Hamppu poistettu raamatusta? + yleistä kristinuskosta

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Gaikokujin
Psykonautti

Hamppu poistettu raamatusta? + yleistä kristinuskosta

Post by Gaikokujin »

Hei,

löysin nämä mitkä ilmeisesti Suomessa raamatusta on poistettu?

Kyseessä on kungas Jamesin vanhempi raamattukäännös:

http://www.biblegateway.com/versions/Ki ... KJV-Bible/

http://www.equalrights4all.org/religious/bible.htm

http://ccguide.org/bible.php

Hamppu tosiaan on ykköskasvi planeetalla lääkinnällisesti, ravintoarvoltaan, rakennusaineena, erittäin monipuolinen. Monet kutsuvatkin sitä planeettamme "jumalkasviksi".

Tässä ilmainen kirja mikä valottaa hieman tätä suomalaisenkin perinnekasvin historiaa, sitä viljeltiin Suomessa joidenkin lähteiden mukaan jo ennen viljaa:

http://emperor.wikidot.com/

Mitä tunteita tämä herättää foorumilaisissa?
Neste
OD

Re: Hamppu poistettu raamatusta?

Post by Neste »

Jenkeissähän on joku uskonlahko jonka harjoittajat saavat pajauttaa laillisesti ja olettaisin että syy on juuri tämä.

Onko tietoa milloin raamattu on käännetty suomeksi?
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake
Gaikokujin
Psykonautti

Post by Gaikokujin »

Itse olen lukenut raamatun pari kertaa ja mieleenpainuvana jäi juuri se, että Jumala olisi murhaaja ja kauhea pahis siinä.

Pistää miettimään, kenet etuja ajaisi muokata pyhä kirja tällaiseen muotoon? "Dat lizard." Ja niinhän se on, että nää sotaa haluavat, NATO kiimaiset poliitikot on aika liskoja: tunteettomia, rakkaudettomia..

Kuitenkaan eivät ole kehdanneet poistaa Jeesuksen käskyä yli muiden "Rakastakaa toisianne" ja se PITÄISI olla jokaisen kristityn ilosanoma ja elämänohje täällä Suomessakin, valittettavasti kirkosta on tullut valtion tapainen instanssi..

http://www.youtube.com/watch?v=nN4eySlToGw
TabulaRasa
Tuppisuu

Post by TabulaRasa »

Gaikokujin wrote:Itse olen lukenut raamatun pari kertaa ja mieleenpainuvana jäi juuri se, että Jumala olisi murhaaja ja kauhea pahis siinä.

Pistää miettimään, kenet etuja ajaisi muokata pyhä kirja tällaiseen muotoon? "Dat lizard." Ja niinhän se on, että nää sotaa haluavat, NATO kiimaiset poliitikot on aika liskoja: tunteettomia, rakkaudettomia..

Kuitenkaan eivät ole kehdanneet poistaa Jeesuksen käskyä yli muiden "Rakastakaa toisianne" ja se PITÄISI olla jokaisen kristityn ilosanoma ja elämänohje täällä Suomessakin, valittettavasti kirkosta on tullut valtion tapainen instanssi..

Veikkaan, että olemme lukeneet aivan eri kirjan, tai sitten sulla on kyseisestä kirjasta hyvin valikoiva muisti, kuten israelilaiset vs filistelealaiset kävivät sotaa, kyllä Jumala antoi kansalleen voiton vihollistaan vastaan. Toisinaan Jumala myös kuritti kansaansa ja jätti heidät vihollisen käsiin, sillä he eivät totelleet Hänen määrittelemiään käskyjä. Jumala on täydellinen rakkaus, täydellinen oikeudenmukaisuus, Hänessä ei ole vääryyttä. Musta tuntuu naurettavalta kun monessa paikassa arvostellaan Jumalaa, niin kuin luodullaan olisi jokin keino käydä oikeutta Luojaansa vastaan. Itse asiassa en usko että olet raamattua pariin kertaan lukenut, ainakaan ajatuksella, kyseessä on yli 1300 sivuinen opus ja jos sen todella olet lukenut niin näkemyksesi on hämmentävän yksinkertainen. Raamatussa on valtavasti sisältöä, ja se on yksi hienoimmista teoksista koskaan tehty.

Kiinnostaisi kuulla jotain pohjaa myös väitteellesi siitä, että jonkin maan hallinto, korkein eliitti olisi jollain tavalla kirjaa manipuloinut ja nyt jollain tavalla vääristelty teos olisi jakelussa.

Siinä olen samaa mieltä, että kirkosta on tullut valtion tapainen instanssi. Nykyasenteet ovat muuttuneet siihen suuntaan, että kirkon on vähän kuin pakko mukailla niiden perässä. Hyvänä esimerkkinä homoavioliitot homojen pappeus. Täysin epäraamatullista. Voin kaivella, jos joku nyt epäilee, raamatusta jakeet jotka täysin tuomitsevat nämä syntinä. Jos ja kun (onko näin jo tapahtunut, en ole ajan tasalla), homoseksuaali hyväksytään papiksi ja homoseksuaaliset avioliitot voidaan solmia kirkossa urkujen raikaessa, herää kysymys, että mikä VITTU tämä kirkko oikeesti on. Mihin se perustuu nykyään??? Suvaitsevaisuuskulttuuriin??

Uskon, että tämä kulttuuri etenee lopulta siihen suuntaan, että kristinuskosta tulee laitonta. Poliittinen korrektius on jo nykyään saanut huomattavasti otetta ilmaisunvapauden sijaan. ESIM: http://www.youtube.com/watch?v=X5196cyemEM

Ja henk. note. ei mulla mitään ole homoparisuhteita vastaan, mutta sitä vastaan kylläkin, että nämä asenteet pitää tyrkyttää sellaista valtion instanssia kohtaan, jossa, ainakin vielä jotain vuosikymmeniä toiminta olisi koettu jumalanpilkkana. Ja jonka pyhä kirja selkeästi homoparisuhteen kieltää. Rekisteröitykää maistraatissa! Itse olette suvaitsemattomia kirkon säädöksia vastaan!! Ettehän tekään tykkäisi jos joku tulisi kengät jalassa asuntoonne jos pyytäisitte jättämään ne eteiseen. c'mon hei. Onko kukaan muuten havainnut, että suvaitsevaisuus on aivan yhtä suvaitsematonta suvaitsemattomuutta kohtaan, ymmärrättekö? :D Jos ei ole mahdollista niin sitten vittuun koko kirkko ja lähdetään vaikka rakentamaan moskeijoita maa täyteen, häh?

Ja vielä henk. koht. mielipide Jumalasta, olen täysin vakuuttunut että Jumala on olemassa, kylmä tosiasia on vain se että 99,9% väestöstä ei koskaan todella etsi Jumalaa. Todisteita Jumalan läsnäolosta on liikaa, että voisin sen kieltää.

Oli pakko kommentoida jonnekin, koska kamankäyttäjiä ei luonnollisesti Jumala kiinnosta ja aiheeseen liittyvää topicia ei löydy. Päihtyminen on kiellettyä raamatun mukaan. Ylin käsky raamatussa on Mark. 12:30-31 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi. Toinen on tämä: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" Näitä suurempaa käskyä ei ole". Tämän foorumin valtaväestö rakastaa kamaa ja nussimista. Yleisiä nykyajan epäjumalia. ts. moraalittomuus, raamatussa on selitetty kuinka nämä ovat lopun ajan merkkejä

En itsekkään ole mikään pyhimys mutta silti tulee vähän sellanen mitä vittua fiilis näistä topiceista.

Ja tuohon toiseen postaukseen viitaten, hamppulahkosta, lahkolaisuus on kiellettyä raamatussa. Jokainen uskonlahko joka väittää palvovansa Jumalaa mutta erottaa itsensä muista vastaavista uskonsuuntauksista "kristuksen ruumis" uskovien maailmanlaajuinen yhteisö, herättää välittömästi epäilyksiä itselläni. Ja muutenkin, jos se pajauttaminen on sen lahkon keskipiste Jumalan sijaan, niin kuinka näitten olis tarkotus palvoa Jumalaa ihan savuissa??? Eiköhän samantien tehdä DMT, psilosybiinisieni, ja kokalehti "Jumalanpalvonta-lahkot" jos tälle linjalle lähdetään. Mitä vittua? Yhteys Jumalaan antaa sen täyttymyksen, ettei tarvitse savuja, laineja, ym.

Myös buddhalaisuus, new age ym idän uskonnot ovat muodissa nykyään. Valtaero kristinuskoon on siinä, että sinä olet itse jumala. Se on sinun oma tie. Voima on sinussa ja apua tai anteeksiantoa ei muualta tarvitse. Me ollaan vaan palasia siitä alkuräjähdyksestä, joka jotenkin maagisesti syntyi täydelliseen tyhjiöön. Ja meissä jokaisessa on jumala? Selkee homma.

Ja tosiaan yksikään kasvi ei ole jumala :D. On vain yksi Jumala

E: Ja sitte edittiä sen verran vielä että on oikeasti olemassa noita karismaattisia seurakuntia missä Jumalan voima ja läsnäolo on ilmeinen ja ihmisten palava rakkaus Jumalaa kohtaa on havaittavaa. Jos kiinnostaa niin kannattaa joskus hakeutua. Ihmeitäkin tapahtuu joskus, siis ei mitään taikuriluttinen juttuja. Esim ihmeparantumiset, profetointi, ovat osuneet meikäläiselle kyllä just kohdalleen, ei mitään yleispätevää horoskooppisettiä.
Neste
OD

Post by Neste »

TabulaRasa wrote:Ja muutenkin, jos se pajauttaminen on sen lahkon keskipiste Jumalan sijaan, niin kuinka näitten olis tarkotus palvoa Jumalaa ihan savuissa???
En tosiaan tarkemmin muista/tiedä, mutta olettaisin että pajautus on heille vain sakramentti ihan samaan tyyliin kuin joku ehtoollinen.
TabulaRasa wrote: Myös buddhalaisuus, new age ym idän uskonnot ovat muodissa nykyään. Valtaero kristinuskoon on siinä, että sinä olet itse jumala.
Buddhalaisuudessa ei ole tuollaista jumalkäsitystä. Toki ihmismuoto nähdään kaikkein arvokkaimpana/hyödyllisimpänä, mutta silti yksikään buddhalaisuuden harjoittaja tai buddhatilan saavuttanut henkilö ei ole jumala.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite -William Blake
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

desoxy wrote:
TabulaRasa wrote: Uskon, että tämä kulttuuri etenee lopulta siihen suuntaan, että kristinuskosta tulee laitonta.
toivottavasti.
Miten ihmeessä sulla voi olla jotain yksilön valinnanvapautta vastaan?
Parhaat karstat on pohjalla.
TabulaRasa
Tuppisuu

Post by TabulaRasa »

desoxy wrote:mulla on yleisesti kaikkia uskontoja vastaan vitusti vihaa jaettavana muillekkin. muotoilen ton toisin, uskontojen levittäminen ja niistä puhuminen laittomaks. uskokoot kukin mihin tahtoo, kuhan tekeen sen yksinään ja pitää mielipiteensä mielikuvitusolentojen paremmuusjärjestyksestä omana tietonaan.

Ateisimin varjollahan ne suurimmat joukkomurhat on tehty, Stalinin aikaan Venäjällä. Kirkot ym. kulttuuri laitettu paskaksi. Ei se ateismi niin kuningasuskonto ole, mitä luulet. Mielikuvitusystävä tai ei, sinä tai kukaan muukaan ei voi tulla 100% sanomaan, että ihmisen olemassaolo päättyy ruumiin kuolemaan. Mun mielestä Raamattu on hieno opus, joka näyttää tietä oikean ja väärän välillä. Nykyään kaikki mitä ympäristöstään (media) saa itseensä kun tuppaa olee aikamoista bullshittiä. Ja jos joku toinen on kokenut Jumalan ni sä et voi sen henk. koht. kokemusta muuttaa millään tavalla. Harmi jos uskonto on sua joskus loukannut, haluaisin vaan että ihmiset etsivät Jumalaa, ei mtn yhteisöä, uskonnollista johtajaa tai rakennusta yms. En mä yksin ole kokemusteni kanssa, ehkä mut tosiaan pitäis taluttaa osastolle, niin teillä keitä nää jutut ahdistaa olisi helpompaa ;)

Mun mielestä on aika mielenkiintoista, että youtubessa on jäätävän paljon taivas-ja helvetti kokemuksia, mutta sitten ei näistä lehmien jälleensyntymistä yms. niinkään.(löytänyt ainoatakaan)
SahkoinenVelho
Kameleontti

Post by SahkoinenVelho »

Ateisimin varjollahan ne suurimmat joukkomurhat on tehty, Stalinin aikaan Venäjällä. Kirkot ym. kulttuuri laitettu paskaksi. Ei se ateismi niin kuningasuskonto ole, mitä luulet.
Ateismi on uskonto ihan yhtä paljon kuin vaikka se, etten usko joulupukkiin tai näkymättömään pinkkiin yksisarviseen tms. Sekotit tossa ateismin ja kommunismin(tai neuvostoaikasen stalinismin tarkemmin).
Mielikuvitusystävä tai ei, sinä tai kukaan muukaan ei voi tulla 100% sanomaan, että ihmisen olemassaolo päättyy ruumiin kuolemaan.

Miten sitten voit tulla 100% sanomaan, että se tapahtuu jonkun ikivanhan tekstikokoelman kertoman mukaisesti?
Mun mielestä Raamattu on hieno opus, joka näyttää tietä oikean ja väärän välillä.
Totta. Mut miks siihen Raamattua välttämättä tarvitsee? Hienoja opetuksiahan sieltä löytyy, mut sieltä(vanhasta testamentista varsinkin)löytyy myös käskyjä jotka ohjaa ihan karmeaan vääryyteen. Mihinkään ei kannattais uskoa sokeasti.
Ja jos joku toinen on kokenut Jumalan ni sä et voi sen henk. koht. kokemusta muuttaa millään tavalla. Harmi jos uskonto on sua joskus loukannut, haluaisin vaan että ihmiset etsivät Jumalaa, ei mtn yhteisöä, uskonnollista johtajaa tai rakennusta yms. En mä yksin ole kokemusteni kanssa, ehkä mut tosiaan pitäis taluttaa osastolle, niin teillä keitä nää jutut ahdistaa olisi helpompaa ;)
Jos joku toinen on kokenut Raamatun Jumalan olemassaolemattomuuden tai jotain sen kanssa vahvasti ristiriidassa olevaa niin et voi muuttaa sitä kokemusta millään tavalla. Nämä ihmiset eivät ole myöskään yksin kokemustensa kanssa. Sekotatko myös uskonnon ja uskon? Uskossahan ei ole sinänsä mitään vikaa, nimenomaan noi uskonnolliset johtajat ja rakennukset on sitä uskontoa.
Mun mielestä on aika mielenkiintoista, että youtubessa on jäätävän paljon taivas-ja helvetti kokemuksia, mutta sitten ei näistä lehmien jälleensyntymistä yms. niinkään.(löytänyt ainoatakaan)
Öö, mitä vittua?
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

TabulaRasa wrote:Uskon, että tämä kulttuuri etenee lopulta siihen suuntaan, että kristinuskosta tulee laitonta. Poliittinen korrektius on jo nykyään saanut huomattavasti otetta ilmaisunvapauden sijaan.
Enpä menisi itse niin varmaksi.
TabulaRasa wrote:vielä henk. koht. mielipide Jumalasta, olen täysin vakuuttunut että Jumala on olemassa, kylmä tosiasia on vain se että 99,9% väestöstä ei koskaan todella etsi Jumalaa. Todisteita Jumalan läsnäolosta on liikaa, että voisin sen kieltää.
Mitä nää todisteet on?
Tunnetta ei voi ostaa: sanotaan.
Vaan ei sanoillakaan saavuttaa.
Ei kukaan pakoon itseään pääse.
On minulla turvallinen olla.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

TabulaRasa wrote: foorumin valtaväestö rakastaa kamaa ja nussimista. Yleisiä nykyajan epäjumalia. ts. moraalittomuus *clip*
Voi kun se oli nyt niin väärin kun ihmiset tekivät pedissä toisilleen hyvää, ja ku poltin pajat just äsken??
zerk

Post by zerk »

TabulaRasa wrote:Mun mielestä Raamattu on hieno opus, joka näyttää tietä oikean ja väärän välillä
Ootsä oikeesti lukenut sen kirjan läpi? :D
TabulaRasa
Tuppisuu

Post by TabulaRasa »

Oon lukenut UT:n useempaan otteeseen. Pätkiä sieltä täältä VT:sta.

Hyvä kirja ja ne jutut avautuu jos osaa olla vähän avarakatseisempi eikä irrota lauseita laajemmasta kontekstista.

Ja mä en oo tosiaankaan arvostelemassa tai tuomitsemassa ketään täällä, ainoastaan Jumala tuomitsee.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

TabulaRasa wrote:...ainoastaan Jumala tuomitsee.
Jumala tuomitsee ja siksi joistain kristityistä tuleekin neuroottisia ja pelokkaita, jotka yli omien voimavarojen pyrkivät tekemään hyviä tekoja.

Sit se Jumala on myös semmonen heppu, että se näkee kaikkien sydämiin ja siis myös ajatuksiin. Tossa on ehkä joku syvällisempi pointti ykseydestä, mutta jos haluais semi-huumoriks heittää, niin hitto mikä heppu!? Kunnon tirkistelijä! :mrgreen: Johan siinä on kristityt tulisilla hiilillä koko ajan :P
CaptainZ

Post by CaptainZ »

TabulaRasa wrote:Itse asiassa en usko että olet raamattua pariin kertaan lukenut, ainakaan ajatuksella, kyseessä on yli 1300 sivuinen opus ja jos sen todella olet lukenut niin näkemyksesi on hämmentävän yksinkertainen. Raamatussa on valtavasti sisältöä, ja se on yksi hienoimmista teoksista koskaan tehty.
Raamattu on sekava ja hämmentävä teos, jossa on järjetön määrä ristiriitaisuuksia nykytiedon ja -moraalin kanssa. Raamatussa on myös paljon sisäisiä ristiriitoja, eli yhdessä kohdassa annetaan ihan erilainen elämänohje kuin toisessa. Täällä muutama esimerkki: http://www.vapaasana.net/artikkelit/200 ... stiriitoja

Ja vielä henk. koht. mielipide Jumalasta, olen täysin vakuuttunut että Jumala on olemassa, kylmä tosiasia on vain se että 99,9% väestöstä ei koskaan todella etsi Jumalaa. Todisteita Jumalan läsnäolosta on liikaa, että voisin sen kieltää.
Kerro nyt edes muutama esimerkki näistä todisteista? Jos todisteeksi käy sinun mielestäsi esim. se, että ihmiset ja luonto ovat olemassa eivätkä ne ole voineet tyhjästä syntyä... niin suosittelen tutustumaan luonnontieteellisiin selitysmalleihin, jotka selittävät nämä asiat paljon vakuuttavammin. Darwin Lajien synty, Esko Valtaojan Kotona maailmankaikkeudessa ja vaikka Richard Dawkinsin Jumalharha antavat tälle kaikelle vaihtoehtoisia, jokseenkin ymmärrettäviä selitysmalleja, joissa Jumalalla ei ole osuutta.

Ymmärrän toki, että uskovainen on lukkoonlyönyt kantansa ja sivuuttaa siksi AIVAN KAIKEN sellaisen näytön, joka sotii hänen maailmankuvaansa vastaan. Uskovainen TIETÄÄ Jumalan olevan olemassa ja etsii näyttöä siitä (ja yleensä aika hatarakin näyttö kelpaa) ja sivuuttaa vastakkaisen näytön, vaikka maailman koko tiedeyhteisö puoltaisi sitä. Kun tiede etsii vastauksia kysymyksiin, uskonto etsii kysymyksiä vastauksiin.

Ehkä sun logiikka vaatii jotain jumalallista syytä meidän täällä ololle, mutta usko pois, valtava maailmankaikkeus ja luonnonlait vähät välittävät pienen ihmisen logiikasta. Ne toimivat ihan omilla ehdoillaan, eikä meidän tarvitse kaikkea pystyä selittämään ja ymmärtämään.

Jos ja kun kaiken vastakkaisen näytön (tai sen näytön torjumisen) jälkeen Jumala on sinulle ainoa järkevä maailmanselitys, niin miksi juuri Raamatun jumala? Miksei Koraanin Allah, tai hindujen jumalat tai jotkut Amazonin heimojen palvomat toteemijumalat tai vaikka se suuri sotka, joka muni maailman?
Oli pakko kommentoida jonnekin, koska kamankäyttäjiä ei luonnollisesti Jumala kiinnosta ja aiheeseen liittyvää topicia ei löydy. Päihtyminen on kiellettyä raamatun mukaan.
Kyllä sielläkin monissa kohdissa viiniä ja olutta siemaillaan. Jossain kohtaa sanotaan, ettei syntiä ole se, mikä menee suusta sisään vaan se, mitä sieltä tulee ulos. Mutta mitä Raamattu sanoo muista päihteistä kuin alkoholista? Ja jos esim. kannabis ja opiaatit ovat kiellettyjä, miksi Jumala loi ne?

Ylin käsky raamatussa on Mark. 12:30-31 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi. Toinen on tämä: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" Näitä suurempaa käskyä ei ole". Tämän foorumin valtaväestö rakastaa kamaa ja nussimista. Yleisiä nykyajan epäjumalia. ts. moraalittomuus, raamatussa on selitetty kuinka nämä ovat lopun ajan merkkejä
Raamattu on täynnä käskyjä ja kieltoja. Miksi juuri Mark 12:30-31 on se ylin käsky?

Mitä vikaa muuten on nussimisessa?

Lopun ajan merkkejä? Niitä on kuule jokainen sukupolvi nähnyt omana aikanaan. Aina on ollut nussimista - kuten voi ihmiskunnan olemassaolosta päätellä - ja aina on ollut sotia, tauteja, puutetta, kidutusta, "harhaoppeja", pilkkaajia... Aina on lopun ajan merkit ilmassa ja jokainen uskovaisten ikäluokka on sitä mieltä, että Jeesus tulee ihan just.

Oletko huomannut, että Raamatun mukaan Jeesuksen piti palata maan päälle jo sen sukupolven aikana, jonka kanssa hän eli maan päällä? Raamatun mukaan hän sanoi opetuslapsilleen, että "osa teistä ei ehdi kohdata kuolemaa" ennen hänen paluutaan?

Jeesus on kohta 2000 vuotta myöhässä. Mutta kyllä hän kohta tulee... Ihan kohta...

Ateisimin varjollahan ne suurimmat joukkomurhat on tehty, Stalinin aikaan Venäjällä. Kirkot ym. kulttuuri laitettu paskaksi. Ei se ateismi niin kuningasuskonto ole, mitä luulet.
Ateismi ei ole uskonto. Eikä Stalinin joukkomurhia tehty ateismin, vaan sosialismin varjolla. Uskontojen takia kuolee tänäänkin aika monta ihmistä, koska joku ajattelee että tappaminen on Jumalan/Allahin tai vastaavan tahto.

Muistan kun George W. Bush aloitti sodan Irakia vastaan. Hän sanoi tv:ssä, että "tämä ei ole ainoastaan Yhdysvaltain lahja maailmalle, vaan myös Jumalan lahja ihmisyydelle." Bush väitti juttelevansa Jumalan kanssa harva se päivä ja sanoi, että Irakin sota käytiin Jumalan käskystä. Harmi ettei Jumala sitten sen tarkemmin kertonut, mistä ne väitetyt joukkotuhoaseet löytyvät. Tai jos ei niitä aseita ollutkaan, miksei Jumala myöntänyt sitä Bushille? Kummallista.

Hitler nimitti juutalaisia käärmeen sikiöiksi, kuten Luther muutama vuosisata aiemmin - kielikuva, jonka löydät myös Raamatusta. Hitler julistautui useassa julkisessa ja yksityisessä puheessaan hartaaksi katolilaiseksi. Toisissa yhteyksissä hän myös kritisoi kirkkoa, ja me emme voi varmasti tietää, mikä oli Hitlerin maailmankatsomus. Aika varmasti voidaan kuitenkin tietää, että ilman uskontoa Hitler ei olisi saanut mobilisoitua saksalaisia toteuttamaan juutalaisten joukkotuhoa. Aika moni natsi uskoi toimivansa Jeesuksen asialla. Natsien vyönsoljissa luki "Gott Mitt Uns" (Jumala kanssamme).

Norjan joukkomurhaaja A. Breivik oli muuten hänkin Jeesuksen asialla. Tämän on media jättänyt ihmeen vähälle. Mutta se Breivikin julistus on julkinen, verkosta löytyvä asiakirja, ja siinä hän perustelee tekojaan juurikin kristinuskolla. Sä voit ehkä ajatella Breivikin olevan väärässä. Ei se outoa olisi. Kaikki uskovaiset uskovat juuri itse olevansa Jumalan asialla ja toisin uskovat ovat väärässä. Mutta mistä sä tiedät, ettei oikea Jumala olekin se verenhimoinen, narsistinen hirviö, joka janoaa sotaa ja tuskaa ja kuolemaa ja haluaa ihmisten omistavansa elämänsä Hänen palvomiselleen - ja lopussa heittää helvettiin 99,99 % maailmassa eläneistä ihmisistä. Mitäs arvasivat uskonvalinnoissaan väärin.

Kristinuskon nimissä on tälläkin vuosituhannella surmattu ja alistettu aika paljon jengiä. Muista uskonnoista nyt jaksa edes aloittaa latelemaan esimerkkejä.

Mielikuvitusystävä tai ei, sinä tai kukaan muukaan ei voi tulla 100% sanomaan, että ihmisen olemassaolo päättyy ruumiin kuolemaan.
Mä voin väittää ihan mitä tahansa, eikä sitä voi kukaan todistaa olemattomaksi. Voin väittää käyneeni kuussa ja voin väittää että näkymätön pyramidi leijuu taivaalla ja kontrolloi elämäämme. Todistapa vääräksi?

(Itse en pidä mitenkään erityisen varmana, että elämämme päättyy kuolemaan, siitä en rupea väittelemään. Mutta tuo "ette voi todistaa uskomuksiani vääräksi" on turha argumentti missä tahansa keskustelussa. Emme tietenkään voi.)

Hienoa, että sivistyneestä länsivaltiosta löytyy lukutaitoinen ihminen, joka pitää Youtubea luotettavan tiedon lähteenä!

Mutta hei, eikös Raamatun mukaan asia ole niin, että vasta tuomionpäivänä Jeesus herättää kuolleet ja heidät tuomitaan taivaaseen tai helvettiin tekojensa mukaan (tai uskonsa mukaan, riippuu mitä Raamatun kohtaa katselee)? Ei kenenkään vielä pitäisi olla taivaassa eikä helvetissä?

Mä olen muuten nähnyt ihan tv-dokumentin, jossa spekuloidaan uudelleensyntymällä. Siinä kerrottiin pikkupojasta, joka kertoi edellisestä elämästään, ja sitten kun niitä tietoja lähdettiin selvittämään, ne pitivät paikkansa! Jos Youtube-todistukset kristinuskosta ovat luotettavia, niin eikö ihan oikea tv-dokumentti sitten ole luotettava todistus sielunvaelluksesta?

Youtubessa on hengellistä matskua ja todistuksia hengellisistä kokemuksista varmaan ihan jokaisen uskonnon piiristä. Ovatko ne kaikki sinusta luotettavia, vai ovatko kristilliset todistukset luotettavampia kuin muut? Millä perusteella?
CaptainZ

Post by CaptainZ »

TabulaRasa wrote:Hyvä kirja ja ne jutut avautuu jos osaa olla vähän avarakatseisempi eikä irrota lauseita laajemmasta kontekstista.
Tuo on kans vanha ja väsynyt läppä. Väitetään, että Raamattuun kielteisesti suhtautuvat ihmiset lainailevat Raamatun julmilta ja järjettömiltä kuulostavia lauseita ja "irrottavat ne kontekstistaan". Sitä samaahan uskovaiset tekevät, mutta vain niillä myönteisiltä kuulostavilla kohdilla. Uskovaiset siteeraavat kohtia, joissa meitä käsketään rakastamaan toisiamme, olemaan tappamatta jne - ja sivuuttavat ne kohdat, joissa päinvastoin käsketään tappamaan toisiamme ja osoittamaan kaikenlaista muuta vihaa ja julmuutta.

Mikä on se myönteinen konteksti, johon sopii esim...

- Tarina Joosuasta, joka teki Jumalan määräämän kansanmurhan Jerikossa. "He olivat julistaneet Herralle kuuluvaksi uhriksi kaiken, mitä kaupungissa oli, ja niin he surmasivat miehet ja naiset, nuoret ja vanhat, härät, lampaat, vuohet ja aasit. -- Mutta itse kaupungin ja kaiken, mitä siellä oli, israelilaiset polttivat poroksi. Vain hopean ja kullan sekä pronssi- ja rautaesineet he antoivat Herran pyhäkön omaisuudeksi." (Joos. 6:21-24)

- Käsky siitä, että raiskauksen uhri pitää kivittää (5. Moos. 22:23-24) : "Jos mies makaa toiselle miehelle kihlatun koskemattoman tytön ja tämä tapahtuu kaupungissa, molemmat on vietävä kaupungin portille ja kivitettävä kuoliaaksi, tyttö siksi, että hän ei huutanut apua..."

Psa 137:9: "Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon!"

Ja jos jonkun mielestä Uusi testamentti kumoaa VT:n opetukset, niin huom: Matteuksen evankeliumin mukaan Jeesus sanoo, ettei hän tullut lakia kumoamaan vaan toteuttamaan. "Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi."

Nähtävästi siis kaikkia VT:n opetuksia kansanmurhista, raiskattujen kivittämisestä, lasten hyväksikäytöstä ja niin edelleen, pitäisi meidänkin aikanamme toteuttaa? Jeesuskin niin haluaa.

Ja mitäpä opetti Jeesus itse? Jos silmäsi viekottelee sinua (jos vaikkapa katsot naista himoitsevasti), revi silmäsi irti. Ja että "En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan."

Ja niin edelleen.

Mutta varmaan on joku positiivinen kokonaiskuva, johon nuo kaikki julmuudet luontevasti istuvat...
frapathea

Post by frapathea »

Nyt jätkät takaisin lukion filsan ygös-, kagos- ja etenkin kolmoskurssille. :D :D :D Voi helvetin helvetti.

Toisesta vastauksessa lähti jo sivuraiteelle aihe. Vaihdetaanko ketjun otsikkoa, vai splitataanko?
frapathea

Re: Hamppu poistettu raamatusta? + yleistä kristinuskosta

Post by frapathea »

Lisäsin otsikkoon "+ yleistä kristinuskosta", sillä alkuperäinen aihe ei kauaa raiteillaan tosiaan pysynyt. Ilmeisesti keskustelun polveilusuunta on kuitenkin innostanut keskusteluun, mikä on ehdottomasti myönteiseksi näkemäni asia tällä foorumilla, joten jatkakaa ihmeessä.

Tahtoisin tähän väliin muistuttaa keskustelijoita mm. siitä, että todistuksen taakka lankeaa väitteen esittäjälle. Sivistyneessä väittelyssä vältetään myös väitteitä, joita ei voi falsifioida.* Jokainen voi tietenkin omassa päässään kelailla mitä haluaa, mutta olisi suotavaa, että toisten kanssa kommunikoidessa ja etenkin väitellessä noudatettaisiin hyviä väittelytapoja! Rakas ystävämme ja apurimme wikipedia kertonee kernaasti lisää mm. argumentointivirheistä.

Hauskaa älyjen mittelöä! Tahdon vielä loppuun suositella kaikille avointa mieltä ja sellaista asennetta, että väittely on onnistunut mikäli jokainen osapuoli kokee oppineensa jotain uutta. Väärässäkin saa myöntää olleensa – sen tunnustaminen on merkki kehityksestä.

* Täten esimerkiksi argumentti "jumala on olemassa, jos olet eri mieltä niin todistapa vääräksi" ei ole pätevä, sillä a) todistustaakka kuuluu väitteen esittäjälle ja b) jumala ei ole falsifioitavissa. Sen sijaan väite "jumalaa ei ole olemassa" on falsifioitavissa, sillä se kumoutuu, mikäli saamme käsiimme kiistatonta todistusaineistoa jumalan olemassaolosta.
Jeshu
OD

Post by Jeshu »

frapathea wrote:
* Täten esimerkiksi argumentti "jumala on olemassa, jos olet eri mieltä niin todistapa vääräksi" ei ole pätevä, sillä a) todistustaakka kuuluu väitteen esittäjälle ja b) jumala ei ole falsifioitavissa. Sen sijaan väite "jumalaa ei ole olemassa" on falsifioitavissa, sillä se kumoutuu, mikäli saamme käsiimme kiistatonta todistusaineistoa jumalan olemassaolosta.
True that!
frapathea

Post by frapathea »

Jeshu wrote:
frapathea wrote:
True that!
Mmm. Toki kyseessä on enemmän tieteenfilosofian kannalta olennainen seikka, mutta näkisin asian huomioimisen tärkeäksi myös älyllisen väittelyn kannalta. Väittelystä kun ei tule yhtikäs mitään, mikäli joku osapuolista vetää mukaan väitteitä, joita kohtaan ei voida esittää vasta-argumenttia. Se olisi yksinkertaisesti väittelyn kannalta turhaa ja epäolennaista.

Esitän nyt liudan väitteitä (joiden kanssa en välttämättä ole yhtä mieltä – esitän ne tässä puhtaasti mielekästä keskustelua kiihottaakseni), joihin olisi mielenkiintoista saada vastauksia ja näkemyksiä, puolin tai toisin.
  • Ateistit ovat moraalittomia.
    Jumala vastaa rukouksiin.
    Jumala rankaisee synnintekijöitä.
    Maailmamme, aurinkokunta sekä maailmankaikkeus ei voisi toimia näin saumattomasti, ellei jokin älyllinen olento olisi suunnitellut niitä.
    Koomassa olleet ihmiset ovat kertoneet nähneensä vilauksen kuolemanjälkeisestä elämästä, mistä voimme päätellä, että kuoleman jälkeen todella on elämää.
    Raamatusta on poistettu mainintoja hampusta.
CaptainZ

Post by CaptainZ »

desoxy wrote:
frapathea wrote:Nyt jätkät takaisin lukion filsan ygös-, kagos- ja etenkin kolmoskurssille. :D :D :D Voi helvetin helvetti.

Toisesta vastauksessa lähti jo sivuraiteelle aihe. Vaihdetaanko ketjun otsikkoa, vai splitataanko?
mietin samaa :D ei kannata @psyvault mainita olevansa uskossa. tulee heti paskamyrsky..
Mä ainakin henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että on ok uskoa ihan mihin tykkää. Siinä vaiheessa mulla alkaa nousta savu korvista, kun joku alkaa jumaliensa puolesta moralisoida muiden mielenmaisemaa ja elämän valintoja - että muidenkin kuin raamattu-uskovaisten pitäisi muka elää Raamatun opetusten mukaisesti. Liian iso osa maailman ongelmista johtuu uskonnollisuudesta ahdasmielisyydestä ja pakottavasta tarpeesta tuputtaa uskonvalintojaan viattomille sivullisille.

Silloin on just oikea hetki kyseenalaistaa hihhulin usko osoittamalla pari valittua järjen- ja moraalinvastaisuutta hänen uskomuksissaan. Vaikka harvemminhan tällaisesta keskustelusta mitään hyötyä on - harvemmin kumpikaan osapuoli sen seurauksena vaihtaa maailmankatsomustaan.

"Netissä väitteleminen on vähän sama kuin paraolympialaisiin osallistuminen: ihan sama vaikka voittaisit, olet silti vammainen."
- joku viisas
frapathea

Post by frapathea »

Toisaalta, mitä väliä sillä on, vaikka joku vähän paasaisikin, jos ei ihan liiakseen spämmää? Mä en ole koskaan oikein sisäistänyt esim. joidenkin todistajakammoa. Itse kutsuin todistajat luokseni teelle nettilomakkeen kautta, kun eivät itse ovelle ilmaantuneet, vaikka olen korkeintaan yksi suuri saatanan jalkavaimo.

Jos mulla on paskoja ajatuksia, ja joku tarjoaa parempia, voitan. Jos mun ajatusrakennelmat on tarjottua toimivampia, voin esittää ne toiselle osapuolelle. Todistajien tapauksessa mun luota on lähdetty kiitellen siitä, miten paljon uusia ajatuksia oon tarjonnut keskustelemalla asiallisesti ja maltillisesti.

On siellä kristittyjenkin joukossa ihan vastaanottavaisia ja hyväsydämisen oloisia tyyppejä.
lixcc
Psykonautti

Post by lixcc »

Gaikokujin wrote:Itse olen lukenut raamatun pari kertaa ja mieleenpainuvana jäi juuri se, että Jumala olisi murhaaja ja kauhea pahis siinä.

Tämä on niin totta. Eikös kristityn pitäisi elää 10:tä käskyä ja rakkauden kaksoiskäskyä noudattaen. Ja Jeesuksen oppeja.
"Elämästä saa ja pitää nauttia joka päivä. Matkustaminen on keino muistaa se." -Riku Rantala.