BBC:n fiktiivinen vaihtoehtotulevaisuus vuodelta 2015, jolloin kaikki huumeet on I-Britanniassa dekriminalisoitu ja huumekauppa on otettu rikollisilta valtion haltuun.
Sivuilla myös newsnightin keskustelu aiheesta.
Erittäin mielenkiintoisia näkökulmia molemmilta puolilta aihetta, suosittelen tutustumaan ja katsomaan.
Lyhytelokuva vaihtoehtotulevaisuudesta löytyy torrenttina täältä hakusanalla If drugs were legal, mutta älkööt kukaan sitä ladatko, koska se on tosi laitonta!
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
Itse pitäisin moisesta. Halutessaan voisi jotenkin määrittää ettei halua valtion huumemainoksia tai vastaavaa, jos ei tosissaan halua. Kun ne jotka todella haluaisivat tehdä trippejä saisivat tehdä niitä täysin vapaasti, kansan tyytyväisyys valtioon kasvaisi, ja lisäksi ihmiset olisivat varmasti rentoutuneempia.
Aika utopistista, mutta järkevästi (=kohtuullisesti) käytettynä huumeiden dekriminalisointi olisi hyvä asia.
Nii, emmä tiedä kuin utopistista se on jos a-luokan huumeetkin on dekriminalisoitu Sweitsissä ja portugalissa. Tai tämmösen käsityksen (mun toinekäsi painaa paljon enemmän kuin mun toinen käsi)... Voi olla, että mä en vaan ymmärtäny oikein...
With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know.
Pitää tuo ohjelma katsoa myöhemmin, mut tost muust
Kaikkien huumeiden täydellinen dekriminalisointi ja jopa laillistaminen (samassa merkityksessä kuin alkoholin Suomessa) on lopulta ainoa toimiva menettelytapa.
Ekonomisesti, luonnon säilymisen, yleisen hyvinvoinnin, työ tehokkuuden oikeastaan kaikkien ajateltavien näkökulmien kannalta se on ainoa oikea teko. Perusteellisia perusteluita voi lukea mm. Jonathan Ottin Pharmacotheonista ja Pharmacophilia: The Natural Paradisesesta, jälkimmäistä en itse ole lukennut, mutta varmasti samaa ja parempaa tavaraa kuin ensiksi mainitussa.
Päihtymisessähän ei mitään vikaa ole. Se on Suomessakin täysin hyväksyttyä ja kannustettavaa. Aineina jopa kaksi maailman ylivoimaisesti vaarallisimmista ja haitallisimmista huumeista. Kofeiiniakin annetaan pikku lapsille, vaikka se heikentää toimintakykyä, kognitiivista ja fyysistä.
Kalastaja wrote:Se on Suomessakin täysin hyväksyttyä ja kannustettavaa.
Toi on niin totta, harvassa on asiat, mitkä on noin älyttömän kaksinaamasia, ku suomen päidepolitiikka!
Esimerkki I: Alkoholiveron alentaminen. Veroalennus alentaa eniten vahvojen alkoholien hintaa ja kannustaa juomaan viinaa.
Esimerkki II: Anniskelupaikkojen sulkemisajat. Koska yleiset anniskelupaikat menevät kiinni viimeistään 04.00 ja myynti loppuu 03.30 kannustetaan ihmiset päihtyneinä ulos riehumaan tai yksin/perheiden luo kotiin kännäämään, mikä lisää väkivaltarikoksia ulkona ja kotona.
Ja lisääkin löytyy esimerkkejä.
Tämän vanhan säikeen kehtaan nostaa esiin, on nimittäin niin hyvästä pätkästä kysymys. Pakko suositella katsottavaksi ja etenkin näytettäväksi ihmisille.
Tofupekoni wrote:
Kalastaja wrote:Se on Suomessakin täysin hyväksyttyä ja kannustettavaa.
Toi on niin totta, harvassa on asiat, mitkä on noin älyttömän kaksinaamasia, ku suomen päidepolitiikka!
Esimerkki I: Alkoholiveron alentaminen. Veroalennus alentaa eniten vahvojen alkoholien hintaa ja kannustaa juomaan viinaa.
Nimenomaan mainitusta yksityiskohdasta olen samaa mieltä, oli typerää jättää muiden juomien verotusta laskematta huomattavasti enemmän kuin viinojen. Kannatan alkoholin valmisteveron poistamista kokonaan.
Esimerkki II: Anniskelupaikkojen sulkemisajat. Koska yleiset anniskelupaikat menevät kiinni viimeistään 04.00 ja myynti loppuu 03.30 kannustetaan ihmiset päihtyneinä ulos riehumaan tai yksin/perheiden luo kotiin kännäämään, mikä lisää väkivaltarikoksia ulkona ja kotona.
Tästä olen samaa mieltä. Sivistysvaltiossa valtio ei päätä, mihin aikaan anniskelupaikat, kaupat tai muut yksityisyritykset ovat auki. Ne eivät ole mitään helvetin valtion virastoja.
Ja lisääkin löytyy esimerkkejä.
Mainittakoon vaikka mielipidelääkkeet. Riippuu paljon potilaan olemuksesta, tungetaanko kaikenlaista nappulaa väkisin vaikkei olisi tarvetta vai joutuuko lääkityksen tarpeessa oleva asioimaan toisenlaisella apteekkarilla.
Delirium Tremens wrote:Mainittakoon vaikka mielipidelääkkeet. Riippuu paljon potilaan olemuksesta, tungetaanko kaikenlaista nappulaa väkisin vaikkei olisi tarvetta vai joutuuko lääkityksen tarpeessa oleva asioimaan toisenlaisella apteekkarilla.
Tuo onkin todella kaksipiippuinen juttu. Toisaalta väärinkäyttöä on paljon, joten ymmärrän sen, ettei niitä välttämättä niin helposti määrätä. Nykyäänhän ei kai saisi ensimmäisellä käynnillä määrätä PKV-lääkkeitä.
Toisaalta taas pitäisi miettiä mistä se väärinkäyttö johtuu.. Ehkä juuri oikea lääkitys sitten poistaisi sen väärinkäytön, tai ainakin vähentäisi muiden aineiden käyttöä.
On myös lääkäreitä jotka tosiaankin liian heppoisin perustein määräävät lääkettä, kunhan vain osaa pyytää. Itsellänikin kokemusta tällaisesta. Se taas ei mielestäni ole kenenkään etujen mukaista.
Ongelma siellä taustalla ei pelkästään lääkkeillä lähde, vaan oikealla hoidolla.
Jokatapauksessa liika kontrolli ei ole koskaan hyvästä. Se vain pahentaa jo ongelmaiseten ongelmia entisestään.
Ihmettelen, miten täällä keskustellaan olemattoman vähän päihteiden laillistamisesta. Hamppufoorumilla kannabiksen laillistamisesta jaksetaan jauhaa vuodesta toiseen - tosin nimenomaan lähinnä jauhaa, todellista aktiivisuutta asian suhteen on aivan liian vähän.
Pääkaupunkiseudulla on keväällä perustettu verkosto, johon kuuluu muun muassa Lumme ry:n, SKY:n, Elämäntapaliiton ja Vasemmistonuorten jäseniä. Postituslistalla on ollut hiljaista kuukauden verran, mutta eiköhän nyt lomakauden loputtua homma taas virkoa. Laittakaa privaviestiä mulle, jos haluatte liittyä listalle - myös muualta Suomesta. Perseet ylös sieltä ruudun takaa.
Niin ja verkoston tavoitehan on siis saada kaikkinainen päihteiden käyttö depenalisoitua (taikka dekriminalisoitua, sama se kunhan käytöstä ja sen valmistelusta ei rangaista): verkoston nimi onkin PäihdeDePenaali (PDP).
Mitäs täällä nyt jauhamaan turhia. Kivempi puhua itse aineista. Rahalla ne dekriminalisoituu aikanaan.
Sitten kun saatte verkostoonne mukaan elinkeinoelämän keskusliiton voidaan puhua teoista. Itse asiassa teidän kannattaa aloittaa jenkeistä, ja niiden vastaavasta instanssista.
Kalastaja wrote:Mitäs täällä nyt jauhamaan turhia. Kivempi puhua itse aineista. Rahalla ne dekriminalisoituu aikanaan.
Sitten kun saatte verkostoonne mukaan elinkeinoelämän keskusliiton voidaan puhua teoista. Itse asiassa teidän kannattaa aloittaa jenkeistä, ja niiden vastaavasta instanssista.
Jenkkien perinteet ahdasmielisessä päihdepolitiikassa ovat niin syvällä, että tuskin muutos sieltä lähtee. Euroopassahan on muutoksia parempaan jo tapahtunut aina silloin kun vasemmisto on ollut vallassa. "Uusliberalismi" on vain retoriikkaa, tosiasiassa se on vanhoilliskonservatismia - useimmiten jopa talouden alueella. Joka tapauksessa ei ne rahalla laillistu, muutenhan tämä miljardibisnes olisi aina ollut laillista.
Annetaas nyt sitten kuitenkin tämänkin keskustelun olla. Viihde pitää ihmiset aisoissa. Joillekin se on tv ja kalja, toisille jokin muu...
Markus Heikkilä wrote:Joka tapauksessa ei ne rahalla laillistu, muutenhan tämä miljardibisnes olisi aina ollut laillista.
Nykyään laittomien päihteiden laittomuudesta hyötyvät todella monet tahot. Osa puhtaasti ekonomisesti (röökiä, viinaa, lääkkeitä, viihdettä ym.), osa sitten enemmän poliittisesti (tunnettu tosi asia, että erilaiset huumekontrollit ovat erittäin toimiva tapa valvoa tai tuhota alakulttuureja 'eli eri ideologioita').
Tällä hetkellä laittomista huumeista isoimmat rahat käärii järjestäytynyt rikollisuus, joka tuskin haluaa olla lobaamassa aineiden laillistamista. Verorahat tuskin yksinään ketään innostaa...