Reseptivapaat unensaantikeinot

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
C0H0

Reseptivapaat unensaantikeinot

Post by C0H0 »

Tässä mietin just kun valvotti hirveesti stimuilun jälkeen, eikä ollut tietenkään mistään ottaa bentsoja, leptejä tai muutakaan reseptillistä nukuttavaa substanssia, että mitä keinoja tai reseptivapaita lääkkeitä löytyy millä sais unenpäästä helpommin kiinni? Alkoholi tietenkin auttaa hieman. Postafenia kokeilin kun joskus muistan sen väsyttäneen, mutta eihän se paljoo enää tuntunut väsyttävän vaikka otti neljä kappaletta. Valeriaanajuuresta tehty tee rauhottaa ja väsyttää melko hyvin, vaikutuksiltaan kuin 5mg diatsepaamia, vaikuttaahan valeriaana gaba-reseptoreihin siinä missä bentsotkin. Piikkimatto selän takana rentouttaa melko hyvin ja muutamia kertoja nukahtanu sen päälle. :) Melatoniinista en ole kyllä kummempaa hyötyä löytänyt nukahtamiseen. GABA rentouttaa lihaksia, mutta eipä se kovin paljoa väsytä kun ei edes läpäise aivoveriestettä.
Infitialis
Apteekki

Re: Reseptivapaat unensaantikeinot

Post by Infitialis »

C0H0 wrote: Valeriaanajuuresta tehty tee rauhottaa ja väsyttää melko hyvin, vaikutuksiltaan kuin 5mg diatsepaamia, vaikuttaahan valeriaana gaba-reseptoreihin siinä missä bentsotkin..
Saako tätä juuresta jostain laillisesti rahalla? Vai pitääkö kerätä itse luonnosta? Apteekin valeriaanavalmisteet eivät ole minulla auttaneet millään annostuksilla niinsanotusti kissan paskaakaan.
Parhaat karstat on pohjalla.
C0H0

Post by C0H0 »

Infitialis wrote:
C0H0 wrote: Valeriaanajuuresta tehty tee rauhottaa ja väsyttää melko hyvin, vaikutuksiltaan kuin 5mg diatsepaamia, vaikuttaahan valeriaana gaba-reseptoreihin siinä missä bentsotkin..
Saako tätä juuresta jostain laillisesti rahalla? Vai pitääkö kerätä itse luonnosta? Apteekin valeriaanavalmisteet eivät ole minulla auttaneet millään annostuksilla niinsanotusti kissan paskaakaan.
En tiedä Suomesta, ite oon ostanut etelänaapurista, ihan toimivaa on jos vielä syö juuret teen juomisen jälkeen. Jos on tolea alkoholiin, bentsoihin tai muihin GABAenergisiin, niin ei välttämättä huomaa vaikutuksia.
Zubs
Lepakko

Post by Zubs »

Noh, tämä nyt ei ole mikään varsinainen lääke, mutta toimiva konsti itsellä!

Ensin tunnin joogaharjoitus, rauhoitetaan mieli ja tyhjennetään ajatuksista, yhdistetään pari fyysisesti raskasta liikettä. Pari tuntia tämän jälkeen etsitään hyvä kirja ja mennään sänkyyn lukemaan, heti kun haukotuttaa niin valot kiinni ja nukkumaan. Toiminut useasti. 8)

Tämä ei tietenkään auta, jos kärsii vaikeasta unettomuudesta.
Touchet
Moderator

Post by Touchet »

Infitialis wrote:Saako tätä juuresta jostain laillisesti rahalla? Vai pitääkö kerätä itse luonnosta? Apteekin valeriaanavalmisteet eivät ole minulla auttaneet millään annostuksilla niinsanotusti kissan paskaakaan.
Joo, lääkelain mukaan rohdoskasveja saa kuka tahansa vapaasti myydä ja ostaa, kunhan kasvi on kasvanut luonnonvaraisena.

Ainakin Ruohonjuuri-liikkeissä ja Tampereella Runsaudensarvessa on ollut myynnissä jalostamatonta valeriaanaa. Varmaan monissa muissakin luomukaupoissa on.
"Jos ihmismieli on ihmeellisin asia mitä maa päällään kantaa, pyrkimys tutkia narkoottisten ja stimuloivien aineiden psykofysiologisen vaikutuksen syvyyksiä saa tämän ihmeen vaikuttamaan vieläkin suuremmalta."
— Professori Louis Lewin, 1924
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Itselleni joskus Marzine 100mg annoksella auttoi unettomuuteen, tosin sillä vittumaisella neuroleptitavalla. En tosin usko toimivan säännöllisessä käytössä.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Kirwa
Psykonautti

Post by Kirwa »

Kamomillatee, ja sitten nämä itsestään selvyydet: säännöllinen nukkumaan menoaika, terveellinen ruokavalio ja liikunta.

Turha medikalisaatio pois. :)
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

Kirwa wrote:Kamomillatee, ja sitten nämä itsestään selvyydet: säännöllinen nukkumaan menoaika, terveellinen ruokavalio ja liikunta.

Nää jutut on kyllä niin punanen vaate akuutista uneenvaipumisongelmasta kärsivälle... Kun uni ei oo tullu useempaan vuorokauteen ja sulle sanotaan että mee jätkä lenkille ja juo kuppi teetä... HAISTAKAA VITTU!

Nää kyl auttaa ottamaan tilannetta haltuun sittenku se ei oo enää akuutti ja on elämän kaikilta aspekteilta hyvin suotavia.

EDIT: Viina auttaa.
Parhaat karstat on pohjalla.
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

Vois joskus kokeilla paria valeriaanaekstraktitablettia kielen alle. :P
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.
zerk

Post by zerk »

Infitialis wrote:
Kirwa wrote:Kamomillatee, ja sitten nämä itsestään selvyydet: säännöllinen nukkumaan menoaika, terveellinen ruokavalio ja liikunta.

Nää jutut on kyllä niin punanen vaate akuutista uneenvaipumisongelmasta kärsivälle... Kun uni ei oo tullu useempaan vuorokauteen ja sulle sanotaan että mee jätkä lenkille ja juo kuppi teetä... HAISTAKAA VITTU!

Nää kyl auttaa ottamaan tilannetta haltuun sittenku se ei oo enää akuutti ja on elämän kaikilta aspekteilta hyvin suotavia.

EDIT: Viina auttaa.
Totta. Jos mua ois joku kaikkein pahimpina aikoina neuvonut juomaan kamomillateetä tai ulkoilemaan enemmän, olisin aika varmasti kiskonut turpaan. Kyl niille bentsoille on paikkansa. Mun kokemuksen mukaan isommilla annoksiila kamomilla-valeriaanateellä on ehkä pienen pieni rentouttava vaikutus mut ei se juuri nukkumisessa auta.

Täs topikis oli varmaan tarkoitus etsiä jotain muita keinoja ku noita itsestäänselvyyksiä, jotka ei ihan oikeissa uniongelmissa auta pätkääkään. Itseasiassa mä alkaisin puhumaan uniongelmista vasta sitten, kun noi peruselämäntavat on jo kondiksessa.
Kottonmouth

Post by Kottonmouth »

Ei vittu. Lenkkiä ja kamomillateetä vain unettomille.

Sama kun ehdottais likinäköiselle porkkanaa, sehän parantaa näköä.
Kottonmouth

Post by Kottonmouth »

Tämä nyt ei varsinaisesti ole mikään unensaantikeino, kunhan mainitsen... :mrgreen:

Mulla ainakin jostain syystä allergialääke (cetirizin) tipauttaa lähes samantien. Tulee samanlainen olo kuin jostain mirtazapinesta. Hirveä pöhnä ja sitten tipahdus.
C0H0

Post by C0H0 »

Kottonmouth wrote:Tämä nyt ei varsinaisesti ole mikään unensaantikeino, kunhan mainitsen... :mrgreen:

Mulla ainakin jostain syystä allergialääke (cetirizin) tipauttaa lähes samantien. Tulee samanlainen olo kuin jostain mirtazapinesta. Hirveä pöhnä ja sitten tipahdus.
Hyvä kun kerroit, pitää kokeilla jos itellä toimii samalla tavalla. Onhan noita tipauttavia aina hyvä löytyä kaapista.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Petri6 wrote:Itselleni joskus Marzine 100mg annoksella auttoi unettomuuteen, tosin sillä vittumaisella neuroleptitavalla. En tosin usko toimivan säännöllisessä käytössä.
Joo, ei tosiaan toimi pidemmällä aikavälillä. Suht tiheään tuota käyttänyt opioiden buustaamiseen, niin voi olla, että siihenkin jotain toleranssia kehittyy. Viime vuoden marraskuussa yritin pitkällä bussimatkalla tiputtaa itseni Marzinella (annos oli joko 4 tai 6 kpl, en muista), ei onnistunut.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
taija123

Post by taija123 »

Infitialis wrote:

:D Tiedän vähän liiankin hyvin mistä puhut Infitialis. Mulla on ollut vakavia unongelmia 16-vuotiaasta lähtien, 18 ikävuoteen mennessä paheni jo niin etten saanut nukkuttua kuin viinalla. Joten sitä tuli joka päivä ryypättyä, että saa unta. Lopulta aloin kyllästymään jatkuvaan ryyppämiseen, koska loppujen lopuksi, se ei edes oo kovin kivaa. Selvitin itteni parissa kk putkesta eroon, yritin edelleen unta saada, mutta ei. Unensaannit oli keskimäärin 5-9h/vko. Oli pakko mennä lekuriin. Arvauskeskukseen. :roll: Siellä nainen sitten katoi minua, otti verikokeen, kysyi poltanko tupakkaa. Vastasin totuudenmukaisesti että satunnaisesti. Lekuri kysyi käytänkö tietokonetta. Satunnaisesti. Urheilenko. Peruskävelyreippailua. Tujotti muija pitkään ja totesi; "Tuon ikäisellä (18) ei voi olla uniongelmia.Se on mahdotonta." - "Mutta mä en saa unta! Mä tarvitsen apua tähän ja pian." - "Lopetat tietokoneella olemisen ja television katselun ja ennen kuin menet nukkumaan juot lasin lämmintä maitoa. Se korjaantuu sillä." *FACEPALM*

Tollasten ihmisten ei pitäisi olla töissä. Oon jo muutaman vuoden vanhempi ja kärsin kroonisista uniongelmista edelleen. Yksityiseltä sain lääkkeellistä apua lopulta, mikään ei toimi. Luontaistuotteet ei toimi, tai ainakaan ne mitä mä olen kokeillut. Vituttaa tää Arvauskeskuksen palvelu niin saatanasti, kun eivät osaa potilaitaan hoitaa. Monet ihmiset joutuvat kärsimään näistä epäpätevistä tai kiirellisistä työntekijöistä, joka voi vaikuttaa dramaattisesti potilaan elämään. Itse olen joutunut sairaalaan liian pitkän unettomuusputken jälkeen jossa mua ei sielläkään ikävä kyllä uskottu.

No joo rant ohi. Ilmotelkaa toki jos ootte löytänyt jotain apua unettomuuteen, mä otan mielelläni kaikki vinkit vastaan.
zerk

Post by zerk »

Mun unettomuus on nykyään aika hyvin hallinnassa; osin terveellisten elämäntapojen ja unihygienian ansiosta. Toinen vaikuttava tekijä on ollut säännöllinen opioidilääkitys. Ymmärsin vasta äskettäin miten voimakkaasti yölliset kivut pahensivat mun unettomuutta. Siksi varmasti opatee toimi mulla aikoinaan huomattavasti bentsoja tehokkaampana unilääkkeenä.

Akuuttiin unettomuuteen ottaisin ensiavuksi lääkkeen. Kun akuutti tilanne on hoidossa, on unirytmin, unihygienian ja yleisten elämäntapojen hoidon vuoro, tavoitteena lääkkeetön uni. Jo pelkästään unihygienialla on valtavan suuri vaikutus unen saantiin. Sen rukkaaminen kestää hetken ja vaatii kärsivällisyyttä, mutta se on sen arvoista. Jos mistään ei ole apua, suosittelen sinnikkyyttä avun hakemiseen, jotta untasi päästäisiin tutkimaan tarkemmin.

Ei tähän ole mitään taikatemppuja. Unettomuus on aina yhtä helvettiä.
jybro
Karvakuono

Post by jybro »

Itselläni kun oli pidemmän aikaa unettomuutta, niin lääkäri määräs ketipinoria mutta se kuitenkin vetää zombiksi koko 24h ajan.

Nykyään kun unettomuutta on ilmennyt vähemmän, pienen liikunnan ja muutenkin paremman henkisen hyvinvoinnin takia, suosittelen kaikkia kokeilemaan Melatoniinia.

Sitä saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista suht. halpaan hintaan. Itseäni on ainakin editästänyt unensaannin kanssa.

Ja kun otat kyseistä ainetta, kannattaa koittaa nukkua mahdollisimman pimeässä huoneessa, koska Melatoniinin eritys lisääntyy pian pimeyden tulon jälkeen. Melatoniinia erittyy aivoissa kylläkin vähemmän, jos on stressiä tai jos käyttää bentsodiatsepiinien kaltaisesti vaikuttavia lääkkeitä (esim. nukahtamislääkkeet) tai beetasalpaajia tai alkoholia.

Mut kaikkee kannattaa kokeilla, eiksje? ;)
huonoa seuraa, mut älä säikähdä, vikkelä ja viina on täällä jokapäiväistä
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

Sanasta reseptivapaat tuli mieleen kodeiini - auttaisko pienet kodeiiniyskänlääkehömpsyt unen saantiin? :P
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Magnesium auttaa ainakin kehoa itseään rauhoittumaan esim lihastoimintaa ym.

Tuli mieleen, kun magneesiumia myin paljon tos luontaistuotteena kaupassa.
Masis
Psykonautti

Post by Masis »

mellow wrote:Sanasta reseptivapaat tuli mieleen kodeiini - auttaisko pienet kodeiiniyskänlääkehömpsyt unen saantiin? :P
Omat kokemukset ovat pohjautuneet vaan siihen, että kodeiineissa on vaikea saada unta.
zerk

Post by zerk »

Dexma wrote:Magnesium auttaa ainakin kehoa itseään rauhoittumaan esim lihastoimintaa ym.

Tuli mieleen, kun magneesiumia myin paljon tos luontaistuotteena kaupassa.
Joo, käytän magnesiumia varsinkin pohkeen lihaskramppeihin. Otan aamulla ja illalla, jeesaa nukkumista kun lihakset on rennompia. Kamomilla-valeriaanatee on myös oiva apu unensaantiin ja rentoutumiseen.
Masis
Psykonautti

Post by Masis »

Valojen himmentäminen + musiikin laittaminen pienemmälle pari tuntia ennen nukkumista. Nää on kyllä vähän pilipalineuvoja. Myös semmonen koneelle asennettava ohjelma kuin "flux" voi joitakin auttaa. Flux himmentää tietokonee näyttöä mitä illemmaksi mennään auringonvalon määrän perusteella. Ei se ketään pakota nukkumaan, mutta unen pitäisi tulla helpommin.

Sitten tietysti terveelliset (ja säännölliset) elämäntavat ja melatoniini. Jälkimmäinen on ihan passeli kunhan kyse ei ole vakavasta uniongelmasta.