Kansalaisaloite 74

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
Azee
Psykonautti

Kansalaisaloite 74

Post by Azee »

Käykäähän arvon Vaulttilaiset tekemässä päivän hyvä työ!

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/74
Kansalaisaloitteen otsikko
Kannabiksen käytön ja hallussapidon rangaistavuudesta luopuminen
Aloitteen päiväys
23.01.2013
Aloitteen muoto
Ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä
Oikeusministeriön asianumero
OM 15/52/2013
Aloitteen sisältö

Me - tämän aloitteen allekirjoittaneet - esitämme, että kannabiksen ja sen eri jalostusasteiden käytön sekä hallussapidon rangaistavuus poistettaisiin Suomen laista.
Perustelut

- Kannabiksen käytön ja hallussapidon kielto on perusteltu lähinnä huumevastaisten mielikuvien luomisella. Käytännössä laillinen kontrolli kohdistuu sattumanvaraisesti vain pieneen osaan käyttäjistä. Sen ylläpitäminen tuhlaa poliisin resursseja ja haittaa käyttäjiä. [1]

- Huumekauppa on rikollisten käsissä. [2] Kannabiksen dekriminalisaatio heikentää järjestäytyneen rikollisuuden kasvuedellytyksiä.

- Kannabiksen käyttö on yleistä. Kriminalisointi ei ole estänyt sitä yleistymästä. ("18 vuodessa suomalaisten huumeiden käyttö on yleistynyt ja käyttöön on tullut joukko uusia aineita. Eniten on lisääntynyt kannabiksen käyttö. Viime vuosina siitä on tullut suosittua erityisesti 25-34 -vuotiaiden nuorten aikuisten miesten keskuudessa, joista vuonna 2010 runsaat neljäkymmentä prosenttia ilmoitti kokeilleensa kannabista ainakin kerran elämässään.") [3]

- YK on ilmoittanut tukevansa huumausaineiden dekriminalisointia. [4][5]

- Huumausaineiden rangaistavuuden poistamisella on saavutettu hyviä tuloksia Portugalissa. Huumekuolemat ja HIV-tartunnat ovat vähentyneet, eikä huumeiden käyttö ole lisääntynyt. [6]

- Kannabiksen dekriminalisaatio Suomessa noudattaisi yleiseurooppalaista ja yhdysvaltalaista trendiä ongelmakäyttäjien hoitamisessa käytöstä rankaisemisen sijaan.

- Dekriminalisointi lopettaisi kansanryhmän demonisoinnin ja vainoamisen. [7]

Lähteet:

[1] http://www.ehyt.fi/easydata/customers/e ... ikassa.pdf

[2] http://www.poliisiammattikorkeakoulu.fi ... endocument

[3] Suomalaisten huumeiden käyttö ja huumeasenteet - huumeaiheiset väestökyselyt Suomessa 1992-2010, http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/05614 ... ab805a3f68)

[4] http://www.undrugcontrol.info/en/issues/cannabis

[5] http://www.huffingtonpost.com/2009/06/2 ... 20013.html

[6] http://yle.fi/uutiset/portugalissa_huum ... ia/5741667

[7] http://www.breakingthetaboo.info/
No More Games. No More Bombs. No More Walking. No More Fun. No More Swimming. Boring. I am always bitchy. No Fun – for anybody. You are getting Greedy. Relax – This won’t hurt.
Aesma
OD

Re: Kansalaisaloite 74

Post by Aesma »

Kannatettu!

Tehkääpä muut sama, ei oo iso homma, tunnistautumiseen meni alle minuutti aikaa verkkopankkitunnuksilla!
Pen
OD

Post by Pen »

Nimi lsitettu jo ekana päivä. Nätisti tuli 1k ääntä per päivä mutta sitten laantu. Noh, onhän tässä heinäkuuhun aikaa. Myös alooite 70 tekijänoikeuslaista kannattaa tsekata.
mindtransferral
Psykonautti

Post by mindtransferral »

Tulihan tuo heti allekirjotettua kun mahdollista.
The journey begins...
psyke
Lepakko

Post by psyke »

Allekirjoitettu juuri hetki sitten.
Filosofi
Karvakuono

Post by Filosofi »

Tämäkin tuli allekirjoitettua heti kun mahdollisuuden sain. Kuitenkin tahti jo hiipunut sen verran, että pahoin pelkään ettei tämä tule menemään käsiteltäväksi asti.
Rimbaud
Karvakuono

Post by Rimbaud »

En allekirjoita. Puhun aina kun mahdollista kannabista vastaan. Vituttaa suunnattomasti miten sille on saatu luotua vähitellen luotua turvallisen, jopa terapeuttisen ja terveellisen aineen imago. Kuten moni tietää, kannabiksen haitattomuudesta on muodikkaampaa tehdä tutkimuksia kuin haitoista.

Ja haitat, kun puhutaan satunnaiskäytöstä, ovat aivan erilaisia - mielestäni paljon harmillisempia - kuin alkoholin, nimenomaan kun otetaan huomioon erilaiset yksilöt: alkoholin satunnaiskäytön haitat ovat kaikille about samanlaisia (pitkällä aikavälillä fyysisiä), kannabiksen taas joillekin ei juuri mitään ja toisille huomattavat. Tämä epätasa-arvoista. Hyväksyisin kannabiksen dekriminalisoinnin - joka johtaa aivan varmasti nuorten keskuudessa yleisempään hyväksyntään kuin sitten tämä "huumetabuilu", mitä pidän parempana pahana, sillä on vielä niitäkin nuoria, joille huumeet on demonisoitu pääkoppaan ja kannabis kuuluu niihin - siinä tapauksessa, että jokaiselle nuorelle potentiaaliselle thc:n uhrille suoritettaisiin psyyken tutkimus, josta käy ilmi, kannattaako sitä paskaa keuhkoihin vetää. Ja tämä taas toisi valtiolle helvetisti kuluja, jos ruvetaan tällä levelillä jeesustelemaan niin kuten monet kannabishörhöt tekevät. Itse haluan olla nuorien ja AINA yksilöiden puolella. On jokaisen oma asia mitä kehoonsa tunkee, ja niin se on vaikka laki sen kieltäsi, ei lakia ole olemassakaan, se on vain harha ja käytännön hidaste. Pieni kikkailu on kivaa. Ei maailma ole eikä tule täydelliseksi ja kaikkea ei tarvitse tehdä helpoksi. Ja kannabis ON porttihuume, kiitos kriminalisoinnin. - Minun kohdallani se oli portti parempiin ja minulle turvallisempiin huumeisiin.

Itseasiassa jos saisin päättää, kannabiksesta lyötäisiin sama rangaistus kuin "vahvoista" huumeista. Ja toisaalta täysin samoin argumentein kuin kannabiksen kohdalla, kaikki huumeet olisivat laillisia. Se on toiminut monissa maissa, mutta mulla on sellanen kutina, että meidän maamme mentaliteetillä se ei toimisi.

Ps.
Me kaikki ollaan väärässä. Alitajuiset motiivit olisi vaan hyvä tunnistaa. Haluat laillistaa kannabiksen koska sinusta on kiva pajautella. Etsit rationaalisia syitä sille yhteiskunnallisella tasolla itsesi vuoksi. En halua laillistaa kannabista, koska en saa siitä mitään hyvää elämääni. Etsin turhautuneisuuttani rationaalisia perusteluita itseni vuoksi. Tää viesti oli osittain provoilua, mutta pääosin omia mielipiteitä. Kun aistii dogmaattisuutta, on aina hyvä sörkkiä kepillä ihan ajan kuluksi.
frapathea

Post by frapathea »

Rimbaud wrote:Alitajuiset motiivit olisi vaan hyvä tunnistaa. Haluat laillistaa kannabiksen koska sinusta on kiva pajautella.
Väärin – kuten toisissa ketjuissa olen kertonut, olen absolutisti ja koen kannabiksen pääosin haitalliseksi ja häiritseväksi tekijäksi omassa ja monien läheisteni elämässä. Silti haluan laillistaa sen, ja kaikki muutkin huumeet. Miksi? Koska uhrittomien rikosten olemassaolo on huutava vääryys ja raiskaus niin ihmisoikeuksia kuin oikeusvaltioitakin kohtaan. Ja tietenkin myös, koska haittojen on todistettu kasvavan kieltolain alla.
zerk

Post by zerk »

Huumausaineiden kauppa on suurilta osin järjestäytyneen rikollisuuden käsissä. Kieltolaki mahdollistaa näiden organisaatioiden voitollisen toiminnan. Se riittää mulle syyksi liputtaa kieltolain purkamisen puolesta, puhumattakaan muista kieltolain aiheuttamista sosiaalisista, taloudellisista ja terveydellisistä haitoista.
xxx-men
Kameleontti

Post by xxx-men »

Kannatettu myöskin vaikka itse en pilvestä tykkääkkään.
Rimbaud
Karvakuono

Post by Rimbaud »

frapathea wrote:
Rimbaud wrote:Alitajuiset motiivit olisi vaan hyvä tunnistaa. Haluat laillistaa kannabiksen koska sinusta on kiva pajautella.
Väärin – kuten toisissa ketjuissa olen kertonut, olen absolutisti ja koen kannabiksen pääosin haitalliseksi ja häiritseväksi tekijäksi omassa ja monien läheisteni elämässä. Silti haluan laillistaa sen, ja kaikki muutkin huumeet. Miksi? Koska uhrittomien rikosten olemassaolo on huutava vääryys ja raiskaus niin ihmisoikeuksia kuin oikeusvaltioitakin kohtaan. Ja tietenkin myös, koska haittojen on todistettu kasvavan kieltolain alla.
Joo en haluis yleistää. Provoa provoa.. Toi viesti oli pameissa kirjotettu, ja jotenki ne saa mut ärsyyntyneelle ja agressiiviselle tuulelle. Eipä mun ees tarvis puhua kun en tästä jutusta oikeasti sen kummemmin tiedä/ei kannabis kiinnosta. Ihmettelempä vaan, miten jengi voi näissä keskusteluissa laukoa "varmoja" ennusteita kuin olisivat keksineet aikakoneen.

Tässä mun ennuste ja analyysi: suomalaiset on tavallista päihtymyshakuisempia ku muut. Jos huumeet sallitaan ja jopa aletaan kaupitella julkisesti, tavallisten pulliaisten sukupolvi tulee muuttumaan ja laajentan repertuaariinsa kaikenlaista shittiä. Tarkoitan tällaista yksinkertaisempaa väestöä, joka ei kummemmin kyseenalaista asioita; kuten tältäkin foorumilta voi päätellä, douppailijat ovat keskimääräisesti tiedostavampia ja tietyillä osa-alueilla älykkäämpiä (olenko väärässä?? ei ole mitään faktaa tästä). Mun pointti on lähinnä se, että mulle se on ihan fine pitää huumausaineet "elitistisenä kulinaristien ravintona" (tässä kohtaa unohdan tarkoituksellisesti nistit :cheers: )

Tietty homma yritettäis hoitaa silleen, että valistusta muutettaisiin ehkä fiksumpaan suuntaan ja käyttö todella vähentyisi. Mutta ku seuraa nykymediaa... Se vaan tuntuu täysin hallitsemattomasti laajenevan ja informoivan manipuloiden kaikkia, joilla ei ole kriittistä otetta. Jos vaikka herskaa sais kaupasta, ja sitte jotku tavalliset duunarit ois lukenu sattumalta jonku tutkimuksen että se on alkoholin kaa saman tasosta ymmärtämättä tutkimusta sen kummemmin, ottais testin ni kyl se ois varmaa menoa monella sitte.

Itel on siin mieles ristiriitaset ajatukset, että inhoan holhousyhteikuntaa, mutta tiedän, että monet siitä hyötyvät helvetisti..
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Rimbaud wrote: Tässä mun ennuste ja analyysi: suomalaiset on tavallista päihtymyshakuisempia ku muut. Jos huumeet sallitaan ja jopa aletaan kaupitella julkisesti, tavallisten pulliaisten sukupolvi tulee muuttumaan ja laajentan repertuaariinsa kaikenlaista shittiä. Tarkoitan tällaista yksinkertaisempaa väestöä, joka ei kummemmin kyseenalaista asioita; kuten tältäkin foorumilta voi päätellä, douppailijat ovat keskimääräisesti tiedostavampia ja tietyillä osa-alueilla älykkäämpiä (olenko väärässä?? ei ole mitään faktaa tästä).
Suomessahan heroiinia oli saatavilla lähes reseptivapaana aptiikista aina 1950-luvulle asti, eikä se aiheuttanut juuri mitään ongelmia.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Infitialis
Apteekki

Post by Infitialis »

Petri6 wrote:
Rimbaud wrote: Tässä mun ennuste ja analyysi: suomalaiset on tavallista päihtymyshakuisempia ku muut. Jos huumeet sallitaan ja jopa aletaan kaupitella julkisesti, tavallisten pulliaisten sukupolvi tulee muuttumaan ja laajentan repertuaariinsa kaikenlaista shittiä. Tarkoitan tällaista yksinkertaisempaa väestöä, joka ei kummemmin kyseenalaista asioita; kuten tältäkin foorumilta voi päätellä, douppailijat ovat keskimääräisesti tiedostavampia ja tietyillä osa-alueilla älykkäämpiä (olenko väärässä?? ei ole mitään faktaa tästä).
Suomessahan heroiinia oli saatavilla lähes reseptivapaana aptiikista aina 1950-luvulle asti, eikä se aiheuttanut juuri mitään ongelmia.
Onko suuri kulutus nyt sitten ongelma vai ei... mutta kuitenkin muistutan vaan:
Huumaavien lääkeaineiden käytön kasvu jatkosodan aikana rintamalla ja siviilissä loi pohjan sodanjälkeiselle huumeongelmalle Suomessa. Asia selviää filosofian tohtori Mikko Ylikankaan juuri julkaistusta tutkimuksesta Unileipää, kuolonvettä ja spiidiä (Atena), joka käsittelee huumeita Suomessa vuosina 1800-1950.

Jatkosodan jälkeen heroiinia kulutettiin meillä huomattavasti enemmän kuin muissa maissa, ja asia herättikin aikanaan laajaa huomiota kansainvälisissä lehdissä ja jopa YK:ssa.

Suomelta vaadittiin selitystä, miksi meillä kului heroiinia sama määrä vuodessa kuin muissa maissa keskimäärin 25 vuodessa.
Parhaat karstat on pohjalla.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Olen itse asiassa lukenut tuon kirjan ja käyttänyt sitä jopa graduni lähteenä, ja siitä selviää, että tuo määrä käytettiin aivan oikein yskänlääkkeenä kodeiinin kalliin hinnan vuoksi, eikä Suomen valtio lääkintähallitusta myöten pitänyt suurta kulutusta ongelmana. Varsinainen väärinkäyttö oli pientä.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun