Kärpässienten lempeä maailma.

Psilocybe Cubensis, Amanita Muscaria...
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

Kärpässienten lempeä maailma.

Post by Tyhmä Kansalainen »

Itseäni on aina kiinnostanut Suomen luonnosta löytyvät kasvit kovasti ja sitä mukaan olen toki tutustunutkin kärpässieneenkin. Ajattelin muutaman ajatuksen sienestä kirjoitella kun en trippistooria nähnyt täällä kerta.

Kiinnostus sieneen lähti sen historiaalisten taustojen takia. Niin Suomen shamaanit, Siperian kansat kuin viikingitkin ovat kaikkien tietojen mukaan tuntenut kärpässienen vaikutuksen ja vanha koulukirja toteaakin kyseisestä sienestä, että aiheuttaa syötynä humalan kaltaisen tilan, vaikutukset menevät itsellään ohi eikä vaadi lääkärin hoitoa. Vasta myöhemmin siitä on tullut kamala vaarallinen myrkkysieni.

Toki silti vaikka saankin kuulostamaan, että kärppäreitä voi popsia tuosta vain niin aina on syytä muistaa, että liian usein popsimista tulee välttää... itse en ole koskaan hyvin kuivatetusta sienestä saanut huonoa oloa enkä tuntenut sitä kuuluisaa munuaisten särkemistä, mutta maltti on valttia siltikin tässäkin asiassa. Mokomusta ei pidä mennä syömään liian kevein perustein eikä liian usein... ("Hei tätähän kasvaa koko lehto täynnä ja sillä saa pään sekaisin vautsivau!!1" :roll: ) Onnekseni voinkin todeta, että mitkään sienet tuskinpa sopivat perjantai illalla kaljan korvikkeeksi ominaisuuksiensa takia, mutta mikäli haluaa syventyä itsensä sisälle niin sieni opastaa polulle.

Jotkin lähteet kertovat kärpässienen tekevän ihmisestä agresiivisen, mutta itse en ole koskaan kokenut mitään lähelläkään agressiivista tunnelmaa vaan uskonkin tuon enemmän tai vähemmän legendan tulevan viikinkien tavasta käyttää sientä ennen sotaan lähtöä.
Olen lukenut esitelmän aiheesta, jossa väitettiin sienen tekevän ihmisestä agresiivisen ja toisesta paikasta miten viikingit popsivat sientä saavuttaakseen hullun agresiivisen taisteluhurmoksen. Kumpikin tekstinpätkä antaa ymmärtää, että juuri tämä yksi sieni tekee sinusta kilipään kirveen kanssa heiluvan murhaajan.

Oma teoriani on kumminkin sellainen, että berserkit psyykkasivat itseään henkisesti ja rituaalein transsinomaiseen tilaan, jossa uskoivat ettei heihin satu mikään ja he ovat karuimpia sällejä koko pitäjässä. :roll: Meistähän jokainen, joka on yhtään tutustunut sieneen tietää varmaankin miten sieni vaikuttaa psyykkeeseen... Yleensä kehoitetaan settingin olevan onnellinen ja rauhallinen niin uskoisin, että viikingit ovat vain tehneet settingeistään karhunomaisia, raavaita, murhakoneita, jota ovat syventäneet sienellä ihan uusiin ulottuvuuksiin.

Enempiä en taida nyt kirjoittaa sienen entisistä käyttötavoista tai siitä miten sienen kerrotaan vaikuttavan ihmiseen, vaan voisinpas aloittaa omat henkilökohtaiset kokemukseni arvokkaasta ystäväisestäni.

Keräilin ekan kerran kärpässieniä tuossa ehkäpä 3 vuotta takaperin ja kuivattelin ne uunissa. Unohdin sienet kaapin perälle ja muistin vasta 2 vuoden päästä.
Tällöin aloitin kokeiluni parilla grammalla aina lisäten sitä aina noin 15 grammaan saakka.
Pari ensimmäistä käyttökertaa olivat ehdottomasti syvällisimmät tripit ja viimeisillä kerroilla en tuntenut oikeastaan mitään vaikutusta itsessäni.
Sitten sienet loppuivat kesken kokeilujeni.

Näistä kerroista mainittakoot eräs kerta, jolloin katselin elokuvaa. Elokuvasta en muista juuri mitään mutta kokoajan oli kuumottava tunne, että katsonkin toista elokuvaa kuin mitä tungin sisälle pyörimään.
Apinoiden planeetta muistutti sormusten herraa aivan sataprosenttisesti!
Katselin miten apinat soti keskenään ja mietin jatkuvasti "tämä on ihan varmasti sormusten herra eikä apinoiden planeetta!". :oops: Tämä avanee hieman sienen maailmaa ja sitä miten hyvin se vaikuttaa ihmiseen... mitä helkkaria apinat tekivät sormusten herrassa? oliko frodo se pieni pätkä, joka tuli avaruusaluksella kenties? :twisted:

Noh jatketaan asiaa. Tuli talvi ja sitten se kauan odotettu kesä. Kesä alkoi loppumaan ja sienet tupsahtelivat maan rakosesta esille... Tämän tietenkin käytin hyväkseni ja kävin 2 kertaa viikossa keräämässä satoa. Oikein satoisia kertojakin oli... mm 3kg raakaa sientä (pelkät lakit) yhdelläkin kerralla... tällöin tosin uuni meni rikki kuivatuksen aikana ja kärvensi sieniä parissa sadassa asteessa korpuiksi ja palaneiksi. :evil:
Ehkäpä sittenkin pitäisi luottaa vain siihen nuotioon kuivatuksessa? Tällöin ei ainakaan uuni lisäile lämpöä oman tunteen mukaan.
Nyt on tuosta kuivatuksesta kulunut melkein vuosi aikaa ja päätin aloittaa taas pohjalta kokeiluni... uudet sienet, uudet pitoisuudet ja uudet kujeet.

Aloitin ottamalla 6 grammaa sientä. Sienen etovaa makua olin aina yrittänyt jogurttiin, suklaaseen tai ties mihin herkkuihin piilotella sillä teenä koko litku maistuu oksettavalta. Tällä kertaa keksinkin kokeilla tuiki Suomalaista ruokaa, joka olikin aivan täydellinen koostumuksensa ja maun puolesta peittämään sienen maun... ruokalajia toki en tässä kerro, sillä silloin ihmiset pääsisivät liian helpolla. :twisted: :wink: :roll:

Naukkailin sienet turvastani alas ja aloin katsomaan Sormusten herra elokuvaa. Tunnin sitä sain katsottua kunnes syvennyin omiin ajatuksiini liiaksi, jotta olisin pystynyt keskittymään elokuvaan. Siinä tuli istuksia sohvalla omissa ajatuksissani ja lopulta kun päätin mennä pitkälleni niin aikaa olikin kulunut ihan hetkessä 3 tuntia.
Pitkälläni selälläni köllötellessä minut valtasi hyvän olon tunne. Hymyilin vain ja minun teki mieli nauraa. Ajattelin olevani pieni orava, joka on jäänyt selälleen autotielle eikä pääse kääntymään takaisin jaloilleen... (Koskaan en siis ajatellut, että minä olen se orava, vaan ajattelin miltä tuntuisi olla oravana autotiellä.)
Sitten nukahdin ja siihen loppui sen kertainen trippinikin.

Mitään ääniä tai kuvia en nähnyt / kuullut, mutta trippi oli erittäin henkinen ja laaja... syvennyin erittäin syvälle ajatuksiini pääni sisälle unohtaen ulkopuolisen maailman kokonaan. Ikävä kyllä silloin yö ja väsymys tuli vastaan... Seuraavalla kerralla ajoitan sienten ottamisen aikaisempaan ajankohtaan ehdottomasti.
Trippiä on mahdotonta kuvailla tarkemmin sillä mielessäni olivat kaikki asiat yhdellä kerralla ja ei mitään asiaa ollenkaan.

Kumarran sinua vahva ystäväni
Punalakki, valko jalka.
sinut löydän aina tutusta paikasta..
koivumetsän kannon alta.
spasm
OD

Post by spasm »

*tap tap tap* :!:
Kylmyys johtuu lämpötilasta.
Pakanasoturi
Lepakko

Post by Pakanasoturi »

Itseasiassa tuo, että viikingit olisivat käyttäneet kärppäreitä berserkkitilan saamiseksi taitaa olla ihan vain legendaa, joka on lähtenyt liikkeelle jonkun 1800 luvulla eläneen kirjoittajan kirjoituksista, jos oikein muistan.

Muuten todella hieno tarina, todistaa että ei se kärppäri niin paska päihde olekaan kuin ihmiset sanovat.
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

Itseasiassa tuo, että viikingit olisivat käyttäneet kärppäreitä berserkkitilan saamiseksi taitaa olla ihan vain legendaa, joka on lähtenyt liikkeelle jonkun 1800 luvulla eläneen kirjoittajan kirjoituksista, jos oikein muistan.
Sehän riittää, että yksi "Viikinki" on kerran nautiskellut sientä ennen sotaretkeä (jos edes ennen sotaretkeä... sanotaanko, että riittää että kyseessä oli kauan sitten elänyt norjalainen / ruotsalainen.) ja tämä on siirtynyt suullisena perimänä eteenpäin, niin sitä kerrotaan totuutena... Kyllähän kaikki irakilaiset ovat terroristeja, amerikkalaiset lihavia ja rikkaita, venäläiset laihoja ja köyhyä, ja suomalaiset tykkäävät viinasta ja salmiakista... Ei kun kyllä toi viimeinen sittenkin paikkansa taitaa pitää. :lol:
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Viinkinki juttu on tosiaan täyttä skeidaa, jonka keski ruotsalainen Samuel Ödman sängyssä (kirjaimellisesti). Kaveri sairasti jotain häpeällistä tautia eikä koskaan poistunut makuuhuoneestaan. Hän siis luki jatkuvasti ja kehitteli mahtavia hypoteeseja luuloistaan.

Koko tuo viikinkijuttu on vaan saanut lisäpontta siitä, että kaikki tietävät että huumeet ovat kamalia ja aiheuttavat aggressivisuutta ja hulluutta.

Jos ruotsi taittuu kannattaa lukea alla olevasta linkistä lisää juttua:

http://www.carlssonbokforlag.se/humanio ... Flugsv.pdf

Tuo on yksi kappale kirjasta "Flugsvampen och människan" (Ole Högberg. Carlssons Bokförlag. 2003.). Melkeinpä paras kappale tuosta kirjasta. Todella vaihtelevan laatuinen (esim. alussa asenne kärpässientä kohtaan on hyvinkin positiivinen ja arvostava, kun se viimeisessä kappaleessa on jo "kuolemaa aiheuttava erittäin vaarallinen myrkky". Johtuuko sitten julkaisijan painostuksesta vai mistä, mutta tuskastuttavaa luettavaa joka tapauksessa.

Tuo bärsärkar kappalekin on netissä vain koska painetusta kirjasta puuttuu kaikki viitteet tuon kappaleen osalta.

edit: Näköjään ei enää löydy netistä tuota kappaletta. Jos jotain kiinnostaa voi ottaa pm:llä kontaktia ja voin lähettää tuon pdf:n sähköpostissa.
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

Sitä itsekkin mietin, että kyllähän itsensä psyykkaamalla saa itsensä ties mihin hurmostiloihin ja sieni saattaa vahvistaa olotilaa tuhottomasti syvemmälle, mutta entäs sitten jos iskeekin vainot päällensä? :shock: :D Siinä sitä ollaan sikiöasennossa kun pitäisi vähän kirvehellä mätkiä. :roll:
Maailma on täynnä tietoa suuntaan sun toiseen, myöskin paljon väärää ja valheellista tietoa on liikenteessä ikävä kyllä. Se taitaa olla se viina ainoa huume joka saattaa lisätä agresiivisuutta ja tekee ihmisestä hullun eläimen... :roll: Vähän sellaisen käsityksen olen saannut kun kerta varmaan jokaisesta kasvista jota olen käyttänyt sanotaan lisäävän agresiivisuutta ja koskaan mitään agresiivista tai hullua en ole kokenut. Korkeintaan vain onnellisuutta ja rauhallisuutta...
Parasta taitaa olla uskoa ensisijaisesti itseensä ja korkeintaan muihin kokeilijoihin ennen kuin itse mitään turvastaan alas tunkee..
Muuten tuo pätkä kiinostaisi kovastikkin, mutta tuo Ruotsin kieli ei taitu millään. :oops: Jäänpi lukeilemaan vain suomen ja englannin kielisiä pätkiä suosiolla. :wink:

Nyt olisi perjantaina tarkoitus napsia semmonen ehkäpä 10-13 gramman annostus sientä ja varata hyvin aikaa, jottei yö ehdi painamaan päälle. Jos jotakin mainitsemisen arvoista tulee niin päivittelen sitten taas vaikkapa tänne jonkin sorttista raporttia oloista.
MetsänNeito
Apteekki

Post by MetsänNeito »

Hauska että avauduit kärppäreistä tänne :D
Mulla on jääneet vähän kokeilut vaiheeseen, mutta viimeksi söin I5g (jugun kans :) ) eikä oikein tuntunut kummosia
vaikutuksia, eka ja toinen kerta pienemmillä annoksilla toi enempi sellasta rauhallisuutta
ja teki mieli olla yksin ja varsinkin ekalla kerralla värit näyttivät
intensiivisemmiltä ja kauniimmilta ja oli hassu ja hämmästynyt olo. <3
Vielä olis varmaan 20g tuolla tallessa, joskus kun syön niin voin kertoa kokemuksesta sitten. :)
Niin ja koskaan ei ole tullut mitään pahaa oloa mullakaan kun on 3kk-Iv kuivuneita. :)
"It is your mind that creates this world"
-The Buddha-
Kalastaja

Post by Kalastaja »

Tyhmä Kansalainen wrote:Sitä itsekkin mietin, että kyllähän itsensä psyykkaamalla saa itsensä ties mihin hurmostiloihin ja sieni saattaa vahvistaa olotilaa tuhottomasti syvemmälle, mutta entäs sitten jos iskeekin vainot päällensä? :shock: :D Siinä sitä ollaan sikiöasennossa kun pitäisi vähän kirvehellä mätkiä. :roll:
Hhahah.

Näinhän se menee.... Kun ajattelee mitä vaihtoehtoja viikingeillä on ollut niin kaljan mahtava voima nousee ensimmäisenä mieleen. Kärpässieni vaikuttaa kuitenkin aika rauhoittavasti ja isommilla annoksilla hyvin psykedeelisesti ja dissosiatiivimaisesti - ei ihan paras kunto sotimiselle. Kaljalla taas se nousuhumala ja massiivinen egoboost on aika kovaa kamaa. Kaljan valmistuksessa ollaan voitu käyttää humalan sijasta jotain yrttejä, jotka lisäävät aggressiivisuutta ja antavat energiaa. Esimerkiksi nykyään rhododendroihin kuuluva suopursu (R. tomentosum) on yksi vaihtoehto. Sitä on käytetty pohjoismaissa laajalti lääkkeenä ja ainakin Siperiassa päihteenä sellaisenaan. Kaljaan sitä on lisätty monissa paikoissa, jolloin vaikutukset ovat huhupuheiden mukaan aggressiivisuutta herättävät.
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

Dodiin taas päivittelyä ja ihmettelyä tähän aiheeseen... :roll:
Olen ihmetellyt kärpässientä kovasti sillä jo 5 gramman annostus voi saada itselleni hyvän ja positiivisen olon, Leijuvan tunteen ja suun hymyyn.
Mutta kun annostukset "kovenevat" niin nousuvaiheessa vain on hilpeyttä, mutta samantien "kaikki olot laskevat".
Olen tämän ilmiön huomannut jo muutamana kertana, että itselläni tuo 5 - 10 grammaa toimii paremmin kuin suuremmat annostukset.

Viikonloppuna tuli nautittua kahtena kertana kärpässientä... kummallakin kerralla 15 grammaa meni. Makuun alkaa jo tottumaan eikä se yökötä yhtään... nätisti vain haravoin moskat turpaani. Ekalla kerralla nautin ensiksi 7 grammaa ja sitten seuraavat 8 grammaa lisää... Siinä 7 gramman syötyäni tuntui että meinaan kaatua istualttaani vielä syvemmälle ja uppoaisin soffan sisälle. Oman pään sisälle oli helppo syventyä. Siinä hymyilin ja puhuminen teki vaikeata. Sitten söin 8 grammaa lisää, mutta olot pysyivät samalla tasolla kuin ensimmäisen 7 gramman jälkeen.
Kokemus oli erittäin positiivinen kaikin puolin.

Noh sitten taas seuraavana päivänä päätin ottaa uudet 15 grammaa. (ja nyt ainakin pari kuukautta taukoa ajattelin pitää ihan periaatteen vuoksi) Söin kaiken yhdellä kertaa ja vaikutuksia ei oikeastaan huomannut ollenkaan. Leffaan uppoutui hyvin ja teki vain mieli istua paikoillaan, mutta kun taas oma psyykkeeni on aina sellainen, että aamulla herätessäni tai vaikkapa keskellä päivää iskee sellainen olo päähän ihan kuin olisin miedoissa sienissä, niin tuota leffaan syventymistä en pitäisi tavallisestikkaan ihmeellisenä. :roll:

Itselleni tuli mieleen että kun aloitin ekoja kertoja kokeilemaan kärpässientä ja annostusta, niin miedoilla annostuksilla olotilan huomasi parhaiten, mutta mitä suuremmaksi annostukset menevät niin sitä pienemmiksi myöskin vaikutukset näyttävät jäävän.
Nyt näillä viimeisillä kerroilla olen alkanut taas huomaamaan samoja oireita, että sellainen 5-7 grammaa on itselleni ehdottomasti täydellisin kärppäriannostus. Se auttaa syventymään ajatuksiin ja tekee olon onnelliseksi... suuremmista annostuksista ei ole enää mitään hyötyä vaan pikemminkin näyttäisi siltä, että suuremmilla annostuksilla oloni lähenee normaalia olotilaani. :shock:

Onko kenelläkään muulla samankaltaisia kokemuksia annostuksien suhteen ollut? Olisi jännä vain kuulla olenko jotenkin "ainutlaatuinen" tapaus kärppäreiden kanssa... :roll:
bol
Kameleontti

Re: Kärpässienten lempeä maailma.

Post by bol »

Kertokaa ihmeessä mielipiteitänne. Itse olen kokeilemassa syksyllä punakärpässieneä ja minua kiinnostaisi millainen annostus olisi hyvä tälläiselle ensi kertalaiselle. 5 grammaa kuullosti rennolta..
spasm
OD

Post by spasm »

bol wrote:Kertokaa ihmeessä mielipiteitänne. Itse olen kokeilemassa syksyllä punakärpässieneä ja minua kiinnostaisi millainen annostus olisi hyvä tälläiselle ensi kertalaiselle. 5 grammaa kuullosti rennolta..
En tiedä oletko jo tämän kahlannut, mutta jos et, viewtopic.php?t=430
Mirrorland33
Psykonautti

Post by Mirrorland33 »

Tyhmä Kansalainen wrote:Tällä kertaa keksinkin kokeilla tuiki Suomalaista ruokaa, joka olikin aivan täydellinen koostumuksensa ja maun puolesta peittämään sienen maun... ruokalajia toki en tässä kerro, sillä silloin ihmiset pääsisivät liian helpolla. :twisted: :wink: :roll:
tuoppi vetoa että hernekeitto?
Shro
Apteekki

Post by Shro »

Risotto on kanssa aika näppärä
MadHatter
Psykonautti

Post by MadHatter »

Rupes tekeen mieli taas paistettuja kärppäreitä sipulin kera :P
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

Tuoppi vetoa että hernekeitto?
Ei ollut hernekeittoa, vaikkakin ihan hyvältä idealta kuulostaakin... eikä ole edes torstai. :lol:
Sen verran voin vihiä antaa, että kyseessä oli se mitä pitää aina aamuisin syödä kakarana, jotta kasvaa isoksi. :D (eikä se ole pinaattikeittoa)
MadHatter
Psykonautti

Post by MadHatter »

Sieniä puurossa? :o No kärpässienipuuroa kun lapset syö, niin tämä isoksi kasvaminen voi tapahtua silmänräpäyksessä ;)
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

Sieniä puurossa?
Jep jep... Joskus muinoin ihan ensimmäiset kerrat keittelin teetä ja se oli semmoista kuravelliä kuin olla ja voi. Sittemmin makuun on alkanut tottumaan kummasti ja kärppärit menemään helpommalla alas.
Jogurtti ja puuro on ehdottomasti omat ykköstökötykset tällä hetkellä.. Jauhettukaan sieni ei sinne sekaan niin hyvin sekoitu kuin veden / mehun, jolloin jogurtin / puuron maku maistuu sieltä välistä mukavaa vivahdetta antaen. :D
MadHatter
Psykonautti

Post by MadHatter »

Joo se tee on aivan uskomattoman kauheeta. Ehkä jopa dexmiäkin pahempaa. Mikä on aika yllättävää, sillä itse sienten mausta kuitenkin pidän.
Mirrorland33
Psykonautti

Post by Mirrorland33 »

MadHatter wrote:Sieniä puurossa? :o No kärpässienipuuroa kun lapset syö, niin tämä isoksi kasvaminen voi tapahtua silmänräpäyksessä ;)
:lol: :lol:

kohtahan näitä saattais alkaa löytymään kun sateita on ollut kivasti.
Tyhmä Kansalainen
Lepakko

[/quote]kohtahan näitä saattais alkaa löytymään kun sateita on ollut kivasti.[/quote]

Kaiken tiedon mukaan ainakin 2 kärpässientä olisi spotattu eri puolilla Suomea.... Ainakin sen tiedon mikä itselleni on tullut. :D
Eli kohtapuolin niitä voi löytää, mutta toisaalta taas mitä kylmemmäksi menee niin sitä enemmän kärppäreitäkin kömpii esiin piilosilta. :wink: :roll: Viime vuonna olin ajoissa liikenteessä ja parit sienet sain ihan ehkäpä muutamaa viikkoa / kuukautta ennen suuria satoja kerättyä. Tänä vuonna en jaksa lähteä ensimmäisiä metsästämään sillä kohta niitä kumminkin ilmestyy kuin vanha sananlasku sanoo: Kuin sieniä sateella. 8) Ennen kumminkin kuin popsin sienet niin odottelen vähintään sen puolisen vuotta, niin ei sen keräämisenkän kanssa mitään kiireitä ole. Kuukausi sinne tai tänne.

Ja tietenkin viisas mies säästää... Mulla on vielä viime vuoden satoa yllin kyllin jäljellä, jotenka raskii odotella.
dimitri
Lepakko

Post by dimitri »

Itse keräsin jo viisi, tein niistä jauhoa. Huomenaamulla olisi tarkoitus mennä etsimään uusia, mahdollisia psykedeelisempiä ja voimakkaampia sienenalkuja (ne pienet kivat punaiset pallot).
jakoavain

Post by jakoavain »

Kiva tarina lukea, etin eilen sienifoorumilta kunnon kärpässienistooria. Mut ei niin ei. Täällähän se lymysi

*rämpyttää karma-nabbulaa*

Tuosta viikinkien touhusta olen kuullut että ne teki kärpässienistä ja monista muista yrteistä jonkun kivan coctailin jonka heitti nassuun ja agret nous *whooaaaammmrrgghhmmm* taivaisiin. Mut sepä olikin vain puhetta se :).
spasm
OD

Post by spasm »

kohtahan näitä saattais alkaa löytymään kun sateita on ollut kivasti.
Tyhmä Kansalainen wrote:Kaiken tiedon mukaan ainakin 2 kärpässientä olisi spotattu eri puolilla Suomea.... Ainakin sen tiedon mikä itselleni on tullut. :D
Eli kohtapuolin niitä voi löytää, mutta toisaalta taas mitä kylmemmäksi menee niin sitä enemmän kärppäreitäkin kömpii esiin piilosilta. :wink: :roll: Viime vuonna olin ajoissa liikenteessä ja parit sienet sain ihan ehkäpä muutamaa viikkoa / kuukautta ennen suuria satoja kerättyä. Tänä vuonna en jaksa lähteä ensimmäisiä metsästämään sillä kohta niitä kumminkin ilmestyy kuin vanha sananlasku sanoo: Kuin sieniä sateella. 8) Ennen kumminkin kuin popsin sienet niin odottelen vähintään sen puolisen vuotta, niin ei sen keräämisenkän kanssa mitään kiireitä ole. Kuukausi sinne tai tänne.

Ja tietenkin viisas mies säästää... Mulla on vielä viime vuoden satoa yllin kyllin jäljellä, jotenka raskii odotella.
Kyllä niitä jo ihan reippaasti löytyy.

Edit: quotet vituillaan
Last edited by spasm on Thu 09 Aug 2007, 10:53, edited 1 time in total.
jakoavain

Post by jakoavain »

En tiedä tajusinko kännissä postiasia, mutta siis täälläpäin ainakin kärppäreitä oli about 30-40kpl
200m säteellä, enkä edes etsinyt. Kävelin vain. Että lisääkin olisi ollut.
dimitri
Lepakko

Post by dimitri »

Täytyy lähteä koiran kanssa aamulla kärpässieniretkelle uudestaan jos tulisi jotain mullistavaa vastaan sitten alkuviikon. Kyllä täälläkin niitä on pakko olla enemmän kuin viisi.
jakoavain

Post by jakoavain »

dimitri wrote:Täytyy lähteä koiran kanssa aamulla kärpässieniretkelle uudestaan jos tulisi jotain mullistavaa vastaan sitten alkuviikon. Kyllä täälläkin niitä on pakko olla enemmän kuin viisi.
Valitan, mikäli on ollu helteitä kuten täällä. (~+30) Niin sienes on aika mössöä, kannattaa mennä todella syviin metsiin tjsp. missä on kokoajan varjoista ja kosteaa.

Ne miss normaalisti täällä oli kärppäreitä, on nyt ihan mössöä. Sama käy moneen muuhun sienilajiin. :E
dimitri
Lepakko

Post by dimitri »

Matkalla löysin jopa 4 kärpässientä, yksi epävarma tapaus lisäksi (maamunan näköinen valkoinen pallo). Kaikki olivat pieniä palloja. Taidan jättää sinne muutenkin, kun nyt alkaa hommat ja muut, että ei kerkeä aina sieniä vahtimaan. Ties vaikka jokin mukula olisi käynyt potkimassa ne jo nurin, oli siellä polulla potkittu muitakin sieniä kumoon.
jakoavain

Post by jakoavain »

Poliisit tehnyt siis työtänsä golf-kenttien ulkopuolella! Hyvä hyvä. Saavat vähän liikuntaa.
bol
Kameleontti

Post by bol »

yksi epävarma tapaus lisäksi (maamunan näköinen valkoinen pallo).
Itsekkin olen spottaillut noita jo kaksi. Niitä kasvaa yleensä punakärpässienten lähellä ja niissä on sitä suojapanssaria vai mitä lie ( valkoisia täpliä ). Voisin käydä illalla kattoo mitä niistä on kasvanut.

EDIT: Ja punakärpässienihän siitä oli kasvanut.
MetsänNeito
Apteekki

Post by MetsänNeito »

Olen huomannut saman kuin sinä, Tyhmä Kansalainen, että pienet annokset toimii paremmin kuin suuret. 2 kertaa olen ottanut 10-15g annoksen ja vaikutuksia ei ole tullut juuri ollenkaan
tai on olleet mitäänsanomattomia/placeboa. :? 5g toiminut paljon paremmin, aika kummaa.
No, ens kerralla meinasin ottaa 20g kunhan saa uudet sienet kerättyä ja ainakin 2-3kk olla kuivumassa niin ei tu vatsanpuruja. Tökkii vaan noiden isojen annosten syöminen erittäin paljon,
mut noh, yrittänyttä ei laiteta. Palailen ja trippistoorinkin voin kirjoittaa kun ja jos pääsisin vihdoin syvemmälle entheogeenien maailmaan..
"It is your mind that creates this world"
-The Buddha-