Valokuvaus ja digitaalinen kuvataide

Keskustelua taiteista ja luovuudesta.
Uniyano
Psykonautti

Valokuvaus ja digitaalinen kuvataide

Post by Uniyano »

Lähetin äskön nykyisen sigini ja avani Submit yer art! ketjuun ja jälkeenpäin tuumasin, ettei lähettämäni kuvat oikein sopineet siihen ketjuun, se kun on värittynyt enimmäkseen perinteisillä taiteilla.
Itse harrastan kuitenkin pääasiassa digitaalista kuvataidetta ja ajattelin luomisentuskissani, että voisi olla mukavaa tehdä sille oma ketjunsa, vaikka joidenkin mielestä se voi olla vaultin arvokkaan tilan hukkaamista.
Eli ideana olis, että tänne voi postata kaikkea valokuvista forum sigeihin ja 3d grafiikkaan mitä on ite väkerelly ja muut voi sitten arvostella niitä.
Otan tehtäväkseni aloittaa ensimmäisenä ja toivon, että vaultista löytyy muitakin osanottajia, tiedän kuitenkin, että täällä on ainakin muutamia jotka tätä kyseistä alaa harrastavat :)

Saanen ylpeänä esittää:
Ensimmäinen Valokuvat ja muu digitaalinen media ketjun valokuva...
Sammale
Image
Last edited by Uniyano on Sun 06 Nov 2011, 16:59, edited 1 time in total.
Image
King Ink
LD50

Re: Valokuvaus ja digitaalinen kuvataide

Post by King Ink »

Joo, hyvä idea. Laitan ite jotain kunhan joudan.
maikkum

Post by maikkum »

Hmm kameraa ei ole ollut päälle vuoteen käytössä, ja erottuani en oo tajunnut ottaa vanhoja duuneja ees talteen :C No tässä nyt muutama uusi väkerrys!
frapathea

Post by frapathea »

Hmm.. Seepia näyttää musta kyllä tosi harvoin hyvältä tehokeinolta... Mutta tossa hirttokuvassa se TOIMII.

Omii, oon saattanu joitain postata aiemmin mut menkööt:

Image

Kuvamanipulaatioo, uuden tylisuunnan kokeiluu (ja ihmetelijöille, joo, oon käyttäny täs muutakin kuin yhtä säädintä, täs on lukemattomii layereit ja hienosäätöi ja lopputulos on tarkkaan harkitun muovinen, tohon ku saa olla aina puolustautumassa tän kanssa.. >:/)

Image

Lymykonna röögil! :mrgreen:

Image

Elokuist aamutaivast!

Image

Omakuva.

Image

Tääkin on omakuva, tai sillai,, et oon ite kuvannu ja kuvassa, vaikkei sillai kuvastakaan mua samal taval ku ylemp..
Uniyano
Psykonautti

Post by Uniyano »

Jes! Vähän hienoa, että ihmiset innostu tästä! Epäilin aika vahvastikin tätä ideaa jälkeenpäin, mut tosi mahtavaa, että ootte lähettäny kuvianne.
frapathea wrote:Hmm.. Seepia näyttää musta kyllä tosi harvoin hyvältä tehokeinolta... Mutta tossa hirttokuvassa se TOIMII.
Musta taas seepialla saa luotua helposti ajattomuuden tunteen kuvaan, kuten tuossa maikkumin koira kuvassa on.
Tossa koira kuvassa tosin vaikuttaa paljon myös koiran jo "ajaton" katse. Tuo on minusta muuten hieno kuva ja siitä sais pienillä säädöillä photarissa vielä hienomman.
Esim. Filter valikosta -> Render -> Lightning effects -> Soft omni, tuota käytän itse todella paljon, koska sillä saa mielestäni tehtyä kuvasta elegantimman.
Tietenkin riippuu käsittelemättömästä kuvasta, sen sisällöstä ja siitä mitä kuvalla halutaan tuoda esiin, mutta tohon sun kuvaan toi vois sopia tosi hyvin.

Naposen kuvaankin tekisin itse vielä pientä hieno säätöä ja olisi hienoa nähdä toi kuva värillisenäkin.

Frapathea on todella suloinen! Miten herkän näköiset huulet.. Tosi kauniit huulet ja silmät ja muutenkin, mut eniten noi huulet.. :)
Omakuviis keksii helposti semmosen tarinan, et kamera on kuvannu itekseen tota huonetta tai joku on kuvannu sua kun sä oot ollu eläimellisessä psykoosissa..
Sitten ekassa kuvassa pomppaat siihen kameran eteen ja olet ":OO.. Mikä toi on?"
Ja tokassa teet pianolle saman, oot jotenkin tosi apinamaisesti siinä ja varovaisesti kokeilet painaa pianoa ja katsot mitä tapahtuu, sit seuraavassa kuvassa juoksisit pakoon :D

Muutenkin ihan hienoja kuvia teillä kaikilla :)
Image
maikkum

Post by maikkum »

Joo toi koirakuva onki (mjiustaakseni) käsitelty tällä macin omalla peruspaskalla :p Ei ollut tossa vaiheessa vielä photaria koneella, mut ny sai taas onneks koulusta kun ammattiaineet alko!
Hanky
Apteekki

Post by Hanky »

Mä tykkään valokuvata tosipaljon, mutmut vast harjottelen silleen
Piti ostaa oma järkkäri mut tuliki sit rahat tuhlattuu johonkii ihan muuhun...
mut kyl mä aijon ostaa viel sen järkkärin et pääsis kuvailee kunnon kuvii...
Nyt on käytös äitin puolijärkkäri Canonin PowerShot SX200 IS
Last edited by Hanky on Sun 06 Nov 2011, 23:54, edited 1 time in total.
Uniyano
Psykonautti

Post by Uniyano »

Whau! Tosi makee! Tohonkin sopis todella hyvin toi valaistus efekti mistä puhuin aiemmin ja mikä tuolta ylhäältä mun kuvasta löyyy.
Minäkin harjoittelen vielä :)

Jatkan samalla tyylillä kun aiemmin:
Sieni
Image

P.S Naponen, mullakaan ei onnistunu toi kuvan uppaaminen vaultin palvelimelle, anto saman virheilmotuksen kun sulla :/
Image
Hanky
Apteekki

Post by Hanky »

wir2ox wrote:Whau! Tosi makee! Tohonkin sopis todella hyvin toi valaistus efekti mistä puhuin aiemmin ja mikä tuolta ylhäältä mun kuvasta löyyy.
Kiitti=)
Toi on vielä muokkaamaton versio, en oo viel kerinny ees muokkailee suurempaa osaa miun kuvia :D
niin kauheesti kuvia oottamassa että muokkailisin, joten aattelin laittaa ekaks muokattoman version ja sit muokatun version myöhemmin. hiiih : )

Ja mullaki se on sanon tota samaa virhesanomaa ku oon jotain omia kuvia laittan tonne omakuva topiccii mut oon onnistun silti laittaa liitteenä ku muokkailee vähä oikeesee muotoo kuvaa ja jotain ihme juttua, en osaa selittää :mrgreen:
Uniyano
Psykonautti

Post by Uniyano »

hankyy wrote:
wir2ox wrote:Whau! Tosi makee! Tohonkin sopis todella hyvin toi valaistus efekti mistä puhuin aiemmin ja mikä tuolta ylhäältä mun kuvasta löyyy.
Kiitti=)
Toi on vielä muokkaamaton versio, en oo viel kerinny ees muokkailee suurempaa osaa miun kuvia :D
niin kauheesti kuvia oottamassa että muokkailisin, joten aattelin laittaa ekaks muokattoman version ja sit muokatun version myöhemmin. hiiih : )

Ja mullaki se on sanon tota samaa virhesanomaa ku oon jotain omia kuvia laittan tonne omakuva topiccii mut oon onnistun silti laittaa liitteenä ku muokkailee vähä oikeesee muotoo kuvaa ja jotain ihme juttua, en osaa selittää :mrgreen:
Joo voi olla, että vaultissa on joku rajoitus kuvien koolle, varmaan säännöistä tai jostain muualta löytyisikin tuo sallittu kuvakoko, mut en oo ite niitä jaksanu niin tarkkaan lukea :)
Image
Hanky
Apteekki

Post by Hanky »

Sienillä jatketaan :mrgreen: tääki muokaton
Uniyano
Psykonautti

Post by Uniyano »

Tosi kaunis ja tosi hyvin tarkennettu! Käytitkö ihan manuaalitarkennusta? Jos niin, niin taitava oot, ite ku en osaa yhtään MF:ää käyttää :S
Asetukset tuntuis muutenkin olevan kohillaan kamerassas, ainakin tota kuvaa ottaessa, todella miellyttävä värikylläisyys.
(Musta tuntuu, että tästä tulee pitkältikin Valokuvaus ketju, pitäskö ketjun nimi muuttaa siis? Mitä mieltä ootte?)
Image
Mushru
Moderator

Post by Mushru »

wir2ox wrote:(Musta tuntuu, että tästä tulee pitkältikin Valokuvaus ketju, pitäskö ketjun nimi muuttaa siis? Mitä mieltä ootte?)
Emt joku valokuvaus-topikki tai jotai.. on toikin mun mielest ihan hyvä otsikko mikä nyt on.. tai sit keksii jonki tosi omaperäsen otsikoinnin,hehöh.

Hienoi kuvii kyl l,taitaa tää topikki siks olla jees ku aika paljo o jengii jotka valokuvaa,kiva tsiigailla sit muiden elämän taltiointeja..

Itekki vois pistää jotai jahka vaa jaksaa..
. . . (--) °
Uniyano
Psykonautti

Post by Uniyano »

Mushru wrote:
wir2ox wrote:(Musta tuntuu, että tästä tulee pitkältikin Valokuvaus ketju, pitäskö ketjun nimi muuttaa siis? Mitä mieltä ootte?)
Emt joku valokuvaus-topikki tai jotai.. on toikin mun mielest ihan hyvä otsikko mikä nyt on.. tai sit keksii jonki tosi omaperäsen otsikoinnin,hehöh.

Hienoi kuvii kyl l,taitaa tää topikki siks olla jees ku aika paljo o jengii jotka valokuvaa,kiva tsiigailla sit muiden elämän taltiointeja..

Itekki vois pistää jotai jahka vaa jaksaa..
Jep.. Tää otsikko kuulostaa musta tosi hyvältä, mut lähinnä mietin sitä, että täällä ei varmaan älyttömästi oo esim. Graafisii suunnittelioita, kun taas valokuvaajia varmasti piisaa.
Ja alunperin ajattelin, että digitaalinen kuvataide sisällöittäis esim. nettisivujen ulkoasun, 3d grafiikan, forum sigin jne.
Mut oikeastaan tarkemmin ajateltuna digitaalinen kuvataide on kai lähinnä kuvamanipulaatiota, valokuvausta ja siihen liittyvää 3d grafiikkaa ja piirtoa.
Sekotin siis kai kuvataiteen ja kuvamedian keskenään. Joten ehkä tää on toistaiseksi hyvä otsikko.
Jos jollakin on erilainen mielipide tai parempi käsitys näistä käsitteistä, niin antaa kuulua vaan.
Image
tsundere
Lepakko

Post by tsundere »

no voisinhan mäkin tässä aikani kuluksi laittaa muutaman kuvan tänne.
kuvat muokkaamattomia ja kokoa pienennetty radikaalisti:
DSC_0418.jpg
DSC_0316.jpg
DSC_0435.jpg
vastatkaa vihaan rakkaudella
psycoma
Lepakko

Post by psycoma »

tsunderen vika kuva lämmitti aika isosti mun mieltä!

kaivoin vähän tuolta arkistojen kätköstä vuosien takaa kuvia, napsittu jollai pokkareilla tai millä tahansa muulla mikä o kädessä ollu ja käsitelty tai ei.
psycoma
Lepakko

Post by psycoma »

lizää.
Hanky
Apteekki

Post by Hanky »

wir2ox wrote:Tosi kaunis ja tosi hyvin tarkennettu! Käytitkö ihan manuaalitarkennusta? Jos niin, niin taitava oot, ite ku en osaa yhtään MF:ää käyttää :S
Asetukset tuntuis muutenkin olevan kohillaan kamerassas, ainakin tota kuvaa ottaessa, todella miellyttävä värikylläisyys.
Hei tekemäl oppii! : ) Välil en tykkää yhtää tosta puoljärkkäristä ja välil taas rakastan tota <3 tol saa kyl tosi tarkkoi kuvii otettuu ja tos on kivat ja hyvät asetukset..

Taidankin huomenna valokuvailemaan kaunista syksyä 8)

mut kesältä muutama lisää
Uniyano
Psykonautti

Post by Uniyano »

Herranjumala tsundare miten hienoja, etenkin tuo hepokatti! Ja mikä laatu! Mahtaa olla vähän laadukkaammat vehkeet sulla kun mun 300e järkkärit >.<
Ja psycoman ja hankyn kukkakuvat todella kauniita! Täällähän on paljon ihan ammattitaitoisia kuvaajia :)
Image
King Ink
LD50

Post by King Ink »

Tässä jotain mitä on tullu kuvailtua.
frapathea

Post by frapathea »

wir2ox wrote:Jes! Vähän hienoa, että ihmiset innostu tästä! Epäilin aika vahvastikin tätä ideaa jälkeenpäin, mut tosi mahtavaa, että ootte lähettäny kuvianne.
frapathea wrote:Hmm.. Seepia näyttää musta kyllä tosi harvoin hyvältä tehokeinolta... Mutta tossa hirttokuvassa se TOIMII.
Musta taas seepialla saa luotua helposti ajattomuuden tunteen kuvaan, kuten tuossa maikkumin koira kuvassa on.
Musta se on mustavalkoisuuden tapaan yleensä jotenki liian helpon tuntuinen ratkaisu, mut vaan vähän tökerömmän näköisenä... Mut niinhän sä sanoitkin, saa helposti luotua. Mua harmittaa vaan tosi usein, ku näkee kuvia, joista tulee sellainen fiilis, että olispa taas toiminu vaan niin vitusti paremmin värillisenä, mut artisti on kalahtanu helpon taidekuva-harmaasävyn/seepian ansaan ja... Blaah...

Nää kyseiset vaihtoehdot tuntuu usein niin ylikäytetyltä, mut toisaalt sit tuntuu ekstrahyvältä aina kun näkee erityisen onnistuneita mustavalkosii tai seepiasävyisiä kuvia, kuten just toi hirttokuva ja sit Aesma oli postannu Submit yer art -ketjuun muistaakseni vastikään jonkun aivan törkeen tyylikkään mustavalkokuvan... Noi tuntuu toimivimmilt usein silloin, kun kuvan keskeisenä ideana on leikkiä valon ja varjon, tummien ja vaaleiden alueiden voimakkailla kontrasteilla ja teräväpiirtoisilla ääriviivoilla... Mut en todellakaan kuulu siihen koulukuntaan, jonka silmissä mikä tahansa muuttuu taiteeks väriskaalan karsimisella... :/ Arvostan taiteessa muutenki hitosti sitä, että voin kokee siit elävästi vaivannäön ja sellasen innon ja palon, joka on vaatinu äärimmäist keskittymist ja tinkimättömyyttä visiosta. <3

maikkum wrote:Ei ollut tossa vaiheessa vielä photaria koneella, mut ny sai taas onneks koulusta kun ammattiaineet alko!
Et oo kuullu warettamisesta? :D

Mitä opiskelet?

Näistäki oon varmaan ainaki osan joskus ehkä postannu tänne mut antaa ny mennä eivoi muist.. ......

Image

Image

Image
Uniyano
Psykonautti

Post by Uniyano »

Toi vika kuva on tosi hieno vaik aikasemmin kun oon sen nähny sun deviantissa en oo nähny siinä mitään hienoa :)
Hyvät värit :P

Nii ja King Inkinkin otokset on hyviä, ensimmäinen kuva on aika "suomalainen", tuo kuinka vedenpintaan heijastuu horisontti=yksinkertaisesti kaunista :)
Hyvä otos.
Image
Feya
OD

Post by Feya »

Mäkin oon harrastellut valokuvausta. Kuvani eivät ole hääppöisiä, mutta niiden ottaminen on kyllä todella antoisaa puuhaa.

Varusteina on Canon EOS 500D ja kaksi objektiivia.

Image

Image

Image

Image
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Feya
Tos tuoli kuvassa on tosi siisti fiilis, tai tosi slumminen ja oikeastaan likainen. Se jotenkin pysäyttää tietyllä tapaa, ja sen huomaa. Tykkäsin tosi paljon.
frapathea

Post by frapathea »

Feya! Meikä tykkää!
psycoma
Lepakko

Post by psycoma »

italia
psycoma
Lepakko

Post by psycoma »

pari lisää reissusta
zerk

Post by zerk »

^ Kuten aikaisemmin jo kerroin, diggaan tosi paljon noista kuvista.
Hanky
Apteekki

Post by Hanky »

psycoma vau! tykkään hirmuisesti!
naposen kynttiläst tuli lämmin ja rauhallinen fiilis. teki miel laittaa hurjjasti kynttilöitä palamaan.
tykkäsin kans tosta feyan tuoli kuvasta, sai kylmät väreet selkää. jotain karmivan tuntuista.
äääää tääl on niin paljon hienoja kuvia. jospa täs kattelis omia albumeita ja jotain ja lisäisi jos löytyis jotain kivoja..
frapathea

Post by frapathea »

Image