Buprenorfiini (mm. Subutex)

Keskustelua opiaateista, opioideista, bentsodiatsepiineista ja muista sedatiiveista, sekä niiden turvallisesta käytöstä.
Don
Lepakko

Re: Buprenorfiini (mm. Subutex)

Post by Don »

Just akuutin vaiheen jälkeisestä olosta. Reilu vuosi mennyt päivittäin, ennen sitä 5kk silleen 3-4 kertaa viikossa. Pysty kuitenkin tuona aikana pitää vaikka kahdenkin viikon tauon,
mut ei silloin vielä ollu fyysistä koukkua päällä. Tavoite on olla ensi kesänä kaikin tavoin terveenä bupresta.
Skilla
Lepakko

Post by Skilla »

miten porukka on coupannu vuosien opioidiriippuvuuden jalkeen. Tarkotan siis reflojen jalkee just se paws > ku tuntuu itel et ei oikeen osaa olla niin olisko jollain jotain ideaa.. kun bentsoja en haluis joutuu ruveta s''nn;llisesti popsii enka myoskaan lyricaa, etta onko esim. tramal semmonen mita vois fiksusti kayttaa kk pari et se elama ei mee lukkoon ja joha taas back to the ol jazz.. ja savu nyt tietysti. enta onko porukka hyotyny mxesta jarrujen jalkee.. olis kiva kuulla tarinoita ku ajankohtanen aihe
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

No mä olin 1,5 vuotta ilman huumeita, jossei yhtä retkahdusta alkuun lasketa. Mulla oli opiaattiriippuvuus, olin 4kk vierotushoidossa (sen jälkeen siis 1,5v ilman) ja kaksi kuukautta psykiatrisella koska en kestänyt kotona enää ahdistusta joka tuli opiaattien lopettamisen jälkeen.

Mä en ole kannustava esimerkki. Nämä puolitoista vuotta ovat olleet perseestä. Päätin että alan ottamaan silloin tällöin opiaatteja kun tuntuu etten vaan voi elää ja olla, vaikka mulla onkin muuten asiat sinällään hyvin. Rakkaita ihmisiä, ihana koti jne. Mun pitäis olla onnellinen. Mutta enpä ole, kaman vetäminen on ollut koko ajan mielessä.

Noin kuukausi sitten ratkesin piriin, ja nyt ihan viikko sitten otin pitkästä aikaa buprea. Kyllä täytyy sanoa että hyvin toimi. Mutta mitä ihmettä, mulle tuli VIEKKAREITA? Ei ennen tullut heti fyysisiä vierotusoireita. Siis ei nytkään todellakaan mitään pahoja, ihan helposti siedettävissä, mutta ihmettelen että edes jotain tuli. Käytin 8mg kolmessa päivässä. Noin vrk viimeisen annoksen jälkeen tuli silleen iho kipeäksi. Ei siis lihakset, vaan iho oli koko vartalon alueelta koskestusherkkä ja kipeä. Lisäksi armoton väsymys. Nuohan nyt ei ole mitään silleen, tiedän millaset on "todelliset" opiaattiviekkarit.

Järvenpään sosiaalisairaalan oppaassa (netissä voi lukea) kerrotaan että joidenkin opiaattiriippuvaisten aivot eivät pitkäaikaisen käytön jälkeen enää koskaan sopeudu elämään ilman opiaatteja. Johtuu ihan aivokemioista eikä mistään tahdonvoimasta. Tällaisille henkilöille suositeltaisiin loppuelämän kestävää korvaushoitoa. Itse en mihinkään viralliseen hoitoon mene, sillä kukaan ei tiedä millainen tämä mun nykyinen tilanne on ja en voi pilata läheisten elämää myöntämällä. Kaikki luulee tyyliin etten enää ikinä mietikään huumeita. :/
zerk

Post by zerk »

Skilla wrote:miten porukka on coupannu vuosien opioidiriippuvuuden jalkeen. Tarkotan siis reflojen jalkee just se paws > ku tuntuu itel et ei oikeen osaa olla niin olisko jollain jotain ideaa.. kun bentsoja en haluis joutuu ruveta s''nn;llisesti popsii enka myoskaan lyricaa, etta onko esim. tramal semmonen mita vois fiksusti kayttaa kk pari et se elama ei mee lukkoon ja joha taas back to the ol jazz.. ja savu nyt tietysti. enta onko porukka hyotyny mxesta jarrujen jalkee.. olis kiva kuulla tarinoita ku ajankohtanen aihe
FYI tramadoli on opioidi.
Personaes
OD

Post by Personaes »

Skilla wrote:miten porukka on coupannu vuosien opioidiriippuvuuden jalkeen. Tarkotan siis reflojen jalkee just se paws > ku tuntuu itel et ei oikeen osaa olla niin olisko jollain jotain ideaa.. kun bentsoja en haluis joutuu ruveta s''nn;llisesti popsii enka myoskaan lyricaa, etta onko esim. tramal semmonen mita vois fiksusti kayttaa kk pari et se elama ei mee lukkoon ja joha taas back to the ol jazz.. ja savu nyt tietysti. enta onko porukka hyotyny mxesta jarrujen jalkee.. olis kiva kuulla tarinoita ku ajankohtanen aihe
PAWS ei mene ohi kuin ajan kanssa. Se on kyllä masentava tosiasia, itekkin hakeuduin korvaushoitoon PAWS;in takia.

Vittumaista, että voi mennä vuosia, pitkällä käytöllä kuulema vaikka 10v ennenkuin PAWS:it jättää rauhaan.
Se on niin perseestä ne jälki-viekkarit, mikään ei kiinnosta eikä jaksa mitään. Maailma on mustavalkoinen, masentava paikka.

Kauan sä olitkaan käyttänyt?
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
Don
Lepakko

Post by Don »

Miten toi pitkäaikaiskäyttö sitten määritellään? Vuosi, pari vuotta vai monia (+5v) luokkaa? Millaiset pawsit voi tulla vuoden päivittäiskäytöllä?
Sidney

Post by Sidney »

Uskon, että PAWSit on vahvasti henkilökohtaisia. Mitä paremmin elämä on muuten kondiksessa, sitä helpommin selviää lopettamisen jälkeisistä masennuksista.
Jos vaan hengaa himassa tai vanhoissa kamanvetoympyröissä selvinpäin, voisi lopettamisen kuvitella olevan erittäin haasteellista. Mahdollisimman paljon uutta tekemistä heti kun se alkaa olemaan mahdollista.
Itse olin noin vuoden opiaattiriippuvainen ja lopettamisen jälkeen masennukset kesti useamman kuukauden, ehkä 5kk. Välillä tuntui, että on olo on mennyt harppauksia taaksepäin, välillä oli iisimpää. Mun kohdalla toi oli vielä helppo rasti, käyttömäärät oli pieniä ja aika riippuvaisena suhteellisen lyhyt.
Ei tämä touhu vieläkään mukavaa ole, mutta mitään oireita opiaattiriippuvuuden tiimoilta ei ole jäljellä, pl. satunnaiset opiaattihimot.
zerk

Post by zerk »

Don wrote:Miten toi pitkäaikaiskäyttö sitten määritellään? Vuosi, pari vuotta vai monia (+5v) luokkaa? Millaiset pawsit voi tulla vuoden päivittäiskäytöllä?
Tosi yksilöllistä. Toiset selviää pitkänkin riippuvuuden jälkeen aika helpolla, toisilla menee jopa vuosia.
mentalhell
Kameleontti

Post by mentalhell »

Temgesicejä ja Subutexiä mennyt taas ihan huolella. Annokset nous viime päivinä johonkin 4 -6 mg per pv. Tänään pitäs saaha subua lisää, eka pv taas ilman, lyricaa söin 750 mg, ois pitänyt säästää huomiseen koska ei ekana pvnä vielä ole kipeä, ehkä vähän vituttaa mutta kunnon reflat on vasta kolmantena päivänä ja toisena päivänä alkavat. Ainakin itselläni näin. Tosin todennäköistä etten ole ilman buprea tätä päivää kauemmin, eihän tuo edes toimi mutta jonkinnäköiseen koukkuun itseni taas saanut. Kohta lopetan koska selviän vielä vähällä koska käyttöä on joku 3 - 4 viikkoa takana. En tarkalleen muista mutta niin kauan silti että olen jäänyt koukkuun ja tällä historialla varmaan helpommin jää uudestaan koukkuun kun on vuosi kaupalla ollut koukussa. Eka bupreena ja sitten metadonia yli kolme vuotta jonka jälkeen pääsin joksikin aikaa irti jarruista ja kuvittelin että en jää enää koukkuun ja aloin leikkimään tulella ja subu teki sen taas niin salakavalasti että onnistuin hankkimaan fyysisen riippuvuuden, silti vielä sen verran kevyt putki takana että reflat on varmasti ihan siedettävät, olen kumminkin 3,5 vuoden metadonin käytön aiheuttamat reflatkin kestänyt ja voin sanoa että ne oli perseestä ja aiheutti niin kummia oireita joita en aluksi edes yhdistänyt metadoniin. Paska oli vettä monta viikkoa ja hirveitä pahoinvointi kohtauksia, hikoilua, unettomuutta, masennusta, kipuja jne jne..
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

Itsekkin PAWSIEN takia lähdin korvaushoitoon. Monen vuoden opiaattien päivittäis käytön jälkeen.
Monta kertaa yritin monenlaisia katkoja ja päihdehoitoloita , klinikoita , ja vierotuksia.
Parhaimmillaan meni 4-5kk lman oppareita , silti retkahdin ja siitä se taas lähti.
Vaikka oli bentso lääkitys , ja masennukseen erikseen lääkitys , niin en kestäny.
Nyt lopulta korvaushoidossa buprella alkanu saamaan elämän hallinnan takasin.
Don
Lepakko

Post by Don »

Onko joku kokeillut liottaa subua alkoholiin ja tiputella seosta kielen alle tms? Teoriassa pitäisi vastata toimivuudeltaan nokittamista, hyötysuhteen osalta ainakin. Ja allekirjoittaneella voisi jopa toimia paremmin,
kun alkee olemaan nenä jatkuvasti tukossa bupren vetämisen vuoksi. Muutenkin ajatus sidosaineista kerääntymässä keuhkoihin vai mihin ikinä menevätkään kuvottaa helvetisti.

Jos teillä on käytännön vinkkejä ko. liotusoperaatioon alkoholissa, otan kaikki tärpit ja kokemukset ilomielin vastaan. Lähinnä just esim. riittävätkö alkon kirkkaat vai tulisiko käyttää kenties jotain ihan muuta liuottimena.
Petri6
OD

Post by Petri6 »

Don wrote:Onko joku kokeillut liottaa subua alkoholiin ja tiputella seosta kielen alle tms? Teoriassa pitäisi vastata toimivuudeltaan nokittamista, hyötysuhteen osalta ainakin. Ja allekirjoittaneella voisi jopa toimia paremmin,
kun alkee olemaan nenä jatkuvasti tukossa bupren vetämisen vuoksi. Muutenkin ajatus sidosaineista kerääntymässä keuhkoihin vai mihin ikinä menevätkään kuvottaa helvetisti.

Jos teillä on käytännön vinkkejä ko. liotusoperaatioon alkoholissa, otan kaikki tärpit ja kokemukset ilomielin vastaan. Lähinnä just esim. riittävätkö alkon kirkkaat vai tulisiko käyttää kenties jotain ihan muuta liuottimena.
Toimii aivan nokitusta vastaavasti sekä hyötyosuudeltaan että vaikutusnopeudeltaan. Itse olen murskannut pumpussa subutabletin, laittanut 80 % alkoholia 1ml ja vettä 1ml ja heilutusta perkeleesti ja kielen alle 10 minsaks + sitten vielä huuhdellu pumpun parilla millillä vettä joka myös kielen alle 10 minsaks.

Säästäisi tosiaan keuhkoja (jotka itsellä astmaatikkona tuntuvat olevan tosi paskana, uuteen spirometriaan en ole uskaltanut edes mennä), mutta jotenkin tuohon nokittamisen tapaan on myös koukussa enkä ole sitä saanut vaihdettua tuohon (on muka enemmän vaivaa väsäyksessä, kestää kauemmin väsätä tms. paskaperustelu, joka ei pidä paikkaansa).
"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

^^Joo kyllä tuo alkoholin kanssa liotus toimii vähintään yhtä hyvin nokitteluun verrattuna.
Ja mun mielestä jopa paremmin ja pidempään. Nostaa hyötyosuutta selkeästi normaali liotukseen verrattuna.
Itse oon käyttäny 0.5 - 1ml 40% etanolia. Yli millin on turhaa laittaa , kun milliin jo liukeneen buprea useampi kymmenen milligrammaa.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Mikä on bupren hyötyosuus verrattuna iv ja sublinguaalinen? En viittis buprea enää piikittää ja mulle on muut käyttötavat silleen vieraita kun oon piikittänyt aina lähes kaiken. Bupresta ei ainakaan saa semmosia nousuja mitä vaikka konteista, koska nousee vasta noin 5-10 minuutin kuluttua vaikka ottaa iv.

Lähinnä haen sitä että saako sublinguaalisesti ns. nousuja? Oon kyllä ollut korvaushoidossa xonella, mutta sillon en tietenkään mitään nousuja hakenutkaan ja subu oli vaan lääke muiden joukossa.
kirkas
Lepakko

Post by kirkas »

renttuni wrote:Mikä on bupren hyötyosuus verrattuna iv ja sublinguaalinen? En viittis buprea enää piikittää ja mulle on muut käyttötavat silleen vieraita kun oon piikittänyt aina lähes kaiken. Bupresta ei ainakaan saa semmosia nousuja mitä vaikka konteista, koska nousee vasta noin 5-10 minuutin kuluttua vaikka ottaa iv.

Lähinnä haen sitä että saako sublinguaalisesti ns. nousuja? Oon kyllä ollut korvaushoidossa xonella, mutta sillon en tietenkään mitään nousuja hakenutkaan ja subu oli vaan lääke muiden joukossa.
Kyllä itse ainakin huomasin oikeastaan koko hoidon ajan (5vuotta kun olin) aina kun lääkkeen oli sulattanut niin vajaassa tunnissa "nousut" eli normaali olo jne..

Ja tuohon hyötyosuuteen, eikös se aikalailla mee niin et i.v:na toki se 100% ja siihen verrattuna sitten kielen alta ~30-35%, mutta kuten tos yllä puhuttu vahvaan alkoholiliuokseen kun liottaa ja ottaa kielen alta sen pitäisi olla tota ~50% luokkaa joka on sama about kun nokittamalla.

Toi alkoholiliuos tekniikka kyllä kiinnostais itseenikin, nokittaminen tuhonnut jo suurimmalti osin varmaan limakalvot, nenä jatkuvasti tukossa ja kuiva jne ja pistämisestä koitan pysyä erossa nykyään. Ja tietysti koko aineesta pitäis olla erossa, mutta enpä vaan vieläkään.
Don
Lepakko

Post by Don »

Liuotin tänään tokan doussin tätä pumpussa, missä oli 0,5ml 40% viinaa. 5min päästä suussa alkoi olemaan niin paljon sylkeä, että sylkäisin loput pois. Tällä hetkellä olen liian poreissa voidakseni sanoa vaikutusta nokittamiseen verrattuna, mutta vielä tunti liottamisen jälkeen ei mielestäni vastannut nokittamalla saatua oloa. Huomenna uusi yritys.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

Äh mä taidan lyödä hihaan sitten kun hommaan buprea. Paras hyöty siitä.

Miten semmonen Suboxone film kokataan iv:nä käytettäväksi?

Mä joskus ennen pidin Norspaneja suussa, siis laastareita. Ja hyvin toimi. Mutta paljon hitaammin kuin Durogesic (fentanyyli) suussa pidettynä. Pakollinen varoitus tähän: älkää laittako noita laastareita suuhun likoamaan, öveririski on erittäin korkea. Itelle tuli öyskät ton Durogesicin kans.

Yleensä värkkäsin siis nuo laastarit iv:nä otettavaksi muttei aina jaksanut.
Don
Lepakko

Post by Don »

Heräsin tänä aamuna pienoisiin refloihin, mitkä yleensä alkavat 24h jälkeen vikasta doussista mulla. Eli jotain tullut tyrittyä liotuksen kanssa, tai sitten toi 40% on liian mietoa ja liian vähän. Kun ottaa siis huomioon sen seikan, että alkon pitoisuus nesteessä pienenee koko ajan, kun sylkeä erittyy suussa. En tiedä. Nokitin saman setin mitä liotin eilen, ja viidessä minuutissa huomasi jo toimivan. Oispa norspaneita. :love:
Kasiko
Apteekki

Post by Kasiko »

Don wrote:Liuotin tänään tokan doussin tätä pumpussa, missä oli 0,5ml 40% viinaa. 5min päästä suussa alkoi olemaan niin paljon sylkeä, että sylkäisin loput pois. Tällä hetkellä olen liian poreissa voidakseni sanoa vaikutusta nokittamiseen verrattuna, mutta vielä tunti liottamisen jälkeen ei mielestäni vastannut nokittamalla saatua oloa. Huomenna uusi yritys.
Mulla ois tähän sylki ongelmaan semmonen neuvo , että imeyttää sen buprealkoholi seoksen filtteriin ja se kielen alle.
Sitäkin paremmaksi oon todennut semmosen , että ennen liotusta kaataa kielen alle alkoholia. Sitte antaa imeytyä alkoholin hetken aikaa ja sylkee pois sen. Sitten oottaa hetken kun sitä sylkeä tulee vielä suuhun ja sylkee pois. Vasta sitten subu kielen alle ihan normaalisti (ilman alkoholia).
Jebci
Tuppisuu

Post by Jebci »

renttuni wrote: Miten semmonen Suboxone film kokataan iv:nä käytettäväksi?
Ero tablettiin on siinä että filmi on liian kevyt annosteltavaksi mikrovaa'alla koska sidosaineita on vähemmän. Ja järkeä ei olisi vaakaa käyttääkään koska jokainen filmi saman mittainen, riippuen vahvuudesta.
http://www.drugs.com/pro/suboxone-film.html
Linkin takaa löytyy erivahvuisten filmien mitat.
Olettaen että sinulla on 8mg vahvuinen filmi, on helpoin leveyssuunnassa mitata annos. [Mitat 22mm x 12.8mm]
Elikkäs 22mm / 8 = 2.75mm/1mg
Jos kotoa löytyy työntömitta, niin sillä on helpoin mittailla tarkka-annos. Mikäli ei, niin esim. tulitikkun varsi on paksuudeltaan ~2mm.
Sen avulla pystyy jo jotenkin silmämääräisesti mallaamaan kuinka paljon tarvitsee leikata.
Seuraavaksi vain leikkaus terävällä(!) veitsellä tukevalla tasolla. :up: (huom, kuivat ja steriilit tasot/veitsi, koska filmi on vesiliukoinen)

Seuraavaksi teräksiseen steriiliin pieneen kippoon filminpala + keitetty kuuma vesi ruiskulla annosteltuna. Kipossa sitten ruiskun kärjellä sekoittelua/tai muulla tikulla, helpottaa liukenemista. Itse suosin vielä kynttilän liekin päällä käyttämistä, mikä ylläpitää lämpöä kipossa ja nopeuttaa hommaa. Sen jälkeen vaan filtteröinti/steriiliin ruiskuun imu.
Tässä siis yksi keino hoitaa homma.
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

^ Kiitti infosta! :up: Työntömittakin löytyy, oikeen digitaalinen ;) Noita filmejä kun on alkanut enenevissä määrin tulla perus-xonen tilalle.
kirkas
Lepakko

Post by kirkas »

renttuni wrote:Noita filmejä kun on alkanut enenevissä määrin tulla perus-xonen tilalle.
Juu siirtyvät kokonaan niihin, rahasta kiinni ettei oo jo kaikkialla luultavammin.

Tampereella noihin siirryttiin k-klinikalla 2015 alkuvuodesta heti eli nekin jo vuoden olleet siellä käytössä..
soulmate
Lepakko

Post by soulmate »

Sappikipuja tullut bubresta kellekkään? Meinaan kun kodeiinin kanssa pari viime kertaa tullut oikein kunnon kivut, nin uskaltaakohan tätä nyt maistella? Opioidien/aattein kanssa yleisestikkin, onko tullut sappiongelmia?
Mutta minä olin tulehen tuijottaja
jolle tuli niin tukalasti kuuma.
princeps
Psykonautti

Post by princeps »

Subua tekee mieli. Oon retkahtanu monta kertaa. Tää on aivan perseestä tää elämä.
"Ei varaa kokkelii, mut pirii riitti hiluja"
Personaes
OD

Post by Personaes »

princeps wrote:Subua tekee mieli. Oon retkahtanu monta kertaa. Tää on aivan perseestä tää elämä.
Korvaushoitoon siitä.

Itellä ollut niin vapauttavaa tää korvaushoidon tuoma vapautus siitä subunistin oravanpyörästä.

Käyttää vuoden putkeen, sit puolivuotta kitkuttelee vittumaisissa oloissa ja lopulta retkahtaa taas, käyttää vuoden putkeen ja taas yrittää irti ja on kipeenä ja taas retkahtaa.

Hoitoon siitä.
All that we see or seem, Is but a dream within a dream.
-Edgar Allan Poe
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Ei sitä nyt kannata noin ehdottomasti ja heti hoitoon mennä aina...

Korjailee elämää niin saattaa homma olla helpompaa jne...

Mut tästä jatkatte sit vaik jossain lopettamisketjussa.
princeps
Psykonautti

Post by princeps »

Kyllä mulla "tavallaa" on ihan hallinnassa tää. Korvaushoitoon en halua, ihan ammatin takia. Enkä edes pääsisi, ku ei oo asiat kuitenkaan niin huonosti loppujen lopuksi. Kunhan tässä sais jonku järkevän syyn (tai no ammatti ja lupien menetys nyt on tärkeitä :D mut jonku viel tärkeämmän. Vai onks tää just sitä nisti ajattelutapaa?!) lopettaa, ni lopettaisin heti.

Tavallaa vituttaa tää itteää huijaaminen kaikkein eniten tässä. Miks bupren pitää näkyä niin kauan kusareissa :down:
"Ei varaa kokkelii, mut pirii riitti hiluja"
renttuni
Apteekki

Post by renttuni »

princeps wrote:Kyllä mulla "tavallaa" on ihan hallinnassa tää. Korvaushoitoon en halua, ihan ammatin takia. Enkä edes pääsisi, ku ei oo asiat kuitenkaan niin huonosti loppujen lopuksi. Kunhan tässä sais jonku järkevän syyn (tai no ammatti ja lupien menetys nyt on tärkeitä :D mut jonku viel tärkeämmän. Vai onks tää just sitä nisti ajattelutapaa?!) lopettaa, ni lopettaisin heti.

Tavallaa vituttaa tää itteää huijaaminen kaikkein eniten tässä. Miks bupren pitää näkyä niin kauan kusareissa :down:
Mulla on kuule kusareihin hyvä neuvo joka sopii naisille :left: Jos mahdollista, ottaa jonkun toisen ihmisen kusta. Tai sitten omaansa sillon kun siinä ei näy mitään epämääräisiä. Sitten laittaa kuset johonkin sopivan muotoiseen putkiloon ja tunkee värkkiinsä. Sitten pöntöllä ollessa ujuttaa silleen että se kusi tulee sieltä putkilosta ja jos mahdollista niin huuhtoo putkilon wc-pöntöstä. Paljo paperia päälle ettei testin valvoja huomaa. Kannattaa harjoitella vaikka veden kanssa etukäteen.

Ihan tosi mä oon onnistuneesti harrastanu tämmöstä joskus kun oli ihan pakko saada puhtaat seulat ja en ollu varma onko.

Mikä lie olis tarpeeksi hyvä syy lopettaa. Itelleni ei näköjään ole ollut mikään. Ammattiluvat on jo menny, lapsikin meni hetkeksi. En älynnyt lopettaa, en. Tai kyllähän mä oisin älynnyt mutta riippuvuus oli jo pitkällä. Ja taitaa taas olla kaman käyttö luisumassa käsistä.
Dexma
Moderator

Post by Dexma »

Dexma wrote:
Kisu
Psykonautti

Post by Kisu »

Dexma wrote:
Dexma wrote:
Miksei buprenorfiiniriippuvuudesta ja sen päättämisen yrittämisestä saa keskustella buprenorfiinia käsittelevässä ketjussa? Eikö riippuuvuus (etenkin opioidien kohdalla) otsikon mukaiseen aineeseen kuitenkin liity aika olennaisesti aihepiiriin? Vai onko kiellon takana jokin muu syy, kuin oletettu off-topic -keskustelu? Minulla kyllä heräsi paljonkin ajatuksia princepsin viimeisimmästä viestistä, mutta nyt en tiedä, uskallanko niitä ylipäätään jakaa tässä ketjussa.