Pohditaan jotain tosi syvällistä

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
haureus
Lepakko

Pohditaan jotain tosi syvällistä

Post by haureus »

Täällä me keräännytään pohtimaan syvällisiä pohdintoja ja ollaan anti-pinnallisia. Spekuloidaan, jaetaan ja kasataan metafyysista älykkyyttä ja absurdia valaistumista pitkin ja poikin. Vaikka me ollaan viksui, täällä me ei kuitenkaan vaan olla, vaan me ajatellaan. Täällä me ollaan syvällä sisällä itsessämme.

Jos tieto on tuskaa ja valaistuminen on tiedon korkein taso, ovatko valaistuneet masokisteja?

Kuvan kala liittyy aiheeseen: se on niin syvältä, että sen täytyy olla syvällinen - se on myös valaistunut. Se on niin valaistu, että sillä varmaan olisi jaettavaksi joitakin valaistuneita syvällisyyksiä meille pinnalla oleville pinnallisille pinnaajille. Onkohan sillä valaistusopasta?

Image
"Ei ole parempaa tapaa välttää huumeita ja niiden haittoja kuin tietää aiheesta mahdollisimman paljon." -Sanohuumeilleei.net
King Ink
LD50

Re: Pohditaan jotain tosi syvällistä

Post by King Ink »

Onko tieto oikeesti tuskaa?
niksu
Psykonautti

Post by niksu »

^ tieto sinänsä usein poista tuskaa. on hyvä tietää, mitä voi syödä, voiko kuumaan silitysrautaan koskea jne.. tarkoititko, että "tieto lisää tuskaa?". kyllä varmaan joiltain osin, jos omistaa omantunnon ja on kykenevä empatiaan. tiedon tuoma vastuu on mielestäni merkittävämpi, ja sillähän se tuska poistuu, kun tekee asian eteen jotain, mitä tyhmempi ei olis ymmärtänyt tehdä. kyl silti varmaan onnellisimmat ihmiset ovat aika tietämättömiä (tietoisesti? ei aina tarvii lukee ilmaston tilasta ja lapsikaupasta) maailman epäkohdista. silti mä itse olisin tiedostova ja viisas, paljon mieluummin, kuin putkikatseinen salkkari-sankari. molemmissa on puolensa ja aikansa. liika stressaaminen/tietäminen tekee katkeraksi ja vihaiseksi.

:)

otin tuossa 2 vko:a sitten tutkimuskemikaaleja. ilmeisesi joitain velhoja. siinä meni varmasti reilu 6h, että alkoi toimimaan (tosin ajan käsitys ei ollut aivan balanssissa ja plus että vauhdit oli vasta poistumassa kehosta). lauantai-iltana otin 2 kpl ja maanantai päivällä piti "pakko-nukuttaa" itsensä, koska olo alkoi jo kyllästyttämään. todella vahvoja ja shamanistisia "lappuja". joitain tutkareita. vannoutuneena sienimiehenä suhtauduin varauksella tutkimuskemikaali -nimiseen huumeeseen. ja mitä vielä, yksikään "keinotekoinen" deeli ei ole vienyt yhtä syvälle "sienimaaimaan". olin valmistautunut LSD:n kopioon, mutta kai se on niin, että -60 luvulla toi LSD oli aika jyrkkää tavaraa (minusta se on lähinnä visuaali), mutta 50 vuoden jälkeen tarvitaan vahvemmat aineet. tosi sienimäistä menoa oli kyllä. revontulet löi kämpän katossa ja taas (pitkästä aikaan) oltiin perimmäisten kysymysten äärellä; kuinka täällä on selvitty, iän alusta asti? se on vaatinut aika saumatonta yhteisöä. silloin ei velkoja ulkoistettu kolmansille osapuolille jne... palautti kyl mieleen sellaisia asioita, mitkä oli päässyt jo unohtumaan. hyvin täällä on pärjätty, vaikka maat on 3/4 osaa vuodesta jään ja lumen peitossa, pakkasta jne. nämä leveyspiirit ei ole kovin helpot selvitä. vaatinut koko yhteisön tuen, että vuosisadasta toiseen on ollut suvun/tilan/kylän jatkajia.

nykyään tämä "yhteisöllisyys" on ja inhimillisyys on poissa/vähentynyt. jos ennen ei tullut satoa, niin sitten lainattiin muilta. nykyään kaikki (esim. sähkölaskut) menevät perintätoimistoille, kun vielä 10 v sitten asioista pystyi sopimaan; tyyliin saan en vko:lla rahaa, sopiiko, että maksan sitten laskun. oikein ärsytti, kun kaverilla oli pari pvää nettimaksu myöhässä. se soitti sinne puhelinlafkalle, selitti tilanteen, ensi vko:lla voipi maksaa, mut ei. sen työntekijän oli kuulemma aivan pakko katkaista netti-yhteus (+50e lisää kytkentämaksua toimeentulotuki henkilölle. se on paljon, jos sen vähentää 420 e:sta/perusosasta).

Selkeästi on havaittavissa arvojen ja yleisen ilmapiirin kovenemista. inhimillisyys on katoava luonnonvara. ja köyhäthän ne on ekana maksamassa, kun tehdään leikkauksia ja supistuksia. en yhtään ihmettele, jos jengi putoo yhteiskunnan kelkasta, tavoittamattomiin, kun kaikki pyörii niin sokeasti rahan ympärillä. Kaikki voivat pestä kätensä, silti kaikki tietää, kuinka ne eteisen lenkkarit on tehty; lapsityövoimalla, verellä ja kyynelillä.

enemmän pitäis pitää kaverista huolto. aivan varmasti lapset vaistoavat tämän kyynisen ilmapiirin. aika lohduttomat tulevaisuudennäkymät. edes vanhuksista ei pidetä tarpeeksi hyvää huolta, vaikka jokainen meistä on potentiaalinen vanhus. se on meillä edessä. jotain tarvis tehä. kollektiiviseen piilotajuntaan heijastuu tämä sairas yhteiskunta. päällepäin kaikki on ihan hyvin ja pisa-tutkimuksista tulee kiitettävää. samaan aikaan aikuiset vievät lapsensa 1 vuotiaana hoitoon (ja toki kaikki lomat jne). eihän työura saa vaarantua. putkessa mennään ja kovaa. toivottavasti joitain ajatuksia herää, sitten kun on itse vanhus. toinen on tämä maapallon luonnonvarojen silmitön yksipuolinen hyväksikäyttö/tuhoaminen. kaikki tietää, kuinka siinä tulee käymään, eikä kukaan (ok, pieni osa) tee mitään. hieman skitsofreeninen tilanne. mistä lie 1800 -luvulta peräisin ajatusmalli, että luonto on ehtymätön vara. sit vielä tänä päivänä ollaan huolissaan, jos tuottavuuden kasvu hidastuu (siis tuotetaan edelleen voittoa, mutta ei niin paljoa, kuin aikaisemmin). ei tarvitse olle taloustieteen nobelisti,ymmärtääkseen, että tuo yhtälö tuli täyteen jo -70 luvulla.

...mut mä jatkan tätä 2010 -analyysiä vähän myöhemmin. Nyt on tapaaminen tietäjän kanssa. Aina sillä on jotain uutta kerrottavaa, huonomuistinen kun olen. Valmiiksi en tule koskaan. Sehän se oliskin.. Olen valmis! Valaistunut, heh. Sekin vielä. Valopää. Eiköhän tässä olla nöyriä oppilaita, hautaan asti. Thank You.. c-ya-later
haureus
Lepakko

Post by haureus »

Niin toisaalta esimerkiksi ravinnon suhteen on saatavilla monenlaista tietoa. Esimerkiksi jossain vaiheessa havaittiin, että kyrsän grillaaminen aiheuttaa karsinogeenejä siihen lihamutkaan. Onko tuskallista syödä makkaraa, kun tiedostaa, että siihen on kärvennetty karsinogeenejä?

Olen kohdannut psykedeelien ja luonnon yhdistelmällä monesti kuvailemasi kaltaisia ajatuksia olemisesta. Sitä vain pyörittelee metsässä päätään sinne tänne ja ihmettelee, että tässäkin kohtaa voisi asua. Joku voisi rakentaa keskelle metsää jonkinlaisen asumuksen ja yrittää uhmata luontoa. Vielä karumpaa on aina tajuta, että joku on jossain vaiheessa joutunut tekemään niin. Joskus on ollut luolamiehiä ja Jusseja kuokkineen luonnonolosuhteiden kiusattavana. Joskus olemassaolon ylläpitäminen on ollut paljon masokistisempaa kuin nyt. Nykyään käännetään vain patteria isommalle, jos on kylmä.

Siinä mielessä on kyllä hienoa seisoa tällä pallolla, että voi ihmetellä sen menoa, ilman että voi varmasti tietää minne se menee. Ihminen syöksee itsensä tuhoon? Niin, ehkä, ehkä ei. Ei kukaan tiedä varmasti mihin me tai meidän maailma menee. Kukaan ei osaa sanoa, miten tulevaisuudessa tulee tapahtumaan ihmiskunnalle. Mitä vielä, eihän me edes osata ennustaa omia kohtaloitamme.

Käsitys ajasta ja olemassaolosta yhdessä ruumiissa on kauhistuttavaa tietoisuuden kannalta.
"Ei ole parempaa tapaa välttää huumeita ja niiden haittoja kuin tietää aiheesta mahdollisimman paljon." -Sanohuumeilleei.net
tRip
Moderator

Post by tRip »

.. .

Kun huomaa joka päivä oivaltavansa jotain uutta.. ei sen suurempaa.
Mutta olla tässä hetkessä läsnä, ilman pakon sanelemia puolitotuuksia, jotka eivät mahdu samaan linkoon 'sen mitä tunnen, mutten osaa määreillä kuvailla' kanssa.

Hullun lääkityksellä, tsypreksalla.. tavallaan.
Vie se toki skitsot, mut freenisyys jää.. joka välillä maanisuutenakin ilmenee.
Mut kait mä loppupeleis vitun masentunu ameeba oon, iloinen siitä et tiedän miten tavotella onnellista elämää.

Aina ei jaksa.. eikä aina tarvi jaksaa, jossei jaksa.. siks on ystävät.
ja tää intanät.
fukit.

Asenne ennenkaikkea.
Kuunnellu suomiräbää.. mä oon ikäänkuin sen kasvatti.. mitä tulee niihin luukkuihin ja siihen elämän-laiffiin.

Hatsiki alkanu hyytyyn hifistelyyn.

Must tuntuu et vaik nistin-leima tulee oleen ain' ja ainiaan, ni kyl mä jaksan taas pikkuhiljaa hymyillä ja vääntää läppää tälle elämälle.. elämäntyylistä en tiedä muutaku et, ne on niin nähty ne perusnistin tarpeet, mä tiedän ne jo.

Kuhan en kompastu taas omiin lankoihini..
Kyl se elämä aina selättää tän puupään..
Lahopäänkin.. jos sen saa siihen vain itse uskomaan.

Kaikkee hyvää (niiQ aina)
meille kaikille
elämä jatku..

-trip

b t w.. Mä uskon et karmaöwärit tääl tulee läsähtään viel niskaan..
..ja et maailmaa ei voi muuttaa, mut itteesä voi.

..aikalailla Jontilta lainattui.

Puolitotuuksien rihmastoisissa harhoissa.. Valkoisissa taloissa, ja pehmeiden seinien sisässä. Ametistiluolissa ja saletisti kuosissa. Niinku aina. Niinkauan ku ei tuu tapahtuun, sitä ei tuu myöskään tapahtuun.. .
Keep it unreal.

Vaultti.net - coming soon..
tRip
Moderator

Post by tRip »

haureus wrote:keräännytään pohtimaan syvällisiä pohdintoja ja ollaan anti-pinnallisia. Spekuloidaan, jaetaan ja kasataan metafyysista älykkyyttä ja absurdia valaistumista pitkin ja poikin. Vaikka me ollaan viksui, täällä me ei kuitenkaan vaan olla, vaan me ajatellaan. Täällä me ollaan syvällä sisällä itsessämme.
...Syvällä diipeis, jossain järjettömien onkalois, ihminen jumalan loi..
ehkä käsittääkseen äärettömän.. kuution muotoisen pikselin, pikselisfäärien sisään ja zipflipBIOS. mut sit ihminen havitteli viel vaan lisää dataa, pakkas pikselei, kunnes pikselit alko pirstaloituun.. ihminen yritti niit kasaa viel bongiin, mut komeros ei sen jälkeen o paistanu aurinko.
. .ja sit big bang. tai jotain sinnepäin.

Ihminen jotenkin luulee kuvittelevansa olevansa.. . . keskipiste maa ilman..
siin on vaan se pienenpieni väli.. erotus..
Ihminen on karannu luonnosta, urbaaneihin tutkariviidakoihin
.. Uhkakuva kaikkialla, glitterinkiilto silmissä, 'tästähän saa otsikon!'

Mihin ihminen järjen uskostään unohti, vai uskoko järjen unhoitti.?.

Kuuhun kasautuvat ajatukset luo kollektiivist' magneettikehää revontuli-spektreil ja kaikil luupeilla ja äksillä.. muttereilla ja telareilla.

tsypreksa vie turhan vaiheilun..
Skitsot se kans vie, mut freenisyyden jättää.. dna.. mun oma perimä saastuu lääkehuuruiseen kollektiiviseen valitettavaan.. koukust koukkuun, koukus koukkuun.

Mut se et miten säilyttää tunteen sydämessä... ..
... .. eikä liikaa ala mielessä järkeillä tunneflippereitä feattaamassa keloja..
..kelois menee solmuun, ja hapetus alkaa olla ainut keino tukahduttaa maaninen tuhahdus. Skitsofreeninen katsaus. Mielikuvien purkaus. Status delicaeacae.

Miksen osaa rauhottuu niinkun muut.. miks oon niin kroonises hukas..
... välil ihmettelen iteki, miten must on tullu tällanen ajatuksen harha, mielikuvieni kanssa eri karmaa. Sama karma? en o ihan varma.

Kuin diippeis sitä on käytävä, ennenkun käytävä näyttää niin pelottavan loputtomalta kolkolta tunnelilta, mis spigui lojuu aina sun vieres vasemmalla.. sama nisti ku aina keräämäs itteleen nitkuisia, sielun riuduttamia jämiä..
ja sekakäyttö-hippi moralisoi savunpoistoluukkuun nojaten, pilleripurkkeineen, miten aineisiin päästään 'ineen.' Miten ihminen maan loi.. miten hippi ei pääse karstoistaan, ennenku on nirvanassa..
ja tollasii ihmismielelle tosi diippei. Ja se hullu kelaa niit.

Ja sit kelaa iteki.. et ooksmäki hulluudessa sillai ines.. Ku aloin luomaan maa~ilmoi.
Ihmettiloi..

diipeis niinku aina.
Keep it unreal.

wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Mun käsitys valaistumisesta on vähän erilainen. Mä näkisin tiedon (tietämisen) ja tietoisuuden vähän eri asioina, ja valaistumisena ajattelen sitä, kun ihminen on täysin tietoinen kaikesta, mitä hänen päässään nyt on. Se on vähän niin kuin mieli olis sellanen pimeä huone, jonne joku pistäis valot päälle! Ja sit sitä vaan näkee kaiken mitä siel on.

Tähän vertauskuvaan lisäesimerkkinä se, et vaikka sä tietäsit et sun pilkkopimees huonees on jossain bongi, on eri asia pistää valot päälle ja oikeesti nähä se bongi. Tässä siis mun mielest tietämisen ja tietoisuuden ero.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
Bateman
Apteekki

Post by Bateman »

Voiko siis olla tietoisuutta ilman tietoa, onko se tie valaistumiseen? Eihän tiedonpuutekaan johda tiedottomuuteen. Tiedon voi nähdä tulkittuna informaationa. Tulkinta johtaa väistämättä merkityksen vähenemiseen, kun havaitsija romahduttaa aaltofunktion. Vaan voisiko muuten merkitystä ollakaan, onko valaistuminen vain toiveunta? Vai lieneekö siihen mitään polkua... Synteesistä parenteesin kautta paralyysiin :foil:
you see them on the freeway, it don't look like a lot of fun
but don't you try to fight it; "an idea who's time has come"
haureus
Lepakko

Post by haureus »

Luettuani tänne ilmestyneitä toinen toistaan informatiivisempia ja ufompia postauksia, ovat ne onnistuneet saavuttamaan minussa vain suurta tuskaa. Vielä alussa kun tämän ketjun järjellinen sisältö oli +/-0, onnistui se aiheuttamaan lähinnä hilpeyttä, joten täten tohtisin yhä pysyä hypoteesissani, että tieto todellakin lisää tuskaa.
tRip
Moderator

Post by tRip »

wRRa wrote:Mä näkisin tiedon (tietämisen) ja tietoisuuden vähän eri asioina, ja valaistumisena ajattelen sitä, kun ihminen on täysin tietoinen kaikesta, mitä hänen päässään nyt on. Se on vähän niin kuin mieli olis sellanen pimeä huone, jonne joku pistäis valot päälle! Ja sit sitä vaan näkee kaiken mitä siel on.
Mä näen samoin..
Mutten yritä edes nirvanaa määritellä.. saatika valaistumisia tai flippereitä.
Must ne on tosi henkilökohtasia kokemuksia. ei voi vertaa.

Mä oon joskus deeleis nähnyt tiedon äärettömän avaruuden, tietoisuuden äärettömän mustan aukon.
Joskus tuntuu et mä tunnen ja tiedän liikaa.. tajuun liikaa.. kelaan liikaa.

Sit vaistomaisesti alan etsiä omaa meditatiivista harmoniaa.
Sekin eräänlainen ekstaasi.
Se kun tuntee senhetkisen tilan niinkin täydellisenä, ettei havittele mitään, jotakin vielä parempaa ja täydellisempää.

Se vasta suon-räme onkin.. etsiä sumunkeskellä, keskellä avomerta karia.

Uskon varaan on joskus lohdullista laskea taakkaansa. Mutta taakka se on sekin.

Tulen loimu kaikessa levottomuudessaan rauhoittaa..
Rauhoittavat sen sijaan aiheuttaa levottomuutta..
ja niin edespäin---

wRRa.. toi on ihan jännä vertauskuva, minkä loit.
Keep it unreal.

doof
Kameleontti

Post by doof »

"Tietoisuuden ääretömän mustan aukon", mä en tajua mitä tolla tarkotetaan (pitäisikö?), niin kykenisitkö, oi näin, kuin iki-ihmisen kielin sen sanomaan meille tiedon noviiseille? Ois kiva tietää et miten tuo kuuluis.. kuvitella? ajatella? Vaiko pilvellä vajatella?
tRip
Moderator

Post by tRip »

jNas wrote:"Tietoisuuden ääretömän mustan aukon"
Kelaa se vaik niin et, kuin diippeihin sitä voikaan tietoisuuden äärettömyyksiin matkata, löytäen ainavaan loputtomiin uusia diippei-syviä, galaxei, omia keloja.
Keep it unreal.

powergrower
Kameleontti

Post by powergrower »

Kyllä minä sanoisin että tieto tuo tuskaa. Vain olemalla tietämätön voi saavuttaa minkään tasoista mielen rauhaa, olkoot sitten kyse tieto maailmanpolitiikan epäreiluudesta tai tieteemme nykytilasta.

Mitä enemmän opimme maailmanpolitiikasta sitä selvemmäksi käy, että me länsimaalaiset olemme syntyneet ja elämme hopealusikka suussa. Teemme kymmenesosan siitä työstä mitä afrikkalainen tekee, ja saamme sata kertaa enemmän palkkaa.

Mitä enemmän opimme tieteestä ja maailmankaikkeudesta, sitä selvemmäksi käy ettemme tiedä oikeastaan mistään paljon mitään. Kaikki vastaukset mitä meillä on antaa suuriin kysymyksiin ovat lähinnä käytännöllisiä approksimaatioita eikä mitään absoluuttisia totuuksia.

Eli mitä enemmän tietoa ihminen omaa, sen vaikeampi hänen on elää tässä maailmassa puhtaalla omatunnolla. Ei siis ihme että "flipannut tiedemies" stereotypia on olemassa. Se on ehkä se konvergenssin loppupiste kun on tarpeeksi valaistunut eikä pysty yksinkertaisesti enää selviämään tässä skitsofrenisessä maailmassa :doh:
Assumption is the mother of all fuckups.
tRip
Moderator

Post by tRip »

powergrower wrote:Kyllä minä sanoisin että tieto tuo tuskaa. Vain olemalla tietämätön voi saavuttaa minkään tasoista mielen rauhaa, olkoot sitten kyse tieto maailmanpolitiikan epäreiluudesta tai tieteemme nykytilasta.

Mitä enemmän opimme maailmanpolitiikasta sitä selvemmäksi käy, että me länsimaalaiset olemme syntyneet ja elämme hopealusikka suussa. Teemme kymmenesosan siitä työstä mitä afrikkalainen tekee, ja saamme sata kertaa enemmän palkkaa.

Mitä enemmän opimme tieteestä ja maailmankaikkeudesta, sitä selvemmäksi käy ettemme tiedä oikeastaan mistään paljon mitään. Kaikki vastaukset mitä meillä on antaa suuriin kysymyksiin ovat lähinnä käytännöllisiä approksimaatioita eikä mitään absoluuttisia totuuksia.

Eli mitä enemmän tietoa ihminen omaa, sen vaikeampi hänen on elää tässä maailmassa puhtaalla omatunnolla. Ei siis ihme että "flipannut tiedemies" stereotypia on olemassa. Se on ehkä se konvergenssin loppupiste kun on tarpeeksi valaistunut eikä pysty yksinkertaisesti enää selviämään tässä skitsofrenisessä maailmassa :doh:
:up: :up:

"Mikkipiuha, anna mulle mielenrauha"
Keep it unreal.

CaptainZ

Post by CaptainZ »

powergrower wrote:Kyllä minä sanoisin että tieto tuo tuskaa. Vain olemalla tietämätön voi saavuttaa minkään tasoista mielen rauhaa, olkoot sitten kyse tieto maailmanpolitiikan epäreiluudesta tai tieteemme nykytilasta.
Eräs kirja käsitteli kirjoittajan siskon itsemurhaa. Kirjoittaja piti siskoaan älykkäänä ja totesi, että älykäs ihminen ei voi nykymaailmassa olla kovin iloinen. Olen eri mieltä, sillä tunnen useitakin älykkäitä, elämästään nauttivia, myönteisiä ihmisiä.

Katsos, tieto itsessään ei lisää tuskaa. Tuska riippuu siitä, mihin tietoon kiinnittää huomionsa. Maailman asiat eivät ole itsessään hyviä tai pahoja - asiat vain ovat. Me annamme niille hyvän tai pahan merkityksen. Jokainen meistä löytää maailmasta tosi paljon hyvää ja pahaa riippumatta siitä, mitä hyvän ja pahan (ja neutraalin) kriteerit kellekin ovat. Meillä on oikeus nauttia kaikesta maailman hyvyydestä. Meillä on oikeus keskittää fokuksemme pahoina kokemiimme asioihin, ja vasta SE lisää tuskaa.

Jos maailman pahuus ahdistaa Sinua, mietipä kuinka ajattelet sitä pahuutta. Luultavasti olet assosioitunut pahoihin asioihin, eli ajattelet niitä omasta näkökulmastasi tai olet mielikuvissasi ainakin hyvin lähellä pahoja tapahtumia. Yritäpä muokata mielikuvaasi esimerkiksi sodasta tai jostain omasta traumaattisesta kokemuksestasi sillä tavalla, että dissosioit eli etäännytät itsesi siitä. Koeta nähdä paha tilanne viiden metrin päästä. Sitten kymmenen metrin päästä. Sitten vaikka kilometrin päästä. Kohoa sodan tai henk.koht. traumasi yläpuolelle, vaikka ihan avaruuteen asti niin, että koko tapahtumavaltio on yksi pieni kärpäsenpaska.

Kun muokkaat mielikuvaasi tällä tavalla, mitä tapahtuu tuohon asiaan liittyvälle tunnereaktiollesi?

Negatiiviset, maailmantuskaan taipuvaiset ihmiset usein assosioituvat pahoihin asioihin ja kokemuksiin (eli kokevat ne vahvasti minäperspektiivistä, ovat mielikuvissaan läsnä) ja dissosioituvat hyvistä asioista ja kokemuksista (mielikuvissaan he katselevat hyvyyttä etäältä, kuin kaikki hyvä tapahtuisi jollekin muulle).

Muistelepa jotain kaunista, ihanaa, upeaa ja mahtavaa, mitä sinulle on sattunut. Kuinka näet ja koet mielikuvan? Jos katselet tuossa hyvässä kokemuksessa ollutta itseäsi kolmannesta perspektiivistä, ulkopuolelta, kokeile assosioitua itseesi (tai johonkuhun muuhun jolle jotain hyvää tapahtuu). Miten tunnereaktiosi tuosta myönteisestä kokemuksesta muuttuu?

Ihmiset jotka nauttivat elämästään, ovat kehittäneet itselleen taipumuksen kokea myönteiset asiat minäperspektiivistä ja kielteiset asiat kolmannesta perspektiivistä, ulkopuolelta, mielellään mahdollisimman kaukaa.

Ei maailman pahuutta tarvitse unohtaa, koska silloin on entistä vaikeampi edes yrittää parantaa maailmaa. Omia kielteisiä kokemuksiaan ei yleensä kannata unohtaa, koska yleensä niihin sisältyy jokin opetus.

Kannattaa ajatella, kuinka kannattaa ajatella.
seesee
Lepakko

Post by seesee »

^ CaptainZ puhuu asiaa :up:

Ja sita paitsi, ei ole mitään yhtä tiettyä Tottuutta siitä mikä olisi hyvää tai pahaa. Ja vielpä sen lisäksi hyvin moni asia on toisaalta kumpaakin. Mä kuulun itse niihin jotka näkee ympärillään ja yhteiskunnassa hyvin herkästi vaan sitä pahaa, tai ainakin sitä minkä mä itse koen pahaksi. Mutta mä kyllä tiedostan sen ettei se ole ainoa tapa tarkastella maailmaa. Ja että myös hyviä asioita tapatuu. Mutta kuitenkin, huolimatta mun omasta tavastani tarkastella tätä maailmaa, ja erityisesti ihmisen osaa siinä, niin mä koen että vain tällä tavalla mä voin olla onnellinen. Jos mä keskittyisin enemmän vaan niihin hyviin asioihin mulle jäis olo että petän itseäni. Että mä vaan huijaan ja valehtelen, että kaikki on hyvin tässä maailmassa. Koska kaikki ei tässä maailmassa todellakaan ole hyvin.
Mutta ei todellakaan kaikki myöskään huonosti ole. Silti mä koen olevani rehellisempi itselleni jos en yritäkään piilotella kaikkea sitä pahuutta itseltäni tai korosta niitä hyviä asioita. Ja rehellisyys on tässä se asia minkä mä koen olevan avainasemassa mun onnellisuuden suhteen.

Mä en väitä olevani niin onnellinen kuin mitä mä voisin olla. Mutta mä kyllä väitän että mun onnellisuuttani syövät asiat ei varsinaisesti johdu maiilman tai yteiskunnan pahuudesta, vaan muista asioista. Lähinnä sellaisista henk. koht. vaikeist asioista joiden syntyyn ei yhteiskunnan tilalla ole ollut mitään tekemistä - ainakaan nyt mitenkään kovin selkeästi. Vaikka voihan sitä kaiken näköisiä lieveilmöitä aina olla...
Siis tottakai tyhmä saa olla..
Mut ei noin vitu aivokuollu
- puslu
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

CaptainZ, taidan ehdottaa ylläpidolle Like-nappia, ihan vaan päästäkseni painamaan sitä sun viestin kohalla. No okei, en ehdota, mutta hienoa tekstiä. Hyvin kiteytettynä tärkeä asia.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
powergrower
Kameleontti

Post by powergrower »

CaptainZ wrote:Katsos, tieto itsessään ei lisää tuskaa. Tuska riippuu siitä, mihin tietoon kiinnittää huomionsa. Maailman asiat eivät ole itsessään hyviä tai pahoja - asiat vain ovat. Me annamme niille hyvän tai pahan merkityksen. Jokainen meistä löytää maailmasta tosi paljon hyvää ja pahaa riippumatta siitä, mitä hyvän ja pahan (ja neutraalin) kriteerit kellekin ovat. Meillä on oikeus nauttia kaikesta maailman hyvyydestä. Meillä on oikeus keskittää fokuksemme pahoina kokemiimme asioihin, ja vasta SE lisää tuskaa.
Tieto lisää tuskaa. Jotta voisi olla kiinnittämättä huomiota pahoihin asioihin, pitää olla tarpeeksi tyhmä jotta niiden olemassaolosta ei tiedä tai viitsi välittää. Se että ei tiedosta kaikkea vaan valikoivasti pelkästään niitä asioita mitkä sisältyy siihen kuplaan jossa elää tai on itselleen luonnut, on mielestäni juuri sitä tiedon (ja tuskan) puutetta.

Sinä väität ettei ole hyviä tai pahoja asioita. Me annamme asioille merkityksen. Tämä on totta siinä mielessä, että se hyvyys tai pahuus riippuu aina näkökulmasta. Mikä on orjalle paha asia on hyvä asia orjan herralle. Tämä maailma on todella hyvä paikka orjaherroille ja isoveljelle ylipäänsä, ja täten hyvin paska paikka rivikansalaiselle. Tämä ei ehkä käy niin selvästi esille täällä Suomessa koska täällä sossullakin elävä on aikamoinen kuningas, joten meillä vähän viisaammankin on hyvin helppo keskittyä pelkästään niihin hyviin asioihin koska ne meidän orjuuttamat ei tee töitä pohjanmaan pelloilla vaan ne on siellä Kiinassa asti.

Toki näkökulmaa muuttamalla voi ihan itse päättää onko se riisikori puoliksi täynnä vai puoliksi tyhjä. Totuus on kuitenkin, että siitä riittää ruokaa vain puoliksi niin pitkään kuin jos se olisi täynnä.
Assumption is the mother of all fuckups.
CaptainZ

Post by CaptainZ »

powergrower wrote:Tieto lisää tuskaa. Jotta voisi olla kiinnittämättä huomiota pahoihin asioihin, pitää olla tarpeeksi tyhmä jotta niiden olemassaolosta ei tiedä tai viitsi välittää.
Mä oon jo alle kouluikäisenä kokenut ensimmäiset masennus- ja ahdistuskauteni, jotka ovat johtuneet myötätunnosta milloin vammaisia kohtaan, milloin sotien ja milloin minkäkin takia. Olen vasta pitkällä aikuisiälläni oppinut ottamaan henkistä etäisyyttä pahoihin asioihin, joille en voi mitään. Oliko maailma yhtään parempi paikka siksi, että minä koin maailmantuskaa? Ei ollut; tuskan kokonaismäärä maailmassa oli itse asiassa pikkuisen korkeampi kuin olisi ollut ilman minun myötäkärsimyksiäni.

Kärsin maailman pahuudesta edelleen joskus, mutta olen opetellut vähentämään sitä ja nauttimaan entistä enemmän maailman hyvyydestä. Yhdenlaista älykkyyttä on kyky hallita mieltään ja olla onnellinen siitä huolimatta, että jossain tapahtuu jotain kamalaa. Hyvinvointi ei estä tekemästä jotain asioiden parantamiseksi - uskon että oma hyvinvointi itse asiassa parantaa mahdollisuuksiamme toimia sen eteen, että muidenkin hyvinvointi lisääntyisi. Hyvinvoivalla ihmisellä, joka ei ole aivan hajalla kaikesta kohtaamastaan tiedosta, on paremmat mahdollisuudet lahjoittaa rahaa kehitystyöhön, mennä kehitysmaihin vapaaehtoistyöhön, ottaa adoptiolapsi tai ottaa kiusattu koiranpentu hoiviinsa ja tarjota sille parempi elämä.

Sitten on niitäkin ihmisiä, jotka eivät ole koskaan välittäneet muiden kärsimyksistä pätkääkään eivätkä siksi ahdistu pahuudesta ja tuskasta ennen kuin ne sattuvat omalle kohdalle. Sellainenkin ihminen voi olla älykäs, sillä älykkyys on eri piirre kuin empatia. Olethan kuullut psykopaateista?

Tämä maailma on todella hyvä paikka orjaherroille ja isoveljelle ylipäänsä, ja täten hyvin paska paikka rivikansalaiselle. Tämä ei ehkä käy niin selvästi esille täällä Suomessa koska täällä sossullakin elävä on aikamoinen kuningas, joten meillä vähän viisaammankin on hyvin helppo keskittyä pelkästään niihin hyviin asioihin koska ne meidän orjuuttamat ei tee töitä pohjanmaan pelloilla vaan ne on siellä Kiinassa asti.
Juontaja Janne Kataja kertoi joulun alla jossain iltapäivälehdessä takavuosien kokemuksistaan joulupukkina. Hän oli käynyt prameassa, rikkaassa talossa ja jakanut ihan järjettömän säkillisen lahjoja. Pennut olivat kitisseet, että "mitä, saatiinko me VAIN viisi peliä?" Toisessa kodissa oli vaatimattomat puitteet ja hyvin pieni lahjasäkki. Perheen lapset saivat yhteisenä lahjana paketin erivärisiä tusseja - ja olivat aivan riemuissaan ja kiitollisia niistä.

Voihan olla, että köyhänä ymmärtää paremmin mikä on tärkeää ja osaa arvostaa sitä, ja osaa riemuita ylimääräisistä hyödykkeistä kuten paketista tusseja. En tiedä missä määrin Afrikan köyhillä alueilla esiintyy masennusta ja tapahtuu itsemurhia, mutta siellä käyneiltä ihmisiltä olen kuullut, että paikallisyhteisöt vaikuttavat tosi onnellisilta. Ne ovat onnellisia toisistaan, osaavat arvostaa sitä että (tai jos) tänäänkin saadaan ruokaa ja saadaan elää huomiseen.

Kyllä, meillä on ihan ehdottomasti paremmat edellytykset onneen kuin Afrikan orjuutetuilla ja silvotuilla, aidsiin tai nälkään kuolevilla asukkailla. Kannattaako meidän olla onnellisia omasta hyvinvoinnistamme vai kärsiä siksi, että jossain tapahtuu tälläkin hetkellä jotain tosi pahaa (oletan että se on ainakin osittain valintakysymys)?
Toki näkökulmaa muuttamalla voi ihan itse päättää onko se riisikori puoliksi täynnä vai puoliksi tyhjä. Totuus on kuitenkin, että siitä riittää ruokaa vain puoliksi niin pitkään kuin jos se olisi täynnä.
Toinen totuus: siinä korissa on monta tuhatta kertaa enemmän syötävää kuin jos siellä olisi vain yksi riisinjyvä ;)
Kepardi
Psykonautti

Post by Kepardi »

Kyllä minäkin sanoisin että ei se tieto sitä tuskaa lisää, vaan oma suhtautuminen tähän tietoon. Tieto itsessään on neutraalia. Vasta SINÄ teet asioista hyviä tai pahoja, vastuu on siis täysin sulla. Esimerkiksi joku parisuhdedraama, henkilön X kanssa parisuhteessa oleva henkilö Y on tehnyt syrjähypyn henkilön Z kanssa.

On hyvin mahdollista, että tieto asiasta toisi henkilölle X jonkinlaista tuskaa.
On hyvin mahdollista, että tieto asiasta ei toisi minkäänlaista tuskaa henkilölle, joka ei lainkaan tunne henkilöitä X, Y tai Z
On hyvin mahdollista, että tieto asiasta toisi iloa henkilölle joka syvästi vihaa henkilöä X

On myös mahdollista, että tieto asiasta ei toisi henkilölle X sen kummempaa tuskaa koska on toivonut jo pitkään pääsevänsä eroon tästä parisuhteesta
On myös mahdollista... no näitä skenaarioita voisi kehitellä melkeinpä loputtomiin asti.

Sanotaanko vaikka että tieto lisää mahdollisuuksia kokea tuskaa (tai iloa) aivan uusilla tavoin.

Anyway, tuli joskus aikoinaan paukuissa muovailtua kasaan semmoinen ajatus, kuin että "aika on vain perspektiiviharha". Tykkään mutustella tätä ajatusta aika paljon, että mitään aikaa ei ole todellisuudessa olemassakaan, se on vain tämmöinen ihmisolemuksen mukana tuleva harhakäsitys, tapa kokea asioita. Koska me kuitenkin ollaan ihmisiä, on äärimmäisen vaikea miettiä minkälaista olisi kokea maailma ilman aikaa, ilman mennyttä tai tulevaa, tai sitten niin, että menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus ovat kaikki sulloutuneina toisiinsa. Väittäisin, että tietoisuus itsessään, puhtaimmassa olemuksessaan on täysin ajaton. Vasta kun sen sitoo ihmisaivoihin, muistisoluihin sun muihin, omaksuu se ajan käsitteenä. Voiko metsää nähdä puilta jos kaikki pitää kokea ajan kanssa? (olipas omituinen lausahdus :D)

Aika ei ole ollenkaan mitenkään vakio, ainakaan fysiikan näkökulmasta. Riippuu ihan kokijasta, siitä missä kohtaa avaruutta tämä sijaitsee ja siitä miten lujaa tällä menee, kirjaimellisesti. Aika kuluu hitaammin isojen massojen lähellä ja suurissa nopeuksissa. Sijoitetaan kaksi super tarkkaa kelloa niin, että toinen on vuoren juurella ja toinen vuoren huipulla, niin ennemmin tai myöhemmin voimme huomata kellojen käyvän eri tahdissa vaikka ennen koetta täysin samaa näyttivät. Sama kun jos pääsisit valon nopeutta kulkemaan, niin kuljettuasi vuoden tällä nopeudella ympäri universumia ja palattuasi maahan, huomaisit että täällä onkin kulunut paljon, paljon enemmän aikaa kuin tuo sinun vuotesi. Aika on suhteellista ja se on sidonnaista tilaan/avaruuteen, joten eikö olisi loogista olettaa että se, miten havaitsee ympäröivää maailmankaikkeutta automaattisesti vaikuttaa siihen miten kokee aikaa? Esimerkiksi 2D vs 3D.

En tiiä, muiden ajatuksia ajasta kiitos.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Mä oon aina jotenkin vierastanut sanontaa "aika kuluu". Mun mielestä aika ei tuu mistään eikä mee minnekään, ei se kulu. Se on vaan joku juttu mikä vaan on. Mä oon kai nähny ajan aina jonkunlaisena tilana.

Jollain tasol mä myös koen et kaikki aika on jo olemas, eli tavallaa et kaikki on jo tapahtunu mutta me vasta koetaan sitä. Vaikea selittää, ehkä joku pääsee jyvälle. Uskon myös kokemuksen ajasta olevan liitoksissa kulttuuriin ja kieleen.
Huiko
LD50

Post by Huiko »

En meinannu sorkkiani tähän soppaan sotkea mutta... Mun mielestä taas ajan kuluminen on juuri se oikea termi. Siis samalla kun kaikki eroosiokin tapahtuu ajan samalla etenemällä.

Uskon kyllä tämän käsitteellisen asian riippuvan aina kokiastaan, mutta käydään vaikka kysymässä keneltä tahansa vanhemmalta henkilöltä joka ei ole hukannut sairauksiin mielenterveyttään, esim. -Mihin se aika oikein on kulunut? ...Niin saadaan oikeasti mielenkiintoisia vastauksia. (Tai jos haluamme surrealistisia vastauksia, kannattaakin ehkä juuri mielenterveytensä hukanneilta mennä kysymään. :) )

Tällä tarkoitan lähinnä siis sitä kun aika on kuluessaan kuluttanut vointia ja terveyttäkin, ja sen jo ollessa vähissä ei enää koe kerkeävänsä siitä nauttimaan, on jäljellä vain odotus. Ja odottavan aika on pitkä. (<-Josta päästään taas noidankehän alkuun, ajankulun suhteellisuudesta.) Silti monet ovat mielestään eläneet täyden elämän ja elävät mielellään siellä muistojensa seassa, vaikka se ei kuuliastaan aina tuntuisikaan edes mielekkäältä tai jopa tylsältäkin(?)

Nämä siis ovat vain esimerkkejä siitä että kuinka ajan kulumista voisi kokea ilman tunteja ja minuutteja.

Kiteytys: Aika on siis mielestäni suhteellista, kuten sen kuluminenkin, mutta yhtä kaikki: Se kuluu.

Pahoittelen jos tekstistäni ei saa selvää, tai se muuten on käsittämätöntä. :P
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Huiko, kuluuks aika vai kuluttaaks aika? Onks aika se kuluva juttu vai tapahtuuks se kuluva juttu ajan sisällä?

Mutta joo, tietyllä tapaa mielenkiintoinen näkökulma tuo sunkin, joskin mä näen silti ajan tilana/ulottuvuutena. Mut nii, eihän ne välttämät sulje toisiaan pois, termien käytöstähän tässä vaan on kyse.

Mun mielestä nykyhetki on ikuinen ja menneisyys ja tulevaisuus on nykyhetkessä. Mut sinällään ei oo olemas muuta hetkeä kuin tää joka on nyt.
Huiko
LD50

Post by Huiko »

Siis, sekä että. Se on omalla tavallaan paradoksaalista, ja riippuu paljolti miten sen haluaa nähdä ja kokea. Tarkemmin jos vaaditaan selittämään, niin joudun palaamaan asiaan kun olen lisää työstänyt ajatusta. On kaikkine puolineen isohko kokonaisuus tämä/nämä.
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
Kepardi
Psykonautti

Post by Kepardi »

En sanoisi että näkemykset millään tapaa poissulkevat toisiaan. Mitä tilalle tipahtuu kun se kasvaa, venyy? Etäisyydet kasvaa, tilassa oleva energia hajautuu laajemmalle alueelle... entropia. Kuulostaa mielestäni hyvin samankaltaiselle kuin tämä Huikon ajan eroosio. Jos "aika kuluu" kuulostaa vieraalta sanonnalta, miten olisi "mikä on ajan tila?" :D Vai pitäisikö puhua ulottuvuuksista, tilaa/avaruutta kun on monissa ulottuvuuksissa, 2D, 3D jne... Yleisesti ottaen mitä wRRa sanoi kuulostaa semisti samalta kuin omat näkemykset asiasta.

Pointti johon olin tulossa oli että tilalla voi olla monta eri muotoa, kuten mielestäni ajallakin. Miten näitä muotoja voisi sitten verrata keskenään, pakko kehittää jonkin sortin mittausjärjestelmä eikö? Kun meillä sitten on mittausjärjestelmä jonka avulla vaikka muodostaa kolmiulotteinen kartta jostain tilasta. Kun meillä on kartta, voimme sen avulla navigoida eri pisteissä tässä tilassa, pisteissä jotka ovat sidonnaisia käytettyyn mittausjärjestelmään.

Sitten sama temppu ajalle. Mä tykkään visualisoida ajan vähän niinkuin semmosena leffafilminauhana, mutta niitä filminauhoja menee päälekkäin ja ristikkäin semmosena hyvin moniulotteisena verkkona, eli käytännössä joku semmonen aikajanaverkko joka kattaa kaikki mahdolliset tulevaisuudet. Jotenkin nää yksittäiset 'kuvat' pitäisi kuitenkin erotella toisistaan, miksei esimerkiksi sekunteilla ja vastaavilla aika-yksiköillä. Pienimmällä mahdollisella aika-yksiköllä, joka kuvastaa pienintä mahdollista muutosta tilassa/ajassa.

Siinä mielessä kaikki kaikki on jo tapahtunut, että koen tämän 'verkon' jokaisen osasen olevan yhtä todellinen. Meidän tietoisuutemme sitten vain navigoi siinä, kun puhutaan ajasta X niin samaan aikaa puhutaan myös dimensionaalisessa mielessä pisteestä X tilassa, mennään piste pisteeltä, hetki, hetkeltä toista kohti. Meillä on kuitenkin valinnanvaraa reitissä, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Pystyisiköhän kehittyneempi tietoisuus navigoimaan... moniulotteisemmin ja täten siis meidän näkökulmasta esimerkiksi hyppiä ajassa kovin kummallisen oloisesti? Mahdollisesti emme pystyisi edes havaitsemaan tällä tietoisuutta, koska se hyppisi niin tiuhaa tahtia eri potentiaalisten aikajanojen kautta että sen näkee vain 0,0001 mikrosekunnin ajan se 'minä' joka juuri tätä aikajanaa rajoittuneesti seuraa? Toivottavasti pysyy kärryillä :)
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Ajan kokeminen on myös tosi subjektiivista. Onko teillä koskaan käynyt sitä, että sama hetki jää looppaamaan, vaikka deeleissä? Musta se on aika mielenkiintoinen ilmiö myös.

Ja kun aika tuntuu olevan hirmu suhteellista. Se, tuntuuko kulunut aika pitkältä vai lyhyeltä tuntuis olevan aika pitkälti liitoksis siihen, mitä kaikkea siinä ajas on ehtinyt tapahtua, eli aika on suhteellista, samoin kuin kaikki muukin, pienuus ja suuruus, matkan pituus...

Oikeastaan mun mielestä mittaaminen ylipäätään on aika mielenkiintoinen ilmiö, jonkun ison kokonaisuuden jakaminen pieniin palasiin joilla sit mitataan kestoa tai pituutta tai mitä vaan. Otetaan joku osa isommasta kokonaisuudesta jonka kokoa ei edes tiedetä koska se on niin iso, ja sit mitataan kuinka monta pikkupikku osaa mahtuu siihen mitattavaan osaan. Cool. Ei sillä että tästä mitään kiinnostavaa keskustelua saisi aikaan, kunhan vaan totesin että ihmiset on hassuja.
Kepardi
Psykonautti

Post by Kepardi »

Mittaaminen on vähän niinku joku vertailemisen alahaara, se on oleellista melkeinpä ainoastaan sillon kun aletaan vertailemaan asioita keskenään. Mittajärjestelmät on sitte semmosia yleisiä vertailukohtia. Tuo vertaileminen taasen on imo tullut kuvioihin jo aika varhaisessa mielessä evolutiivisesti koska on hyödyllistä mm. osata erottaa vaaralliset tilanteet turvallisista. Apina mittaa silmillään etäisyyksiä oksalta oksalle selvittääkseen mikä loikka on tappava ja mikä ei. Asioiden jakamisesta osiin... sitähän koko elämä pohjimmiltaan on, solujen jakautumista :shock:

Loopeissa on joskus oltu, ei ollut kivaa, intensiivisen ahdistava ja traumaattinenkin kokemus. Mulla on joku äärettömyyden pelko, niin tommoset loppumattomat loopit on aika pahoja. Jotenki se muistuttaa ilmiönä sitä kun laittaa mikrofoonin kiinni kaiuttimeen ja ääni alkaa kiertämään alati voimistuvana.
Happohuppu
Apteekki

Post by Happohuppu »

Kepardi wrote:Mittaaminen on vähän niinku joku vertailemisen alahaara, se on oleellista melkeinpä ainoastaan sillon kun aletaan vertailemaan asioita keskenään.
Mittaaminen on kyllä suhteellisen oleellista jokaisen dosejaan mittaavan narkin elämässä ;)

Ja suhteellisuudesta pääsenkin aikaan...
Huiko wrote:Tällä tarkoitan lähinnä siis sitä kun aika on kuluessaan kuluttanut vointia ja terveyttäkin, ja sen jo ollessa vähissä ei enää koe kerkeävänsä siitä nauttimaan, on jäljellä vain odotus. Ja odottavan aika on pitkä. (<-Josta päästään taas noidankehän alkuun, ajankulun suhteellisuudesta.) Silti monet ovat mielestään eläneet täyden elämän ja elävät mielellään siellä muistojensa seassa, vaikka se ei kuuliastaan aina tuntuisikaan edes mielekkäältä tai jopa tylsältäkin(?)

Nämä siis ovat vain esimerkkejä siitä että kuinka ajan kulumista voisi kokea ilman tunteja ja minuutteja.
Toki ajan kulumisen voi kokea ilman aikamääreitä, mutta odotus ja muistelu liittyvät silti tunteihin ja minuutteihin siinä missä mikä tahansa muukin tekeminen. Jos esimerkiksi lupaan tulla käymään kuolemansairaan vanhuksen luona, joka lähinnä odottelee viikatemiestä ja muistelee menneitä, niin kyllä hän edelleen kelloa seuraa ja ilmoittaa montako minuuttia olen myöhässä. Sitä paitsi katsoo hänkin tulevaisuuteen, odottelee esimerkiksi sitä että pääsee tarinoimaan jollekin.
Huiko wrote:Kiteytys: Aika on siis mielestäni suhteellista, kuten sen kuluminenkin, mutta yhtä kaikki: Se kuluu.
Ajan kokeminen on suhteellista, mutta aika itsessään etenee tarkasti mitattavaa vauhtia mistään ulkoisista vaikuttimista riippumatta. Esimerkkinä voidaan ajatella vaikkapa aurinkokunnassamme kiertäviä planeettoja. Joku niitä katseleva voi kokea niiden kiertoajan nopeana, joku toinen taas hitaana, mutta on ihan sama kuka niiden kiertoa mittaa ja mistä päin avaruutta, kiertoaika on kuitenkin tismalleen sama, mitattiin se sitten sekuntikellolla tai planeettojen liikkeen suhteella muiden taivaankappaleiden liikkeeseen.

Olen kipeä ja vituttaa ja on siksi aikaa pohtia tällaisia...
Looking for planet Gong...
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Happohuppu wrote:Ajan kokeminen on suhteellista, mutta aika itsessään etenee tarkasti mitattavaa vauhtia mistään ulkoisista vaikuttimista riippumatta.
Tässä olet itse asiassa osittain väärässä (ainakin mun tietojeni mukaan). Aika on tietyllä tapaa vähän niin kuin painovoima; kuussa on pienempi painovoima kuin maassa. Aikaa voi venyttää ja ulkoiset tekijät saattavat muuttaa aikaa ja sen kulumista. Aika kuluu joissain paikoissa erilailla kuin toisissa. Mielenkiintoista, eikö? Esimerkiksi jos pistät kellon paikkaan X jossa aika kulkee eri tahtia kuin paikassa Y ja tuot kellot joskus takaisin yhteen, ne eivät enää ole samassa ajassa.

Toisaalta taas ihmisen kokemus ajasta olisi luultavasti suhteellisena yhtä pitkä molemmissa paikoissa. Toisessa paikassa asiat vaan tapahtuvat hitaammin suhteessa toiseen paikkaan. Vähän niin kuin soitettaisi samaa biisiä eri tahdilla; siihen mahtuu yhtä monta nuottia kuitenkin.
Happohuppu
Apteekki

Post by Happohuppu »

Vähän aikaisempaan viestiin tällainen vastaus...
wRRa wrote:Oikeastaan mun mielestä mittaaminen ylipäätään on aika mielenkiintoinen ilmiö
Tosi moni mittaaminen lähtee oikeastaan ajasta. Ajanhan voisi sanoa olevan valonnopeus, sillä jos jokin menisi valoa nopeampaa, päästäisiin aikaa edelle. Valonnopeuden perusteella lasketaan metri (ja sitä myöten tietty muutkin SI-järjestelmän pituuden mittayksiköt). Metrin perusteella taas voidaan päätellä pinta-alan ja tilavuuden suureet. Ja itse asiassa aika monen muunkin mitattavan jutskan voi metrin määritelmästä johtaa, kuten nopeuden (km/h) ja massan (kg).

Aika mielenkiintoista tämä on minustakin, maailma on loppujen lopuksi niin simppeli.
Looking for planet Gong...