Parhaat levynkannet

Keskustelua taiteista ja luovuudesta.
ferox
OD

Re: Parhaat levynkannet

Post by ferox »

Varjo wrote:Voin joskus tarjota vielä jotain viiltävää syväanalyysia kyseisestä aiheesta, mutta nyt syömään! :razz:
Selvä, harmi ettei tällä kertaa ottanut onnistuakseen. Seuraavaa kertaa odotellessa!
 “ ferox puhuu usein asiaa omas todellisuustunnelissaan ”  — frapa
frapathea

Post by frapathea »

ferox wrote: Mutta mikä siinä valon dispersiossa on niin omaa luokkaansa?? Kuvion voi kopioida vaikkapa lukion fysiikankirjasta. Tai taivaalta; näkyvän valon spektriä kutsutaan joskus myös sateenkaareksi.
Must ko. kansi on minimalistisuudessaan ihan kohtuullisen tyylikäs.
Harold
Kameleontti

Post by Harold »

Siniaallon levyn kannet on tosi päräyttäviä, en ees musiikkiin oo suuremmin perehtyny, mutta Jussi Löfin taide on aina henkeäsalpaavaa

Siniaalto - Tallentumia

Image

Siniaalto - Kuolema

Image
hyvästi jää, et koskaan minua täällä enää nää
Varjo

Post by Varjo »

ferox wrote:
Varjo wrote:Voin joskus tarjota vielä jotain viiltävää syväanalyysia kyseisestä aiheesta, mutta nyt syömään! :razz:
Selvä, harmi ettei tällä kertaa ottanut onnistuakseen. Seuraavaa kertaa odotellessa!
Hurr, noniin. Albumin kannessa on hienoa mm. se kontrasti ja vastakkainasettelu, jonka se kaikessa yksinkertaisuudessaan, minimalistisuudessaan ja vaatimattomuudessaan tuo itse albumin musiikkia kohtaan, joka kuitenkin oli edellä aikaansa. Genrenä kun toimi monimutkainen ja massasta (ainakin jotenkin) eroava, psykedeelis- ja progressiivissävytteinen rock, jossa Pink Floyd toimi suhteellisen uniikkina esimerkkinä. Musta tausta sopii täydellisesti tuohon prismaan ja noihin spektrinväreihin, sekä levyn teemaan muutenkin. Lätyn teemanahan toimii siis ainakin ristiriidat, ahneus, ajankulku ja mielisairaudet. Mun mielestä kyseinen albumin kansi on ylevä, rohkea ja muutenkin simppeli.
Jännä taiteellinen näkemys on myös ollut jättää varsinaisista spektrinväreistä indigonsininen (http://en.wikipedia.org/wiki/Indigo), eli optisena värinä purppuransävyinen sininen, kokonaan pois. Jännää se on sikäli, että ainakin omasta mielestäni kyseessä oli erikoisin, sekä myös psykedeelisin spektrinväri. Kasviperäinen väriaine kyseessä siis. Lisäksi levyn nimi "The Dark Side of the Moon" korreloi positiivisesti levynkannen kanssa sikäli, että spektrinvärit ikään kuin alkavat pyramidin taakaa, ja pyramidin etupuolella katsoja näkee pimeän, värittömän puolen. Sen lisäksi hän kuitenkin näkee myös, mitä pyramidin toisella puolella on. Pyramidi edustakoon tässä tapauksessa kuuta.

Tulipa pitkä sepustus noinkin simppelistä kuvasta. :mrgreen: Tässäpä lisää joitakin Pink Floydin loistavista, puhuttelevista levynkansista:

The Wall (originaali, ilman tekstejä xD):
Image

The Final Cut:
Image

A Saucerful of Secrets:
Image

Ja viimeisimpänä, vaan ei vähäisimpänä, Obscured by Clouds:
Image
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Pink Floydista puhuttaes mihin jäi tää?

Image
Varjo

Post by Varjo »

Nii.. Meinasin ottaa tonkin, mutta pidin sitä itte liian mitäänsanomattomana verrattuna muihin. Hyvä levy kyllä, sitä ei käy kiistäminen, toi kansi vaan on jäänyt mulle aina vähä pimentoon.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Vai että MITÄÄNSANOMATONTA... Siinähän on jumalauta NIITTY ja LEHMÄ! Eiks ne oo aika jotainsanovia.

:D
Tanz

Post by Tanz »

Kyllä nuo kaikki Floydin kannet on aikas muikeita. Ite diggailen kovasti.
haureus
Lepakko

Post by haureus »

Image
Image
Image
Image
Image
"Ei ole parempaa tapaa välttää huumeita ja niiden haittoja kuin tietää aiheesta mahdollisimman paljon." -Sanohuumeilleei.net
ferox
OD

Post by ferox »

Varjo wrote:Nii.. Meinasin ottaa tonkin, mutta pidin sitä itte liian mitäänsanomattomana verrattuna muihin.
Tämä on minusta mielenkiintoisinta mitä olet noista levynkansista sanonut. Osaatko kertoa tarkemmin, mikä tekee Atom Heart Motherin suht yksinkertaisesta kansikuvasta mitäänsanomattoman siinä missä Obscured by Clouds ja Dark Side of the Moon ovat yksinkertaisuudessaan puhuttelevia, yleviä, rohkeita? Minä näen vain kasan pelkistettyjä, vähäpätöisiä satunnaistuotoksia, mikä johtunee siitä että niiden luonnosteluun ei ole voinut kulua paria minuuttia enempää, ja että kuva-aiheet ovat liian ilmiselvästi sellaisia, jotka saattaisivat ihan vain ensimmäisenä tulla mieleen, etenkin jos tehtävänä on kuvata jotain ja välittömästä läheisyydestä löytyy lehmä, puskia tai fysiikankirja.

Jos minulle olisi nakitettu The Wallin kansikuvan tuottaminen, olisin hyvin todennäköisesti saanut aikaan samannäköisen lopputuloksen A4:lla, kuulakärkikynällä ja viivoittimella, edellyttäen että motivaationi on nolla ja takaehtona selviytyä viidessä minuutissa nostamatta persettä tuolista.
Varjo

Post by Varjo »

ferox wrote:
Varjo wrote:Nii.. Meinasin ottaa tonkin, mutta pidin sitä itte liian mitäänsanomattomana verrattuna muihin.
Tämä on minusta mielenkiintoisinta mitä olet noista levynkansista sanonut. Osaatko kertoa tarkemmin, mikä tekee Atom Heart Motherin suht yksinkertaisesta kansikuvasta mitäänsanomattoman siinä missä Obscured by Clouds ja Dark Side of the Moon ovat yksinkertaisuudessaan puhuttelevia, yleviä, rohkeita? Minä näen vain kasan pelkistettyjä, vähäpätöisiä satunnaistuotoksia, mikä johtunee siitä että niiden luonnosteluun ei ole voinut kulua paria minuuttia enempää, ja että kuva-aiheet ovat liian ilmiselvästi sellaisia, jotka saattaisivat ihan vain ensimmäisenä tulla mieleen, etenkin jos tehtävänä on kuvata jotain ja välittömästä läheisyydestä löytyy lehmä, puskia tai fysiikankirja.

Jos minulle olisi nakitettu The Wallin kansikuvan tuottaminen, olisin hyvin todennäköisesti saanut aikaan samannäköisen lopputuloksen A4:lla, kuulakärkikynällä ja viivoittimella, edellyttäen että motivaationi on nolla ja takaehtona selviytyä viidessä minuutissa nostamatta persettä tuolista.
Jaa-a, mä löydän noista muista levynkansista enemmän sanomaa ja mun mielestä ne on muutenkin kaikessa yksinkertaisuudessaan ja abstraktisuudessaan(?) hienompi kuin lehmä niityllä. Älkää nyt toki käsittäkö väärin, mun mielestä sekin on ihan hyvä levynkansi, mut enemmän mä tykkään noista muista (:
CYKO
Kameleontti

Post by CYKO »

Image
avantGarde
Lepakko

Post by avantGarde »

Image
Pariah

Post by Pariah »

Dark side of the moon

Meni vuosia että edes tajusin kuinka hyvää musiikkia PF on. Aluksi kansi näytti ihan vaan absurdilta enkä edes yrittänyt tajuta mitä se edustaa. Mutta sitten tuli hjyyyymeet ja...

BREAK ON THROUGH THE OTHERSIDE!

Ja huomasin että olen aikaisemmin ollut pyramidin värittömällä puolella elellen mustavalkoista elämää, sitten vaikutuksen alaisena pink floyd (jota edustaa pyramidi) toimi suodattimena ja pääsin kokemaan sen värikkään puolen...
Image

Toisena Scar Symmetry holographic universe....
Image
Aika pitkälti tuollaisena näin universumin ensimmäisen egokuoleman aikana. Sininen avaruuspyörre jossa ei ole loppujenlopuksi mitään, ei minua, ei maailmaa, ei elämää, ei kuolemaa.
niiskuneiti
Psykonautti

Post by niiskuneiti »

Image

Cream - Disraeli Gears

Image

Kingston Wall III - Tri - Logy

Image

Rush - Hemispheres

Image

DJ Shadow - Entroducing

Image

Iggy Pop - Heroin Hates You
"Elämä on sitä että opettelee ymmärtämään, millainen olen, ja erottamaan sen, millaisia muut on, sekä ymmärtämään ettei muut koskaan tuu ymmärtämään mua. ja sitä pitää ymmärtää loputtomiin"
Dent0n
Karvakuono

Post by Dent0n »

Image
"Tänään sinun on voitettava eilinen itsesi."
Vesseli
Karvakuono

Post by Vesseli »

The Incredible String Band: The 5000 Spirits Or The Layers Of The Onion

Tylsä levy, mutta maailman hienoin kansi:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_5000_S ... _the_Onion
Jenkem

Post by Jenkem »

Elektroninen velho.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Ja vielä vinyyliversiona? Onko oma? huih. :hat:
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Image
Hekkis
Psykonautti

Post by Hekkis »

Hei! Älkää haukkuko Dark Side of The Moonin kansikuvaa! Mulla on tatuoituna se tohon oikeeseen jalkaan eikä se lähde pois pesemällä :D

No ei vaiskaan, emmä niin herkästi itteeni ota muiden mielipiteistä. En tiiä onko tolla mitään syvempää merkitystä olemassa. Vaikka Floydin koko tuotantohan vilisee ties mitä kaikkea filosofiaa. Varmaan herroilta onkin tiedusteltu useaankin otteeseen noista mutta tuskin ovat koskaan mitään lopullista vastausta antaneet. Ehkä toi meinaa just tollasta sisäsyntyistä linssiä minkä takaa me tarkastellaan maailmankaikkeutta. Päihteillä tai ilman. Ehkä noi levyn aiheet: raha, aika, kuolema, mielenterveys ym. näyttäytyy joillekkin tollasina sateenkaarina ja joillekin tylsänä viivana mikä tossa vasemmalla puolella on. Ja päivästä sekä olotilasta riippuen. Ehkä kumpikaan ei ole sen totuudenmukaisempi kuvaus maailmasta, jos ton tarkotus on vaa jotenki tyhjentää meidät käsityksistä millainen kaikkeus on. There`s no dark side of the moon really. In matter of fact it`s all dark!(joka on toki käsitys sekin)

Tai sitten toi ei tarkota mitään, "höhöö tehdäänpäs tälläne hassunhauska kuva mikä saa jengin kyselee mitä se tarkottaa".

Kuka tietää. Ehkä toi kolmio on Syd.

Edit: Hassua että vaikka toi ei tarkottas mitää, ni silti sen tarkotuksena voi olla herättää kysymyksiä ihmisessä. Jengi on käynyt yli kolmannesvuosisadan keskustelua siitä mitäköhän toi vois tarkottaa. :)
Mua ei tuu sekottaa heikkikseen. Vaihdan nikin heti kun jaksan selvittää miten se tehdään.
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Hekkis wrote:Tai sitten toi ei tarkota mitään, "höhöö tehdäänpäs tälläne hassunhauska kuva mikä saa jengin kyselee mitä se tarkottaa".
Veikkaan tätä.

Komea kansi ja komea levy kaikinpuolin on.
ferox
OD

Post by ferox »

Hekkis wrote:Hei! Älkää haukkuko Dark Side of The Moonin kansikuvaa! Mulla on tatuoituna se tohon oikeeseen jalkaan eikä se lähde pois pesemällä :D

No ei vaiskaan, emmä niin herkästi itteeni ota muiden mielipiteistä. En tiiä onko tolla mitään syvempää merkitystä olemassa. Vaikka Floydin koko tuotantohan vilisee ties mitä kaikkea filosofiaa. Varmaan herroilta onkin tiedusteltu useaankin otteeseen noista mutta tuskin ovat koskaan mitään lopullista vastausta antaneet.
Täh. Se on prisma, jossa tapahtuu näkyvän valon dispersio.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dispersion_(optics)
frapathea

Post by frapathea »

ferox wrote:
Hekkis wrote:Hei! Älkää haukkuko Dark Side of The Moonin kansikuvaa! Mulla on tatuoituna se tohon oikeeseen jalkaan eikä se lähde pois pesemällä :D

No ei vaiskaan, emmä niin herkästi itteeni ota muiden mielipiteistä. En tiiä onko tolla mitään syvempää merkitystä olemassa. Vaikka Floydin koko tuotantohan vilisee ties mitä kaikkea filosofiaa. Varmaan herroilta onkin tiedusteltu useaankin otteeseen noista mutta tuskin ovat koskaan mitään lopullista vastausta antaneet.
Täh. Se on prisma, jossa tapahtuu näkyvän valon dispersio.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dispersion_(optics)
Joka taasen symboloinee toisille juttuja, joo joo.
Hekkis
Psykonautti

Post by Hekkis »

Juu kyllä tiedän mikä on dispersio. Kiitos vain.
Mua ei tuu sekottaa heikkikseen. Vaihdan nikin heti kun jaksan selvittää miten se tehdään.
ferox
OD

Post by ferox »

frapathea wrote:Joka taasen symboloinee toisille juttuja, joo joo.
Kerro lisää..?
Hekkis wrote:Juu kyllä tiedän mikä on dispersio. Kiitos vain.
No siinä on tiivistettyna sun edellinen postaus.
Hekkis
Psykonautti

Post by Hekkis »

En puhunut pelkästään kuvasta, vaan Kansikuvasta. Siis että mikä on sen merkitys levynkantena. Eli silleen että toi kuva ei olis niinku irrallaan noista levyn biiseistä, teksteistä tai bändistä.

Yhtälailla tiedän että Atomheart Motherin kannessa on Niitty ja Lehmä. Silti se herättää sisälläni kaikenlaisia kysymyksiä, enkä vain päädy toteamaan että: okei, niitty ja lehmä!

On myös paljon veikkailtu, että noi kuvat ei olis millään tavalla merkitseviä albumin sisällön tai muunkaan kannalta. Mutta sehän tässä hullua onkin :D

Mun mielestä ainakaan tärkeintä ei oo välttämättä levynkannessa se että joku kuva on hienosti piirretty tai kaunis. Eihän tossa varmaan oo kauheesti vaivaa nähty, mutta pitäisikö olla?

Edit: Voi myös olla että mulla on pakkomielle vääntää noista PF:n kansista tollane sateenkaari vaikka yhtähyvin voisin tyytyä tohon tylsään viivaan ja asia olis sitä myöten selvä.

Edit2: Hmm, Sateenkaarimerkitys, vois tehä jonku pakkoproge-biisin tosta :)
frapathea

Post by frapathea »

ferox wrote:
frapathea wrote:Joka taasen symboloinee toisille juttuja, joo joo.
Kerro lisää..?

Image

Siis toi on vuohen pää
Hekkis
Psykonautti

Post by Hekkis »

The Prodigy - Music For The Jilted Generation

Tää ei oo varsinaisesti kansikuva mut siel cd:n kansilehtiös on tälläne kuva josta ite diggaan, en tiiä mihin sijottuu lp:n tapaukses
Mammuth
Karvakuono

Post by Mammuth »

Image
Warning
When Dusk Breathes It's Last Breath