Facebook, Huumeet ja Poliisi
-
Sivustakatsoja
- Lepakko
Facebook, Huumeet ja Poliisi
Aattelin tällasen topikin pistää pystyyn ja katsoa millaista keskustelua herättää. Itse olen pohtinut, että näkeekö poliisi facebookin kaikki yksityisviestit, vaikka ne olisi poistettu. Tottahan toki kaikki tietää, ettei facebookissa kannata huumehiksista paljoa keskustellakkaan. Mutta kiinnostaa se että voiko ne poliisit esim. katsoa tai hommata jonkun tunnukset sinne ja vaikka käydä lukemassa viestejä, jos on epäily jostain.
Foorumihahmoni on täysin fiktiivinen ja kirjoitukseni/kysymykseni perustuvat kirjaani
-
jumalatjalassa
- Lepakko
Re: Facebook, Huumeet ja Poliisi
Käyttäjätileillehän ne ei saa murtautua, mutta muuten saavat kyllä kaiken tiedon käsiinsä FB:n kautta. Jos haluavat selvittää, mitä olet puhunut Facebookissa, he myös saavat sen selville. Ja eikös tuon käyttöehdoissakin lue, että viestit säilytetään ajan x käyttäjätilin poistamisen jälkeen?
-
Sivustakatsoja
- Lepakko
Jaa, en ole niihin käyttäjäehtoihin oikeastaan ehtinyt perehtyä. No toivotaan nytten , ettei sieltä rapsahda mitään sakkoja tai vastaavaa kun on toi pöhkö joskus pistänyt vähän pälättämään turhankin paljon.Perkule
Foorumihahmoni on täysin fiktiivinen ja kirjoitukseni/kysymykseni perustuvat kirjaani
-
Illuusio
Tuskin niitä mikään " PikkuHUUMErikollinen" kiinnostaa, mutta ei nyt ihan pankkiryöstöä tai kilon amfe salakuljetusta kannata naamakirjassa suunnitella
Mut niiku Jumalatjalassa sanoi, ei ole niille mikään ongelma saada ne chatlogit sieltä. Entiie voiko ne perjaatteessa antaa sakkoja jos oot sanonu vaikka että " Myin tos just frendille ketolan pirii
" Koska kuka tahansa sen ois voinu sun käyttäjätililläs sanoa. 
Mut niiku Jumalatjalassa sanoi, ei ole niille mikään ongelma saada ne chatlogit sieltä. Entiie voiko ne perjaatteessa antaa sakkoja jos oot sanonu vaikka että " Myin tos just frendille ketolan pirii
-
Sivustakatsoja
- Lepakko
Emmää tollasia myyntijuttuja koskaan missään mitään myy muutenkaan, välillä vaan avautunut joistain turhista vanhoista sekoiluista, mutta kyllä mä nyt tajuan että turhaan tässä vainotellaan
Mut aina pitää kuitenkin olla vähän varpasillaan 
-
KarstaFari
Mä en ymmärrä näitä. Onhan siinä aina mahdollisuus että sun puheluita kuunellaan ja facebookia halutaan tutkia, jostakin syystä. Muthei oikeesti. Miettikää nyt vähän, paljonko esim. Suomessa on käyttäjiä jotka on facebookissa aktiivisia?
Veikkaan kyl et kytil on facebookissa joku tutka, että hetikun joku privana sanoo "huume,kama,piri..............." niin alkaa summerit huutaa. Tästä syystä meitä on tuhansia jo jäänyt kiinni. Todennäköistä? Erittäin.
Veikkaan kyl et kytil on facebookissa joku tutka, että hetikun joku privana sanoo "huume,kama,piri..............." niin alkaa summerit huutaa. Tästä syystä meitä on tuhansia jo jäänyt kiinni. Todennäköistä? Erittäin.
-
Desse
Mjaa, tokkopa niitä kiinnostaa minkään perusjarmon huumeiden käyttö, ellei sitten yritä sun kautta saada vihiä johonkin isompaan..
Ite suht huoletta kyl välil puhunu FB:ssä humeksista, tosin en niiden oikeillä nimillä; vaan esim. QQ, eemelit, svimba, mämmi yms..
Ite suht huoletta kyl välil puhunu FB:ssä humeksista, tosin en niiden oikeillä nimillä; vaan esim. QQ, eemelit, svimba, mämmi yms..
-
Pen
- OD
Puhunhan mä täälläkin käyttäväni huumeita. Ei kaikkea tarvitse uskoa mitä sinne nettiin kirjoitetaan.
-
Petri6
- OD
Tämä nyt taas on aivan turhaa foliohattuilua. Ei Suomen poliisilla mitään suoraa pääsyä facebookin yksityisviesteihin ole (joku jenkkien NSA on tietysti eri juttu, mutta niitä ei hirveästi Virtasen Matin pirin vetäminen toisella puolella maailmaa kinnosta), ne ovat samalla tavalla suojattuja kuin muutkin luottamukselliset viestit (esim. kirjeet) ja niiden murtamiseen tarvitaan tuomioistuimen lupa. Se on tietysti aivan eri asia, jos on tarpeeksi hölmö säilyttääkseen koneellaan kopioita noita keskusteluista ja kone lähtee kyttikselle. Silloinkaan poliisilla ei lähtökohtaisesti olisi oikeutta niitä lukea, mutta käytännössä aivan varmasti lukevat.puslu wrote:Mä en ymmärrä näitä. Onhan siinä aina mahdollisuus että sun puheluita kuunellaan ja facebookia halutaan tutkia, jostakin syystä. Muthei oikeesti. Miettikää nyt vähän, paljonko esim. Suomessa on käyttäjiä jotka on facebookissa aktiivisia?
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
-
wRRa
- Moderator
Facebookissa on kyllä se ikävä puoli, että ne viestit eivät sieltä katoa. Joku jää kiinni, ja hänen tilinsä tutkitaan, voi hänen yksityiskeskustelustaan löytyä teidän nimenne.
Itse en kyllä suosittelisi puhumaan mistään huumeisiin liittyvästä facebookissa (tai ainakaan mitään kauppaa siellä ei kannata hoitaa). Mieluummin vaikka puhelimessa, ja nimenomaan puhumalla, ei tekstareilla. Jos kukaan ei sillä hetkellä sitä puhelua kuuntele, on sitä mahdotonta enää jälkeenpäin saada kuunneltavaksi. Sen sijaan tekstarit ja fb-viestit saa kaivettua esiin vielä vuosiakin myöhemmin.
Oletteko lukeneet Facebookin säännöt? Facebook omistaa kaiken materiaalin, mitä sinne lataat. Tämä tarkoittaa niin kuvia kuin yksityisviestejäkin. Facebookilla on oikeus mm. markkinoida tietojasi eteenpäin. Periaatteessa Facebookilla olisi oikeus vaikka tehdä jostain kuvastasi mainos. En näe mitään syytä, miksei fb voisi myös luovuttaa tietoja poliisille.
Itse en kyllä suosittelisi puhumaan mistään huumeisiin liittyvästä facebookissa (tai ainakaan mitään kauppaa siellä ei kannata hoitaa). Mieluummin vaikka puhelimessa, ja nimenomaan puhumalla, ei tekstareilla. Jos kukaan ei sillä hetkellä sitä puhelua kuuntele, on sitä mahdotonta enää jälkeenpäin saada kuunneltavaksi. Sen sijaan tekstarit ja fb-viestit saa kaivettua esiin vielä vuosiakin myöhemmin.
Oletteko lukeneet Facebookin säännöt? Facebook omistaa kaiken materiaalin, mitä sinne lataat. Tämä tarkoittaa niin kuvia kuin yksityisviestejäkin. Facebookilla on oikeus mm. markkinoida tietojasi eteenpäin. Periaatteessa Facebookilla olisi oikeus vaikka tehdä jostain kuvastasi mainos. En näe mitään syytä, miksei fb voisi myös luovuttaa tietoja poliisille.
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
KarstaFari
Viestini taisi olla epäselvä. Pahoittelen. Toivottavasti joku tajusi, etten tätä kirjoittanut millääntapaa tosillani..Petri6 wrote:Tämä nyt taas on aivan turhaa foliohattuilua. Ei Suomen poliisilla mitään suoraa pääsyä facebookin yksityisviesteihin ole (joku jenkkien NSA on tietysti eri juttu, mutta niitä ei hirveästi Virtasen Matin pirin vetäminen toisella puolella maailmaa kinnosta), ne ovat samalla tavalla suojattuja kuin muutkin luottamukselliset viestit (esim. kirjeet) ja niiden murtamiseen tarvitaan tuomioistuimen lupa. Se on tietysti aivan eri asia, jos on tarpeeksi hölmö säilyttääkseen koneellaan kopioita noita keskusteluista ja kone lähtee kyttikselle. Silloinkaan poliisilla ei lähtökohtaisesti olisi oikeutta niitä lukea, mutta käytännössä aivan varmasti lukevat.puslu wrote:Mä en ymmärrä näitä. Onhan siinä aina mahdollisuus että sun puheluita kuunellaan ja facebookia halutaan tutkia, jostakin syystä. Muthei oikeesti. Miettikää nyt vähän, paljonko esim. Suomessa on käyttäjiä jotka on facebookissa aktiivisia?
Häiritsee vain tämä että kuumotellaan puheluita, tai nykyään ehkä jopa facebookia enemmän, en näe tässä mitään järkeä..
-
levylaatikko
- Psykonautti
Mua ei nappaa pätkääkään, sillä pikkurikoksien takia tuskin tutkitaan ensimmäisenä mun fb-tiliä
ja vaikka tutkittais niin pikkurikokset ei mua nappaa..
Mut enmä silti lähtis mitään palkkamurhaa tyyliin suunnittelemaan heti ensimmäisenä selkokielellä fb:n kautta.
mutta oloista keskustelu ja tälläistä että 'heitätkö gemmin kukkaa tähän ja tähän' on must ihan ok.. aika turha foliohattuilla tuossa mitään erityistä krytpgrafiaa tai muutakaan
mun kaikki fb selitykset on poikkeuksetta melkein rikollista, eikä mua kuumota fbssä puhua, mut rajansa tietty kaikella 
EDIT: ja puhelimen kuuntelu... siihenkin tarvitaan tuomioistuimen lupa, joten ellei ole jo ennestään kuuntelussa jomikumpi osapuoli niin turha kuumotella. eikä mua siltikään varmaan nappais mitään pajapää-keskusteluja kuumotella puhelimessa puhua.. vaikka itsekin joskus pirivainoissa tullut kuumoteltua puheluiita enkä varmasti ole ainoa, mut sillon ei oo ihan selvänä joten sitä ei lasketa
Mut enmä silti lähtis mitään palkkamurhaa tyyliin suunnittelemaan heti ensimmäisenä selkokielellä fb:n kautta.
mutta oloista keskustelu ja tälläistä että 'heitätkö gemmin kukkaa tähän ja tähän' on must ihan ok.. aika turha foliohattuilla tuossa mitään erityistä krytpgrafiaa tai muutakaan
EDIT: ja puhelimen kuuntelu... siihenkin tarvitaan tuomioistuimen lupa, joten ellei ole jo ennestään kuuntelussa jomikumpi osapuoli niin turha kuumotella. eikä mua siltikään varmaan nappais mitään pajapää-keskusteluja kuumotella puhelimessa puhua.. vaikka itsekin joskus pirivainoissa tullut kuumoteltua puheluiita enkä varmasti ole ainoa, mut sillon ei oo ihan selvänä joten sitä ei lasketa
The mind is everything. What you think, you become. -Buddha 
-
wRRa
- Moderator
Mut ootteko koskaan miettinyt esim. kun kysytte tutuiltanne facebookissa vaikka pilveä, että mitä jos se tuttu ei yhtään tykkääkään siitä että sille tulee tommosia viestejä? Mitä jos sillä tutulla on viis kiloa piriä sen kämpillä ja se saattais kiinnostaa poliisia paljon enemmän kun teidän yhen gramman pilvisäätö? Olishan se nyt typerää siltä riskeerata tota viittä kiloa jonkun budigramman takia.
Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että on vähän töykeää facebookissa kysellä douppia, jos ei tiedä, onko se toiselle ok vai ei. Minä en ainakaan tykkää jos minulta kysellään. Silloinkin, kun enemmän piireissä pyörin, ja olisin ehkä saattanut tietää mistä hommata jotain, niin vastaus olisi aina ollut "Ei" facebookissa. Nykyään tietysti se on "ei" ihan muutenkin
Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että on vähän töykeää facebookissa kysellä douppia, jos ei tiedä, onko se toiselle ok vai ei. Minä en ainakaan tykkää jos minulta kysellään. Silloinkin, kun enemmän piireissä pyörin, ja olisin ehkä saattanut tietää mistä hommata jotain, niin vastaus olisi aina ollut "Ei" facebookissa. Nykyään tietysti se on "ei" ihan muutenkin
"The Emperor... wants to conquer outer space. Yoda... wants to explore inner space, and that is the fundamental difference between the good and the bad side of the force."
-
Skilla
- Lepakko
quoted for truth! harvat tosiaan ajattelee että vaikka poliisia ei kiinnostais perus nipan gemmit tai kympit niin onhan niitten säkkien takana se joka lapioi sen isommasta säkistä ja sitte sen ja edelleen sen pomon perse on tulilinjalla? vaikka kyllähän alan ihmiset riskit tietää niin on se tyhmä joutua lusimaan pitkiä kakkuja jonkun aivan naurettavan loose endin puheitten sparkkaamasta tutkinnasta.. Monesti ne merkittävien henkilöitten lähipiiristä löytyvät (merkityksettömät) puuhapetet on niitä suurisuisimpia.. ne on tietävinään niin paljon mitä tapahgtuu tikapuiden yläpäässä että esim. kyydittäessä, ekaa kertaa nähtäessä kertoo ummet ja lammet..wRRa wrote:Mut ootteko koskaan miettinyt esim...
-
wRRa
- Moderator
Skilla, niinpä. Yksi seikka mikä itseä kans ärsyttää on tekstareilla tai facebookissa nimien mainitseminen, esim. "Tarviitko budii? Oon just menos PEKALT hakee".
Onko se oleellinen tieto, keneltä haet huumeesi? Ei. Se ei kuulu kenellekään muulle. Ok, tutuille voi joskus face-to-face puhua, jos kaikki ketjussa ovat keskenään tuttuja. Mut ei ikinä viesteihin nimiä, ei ikinä. Eikä ikinä ihmisille, jotka ei ees tunne sitä keneltä douppi tulee
Ei se kuulu niille.
Jonkun 1-2g säätöjä hoitavan perusnipan mielestä tää voi olla turhaa kuumottelua, koska jos se ite jää kiinni, se saa ehkä pienet sakot. Mutta ne jotka oikeasti hoitaa isompia säätöjä voi saada pitkiäkin linnatuomioita kiinni jäädessään. Niille se ei tosiaankaan oo turhaa kuumottelua.
Ja jos oon oikein ymmärtäny niin juuri näiden pikkukäyttäjien touhuja seurailemalla näitä isompia tahoja saadaan kiinni. Siks ois suotavaa, että ne pikkukäyttäjät huolehtis isompien tahojen yksityisyydensuojasta.
Onko se oleellinen tieto, keneltä haet huumeesi? Ei. Se ei kuulu kenellekään muulle. Ok, tutuille voi joskus face-to-face puhua, jos kaikki ketjussa ovat keskenään tuttuja. Mut ei ikinä viesteihin nimiä, ei ikinä. Eikä ikinä ihmisille, jotka ei ees tunne sitä keneltä douppi tulee
Jonkun 1-2g säätöjä hoitavan perusnipan mielestä tää voi olla turhaa kuumottelua, koska jos se ite jää kiinni, se saa ehkä pienet sakot. Mutta ne jotka oikeasti hoitaa isompia säätöjä voi saada pitkiäkin linnatuomioita kiinni jäädessään. Niille se ei tosiaankaan oo turhaa kuumottelua.
Ja jos oon oikein ymmärtäny niin juuri näiden pikkukäyttäjien touhuja seurailemalla näitä isompia tahoja saadaan kiinni. Siks ois suotavaa, että ne pikkukäyttäjät huolehtis isompien tahojen yksityisyydensuojasta.
-
Sivustakatsoja
- Lepakko
^^^ Siinä oli täyttä asiaa ! ei ole ennen tullut ajatelleeksi, vaik enhän mä nyt ookkaa mitään tollasta nimien heittelyä ym harrastanukkaan, mutta täysin samaa mieltä .
-
nupari
- Karvakuono
Kyllähän näitä juttuja tulee sen verran kuumoteltua, että esimerkiksi irkkilogeja en tallenna ollenkaan. Tosin ne sijaitsisivatkin omalla serverilläni, joten kotietsinnän tapauksessa voisi käydä vähän kusisesti.