Tauko kuosaamisesta - miten?
-
palez
- Karvakuono
Tauko kuosaamisesta - miten?
Viimeiset puoli vuotta on ollut aika tiukkaa kuosaamista, ja nyt haluaisin pitää taukoa. Puolen vuoden aikana on mennyt käsittämättömät määrät kannabista, bentsodiatsepiinejä ja amfetamiinia. Lisäksi tietty alkoholia, essoja, joitain satunnaisia tutkareita ja opiaatteja. Jälkimmäisiä kuitenkin vähemmässä määrin.
Nyt kysynkin, kuinka saan pidettyä edes viikon tauon kuosaamisesta? Ajattelin että tuo 7 päivää on näin aluksi realistinen tavoite. Pidempiä taukoja voi sitten pitää myöhemmin jos tämä onnistuu.
Nyt kysynkin, kuinka saan pidettyä edes viikon tauon kuosaamisesta? Ajattelin että tuo 7 päivää on näin aluksi realistinen tavoite. Pidempiä taukoja voi sitten pitää myöhemmin jos tämä onnistuu.
-
Pen
- OD
Re: Tauko kuosaamisesta - miten?
Raa-asti vaan jätät tilaamatta/ostamatta. Tämä on mulla toiminut. Onha se toki vaikeaa jos rahaakin löytyy mutta ei kai tuohon mitään universaalia ratkaisua ole. Pakko vain yrittää pysyä kovana.
-
Feya
- OD
Löydä itsellesi jokin harrastus, joka todella kiinnostaa ja vie aikaa. Itse olen huomannut, että aina kun mielenkiintoni tiettyjä asioita kohtaan (mm. koodaaminen ja eri tieteiden, kuten biologian ja neuropsykologian, opiskelu) nousee ja jaksan viettää aikaa niiden parissa, niin huumeiden käyttö ihan automaattisesti vähentyy.
Tai vaikka hengaa sellaisten kavereiden kanssa, jotka eivät mitään käytä (tai jos sulla ei sellaisia ole, niin yritä löytää uusia ystäviä).
Ehkä tärkeintä on ymmärtää, miksi ylipäätään käytät - onko se esimerkiksi tylsyyden tai masennuksen poistoa, vai sosiaalinen tapa - jotta voit pitää taukoa tai kokonaan lopettaa.
Tai vaikka hengaa sellaisten kavereiden kanssa, jotka eivät mitään käytä (tai jos sulla ei sellaisia ole, niin yritä löytää uusia ystäviä).
Ehkä tärkeintä on ymmärtää, miksi ylipäätään käytät - onko se esimerkiksi tylsyyden tai masennuksen poistoa, vai sosiaalinen tapa - jotta voit pitää taukoa tai kokonaan lopettaa.
-
Dexma
- Moderator
Jep, yleensä auttaa, kun saa muita juttuja tai ainakin itellä huonolaatuinen päihteiden käyttö (jatkuvat sekoilut ja selvät haitat joista halusin päästä eroon) on loppunut sillä, että on ollut pakko skarpata eriasioiden takia...Feya wrote:Löydä itsellesi jokin harrastus, joka todella kiinnostaa ja vie aikaa.
On se se syy sitten mikä tahansa loppupeleissä... Tylsyyteen ja sosisaaliseen puoleen huumeet on hyvä ja huono... Yleensä äkkiä oravanpyörä joka sitten koituu aika pahaksi jutuksi. Huumeet on poistanut multa tylsyyttä ja tehnyt monia asioita mielenkiintoisemmaksi tai näyttänyt mulle mun omaa potentiaalia (psykedeelit esim, mut myös stimut ja opparit) joka on antanut eväitä elää tulevaisuudessa niin, että pystyn jopa ilman huumeita nauttiin monista jutuista. En varmasti yrittäisi olla muusikko tällä hetkellä jos en olisi ikinä käyttänyt tiettyjä aineita tietyissä vaiheissa, mut ei musta IKINÄ TULE muusikkoa (muutakuin tosi kovalla säkällä) jos käytän liikaa huumeita.
Sosiaalisiin tilanteisiin huumeet on antanut paljon, ne antoi aikoinaan mulle hienon yhteisön ja kulttuurin eräällalailla jossa sain nauttia elämästäni ja opetella sosiaalisuuttani taas. Nykyään en paljoo enään pyöri "huumeporukoissa" sillä tavalla, koska oikeasti mulla on niin hauskaa, että haluun tehä muita juttuja ja varmasti jos oisin jäänyt tiettyihin porukoihin tiettyillä hetkillä niin moni asia ois nyt pahemmin... Koulukiusaamisesta johtuneet sosiaaliset arvet on aika hyvin hoidettu osaltaan huumeilla varmasti. Sinällään huumeporukoista oon oppinut miten olla myös muiden ihmisten kanssa hieman ja saanut ehdottomasti sieltä jotain erilaista "elämänkokemusta" joka on ollut pelkkää plussaa ainakin omasta kulmasta.
Masennusta huumeet poistaa, mut usein se käyttö myös ruokkii niitä, äkkiä lakaisee ongelmat maton alle. Itellä nykyään huomaan, että alkaa mielenterveys huononeen ehkä vain aivokemia tasolla fiilis laskee, motivaatio laskee ja tuun äreäksi, huolestuneeksi ja ahdistuneeksi... Se ei oo hyvä, TOISAALTA. Taas huumeet auttaa rentoutuun, huumeet auttaa joskus vähän siihen, että pystyy pinnistään lisää energiaa jostain joka tuntuu ihan kivalta edulta välillä... Mut näiden syiden takia, nykyään stimujen käyttäminen, bentsot ja alkoholi on hieman tarkkailun alla, niistä on tullut paljon huonoja jälkivaikutuksia välillä, tai ei niin toivottuja...
Mut tosiaan kolikolla aina kaksi puolta...
-
maikkum
Kuten tossa yllä jo mainittiin, niin kannattaa tosiaan miettiä että miks ylipäätänsä kuosaa? Mulla hommat lähtee aina käsistä jos mulla ei ole a) duunia/koulua b) Harrastuksia c) PUTSEJA ystäviä (joiden kanssa voi duunata muutakin, kun kaman vetämistä/säätämistä)
Mua tauko ja hetkellinen lopettaminen helpotti vasta siinä vaiheessa kun tajusin, miten paljon aikaa/rahaa/mielenterveyttä hukkaan kaman saamiseen/sen vetämiseen, ja mitä asioita olen menettänyt sen takia.
Ja niin ikävää kuin se onkin niin kannattaa välttää sitä käyttävää seuraa sen aikaa, kun haluat itse olla käyttämättä. Mun kaverit ei ainakaan tajunneet mun haluani lopettaa/vähentää, vaan tarjosivan kaikkea mahdollista kahta kauheammin. Näissä tilanteissa en voinut oikein muuta kun poistua paikalta
Mua tauko ja hetkellinen lopettaminen helpotti vasta siinä vaiheessa kun tajusin, miten paljon aikaa/rahaa/mielenterveyttä hukkaan kaman saamiseen/sen vetämiseen, ja mitä asioita olen menettänyt sen takia.
Ja niin ikävää kuin se onkin niin kannattaa välttää sitä käyttävää seuraa sen aikaa, kun haluat itse olla käyttämättä. Mun kaverit ei ainakaan tajunneet mun haluani lopettaa/vähentää, vaan tarjosivan kaikkea mahdollista kahta kauheammin. Näissä tilanteissa en voinut oikein muuta kun poistua paikalta
-
alterego
- Karvakuono
Työt / koulu ja harrastukset antavat hyvän pohjan ja saa elämän vankalle pohjalle ilman douppeja. Sitten kun nämä perusasiat ovat kunnossa niin voi vapaa-ajalla sitten harrastaa kuosailuja.
Nämä ovat ihan omia kokemuksiani. Tuo päihteiden nauttiminenkin on sata kertaa siistimpää kun on muutakin sisältöä elämässä kuin kama.
-
frapathea
Uh, viikon tauko tuskin paljoa auttaa, sillä ainakin oman kokemukseni perusteella tärkeintä ei ole olla tiettyä aikaa selvin päin, vaan murtautua irti tottumuksesta. Jos oot poltellut jatkuvasti puoli vuotta niin luultavasti jo ihan pelkästään siitä jatkuvasta "vois polttaa paukut/kiskoo lainit/tmv" -mentaliteetista irroittautuminen vie mahdollisesti ainakin pari viikkoa-kuukauden, riippuen sun uusiutumiskyvystä.
Kun tavasta pääsee eroon, siihen oikeastaan harvemmin haluaa edes enää palata. Maailmankuva muuttuu, eikä kykene enää ymmärtämään, miksi jossain vaiheessa halusi olla jatkuvasti polla kemikaalikyllästettynä. Mut sellaistahan se tapakäyttö just on. Sen tajuaa vain silloin, kun ei tajua olla ilman. Puhtaana siinä ei sitten näekään enää juurikaan järkeä.
Meillä ihmisillä on tapana selittää itellemme kaikenlaista häränpaskaa tyyliin "ihan sama, mitä väliä", "ei se haittaa jos mä nyt tän kerran vähän", "heti huomenna mä lopetan" ja "no kyllä mä nyt tän oon ansainnu". Tärkeintä on oppia olemaan uskomatta sitä häränpaskaa. Ei, sun tekosyyt ei oo hyviä. Ei yhtä hyviä kuin ne syyt, jotka sai sut yrittämään selvin päin oloa. Tee niin totaalinen lupaus itelles, ettet kestäis katella pärstääs peilistä, jos pettäisit oman luottamukses. Tee päätös ja vanno itelles, että tää määrittää sut nyt sitten, perkele. Tee päätös ja muistuta itelles, että sitä on noudatettava silloinkin, kun se tuntuu vajukilt/tylsält/tyhmält/et muista miks ihmeessä sen päätöksen teit. Kyl se iskostuu, kun pidät kiinni silloinkin kun se kaikki tuntuu järjettömältä ja bongin pesä sauhuaa – oih – niin kutsuvasti.
Oikeastaan tyrkyttävät tyypit ovat ennemmin olleet hyväksi streittaukselleni, koska tuputtamisesta huolimatta kieltäytyessäni tiedän entistäkin varmemmin olevani tosissani päätöksen kanssa, ja se luo lisämotivaatiota.
Kun tavasta pääsee eroon, siihen oikeastaan harvemmin haluaa edes enää palata. Maailmankuva muuttuu, eikä kykene enää ymmärtämään, miksi jossain vaiheessa halusi olla jatkuvasti polla kemikaalikyllästettynä. Mut sellaistahan se tapakäyttö just on. Sen tajuaa vain silloin, kun ei tajua olla ilman. Puhtaana siinä ei sitten näekään enää juurikaan järkeä.
Meillä ihmisillä on tapana selittää itellemme kaikenlaista häränpaskaa tyyliin "ihan sama, mitä väliä", "ei se haittaa jos mä nyt tän kerran vähän", "heti huomenna mä lopetan" ja "no kyllä mä nyt tän oon ansainnu". Tärkeintä on oppia olemaan uskomatta sitä häränpaskaa. Ei, sun tekosyyt ei oo hyviä. Ei yhtä hyviä kuin ne syyt, jotka sai sut yrittämään selvin päin oloa. Tee niin totaalinen lupaus itelles, ettet kestäis katella pärstääs peilistä, jos pettäisit oman luottamukses. Tee päätös ja vanno itelles, että tää määrittää sut nyt sitten, perkele. Tee päätös ja muistuta itelles, että sitä on noudatettava silloinkin, kun se tuntuu vajukilt/tylsält/tyhmält/et muista miks ihmeessä sen päätöksen teit. Kyl se iskostuu, kun pidät kiinni silloinkin kun se kaikki tuntuu järjettömältä ja bongin pesä sauhuaa – oih – niin kutsuvasti.
Riippunee tahdonvoimasta. Mulle ei oo koskaan ollut ongelma hengata käyttävien eikä edes tyrkyttävien kanssa, jos oon kerran päätökseni tehnyt. Lopetettuani kahden vuoden n. päivittäispolttelun hengasin yhden kaverin kanssa säännöllisesti, vaikka tämä – ihan oikeasti – tunki jointtia naamalle. Käänsin vain pään pois ja totesin, että ei kiitos. Koska niin helppoa se on, ellei joku oikeasti sido sua ja ala naamarin kautta puhaltamaan pakolla savuja keuhkoon ja tökkäämään tipan kautta speedball-mixiä hihaan.maikkum wrote: Ja niin ikävää kuin se onkin niin kannattaa välttää sitä käyttävää seuraa sen aikaa, kun haluat itse olla käyttämättä. Mun kaverit ei ainakaan tajunneet mun haluani lopettaa/vähentää, vaan tarjosivan kaikkea mahdollista kahta kauheammin. Näissä tilanteissa en voinut oikein muuta kun poistua paikalta
Oikeastaan tyrkyttävät tyypit ovat ennemmin olleet hyväksi streittaukselleni, koska tuputtamisesta huolimatta kieltäytyessäni tiedän entistäkin varmemmin olevani tosissani päätöksen kanssa, ja se luo lisämotivaatiota.
-
Metku
- Kameleontti
Ajattelin itse pitää pienen tauon buprenorfiinista, melkein puolvuotta on ollut lähes joka päiväistä, varaan kohtuu määrän Propral 40mg, 10mg diapameja ja harrastaa liikuntaa noin 1h kerran päivässä. Tässä annoksia vähennellyt muutenkin ihan kiitettävästi niin en usko reflojen olevan suuri ärsyke arjelle.
Topic:iin vastaten niinkuin mainittiinkin jo; harrastus. Ja jos ihan kokonaan haluaa irti niin se on monien yhtälöiden seuraamus, streittikavereita, koulu, työ etc.
Mut tää mun kohdal johtas taas sosiaalisten tilanteitten itselääkintään ja viikonlopuks aivot pyykkinarulle happosateeseen tuulettumaan.
Topic:iin vastaten niinkuin mainittiinkin jo; harrastus. Ja jos ihan kokonaan haluaa irti niin se on monien yhtälöiden seuraamus, streittikavereita, koulu, työ etc.
Mut tää mun kohdal johtas taas sosiaalisten tilanteitten itselääkintään ja viikonlopuks aivot pyykkinarulle happosateeseen tuulettumaan.
ympyrä on sulkeutunut
In the land of the blind, one-eyed man is the king
-
maikkum
Oiskin ollut kyseessä vain joku pilvi, mutta ei. Välillä tuputettiin vetojakin vetämään, vaikken koskaan ole mikään suonensisäinen käyttäjä ollut. Samaan aikaan keskustelu pyörii vain huumeissa/niiden säätämisessä, joten viimeistään tässä kohtaa mielenkiintoni lopahtaa, ja lähden mielummin streittaamaan (niiden ainoiden kavevereiden kanssa, jotka ei ole nipahtaneet mihinkään) Tahdonvoimaa kohtaan tommoset tilanteet siis kyllä jees, mut se on eri asia haluaako katsella selväpäisenä muiden sekoilua? Mulle kun se ainakin aiheutti pahaa oloa ja mieltä, varsinkin kun katsoo vierestä ku toiset opettelee piikittään jne.
Ja kyn pyysin käyttämään mielummin vessaa, kuin sitä meidän yhteistä olohuonetta, tuloksena tuli huutoa ja valitusta siitä miten oon muutenkin niin "Vitun takakiree ämmä"
Jos oisin siihen kämpäään jäänyt asumaan, ja yrittänyt jatkaa ite putsina elämääni niin oishan se nyt ottanut pahasti mielenterveyden päälle.
Ja kyn pyysin käyttämään mielummin vessaa, kuin sitä meidän yhteistä olohuonetta, tuloksena tuli huutoa ja valitusta siitä miten oon muutenkin niin "Vitun takakiree ämmä"
-
frapathea
Vastaan tähän lopettaneeni myös pirin hihattamisen aikoinaan seinään niin, että väsätyt vedot jäivät kiskomatta. Eli jälleen: riippunee tahdonvoimasta. Ellei joku sitten rajoittanut sun liikkumista ja tökännyt pakolla niitä tööttejä sulle. Tehdäänhän sitäkin tietty.maikkum wrote:Oiskin ollut kyseessä vain joku pilvi, mutta ei. Välillä tuputettiin vetojakin vetämään, vaikken koskaan ole mikään suonensisäinen käyttäjä ollut.
Siihen liittyen heitän kyllä myös väliin, että pilvi on ainakin mulle ollut vaikein kaikista aineista lopettaa. Piri loppui seinään tosiaan saman tien kun päätin lopettaa, ja bentsot on pari kertaa täristy, kouristeltu ja itketty ulos systeemistä peiton alla pahoinvoiden. Pilveen meni useita yrityksiä ja ei vittu saatana sitä petikuntoon laittavaa päänsärkyä, mitä pukkas viikon putkeen. Luulin jo kehitelleeni aivokasvaimen, kun sen lisäks en osannut pariin ekaan viikkoon puhua kunnolla, kiitos jumituksen. Ja sitä kun vielä polttaa ihan kaikki!
Kenties meillä on hieman erilaiset vaatimukset seuraamme kohtaan – mun kaverit ei yleensä häiritsevästi sekoile, vaikka kamaa olisikin koneessa yli sallittujen rajojen. Eikä ne tee näin:Tahdonvoimaa kohtaan tommoset tilanteet siis kyllä jees, mut se on eri asia haluaako katsella selväpäisenä muiden sekoilua?
Eli ehkä päihdeasioiden sijaan kannattaa yksinkertaisesti olla hengaamatta täysien kusipäiden kanssa.Ja kyn pyysin käyttämään mielummin vessaa, kuin sitä meidän yhteistä olohuonetta, tuloksena tuli huutoa ja valitusta siitä miten oon muutenkin niin "Vitun takakiree ämmä"
Edit:
Tahtoisin tuoda esiin vielä sellaisen pointin, että kokemukseni mukaan kannattaa välttää kaikenlaisia korvaushuumeita niin pitkälle kuin mahdollista. Tietenkin reflojen ollessa hengenvaarallisia ei kannata lähteä leikkimään hengellään niin heikossa tilassa, mutta mikäli vetää toista päihdettä reflojen enemmän tai vähemmän hienoisen epämukavuuden karkoittamiseksi, menee imo hieman metsään hommassaan. Eipä ole tainnut yhteen jäädä nuo tapaukset, joissa vieroitus on päättynyt riippuvuuteen toista ainetta kohtaan.
-
maikkum
Mä oon ollut itsekkin aika pahasti jonkinasteisessa aivojumissa kun oon tämmöisiin "kavereihin" tutustunut, mut nyt kun on tämmöstäkin paskaa saanut katsella, niin valikoi todellakin sen seuransa todella tarkkaan. Mun on vaan vaikeaa välillä käsittää sitä, että nillitänkö mä turhasta ai oikeesta asiasta? Psyykiset ongelmat tekee semmoisia solmuja päähän, ettei välttämättä tiedä miten niihin pitäisi reagoida.
Ts. vaikeaa tunnistaa oikeaa väärästä, ja haluaa olla hyväuskoinen ketä tahansa ihmistä kohtaan. Ennenkaikkea uskoo useimmiten kaikkien muiden olevan oikeassa.
Ts. vaikeaa tunnistaa oikeaa väärästä, ja haluaa olla hyväuskoinen ketä tahansa ihmistä kohtaan. Ennenkaikkea uskoo useimmiten kaikkien muiden olevan oikeassa.
-
jondex
- Tuppisuu
Keksii jotain muuta kuosittelun sijaan. Ite rupesin pyöräileen... toimii.
-
porter
Vaikkapa katkasuhoitoon+ kuntoutukseen johki
Laitoksiin
itse olin 6viikkoa ja tuli harjoiteltua tosiaan hienosti selvänäkin oloa! Meni hoitoa ennen noin vuosi kuosia keskimäärin 2-3 kovaa viikossa ja JOKA PÄIVÄ jonkinäköstä opiaattia yms... Nyt menee kovaa kuosia harvoin ja 2-3krt viikossa jotaki pientä kivaa
.. Mut en vedä itteeni enää sellasiin ongelmiin.
Laitoksiin
-
wRRa
- Moderator
Mä lopetin tupakoinnin silleen, että löin vetoa poikaystävän kans et maksan 100e jos sorrun tupakkaan kuukauden sisällä. Kun eka kuukaus oli ohi, löin saman vedon seuraavasta kuukaudesta. Jos käy rööki mielessä niin seuraava ajatus on, että emmä kyllä 100 euroa yhdestä tupakasta halua maksaa 
Vedonlyönnit ei tietysti kaikilla toimi ja taustalla pitää totta kai olla myös omaa halua lopettaa, ei pelkästään se veto.
Lähde 10 päivän ilmaiselle meditaatioretriitille? Siellä ei saa käyttää päihteitä. Mä lopetin huumeet käytyäni tällaisen retriitin: http://www.dhamma.org
ps. Nykyään ku vituttaa niin lähen yleensä vihaselle kävelylle siinä missä ennen vedin vaikka piriä. Toimii!
Vedonlyönnit ei tietysti kaikilla toimi ja taustalla pitää totta kai olla myös omaa halua lopettaa, ei pelkästään se veto.
Lähde 10 päivän ilmaiselle meditaatioretriitille? Siellä ei saa käyttää päihteitä. Mä lopetin huumeet käytyäni tällaisen retriitin: http://www.dhamma.org
ps. Nykyään ku vituttaa niin lähen yleensä vihaselle kävelylle siinä missä ennen vedin vaikka piriä. Toimii!
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
PeppeHalti
- Lepakko
Matkustat jonnekin, mistä et saa hankituksi huumeita. Menet vaikka lappiin telttailemaan, tosin näin talvella se voi olla vähän ikävämpi kokemus. Mutta ensi kesänä, jos et muuten ole onnistunut, niin kokeile.
edit: wrra, tuo näyttää tosi kiintoisalta toi meditaatioretriitti!
edit: wrra, tuo näyttää tosi kiintoisalta toi meditaatioretriitti!