Kyl mulla siinä pari kuukautta meni ennenkuin huomasin.. Muutaman vuoden päästä ymmärsin hakeutuu hoitoo ja nyt 1.5vuotta raittiutta takana !magiclymagical wrote:Kuinka kauan teillä buprenorfiini-addiktit ,vanhat ja nykyiset, meni että huomasitte olevanne ns. "koukussa"?
Mitään absoluuttista nyt varmaan on vaikee sanoo mut alko mietityttämään, ite tässä joku 2vk huomasin olleeni opioideissa iha huomaamatta, bupree useimmiten. Nyt taukoo vähä päällä että pääsee ees paskalle välillä
Refloja on itseni kans hyvin vaikea käsittää kun ei itellä oo koskaan mistään ollut.
Buprenorfiini (mm. Subutex)
-
Timp3
- Kameleontti
Re: Buprenorfiini (mm. Subutex)
"What's worse? Being strung out or being fat?"
— Nikki Sixx
— Nikki Sixx
-
Petri6
- OD
Tästä oli juttua juuri muutama sivu sitten.magiclymagical wrote:Kuinka kauan teillä buprenorfiini-addiktit ,vanhat ja nykyiset, meni että huomasitte olevanne ns. "koukussa"?
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
-
Whirl
- Psykonautti
Xonessa varsinaisesti mitään eroa verrattuna texiin? bupret tulee nokiteltua ja aikasemmi ei oo xonea tullu vastaan
-
peemies
- Lepakko
Nokittaessa se saatanan maku, jottain niin hirveää fairyn tjsp tiskiaineen katkua. Mutta miten toi naloksiini sitten nokittaessa? Vaimoke kyllä sanoo, että hänelle tulee kovemmat nauseat kuin perus texistä, ite en oo huomannut eroa. Niin paitsi tuon maun tuoma ällötys. Eikö noi xone-texi erot tule eniten esiin hihattaessa, vai olenko ihan väärässä?Whirl wrote:Xonessa varsinaisesti mitään eroa verrattuna texiin? bupret tulee nokiteltua ja aikasemmi ei oo xonea tullu vastaan
It's 4:30 in the morning, it's always 4:30 in the morning. -Bukowski
-
Whirl
- Psykonautti
Itsekki muistelisin että hihahttaessa eroa vaan. Eli nokittaessa ei pitäs olla mitään eroa texiin? vaikutuski alkaa suhkot samassa ajassa vai vaikuttaako toi naloksiini jotenki asiaanpeemies wrote:Nokittaessa se saatanan maku, jottain niin hirveää fairyn tjsp tiskiaineen katkua. Mutta miten toi naloksiini sitten nokittaessa? Vaimoke kyllä sanoo, että hänelle tulee kovemmat nauseat kuin perus texistä, ite en oo huomannut eroa. Niin paitsi tuon maun tuoma ällötys. Eikö noi xone-texi erot tule eniten esiin hihattaessa, vai olenko ihan väärässä?Whirl wrote:Xonessa varsinaisesti mitään eroa verrattuna texiin? bupret tulee nokiteltua ja aikasemmi ei oo xonea tullu vastaan
-
peemies
- Lepakko
En minä ole ainakaan mitään mainittavaa eroa huomannut.
-
xxx-men
- Kameleontti
Tuli taas mieleen omat kokemukset xonesta. Melkein 2v. sitte lopetin ja vierottauduin. Noin 4vuotta tuli päivittäin vedettyä subuu räpylään. Ja erään kerran kun sitten isku "subukitkut" päälle ni päätin sit ostaa sitten xonea.
Heitin 3mg töötit ja hyi vittu. Mulla tulee xonesta vitullinen hedari ja toisekseen tuntui, että reflat ei kadonnut mihkää. Tosiaan jännä fiilis ku tuntui et kroppa sai taas vähä bupree sisään ja kone lähtis käyntiin. Mut vitut! Paska olo, päänsärky ja muutenkin hyvin nihkeä olotila.
Oltiin sit vaan ne päivät ilman subua, kun kellään ei oikeen ollut poistaa. Xonea ois löytyny, mut tosiaan kitkuiltiin niissä "kammottavissa suburefloissa" ennemmin ku vedettiin xonea.
Mulle toi xone ei vaan sovi ja toimi niinkuin tex. Tässä useita viikkoja sit aattelin testaa mitenköhän se xone pelittää ku ei oo koukussa. Juu ja en tykännyt vieläkään. Päätä särki, oksetti ja muuta paskaa! Ei tullu ees nuokkuja mitkä subbaril tulee.
Oli seki outo kokemus kun vedät vuosia et pysyt toimintakykysenä ja mitään muuta ei siit sit irtookaan ja nyt piiitkän ajan jälkeen koin ne unohdetut subunuokut ja seuraavan päivän ns. "subukrapula".
Tää on nykyään mulle ihan jeba kamaa. Just esim. stimulaskuihin tai muuten jos haluun joskus vain "olla ja röhnöttää" sohvalla. En koe enkä tosiaan usko et tähän joskus uudelleen koukuttuisin. Nykyään ei tosiaan tee mieli vetääkkään ku se yks päivä/ilta/yö ja thats it.
Asenne myös bupreen "hieman" muuttunut täs paris vuodes. Seki vaikuttaa vitusti ku miettii mihin se viimekertanenki johti jos rupeis taas tän kans enempi touhuun.
Heitin 3mg töötit ja hyi vittu. Mulla tulee xonesta vitullinen hedari ja toisekseen tuntui, että reflat ei kadonnut mihkää. Tosiaan jännä fiilis ku tuntui et kroppa sai taas vähä bupree sisään ja kone lähtis käyntiin. Mut vitut! Paska olo, päänsärky ja muutenkin hyvin nihkeä olotila.
Oltiin sit vaan ne päivät ilman subua, kun kellään ei oikeen ollut poistaa. Xonea ois löytyny, mut tosiaan kitkuiltiin niissä "kammottavissa suburefloissa" ennemmin ku vedettiin xonea.
Mulle toi xone ei vaan sovi ja toimi niinkuin tex. Tässä useita viikkoja sit aattelin testaa mitenköhän se xone pelittää ku ei oo koukussa. Juu ja en tykännyt vieläkään. Päätä särki, oksetti ja muuta paskaa! Ei tullu ees nuokkuja mitkä subbaril tulee.
Oli seki outo kokemus kun vedät vuosia et pysyt toimintakykysenä ja mitään muuta ei siit sit irtookaan ja nyt piiitkän ajan jälkeen koin ne unohdetut subunuokut ja seuraavan päivän ns. "subukrapula".
Tää on nykyään mulle ihan jeba kamaa. Just esim. stimulaskuihin tai muuten jos haluun joskus vain "olla ja röhnöttää" sohvalla. En koe enkä tosiaan usko et tähän joskus uudelleen koukuttuisin. Nykyään ei tosiaan tee mieli vetääkkään ku se yks päivä/ilta/yö ja thats it.
Asenne myös bupreen "hieman" muuttunut täs paris vuodes. Seki vaikuttaa vitusti ku miettii mihin se viimekertanenki johti jos rupeis taas tän kans enempi touhuun.
-
Whirl
- Psykonautti
Naloksiiniko ton sitten tekee, perkele jampat kyllä kerrotta kauhutarinoita tuosta xonestaxxx-men wrote:Tuli taas mieleen omat kokemukset xonesta. Melkein 2v. sitte lopetin ja vierottauduin. Noin 4vuotta tuli päivittäin vedettyä subuu räpylään. Ja erään kerran kun sitten isku "subukitkut" päälle ni päätin sit ostaa sitten xonea.
-
xxx-men
- Kameleontti
Esim. raskaana olevat naisethan ei saa korvaushoidossa xonea vaan texiä. En oo perehtyny ton naloksonin saloihin sen kummemmin mut kai tostaki vois jotain jo päätellä. Ja noi mun aikasemmat kirjotukset oli vaan mun ihan omakohtasia kokemuksia xonesta. Joillekki sil ei oo välii oks se texii vai xonee. Millä tavoin meinasit ottaa tota? IV? Snoraamal? Entäs annostus?Whirl wrote: Naloksiiniko ton sitten tekee, perkele jampat kyllä kerrotta kauhutarinoita tuosta xonestatoivottavasti ny ei itelle mitää pahaa oloa tuu
-
Petri6
- OD
Nokittamalla ei tasan muuta eroa kuin hinta, maku ja placebo. Itseäni se maku ei häiritse ollenkaan, eikä sitä jauhetta saisi nieluun oikeastaan valuakaan (ainahan sitä sen verran valuu että pieni häivähdys makua tulee), koska silloin se menee mahaan ja hyötyosuus laskee viidennekseen. Nokittamisesta on kahdenlaisia teorioita siitä, onko parempi vetää hitaasti pienellä voimalla (itse suosin tätä) vai nopeasti ja voimakkaasti, jolloin teoriassa yhteys nieluun jotenkin blokkaantuisi (tämän teorian hienouksia en täysin muista, mutta kovin vakuuttavalta se ei kuulostanut).
edit: Se on muuten naloksoni eikä naloksiini.
edit: Se on muuten naloksoni eikä naloksiini.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
-
magiclymagical
- Apteekki
Kärjistetysti oon huomannut että teksi tuntuu nousevan nopeemmin. Eipä siinä muuta sit maun lisäks, monet kyllä valittetelee hedaria. Jos se on mitään samanlaista ko "subuöyskis" ni uskon ettei kauheena xonet nappaa näille tyypeille
Xonessa menee joskus kyllä siis uskomattoman kauan että toimii, sen pari tuntia saa varata olojen venailuun. Savu jeesaa täs.
Xonessa menee joskus kyllä siis uskomattoman kauan että toimii, sen pari tuntia saa varata olojen venailuun. Savu jeesaa täs.
Mun ajatukset on vaan mun ajatuksii, sul on vapaus miettii omia.
-
doof
- Kameleontti
Onko tuommone pieni valkone 0,4mg teemu lastenkokoa?
Jos vaikka vertais kodeiiniin tai oksikodoniin, niin oisko se yhtäkuin 150mg kodeiinia tai 20mg oksikodonia? Vaikutukset varmaan ihan eri, mutta noin määrällisesti verrattuna? Tuskin sillä mitään övereitä saa kun kodonia joutuu (ikävä kyllä) ottaa sen 40mg veden seas nieltynä. Notkuttaako toi 0,4 temgesic vai tuleeko jees vipat tai onko peräti reissumiehessä saman verra buprea?
Jos vaikka vertais kodeiiniin tai oksikodoniin, niin oisko se yhtäkuin 150mg kodeiinia tai 20mg oksikodonia? Vaikutukset varmaan ihan eri, mutta noin määrällisesti verrattuna? Tuskin sillä mitään övereitä saa kun kodonia joutuu (ikävä kyllä) ottaa sen 40mg veden seas nieltynä. Notkuttaako toi 0,4 temgesic vai tuleeko jees vipat tai onko peräti reissumiehessä saman verra buprea?
-
paarmasisti
- Apteekki
Törmäsin Durogesicin valmisteyhteenvedossa taulukkoon lääkkeiden ekvianalgeettisesta tehosta.doof wrote:Onko tuommone pieni valkone 0,4mg teemu lastenkokoa?
Jos vaikka vertais kodeiiniin tai oksikodoniin, niin oisko se yhtäkuin 150mg kodeiinia tai 20mg oksikodonia? Vaikutukset varmaan ihan eri, mutta noin määrällisesti verrattuna?
Tuossa on siis vertailuannoksia kivunhoidossa (ei kuosaamisessa

Tuon mukaan 0,4 mg buprenorfiinia sublinguaalisesti vastaisi 100 mg oraalista kodeiinia tai 15 mg oraalista oksikodonia.
Muistakaa, että taulukot on aina vain taulukoita, eikä niitä kannata lukea kuin raamattua. Ne ovat vain suuntaa antavia.
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.
-
Whirl
- Psykonautti
No eipä kyl xone eronnu mitenkää texistä, viel kiva sitruunan maku sivumakuna. Se viellä että reilusti halvempaa xone verrattuna texiin niin tekee tuosta hitosti kannattavamman oston. ehk hitusen kauemmi saa nokittaessa oloja ootella mut ei kyl muuta eroa huomattavissa
-
growy
- Kameleontti
Oon KÄSITTÄNYT asian näin, että ne jotka on käyttänyt pidempään pelkkää Subutex- valmistetta, ei saisi tosta Subuxonesta samanlaisia kiksejä. Ja näin puhuu monien kokemuksen rintaääni,ei oma.Whirl wrote:No eipä kyl xone eronnu mitenkää texistä, viel kiva sitruunan maku sivumakuna. Se viellä että reilusti halvempaa xone verrattuna texiin niin tekee tuosta hitosti kannattavamman oston. ehk hitusen kauemmi saa nokittaessa oloja ootella mut ei kyl muuta eroa huomattavissa
Kai se Naloksiini nyt jotenkin vaikuttaa? Xone ainaki maistuu ihan hirveeltä
Ylipäätään, miksi nää olis niin paljon halvempia kun Subutex jos kuitenkin sama asia?
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
-
peemies
- Lepakko
Eikö se naloksiini ole laitettu siihen kiusaamaan iv-käyttäjiä?growy wrote:Oon KÄSITTÄNYT asian näin, että ne jotka on käyttänyt pidempään pelkkää Subutex- valmistetta, ei saisi tosta Subuxonesta samanlaisia kiksejä. Ja näin puhuu monien kokemuksen rintaääni,ei oma.Whirl wrote:No eipä kyl xone eronnu mitenkää texistä, viel kiva sitruunan maku sivumakuna. Se viellä että reilusti halvempaa xone verrattuna texiin niin tekee tuosta hitosti kannattavamman oston. ehk hitusen kauemmi saa nokittaessa oloja ootella mut ei kyl muuta eroa huomattavissa
Ylipäätään, miksi nää olis niin paljon halvempia kun Subutex jos kuitenkin sama asia?
-
growy
- Kameleontti
Toi on mulle vieläkin epäselvää, miksei se sitten haittaisi Nasaalisesti käyttäviä? Naloksiini vissiin vesiliukosta (?) kans? Jos ei olisi niin eiköhän tuo jäis filtteriin IV käyttäjillä? Jotkut ei filsota subua ollenkaan..peemies wrote:Eikö se naloksiini ole laitettu siihen kiusaamaan iv-käyttäjiä?growy wrote:Oon KÄSITTÄNYT asian näin, että ne jotka on käyttänyt pidempään pelkkää Subutex- valmistetta, ei saisi tosta Subuxonesta samanlaisia kiksejä. Ja näin puhuu monien kokemuksen rintaääni,ei oma.Whirl wrote:No eipä kyl xone eronnu mitenkää texistä, viel kiva sitruunan maku sivumakuna. Se viellä että reilusti halvempaa xone verrattuna texiin niin tekee tuosta hitosti kannattavamman oston. ehk hitusen kauemmi saa nokittaessa oloja ootella mut ei kyl muuta eroa huomattavissa
Ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin.
-
Petri6
- OD
Jo toistamiseen, naloksoni ei naloksiini. Ja se, minkä takia se saattaa häiritä IV-käytössä on se, että se jopa saattaa ehtiä jossain määrin sitoutumaan reseptoreihin ennen kuin bupre potkii sen pois. Toisekseen sillä on laaja ensikierron metabolia, johon myös huono aktiivisuus nasaalisesti liittyy.growy wrote: Toi on mulle vieläkin epäselvää, miksei se sitten haittaisi Nasaalisesti käyttäviä? Naloksiini vissiin vesiliukosta (?) kans? Jos ei olisi niin eiköhän tuo jäis filtteriin IV käyttäjillä? Jotkut ei filsota subua ollenkaan..
-
barongutenberg
- Tuppisuu
Käyttääkö kukaan seuraavalla tavalla?: Mahdollisimman kankeeta etanolia esim 80% Vergi. Sitä ~0.25ml / 1mg buprenorfiinia ja esim. klikis sekottaa niistä liuoksen. Heittää vaikka pumpulisia fimapalloja sekaan että liuos on niihin imeytynyt. Sitten asettaa ne hellästi kielen alle ja yrittää pitää siellä mahdollisimman hyvin paikallaan vaikkapa vartin.
Tällä tapaa pitäisin saada 50-70% BA. Olen itse tätä tehnyt ja en oikein osaa sanoa onko parempi nokittaa vai tehdä noin. Tällä myös vaikutusajan kaiketi pitäisi olla pidempi kuin nasaalisesti.
Eli onko joku mestari tässä touhussa ja voisi jakaa tietoa lisää? esim. tekee tämän vaikkapa tekemällä tippapulloon liuoksen ja tiputtelee niitä kielen alle tms. konsteja joita on huomannut tärkeiksi tällä annostelulla.
Tulipa vielä mieleen, että jos se nostaa suun limakalvoilta voimakkaasti toimivuutta (30% -> 50-70%). Niin mitenhän jos suihkaisi nokkiin jotain vodka buprenorfiini liuosta?
Kirpasis varmaan hetken, mutta kylläpä se polttaa suussakin aika vitusti jonkin aikaa. Mutta eniveiks onko kellään tietoa tällaisesta konstista? Lähinnä nostaisiko se BA:ta?
Jossain joku heppu joskus kehuskeli, että on helppo tehdä kotikonstein bupesta 90% toimivaa esim nasaalisesti otettaessa. Tietääkö joku tästä asiasta jotain?
Helvetisti kysymyksiä
Tällä tapaa pitäisin saada 50-70% BA. Olen itse tätä tehnyt ja en oikein osaa sanoa onko parempi nokittaa vai tehdä noin. Tällä myös vaikutusajan kaiketi pitäisi olla pidempi kuin nasaalisesti.
Eli onko joku mestari tässä touhussa ja voisi jakaa tietoa lisää? esim. tekee tämän vaikkapa tekemällä tippapulloon liuoksen ja tiputtelee niitä kielen alle tms. konsteja joita on huomannut tärkeiksi tällä annostelulla.
Tulipa vielä mieleen, että jos se nostaa suun limakalvoilta voimakkaasti toimivuutta (30% -> 50-70%). Niin mitenhän jos suihkaisi nokkiin jotain vodka buprenorfiini liuosta?
Kirpasis varmaan hetken, mutta kylläpä se polttaa suussakin aika vitusti jonkin aikaa. Mutta eniveiks onko kellään tietoa tällaisesta konstista? Lähinnä nostaisiko se BA:ta?
Jossain joku heppu joskus kehuskeli, että on helppo tehdä kotikonstein bupesta 90% toimivaa esim nasaalisesti otettaessa. Tietääkö joku tästä asiasta jotain?
Helvetisti kysymyksiä
-
Velho
- LD50
Jotenkin surettaa ja kiukuttaa kun kattoo näitä nuorempia tyyppejä jotka alkaneet kiskoo bupree vaikka kuinka koittas varottaa ettei se kannata ja se on petollisin aine sitten heroiinin mitä nyt suht helposti saatavissa
Viellä kun puhuu omalla kokemuksen rinta äänellä että se on virhe että edes koskee koko vitun aineeseen, noh kohta saavat tutista refloissa ja miettiä että kannattiko vaikka monet ovat varottaneet samasta asiasta

Ja se että on jossain itsenäistymis yksikön "laitoksessa" on jotenki coolia
ja pitää sillä kehuskella et on laitoksessa
meni tää loppu nyt iha offiks 
Viellä kun puhuu omalla kokemuksen rinta äänellä että se on virhe että edes koskee koko vitun aineeseen, noh kohta saavat tutista refloissa ja miettiä että kannattiko vaikka monet ovat varottaneet samasta asiasta
Ja se että on jossain itsenäistymis yksikön "laitoksessa" on jotenki coolia
I ain't happy but, I'm feeling glad. I got sunshine, in a bag
-
LeFairylette
- OD
Velho, word!
Itekkää kuunnellu ja uskonu varotuksia. En ees siinä ettei kannata ees testaa rännäämistä! Ja hei, nyt vituttaa! Bupreen menee saman verran massia kun vuokraan. Ja kohta rahaa ei enää tuu juuri nimeksikään, tulee ankeat ajat...
Itekkää kuunnellu ja uskonu varotuksia. En ees siinä ettei kannata ees testaa rännäämistä! Ja hei, nyt vituttaa! Bupreen menee saman verran massia kun vuokraan. Ja kohta rahaa ei enää tuu juuri nimeksikään, tulee ankeat ajat...
"Sä oot likanen narkkari! Yhteiskunnan pohjasakkaa!!
-
Pen
- OD
Ei kai se kuitenkaan ole aineen syy että posse ei osaa sitä käyttää? Eihän alkoholiakaan kuin marginaalinen osa porukasta vedä päivittäin.
En tiedä bupren kanssa tarkkoja tilastoja, mutta en itse tunne yhtään buprenistiä. Ainoastaan viihdekäyttäjiä jotka käyttää max kahtena päivänä viikossa. Vähän kuten monet käy baarissa perjantaisin ja lauantaisin.
Taino yksi puolituttu taitaa olla, en ole täysin varma käyttääkö hän päivittäin. Sepähän onkin totta puhuen harmi, koska joudun pulittamaan ikävän paljon pallosta - päivittäiskäyttäjiä kun tuntis niin varmaan sais halvemmallakin.
Ton takii en nää bupren tai muidenkaan oppareiden myymises mitää väärää. Mielummin buprea niille nuorille ku alkoo - jotakin ne kuitenkin vetää ja vitusti. Nykykulttuuri vaan on sellasta et kokoaja pitää olla "kamois" tai "sekasi" tai mitälie. Toki jossain fentas ja muissa oikeesti vaarallisis täytyy vähä miettii et kelle myy, mutta bupreen ei yksinään edes voi ördätä.
Kertokaa miten saan bupresta olot pidemmäksi aikaa kuin kahdeksi illaksi putkeen? Kun heitin bentsoja, tramaleja sekä lyricoita sekaan, onnistuin neljänä iltana saamaan oloja, mutta viidentenä ei enään tuntunut missään. Hihaanko tätä pitäs hakata? Kuulin että se ei tee muuta kuin pienennä annoskokoa.
Olen 6mg nokkaan ottan maksimissaan eikä se tuntunut sen erikoisemmalta kuin 4mg ja edellisestä kerrasta oli kuitenkin pari viikkoa taukoa. Tämän takia vakioannokseni onkin 2-4mg, oli toleranssit mitkä tahansa. Ehkä joskus vähemmän jos otan combotettavaa puoliskoa ison määrän, kuten eilen otin muutaman millin xanoria, lätkän tramboja ja vain 1.5mg buprea tai jotain.
Esim. herskaa kun veti 2g eli kymmenen vuorokautta putkeen niin vaikka dose kasvoikin, silti nuokkuja sai kyllä niin pitkään kun tavaraa riitti. Buprella niitä ei saa ellei heitä joku 4mg rivaa tai xanoria sekaan. Ikävää kun isommilla annoksilla on kuitenkin sen verran nauseaa ja päänsärkyä ettei voi liikkua mutta ei kyllä oikein nuokkuja tai valveitakaan ole tullut enään vuosiin.
.. Silti tätä tulee vedettyä se pari kasipalloa kuussa, vitun suomi paskoine opiaattitarjontoineen. Oksy, tramal, kodeiini - kaikki perseestä. Metadoni pitäis koittaa mutta se on kuulemma dysforisempaa kuin bupre.
En tiedä bupren kanssa tarkkoja tilastoja, mutta en itse tunne yhtään buprenistiä. Ainoastaan viihdekäyttäjiä jotka käyttää max kahtena päivänä viikossa. Vähän kuten monet käy baarissa perjantaisin ja lauantaisin.
Taino yksi puolituttu taitaa olla, en ole täysin varma käyttääkö hän päivittäin. Sepähän onkin totta puhuen harmi, koska joudun pulittamaan ikävän paljon pallosta - päivittäiskäyttäjiä kun tuntis niin varmaan sais halvemmallakin.
Ton takii en nää bupren tai muidenkaan oppareiden myymises mitää väärää. Mielummin buprea niille nuorille ku alkoo - jotakin ne kuitenkin vetää ja vitusti. Nykykulttuuri vaan on sellasta et kokoaja pitää olla "kamois" tai "sekasi" tai mitälie. Toki jossain fentas ja muissa oikeesti vaarallisis täytyy vähä miettii et kelle myy, mutta bupreen ei yksinään edes voi ördätä.
Kertokaa miten saan bupresta olot pidemmäksi aikaa kuin kahdeksi illaksi putkeen? Kun heitin bentsoja, tramaleja sekä lyricoita sekaan, onnistuin neljänä iltana saamaan oloja, mutta viidentenä ei enään tuntunut missään. Hihaanko tätä pitäs hakata? Kuulin että se ei tee muuta kuin pienennä annoskokoa.
Olen 6mg nokkaan ottan maksimissaan eikä se tuntunut sen erikoisemmalta kuin 4mg ja edellisestä kerrasta oli kuitenkin pari viikkoa taukoa. Tämän takia vakioannokseni onkin 2-4mg, oli toleranssit mitkä tahansa. Ehkä joskus vähemmän jos otan combotettavaa puoliskoa ison määrän, kuten eilen otin muutaman millin xanoria, lätkän tramboja ja vain 1.5mg buprea tai jotain.
Esim. herskaa kun veti 2g eli kymmenen vuorokautta putkeen niin vaikka dose kasvoikin, silti nuokkuja sai kyllä niin pitkään kun tavaraa riitti. Buprella niitä ei saa ellei heitä joku 4mg rivaa tai xanoria sekaan. Ikävää kun isommilla annoksilla on kuitenkin sen verran nauseaa ja päänsärkyä ettei voi liikkua mutta ei kyllä oikein nuokkuja tai valveitakaan ole tullut enään vuosiin.
.. Silti tätä tulee vedettyä se pari kasipalloa kuussa, vitun suomi paskoine opiaattitarjontoineen. Oksy, tramal, kodeiini - kaikki perseestä. Metadoni pitäis koittaa mutta se on kuulemma dysforisempaa kuin bupre.
-
Petri6
- OD
Buprella on niin pitkä puoliintumisaika, että se kaksi kertaa viikossakin johtaa pidemmällä käytöllä takuuvarmasti ongelmiin (plus ne käyttökerrat tuppaavat ajan kanssa tihenemään). Bupren ero alkoholiin tässä suhteessa on se, että bupre sopii joka tilanteessa käytettäväksi, ei sekoita päätä, muut eivät huomaa käyttäjän olevan bupreissa ja se tekee arjesta "paremman". Tästä syystä siihen on nähdäkseni paljon helpompi koukahtaa kuin alkoholiin.Pen wrote:En tiedä bupren kanssa tarkkoja tilastoja, mutta en itse tunne yhtään buprenistiä. Ainoastaan viihdekäyttäjiä jotka käyttää max kahtena päivänä viikossa. Vähän kuten monet käy baarissa perjantaisin ja lauantaisin.
Pidemmän päälle bupresta ei saakaan oloja oikein mitenkään, paitsi pitämällä todella pitkiä taukoja, mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Itselläni oli juuri matkan takia 10 päivän tauko, jonka aikana meni ainoastaan 22 kappaletta 50mg tramaleita (ei tietenkään kerta-annoksena, isoin kertannos taisi olla 5kpl eli 250mg), eikä silti palattuani 2mg buprea nenään buustereineen niin kovin kummoista oloa tuottanut.
Jos oksikodoni, joka on heroiinin, oksimorfonin ja varauksella morfiinin jälkeen ehkä euforisin yleisesti käytössä oleva opioidi, on "perseestä", niin sitten sitä ei joko ole otettu tarpeeksi tai sitten sitä on otettu liikaa (tai bupresta ei ole pidetty riittävän pitkää taukoa).
Metadoni ei missään nimessä ole dysforista (dysforinen sanana sopii kuvaamaan paremminkin esim. deliriantteja), sen sijaan se, onko se yhtä euforista tai euforisempaa kuin buprenorfiini, riippuu paljolti annoksesta. Missään nimessä se ei ole yhtä euforista kuin morfiini tai oksikodoni, mutta omasta mielestäni kyllä ainakin hieman buprenorfiinia euforisempaa, kunhan annos vain on riittävä. Mutta riittävän annoksenkin etsimisessä kannattaa pitää mielessä, että sillä ihan oikeasti saa sitten myös hengen pois itseltään. Sanoisin, että metadoni vertautuu ehkä parhaiten fentanyyliin, jota tosin en ole ehkä aivan riittävällä annoksella uskaltanut kokeilla enkä välttämättä haluakaan kokeilla, ellei joskus tule injektioliuoksena vastaan.
-
Pen
- OD
^ Oksy on aika hit or miss mulla. Pari kertaa oon siitä ihan nautinnollisen olon saanut mutta eihän se sillonkaan ollut puoliksikaan yhtä nautinnollista kuin heroiini tai morfiini. Itse vertaan noihin kahteen aina kun opiaateista puhun. Oksyssä tosiaan en "sweet spottia" ole löytänyt. 80mg söin kerran kerralla ja neljä tuntia "hengitin manuaalisesti" ja taistelin etten nukahda. Toisilla kerroilla kun taas olen syönyt esim 40+40mg, 60mg tai 50mg oxynormeina (noi muut on aina ollu pureskeltuja kontteja) niin olot ei ole kovin kummoiset olleet vaikka en olisi käyttänyt mitään opiaattia yli kuukauteen.
Hihaan tosin oksy varmaan toimisi ihan eri tavalla, kuten luultavasti myös heppa ja mopokin.
Voi toki olla että kun heroiini oli se eka "kunnon jarru" jotai koitin, sitä ennen vain kodeiini ja tramadoli niin en osaa buprea tai oksya arvostaa. Tai en tiiä, enmä niistä vain niin erityisen mainittavia oloja irti koskaan saa. Toki jonkinlaista opiaattioloa saa mutta ilman bentsoja on turha uneksiakkaan notkuista jotka kyllä hepalla ja mopolla irtoaa. Ohan silti oksyissä ja bupreissa kiva makoilla, ei siinä mitään mutta paljon enemmän silti toivoisin.
Toistaiseksi mielipiteeni on heroiini tai morfiini ykkösenä ja kakkosena, en osaa sanoa kummin päin, sitten fenta, tramadol, oksy, bupre, kodeiini. Tosin joskus kodeiini saattaa yllättää ja menee tonne kärkikolmikon tasolle mutta näin on käynyt vain kerran.
Itse en ole bupressa huomannut tuota "arkea parantavaa vaikutusta" - ehkäpä siksi koska haenkin siltä aina jotain muuta kuin sillä on tarjota. Joskus ekoilla kerroilla siitä valveunia jopa sai yksinään, negatiivisena puolena tässä oli sitten huonot yöunet ja "darramainen olo seuraavana päivänä". Nykyään taasen buprea nauttineena voi nukkua normaalisti eikä seuraavana päivänä heikota mutta ei siitä valveuniakaan saa. Toisaalta en ole pitänyt yli kuuden viikon taukoa opiaateista nyt koko 2013 -vuoden aikana - kerran kuussa on tullut nautittua ja nyt elokuun jälkeen vähintään kolmen viikon välein. Kerkiarvona toki useammin, esimerkiksi tälläkin viikolla kahtena päivänä kuin viime viikolla. Viimeiset Viimeiset kaksi kuukautta varsinkin nostaa tota keskiarvoa kun on mennyt se suunnilleen 16mg kuussa kun on periaatteessa ilmaiseksi saanut.
Bupre toisaalta ei olekaan tietääkseni monien mielestä niin nuokkumistarkoitukseen vaan juurikin antamaan puhtia ja energiaa päivään. Itselläni se ei sitä ikävä kyllä tee. Ymmärrän kyllä hyvin päivittäiskäytön jos siitä tuohon on - kukapa ei hieman piristystä päivittäiseen arkeen haluaisi joka päivä jos sitä vaan on mahdollista saada. Vähän vaan arvokasta kyseinein piristys mutta jos sen saisin, niin varmaan päivittäin käyttäisin. Mielummin on persaukinen ja "hyväntuulinen" kuin rikas ja onneton. Vaikka eihän ne huumeet mitään onnea tuo, ainakaan enempää kuin hetkellisesti.
Hihaan tosin oksy varmaan toimisi ihan eri tavalla, kuten luultavasti myös heppa ja mopokin.
Voi toki olla että kun heroiini oli se eka "kunnon jarru" jotai koitin, sitä ennen vain kodeiini ja tramadoli niin en osaa buprea tai oksya arvostaa. Tai en tiiä, enmä niistä vain niin erityisen mainittavia oloja irti koskaan saa. Toki jonkinlaista opiaattioloa saa mutta ilman bentsoja on turha uneksiakkaan notkuista jotka kyllä hepalla ja mopolla irtoaa. Ohan silti oksyissä ja bupreissa kiva makoilla, ei siinä mitään mutta paljon enemmän silti toivoisin.
Toistaiseksi mielipiteeni on heroiini tai morfiini ykkösenä ja kakkosena, en osaa sanoa kummin päin, sitten fenta, tramadol, oksy, bupre, kodeiini. Tosin joskus kodeiini saattaa yllättää ja menee tonne kärkikolmikon tasolle mutta näin on käynyt vain kerran.
Itse en ole bupressa huomannut tuota "arkea parantavaa vaikutusta" - ehkäpä siksi koska haenkin siltä aina jotain muuta kuin sillä on tarjota. Joskus ekoilla kerroilla siitä valveunia jopa sai yksinään, negatiivisena puolena tässä oli sitten huonot yöunet ja "darramainen olo seuraavana päivänä". Nykyään taasen buprea nauttineena voi nukkua normaalisti eikä seuraavana päivänä heikota mutta ei siitä valveuniakaan saa. Toisaalta en ole pitänyt yli kuuden viikon taukoa opiaateista nyt koko 2013 -vuoden aikana - kerran kuussa on tullut nautittua ja nyt elokuun jälkeen vähintään kolmen viikon välein. Kerkiarvona toki useammin, esimerkiksi tälläkin viikolla kahtena päivänä kuin viime viikolla. Viimeiset Viimeiset kaksi kuukautta varsinkin nostaa tota keskiarvoa kun on mennyt se suunnilleen 16mg kuussa kun on periaatteessa ilmaiseksi saanut.
Bupre toisaalta ei olekaan tietääkseni monien mielestä niin nuokkumistarkoitukseen vaan juurikin antamaan puhtia ja energiaa päivään. Itselläni se ei sitä ikävä kyllä tee. Ymmärrän kyllä hyvin päivittäiskäytön jos siitä tuohon on - kukapa ei hieman piristystä päivittäiseen arkeen haluaisi joka päivä jos sitä vaan on mahdollista saada. Vähän vaan arvokasta kyseinein piristys mutta jos sen saisin, niin varmaan päivittäin käyttäisin. Mielummin on persaukinen ja "hyväntuulinen" kuin rikas ja onneton. Vaikka eihän ne huumeet mitään onnea tuo, ainakaan enempää kuin hetkellisesti.
Last edited by Pen on Fri 08 Nov 2013, 17:12, edited 1 time in total.
-
Whirl
- Psykonautti
Jees tullu huomattua tää 2 kertaa viikos, rupes tulee refloi ainaki luulisin niin? kauheeta palelua, masennusta ja paikkoja kolotti vaikka tosiaa ottelen vaan 2 kertaa viikos. Tolet kuitenki pysyny tos millis ja millistä saa aina ekanaki päivänä hyvät olot. mut tuollasta tulee niin aina pariviikon tauko iha hyvä muistutus että tullu liikaa otettuaPetri6 wrote:Buprella on niin pitkä puoliintumisaika, että se kaksi kertaa viikossakin johtaa pidemmällä käytöllä takuuvarmasti ongelmiin (plus ne käyttökerrat tuppaavat ajan kanssa tihenemään). Bupren ero alkoholiin tässä suhteessa on se, että bupre sopii joka tilanteessa käytettäväksi, ei sekoita päätä, muut eivät huomaa käyttäjän olevan bupreissa ja se tekee arjesta "paremman". Tästä syystä siihen on nähdäkseni paljon helpompi koukahtaa kuin alkoholiin.Pen wrote:En tiedä bupren kanssa tarkkoja tilastoja, mutta en itse tunne yhtään buprenistiä. Ainoastaan viihdekäyttäjiä jotka käyttää max kahtena päivänä viikossa. Vähän kuten monet käy baarissa perjantaisin ja lauantaisin.
Pidemmän päälle bupresta ei saakaan oloja oikein mitenkään, paitsi pitämällä todella pitkiä taukoja, mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Itselläni oli juuri matkan takia 10 päivän tauko, jonka aikana meni ainoastaan 22 kappaletta 50mg tramaleita (ei tietenkään kerta-annoksena, isoin kertannos taisi olla 5kpl eli 250mg), eikä silti palattuani 2mg buprea nenään buustereineen niin kovin kummoista oloa tuottanut.
Jos oksikodoni, joka on heroiinin, oksimorfonin ja varauksella morfiinin jälkeen ehkä euforisin yleisesti käytössä oleva opioidi, on "perseestä", niin sitten sitä ei joko ole otettu tarpeeksi tai sitten sitä on otettu liikaa (tai bupresta ei ole pidetty riittävän pitkää taukoa).
Metadoni ei missään nimessä ole dysforista (dysforinen sanana sopii kuvaamaan paremminkin esim. deliriantteja), sen sijaan se, onko se yhtä euforista tai euforisempaa kuin buprenorfiini, riippuu paljolti annoksesta. Missään nimessä se ei ole yhtä euforista kuin morfiini tai oksikodoni, mutta omasta mielestäni kyllä ainakin hieman buprenorfiinia euforisempaa, kunhan annos vain on riittävä. Mutta riittävän annoksenkin etsimisessä kannattaa pitää mielessä, että sillä ihan oikeasti saa sitten myös hengen pois itseltään. Sanoisin, että metadoni vertautuu ehkä parhaiten fentanyyliin, jota tosin en ole ehkä aivan riittävällä annoksella uskaltanut kokeilla enkä välttämättä haluakaan kokeilla, ellei joskus tule injektioliuoksena vastaan.
Tuossa kevääl meni konttei reilummin ja sen jälkee vaihdon bupree, nyt koitin pitkästä aikaa kontteja ja 20+20 meinas mennä yöskäröinniksi illa aikana. onko mun aivot tyhmät vai mitähä täl käytöl kyl toletki noussu hitusen verrattuna kevääsee
-
_Melba
- Kameleontti
Toimiiko oxynormi tänään jos eilen on ottanut buprea, vaikuttaako yleensäkkän asiaan ollenkaan? Pikaista vastausta kaivataan! Millo se paska bupre ei blokkaa enää mitään? Kaverin puolesta kysyn, en itse käytä enää moisia. Ja katto googlesta siellä oli just et vähä huonommi toimii, toisella ihan hyvin blaablaa ei ottanu kunno tolokkua englannikielisistä foorumeists..
-
Pen
- OD
Ei toimi, venaa ainakin pari-kolme päivää.
-
Petri6
- OD
Itselläni ei valitettavasti ole ollut mahdollisuutta testata heroiinia, mutta luulisin että se menisi itsellänikin kärkisijalle. Itsekin pidän morfiinista enemmän kuin oksikodonista, mutta kustannus- ja hyötysuhdesyistä (en käytä IV:nä muita kuin siihen tarkoittejua valmiita steriilejä liuoksia) preferoin oksikodonia, vaikka se onkin mielestäni liian pirteä, koska pidän morfiinin aiheuttamista valveunista ja nuokuista. Tosin oopium muodossa (kotatee) morfiini ei ole läheskään niin euforista kuin puhdas morfiini ja etenkin oksikodoni vaan lähes pelkästään sedatiivista. Koska oksikodoni on itsessään minulle liian pirteä, tykkään kombottaa sitä metadonin kanssa eli metadonista nuokut ja okskikodonista euforia.Pen wrote:^ Oksy on aika hit or miss mulla. Pari kertaa oon siitä ihan nautinnollisen olon saanut mutta eihän se sillonkaan ollut puoliksikaan yhtä nautinnollista kuin heroiini tai morfiini. Itse vertaan noihin kahteen aina kun opiaateista puhun. Oksyssä tosiaan en "sweet spottia" ole löytänyt. 80mg söin kerran kerralla ja neljä tuntia "hengitin manuaalisesti" ja taistelin etten nukahda. Toisilla kerroilla kun taas olen syönyt esim 40+40mg, 60mg tai 50mg oxynormeina (noi muut on aina ollu pureskeltuja kontteja) niin olot ei ole kovin kummoiset olleet vaikka en olisi käyttänyt mitään opiaattia yli kuukauteen.
Myös itselläni buprenorfiinin käyttö lähti hieman lapasesta siinä vaiheessam kun sitä tosiaan sai usein ilmaiseksi tai vähintäänkin todella halvalla.
-
Dexma
- Moderator
Bupren ero alkoholiin jne. Bupre on just sen takia, ehottomasti itteni mielestä paras opiaatti. Se on juuri sellainen huume joka menee päivittäiskäyttöön. Itellä oikeastaan pahimmat riippuvuudet on tullut just noista huumeista joita voin käyttää missä vain, toisaalta enpähän oo niistä läheskään niin sekaisin, kuin vaikkapa holtittomasta psykedeelien käytöstä jota joskus harrastin tai vain pajarin poltosta puhumattakaan alkoholista. Mikä on pahin? Sen saa päättää kaikki itse. Mun mielestä tän takia, on aika perseestä, kun porukka puhuu sitä, että önönönö bupre on paskaa, varsinkin nää jotka tulee oman kokemuksen jälkeen kertoon, että lopeta sen paskan veto heti, ettet jää koukkuun. Kaikki sen tietää, että helposti se käy, ja toivon, että mahollisimman vähän niin kävis, mutta ei se tee siitä huumeesta paskaa. Jos joku käyttää monia vuosia paskan kiskomiseen niin kandee kysyä, oliko se sittenkään niin paskaa vai olinko vain hiton tyhmä silloin?Petri6 wrote: Buprella on niin pitkä puoliintumisaika, että se kaksi kertaa viikossakin johtaa pidemmällä käytöllä takuuvarmasti ongelmiin (plus ne käyttökerrat tuppaavat ajan kanssa tihenemään). Bupren ero alkoholiin tässä suhteessa on se, että bupre sopii joka tilanteessa käytettäväksi, ei sekoita päätä, muut eivät huomaa käyttäjän olevan bupreissa ja se tekee arjesta "paremman". Tästä syystä siihen on nähdäkseni paljon helpompi koukahtaa kuin alkoholiin.
Okei oonhan itekkin jo monta kertaa sanonut toisaalta, että ehkä ois parempi ollu jättää buprekoukku väliin, toisaalta ne vuodet joita oon bupree vetänyt on ollut mun elämäni parhaat, enkä kadu yhtään, muuta kuin silloin, kun tulee reflat. Kaikkien huumeiden kanssa saattaa joutua selkäseinää vasten tilanteeseen, silloin kantsii syyttää itseään, mutta ei pahalla, vain oikeasti kysyä, haluunks mä tätä? Tekeekö tää hyvää enään? Silloin, kun alkaa tosissaan sanoa "ei" niin on valmis lopettaan.
Loppupeleissä itse koen bupren parhaaksi huumeeksi ja sen takia, en tiedä haluunko vieläkään lopettaa sen käyttöä kokonaan, muut huumeet bupren rinnalla tuntuu... No aika paljon heikommalta. Mulla alkoi 7 viikkoa sitten avovieroitus bupresta. Noin 4 viikkoa meni siinä, että pahimmat reflat lähti pois. Tällä kertaa (tais olla jo neljäs kerta, kun menin yli ne pahimmat fyysiset oireet ja 3 kerta avovieroituksessa) reflat oli erittäin erilaiset. Psyykkiset reflat oli jotain kovempaa kuin ennen ja nyt alkaa oleen sellainen tila jossa lainaan Simpsoneiden Moeta "Älä lopeta juomista, muuten alat muistaan minkä takia teet sitä." Huomaan taas kuinka oikeasti kaipaan sitä persoonaa mikä mä olen buprepäissäni, en ole yhtään tyytyväinen ihmiseen joka ei jaksa tehä mitään kehittävää kokoajan ja on väsynyt, helposti stressaantuva, kun taas buprepäissäni olen järjestelmällinen työnarkomaani, täynnä intoa elämässä oleviin asioihin ja onnistun toteuttaan niitä, kun en tarvitse niin paljon lepoa tai toisinsanoen olen aika passiivinen ilman bupree varsinkin jos tähän vielä pistää lisää sen, että en käyttäisi mitään huumeita.
Nyt oon taas jo muutaman kerran käyttänyt bupree ja tollainen pari kertaa viikossakin on todellakin jo liikaa, se aiheuttaa reflat, ei ehkä seuraavana päivänä, mutta noin kolmen päivän päästä nukkumisesta tulee hankalaa ja herään yleensä kipuihin. Virhe? Todellakin tietyssä mielessä, mutta taas... En mä voi jumittaa bupre vieroitusta montaa kuukautta tässä vaiheessa elämää. Pitää olla koulussa, pitää aloittaa työt ja vaikka mitä. Aika pitkä prosessi on lopettaa parinkin vuoden käyttö ja palautua siitä fyysisesti edes jotenkuten normaaliksi.
Bupre on haaste mulle nähtävästi se on ehkä mun huumeiden käytön yksi suurimpia haasteita, koska se merkittee niin montaa asiaa. Bupren käytön loppuessa mulle ei jää paljon huumeita joita ees haluan vetää aktiivisesti, ne muut on aika koettu. Melkein kohta 9 vuotta huumeiden käyttäjänä on tehnyt aika ison aukon mun minäkuvaan ja siitä nistin kuvasta siellä minussa on aika iso homma päästä eroon. Pitäisi vain keksiä jotain muuta, mutta arkeeni se bupre sopii hiton hyvin.
No jos taas pitäisi taukoo bupresta ja pitää muut pyörät pyörimässä. Ehkä tästä tulee jotain uutta ja opin jotain tosi tärkeetä, ja varmasti opin sitä jotain joka päivä.
Mitä vielä tulee bupren lopetukseen niin edelleen suosittelen hitosti a-klinikkaa. Sieltä avovieroitus, (silloin, kun on oikeasti ite valmis siihen ei väkipakolla kandee ees yrittää) pienentää toleranssiaan, hommaa bentso lääkityksen jos saa jostain lyricaa eikä oo sitä normaalisti käyttänyt niin se poistaa kovatkin reflat melkein kokonaan. Itse huomasin, että reflojen jälkeen pahinta oli itelläni yleinen levottomuus ja juurikin toimettomuus. Itse huomannut, että jokin puoli aivollinen puuha jeesaa hitosti. Urheilu on tosi jees omalla kohalla samoin, kun netti pokeri. (eks noihinkin jää koukkuun?) Tärkeintä on itelläni ollut se, että vaikka on tosi passiivinen ja juminen olo niin edes jotain saisi aikaan, omalla kohdalla täytyy silti myös varoa, ettei liikaa vaadi iteltään, koska se aiheuttaa vain uudestaan bupren käytön alun.
Ei bupre paskaa ole. Paskaa on vetää sitä ajatellen, että se on paskaa silloin kantsii kattoa peiliin ja miettiä omaa elämää ja tapojaan. Enkä sano sitä pahalla, itekkin vedän sitä ja monesti ihan ilolla.
Tosta bupren euforisuudesta. Niin itellä ainakin menee sillain, että bupre ja fentanyyli on kyllä piessyt, mopot, ooppiumteet, herskat, oksikodonit kyllä ihan 100-0. Jos on vähänkin tolee oppareihin niin joo sitten ei kyl mikään oikein missään tunnu, mutta tolettomana millikin naamariin bupree niin kyllä itelle siitä on tullut parhaat euforiat ja sentään ne kestää pitkäänkin. Mä ainakin saan siitä just sen mitä haen aina. Pitää vain pitää niitä taukoja.
-
doof
- Kameleontti
Emmä kyllä hiffaa tätä bubua vaikka pallon jos toisenki oon elämäni aikana imuroinu. Kerran yritin leikkauskipuihin, mut nulld. Kerra yritin viihteillä, mut nulld. Nyt koitan saada motivaation puuttumisen takia venynee koulunkäynni ohitte, ois vaa pari pikku juttua mut ne on kirjottamista
jota inhoan. "Kirjotanpa noin ja sit näi, eiku ei se oo järkevästi kirjotettu.. no jospa alotan näi ja lisään äskesen jutu tähän perää, hmm.. [ALT+F4]" Ahistaa myös mennä sinne sisäsiittoseen kouluun ja luulis tän sihenki tepsivän
Pitäiskö tästä ellipsin muotosesta napista lohkasta ihan minimini palasia nenään, niin ettei niit vaikutuksii välttämät edes huomaa (vähän ku rivois), VAIKO reilulla kädellä puoliks ja vasaran kautta nenään vaiko kenties siltä väliltä?
Kaua se työmoodi kestää sulla Dexma? How bout mun 0 toleilla noin suunillee? Ei mitää käryä
Pitäiskö tästä ellipsin muotosesta napista lohkasta ihan minimini palasia nenään, niin ettei niit vaikutuksii välttämät edes huomaa (vähän ku rivois), VAIKO reilulla kädellä puoliks ja vasaran kautta nenään vaiko kenties siltä väliltä?
Kaua se työmoodi kestää sulla Dexma? How bout mun 0 toleilla noin suunillee? Ei mitää käryä