Itse olen varmasti suht mallikansalainen. Toimin asiantuntijana isossa yrityksessä, pukeudun siististi (töissä puku), elän parisuhteessa, maksan asuntolainaa jne...
Moniko teistä ns. normikansalainen?
-
tatinhakkaaja
- Tuppisuu
Moniko teistä ns. normikansalainen?
Moniko teistä arvon jäsenet pitää itseään normikansalaisena? Tietysti normaalin käsitys vaihtelee riippuen keneltä kysyy
Mut jos nyt pidettäisiin normaalina henkilöä, joka opiskelee tai on töissä tahi vanhuuseläkkeellä. Muutenkin osallistuu rakentavasti yhteiskunnan toimintaan. Pukeutuu asiallisesti, eikä vedä puoleensä omituisia katseita. Ei tee rikoksia, pois lukien tietty huumerikos :heh:
Itse olen varmasti suht mallikansalainen. Toimin asiantuntijana isossa yrityksessä, pukeudun siististi (töissä puku), elän parisuhteessa, maksan asuntolainaa jne...
-
Baikonur
- Kameleontti
Re: Moniko teistä ns. normikansalainen?
Mä elän kaksoiselämää. Välillä ja siihen sopivissa tilanteissa näytän seurakuntanuorelta, välillä taas oikeinkin hiipparilta. Monet kaverit eivät tiedä huumeidenkäytöstä, ja opiskelutkin sujuvat ihan hyvin terveydentilaan nähden. En monessakaan suhteessa ole kovin normaali, mutta osaan esittää sellaista siinä määrin, että en herätä ilmeisesti epäilyksiäni esim. vanhemmissani. Työelämäänkin varmaan joskus päädyn, jos parannun tarpeeksi ongelmistani.
Mielenkiintoinen topikki!
Mielenkiintoinen topikki!
"Never thought that a street drug would be what we need."
-
lonecell
Opiskelen kolmannella asteella vaihtelevalla menestyksellä ja käyn töissä silloin kun niitä on tarjolla (lähinnä 6. vaativuusluokan toimihenkilönä viimeaikoina, nyt on kyllä haku päällä matalapalkkaisemmalle ja henkisesti kepeämmälle alalle). Näytän asialliselta silloin kun siihen on tarvetta, jos istun kuukausitolkulla kotona niin en pahemmin kiinnitä asiaan huomiota. Rikosrekisterissä ei ole huumausaine-, huumausaineen käyttö- tai lääkerikoksia, pari muuta nimikettä löytyy kyllä. F-sarjan diagnooseja löytyy muutama. En pidä itseäni normikansalaisena, lähinnä siitä syystä että arvoni ovat aika suurelta osin ristiriidassa sen kanssa, mitä ymmärtääkseni pidetään normaalina..tatinhakkaaja wrote:Mut jos nyt pidettäisiin normaalina henkilöä, joka opiskelee tai on töissä tahi vanhuuseläkkeellä. Muutenkin osallistuu rakentavasti yhteiskunnan toimintaan. Pukeutuu asiallisesti, eikä vedä puoleensä omituisia katseita. Ei tee rikoksia, pois lukien tietty huumerikos
Mun mielestäni normikansalaiseksi vois laskea myös koulunsa käyneet väliaikaistyöttömät joilla ko. asiantila ei johdu omasta asenteesta vaan vaikkapa henkilöstösaneerauksesta tai konkurssista ja työstä aiheutuneista sairauksista sairaseläkkeelle joutuneet.
-
tatinhakkaaja
- Tuppisuu
Ilman muuta lonecellin normikansalaisen määritelmän laajennus pitää paikkansa! Hyvä kun lisäsit 
-
Huiko
- LD50
Nomikansalaisen määritelmään en näköjään mahdu, vaikka osallistun ja maksan asuntolainaa. Pukeutuminenkin vaihtelee retkuhkusta puku-pelleen aina tilanteen mukaan.
Toi puku on vaan hankala yllä. En oo ollenkaan kotonani ja se kait näkyy? Mielummin semmoset mummun pelottelu rytkyt niskassa.
Se miksi kommentoin on että musta on vaikuttanu että noilla "normi"-tyypeillä on paljon luurankoja kaapissa ja vähän lepakoita tapulissa.
esim. Eräskin siisti kivitalo äveriäämmällä seudulla sisälsi henkistä ja fyysistä väkivaltaa kontrollin pitämisessä vaikka ulos olikin täydellinen perhe. Tätä tukivat molemmat kasvattajat ja opittua yllä piti lapset. Tosin sitten sitä oireilua riitti, ja se sitten oli myös rangaistavaa eikä auttamista hyväksytty. Kuitenkin varmaan selittää että kaiken ovat tehneet hyvässä.
En ole tietääkseni vielä ikinä tunnistanut sellaista normaalia ja tervettä ihmistä, joten normi vois olla vaikka eri tavoin flipanneet ja muutoin tärähtäneet ihmiset? Mä oon mun normaalini lähtökohta ja jollekin toiselle mussa ei oo sitä hitustakaan. Vähän samallainen juttu kuin että totuuksia on yhtä monta kuin todistajia.
Nii, ja sitten mun pervoilut onkin niitä asioita joista en mainitse vaikka ne jotakuta häiriintynyttä vois kiinnostaakkin.(Hyihyi!) Mä en ole muutoinkaan vallitsevan normikäsityksen mukainen, mutta isommassa kuvassa mua ei erota. Voiskos se olla normii?
Kun noita normi-juttuja mulle opetettiin, niin iski kauhea epätoivo ja kapinahenki. Oli vaan niin raivostuttavan yksinkertaistettuja ja suorastaan väärin. Niihin mitä siinä tunnilla listattiin ei kyllä taivu kuin ihan pikkiriikkinen kansan osa.
Jos ei oo niin pyrittäskös tekemään normi yksilöllisyydestä ja erillaisuuden arvostamisesta vaikka ei voitaskaan aina luineen, nahkoineen hyväksyä? (Pretty Pliiiis?)
Toi puku on vaan hankala yllä. En oo ollenkaan kotonani ja se kait näkyy? Mielummin semmoset mummun pelottelu rytkyt niskassa.
Se miksi kommentoin on että musta on vaikuttanu että noilla "normi"-tyypeillä on paljon luurankoja kaapissa ja vähän lepakoita tapulissa.
esim. Eräskin siisti kivitalo äveriäämmällä seudulla sisälsi henkistä ja fyysistä väkivaltaa kontrollin pitämisessä vaikka ulos olikin täydellinen perhe. Tätä tukivat molemmat kasvattajat ja opittua yllä piti lapset. Tosin sitten sitä oireilua riitti, ja se sitten oli myös rangaistavaa eikä auttamista hyväksytty. Kuitenkin varmaan selittää että kaiken ovat tehneet hyvässä.
En ole tietääkseni vielä ikinä tunnistanut sellaista normaalia ja tervettä ihmistä, joten normi vois olla vaikka eri tavoin flipanneet ja muutoin tärähtäneet ihmiset? Mä oon mun normaalini lähtökohta ja jollekin toiselle mussa ei oo sitä hitustakaan. Vähän samallainen juttu kuin että totuuksia on yhtä monta kuin todistajia.
Nii, ja sitten mun pervoilut onkin niitä asioita joista en mainitse vaikka ne jotakuta häiriintynyttä vois kiinnostaakkin.(Hyihyi!) Mä en ole muutoinkaan vallitsevan normikäsityksen mukainen, mutta isommassa kuvassa mua ei erota. Voiskos se olla normii?
Kun noita normi-juttuja mulle opetettiin, niin iski kauhea epätoivo ja kapinahenki. Oli vaan niin raivostuttavan yksinkertaistettuja ja suorastaan väärin. Niihin mitä siinä tunnilla listattiin ei kyllä taivu kuin ihan pikkiriikkinen kansan osa.
Jos ei oo niin pyrittäskös tekemään normi yksilöllisyydestä ja erillaisuuden arvostamisesta vaikka ei voitaskaan aina luineen, nahkoineen hyväksyä? (Pretty Pliiiis?)
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.
Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.
Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.
-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.
Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.
Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.
-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
-
tatinhakkaaja
- Tuppisuu
Pankkikriisi ja sen jälkimainingit varmasti muuttavat paljon ihmisten arvomaailmaa. Muutenkin kapitalistinen yhteiskunta tuntuu luolaihmiselle hieman liian haasteelliselta mallilta. Pahoinvointi eri muodoissa on laajaa. Pikku hiljaa tyhmempikin taapertaja tajuaa hidastaa vauhtia ja laittaa työn oikealle paikalleen arvoasteikolla. Tämä sekava johdanto yrittää selittää sitä, että ns. normikansalainen näyttää muutaman vuoden päästä aivan toiselta kuin muutama vuosi sitten. Katalyyttinä voi toimia esim. öljyvarojen hiipuminen, ruokakriisit, hyperinflaatiot, liiallinen valtioiden velat, sodat yms.
Yksilöllisyys ja itsetuntemus tulevat enemmän esille ja kulissit rapisevat pois. Vai onko tuo vain toiveajattelua??? :woh:
Yksilöllisyys ja itsetuntemus tulevat enemmän esille ja kulissit rapisevat pois. Vai onko tuo vain toiveajattelua??? :woh:
-
counterculture
- Karvakuono
Minusta ei varmasti koskaan päällisin puolin uskoisi tätä harrastustani. ;-)
Ihan työni puolestakin minun tulee näyttää asialliselta, pukeudun jakkutakkiin/kauluspaitaan, farkkuihin ja korkokenkiin, hiuksistani ja meikistäni olen tarkka. Olen kaupan alan esimies, lisäksi teen promoottorin töitä ja esiinnyn esimerkiksi automessuilla, ehkä ilman näitä ulkonäkökeskeisiä työkuvioita ottaisin hiuksiini rastat ja pukeutuisin löysiin farkkuihin ja suureen huppariin.
Omistan kaksion (tosin maksan vielä hieman asuntolainaa), sekä urheiluauton. Seuranani minulla on kolme kissaa. Vapaa-ajallani osallistun mm. hyväntekeväisyystoimintaan erään yhdistyksen pääorganisaattorina, sekä soitan rumpuja keikkailevassa kokoonpanossa. Toimin myös erään hieman ongelmaisen nuoren tukihenkilönä. Niin, ja opiskelen psykologiaa. :-)
En todellakaan usko, että kukaan epäilisi minusta tällaista - monet ovat hämmästyneet kuullessaan. Henkilökohtaiset, päänsisäiset ongelmanikin osaan hyvin pitää omana tietonani ja vaikka aikanaan vaivannut psykoosi/esiaste poikikin potkut silloisesta työstä olen päässyt hetkeä edeltävää korkeampaan asemaan eri yrityksessä. :-)
Olen mielestäni lähes normikansalaisen stereotyyppi, lukuunottamatta pientä huumausainepahettani.
EDIT: Huumausainemerkintää ei ole, eikä mitään muutakaan rikosrekisterissä. Lainkuuliainen kansalainen. ;-)
Ihan työni puolestakin minun tulee näyttää asialliselta, pukeudun jakkutakkiin/kauluspaitaan, farkkuihin ja korkokenkiin, hiuksistani ja meikistäni olen tarkka. Olen kaupan alan esimies, lisäksi teen promoottorin töitä ja esiinnyn esimerkiksi automessuilla, ehkä ilman näitä ulkonäkökeskeisiä työkuvioita ottaisin hiuksiini rastat ja pukeutuisin löysiin farkkuihin ja suureen huppariin.
Omistan kaksion (tosin maksan vielä hieman asuntolainaa), sekä urheiluauton. Seuranani minulla on kolme kissaa. Vapaa-ajallani osallistun mm. hyväntekeväisyystoimintaan erään yhdistyksen pääorganisaattorina, sekä soitan rumpuja keikkailevassa kokoonpanossa. Toimin myös erään hieman ongelmaisen nuoren tukihenkilönä. Niin, ja opiskelen psykologiaa. :-)
En todellakaan usko, että kukaan epäilisi minusta tällaista - monet ovat hämmästyneet kuullessaan. Henkilökohtaiset, päänsisäiset ongelmanikin osaan hyvin pitää omana tietonani ja vaikka aikanaan vaivannut psykoosi/esiaste poikikin potkut silloisesta työstä olen päässyt hetkeä edeltävää korkeampaan asemaan eri yrityksessä. :-)
Olen mielestäni lähes normikansalaisen stereotyyppi, lukuunottamatta pientä huumausainepahettani.
EDIT: Huumausainemerkintää ei ole, eikä mitään muutakaan rikosrekisterissä. Lainkuuliainen kansalainen. ;-)
-
Feya
- OD
Hmm. Mitä ulkonäköön tulee, olen ihan "normaali" - näytän viattomalta pikkutytöltä, jonka ei uskoisi olevan kiinnostunut päihteistä.
En tällä hetkellä opiskele tai käy töissä mielenterveysongelmien vuoksi, mutta muuten olen kunnon kansalainen eikä rikosrekisteriä löydy.
En tällä hetkellä opiskele tai käy töissä mielenterveysongelmien vuoksi, mutta muuten olen kunnon kansalainen eikä rikosrekisteriä löydy.
-
tattimatti
- Psykonautti
Olen laiha, olen kalpea, hampaat on kun vanhalla alkoholia kittaavalla pierulla, mutta silti olen mielestäni normikansalainen, enkä edes douppaa, satunnaisesti jotain.
"Peace, it does not mean to be in a place where there is no noise, trouble or hard work. It means to be in the midst of those things and still be calm in your heart" - Unknown
-
King Ink
- LD50
Ulkonäköön liittyen kyllä miulta takkutukka löytyy ja tykkään sammareista ja värikkäistä t-paidoista.
Näin muuten, käyn koulua (ihan hyvinkin menee) toisella asteella, ja harrastan salibandya ihan tosissani.
Merkintöjäkään ei ole, mistään.
En mie laskis itseäni tuohon määritelmään, tuntuu aatteet ja vaatteet, ja tavoitteet elämältä sen verran eroavan tuosta.
Näin muuten, käyn koulua (ihan hyvinkin menee) toisella asteella, ja harrastan salibandya ihan tosissani.
Merkintöjäkään ei ole, mistään.
En mie laskis itseäni tuohon määritelmään, tuntuu aatteet ja vaatteet, ja tavoitteet elämältä sen verran eroavan tuosta.
-
Morffi
- Psykonautti
mä en pidä tosta ilmasusta normikansalainen. mä olen mun mielestä normikansalainen vaikka oisin työtön enkä kävis koulussa ja vetäisin vitusti douppii. nyt en ole työtön, käyn koulussakin ja käytän kyllä joka päivä oikeestaan jotain. mutta normikansalainen oon mielestäni kaikissa tapauksissa.
fuck the world before it fucks you
-
Lautturi
- Lepakko
Meinaakkotatinhakkaaja wrote:Pankkikriisi ja sen jälkimainingit varmasti muuttavat paljon ihmisten arvomaailmaa.
Siis jos puhutaan Suomen pankkikriisistä niin siinähän määriteltintiin ensimmäisen kerran laillinen oikeus ihmisille pitää omat rahat itsellään.
Ennen tuota kriisiä Suomessa oli insestinen talous, tämä siis tarkoittaa sitä että pankit oli markkinat.
Yksikään insestinen talous ei ole pysynyt pystyssä sataa vuotta joten kekkoslovakian konkka meni ihan nuottien mukaan.
Homman kulmakiviä oli yksityisomaisuuden pakkotakavarikoinnit devalvaatiolla ja valuutanviennin lainvastaisuudella.
Sen valuuttaa heikennettiin tarkoituksella jotta työttömyys voitiin ulkoistaa muihin maihin, täkäläiset asukit tietysti köyhtyivät ja tältä suojautuminen estettiin sillä ettei valuutanvientilupia annettu taviksille.
Kekkoslovakian markka oli anatomialtaan hyvin samankaltainen Nigerian nairan kanssa, eli jos haluaa mallintaa postuumisti valuuttapareja niin tuolla se on helppo tehdä.
Mut sit tuli EMU, eli tuli lailliseksi siirtää rahaa saman talousalueen sisäpuolella äärettömästi, eikä valuuttaa enää voitu devalvoida vaan sen arvo määräytyy vapailla markkinoilla. Ja edelleen rahansa saa siirtää ihan sinne missä ne vastaan suostutaan ottamaan, täkäläisistä pikkupankeista ei välttämättä joka paikkaan näin tehdä mutta kun suurin täällä oleva pankki on ruotsalainen ja samalla suurin valuuttakonserni skandinaviassa niin eipä tuokaan ole kivijalkapankin kynnystä suurempi issue.
Eli pankit eivät ole enää markkinat, vaan pankit ovat pääsy markkinoille....
Jos mun isä ois tehnyt samoja juttuja joita itse tykkään harrastella, niin olisi kiinnijäädessään joutunut linnaan rikoksista valtiota kohtaan, eikä olis ihan pienellä kakulla päässyt.
Niin, teen jäätä toisinaan, se ruokani sulattaa.
Jos tahtoisit paljon sulattaa, sinä oppisit jäätäni rakastamaan.
-
tatinhakkaaja
- Tuppisuu
Käytin ehkä turhan laveaa ilmaisua käyttäessäni sanaa pankkikriisi, luottolama on ehkä täsmällisempi. Luottolamahan johtui siitä, etteivät pankit tienneet kenen taseissa oli myrkyllisiä instrumentteja (nyt subprime lainoja). Isojen finanssitavaratalojen ahneuden takia kärsii nyt koko maailma. Suuret riskit voivat tuoda suuren palkinnon, mutta jos riskien realisoituessa viulut maksaakin tavallinen veronmaksaja, tästä ei hyvää seuraa. Ainakin Yhdysvalloissa tämän viimeisen laman seurauksena ihmisten arvomaailmat ovat muuttuneet "terveempään" suuntaan
Isoa talouskasvua ei myöskään kehittyneissä maissa ole näköpiirissä elvytysten loputtua. Varmasti makrotalouden heikkous tulee näkymään yksilötasollakin pienellä viiveellä, Suomessakin! 90-luvun pankkikriisi Suomessa on pientä siihen mitä globaalisti on tapahtumassa. Elämme mielenkiintoisia aikoja
Isoa talouskasvua ei myöskään kehittyneissä maissa ole näköpiirissä elvytysten loputtua. Varmasti makrotalouden heikkous tulee näkymään yksilötasollakin pienellä viiveellä, Suomessakin! 90-luvun pankkikriisi Suomessa on pientä siihen mitä globaalisti on tapahtumassa. Elämme mielenkiintoisia aikoja
-
Lautturi
- Lepakko
Nöyp.....
Jos nyt mennään ihan perimmäiseen syyhyn niin se on siinä että FED laski ohjauskoron liian alas, eli rahalle ei saanut enää järjellistä tuottoa ilman järjetöntä riskinottoa.
CDO:t summuut oli aluperin ihan pirun hyviä instrumenttejä, ne revittiin käsistä ja tuottivat todella kivasti.
Siinä vaiheessa kun FED alkoi painamaan rahaa laskemalla korkoa, valtava määrä pakeni treasuruista etsimään turvasatamaa jossa edes säilyttää arvonsa.
CDO (näitä siis oikeasti kymmeniä erilaisia) oli osoittaneet loistonsa joten ne loppui kesken että heilahti...
Ongelman toinen vaihe syntyi siitä CDO:ta alettiin pusaamaan instrumenteistä joista ei olisi syntynyt lappuja koskaan oman anatomiansa puolesta, eli taviksille myönnettyjä asuntolainoja joita hakija ei olisi koskaan itse saanut, alettiin arvopaperistamaan.
Sit tuli ongelman kolmas vaihe, eli luottoluokittajat.
Ihan täydestä sonnastakin kasatut CDO:t saivat parhaan mahdollisen luokituksen suojatuimmalle kerrokselleen.
Tätä ruvellusta nyt tietysti voi hieman perustella sillä että kenelläkään ei ollut mitään havaintoa siitä miten nämä uudet instrumentit käyttäyttyy kun laput alkaa defaulttaamaan.
Ja lisäksi tässä vaiheessa velkojen panteilla oli oikeasti arvoa, ongelmathan alkoivat siinä kohtaa kun kämppien hinnat rommas.
Se johti siihen että veloilla ei ollut panttia mikä tyrehdytti lappujen jälkikaupan, jos lapulla ei ole kaupankäyntiä, sille ei voida määrittää arvoa ja kirjanpitosäännösten mukaan sen arvo tulee kirjata nollaksi.
Velkakirjojen arvonmääritys on p*rk*l**n paljon monimutkaisempi asia kuin esim. osakkeiden.
Ja esim. €uroopassa EKP alkoi ostelemaan (tämän on voinut bongata jokaisesta lehdestä) jopa yritysten lappuja estääkseen saman ilmiön toistumisen täällä ja onnistuikin siinä. EKP on omaa sukua Bundesbank ja sen rautapankkiirit ei tee uudestaa sitä virhettä joka johti natsipuolueen valtaannousuun.
Itse seurasin nenätuntumalla nuiden jenkki CDO:n kaatumista ja mielenkiintoista oli se että kovimmat riskiluokat selvisivät tuhosta itse asiassa ihan ookoosti, kun taasen turvallisissa kerroksissa menetti suurinpiirtein kaikki rahansa....
Johtuu siis siitä että kovan riskin kerrokset tuottivat ihan ketusti rahaa niiden muutaman vuoden aikana jolloin homma vielä toimi, joten niillä oli varaa myös rommata.
Esim:
Sijoittaja A laittoi turvalliseen debit -kerrokseen 100$ joka neljän vuoden aikana kasvoi 110$.
Romman koittaessa hän menetti viisikymmentä prosenttia rahoistaan, jäljelle jäi siis 55$.
Sijoittaja B osti järkkyriskin equity lappuloita 100$:lla, joiden arvo neljän vuoden aikana nousi 200$.
Romman koittaessa hän menetti 60% sijoituksestaan joten jäljelle jäi 80$.
Siitä että nykytilanne johtuu liian alas painetusta korkotasosta, on jokainen keskuspankkiiri täysin samaa mieltä.
Lisäksi jokainen keskuspankkiiri on kertonut että kun tästä selvitään, niin vastaavaa ilmaisen rahan aikakautta ei tulla ihmiskunnan historiassa näkemään.
FED:n kokeilu oli kokeilu ihmiskunnalla siinä missä kommunismi.
Kommunismin piti olla työlaisen paratiisi jossa kaikilla on ennennäkemätön elintaso, tosiasiassa kukaan ei viittinyt töitä tehdä ja hommasta tuli yhtä suuri syksee kuin työttömien neppirääkerien asuntolainoista kasatusta CDO:sta.
FED:n heepot kuvitteli että tällä kertaa ihmiset on niin paljon älykkäämpiä, että sijoittavat ilmaiseksi jaetut rahat öljynporauskalustoon, leikkuupuimureihin ja sen semmoisiin.
Tosiasiassa tavikset osti samat kämpät ja autot pirun paljon kalliimmalla kuin olivat aiemmin ostaneet.
Tää oli näitä suuria sosialistisia kokeiluja ihmiskunnan historiassa, siinä kävi nyt vähän niinkuin niissä on aina käynyt
Mut siis noi CDO:t on ihan täyttä arkipäivää edellaan ja esim. Suomessa 100% asuntolainoista tulee olemaan näitä jatkossa...
Ehkä jotkut ultrapienet paikallispankit jotka myöntävät pääasiassa joitain pienteollisuuslainoja voivat tehdä poikkeuksen. Eli isäntä saa peltihallin lainan kylkeen uuden maatilan torpan lainan..
En tiedä paljonko luku nyt on, mutta kun kirjanpitolainsäädäntö kohta uudistuu niin asuntolainat lasketaan automaattisesti roskalainoiksi, eli pankin pitää taata se laina vastaavalla määrällä oikeaa rahaa.
Eli jos pankki myöntää satatonnia asuntolainaa, pankilta tulee löytyä vastaama määrä esim. Saksan valtion bondeja omasta pussukasta.
Tämä johtaa täysin automaattisesti siihen että jatkossa pankit perustaa SPV (Special Purpose Vehicle) johon kerätään rahaa sijoittajilta ja nämä rahat lainataan asuntolainojen muodossa taviksille.
Pankin rooliksi jää perustaa tuo SPV ja jalkauttaa näin saadut rahat esim. asuntolainoina taviksille.
Pankki ottaa tästä konstruktiopalkkion mutta ei liity mitenkään rahoihin, vaan ainoastaan käsittelee toisten rahoja.
Eli tulevaisuudessa pankkien kohtalo ei ole sidottu mitenkään esim. siihen miten tavikset pystyvät maksamaan asuntolainojaan pois, kun ne ei oo pankin rahoja.
Eli siis globaalisti ei ole enää tapahtumassa yhtään mitään, se kaikki pahin on jo selkeästi takana.
Nyt on edessä todella kivuliaan kasvun aikaa ehkä jopa kymmeniä vuosia, mutta kriisi vältettiin ainaskin €uroopassa, Saksalla on mennyt jo vuoden ajan todella hyvin..
Jos nyt mennään ihan perimmäiseen syyhyn niin se on siinä että FED laski ohjauskoron liian alas, eli rahalle ei saanut enää järjellistä tuottoa ilman järjetöntä riskinottoa.
CDO:t summuut oli aluperin ihan pirun hyviä instrumenttejä, ne revittiin käsistä ja tuottivat todella kivasti.
Siinä vaiheessa kun FED alkoi painamaan rahaa laskemalla korkoa, valtava määrä pakeni treasuruista etsimään turvasatamaa jossa edes säilyttää arvonsa.
CDO (näitä siis oikeasti kymmeniä erilaisia) oli osoittaneet loistonsa joten ne loppui kesken että heilahti...
Ongelman toinen vaihe syntyi siitä CDO:ta alettiin pusaamaan instrumenteistä joista ei olisi syntynyt lappuja koskaan oman anatomiansa puolesta, eli taviksille myönnettyjä asuntolainoja joita hakija ei olisi koskaan itse saanut, alettiin arvopaperistamaan.
Sit tuli ongelman kolmas vaihe, eli luottoluokittajat.
Ihan täydestä sonnastakin kasatut CDO:t saivat parhaan mahdollisen luokituksen suojatuimmalle kerrokselleen.
Tätä ruvellusta nyt tietysti voi hieman perustella sillä että kenelläkään ei ollut mitään havaintoa siitä miten nämä uudet instrumentit käyttäyttyy kun laput alkaa defaulttaamaan.
Ja lisäksi tässä vaiheessa velkojen panteilla oli oikeasti arvoa, ongelmathan alkoivat siinä kohtaa kun kämppien hinnat rommas.
Se johti siihen että veloilla ei ollut panttia mikä tyrehdytti lappujen jälkikaupan, jos lapulla ei ole kaupankäyntiä, sille ei voida määrittää arvoa ja kirjanpitosäännösten mukaan sen arvo tulee kirjata nollaksi.
Velkakirjojen arvonmääritys on p*rk*l**n paljon monimutkaisempi asia kuin esim. osakkeiden.
Ja esim. €uroopassa EKP alkoi ostelemaan (tämän on voinut bongata jokaisesta lehdestä) jopa yritysten lappuja estääkseen saman ilmiön toistumisen täällä ja onnistuikin siinä. EKP on omaa sukua Bundesbank ja sen rautapankkiirit ei tee uudestaa sitä virhettä joka johti natsipuolueen valtaannousuun.
Itse seurasin nenätuntumalla nuiden jenkki CDO:n kaatumista ja mielenkiintoista oli se että kovimmat riskiluokat selvisivät tuhosta itse asiassa ihan ookoosti, kun taasen turvallisissa kerroksissa menetti suurinpiirtein kaikki rahansa....
Johtuu siis siitä että kovan riskin kerrokset tuottivat ihan ketusti rahaa niiden muutaman vuoden aikana jolloin homma vielä toimi, joten niillä oli varaa myös rommata.
Esim:
Sijoittaja A laittoi turvalliseen debit -kerrokseen 100$ joka neljän vuoden aikana kasvoi 110$.
Romman koittaessa hän menetti viisikymmentä prosenttia rahoistaan, jäljelle jäi siis 55$.
Sijoittaja B osti järkkyriskin equity lappuloita 100$:lla, joiden arvo neljän vuoden aikana nousi 200$.
Romman koittaessa hän menetti 60% sijoituksestaan joten jäljelle jäi 80$.
Siitä että nykytilanne johtuu liian alas painetusta korkotasosta, on jokainen keskuspankkiiri täysin samaa mieltä.
Lisäksi jokainen keskuspankkiiri on kertonut että kun tästä selvitään, niin vastaavaa ilmaisen rahan aikakautta ei tulla ihmiskunnan historiassa näkemään.
FED:n kokeilu oli kokeilu ihmiskunnalla siinä missä kommunismi.
Kommunismin piti olla työlaisen paratiisi jossa kaikilla on ennennäkemätön elintaso, tosiasiassa kukaan ei viittinyt töitä tehdä ja hommasta tuli yhtä suuri syksee kuin työttömien neppirääkerien asuntolainoista kasatusta CDO:sta.
FED:n heepot kuvitteli että tällä kertaa ihmiset on niin paljon älykkäämpiä, että sijoittavat ilmaiseksi jaetut rahat öljynporauskalustoon, leikkuupuimureihin ja sen semmoisiin.
Tosiasiassa tavikset osti samat kämpät ja autot pirun paljon kalliimmalla kuin olivat aiemmin ostaneet.
Tää oli näitä suuria sosialistisia kokeiluja ihmiskunnan historiassa, siinä kävi nyt vähän niinkuin niissä on aina käynyt
Mut siis noi CDO:t on ihan täyttä arkipäivää edellaan ja esim. Suomessa 100% asuntolainoista tulee olemaan näitä jatkossa...
Ehkä jotkut ultrapienet paikallispankit jotka myöntävät pääasiassa joitain pienteollisuuslainoja voivat tehdä poikkeuksen. Eli isäntä saa peltihallin lainan kylkeen uuden maatilan torpan lainan..
En tiedä paljonko luku nyt on, mutta kun kirjanpitolainsäädäntö kohta uudistuu niin asuntolainat lasketaan automaattisesti roskalainoiksi, eli pankin pitää taata se laina vastaavalla määrällä oikeaa rahaa.
Eli jos pankki myöntää satatonnia asuntolainaa, pankilta tulee löytyä vastaama määrä esim. Saksan valtion bondeja omasta pussukasta.
Tämä johtaa täysin automaattisesti siihen että jatkossa pankit perustaa SPV (Special Purpose Vehicle) johon kerätään rahaa sijoittajilta ja nämä rahat lainataan asuntolainojen muodossa taviksille.
Pankin rooliksi jää perustaa tuo SPV ja jalkauttaa näin saadut rahat esim. asuntolainoina taviksille.
Pankki ottaa tästä konstruktiopalkkion mutta ei liity mitenkään rahoihin, vaan ainoastaan käsittelee toisten rahoja.
Eli tulevaisuudessa pankkien kohtalo ei ole sidottu mitenkään esim. siihen miten tavikset pystyvät maksamaan asuntolainojaan pois, kun ne ei oo pankin rahoja.
Eli siis globaalisti ei ole enää tapahtumassa yhtään mitään, se kaikki pahin on jo selkeästi takana.
Nyt on edessä todella kivuliaan kasvun aikaa ehkä jopa kymmeniä vuosia, mutta kriisi vältettiin ainaskin €uroopassa, Saksalla on mennyt jo vuoden ajan todella hyvin..
Niin, teen jäätä toisinaan, se ruokani sulattaa.
-
Aksu6
- Psykonautti
On mulla avovaimo, kämppä ja auto.
Sähkömies olen ammattilliselta koulutukseltani. (Voimasähkö)
Velkaa ei oo.
Töitä on. (Ei tosin alan töitä.)
En ole mitenkään ulkoapäin huomiota herättävä.
Eli täytän varmaan ns. "normikansalaisen", kriteerit.
Sähkömies olen ammattilliselta koulutukseltani. (Voimasähkö)
Velkaa ei oo.
Töitä on. (Ei tosin alan töitä.)
En ole mitenkään ulkoapäin huomiota herättävä.
Eli täytän varmaan ns. "normikansalaisen", kriteerit.
Et pysty selittämään totuutta, vaan totuuden esteitä.
Otin niitä monta ja osasin tanssii
-Allu
Otin niitä monta ja osasin tanssii
-Allu
-
wRRa
- Moderator
Lukiota käyn, töitä tehnyt 13v asti mut täl hetkel en ole duunis
Ollu vaihtarina ja näin. Autoki on.
Kyl pidän itseeni aika "normikansalaisena". Siis en usko et paljoo herätän huomioo kadul. Näytän iha tavalliselt, ehkä jopa erityisen kiltilt...
Kyl pidän itseeni aika "normikansalaisena". Siis en usko et paljoo herätän huomioo kadul. Näytän iha tavalliselt, ehkä jopa erityisen kiltilt...
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
ViCe
- Psykonautti
Terveiset pimeeltä puolelta. =)
-
King Ink
- LD50
Mitä puolta meinaat?ViCe wrote:Terveiset pimeeltä puolelta. =)
-
Rcaa
- Psykonautti
Täälläkin aikas pimeä / hämärä puoli... sekopää kun väki ymmärtää niin sehän oli friikkiKing Ink wrote:Mitä puolta meinaat?ViCe wrote:Terveiset pimeeltä puolelta. =)
|͇ ͇ ͇ ͇ |̶͇̿ ̶͇̿ ͇̿ |͇̿ ͇̿ ͇̿ ̶͇̿ι |̶̿ ̶̿ ̶̿ ̶̿| |͇ ͇ ͇ ͇ | ̿ ̿/ ͇ |̶͇̿ ̶͇̿ ͇̿ ⓖ ⓐ ⓝ ⓙ ⓐ
-
Arsonist
- Psykonautti
Sub-Geniuz Zchool of Thought:in haaste lienee yhä voimassa, eli jos äkkirikastuminen kiinnostaa niin sinne vaan näyttämään mitä tahansa "normaalia" niin olet 10K USD rikkaampi.
Mutta joo, ilman saivartelua niin itse täytän jossain määrin "kakkosluokan kansalaisen" piirteet eli vetelehdin fattatuilla enkä tee mitään "järkevää", ainakaan tällä hetkellä. En silti ole mitenkään ns. pahimmasta päästä eikä ihmiset kauheen vinoon katso vaikka kannatankin avoimesti mietojen huumeiden laillistamista ja otan kantaa huumeasioihin yleisesti aika suoraan, enemmänki sellanen harmiton ja laiska semi-hörhö. Päälle päin silti aika perusjätkän näköinen mitä nyt koira toisen tunnistaa ja välillä on tultu kyselee haluunko ostaa tai myydä jotain.
"toimin slikisti, voitan luottamuksen/ oon tervetullut uudestaan
Mutta joo, ilman saivartelua niin itse täytän jossain määrin "kakkosluokan kansalaisen" piirteet eli vetelehdin fattatuilla enkä tee mitään "järkevää", ainakaan tällä hetkellä. En silti ole mitenkään ns. pahimmasta päästä eikä ihmiset kauheen vinoon katso vaikka kannatankin avoimesti mietojen huumeiden laillistamista ja otan kantaa huumeasioihin yleisesti aika suoraan, enemmänki sellanen harmiton ja laiska semi-hörhö. Päälle päin silti aika perusjätkän näköinen mitä nyt koira toisen tunnistaa ja välillä on tultu kyselee haluunko ostaa tai myydä jotain.
"toimin slikisti, voitan luottamuksen/ oon tervetullut uudestaan
LSD is a psychedelic subtance, which occasionally causes psychotic behaviour, in people who have not taken it.
-
medicineman
- Lepakko
Kai, ehkä...oon(ko). Töissä käyn kyllä, maataloushommia pakerran. Ei minusta kyllä normaalia saa mitenkään, vaikka suht´ tavalliselta kansalaiselta näytänkin. Ei tarvii kun suunsa aukaista 
Fear is the price of imagination.
-
Usoda
- LD50
Tervetuloa kerhoon o/Rcaa wrote:Täälläkin aikas pimeä / hämärä puoli... sekopää kun väki ymmärtää niin sehän oli friikkiKing Ink wrote:Mitä puolta meinaat?ViCe wrote:Terveiset pimeeltä puolelta. =)
Ja mä nyt oon normikansalaisesta aika kaukana, ja pelkään noita normikansalaisia
"Muutenki mulle tulee siitä mieleen vaa henkilö joka tapittaa himassa happonaamana animea, ihan jees laifstailllll.." - Frapathea
Resilar - Tehotippa | Fuck your shit! Fun things are fun!
Syksy
Olen kuin puu,
lehdet haisee paskalle.
Orava
Resilar - Tehotippa | Fuck your shit! Fun things are fun!
Syksy
Olen kuin puu,
lehdet haisee paskalle.
Orava
-
kokasmurffi
- Psykonautti
itse voi pitää itseä normaalikansalaisena mut jos joku titeää et käytät "huumeita" niin et ole enää normaali kansalainen
vaan olet epänormaali kun et voi saada iloa elämästä irti ilman erin näköisiä aineita..
vaikka et ole fyysisesti riippuvaine etkä omasta mielestä psyykkisestikkään.. niin normaali kansalaisen mielestä sinä olet addikti
koska kuitenkin vedät jotain sellaista mikä tuhoaa elämäsi.. mut ei se oikeesti tuhoa..
ja tämä on mun mielestä aika perseestä..
itse en tykkää alkoholista muutakuin iltakaljana/unilääkkeen kaveriksi..
ja en ole nin sanottuja vahvoja huumehita käyytänyt pariin kk ja olen alkanut käyttämään psykedeelisiä aineita.. ja niistä on ollut paljon apua oman itseni etsiskelyyn.. mut nyt taisin tilata tekkeniä itselle..
nyt lääkäri vei minulta kaikki unilääkkeet pois koska olen niistä toista käyttänyt väärin ja joutunut muutaman kerra sairaalaan..
ja hän alkoi selittämään että en saa lääkeitä takas ennenkuin olen mennyt katkolle,mut miksi menisin katkaisu hoitoon kun ei ole mitään katkaistavaa.. ja sitä hän ei voinut ymmärtää.. kun tappelin aikani ja sanoin et jostain minun on unilääkkeni saatava niin antoi toisen lääkeistä takaisin.. niin ja se lääkri sanoi että on pitänyt minua viisana poikana mut tullut siihen tulokseen etten todellakaan ole viisas..
olen sitten tullut siihen tulokseen etten todellakaan haluaisi olla normaali ihminen..
"normaali" ihmiset on mielestäni tylsää porukkaa ja en tule kyllä toimeen sellaisten ihmisten kanssa..
olisi kiva jos ihmiset tajuaisi että ei mene välttämättä helvetin huonosti vaikka vetää silloin tällöin jotain..
vaan olet epänormaali kun et voi saada iloa elämästä irti ilman erin näköisiä aineita..
vaikka et ole fyysisesti riippuvaine etkä omasta mielestä psyykkisestikkään.. niin normaali kansalaisen mielestä sinä olet addikti
koska kuitenkin vedät jotain sellaista mikä tuhoaa elämäsi.. mut ei se oikeesti tuhoa..
itse en tykkää alkoholista muutakuin iltakaljana/unilääkkeen kaveriksi..
ja en ole nin sanottuja vahvoja huumehita käyytänyt pariin kk ja olen alkanut käyttämään psykedeelisiä aineita.. ja niistä on ollut paljon apua oman itseni etsiskelyyn.. mut nyt taisin tilata tekkeniä itselle..
nyt lääkäri vei minulta kaikki unilääkkeet pois koska olen niistä toista käyttänyt väärin ja joutunut muutaman kerra sairaalaan..
ja hän alkoi selittämään että en saa lääkeitä takas ennenkuin olen mennyt katkolle,mut miksi menisin katkaisu hoitoon kun ei ole mitään katkaistavaa.. ja sitä hän ei voinut ymmärtää.. kun tappelin aikani ja sanoin et jostain minun on unilääkkeni saatava niin antoi toisen lääkeistä takaisin.. niin ja se lääkri sanoi että on pitänyt minua viisana poikana mut tullut siihen tulokseen etten todellakaan ole viisas..
olen sitten tullut siihen tulokseen etten todellakaan haluaisi olla normaali ihminen..
"normaali" ihmiset on mielestäni tylsää porukkaa ja en tule kyllä toimeen sellaisten ihmisten kanssa..
olisi kiva jos ihmiset tajuaisi että ei mene välttämättä helvetin huonosti vaikka vetää silloin tällöin jotain..
-
tRip
- Moderator
Voiskohan joku, ihan oikeesti, määritellä mulle ns. normikansalaisen..?
Keep it unreal.
Vaultti.net - coming soon..
-
King Ink
- LD50
''normikansalainen'', ns. normikansalainen, niinsanottu normikansalainen, en usko et kukaan osaa.
-
Uke
- LD50
täs on hyvin sanottu. Olet addikti NORMAALIN IHMISEN silmissä vaikka itsekin olet tahi luulet olevasi normaali.kokasmurffi wrote:vaan olet epänormaali kun et voi saada iloa elämästä irti ilman erin näköisiä aineita..
Normaali mun mukaan tarkottaa sitä, mitä suuri massa on. Suomessa tää siis tarkoittane lähinnä sitä että miehellä pientä kaljamahaa, käyt töissä mistä et välitä hevonhelvettiä, juot joka viikoloppu helvetimoise humalan ja varmaan jossain vaiheessa vähän lyöt vaimoaki jos sellanen vielä kattelee siinä vieressä.
Ei, en ole normaali kansalainen. Käynyt koulut kyllä kunnialla, käyn töissä tällä hetkellä ja tykkään tehdä niitä töitä mitä teen, velkaa ei ole ku muutama tonni opintolainaa jne jne. Ei mua varmaan kadulla erota normaali suomalaisesta ku ajoittain liian räikeet vaatteet ja sädekehä pään päällä.

''Ihmiset ovat tismalleen kuin kukat: tarvitsemme aurinkoa ja hoivaa ja sen sellaista, mutta kasvamme paremmin kun päälle nakkaa pussin paskaa.''
PLUR Peace, Love, Unity, Respect.
-
Morffi
- Psykonautti
mut entä jos elää niin kaksoiselämää et on samaan aikaan täysin normaali "muille normaaleille" mut vapaa ajal täys sekopäääää? en nyt välttämät itteeni vaan viittaa täs, osittain kyl, mut siis tarkotan täs vaan sitä et toi termi on mun mielest perseestä. ei oo olemas normikansalaista koska kaikki on yksilöit. mulle. kaikki on normikansalaisii.
fuck the world before it fucks you
-
wRRa
- Moderator
Meil oli protul kerran sellane hauska "leikki". Oltiin jossai 4 hengen ryhmis ja laadittiin lista siit et minkälainen ois keskiverto protuleiriläinen (siis meidän leirilt). Sillee listattii ominaisuuksii jotka oli "normaalei" siin porukas.
Sit noustiin seisoo ja luettiin se lista ja jos joku juttu ei päteny itteen ni piti mennä istuu alas. Loppujen lopuks ei ollu enää ketää seisomas... eli ykskään meist ei ollu "normaali" meidän leiriläinen meidän oman listan mukaa
Sit noustiin seisoo ja luettiin se lista ja jos joku juttu ei päteny itteen ni piti mennä istuu alas. Loppujen lopuks ei ollu enää ketää seisomas... eli ykskään meist ei ollu "normaali" meidän leiriläinen meidän oman listan mukaa
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
tRip
- Moderator
haha:DUke wrote:Normaali mun mukaan tarkottaa sitä, mitä suuri massa on. Suomessa tää siis tarkoittane lähinnä sitä että miehellä pientä kaljamahaa, käyt töissä mistä et välitä hevonhelvettiä, juot joka viikoloppu helvetimoise humalan ja varmaan jossain vaiheessa vähän lyöt vaimoaki jos sellanen vielä kattelee siinä vieressä.
Ei, en ole normaali kansalainen. Käynyt koulut kyllä kunnialla, käyn töissä tällä hetkellä ja tykkään tehdä niitä töitä mitä teen, velkaa ei ole ku muutama tonni opintolainaa jne jne. Ei mua varmaan kadulla erota normaali suomalaisesta ku ajoittain liian räikeet vaatteet ja sädekehä pään päällä.
jäbäl sana hallus;-
Keep it unreal.
-
growy
- Kameleontti
Määritelkää mulle teiän mielestä normikansalainen.Mun mielestä se on se oravanpyörä-olli joka aamulla klo 07.00 herää,lähtee duuniin,puurtaa koko päivän eikä välitä mistään muusta kuin rahasta ja kaukosäätimestä. Kaikki mukavuudet pitää olla,oma kotihan on se koko maailma. Iltalehti on raamattu,uutisista kuulee kaiken tarvittavan. Kaikki epämääränen ja itsensäkaltaisista ihmisistä poikkeava käytös on vitun outoa ja sellaisia ihmisiä tulee katsoa hyvin pitkään päästä varpaisiin.Pomo on Jumala.Pomo sanoo mikä on parasta.Pomoa totellaan. Ja koska ei ole mitään uskoa mihinkään muuhun kuin rahaan,uskoo tämä yhteiskunnan tukipilari että kyllä meidät on Jumala luonut ja Jeesus Kristus on hänen poikansa.He ovat pelastus ja paimen. Kaikki mitä koulussa opetettiin,on elämäni kartta.Siellä opittiin kaikki tärkeä.
On vaimo,2 lasta,koira ja vittu se farmari. Siinä on Ollin omaisuus ja onnellisuus. Tosiasiassa nää vitun runkkarit istuu sit viikonloppuna yökerhossa kun vaimo on lomilla ja lapset hoidossa,firman sakkia messissä yritetään pokaa jotain 18v neitejä messiin.Hääsormukset otetaan pois,sehän oli vaan lupaus kirkossa ja avioeroja tapahtuu joka päivä.
Vittu et mua kuvottaa tollaset ihmiset. Ei siinä siis mitään,jokanen taaplaa omalla tavalla ja jokainen on onnellinen siitä mistä nyt itsensä onnelliseksi saa,mua tollanen ei mitenkään säväytä.
Eikä siinä,miehen kuuluu hankkia perheelle elanto niin se nyt vaan on. Arvostan miehiä jotka auttavat naisiaan/vaimojaan olemalla töissä ja tuomalla leivän pöytään,kun nainen tällä välin pitää huolen kotitaloudesta. Yhteistyöl homma pelaa.
Mä olen,ja en ole ns normikansalainen. Yritän saada aikaan yhteistä hyvää ja posiitivista energiaa,toisaalta joskus taas ei kiinnosta paskaakaan mitä muilla on meneillään.
Töihin,kyllä aion mennä. Olis mulla parempaakin tekemistä varmasti,mun mielestä nyt kuuluu vaan elämään tehdäkkin jotain leipänsä eteen.näin on mulle opetettu.
Onnellisuus on olla onnellinen siitä että sä olet sellainen kun sä oot. Se että voi usein olla ns ylpeä teoistaan/itsestään.
On vaimo,2 lasta,koira ja vittu se farmari. Siinä on Ollin omaisuus ja onnellisuus. Tosiasiassa nää vitun runkkarit istuu sit viikonloppuna yökerhossa kun vaimo on lomilla ja lapset hoidossa,firman sakkia messissä yritetään pokaa jotain 18v neitejä messiin.Hääsormukset otetaan pois,sehän oli vaan lupaus kirkossa ja avioeroja tapahtuu joka päivä.
Vittu et mua kuvottaa tollaset ihmiset. Ei siinä siis mitään,jokanen taaplaa omalla tavalla ja jokainen on onnellinen siitä mistä nyt itsensä onnelliseksi saa,mua tollanen ei mitenkään säväytä.
Eikä siinä,miehen kuuluu hankkia perheelle elanto niin se nyt vaan on. Arvostan miehiä jotka auttavat naisiaan/vaimojaan olemalla töissä ja tuomalla leivän pöytään,kun nainen tällä välin pitää huolen kotitaloudesta. Yhteistyöl homma pelaa.
Mä olen,ja en ole ns normikansalainen. Yritän saada aikaan yhteistä hyvää ja posiitivista energiaa,toisaalta joskus taas ei kiinnosta paskaakaan mitä muilla on meneillään.
Töihin,kyllä aion mennä. Olis mulla parempaakin tekemistä varmasti,mun mielestä nyt kuuluu vaan elämään tehdäkkin jotain leipänsä eteen.näin on mulle opetettu.
Onnellisuus on olla onnellinen siitä että sä olet sellainen kun sä oot. Se että voi usein olla ns ylpeä teoistaan/itsestään.
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.