenkin vähän puolitiehen. Osittain toki pointtina onkin tietty resuisuus, mutta kuitenkin.
Harmitti kyllä niiden ihmisten puolesta, jotka on oikeasti halunnu luoda elämää sinne. Että jotenkin aika nihkeää, että sun koti on turistiattraktio. Mutta kai se on edelläkävijäprojekteille väistämätön kohtalo.
Köpis noin ylipäätään tuntu ihan mukavalta kaupungilta, varmaan tulee joskus piipahdettua uudelleenkin.
Kristianian Pusher street -alueesta tosiaan tuli kyl vähän sellanen olo, että paranoidit kamapäät hoiteli epämääräisiä bisneksiään. Siis eli ihan nimenomaisesti, että se tunnelma ei ollut ollenkaan rento, vaan enemmänkin pakonomainen.
Kuitenkin, lähettiin sit pois siitä Pusher streetiltä ja käveltiin se koko asuintaloalue läpi, astuin jossain vaiheessa paskaan, luultavasti ihmisen, mutta olihan se tavallaan hienoa ja tunnelmallista. Tuli kuitenkin kans sellanen olo, että osassa taloja tyypeillä on ollu valtava alkuinnostus jonka jälkeen hommat on jääny jotenkin vähän puolitiehen. Osittain toki pointtina onkin tietty resuisuus, mutta kuitenkin.
Harmitti kyllä niiden ihmisten puolesta, jotka on oikeasti halunnu luoda elämää sinne. Että jotenkin aika nihkeää, että sun koti on turistiattraktio. Mutta kai se on edelläkävijäprojekteille väistämätön kohtalo.
Köpis noin ylipäätään tuntu ihan mukavalta kaupungilta, varmaan tulee joskus piipahdettua uudelleenkin.
-
Dexma
- Moderator
Joskus aikoinani kävin köpiksessä ja täytyy myöntää että yksi lempi kaupunkejani jossa olen käynyt... Niin lämmin, luova ja ihan kaupunki..
-
Harold
- Kameleontti
just sain varattua hotellihuoneen köpiksestä. vesterbrossa sijaitsee, eli ns. "punasten lyhtyjen alueella", ihan kävelymatkan päässä kristianiasta. ei malttais odottaa reissuunlähtöä!
-
Harold
- Kameleontti
puuh, eipä ollutkaan ihan kevyt kävelymatka
reilu neljä kilsaa yhteen suuntaan. no sainpahan jalat rakoille, mut näinollen vietinkin suurimman osan köpiksessä olostani krisuissa, "alkuasukkaiden" kanssa hengaillen.
diggasin kyl mestasta ja ihmisistä tosi paljon.
diggasin kyl mestasta ja ihmisistä tosi paljon.