Opiaatit ei toimi enää!?

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
renttuni
Apteekki

Opiaatit ei toimi enää!?

Post by renttuni »

Olen ollut lähes puolitoista vuotta kuivilla opiaateista, mutta about kuukausi sitten päätin ottaa. Otin 40mg oksikodonia, ei sanonut mitään niin otin 1,5h päästä toiset 40mg. Vähän huimasi ja alkoi kutina, mutta ei mitään sellaisia oloja niinkuin ennen.

Eilen otin 2x150mg tramadolia kerralla. Ei parin tunnin päästä tuntunut mitään, niin otin vielä 3x150mg. Eli yhteensä 650mg. Pitäisikö tuon tuntua jossain, en ole tramadolia kokeillut kuin kerran aiemmin. Oksikodoni taas on tuttu. Mutta siis en huomannut mitään vaikutuksia :(

Kiinnitin myös kesällä huomiota siihen, kun sain sairaalassa oxanestia lihakseen, niin sekään ei tuntunut missään ja ei kyllä vienyt kipuakaan. Joskus ennen nuo lääkärin määräämätkin annokset ovat edes vähän mieltä lämmittäneet. Mietin jos buprea vielä testaisi, jossei sekään tunnu missään niin antaa olla, ei oo kauheena rahaa kulutettavaksi.

Eli turhaan intoilin että viihdekäytän pitkästä aikaa opiaatteja. Voiko tosiaan olla, että on jäänyt joku elinikäinen toleranssi? Käytin ennen subua ja fentanyyliä pääasiassa. Nyt sekin mietityttää jos joutuu tosiaan oikeasti sairaalaan ja tarvii kunnon kivunlievitystä, niin saako sitä..
zero
Kameleontti

Re: Opiaatit ei toimi enää!?

Post by zero »

itellä on näin opiaattien ja bentsojen kohdalla. oot kuukauden ilman, sit toimii sen kerran ja sen jälkee pitää monta viikkoa odotella. nollatoleilla ei esim. 160mg:kään oksikodonia, tai esimerkkinä tuo tramadoli 2000mg sano mitään, bentsoja joutuu syömää kaksin käsin jos niistä jotain irti haluaa jne. jotkut reseptorit luultavasti paskana, leptejä syöny kauan ja paljon ja päähän on kohdistunu väkivaltaa yms, tiiä näistä.
renttuni wrote:Eli turhaan intoilin että viihdekäytän pitkästä aikaa opiaatteja. Voiko tosiaan olla, että on jäänyt joku elinikäinen toleranssi? Käytin ennen subua ja fentanyyliä pääasiassa. Nyt sekin mietityttää jos joutuu tosiaan oikeasti sairaalaan ja tarvii kunnon kivunlievitystä, niin saako sitä..
tämä, ite kuumotellu samaa. kipupotilas loppuiän ilman kipulääkitystä, yhh.... sama tosin bentsojen kohdalla, himasta pääse ilman holia liikkumaan mihinkää kun bentsot ei vaan auta.

joku 5-6v sitte huomasin ekan kerran tämän subun kanssa. vaikea sanoa mistä tämmöset johtuu sitte.
Last edited by zero on Fri 18 Dec 2015, 09:51, edited 1 time in total.
Tässä vain olen enkä sille mitään mahda.

http://www.soundcloud.com/suni-4 - Soundcloud
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Joo no mulla menee iltaisin pieni annos Ketipinoria, sitten SNRI-lääkitys ja gabapentiini. Ei ne kyllä ennen vaikuttaneet mitenkään. Eikö tuon jälkimmäisimmän pitäis jopa boostata, niin oon kuullut :roll:

Ite en osaa bentsoista sanoa, kun en käytä. Sen verran oon käyttänyt että oon todennut ettei niistä oo mulle apua, ja Rivatril pahentaa ahdistusta ja aiheuttaa itsetuhoista käytöstä. Oon rivoissa hakannut ranteeni kivellä niin että murtui, ja kaatanut kiehuvaa vettä reisille tahallaan.
Personaes
OD

Post by Personaes »

Aika outoa. Kyllä itellä opiaatti aikoina aina toimi jarrut vaikka oli pitkiäkin putkia takana. Annostuksesta vaan kiinni.

En tiedä miten nuo sun muut lääkkeet vaikuttaa, epäilisin että siellä se syy jossain on. Itellä nykyään on olanzepiini käytössä, eikä sano lyricat mitään, vaikka olis isokin annos ja alkoholia saa kiskoa kaksin käsin about 10 annosta, ennenkuin saa edes hiprakan(juon ehkä kerran kuukaudessa, niin ei ole toleista kiinni).

Ite näkisin asian niin, että sun kannalta, jos oot entinen opiaatti-riippuvainen, niin tuohan on vaan hyvä juttu. Pysyt niistä ainakin erossa kun eivät enää toimi.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
Kisu
Psykonautti

Post by Kisu »

Personaes wrote:Ite näkisin asian niin, että sun kannalta, jos oot entinen opiaatti-riippuvainen, niin tuohan on vaan hyvä juttu. Pysyt niistä ainakin erossa kun eivät enää toimi.
Väittäisin, että se tuskin ihan noinkaan menee. Se muistijälki siitä upeasta olotilasta ei noin vain mihinkään katoa, enkä usko hetkeäkään aloittajan jättävän kokeilujaan tähän. Itse ainakin odotan jokaiselta käyttökerralta oloja, vaikka järjellä ajatellen tiedän aivan hyvin ettei sellaisia tule näillä toleransseilla.

Sen perusteella mitä renttuni on tässä ja aiemmissa viesteissään kertonut käytöstään, kallistuisin vahvasti siihen suuntaan, että ongelma on puhtaasti toleranssissa. Kun on pitkän aikaa pumpannut säännöllisesti fentanyyliä elimistöönsä, ei minkään pituinen tauko tee tramadolista toimivaa turvallisilla annoksilla. Oxykin selkeästi toimi niin kuin opioidin kuuluukin kutinasta päätellen, annos vaan oli auttamattomasti liian pieni kuositteluun toleja vasten peilaten.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Itsekin olen huomannut, että vahvatkaan täysagonistit eivät enää toimi läheskään yhtä miellyttävästi kuin aikaisemmin. Eikä ole annoksesta kiinni, ottanut sellaisia annoksia, että suurempi olisi jo todella vaarallinen. Tosin välillä toimivat omituisesti, esim. kerran 70mg oksikodonia (ei ollut enempää) toimi paremmin kuin se 80-100mg, jonka normaalisti otan het startiksi.
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Bentseeni
Lepakko

Post by Bentseeni »

No mä sanoisin Renttuselle että itteni kohdalla oxycontin ja tradolan on juuri ne 2 opiodia jotka toimii kaikkein epävarmimmin. Totta tuokin mitä Kisu sanoi että fentanyylilla tolet hilataan kattoon ja nopeasti.

Mikä mielenkiintoista niin otin 1h40min sitten 150mg tradolania, 150mg lyricaa, 5mg insomin, 2mg rivatril, 2mg sirdalud ja nyt 2 minuuttia sitten 30mg oxycontinia murskattuna rizzlaa ja pommina tauluun, pitää raportoida toimiiko vai eikö. Juu annokset on aika pienet. Bupree ei oo otettu johonki 90 tuntiin.

Päivitys: Nää toimii just sillätavalla kun noilla annoksilla ja mun toleilla olettais toimivan. Snadisti huono omatunto että otin mun 100mg oxy joululahjasta ton 30mg etukäteen. Mut olot ei murehtimalla parane.

Toi kyllä kuulostais lievästi sanottuna kuumottavalle, jos vaikka jalka menee poikki ja mikään opioidi ei toimi. Mitens Hannu Lauerma sano yhessä puheessaan hypnoosista että 90% prosentille ihmisistä hypnoosi toimis kipulääkkeeks jalkaa sahatessa, mutta jos hyponoosi kesken sauhauksen pettää, ni homma menee reisille, aika villin kuulosta :mrgreen:
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Niin mä käytin fentanyyliä ennen päivittäin. Doset oli tosi isoja. Mutta siis oon mä fentanyylivierotuksen jälkeen saanut oloja mm. bupresta ja oksikodonista. Mun fentanyyliriippuvuutta hoidettiin buprella ja olinki jonku aikaa täysin ilman. Nyt edellisestä opiaattien (väärin)käytöstä oli siis yli vuosi.

Mä tiedän sen verran, että opiaattiriippuvaiset saa tommosissa jutuissa enemmän lääkettä. Siis just vaikka jos jalka katkeaa tai leikkauksen jälkeen tms. Tietysti se edellyttää sitä että pitää kertoa olevansa opiaattiriippuvainen.. Itelle ei tuottais ongelmia selvittää taustojani, enää. Mutta sillon kun ite tein vielä hoitajan töitä ja piikitin työpaikan vessassa.. sitte oiski sattunu vaikka liikenneonnettomuus nii ois ollu kiva työkavereille kertoa sairaalassa että hei muuten :P
eNZYMe
OD

Post by eNZYMe »

Mulla toimii edelleen hyvin kaikki morfiinipohjaiset ainakin. Taukoa tullut kyllä vaihteeksi taas pidettyä paljon opioideista. Keskimäärin 2-3 kertaa kuukaudessa mennyt nyt puolisen vuotta. Okskodonia voi ja pitää silti ottaa sen 100-120mg vähintään oraalisesti kunnon oloihin. Metadoni tuntuu toimivan aika vaikeasti ennustettavasti. Joskus vahvasti, joskus 80mg oraalisesti tuntuu jäävän vajaaksi. Bupre saattaa lyrican tai miedon bentsoannoksen kanssa sanoa vähän 2mg+ annoksella, mutta esim. unikkotee tai heroiiini potkii aina täysillä. Kumma juttu.

Joutuu noitakin ottamaan huomattavan isoja annoksia verrattuna keskivertokäyttäjään vaikka olisi pitänyt 3-4 viikkoa taukoa. Kestotoleranssi tuskin tulee ikinä tippumaan. Kohta 15v kuitenkin käyttänyt. Välillä ollut lyhyitä aikoja koukussa ja välillä käyttänyt säännöllisen epäsäännollisesti. Harvoin kuitenkaan 2kk pitempiä taukoja moneen vuoteen ollut.
rufftuff
Lepakko

Post by rufftuff »

Mulla ainakin tuntu kun vielä käytin että ainoo mikä enää anto olot ni oli hepo. Tramalia söin niin kauan respalla jo et siitä en mitään oloja saanu koskaan vaikka levyllisen ois vetäny kerralla. Subusta sai olon normaaliks kun veti sitä. Oxya sai vetää 80-120mg tööttejä että irtos nousut ja päivässä noita vetoja sai ottaa ihan liikaa et se olo kesti sen päivän, ihan liian kalliiks tuli se touhu kun sai päivässä kiskoo sen 400-500mg päivässä. 100:sella durogesilla pärjäs sen yhen päivän ja ne nousut irtos kahella ekalla töötillä ja loppu oli ylläpitoo loppupäiväks.

Pollella sai olot kyl aina mut siihenki toleranssi nous mut ei silti jättäny toimimatta koskaan. En tiedä miten nyt toimis subu tai oxy esim. Kun kohta vuoden ollu ilman.
"LSD:tä koneistoon niin sä matkalle valmis oot,
niinhän lauloi aikoinaa jo beatlesi et lucy in the sky with diamondsi"
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

Mulla oli ennen tätä korvaushoitoa , tosi korkea toleranssi kaikkiin opiaatteihin (varmaan kesto toleranssi tulee aina olemaanki).
Ja sillon ku tuli käytettyä päivittäin , niin ei oikeen toiminu pisimpien taukojenkaan (muutamien kuukausien) jälkeen kuin sen kerran pari ns. keskitason annoket. Sen jälkeen hyppäs aina tolet takasin melko korkeaksi. Silti täysagonisteilla sai aina yleensä olot kunhan vaan otti tarpeeksi. Joskus on toiminu yllättävän pienetkin annokset kombotellessa esim. Bupren päälle Lyricoita.
Hupu
Psykonautti

Post by Hupu »

renttuni wrote:Joo no mulla menee iltaisin pieni annos Ketipinoria, sitten SNRI-lääkitys ja gabapentiini. Ei ne kyllä ennen vaikuttaneet mitenkään. Eikö tuon jälkimmäisimmän pitäis jopa boostata, niin oon kuullut :roll:

Ite en osaa bentsoista sanoa, kun en käytä. Sen verran oon käyttänyt että oon todennut ettei niistä oo mulle apua, ja Rivatril pahentaa ahdistusta ja aiheuttaa itsetuhoista käytöstä. Oon rivoissa hakannut ranteeni kivellä niin että murtui, ja kaatanut kiehuvaa vettä reisille tahallaan.
Sanoisin, että toi SNRI-lääkitys ja ketiapiini on suurin syy toimimattomuuteen, ei mikään "elinikäinen toleranssi". Ehkä SNRI/Ketipinor annoksesi oli huomattavasti pienempi silloin ennen?
Ainakin tramadolin osalta olen siitä lähes varma, että opioidi vaikutus ei tunnu, jos käyttää SNRI lääkkeitä ja ketiapiinia. Kaikenlisäksi on myös erittäin vaarallista sotkea tramadolia ja SNRI-lääkkeitä, koska siinä piilee serotoniinisyndrooman vaara.
zerk

Post by zerk »

Hupu wrote:
renttuni wrote:Joo no mulla menee iltaisin pieni annos Ketipinoria, sitten SNRI-lääkitys ja gabapentiini. Ei ne kyllä ennen vaikuttaneet mitenkään. Eikö tuon jälkimmäisimmän pitäis jopa boostata, niin oon kuullut :roll:

Sanoisin, että toi SNRI-lääkitys ja ketiapiini on suurin syy toimimattomuuteen, ei mikään "elinikäinen toleranssi". Ehkä SNRI/Ketipinor annoksesi oli huomattavasti pienempi silloin ennen?
Ainakin tramadolin osalta olen siitä lähes varma, että opioidi vaikutus ei tunnu, jos käyttää SNRI lääkkeitä ja ketiapiinia. Kaikenlisäksi on myös erittäin vaarallista sotkea tramadolia ja SNRI-lääkkeitä, koska siinä piilee serotoniinisyndrooman vaara.
Miten SNRI- tai ketiapiinilääkitys estää opioidien toimimisen?
Kisu
Psykonautti

Post by Kisu »

^Pikaisen googlettelun jäljiltä opin taas jotain uutta. Ainakin jotkin SSRI-lääkkeet, esimerkiksi fluoksetiini, aiheuttavat CYP2D6-maksaentsyymin inhibitiota. Kyseinen entsyymihän on välttämätön mm. kodeiinin ja tramadolin toimivuuden kannalta, joten joudun pyörtämään aiemmat puheeni ja tunnustamaan, että on ilmeisesti sittenkin mahdollista aloittajan lääkityksen vaikuttavan heikkoihin tuloksiin kokeilujensa yhteydessä. Ilmeisesti myös oksikodonin metaboliassa CYP2D6 näyttelee jotain roolia.
zerk

Post by zerk »

Kisu wrote:^Pikaisen googlettelun jäljiltä opin taas jotain uutta. Ainakin jotkin SSRI-lääkkeet, esimerkiksi fluoksetiini, aiheuttavat CYP2D6-maksaentsyymin inhibitiota. Kyseinen entsyymihän on välttämätön mm. kodeiinin ja tramadolin toimivuuden kannalta, joten joudun pyörtämään aiemmat puheeni ja tunnustamaan, että on ilmeisesti sittenkin mahdollista aloittajan lääkityksen vaikuttavan heikkoihin tuloksiin kokeilujensa yhteydessä. Ilmeisesti myös oksikodonin metaboliassa CYP2D6 näyttelee jotain roolia.
CYP2D6-inhibitiolla on merkitystä käytännössä vain kodeiinin, hydrokodonin ja tramadolin kohdalla (tramadoli tosin metaboloituu osittain myös CYP3A4:n kautta). Väite siitä, että SNRI- tai ketiapiinilääkitys yksiselitteisesti estäisi opioideja toimimasta on väärä. Oksikodoni metaboloituu pääasiassa CYP3A4-entsyymin kautta. PIENI määrä oksikodonia metaboloituu oksymorfoniksi CYP2D6:n kautta.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Silloin kun käytin aktiivisesti ennen, mulla oli venlafaksiini, nyt duloksetiini (Cymbalta). Kuulinkin tuosta ettei esimerkiksi kodeiini tai tramadoli oikein toimi, pari päivää sitten. Vietin muutaman päivän neurologian osastolla ja sopivaa kipulääkitystä haettiin niin neurologi kertoi että duloksetiini blokkaa esim. kodeiinin.

Bupre muuten toimi, käytin sitä tuossa hiljattain muutaman päivän ajan. Jes.

edit. Oli puhetta tuosta että miten narkkareita kohdellaan sairaalassa. Mä en maininnut että oon käyttänyt, oletin että näkevät jostain tietokoneelta sen. Vasta viimeisenä päivänä ennen kotiutusta lekuri kysyi, että sääkö oot käyttänyt huumeita ja myönsin asian. Kipulääkityksiin ei vaikuttanut ja jopa nukahtamislääkettä sain vaikka se on "kielletty" multa psykiatrin toimesta.
Labran työntekijät ääneen ihmettelivät että miten nämä suonet on näin kovat ja ohuet ja hitaasti virtaa niistä veri näytepurkkiin. En jaksanut sanoa mitään, että joo oon ne ite piikittäny paskaksi.
mentalhell
Kameleontti

Post by mentalhell »

renttuni wrote: Labran työntekijät ääneen ihmettelivät että miten nämä suonet on näin kovat ja ohuet ja hitaasti virtaa niistä veri näytepurkkiin. En jaksanut sanoa mitään, että joo oon ne ite piikittäny paskaksi.
Mä oon joutunut monesti ohjeistamaa et mistä multa löytyy suoni joka toimii jotenki normaalisti, monesti ovat tehneet jonku 5 reikää ja vaihtaneet hoitajaa ja sit oon sanonu et iskekää toho ni on irronnu näytteet. Tekis mieli välil ite iskeä se neula kiinni ku jotkut hoitsut ei saa sitä näihi neulalla tuhottuihi suonii mitenkää ja just natisevat et "ihme on ku ei mee voi perkele tuutko sinä sieltä kattoo tätä kanssa että mikä tässä on" jne...

Pahimmillaa joutuvat laittaa ranteen sisäpuolelle kanyylin kerran ku tekivät eka jonku 10 reikää ja sanovat et ei oo enää muuta paikkaa käsissä ku ranteen sisäpuoli, hyi vittu se o ilkeä paikka ku siihe kanyyli isketää. Siihe en oo itekkää piikittäny ja suonet näkyy hyvin tietty. Ois se helppoa ku ei ois narkannu.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

mentalhell wrote:
Pahimmillaa joutuvat laittaa ranteen sisäpuolelle kanyylin kerran ku tekivät eka jonku 10 reikää ja sanovat et ei oo enää muuta paikkaa käsissä ku ranteen sisäpuoli, hyi vittu se o ilkeä paikka ku siihe kanyyli isketää. Siihe en oo itekkää piikittäny ja suonet näkyy hyvin tietty. Ois se helppoa ku ei ois narkannu.
Mulla oli tuolla sairaalassa kolme päivää kanyyli just tuossa ranteen sisäsivulla. Oli tosi vittumaista varsinki nukkua sen kanssa. Ja etenkin sillon kun oli infuusiopumppu joka alkoi hälyyttää heti kun ranne liikku ja virtaus letkuissa hidastui. :down: Lopuksi se kanyyli ja suonen alue muuttui yhtäkkiä punaiseksi pitkältä matkalta suonen kohdalta ja turposi. Onneksi ei tullut sen kummempaa kun kanyyli otettiin heti pois.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Musta lähinnä ne opiaatti olot vain vaihtuu ja muuttuu. Psyykkisesti tavallaan odottaa toleranssien loppumisen jälkeen jotain upeeta notku oloa jne. Mut ei ne oikein tule. Ne vain jotenkin lopahtaa. Sit kun on niin kuosissa, että notkuis niin se ei jotenkin riitä, kun siitä puuttuu se VAUUU efekti joka on enemmän silloin, kun nuorena kokeili ekoja kertoja.

Jotenkin juuri se muistijälki tosi SIISTEISTÄ oloista tekee sen, että se kokemus jää sellaiseks. Ai tällästä tää oli vain... Monesti bupre mulla toimii aina, kun se enemmän mulle on sellaista aktiivista oloa, mut tosiaan noi opiaatit niin niistä monesti jää sellainen vähän blaah olo. Vaik tavallaan esim nytkin konteissa olen niin toimiihan nää hiton hyvin, mut jotain puuttuu kokoajan. Siisti fiilis joo, mut ei esim huvita notkuileminen. On sellainen laiska olo. Vähän jaksais tehä jotain, mut ei ole sellainen sosiaalinen olo, mikä esim subusta selvästi pamahtaa päälle.

Sillai... Tulee vähän sellainen... Ai ei tää ollutkaan niin siistiä kuin silloin, kun aloitti käyttöä. Kun tavallaan niiden tolejen putoomisen jälkeen odottaa niitä VAU kokemuksia. Kyl tää toimii, mut ei sinällään tämä anna tarpeeksi sisältöö tähän hetkeen. Jos olis joku kaveri niin ois kiva höpötellä vähän. Mut kiva kun tuli nälkä parin bissen jälkeen. Nyt vois lähtee hakeen jotain hyvää!
Asystole
Lepakko

Post by Asystole »

renttuni wrote: Labran työntekijät ääneen ihmettelivät että miten nämä suonet on näin kovat ja ohuet ja hitaasti virtaa niistä veri näytepurkkiin. En jaksanut sanoa mitään, että joo oon ne ite piikittäny paskaksi.
Hee haa, mulla on taas just päinvastainen kokemus. Viime torstaina kävin labroissa ja as always, multa on tosi vaikeeta saada verta mistään. Eikä oo kyse siitä, että olisin piikittänyt suoneni paskaksi. Mutta labratantta asian kuitenkin näin tulkitsi ja kysyi vielä oikein, että millois oot piikitellyt viimeksi. Vastasin tantalle, että mistäs teet oletuksen että olisin piikitellyt? Tantta mumisi siihen vastaukseksi jotain heikoista ja paenneista suonista. No, sellaset ne on ollut mulla aina.

Opiaateista: Mulla oli tossa syksyllä kausi, etten tuntunut oikein saavan irti mistään mitään ja alko turhauttaa koko homma, kunnes. Älkää kysykö miksi, mutta jostain syystä alkoi potkimaan uudestaan niin että nyt taas tuntuu tosi kaukaiselta ajatukselta näitä lopetella. Mut jotenkin vähän epäluotettavia opparit on minusta ollut aina. Subu varsinkin. En tiedä mikä jalkaterän asento tai kuun kierto siihen vaikuttaa, mutta niin se vaan mun kohdalla on.
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. - Kurt Cobain
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Mä otin tuossa hiljattain kolmen päivän aikana 8mg subua ja se ihme kyllä toimi. Hirveä kutina vaan oli sivuoireena, mitä ei oo ennen ainakaan noin massiivisesti tullut. Se osittain pilasi kaikki hyvät puolet. En oo uudelleen kokeillut.
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

^Antihistamiineilla lähtee opiaatti kutinat esim. Ataraxilla.
Bupresta ei tosin oo itellä tullu ku eka kerroilla kutinaa , eikä sekään niin häirinny.
Täysagonisteilla on puolestaan tullu tosi pahat kutinat ja sillon on Atarax auttanu.

Tais mennnä vähä ohi aiheen. :doh: