Korvaushoito

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
Kurkipotku
Karvakuono

Re: Korvaushoito

Post by Kurkipotku »

Kallio wrote:En ole korvaushoidossa, mutta jotakin asiasta tiedän. Korvaushoidon ja ylläpitohoidon alaisilla on todettu Päihderiippuvuus. Joskus jopa vaikea sellainen.

Se, että on tällainen kuin korvaushoito pelastaa sinunkin verorahojasti moninkertaisesti siihen nähden kuin mitä menettäisit jos nämä ihmiset jätettäisiin hoitamatta. Tutustu vaikka tilastoihin kotona ja ulkomailla. :mrgreen:

Jokaisen hoito on prosessi, joka muotoutuu hoidon edetessä. Tosi on, että suurinta osaa epäonnistuneessa hoidossa esittää huonosti koulutettu ja/tai asennoitunut hoitohenkilökunta. Oma osansa on myös tottakai jokaisen omalla asenteella ja työllä oman tilanteensa auttamiseksi. Siinä ei tosin auta yhtään että mollataan täällä systeemiä, joka on ainoa konkreettinen tapa auttaa ja päihdeongelmaisten hakea apua ongelmiinsa. Paraneminen (mitä sillä ikinä kukin tarkoittaakaan) edellyttää aina oman motivaation ja henkiset voimavarat. Kaikilla niitä ei nyt ole, mutta tosi asia on että niitä voi kehittää, kunhan poistuu mukavuusalueeltaan.

Tällä hetkellä meillä tosin on nyt tällainen hoito ja tilanne suomessa, ettei kovin monia onnistumisia tule, muttei se siis ole hukkaan heitettyä rahaa ja elämiä. Pyörä nyt vaan pitää keksiä ennen rattaita. Tieoitade tekee työtänsä ja voi olla ettei tulevaisuudessa ole päihdeongelmaisia. Varsinkin kipuun suunnattu tutkimus on kiinnostanut ja luvannut paljon.

Mielipiteitä saa ja pitää olla, mutta olisi hyvä tarkistaa huuteleeko niitä pää perseessä vai miksi paska haisee. :)
Väitän minäkin hoitoalalla, ja myös päihdeongelmaisten kanssa aikoinaan työskennelleenä jotain asiasta tietäväni. Päihdeongelmaiseksi tullaan käyttämällä liikaa päihteitä, se ei ole mikään syntyessä saatu tuomio. Myös tuo sairaudeksi luokittelu on hieman kyseenalaista ja loukkaavaa oikeasti sairaita kohtaan, myös monet ammattilaiset ovat kanssani samaa mieltä tästä.

Siinä olet oikeassa että en tiedä korvaushoidon kustannuksista juuri mitään. Jostain muistan lukeneeni että hoidon alkuvaiheessa kustannukset olisivat n. 10k/kk, mutta eihän se jarrunisti kadullakaan tietysti ilmainen ole. Se on totta että hoitohenkilökunta on usein erityisesti päihdeongelmaisten tapauksessa melko tunnekylmää, ja asioita katsotaan vain yhdeltä kantilta, jolloin potilaan kokonaistilanne jää hoitamatta. Sellaiseksi tulin hyvin nopeasti itsekkin, puolustuksekseni on sanottava, että päihdeongelmaiset ovat todella vittumaisia hoitaa. Mutta ei aihetta huoleen, en ole alalla ollut enään aikoihin. Tuo väite huonosta koulutuksesta on ihan tuulesta temmattua, resurssit voivat olla rajalliset koulutus ja osaaminen eivät. Esim. suomalainen sairaanhoitajakoulutus on kansainvälisesti erittäin arvostettua ja laadukasta.

Minun tarkoitukseni ei ollut mollata systeemiä, se on eittämättä tarpeellinen. Kuinka paljon siihen laitetaan resursseja, se on taas ihan toinen kysymys. Jos henkilökunnan on syytä tarkistaa asenteitaan, niin samaa toivoisin myös asiakkailta, sehän nyt on luettavissa jo tässä ketjussa. Se todellisuus kentällä on oikeasti aika karu, noin niinkuin työntekijän kannalta.

Kylmä totuus on kuienkin se, että autettavat lisääntyvät samaa tahtia kuin maksumiehet vähenevät. Jossain vaiheessa on vaan pakko priorisoida, ja ensimmäisenä listalla ovat nämä itse "sairautensa" aiheuttaneet.
Huiko
LD50

Post by Huiko »

Rasitusvamma on itse aiheutettu, samoin vanhuus. Jätetäänkö hoitamatta? Kakkostyypin diabetes samoin, ja lukemattomat muut sairaudet. Tottakai voi itse vaikuttaa elämäntavoilla ja asenteella siihen koska mikäkin rasite puhkeaa tai muuttuu sietämättömäksi.

Se että nistit on vaikeita hoitaa johtuu enimmäkseen siitä ettei hoito ole sellaista missä saisi tuloksia nopeasti ja tasaisesti. Silloin on vähän vaikeaa pysyä motivoituneena, olla turhautumatta, tai olla luovuttamatta. Luovuttaminen kun on niin helppoa. Useinhan päihderiippuvaisella on kaksoisdiagnoosi, eli muutakin sairautta taustalla kuin vain tuo päihderiippuvuus.

Helppohoitoiset ihmiset saa yleensä hoitoa jossa kaikki tietävät mitä tekevät ja tavoite on selkeä kaikkine väli-etappeineen. Tai sitten ovat vastaavasti luovuttaneet, mutta saaneet ympärilleen ihmisiä jotka eivät ole. Vanhusten hoidossa helppohoitoisia ovat ne joilla on vahvin lääkitys. :mrgreen: Päihdeongelmaa hoidettaessa näin ei ole.

Kun sanoin että koulutus on huonoa päihderiippuvaisten kanssa työskenteleville, tarkoitin että kun ei ymmärretä kokonaiskuvaa päihderiippuvaisuudessa, ei ymmärretä opettaa/oppia tarpeellisia taitoja & menetelmiä sen hoidon tukemisessa. Tieto ja menetelmät kyllä kehittyvät koko ajan, jopa siinä määrin että alalla työskentelevien tulisi olla koulutuksessa jatkuvasti työn ohella. Samalla voisi pysyä mielenkiinto omaa alaa ja osaamista kohtaan virkeänä. Nykyisin myötätuntoväsymys tuntuu olevan ammattitauti, joka vaivaa suurinta osaa auttajia. Parhaiten näyttäisi toimivan itse vierastamani AA/NA-toiminta, ja myllyhoidon kaltaiset menetelmät. Tosin nekin vasta vuosien pohjustavan työn ja autettavan oman pohjakosketus-kokemuksen kautta.

Se että todellisuus on karua hoidettaessa päihdeongelmaisia on molemmin puoleinen tunne. Ne jotka eivät hoitotyössä pärjää lähtevät sitten muihin hommiin. :) Se ei vaan auta itse ongelmaa jos luovutetaan.

Oma mielipiteeni on kuitenkin se että vain itse tekemällä työn voit itseäsi auttaa. Ammattilaiset on vain apuna, ja jos heistä ei ole apua mihin heitä enää tarvitaan? Moni alalla aloittava kuvittelee parantavansa asiakkaitaan ja saavansa sitten voimia työssä jaksamiseen noista onnistumisista. Se on se itsekusetuksen määrä ja voima valtava kummallakin puolella. :mrgreen: Sitten iskee ne realiteetit kuitenkin jossain vaiheessa ja kyynistytään.

Se että otetaan rahaa päihdetyöstä, kuten nyt on jo tehty pääkaupunkiseudulla, tulee moninkertaistamaan kustannukset ja ongelmat. Elitismi, joksi lasken tuon sun argumentointisi on se syöpä jonka pitäisi loppua. Eihän se nyt vaan niin mene että jos ongelma ei kosketa itseään tullaan huutelemaan että LOPETA! Luovu jostain mitä pidät itsellesi tärkeänä, niin voit toivoa sitä ehkä muiltakin.
Last edited by Huiko on Sun 05 Oct 2014, 19:41, edited 1 time in total.
Reason: Koota vaihdettu Geeksi.
Tää tie vie tuskan, valitusten loukkoon.
Tän kautta käyt iänikuiseen vaivaan.
Tää tie vie kadotuksen väen joukkoon.

Oikeudenmukaisuus sai minut aikaan,
Jumalan Voima, Viisauden summa
ja Alkurakkaus, joka synnit peittää.

Vain ikuiset on ennen mua luotu,
myös mun on ikuisesti kestää suotu.
Kun tästä käyt, saat kaiken toivon heittää.

-Dante (n. armonvuonna 1321 jkr.
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Päihderiippuvuus voidaan laskea sairaudeksi, koska siinä on vahva perinnöllinen altistava tekijä. Jos isäsi tai isoisäsi on alkoholisti tai narkomaani, tilastollinen mahdollisuus kasvaa merkittävästi joutua itse samaan kierteeseen, vaikka kasvuympäristössäsi ei käytettäisi kotona päihteitä ja lapsuutesi on onnellinen. Toki se yleensä vaatii laukaisevan tekijän, mutta jotkut ovat vain melkein syntymästään tuomittuja hakemaan kemiallista helpotusta elämän tuskaan. Monet sairauksille, myös psyykkisille sellaisille, altistavat tekijät ovat ikävä kyllä perinnöllisiä. Asia ei toki ole yksinkertainen ja ongelmakäytöstäkin on mahdollista siirtyä kohtuukäyttöön, mutta sellaiset tapaukset ovat ennemmin poikkeuksia kuin sääntöjä.

Paihderiippuvainen kustantaa yhteiskunnalle enemmän käyttäesseen laittomia, kadulta ostettuja aineita. Aineet ovat kalliita ja iso osa käyttäjistä joutuu tekemään omaisuusrikoksia ja saattavat olla väkivaltaisia. Myöskin akuuttia sairaanhoitoa vaativia tulehduksia ja yliannostuksia tapahtuu ja sekaisin on monet kolarit ja sivullisia vahingoittaneet onnettomuudet tapahtuneet. Kaikki nuo maksavat huomattavasti enemmän yhteiskunnalle, kuin päivittäinen annos Buprenorfiinia tai Metadonia.

Korvaushoidossa ilman oheiskäyttöä päihderiippuvainen tulee halvemmaksi yhteiskunnalle. Käyttäjiä nyt on moneen junaan, mutta ne pahimmin koukussa olevat ajautuvat usein epätoivoisiin, läheisiään ja sivullisia traumatisoiviin tekoihin. Jo pelkästään se, että säästetään ihminen C-Hepatiilta tai HIV:ltä on hieno, sivullisia altistukselta suojaava ja terveydenhuollon resursseja säästävä tekijä. Kaikkea ei muutenkaan tarvi ja voi laskea pelkästään kylmästi rahalla, mutta tässäkin tilastot puhuvat korvaushoidon puolesta yhteisiä verorahoja säästävänä tekijänä.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Kurkipotku wrote: Jossain vaiheessa on vaan pakko priorisoida, ja ensimmäisenä listalla ovat nämä itse "sairautensa" aiheuttaneet.
Jossain vaiheessa varmasti. Itteni puolesta tuosta kohtaa terveyden huollossa ei tartte ihan hetkeen kummiskaan rahaa pois ottaa, eiköhän niitä säästöjä saisi jostain muualta vedettyy ennen sitä. (paitsi kun tää juustohöylä politiikka otetaan vähän kaikkialta alkaa oleen nyt se ainut tekniikka kun jos ja EI)

Mut sitä ennen aika monesta muusta jutusta voidaan säästää. Syrjäytynyt ihminen, kun ei tule yhteiskunnalle muutakuin kalliiksi, paitsi no "hyvinvointi valtion hajoomispistettä ennen skenaariossa" kannattaa alkaa säästään psykoottisten piripäiden ja monien muidenkin kohalla, että se säästö tuottaisi ns voittoa yhteiskunnalle.

Ongelmia tulee yleensä tukiessa ongelmia, ongelmia ratkoessa on pieni tsänssi vähentää ongelmia.
Kurkipotku
Karvakuono

Post by Kurkipotku »

Dexma wrote:
Kurkipotku wrote: Jossain vaiheessa on vaan pakko priorisoida, ja ensimmäisenä listalla ovat nämä itse "sairautensa" aiheuttaneet.
Jossain vaiheessa varmasti. Itteni puolesta tuosta kohtaa terveyden huollossa ei tartte ihan hetkeen kummiskaan rahaa pois ottaa, eiköhän niitä säästöjä saisi jostain muualta vedettyy ennen sitä. (paitsi kun tää juustohöylä politiikka otetaan vähän kaikkialta alkaa oleen nyt se ainut tekniikka kun jos ja EI)

Mut sitä ennen aika monesta muusta jutusta voidaan säästää. Syrjäytynyt ihminen, kun ei tule yhteiskunnalle muutakuin kalliiksi, paitsi no "hyvinvointi valtion hajoomispistettä ennen skenaariossa" kannattaa alkaa säästään psykoottisten piripäiden ja monien muidenkin kohalla, että se säästö tuottaisi ns voittoa yhteiskunnalle.

Ongelmia tulee yleensä tukiessa ongelmia, ongelmia ratkoessa on pieni tsänssi vähentää ongelmia.
Toki saisi vedettyä ja näin tulisikin toimia. Esim. kehitysapuun hassaantuu tänäkin vuonna 1 102,6 miljoonaa euroa, joka on muuten asukasta kohden 202e. Jokainen euro pois esim. niiltä kotimaisilta syrjäytyneiltä. Järkeä vai ei?
Kun sanoin että koulutus on huonoa päihderiippuvaisten kanssa työskenteleville, tarkoitin että kun ei ymmärretä kokonaiskuvaa päihderiippuvaisuudessa, ei ymmärretä opettaa/oppia tarpeellisia taitoja & menetelmiä sen hoidon tukemisessa. Tieto ja menetelmät kyllä kehittyvät koko ajan, jopa siinä määrin että alalla työskentelevien tulisi olla koulutuksessa jatkuvasti työn ohella. Samalla voisi pysyä mielenkiinto omaa alaa ja osaamista kohtaan virkeänä. Nykyisin myötätuntoväsymys tuntuu olevan ammattitauti, joka vaivaa suurinta osaa auttajia. Parhaiten näyttäisi toimivan itse vierastamani AA/NA-toiminta, ja myllyhoidon kaltaiset menetelmät. Tosin nekin vasta vuosien pohjustavan työn ja autettavan oman pohjakosketus-kokemuksen kautta.
Mielestäni kyse ei niinkään ole ymmärryksen tai taitojen puutteesta, vaan ongelman ydin on asenteissa päihdeongelmaisia sekä kuntoutujia kohtaan. Tähän olen itsekkin syyllistynyt, ja ymmärsinkin hakeutua melko aikaisessa vaiheessa pois noista hommista. Olisihan se mukava ravata kiinnostavissa koulutuksissa, mutta jonkun pitää silläkin aikaa hoitaa tai paremminkin vahtia niitä asiakkaita. Sijaisia ei palkata, ja touhua pyöritetään epäinhimillisen tiukalla miehityksellä.
Oma mielipiteeni on kuitenkin se että vain itse tekemällä työn voit itseäsi auttaa. Ammattilaiset on vain apuna, ja jos heistä ei ole apua mihin heitä enää tarvitaan? Moni alalla aloittava kuvittelee parantavansa asiakkaitaan ja saavansa sitten voimia työssä jaksamiseen noista onnistumisista. Se on se itsekusetuksen määrä ja voima valtava kummallakin puolella. :mrgreen: Sitten iskee ne realiteetit kuitenkin jossain vaiheessa ja kyynistytään.
Tämä on kokemukseni mukaan täyttä totta. Itse hakeuduin alalle sinisilmäisenä idealistina, joka oli jo teini-iässä seurannut kavereidensa orastavia huumeongelmia. Halu auttaa kovia kokeneita olosuhteiden uhreja, muuttui hyvin nopeasti vihaksi näitä yhteiskunnan loiseläjiä kohtaan. Tosiaan kun ei saanut niitä kundeja parantumaan vaikka kuinka yritti, ja pian teki lähinnä mieli vedellä korville niitä vittuilevia ja valittavia harvahampaita. Olin siis sopimaton alalle, eikä sillä surkealla nälkäpalkalla kannata väkisin vääntää. Hattua nostan ammattitaitoisille pitkänkinjan päihdetyöntekijöille.
zerk

Post by zerk »

Hoidossa olevat nistit tulevat yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi kuin kadulla olevat. Siinä on mielestäni veronmaksajana jo riittävä peruste hoidon jatkamiselle.
Kurkipotku
Karvakuono

Post by Kurkipotku »

zerk wrote:Hoidossa olevat nistit tulevat yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi kuin kadulla olevat. Siinä on mielestäni veronmaksajana jo riittävä peruste hoidon jatkamiselle.
Niinhän ne tulevat, mutta tuossa piilee juuri yksi yhteiskuntamme sudenkuoppa. Jos yksilö kääntää selkänsä yhteiskunnalle, tulisi yhteiskuntamme tehdä samoin. Turvaverkkoa tyrkytetään loputtomiin ja länsimainen hyvinvointiyhteiskunta paljastaa heikkoutensa, jota rotat käyttävät surutta hyväkseen.
NatiHero
Kameleontti

Post by NatiHero »

^^Itseasiassa oon ite ainakin huomannu, että tosi moni tuntuu jopa välttelevän a-klinikan apuja vihoviimeseen asti. En tiedä onko taustalla pelko ettei vois enää kynyttää respoja vai mikä, mutta mielummin narkataan todella paskasissa oloissa, ilman mitään tulevaisuuden haaveita, kuin edes harkittaisiin a-klinikan apuja.

Itse nyt tosiaan onkin tuo arviointi alotettu, seulat viikottain jne. En haluais sitä syvintä kuoppaa käydä tarkastamassa, vaan päästä vielä elämässä eteenpäin kun ollaan viel iha hyvällä mallilla verrattain.
Velho wrote: Wed 28 Aug 2019, 19:34 NYT VITTU RYHDISTÄYTYKÄÄ DOUPPI ON ELÄMÄN PARASTA AIKAA ja muuteki sillo on jänskää :doh: :foil:
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

Anteeksi vaan mut mä olen kyl jo saanut tehtyä sen muutoksen elämääni. Mä olen ollu tässä hoidossa reilun vuoden ja se on tehnyt hyvää. Todella ärsyttävää lukea heti aamusta tollqst paskkaa kurkipotku. Ethä sä tiedä mitään. Todella typerää alkaa kirjoittaa toho sävyyn. Mietippä nyt vähä? Idiootti

edit: JUST EILEN VIIMEEKS SE LÄÄKÅRI JOKA EI TIEDÄ MITN SANOI ETTÄ NE VIEROTUSOIREET VOI JOHTUU SIITÄ ET ON LIIKAA SUBUA VERESSÅ. HAHAHA VITTU EMPÅ OO TUOTAKAA ENNE KUULUÄ ni eikö mulla ole saatana okkeutta valittaa enää siitå ko hoito ja lääkärit ovat täysin epäpäteviä hommiinsa. Vittu mul kiehuu toi edellisen sivun randomin postaus!
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
Kurkipotku
Karvakuono

Post by Kurkipotku »

SadPanda wrote:Anteeksi vaan mut mä olen kyl jo saanut tehtyä sen muutoksen elämääni. Mä olen ollu tässä hoidossa reilun vuoden ja se on tehnyt hyvää. Todella ärsyttävää lukea heti aamusta tollqst paskkaa kurkipotku. Ethä sä tiedä mitään. Todella typerää alkaa kirjoittaa toho sävyyn. Mietippä nyt vähä? Idiootti

edit: JUST EILEN VIIMEEKS SE LÄÄKÅRI JOKA EI TIEDÄ MITN SANOI ETTÄ NE VIEROTUSOIREET VOI JOHTUU SIITÄ ET ON LIIKAA SUBUA VERESSÅ. HAHAHA VITTU EMPÅ OO TUOTAKAA ENNE KUULUÄ ni eikö mulla ole saatana okkeutta valittaa enää siitå ko hoito ja lääkärit ovat täysin epäpäteviä hommiinsa. Vittu mul kiehuu toi edellisen sivun randomin postaus!
Se lopullinen muutos mitataan sinä päivänä kun kävelet viimeistä kertaa ulos k-klinikalta, vapaana veronmaksajien kustantamasta hoidosta. Ihan itse olet kirjoittanut tähänkin ketjuun esim. oheiskäytöstäsi, se pistää miettimään kuinka hyvää hoito todella on tehnyt. Tottakai minä olen mielestäsi idiootti, kaltaisesi ihmisethän nyt perinteisesti ovat täysin sokeita omalle toiminnalleen. Mutta tiedätkö mitä, suuren yleisön silmissä minä olen oikeassa ja sinä idiootti.

Millä pätevyydellä haukut hoitohenkilökuntaa epäpäteväksi? Narkkarin pätevyydellä? Koitappa nyt edes yrittää, vai haluatko todella olla koko elämäsi tuollainen ressukka?
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

SadPanda wrote:Anteeksi vaan mut mä olen kyl jo saanut tehtyä sen muutoksen elämääni.
Pandahan (meinasin kirjoitaa pandhan, vois olla joku intialainen pv-SUPERSEKSIHUUME-guru) niin on oiva esimerkki siitä, että korvaushoito tulee paaaaaaaljon halvemmaksi meille hänen kohdallaan. Nyt Panda on sentään jotenkin normaalissa elämässä kiinni eikä näin netin välityksellä näytä olevan edes niin menetetty peli yhteiskunnalle mitä ennen oli.
Jäbähän melkein oli sairaalassa joka viikko pevekkikuuriensa kohalla ja nyt kummiskin kaveri on jopa ihan semijärjissään :D Täs voi tehä ihan plus miinus nolla laskelman...

Mä toivoisin, että sen sijaan pitäis Pandaa aina pevekkiguruna (mitä se kieltämättä on myös), niin myös ihmisenä joka näyttää sen meille, että elämässä suuntaa voi muuttua. Mä itse ajattelin aikoinaan, että voi vittu tota Pandaa, mutta nykyään se on mulle esimerkkiä näyttävä jäbä. Ja vaik nyt joskus menis douppia vaik ois hoito päällä, niin se mitä pitää muistaa on se mitä kaikki oli ennen hoitoa ja miten asiat ovat nyt.

Panda oot ollut kyl tosi ahkera itsesi kanssa :) :love:
Kurkipotku
Karvakuono

Post by Kurkipotku »

Dexma wrote:
SadPanda wrote:Anteeksi vaan mut mä olen kyl jo saanut tehtyä sen muutoksen elämääni.
Pandahan (meinasin kirjoitaa pandhan, vois olla joku intialainen pv-SUPERSEKSIHUUME-guru) niin on oiva esimerkki siitä, että korvaushoito tulee paaaaaaaljon halvemmaksi meille hänen kohdallaan. Nyt Panda on sentään jotenkin normaalissa elämässä kiinni eikä näin netin välityksellä näytä olevan edes niin menetetty peli yhteiskunnalle mitä ennen oli.
Jäbähän melkein oli sairaalassa joka viikko pevekkikuuriensa kohalla ja nyt kummiskin kaveri on jopa ihan semijärjissään :D Täs voi tehä ihan plus miinus nolla laskelman...

Mä toivoisin, että sen sijaan pitäis Pandaa aina pevekkiguruna (mitä se kieltämättä on myös), niin myös ihmisenä joka näyttää sen meille, että elämässä suuntaa voi muuttua. Mä itse ajattelin aikoinaan, että voi vittu tota Pandaa, mutta nykyään se on mulle esimerkkiä näyttävä jäbä. Ja vaik nyt joskus menis douppia vaik ois hoito päällä, niin se mitä pitää muistaa on se mitä kaikki oli ennen hoitoa ja miten asiat ovat nyt.

Panda oot ollut kyl tosi ahkera itsesi kanssa :) :love:
Minä en tosiaan tunne hänen taustojaan, mutta eihän tämäkään nyt hyvältä kuulosta.
VITTU ET TULEE KIVA VIIKONLOPPU JOS NYT SHITELLA EI KUSE TÄTÄ!
Kinkyn kans suuniteltu 3vko tätä pevekki iltamaa ja molemmmille olisi rammat peveä tiedossa.
MUWHAHAH VÄHÄKÖ OOTTAA NIINKÖ JOULUA. Pitkästä aikaa saapi taas unohtaa kaiken ja nauttia lemppari substanssista.
Pitäkää peukkuja tullaan sit vetää monologia irkkikanavalle jos kaikki menee suunitelmien mukaan. TÄÄLLÄ LUMI MAASSA. HRRR
Vituttaa ko nyt alkaa tuo räntäpaska ja kohta tulee -30 pakkasta, HRRR. EN TYKKÄÄ: OON KESÄIHMINEN. Vituttaa myös ku kesällä
tuli oltua vaan sisällä ja valitettua sitä kuumuutta. MIKSI EN OO IKINÄ TYYTYVÄINEN MIHINKÄÄN ;:O
Kertoo kaiken oleellisen kaverin asenteesta itseään, hoitoaan ja yhteiskuntaa kohtaan. Tällaisillekko pitäisi jakaa sitä xonea vuodesta toiseen, etteivät vaan kuurita itseään stimulanteilla sairaalaan joka viikko?
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Kurkipotku wrote:, etteivät vaan kuurita itseään stimulanteilla sairaalaan joka viikko?
Tottakai tuo kertoo jotain. Mut siis tässä kohtaa on oikeasti pienempi paha tämä näin, kuin ennen. Lue pevekki topikkia vaik :D

Mut joo siis. Se päivittäinen opiaatti koukku on tosi stressaava ja työskentelyä vaativa. Se vaatii käyttäjältä paljon rahaa ja valitettavasti osalle se säätäminen on jokapäiväinen. Aikoinaan, kun ite käytin päivittäin niin pidin huolen siitä, että mulla oli uuden satsin saamiseen idea, kun ensimmäinen saatiin. Se pysäyttää koko elämän. Yrittäessään käyttäjä työskennellä, opiskella ihan sama mitä tälläistä yleistä yhteiskunnassa mukana olevaa hommaa niin ei siitä vain tule mitään. Sit kun on lääkkeet aina käsissä niin voi sentään ottaa pikkuhiljaa askelia lähemmäs sitä jotain normaalia.

Tän takia itehän oon sitä mieltä, että voitas jakaa niitä lääkkeitä niinkuin damissa, eli hyvin helposti pääsis hoitoihin. Tai ainakin enemmän sillai, että pitäis olla mahollisuus mennä klinikalle silloin, kun opiaatit on lopussa ja klinikalta sais lääkkeen. Ilman mitään suurempaa hoitoa. Tämä olis halpaa yhteiskunnalle, ja helpottais IHAN SAATANASTI huumeiden käytöstä tulevia ongelmia. Ja plus miinus nolla ajattelulla tästä tulisi paljon plussia.

Mä oon itse liberaalin huumausaine politiikan puolesta puhuja. Mun mielestä ensimmäinen askel on hoitaa opiaattikäyttäjät kuntoon sitten ruvetaan miettiin kannabiksen sun muun laillistamista.
NatiHero
Kameleontti

Post by NatiHero »

Dexma wrote: Mä oon itse liberaalin huumausaine politiikan puolesta puhuja. Mun mielestä ensimmäinen askel on hoitaa opiaattikäyttäjät kuntoon sitten ruvetaan miettiin kannabiksen sun muun laillistamista.
+muu viestin sisältö myös niin AAMEN! Aikasempaan postaukseeni tos ylempänä liittyen viel, et tietty se kuinka käsittämättömän vaikeeks ja pitkäks hoitoon pääsy on tehty niin sekin voinee vaikuttaa( tämä siis k-hoitoon liittyen), mut saa sielt a-klinkalta muutakin apua josta on varmasti useimmille ainakin hyötyä jos osaa ja haluaa sen ottaa vastaan. On siinä ne paskatki jutut esim. mää oon suunnilleen anellu päästä jonkinäköselle psykologille/terapeutille jutteleen, mut ei oo tullu kysymykseenkään. Sit tosin yks tuttu, joka ei oo päihdeongelmainen tms. käy nimenomaan a-klinikan terapeutilla. Mietin siinäki vaan, et mitäköhä vittua taas...

Mut mää oon väsyny tähä touhuun, mut en oo kyenny omin voimin lopettaan ja samalla järjestään elämääni, siks k-klinikka tähtäimes. Pitäkää peukkuja. Hoitohan ois tarkotus pitää mahd. lyhyenä (en tosiaan haluu olla viel viiden vuoden päästäki lilluttelemas niit subuja), niin että saan elämän raiteilleen ja mielenterveys asioita pääsis selvittää kunnolla jne. ja sit ku on se elämä alla, niin irtipääseminen kuulostaa jo paljon todellisemmalta. JOO mää voin lopettaa vetämisen ja olla jopa aikalailla täysin raittiina (ja kyllä, tiedän tasan tarkkaan pystyväni siihen vaan sillon on eessä seuraava kohta--->), mut masentuneena ihmisrauniona joka ei etene mihkään. Onks se sit parempi ratkasu?

En ees oikee tie kelle tai miks tätä kirjotan, masentaa ja vittu ängst yhyy plää. Iha sama, kyl täs mun mielestä pointtiki on täs viestis. Tai sit ei, se on lukijan päätös. Kunhan puran tuntojani.
Velho wrote: Wed 28 Aug 2019, 19:34 NYT VITTU RYHDISTÄYTYKÄÄ DOUPPI ON ELÄMÄN PARASTA AIKAA ja muuteki sillo on jänskää :doh: :foil:
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

NatiHero wrote: Iha sama, kyl täs mun mielestä pointtiki on täs viestis.
Oli oli ihan jees.

Joo kylhän toi hoitoon meneminen kaikin puolin on jengillä aikamoinen haaste. A-klinikka on mulle ollut loistava paikka. Oon ollut siellä jo vuodesta 2007. Ensimmäisen kerran menin sinne 17 vuotiaana. Vaikka mun käyttö on mennyt kovemmaksi sen jälkeen välillä niin a-klinikka on sellainen sivussa kävelevä turva ollut mulle aina. Sit varsinkin, kun avovieroituksia ollut itellä niin sieltä on saanut kyl bentsot kätevämmin kuin jostain lääkäreiltä. Toi nimettömyys on mulle ainakin tärkee juttu tossa, kun ei mulla oo varaa mihinkään terveystietoihin lääkealalla saada merkintää huumeista.

+ A klinikka on täysin ilmainen kaikille. Oikeasti sieltä saa narkkari tosi nopeesti apua aina verrattuna muihin systeemeihin jos siellä on kirjoilla. Eli jos tulee vaik kova masennus vaihe, tai tiettyjen douppien käyttö liian kovaksi niin siellä pystyy purkaan tuntonsa ja suunnitteleen uusiksi vähän tilannetta.

Mulle tollaiset jutut on ollut tärkeitä. Sosiaaliterapeutin kanssa on paljon tehnyt sellaisia tulevaisuuden suunnitelmia tarkasti ja myös saanut purkaa mun työnarkomaaniuttani tosi hyvin. Mul on ainakin viimeaikoina ollut aivan loistava terapeutti joka on ymmärtänyt täysin sen, ettei mulla oo tsänssiä vielä siirtyä täysin kuiville huumeiden kanssa vain toi tosiaan on antanut mennä kaiken omalla vauhdilla.

Oikeasti suosittelen kaikkia jolla on vähänkin ongelmii doupin ja elämänsä kanssa ja vaarassa syrjäytyä niin hommais sitä klinikka aikaa jos tuntuis yhtään houkuttelevalta. Täällä Turussa myös klinikka järjestää paljon kaikkee oheispuuhastelua. Tyttöystävä pääsee esim ratsastaan tuon kautta, seinäkiipeilyä, joogaa, musiikki treenejä sun muita näillä on ollut täällä tarjolla. Ja noita pystyy pyyteleen tuolta ja keksiin lisää jos vain ideoita on + siellä voi mennä kaikenlaisiin jutteluryhmiin ja siellä on tollainen vapaamuotoisempi paikka missä istua ja ottaa rennosti pari kertaa viikossa jossa voi jutella ihmisten kanssa niitä näitä.
SadPanda
LD50

Post by SadPanda »

NO SIIS! PITÄISKÖ KAIKKIEN JOTKA HALUAA VÄHENTÄÄ JA SAADA ELÄMÄSTÄ KII ALKAA JOKSKI VITUN HIMOUSKOVAISEKSI TAI RAIVORAITTIIKSI? SIis mä huomasin että mitä pidempiä jaksoja mä oon sillee ilman yhtä iltamaa vaik jotai iha sama JOTKU VETÄÄ JOKA VIIKONLOPPU KAUHEEET JURRIT. Esimerkkinä, Nii nehä nollaa päätä. JOs mä olisin vuosia ilman pientä hauskaa mä alkasin tylsistyy ja sitä ku jatkuis ni uskosin et pahimmas tapaukses se homma menis kerarlla perseelleen ja jatkuis. Mä olen huomannut miten vanha kaveri porukka edelleen on niitä moraalittomia himo nistejä joilla ei oikeasti kiinosta mikään muiden ihmisten kohalla muuko oma ittesä ja oma aineen saanti.

Mä olen todellakin päässyt siitä eroon. EI mulle ole tärkeintä enää douppi, tai nuo illan istujaiset ja mun mielestä on kohtuutonta et joku joka on rakastanut esim päihteitä niin paljon että on rypenyt siellä allikossa niin että yhtäkkiä siltä vaadittais TÄYSIN LOPETTAMAAN KAIKKI? HALOOO. Siis oikeasti. EIkö olis kohtuutonta ajatella että esim joku joka rakastaa pientä lsd matkailua silloin tällöin ja sehä olisi jo yhteyskunnan silmissä ja päihdeyksiköissä narkkari. Ja häneltä kiellettäis se pieni juttu silloin tällöin mikä tuo elämään iloa ja valoa . PITÄÄ VAAN TAJUTA ETTÄ TÄYTYY OLLA MUITAKI JUTTUI. Ja pitää osata sanoo se ääneen jos lähtee menee liian useasti oheiskäyttöön. MUT KOHTUUTONTA SE ON AJATELLA NOINKU SÄ KURKIPOTKU. Enimmiten mitä luen sun kirjotuksia tulee mieleen et sä taidat vaan sanoo oman mielipiteen nyt asiasta mistä sulla oikeesti ei ole omakohtasta kokemusta= Haluat vaan päteä.

DEXMA KIITOS NOI OLI MAAILMAN IHANIMMAT JA KAUNEIMMAT SANAT JA PIRISTI MUN AAMUN <3 KUNNIA. OIkeasti hymyilyttää. Sinä oot kyllä yks sympaattisimman olosista ihmisistä täällä. Näin noin millasen vaikutuksen yleensö foorumin postailuista voi saada ja olisi edelleen KUNNIA tavata sut irl!
[17:14] <bong_aqua> oot kyllä kohtuukäytön ruumiillistuma
Personaes
OD

Post by Personaes »

Kait ne repsahdukset kuuluu siihen kuntoutumiseen. Kuitenkin se muutos joka vaikkapa itellä ollut jos vertaa ennen hoitoon pääsyä on ollut hyvin dramaattinen ja niin se on suurimmalla osalla.

Jotenkin tulee kurkipotkun viesteistä mieleen trollaaminen.

Kyllä se on kaikinpuolin yhteiskunnan kannalta parempi, että nisti on hoidossa eikä kadulla. Jopa siis näiden ylläpitohoito potilaiden kohdalla joilla on paljon ohikäyttöä. Taloudellisesti tulee halvemmaksi ja poistaa suuren määrän kärsimystä. Kuntouttavassa taas lähes kaikki on joko koulussa tai töissä ja repsahdukset sattuu korkeintaan pari kertaa vuodessa jos sillonkaan. Itekkin koulun sain käytyä ja töitä teen ainakun on tarjolla.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
Sidney

Post by Sidney »

A-klinikka ja nimettömyys. Pääseekö sinne muka oikeasti anonyymisti? Eikö sulla Dexma ole mitään huumeisiin liittyvää merkintää terveystiedoissa vaikka olet A-klinikan asiakas? Itse harkinnut viimeaikoina avun hakemista ongelmiini, mutta kuten muutkin todenneet, ei meikälläkään ole todellakaan varaa ottaa mitään H leimaa mihinkään tietokantaan. Leimautumisen pelossa oon tosiaan vältellyt kaikkia mahollisia viranomaisia ja terveydenhuollon väkeä, ja tamplannut eteenpäin omin avuineni, mikä ei ehkä aina ole ollut fiksua..
Todellakin helvetin iso kynnys hakea apua..
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Montana wrote:A-klinikka ja nimettömyys. Pääseekö sinne muka oikeasti anonyymisti?
Pääsee. Vaikka saisi lääkäriltä siellä reseptit avohoitoon vaikka, niin silloinkaan niistä ei tiedä sun omalääkäri, kun meet yleiselle lääkärille. Eli joo mitään nimiä ei tuu mihinkään papereihin tulevaisuuden kohdalla. Sen takia a-klinikalle meneekin niin paljon esim vähän vanhempia ihmisiä jotka on sillain ihan yhteiskunnassa mukana, kun sieltä ei mene mitään tietoja työnantajalle.

Ainoastaan silloin, jos hommaa aklinikan kautta sairaslomaa niin silloin nyt voi tulla semmoinen paperi jossa on joku diagnoosi päihteisiin, mutta itellä on ainakin pistetty joku masennus tai jokin vastaava jos on tullut joku kuukauden saikku hommattua. A-klinikalla myös arvostetaan tuota nimettömyyttä tosi paljon ja siitä huolehditaan paljon. Se on musta hienoo, että valtio maksaa tuollaisesta hoidosta kansalle.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

eNZYMe wrote:
renttuni wrote:Mulla on xonen annos enää 5mg. Alkuun oli 10mg ja oon siis avovierotuksessa mutta kirjottelen tänne kuitenkin.. Mulla vähennetään mg/vko. Ihan hyvin on mennyt silleen viekkareiden osalta, mutta kyllä tuo mg pienennyksenkin jo huomaa. Tulee lievästi flunssanen olo, yöhikoilut ja painajaiset kolmeksi päiväksi.

Mutta sorruin tuossa pari viikkoa sitten käyttämään parina päivänä piriä, ja yhtenä päivänä zolpideemiä iv:sti. Piri oli ihan jees. Tsolpparit muuten, mutta pistokohta on nyt tulehtunut. Jos meen näyttään sitä esim. päivystykseen lekurille, niin juoruaako se heti klinikalle siitä? Meillä siis terveyskeskus ja a-klinikka samassa. Ja mua tietty rangaistas sillä että kh-annos puolitetaan.
Jo aika vanha viesti, mut et oo kirjautunu ton viestin jälkeen. toivottavasti kävit näyttämässä kättäs. Voi olla vaarallisia nuo tulehtuneet paukurat. Parhaimmillaan selviää hyvällä säkällä antibioottikuurilla, mutta oon kuullu tsolpparia ohituuppaamaalla aika isoon käsileikkaukseen joutuneesta paikallisesta tyypistä. Ei ollut amputaatio kuulemma kaukana.
Pistokohta oli alavatsalla. Tiedän että paska pistokohta, mutta alavatsan/reisien suonet joskus toimineet "korvaavina" jos käsistä ei löydy. Valehtelin lekurissa että tullu haava jostain naulasta kun ei siitä erottanut että pistos. Mätää lähti varmaan desi ja 10vrk:n Kefexin-kuuri niin parani.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Ja joo, mulla on hoito loppunut vajaa kaksi viikkoa sitten. Ei ole helppoa ei, vaikka viimesen viikon annos oli vaan 1mg. Opiaatti mikä opiaatti joka kehossa on vaikuttanut. Nyt eka kertaa aikoihin ilman opiaatteja. Voi tuska mitä paskaa. Lämmöt sahaa välillä on kuumetta jopa 39 astetta. Kaikki klassiset oireet muutenkin. Ei riitä jaksamista juuri mihinkään. Mitään lääkkeitä mulla ei tässä mene. Bentsoja ei klinikan lekuri kirjota vaikka resepti mulla on aiemminkin ollut. Torstaina on kontrollikäynti klinikalle ja vituttaa jo valmiiksi kun tiedän että se hoitaja höpisee psyykkisistä syistä. Vittu mä oon ollu kuukausia käyttämättä opiaatteja eikä mulla oo ollut semmosta huumehakuista käyttäytymistä niiden suhteen. Niin on se nyt kumma kun fyysiset oireet tekee helvettiä tästä. Toivoisin vaan että tää fyysinen kurjuus loppuis.
kirkas
Lepakko

Post by kirkas »

Itse alotin 2010 vuoden pitkällä vierotuksella joka jossain välissä meni mönkään. 4kk siitä pääsin kuntouttavaan korvaushoitoon Tampereella ja täytyy sanoo, että vaikeita aikoja oli, mutta noin vuodessa pääsin siirtymään terveyskeskukseen. Nyt ajateltuna K-Klinikalla oli aika asiantuntevaa ja hyvää hoitohenkilökuntaa, tosin niitä ei todellakaan hoidon alussa hyvänä pitänyt, kaikki oli muiden vikaa (ja usein olikin), mutta olihan itsessä myös vikaa aika helvetisti. Meni kauan ennenkun ajatusmaailma muuttu kunnolla ja se vaati täysin irrottautumisen huumeporukoista, onneks se ei kauheen vaikeeta ollut kun sieltä halus pois. Toki tuli melkoinen tyhjiö kun vanhat ei käyttävät ystävät hylännyt ite(tai hylätty) ja nistit katos elämästä niin aika yksin sai olla ja aika vähän vanhoja ystävyyssuhteita vieläkään lämpiminä on, mutta edistystä tapahtuu.

Tosiaan ~2½v ollut terveyskeskuksessa ja huomaahan sen eron, ei täällä tiedetä sitäkään vähää.. Toisaalta ei tarvikkaan, koska omakin käytös muuttunut ja jotenkin tullaan toimeen (kannabis ollut ainoa ongelma), siitä on muutamia käryjä tullut ja tehostejaksolle kerran jouduin terveyskeskuksesta. Puolisen vuotta sitten aloin tiputtaan 14mg:sta annosta ja nyt sen on enään 6mg, mennyt melko kivuttomasti tiputus, paitti viimesin oli hankala.

Tavote 2015 vuoden aikana päästä finaaliin koko hoidon kanssa, kyllä kiitollinen saa olla kaikesta työstä, niin omasta kun muiden. Ei sitä hoitohenkilökunnan kanssa potilas voi olla varmaan koskaan kaikesta samaa mieltä eikä pidäkään, mutta kaikki lähtee itsestä. Kaikki ois erilailla ja vaikeempaa ellei ite ois oivaltanut mitä oikeesti haluaa, en nää itse mahdollisena juuri olla toinen jalka vanhoissa rutiineissa ja toinen hoidossa, ei se pidemmän päälle toimi.

(vähän muokkailtu tekstiä, eilen huonois oloissa kirjottelin putkeen ja nyt vaan oioin nopeesti).
Last edited by kirkas on Sun 09 Nov 2014, 23:28, edited 1 time in total.
sxoxyvg
OD

Post by sxoxyvg »

kirkas wrote:Ei sitä hoitohenkilökunnan kanssa potilas voi olla varmaan koskaan kaikesta samaa mieltä eikä pidäkään, mutta kaikki lähtee itsestä, kaikki ois erilailla ja vaikeempaa ellei ite ois oivaltanut mitä oikeesti haluaa, en nää itse mahdollisena juuri olla toinen jalka vanhoissa rutiineissa ja toinen hoidossa, ei se pidemmän päälle toimi.
Helvetin hyvin sanottu, tätä vois miettii kaikki jotka hoitajista valittaa.

Jos kappalejaon saat vielä kuntoon ni vois laittaa topikin lukkoon.
negatiivisesti sekaisin

<Dexma> Okei okei.
<Dexma> MÄ OLEN IHAN PERUSPANO
Petri6
OD

Post by Petri6 »

kirkas wrote:Itse alotin 2010 vuoden pitkällä vierotuksella joka jossain välissä meni mönkään, 4kk siitä pääsin kuntouttavaan korvaushoitoon Tampereella ja täytyy sanoo, että vaikeita aikoja oli, mutta noin vuodessa pääsin siirtymään terveyskeskukseen.
Miten tämä muuten oikeasti toimii, haet lääkkeet pelkästään apteekista? Saatko silti vain viikon lääkkeet kotiin? Siinä valtioneuvoston asetuksessa on hieman epäselvästi sanottu, voiko apteekkiin siirtymisen jälkeen saada pidemmän ajan kuin viikon Suboxonet kotiin?

Olen itse alkanut vakvasti miettiä korvaushoitoa, sillä viikot menevät nykyään sängyssä maaten odottaen perjantaita, jolloin saa ostettua metadonia, jolla sitten pitää hauskaa sen kaksi vuorokautta. Subu ei enää edes kohota mielialaa, kuten se teki ennen tällaisen järjettömän metadonin käytön aloittamista (mutta addiktina sen hyvän olon hakee sieltä miestä sen sattuu saamaan). Tämän vuoksi olenkin miettinyt korvaushoitoa nimenomaan metadonilla (vaikka tuskin määräisivät lähellekään tuollaisia hevosannoksia, kuin nykyään käytän, ja ymmärrän toki, ettei korvaushoidossa voikaan saada samanlaisia kiksejä kuin "kadulla"), mutta jos tuota Suboxonea voi apteekista saada enemmän kuin viikon satsin (tämä viikon rajoitus on todella typerä, muissa sivistysvaltioissa sentään hoitoon sitoutunut voi saada kuukauden lääkkeetkin kotiin), täytyy asiaa miettiä kokonaan uudelleen.

Suurin syy siihen, miksi en ole hoitoon hakeutunut on, että katson sen rajoittavan elämääni huomattavasti enemmän kuin nykyinen addiktioni (sekä puuttuu epäonnistunut valvottu lopettamisyritys kun en kerran edes halua lopettaa). Suomessa korvaushoito onkin suunniteltu perseelleen suunnattuna lähinnä niille, joilla ei ole mitään menetettävää, mutta ei niille, joilla on realistiset mahdollisuudet päästä nopeasti esim. vaativaan koulutusta vastaavaan työhön (älkää vaan kukaan ottako tätä minään loukkauksena, kritisoin tässä ainoastaan hoitoa enkä millään muotoa halua kritisoida niitä, jotka hoidossa ovat) kunhan saavat opioidiaddiktionsa hoidettua kuntoon.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
paarmasisti
Apteekki

Post by paarmasisti »

Petri6 wrote:Siinä valtioneuvoston asetuksessa on hieman epäselvästi sanottu, voiko apteekkiin siirtymisen jälkeen saada pidemmän ajan kuin viikon Suboxonet kotiin?
Ainakin pakkauskoko on 28 resoriblettia. Yleensähän Suomessa lääkkeet määrätään noiden pakkauskokojen mukaan. Tietty annosjakelulla on mahdollista saada pienempiä määriä => apteekki pussittaa viikon lääkkeet.
Kunpa auringon päivät päällämme ei päättyisi koskaan.
mentalhell
Kameleontti

Post by mentalhell »

Petri6 wrote:
kirkas wrote:Itse alotin 2010 vuoden pitkällä vierotuksella joka jossain välissä meni mönkään, 4kk siitä pääsin kuntouttavaan korvaushoitoon Tampereella ja täytyy sanoo, että vaikeita aikoja oli, mutta noin vuodessa pääsin siirtymään terveyskeskukseen.
Miten tämä muuten oikeasti toimii, haet lääkkeet pelkästään apteekista? Saatko silti vain viikon lääkkeet kotiin? Siinä valtioneuvoston asetuksessa on hieman epäselvästi sanottu, voiko apteekkiin siirtymisen jälkeen saada pidemmän ajan kuin viikon Suboxonet kotiin?

Olen itse alkanut vakvasti miettiä korvaushoitoa, sillä viikot menevät nykyään sängyssä maaten odottaen perjantaita, jolloin saa ostettua metadonia, jolla sitten pitää hauskaa sen kaksi vuorokautta. Subu ei enää edes kohota mielialaa, kuten se teki ennen tällaisen järjettömän metadonin käytön aloittamista (mutta addiktina sen hyvän olon hakee sieltä miestä sen sattuu saamaan). Tämän vuoksi olenkin miettinyt korvaushoitoa nimenomaan metadonilla (vaikka tuskin määräisivät lähellekään tuollaisia hevosannoksia, kuin nykyään käytän, ja ymmärrän toki, ettei korvaushoidossa voikaan saada samanlaisia kiksejä kuin "kadulla"), mutta jos tuota Suboxonea voi apteekista saada enemmän kuin viikon satsin (tämä viikon rajoitus on todella typerä, muissa sivistysvaltioissa sentään hoitoon sitoutunut voi saada kuukauden lääkkeetkin kotiin), täytyy asiaa miettiä kokonaan uudelleen.

Suurin syy siihen, miksi en ole hoitoon hakeutunut on, että katson sen rajoittavan elämääni huomattavasti enemmän kuin nykyinen addiktioni (sekä puuttuu epäonnistunut valvottu lopettamisyritys kun en kerran edes halua lopettaa). Suomessa korvaushoito onkin suunniteltu perseelleen suunnattuna lähinnä niille, joilla ei ole mitään menetettävää, mutta ei niille, joilla on realistiset mahdollisuudet päästä nopeasti esim. vaativaan koulutusta vastaavaan työhön (älkää vaan kukaan ottako tätä minään loukkauksena, kritisoin tässä ainoastaan hoitoa enkä millään muotoa halua kritisoida niitä, jotka hoidossa ovat) kunhan saavat opioidiaddiktionsa hoidettua kuntoon.
Metadoni on siitä jännä kanssa että tiedän yhden tyypin joka sai ennen 165 mg ja nyt 65 mg. Nykyinen on kuulemma ihan sama, paitsi muistaa jotakin ja ei nuku 18h per vrk. Toinen joka sai 150 mg ja nyt 50 mg sanoi samaa.

Eli pähkinänkuoressa: annos mikä tahansa, ei se toimi paremmin, ainoastaan sivuvaikutukset kovemmat kuten väsymys ja varmaan melko sumuinen olo kun muisti ei enää toimi noilla 150 - 300 mg annoksilla kuulemma kovin hyvin.

40 - 90 mg väliltä löytyy annos isoimmalle osalle, millä pysyy terveenä hyvin. Noissa yli 100 mg annoksissa ole järkeä muuta kuin kipupotilailla jotka ovat hoidossa, niille ne 120 mg annokset on varmasti iha ok juttu, kun oikeita kovia kipuja on ja varsinainen nisti ole edes ollut vaan oxyjä etc. alkanut saamaan ja tajunnut että hassu olo tulee ja näin ajautunut pillerikierteeseen (Siis nisti kyllä mutta ei mikään kadulla pyörivä eikä ole tekemisissä ollut käyttäjien kanssa, näitä tapauksia on alkanut esiintymään.) Lopulta kertonut kun ei enää lääkkeet riitä, pääsee sitte kiskoo metadonia mitä tuskin ovat arvanneet. Tosin kyllä metadoni varmasti melko vahva on kipuun kun saattohoidossakin käytetään. Samaa luokkaa kuin mopsu ja oxyt. Silti varmaan vituttaa hakea joka päivä metadoni kun ennen saanut jotain dolkkareita apteekista tyyliin 10 pv välein. Itse pitäsin pääni visusti kiinni jos olisi edes teemut respalla, monesti kun menee narisemaan jotai niin alkavat tiputtaa pois ja antamaan jotain paria panacodia niin mitä sitä onnea painelemaan.

Kerran yritin saada lisää bentsoja ja mainitsin että menee enemmän, sain 75 mg oksatsepaamia päivälle silloin ja 10 mg stilnoctin. Puoskari vaiihtoi molemmat Risperdaliin mutta en suostunut siihen päätökseen mitenkään enkä suostunut lähtemään ennen kuin saan edes ne perkeleen 5 x 15 mg opamoxia ja stellan. Risperdali oli kuulemma ratkaisu ongelmaan jos noilla ei ahdistus helpota, kerroin puoskarille kyllä että en halua muuttua yhtä älykkääksi kuin pulu ja saada vielä pakkoliikkeitä loppuelämäksi ja turvota 30 kg nestettä sen takia että bentsot koukuttaakin mutta tuo risperdalihan olisi ollut tuhatvitunmiljoonaa kertaa pahempi, annos oli vielä hirveä. Tuskin ois ahdistanut mutta ei taida koomassa oleviakaan ahdistaa.
mentalhell
Kameleontti

Post by mentalhell »

Personaes wrote:Onko teilla muilla muuten sellaista systeemiä, että joka aamu puhallutetaan ja jos mittari vähänkin värähtää niin menettää päivän annoksen ja seuraavalta päivältä 1/4 osan annoksesta?
Helvetin perseestä tällanen.
Tiedän missä asut.

On olemassa ainoastaan yksi korvaushoito paikka, missä perseillään menemään tuolleen ja metadonia tungetaan subupäille. Itselläni tolet nykyään ainakin _järkyttävät_. Esim. polle joka kaverilla toimi 20 mg kovaa, 60 mg I.V. tuntui juuri ja juuri. Kontit ei toimi ollenkaan ellei ole ilman lääkettä, unikko toimii mutta vaatii 1000x dosen. Metadoni toimii 50+ mg annoksilla I.V.nä. Jarrut ei toimi enää, sillä sipuli ja tippuuhan ne tolet jos lopettaa mutta subu ei enää toimi siltikään kuin vasta kuukausien päästä. Että jos lopettaisin niin mahdollise reflailu hoitoo ei texillä tekis mitään. Metadoni nostaa parissa vuodessa jo toleranssin ihan järkyttäväksi. Xonea jos oisin saanut niin en pystyisi vetämään muita hitaita ja toleni ei olisi varmaan niin tapissa kuin voi olla, ja metadonin sivuvaikutus profiili on aika hikinen, kirjaimellisesti. Xone myös piristää ja auttaa erilailla, metis vetää hitaalle ja sit makailee ja polttelee röökiä päivät ku on tota paskaa päässä.

Olen miettinyt lopettamista, mutta se vaatisi sen että järjestäisin itselleni kodeiini/tramadoli "korvaushoidon" joiden kylkeen Lyrica ja tietysti nyt bentsot. Bentsot saa ihan satavarmasti kun on sellane koukku että helvetti irtoaa ja kävin jonkinlaisella tripillä tuossa jokin aika sitten bentsorefloissa, ihan kuin ois jotain dissoa ottanu, aistit vääristyy ihan törkeästi, jalat ei kanna, näkökenttä matalenee mutta laajenee, keskittyminen on mahdotonta, syke hirveä kokoajan, värit muuttuu ja muutakin vääristymiiä ja paniikki päällä vähän väliä kun kaikki ne vuosien varrella bentsoilla hukutetut pyrytykset tulee kerralla niin parin päivän reflojen aikana ehdin kärsiä myös aivoninfarktit, sydänkohtaukset, epilepsiat, hulluksi tulemiset, kuolemiset, isoja verenvuotoja kehossa, sydämen tulehdussairauksia ja muuta. Alkaa keksimään niitä ja uskoo itsekin niihin ja se ei oikeasti ole kivaa ja pyörryinkin muuten ja siitä lähti se sydänkohtaus (aika vakio luulotauti mul), no en kuollu. Mut pyörryin hetkeksi ja luulin saaneeni sydänkohtauksen ja siitä paniikkikohtaus ja yritin korjata tilannetta pirillä joka nosti nuo ajatukset ulkoavaruuteen asti. Kaikki maksakirroosit ollut ja muut.. onneks sain 10 mg klonatsepaamia ja 20 mg zolpideemiä. Näis tilanteis tuntuu euforiselta ku ne "hullut" vitun sekopäiset ajatukset mihin uskoo jo itse loppuu iha yhtäkkiä ja kaikki muuttuu parissa tunnissa normaaliksi.

Bentso reflat oli yks syy miks sain pahan psykoosin kesällä kun metaa vedin silloin niin kyllä oli juttuseuraa mutta suhteellisen vihamielistä. Ne hallusinaatiot oli jotain ihan sairasta ja menin sairaalaan lopulta niin nauroivat mut pihalle kun lähdin hoitajaa pakoon kun tuli neulan kanssa ottamaan näytteitä, kuulin että se sanoi että tämä on se lopetuspiikki että vähennetään narkkeja nytten niin ihan rauhassa tähän. Melkein löin sitä ja väittivät että keksin itse nää asiat ku osasin tulla sinne, tiesin että tunnen ja näen ja kuulen mitä ei ole mutta en osannut kertoa mitä se on.

Sen muistan kun tuntikaupalla kuuntelin ääntä takanani joka jauhoi et "polta viel paukut, polta nyt nössö, siitä vaa hitit menee, auttaa hyvin vaan. homoko oot ku et ota? polta nyt vittu mikä vaivaa?" ja taisin vielä polttaakin ja lopulta juoksin karkuuun niin kovaa kuin pääsin, ennen kuin lähdin kaadoin kaikki lääkkeet suuhun mitä oli kulhossa kaikkea kerääntyneitä satunnaisia pillereitä. No, truxalia ja seroquelia ainaki oli ku tuntu ku ois tullu kuulosuojaimet päähän ku ne alko vaikuttaa (huomaan sen ku nokka menee tukkoo et leptit potkii), äänet kuulu mut vaimeana. On noillekin siis käyttöä mut tuli kyl otettua vissiin joku 40 - 50 kpl 25 mg Seroqueleit ja 50 mg Truxaleita jokusia + ataraxeja, mirtatsapiineja yms.. yks risolid löyty viel ja se oli kyl ehkä pelastus kans.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

mellow wrote:
Petri6 wrote:Siinä valtioneuvoston asetuksessa on hieman epäselvästi sanottu, voiko apteekkiin siirtymisen jälkeen saada pidemmän ajan kuin viikon Suboxonet kotiin?
Ainakin pakkauskoko on 28 resoriblettia. Yleensähän Suomessa lääkkeet määrätään noiden pakkauskokojen mukaan. Tietty annosjakelulla on mahdollista saada pienempiä määriä => apteekki pussittaa viikon lääkkeet.
Kyllä niitä on 7 kpl pakettikokoakin. :)

Tottakai muakin se 100mg annos metadonia, jonka viikonloppuisin otan per päivä, väsyttää, mutta niin sen kuuluukin. En minä laske sitä sivuvaikutukseksi vaan toivottavaksi vaikutukseksi.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
kirkas
Lepakko

Post by kirkas »

Petri6 wrote:
Siis en oo apteekkijakelussa, en montaa Tampereen alueella tiedä ketkä ees on, täällä käytäntö et klinikalta siirrytään lopulta terveyskeskukseen ja käyn sieltä kerran viikossa hakemassa lääkkeet kotio ja seuloja on samalla aina silloin tällöin kun sielä poikkee.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

kirkas wrote:
Petri6 wrote:
Siis en oo apteekkijakelussa, en montaa Tampereen alueella tiedä ketkä ees on, täällä käytäntö et klinikalta siirrytään lopulta terveyskeskukseen ja käyn sieltä kerran viikossa hakemassa lääkkeet kotio ja seuloja on samalla aina silloin tällöin kun sielä poikkee.
Joo mun moka, luin huonosti ja kun mun pienellä paikkakunnalla ei edes mitään klinikkaa ole (miten sellaisessa asioiminen muuten eroaa perusterveyskeskusasioinnista korvauhoitomielessä?), niin kaikki hakevat lääkkeensä terveyskeskuksesta lyhyen aloitusjakson jälkeen jolloin lääkkeet haetaan viereisestä kaupunkista (jossa kai jokin vastaava klinikka sitten on).