Psykedeelit ja mielenterveysongelmat

Asiaa Asiasta Asiallisesti.
wRRa
Moderator

Psykedeelit ja mielenterveysongelmat

Post by wRRa »

Tämän uutisen innoittamana: http://www.hs.fi/a1305708116054

Hieman katselin tuota alkuperäistä tutkimusta ( http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0063972 ) ja siellä olevia taulukkoja. Vaikuttaa siltä, että yleisesti huumeidenkäyttö lisää mt-ongelmia, mutta ainakin LSD:n, sienten ja meskaliinin käyttö vähentää niitä.

Nämä tiedot löytyvät myös tuolla tutkimuksessa olevista taulukoista, mutta tässä vähän osviittaa siitä, kuinka isoja eroja on esim. vuoden sisään LSD:tä käyttäneiden ryhmän ja psykedeelejä kokeilemattomien ryhmän välillä:
_______________LSD-ryhmä ____________Ei-käyttäjät
Lääkitys:___________0,9%____________________9,1%
Paniikkihäiriö:________0,9%____________________8,5%
Vakava masennus:____1%_____________________2,7%
Kuuli ääniä:__________1%_____________________2,1%
K6:_________________1%_____________________7,5%

Tämän tutkimuksen mukaanhan siis ahdistuneiden, masentuneiden jne. kannattaisi käyttää psykedeelejä ainakin kerran vuodessa.

Mä olen huomannut samanlaisia juttuja omassa elämässäni. Oon saanut diagnoosiksi "pitkäaikainen masennus ja ahdistus" sekä ptsd. Ensimmäisen happotripin jälkeen masennus lähti pois. Vuosi ilman psykedeelejä, ja se on palannut.

Nyt harkitsen kovasti, että ryhtyisin trippailemaan pari kertaa vuodessa. Päätä en varsinaisesti halua sekoittaa, eli se ei ole motivaationi. Mutta jos trippailu parantaa mun elämänlaatua, niin miksi en sitä tekisi?
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
Pen
OD

Re: Psykedeelit ja mielenterveysongelmat

Post by Pen »

Kyllä mulla ekasta tripistä jäi pitkään sellanen afterglow. Sitku lähti käsistä niin sitä ei enään huomannu, ku ei saanut kunnon trippiäkään.

Ketamiini ja MXE päivittäin pienellä, samalla annoksella on tutkimusten mukaan myös avukkaita masennukseen. Vaikeinta nois vaan on se pieni, kohtuukäyttö, kerran vuodessa tai pieni bumppi päivässä.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Olisi mielenkiintoista nähdä myös tutkimuksia siitä, onko sillä eroa, ottaako psykedeelejä esim. kerran viikossa vai kerran vuodessa. Onko mahdollista, että liian usein käytettynä esimerkiksi psykedeelien parantava vaikutus vähenisi? Musta ainakin tuntui, että psykedeelit eivät parantaneet enää oloa samalla tavalla sen jälkeen kun aloin käyttää niitä kerran viikossa. En kuitenkaan ollut ihan NÄIN kyyninen kuin nykyään.

Ai niin, mielenkiintoista muuten, että myös briggs-myersin persoonallisuustestissä saamani tulos on muuttunut. En tiedä miksi, mutta mulla on vahva kutina, että se johtuu deelien lopettamisesta. Sillon kun käytin niitä, olin ENFP, eli ekstrovertti, intuitiivinen, tunnepitoinen ja avoin. Nykyään olen INFJ, eli introvertti, intuitiivinen, tunnepitoinen ja tuomitseva. Mielenkiintoista?
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
frapathea

Post by frapathea »

wRRa wrote:Sillon kun käytin niitä, olin ENFP, eli ekstrovertti, intuitiivinen, tunnepitoinen ja avoin. Nykyään olen INFJ, eli introvertti, intuitiivinen, tunnepitoinen ja tuomitseva. Mielenkiintoista?
Vastasin tähän väitteeseen täällä.

Aiheeseen: mua on kammottanut ajatus juurikin siitä, että tarvis vetää psykedeelejä tasaisin väliajoin pitääkseen ne positiiviset sivuvaikutukset. Viime kerrasta on kaks vuotta ja mieluiten pitäisin edelleen väliä, mut pakkohan tässä on myöntää, että ainakin migreenit ja lihasjumit ovat jälleen olleet riesana viimeisen vuoden ajan ja vähän sellanen kutina mulla on, että psykedeelit saattais auttaa. Mutku. Mä tykkään myös siitä miten paljon skarpimmalta mun ajattelu tuntuu nyt kuin silloin. Yhyy, äiti, en tahdo olla enää hippi.
powergrower
Kameleontti

Post by powergrower »

Miten se psykedeelien käyttäminen liittyy siihen ajatuksen skarppiuteen? Mielestäni jatkuva hiisaaminen, dokaaminen, tupakointi jne. saa aikaan sitä tukkoisuutta, mutta eihän nyt se jos deelejä vetää vaikka kerran viikossa tai kuukaudessa aiheuta mitään tukkoisuutta? Päinvastoin, se kalibroi mielen ja aistit takaisin oikealle nollalinjalle. Mitä kauemmin edellisestä kalibroinnista on kulunut aikaa, sen suurempi se kalibroitava virhe on ;)

Mistä muistuikin mieleen, että on siitä omallakin kohdalla yli vuosi...
Assumption is the mother of all fuckups.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Joo en mäkään oo huomannut että ne mulla vaikuttaisi skarppiuteen mitenkään huonolla tavalla... Päinvastoin.

Mut nyt ei kyllä viel oo oikee aika itelle ottaa deelejä. Oon kohta alottamassa terapiaa niin haluun eka saada ne asiat hoidettua kuntoon, eli etsittyä itselleni siis hyvän terapeutin jne. Sit vasta happoa/sieniä... Eikä missään bileissä vaan varmaan yksin himassa pimeessä huoneessa liikkumatta :D Haluun omistaa seuraavan tripin täysin itselleni.

Viime tripistä onkin jo puoltoista vuotta aikaa...
frapathea

Post by frapathea »

Mulla on taipumusta erinäisiin äärimmäisyyteen yltyessä arkielämän kannalta epäkäytännöllisiin mielentiloihin, joita psykedeelit vahvistaa. En siis puhu skarpista mielentilasta sinänsä tukkoisen, vaan ennemminkin rönsyilevän ajatuksenkulun vastakohtana. Kai mun oli tarkoitus sanoa, että nautin siitä, että mun ajatukset on siististi organisoituja.

Vaikee selittää tässä, mut no, mä oon läpi elämäni kokenut todellisuuden uteluideni mukaan osin hieman normaaliista poikkeavalla tavalla, ja oon melko varma, päätellen ajallisesta korrelaatiosta, että psykedeelit vahvistaa tätä poikkeavuutta. En jaksa ees alkaa avaamaan kauheesti, koska en yleensä osaa kommunikoida tapaani kokea maailmaa järin kattavasti, mut sanotaan, että mulla on takaraivon takapihan takaportti auki ja vietän paljon aikaa siellä jossain koirankopin perukoilla.

Oon tavannut sanoa, että jos olisin vähemmän älykäs, olisin suurella todennäköisyydellä psykoottinen. Psykedeelit tuntuu välillä tuovan vaakakuppia lähemmäs keikahduspistettä, sano tutkimukset sitä tai tätä.
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Frapathea, okei, kuulostaa ymmärrettävältä. Tähän väliin pakko pistää tämä kaavio tieteen kuvalehdestä. Olet ehkä jo nähnytkin sen:
frapathea

Post by frapathea »

Mm-m. Vaikka onhan toi aika yksinkertaistettu kaavio. Mua ei sinänsä itsessään välttämättä haittaa senlaatuiset tilat, mutta se on arkielämän kannalta vaan vähän hankalaa jos huomio suuntautuu voimakkaasti sellaisiin asioihin, jotka ei suoranaisesti liity työntekoon, koulunkäyntiin, pyykkien pesuun ja ravinnonsaannista huolehtimiseen. Jos menee kaikki aika johonkin arkkitypaalisten manifestaatioiden ihmettelyyn, niin eihän siinä paljoa ehdi muuhun keskittyä.

Sit taas toisaalta, kun 2010-11 käytin ~1,5v ajan psykedeelejä keskimäärin ehkä kerran kuussa, nautin aika usein myös kannabista, mulla oli huomattavasti vähemmän selviytymismekanismeja ja toimivia tapoja organisoida ajatuksia, enemmän jo valmiiks esiintyneitä mielenterveyden epävakaustiloja, sun muuta häikkää sekoittamassa pakkaa, että en mä nyt tiedä, tekiskö kerta-annos psykedeelejä tätä nykyä mitään hirveetä hallaa ajatusten järjestelmällisyyden suhteen. Ja joo, kuten pg mainitsi, niin oon yhtä mieltä siitä, että alkoholi ja kannabis tekee kyllä paljon enemmän hallaa ajatteluprosesseille ja mielenterveydelle, ja siksi en niitä enää juurikaan käytäkään.

Skitsotypaalisia oireita mulla on ollut koko elämäni – sille ei kai voi mitään, enkä varmaan haluakaan voida, kun ei se itsessään aiheuta mitään haittaa mulle, vaikka länsimainen moderni psykiatria haluaiskin moisen medikalisoida. Btw, persoonallisuushäiriöt – siis krooniset sellaiset, poiketen akuutimmista mielenterveyden tasapainottomuustiloista – ja psykedeelien vaikutus niihin olis ihan mielenkiintoinen keskustelunaihe. Kokemuksia, ajatuksia?
wRRa
Moderator

Post by wRRa »

Ootko Frapa koskaan kokeillut käyttää ihan vain ja ainoastaan psykedeelejä, ilman mitään muita höysteitä?

Mua nimittäin kiinnostaisi, ja sitä tässä suunnittelenkin. Siis pelkkiä deelejä, ei muuta. Ei pilvee, pirii, alkoo yms. Kiinnostaa kans tietää, aiheuttaako haittoja nimenomaan sekakäyttö vai ne deelit pelkästään....

Tosiaan kun Kelan lääkärin kanssa puhuin niin hän myönsi, että psykedeeleistä aiheutuneissa mt-ongelmissa, joita hän on käsitellyt, on aina ollut taustalla myös muita päihteitä. Ainakin se kannabis jos ei muuta.
frapathea

Post by frapathea »

wRRa wrote:Ootko Frapa koskaan kokeillut käyttää ihan vain ja ainoastaan psykedeelejä, ilman mitään muita höysteitä?
Kuinka pitkästä välistä me puhutaan? Ja mikä kaikki lasketaan? En oo yleisestiottaen harrastanu hirveesti sekakäyttöä deelien kanssa, mut en oo kyllä pitänyt kirjaa siitäkään, mitä on tullut ennen tai jälkeen otettua ja kuinka usein.
wRRa wrote:psykedeeleistä aiheutuneissa mt-ongelmissa, joita hän on käsitellyt, on aina ollut taustalla myös muita päihteitä. Ainakin se kannabis jos ei muuta.
Niin, ei kyllä yllätä yhtään. Oon ite ainakin huomannut, että nimenomaan pilven aktiivisen käyttämisen jälkeen lähti kaikista huomattavimmat irrationaaliset pelkotilat ja vainoharhat lätkimään aikas saman tien.

Mikä psykedeelien kannalta on tosin huomattavaa, on HPPD:n mahdollisuus. Oon itse aina, lapsesta asti, nähnyt mm. pintojen hengittävän ja värisevän, joten tiheän psykedeelien käytön aikoihin näin välillä kuukausienkin ajan joka paikassa fraktaaleja, "auroja" (sellasta värillistä hohdetta kaiken elävän, kasvienkin, ympärillä) ja koin muutenkin voimakasta apofeniaa. Ja kuulustelujeni perusteella en oo ainakaan tuttavapiirissäni ainoa HPPD:n oireita kokenut. Yks psykanopiskelijakaveri, joka kokee oireita itsekin, sanoi, ettei se oo välttämättä kovin hyvä merkki, jos järjestelmän serotoniinitasot on pysyvähkösti tavallista korkeemmalla.